Poeziyada ayrılıq məqamı
Ədəbiyyatı yaşadan mənəvi qida nəşə və kədərin fikirlərdə, düşüncələrdə hər hansı şəkildə iz qoymasıdır.
Bu iki hissin, yaşantının kükrəyib daxili gücə, enerjiyə çevrilməsi insanın insana və dünyaya sevgisi ilə bağlıdır.
Cazibə qüvvəsi kainatın ahəngini və hərəkətini tənzimlədiyi kimi, insan sevgiləri bəşəri münasibətlərin əbədiliyini və təhlükəsizliyini təmin edir. O münasibətlərin əsl mahiyyətinin
və dəyərinin nədən ibarət olduğunu bizə
poeziya anladır. Ədəbiyyat insan sevgilərinin
ən böyük və ən etibarlı təbliğatçısı
olmaqla bərabər, onun fəlsəfi-poetik əsaslarını
da ayrı-ayrı sxemlər, qəliblər şəklində
hazır edib gələcəyə ötürə bilibdir.
Məsələn, Füzuli ədəbi məktəbinin məhəbbət
estetikası üçün düzxətlilik, arzu və məqsədlərə
doğru birtərəfli hərəkət əsas şərtdir
və bunun istiqaməti həsrətdən vüsala
doğrudur və o vüsal anına yetişməyincə
poetik nəfəs gedib-gəlməkdə, şeirin, ədəbiyyatın
ömrü öz varlığını, təravətini
qoruyub saxlamaqda, davam etdirməkdədir. Ona
görə də bu estetikada vüsala yetmək istisna olunur.
Bu sənət və ömür yolu, əlbəttə,
kamala dolmağa istiqamətlənmiş şəkildə davam
edir. Xətayi "Dəhnamə"də
formatı bir qədər dəyişir.
Həsrətdən can qurtarıb
vüsala qovuşan aşiqin yenidən ayrılıq məqamına
üz tutması sevgi, eşq əzablarına qatlaşıb, bu
yolda fədakarlıq missiyasını yerinə yetirməyin
labüdlüyünü bir daha təsdiq edir. Burada
diqqəti cəlb edən məqam vüsal anından sonra
aşiqin yenidən ayrılığa üz tutmasıdır.
Məhəbbətin klassik modelində tək bir
qadına aşiq olub, onun nazını çəkmək
allahın təkliyinə bəslənən inam və
dünyagörüşü ilə bağlıdır.
Könüldə Allah
duyğusu ilə ayrılıq xiffətinin eyni vaxtda baş
qaldırması insanı əbədi olaraq qorxu və iztirab
içində saxlayır. Bu əbədi
ayrılığın mövcudluğu əbədi vüsal
arzusunun, əbədi məhəbbətin göstəricisi və
məzmunu olmalı idi. Özünəqədərki
klassik, yeni və ən yeni dövrün sevgi
romantikasını, eyni zamanda modern məhəbbət gəlişmələrini
dəqiq və ətraflı mənimsəyən və bu ədəbi
sistemi insanı yenidən öyrənmək üçün
aktiv hala gətirən şairlərin və onların timsalında
bütöv bir nəslin tam fərqli bir bədii üslubu
müasir oxucunun nəzər-diqqətini cəlb etməyə,
zövqünü və ruhunu oxşamağa daha çox
layiqdir. Bu cür yazarların bir qismində eşq ilahi
yüksəkliyin bütün səviyyələrindən
endirilərək "əl çatan" məsafəyə
qədər yaxınlaşdırılır, sevginin dərin
elmi fəlsəfəsi deyil, nisbilik anlayışları dairəsində
onun insan həyatına təsirləri barədə gah ironik,
gah ciddi tonda şərhlər edilir.
Həmin
yazılarda texnokratik insana xas həyat tərzinin
reallıqları da tez-tez vurğulanır, "işin xeyiri və
zərəri" barədə yer həqiqətlərinə
istinad edilir, lazım gəlsə, "göy" lağ və
istehza hədəfinə də çevrilir. Məsələnin
dərinliyinə enməklə çox zaman ovqat və
xarakterlərin, çağın dəb və zövqünə
tez uyğunlaşan sosiumların maraqlarına,
düşüncələrinə qapı açılır.
Bu, nəsri, poeziyanı qapsayan avanqardçı təmayüllərlə,
həm də son onilliklərdə gündəmi zəbt edən
sensasion informasiyalarla, dünyada gedən qloballaşma prosesinin
milli ədəbiyyatdakı əks-sədası ilə bağlıdır.
