"Səni
ömrümə yazmışam..."
Həmişə yanında olan, doğma bir adamı obyektiv
qiymətləndirmək çətindir.
O hətta dahi olsa belə məhz doğmalıq ona dahi kimi baxmağa imkan vermir. Heç bir mütəfəkkirə öz
ailəsi böyük
şəxsiyyət gözü
ilə baxmayıb, ata kimi, əmi
kimi, dayı kimi baxıb.
Mən də Şəmsi
Vəfadara mehriban dost
kimi baxmışam, onun qayğıkeşliyinə
vurulmuşam. Bir dəfə bizi bir yerdə görən qocaman həkim, bir dəfə də gözəl bir xanım məndən soruşub: Oğlunuzdu? Demişəm, hə. Şəmsi məndən
azı 15 yaş kiçikdi. Keşməkeşli ömür yaşayıb.
Mən buna ömür deməzdim, o, tale yaşayıb.
Adi adamlar illərin sayı ilə hesablanan adi ömür, nadir adamlar
tale yaşayır. Şəmsi öz
taleyi-insan taleyi, oğul və ata taleyi, mütəqəlqəl
ömür taleyi yaşayan istedadlı bir adamdır. Onun Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
AYB kitab layihəsi çərçivəsində "Yazıçı" nəşriyyatında
2016-cı ildə çap
olunmuş "Səni
ömrümə yazmışam..."
adlı şeirlər
kitabını oxuyanda
kəşf etdim ki, hər gün
yanımda olan Şəmsi Vəfadar həm də uca bir şair
taleyi yaşayır.
Dahi M.Füzuli farsca şeirlər "Divan"ının
dibaçəsində yazır:
"Bilirəm sən
dərdlisən, dərd
isə şairliyin sərmayəsidir". Şəmsinin
ömür taleyi də, şair taleyi də dərddən doğulub: dərd Şəmsinin sərmayəsidir. Əgər
belə olmasaydı o,
yazmazdı:
Tam yox dərdim
tamı kimi,
Bu tam zəhər camı kimi,
Daha mən də hamı kimi
Pərdəni gözdən
asacam.
Qəzəbindən külə dönmüş,
Qəlbimi közdən
asacam.
Səndən uzaq günün
biri
Özümü sözdən
asacam.
Söz Şəmsinin
ən doğma yavrusu, onun şair
kimi ölümünə
layiq axırıncı
şansı, onun ağır çəkisini
saxlaya bilən etibarlı sərvətidir. Hər şair "özünü
sözdən asa" bilməz, bunun üçün əvvəlcə
sözü ilham toruna salmaq, ovlamaq lazımdır.
Şəmsi söz ovçusudur,
Şəmsinin qəlbi
söz yuvasıdır.
Böyük tənqidçi V.Belinski deyir: "Həqiqi poeziyanın mənbəyi şairin qəlb aləmidir". Poeziyasında şairin "mən"i
özündən öndə
görünməlidir. Şəmsinin "Mən"
şeirində olduğu
kimi:
Neçə eşqə düşənin,
Könül havasıyam
mən.
Ömrüm günah içində,
Ürəyim ah içində,
Dağ boyda, dağ
içində,
Bir dərd
yuvasıyam mən.
Şairin qəlbi "dərd yuvası" olmasa oradan həqiqi
poeziya pərvazlana bilməz: "Lirika lal duyğulara söz və surət verir, onları köksün dar qəfəsindən ədəbiyyatın təmiz
havasına çıxarır"
(Belinski).
Şəmsinin poetik sulları
da tale düşüncələrindən
doğulur:
Həsrət uzun ömür
gödək,
Dərdə necə dözsün ürək,
Taleyimə əsən külək,
Neyləmişəm axı,
sənə?
"Vətən" poeziyanın əzəli və əbədi mövzusudur. Son illər
poeziyamızda "Qarabağ"
adı ilə daha çox səslənir və elə bu müqəddəs
mövzuda da çoxlu trafaret şeirlər yazılır.