Poeziyada ikinci bir tendensiya
kökü Füzuli ədəbi məktəbinə gedib
çıxan ənənəvi romantik-realist şeirin yeni
formatda işlənməsilə bağlıdır. Məsələn,
Şahnaz Şahinin yaradıcılığına ənənəvi
estetikanın təsirini daha tez müəyyən etmək olur.
Amma onun şair stixiyasında ədəbiyyatın
sevgi, məhəbbət temasına yeni kriteriyalarla müracət
edildiyini görmək olar. Bütün dövrlərdə
məhəbbətdən yazan şairlər açar söz
kimi, "ayrılıq"dan, "vüsal"dan, "həsrət"
və "vəfasızlıq"dan bəhs etmişlər və
şübhəsiz, bütün aşiqlərin arzusu, məqsədi
vüsala yetmək olubdur. Amma Şahnaz Şahində
də Xətayidə olduğu kimi, eşq "güzərgahına"
yol almaq ayrılığa doğru getməkdir. Xətayinin ədəbiyyata verdiyi yeniliklər barədə
hər kəsin dolğun məlumatı vardır. Yeni müasir şeirin bəzi nümayəndələri
"ayrılıq təcrübəsindən" bəhrələnərək
hər şeyi o nöqtədən başlamağı məqsədəmüvafiq
hesab edirlər. "Yenə saf məhəbbətə
söz qoşacaq şairlər..." Bu, ənənədən
gələn məhəbbət əhvalatının hələ
də aktual olduğunun təsdiqidir.
Fəqət hər şey
başqa cür görünəcək
bizə...
Arada dağlar duracaq...
Ayrılıq cətin olacaq..."
Açıq şəkildə
deyilir ki, bu çətin yolda prioritet başlanğıc
ayrılıq amilidir. Sevgilərin ayrılığa aparası
və ya aparmalı olduğu barədə iddia tək məhəbbətin
romantikası ilə deyil, həm də mövzunun gerçək
təfərrüatları ilə izah oluna bilər. Burada ədəbi fakta yenilikçi münasibətin
olduğu barədə əlavə sübuta ehtiyac da yoxdur.
Çünki mövzunun şərhindən hər
şey məlum olmalıdır. Həmin ayrılıq
"həqiqətlərinin" ifadəsinə aid
aşağıdakı şeir yaxşı nümunə ola bilər:
"Səni sevmək...
payızı sevməkdi,
Taledən qovulub
sərgərdan gəzməkdi...
Dirigözlü ölmək,
o dünyanı görüb gəlməkdi...
Əllərində qandal
daşımaq,
bir işi yüz dəfə yenidən
başlamaqdı...
Dar ağacının altında
canını zikr edib...
Hər gecə ayrılıqdan
asılmaqdı...
üşümək,
otaq küncündəki
yalqızlığa
alışmaqdı..."
Ayrılığa bu şəkildə
önəm verilməsi, onun hətta dar ağacı səviyyəsində
təqdimatı aşiqlərin, məşuqların
ömür hədər başa vurmadığının ən
bariz misalı sayıla bilər.
Ayrılıqlar fəsli olan payızı sevmək, sərgərdanlıq,
yalqızlıq - ayrılıq nişanələri kimi dəyərləndirilsə
də, sevgi üçün, yəni sevgiyə səbəb
olan ayrılıqlar üçün kifayət etmir və buna
görə də "o dünyanı görüb gəlməyin"
vacibliyindən söz açılır. Ölüm
ayrılıq zirvəsidir və oradan -
ayrılığın ən hündür nöqtəsindən
məhəbbət dünyasına "boylanmağın"
ayrı bir zövqü səfası varmış.
Göründüyü kimi,
ayrılıq məqamı sevginin özünü, eləcə
də sevgi iztirablarından doğan nəşə və kədərin
gərəkliliyini zəruri edir. Yaxud başqa bir
şeirində şair "sonrakı peşmanlığın
töhfəsi"ndən bəhs edir. Sonrakı
peşmanlığın mayasında ayrılığın
rolu qeyd edilir. Bir sözlə, Şahnaz
xanımın şeirinin ruhu ayrılıqdır və ya
"Eh, həmişə sonda ölür
ayrılıqlar..."mənasında məhəbbətin təsdiqi
faktı kimi bu mərhələnin xüsusi dəyərləndirilməsini
hər zaman vacib sayır. O, bir şeirində "bu, son
vida, son ayrılıq, əzizim" yazmaqla sevginin
ayrılıqlar zəminində yaşayacağını,
ürəklərdə şiddət edəcəyini bəyan
etmiş olur. Klassik şeirdə ayrılıq
(hicran) qəmi, Şahnaz xanımda ayrılıq dəmi (nəşəsi,
sevinci) aktualdır. Bu, zahirən belədir.
Əslində, mahiyyət etibarilə birinci halda
nəşə, ikinci halda kədər əsasdır.
Füzuli məktəbinə
xas ədəbi əxlaqda ayrılıq aşiqə sitəm
etməyin bir üsulu, Şahnaz Şahində eşqin
doğuluşunun və əbədiliyinin əlamətidir. Bu mülahizələrimdə
müasir şeirin klassik ədəbiyyatla müqayisəli
şəkildə şərhi təəccüb
doğurmamalıdır. Çünki
sevgidən bəhs edən mətn nə qədər yeni olsa
da, Füzulinin eşq fəlsəfəsinə istinad etmədən
nə o şeiri yazmaq, nə də onun haqqında bitkin fikir
bildirmək mümkündür. Yeri gəlmişkən,
demək lazımdır ki, irfan şeirində olduğu kimi
Ş. Şahində də bir çox hallarda ilahi hislərin
coşqunluğu müşahidə edilir. Məsələn,
onun yaradıcılığında qəlbin (aşiqin) lirik
duyğulara qapanıb darılmaması üçün "səyahətə
çıxmaqdan", göyləri dolanıb yer
üzünün yuxarıdan, Allah dərgahından seyr edilməsindən
də bəhs edilir. "Sevdiyimi yerdə yox, Mən
göydə dərk eylədim" yazır. Məsələ aydındır. "Yeddi
qatlı göyləri belədən-belə gəzməklə"
şairin hansı ucalıqlara işarə etdiyini bilmək
asandır. Demək olar ki, ardıcıl
olaraq qələmini sevgi hisslərinin tərənnümünə
sərf edən şairin nəyə nail olduğunu, ürəyə
yol tapa bilib-bilmədiyini (təkcə oxucu qəlbinə yox, yəqin
ki, məhəbbətini ünvanladığı hədəfə
və ya hədəflərə ulaşa bilib-bilmədiyini)
onun yaradıcılığından konkret nümunələrə
əsasən söyləmək olar.
"Səni birinci
barmaqlarından başladım
unutmağa -
saçlarımdan sığalını yudum,
yanaqlarımdan öpüşlərini,
gözlərimdə yığılan
baxışlarını ağladım.
Soyundum əynimdən
görüşlərini..."
"Başına gələnlərin"
dil ilə yox, söz ilə, şeir ilə, lirik melodiya ilə
bu şəkildə nəql edilməsi, necə deyərlər,
"dili yandırmamaq" üçündür. Şairin
nitqinin bədii leksika ilə zəngin olduğu göz
qabağındadır. Şahnaz
xanımın misraları bir qayda olaraq, məcazla
başlayır, məcazla bitir. Onun poetik təfəkküründə
söz və məna ardıcıllığının
düzgün təşkili, hökmlərin, arzuların, istəklərin
bir zaman daxilində, eyni anda nizamı, poeziyada bir-birini əvəz
edən, bir-birini tamamlayan müxtəlif anlamda dərk olunan
sözlərin bir qəlibdə düzgün yerləşməsi,
bəzən sevgi əvəzinə kədər, kədər
yerinə sevgi ifadə edən monoloqların,
çağırışların nitq və nidaların bir
kontekstdə yer tutması söz, mətnqurma işində
yaxşı təcrübə sayıla bilər. Müraciətin, monoloqun, dialoqun və nitq tipinin hər
hansı digər nümunəsinin hər zaman məhəbbət
zəminində qurulması, yəni şairin eyzən məhəbbətdən
yazması poeziyanı, ədəbiyyatı təşkil edən
materialın saflığına ən yaxşı zəmanətdir.
Ənənəvi mətndə (köhnə Sovet
poeziyasında) şeir üçün düstur, təxminən,
"mən səni sevirəm və bu yolda candan keçməyə
hazıram" formuluna uyğundursa, yeni şeirdə sevməyə,
vurulmağa min bir "bəhanə" axtarıb tapmaq, məsələyə
münasibətdə əşyalara, təbii amillərə, məsələn,
yağışa, xatirələrə, başqa planetlərə
və s. tez-tez istinad etmək dəbdədir. Bu
zaman ovqatın alınmasına və duyğulanmağa sərf
edilmiş insan enerjisi ilə təbii qüvvənin (çənin,
dumanın, ayın, ulduzun, küləyin...)
yaratdığı affekt şeirin melodiyasını
yaradır.
Məsələn, küləyin əsməsi,
bir gül ləçəyinin xəfif titrəyişi, lap
şaxtalı-sazaqlı qış gecəsi, sərt tufanlar,
qasırğalar belə adamı (şairi, oxucunu) sevgi aləminə
aparıb çıxarmağa vasitə ola
bilər. Bu baxımdan, qələmi ilə
lazım gəlsə, "dağları yarıb"
könüllərə yol salmağın çəmini
şair bilməlidir. Şeir
yazmağın bir illəti ürək
lütfkarlığında və məfkurə haqq-tərəzisində
doğru ilə yalanın, yaxşı ilə pisin,
ağıl ilə emosiyanın birləşik və
düzgün tərtibatından keçir. Şairin, ola
bilsin, güclü hissiyyatı var, amma həssas duyğunu
"sahibinə" təqdim edərkən ehtiyatsız
davranır və
hissin sözlə korlanması qəzası baş
verir. Zədə almış mətnin
"alıcısı" olmur.
Şahnaz xanımın
şeir misrasının quruluşu və kompozisiyası onun
fikir və duyum qabiliyyətinin nailiyyətləri kimi meydana gəlir. O, fikirlə sözü
toqquşduranda onların bir-birinə dəyib zədələnməsindən
ehtiyat etmir.
"Bu ayrılıq
zamanı susma, mənə bir söz de. Sevdiyini hiss edirəm, de ki,
bu düzdü..." Məsələn, o, "həyadan
qızarıb" əvəzinə "həyadan közərib",
"mənsiz tək qalacaqsan" əvəzinə, "mənsiz
yazıq olacaqsan", "gecə yarıydı" yox,
"gecənin yarısıydı" və s. yazır... "Söz emalı" ilə məşğul
olmağı yox, nitqin leksik-semantik cəhətdən
düzgün qurulmasına əmək sərf etməyi
Şahnaz xanım vacib sayır.
"Əlinin tumarına
Könlüm tamarzı.
Gözlərimdə
üşüyür
ən isti arzu.
Əllərim də qoynumda
Dustaq kimidi.
Dodağımda sevginin
acı təmidi.
Küçələrdə sərgərdan
Dolaşır külək.
Otağımda yanan şam
əriyən ürək"...
"Arzum gözümdə qalıb" kimi frazeoloji qatda gizlənmiş fikir burada dolğun ifadəsini "gözlərimdə üşüyür ən isti arzu" şəklində tapıbdır. "Əllərin qoynunda dustaq olması" isə frazeoloji deyimləri deyil, adət-ənənəmizdəki davranış jest və etiketlərini yada salır. Daha sonra "hadisə" çöldə, küçədə baş verir. Gələn yoxdu. Əvəzində avara bir küləyin vahiməsinin ev-eşiyə - otağa, ürəyə çökməsinin və şamla birlikdə ürəyin əriyib qurtarmasının şeirdə təsvir olunan mənzərənin təfərrüatları ilə çox əlaqəsi vardır. Deməli, dil yaratmaqda Şahnaz Şahinin öz iş texnikası və səliqəsi vardır. Əlbəttə, səliqə deyəndə bu arada "hər şeyi ölçüb-biçmək" anlamında iş tərzi istisnadır. Ola bilər, dil sadə, axıcı, müəyyən qrammatik, leksik qaydalara uyğun olsun, amma poetik zehində ədəbiyyatın məqsədləri ilə ilgili əsas informasiya yer almasın. Aristotelin "Poetika" əsərində etdiyi bir xəbərdarlığını yada salmaq yerinə düşər: "Dil son dərəcədə rövnəqli olanda xarakterləri də, fikri də zəiflədir". Umberto Eko isə: "Ədəbiyyat dildən kollektiv irs kimi istifadə edir. Təbii ki, dil özü inkişaf yollarını seçir, heç bir yuxarıdan göstəriş, heç bir siyasi sistem, onun qabağını kəsib istədikləri məcraya yönəldə bilməzlər. Dil özü bildiyi tərəfə gedir, lakin ədəbiyyata qulaq asır", -- deyir.
Yapon düşüncəsində müəyyən bir əşyanın düzülüşündə simmetriyanın qəsdən pozulması da bir xalqın timsalında dünyada mövcud olan adət-ənənələrin, zövqün, estetikanın səviyyəsini göstərir və məlum olur ki, insanların həyat tərzində həndəsi bərabərölçülük əhəmiyyət kəsb etmir. Yeni şeirin bir cəhəti özünü dünyaya ən yeni görkəmdə tanıtdırmasıdır. Bu, incəsənətin bütün sahələrində, o cümlədən, poeziyada belədir. Şahnaz Şahinin sevgi leksikasında "neologizmlər" çoxdur.
"Hərdən xatırladır səni
boş küçələr...
Saçımın bir telini yandırıb
üfürürəm gecəyə quş lələyi bilib...
...Dartıb qırıram teleqraf tellərini...
atıram dənizə səsini...
Yumulur gecə çiçəkləri,
silir pəncərəmdən qan ləkələrini
küləklərin qoluna girib
asılıram Yer kürəsindən...
Aşağıda kimsə şar
uçurur havaya,
kimsə dənizə
görüş təyin edir.
Kimsə neçənci dəfə
tövbə deyir sevgiyə
boş küçələrdən
keçib gedirəm,
ütüsü pozulur gecələrin".
Səsli, rəngli, hərəkətli
bir mənzərə açılır. Hər
şeydən əvvəl burada poetik aksessuarların
çoxluğu, müxtəlifliyi və yeniliyi diqqət cəlb
edir. Şeirin məzmun hissəsində
obrazın nəşəsiz keçmişi və ümidverici
gələcəyi fonunda oxucuya ötürülən bilginin
bir neçə paradiqmada kodlaşdırılması, fərdin
gecə ilə və sürrealist bir xəyalatla dünyaya təması
mətnin ümumi ahəngini təşkil edir. Bu şeirin də mayasında ayrılıq var. Belə
nəticəyə gəlmək olur ki, həyatın
sığalını pozmağa böyük hadisələr gərəkdir.
Sevgi belə unikal olayların fövqündə
yer tutur. Sonrakı misralarda obrazın dilindəki,
əhvalındakı ironik, əhlikef, əyləndirici
intonasiyanın və ovqatın sevgilərlə başı
qatılan aşağılara yuxarılardan əl edircəsinə
"qisas və intiqam" mesajları sərgilənir. Hələlik bir
şeiri üzərində fikir və yozum etməli olsaq,
öncə şairin fantaziyasının hüdudsuzluğunu
qeyd etməliyik. Məsələn, kim
deyə bilər ki, küçə sözün hərfi mənasında
boş imiş, ya da maraq kəsb etməyən insanlarla əhatələnmiş
bir məkandan söz açılır. Deməli,
küçənin boşluğu faktı görmə hissinin
abstrakt səviyyədə də, konkret mənada da doğru
olduğunu göstərir. Səs
duyğusu da şairin, lirik fərdin özünəxas
intellekt və davranışını nümayiş etdirmək
baxımından kamil bir səviyyədədir.
Ş. Şahinin mərhələli bir yaradıcılıq yolu keçdiyini də qeyd etmək lazımdır. Məsələn, şairin "Bu şəkil mənə bənzəmir" kitabındakı şeirləri ilə son illərin mətnləri arasında fərq aşkar özünü göstərir. Həmin kitab Şahnaz xanımın ənənəvi şeir üslubundan yeni üsluba keçid etmə prosesinin göstəricisi kimi dəyərləndirilməlidir. Bu dövrdə yazılmış şeirlər sentimental ovqatın qatılığı ilə seçilir və kədər ifadə edir. "Bağlı qapı", "hardan əsdi dəli külək" və bu kimi ibarələrlə dünyanın vəfasızlığı, müvəqqətiliyi barədə rəy yaradılır. Bu dünyada qalıb yaşamağının da, insanın başqa etdiklərinin də "yarıkönül" olduğu vurğulanır. Hətta ölməyi də yarıkönüldür.
"Oluram yarıkönül, ölürəm yarıkönül". Daha çox gəraylı janrını xatırladan, amma modernist təxəyyülün və stilistikanın təzahürü kimi meydana çıxan bu poeziya linqvistik tərkibi, ahəng və intonasiyası ilə yeni və fərqli üslubun varlığından xəbər verir. Bu yazılarda heca bölgüsünün tələblərinə bir o qədər məhəl qoyulmadığını da, şairin bəzən ədəbi təsirləri gizlətməyi bacarmadığını da müşahidə etmək olur. Buna baxmayaraq, həmin kitaba daxil edilmiş, ya sonradan yazılmış bu biçim qüsurlu, qüsursuz şeirləri bütöv halda onu daha ciddi ədəbi kredoya bağlayan aralıq vasitə kimi əhəmiyyət daşıyır. Necə deyərlər, şairin üslubu və manerası müasir insan ilə onun yaşadığı dünya arasında münasibətlərin qurulmasına yardımçı ola bilir.
Zakir MƏMMƏD
525-ci qəzet.- 2017. - 10 yanvar.- S.7.