Bu mövzu istedadsız
şairlər üçün
yaxşı meydan açıb. Şəmsi
çox konkret deyir:
Hər şəhid oğul ilə
Qarabağ şəhid
olub.
və ya
Açılan çiçəklər
də
Qalxar güllə
səsinə.
Elə "vətən"in
poetik obrazını da o dəqiq tapıb:
Mən açım dərdimi kimə deyim ki,
Ağlaya bilmirəm, gülə bilmirəm
Həyat bir, ömür
bir, vətənsə
iki
Mən belə
dərd ilə ölə bilmirəm.
Şəmsinin "Araz-Araz ağladı", "Ölüm",
"Sənin həyatda
yoxluğun" xüsusilə
"Yoruldun adam olmaqdan" şeirləri
müasir lirikamızın
uğurlu nümunələri
hesab oluna bilər.
Şəmsinin taleyində
həyatın qara üzü sayılan zindan dövləri də olub. Onun kitabının "Baharsız zindan" bölməsinə daxil olan şeirlərini oxuyanda Xaqaninin Şabran qalasında yazdığı "Həbsiyyə"
şeirlərini xatırladım.
Yaxın dostum, nəcib
ziyalı Balaş Abbaszadə şərə
düşüb həbsxanaya
salınanda ona bir məktubumda yazmışdım: "Həbsxana
da vətənin bir parçasıdır, orada da kimsə
yaşamalıdı". O, buna etiraz edib
demişdi: "Həbsxanada
vətən olmur".
Şəmsinin şeirləri
göstərir ki, adamı həbs etmək olar, şeiri, nəğməni
həbs etmək mümkün deyil.
Yoruldum adam
olmaqdan,
Daşa dönmək
istəyirəm.
Bezmişəm adam
olmaqdan,
İstəyirəm külək olum,
Vətənimin sinəsində
Daim vuran ürək olum.
Şairin bu istəyi gözəl bədii-fəlsəfi məramdır
və oxucuda dərin nəcib hisslər oyadır. Adamı adamlıqdan çıxaran
naqis cəmiyyətdə
adam olmaqdan
yorulmuş şair! - budur Şəmsinin
obrazı.
Çiçəksiz çəmən
olmadığı kimi
sevgisiz də poeziya yoxdur. Sevgi,məhəbbət,
eşq poeziyanın xüsusən də lirikanın cövhəridir.
Şəmsinin kitabının "Ah, bu vüsal..." bölməsini çiçəklərdən
hörülmüş nadir sevgi çələngi adlandırmaq olar.
Günahım sevməkdi, onu bilirəm,
Yoxdu bu sevginin sonu
bilirəm,
Axı görürsən ki, onsuz ölürəm
Rəbbim, bu sevgini günaha yazma.
Günahla yazılıb ömrün hər sətri
Allah, nə gözəldi günahın
ətri
Ölürəm günaha batmaqdan ötrü
Rəbbim, bu sevgini günaha yazma.
Şəmsinin "Nə var, "Sən məni gözləmə",
"Sənsiz", "Sevə
biləydim", "Tapmayacaqsan",
"Qəmin üstünə",
"Getdin" kimi uğurlu şeirlərindən
bir çox bənd, beyt və misraları beləcə misal gətirmək olar. Onun sevgi şeirlərində də vüsaldan çox dərd, qəm, həsrət var. Elə bunlar da Şəmsinin poetik obrazlarıdır.
Yenə sızıldadı yaram,
Can verirəm aram-aram,
Çilik-çilik, param-param
Yerə düşmüş
söz kimiyəm.
Gəlin etiraf edək ki, bu
misraların, bu poetik obrazın müəllifi incə ruhlu, söz fəhminə malik istedadlı şairdir.
O inamla poetik
tapıntılara doğru
gedir.
Onun ayrı-ayrı uğurlu misraları, beytləri orijinallığı ilə
diqqəti cəlb edir:
"Həsrətin özgə dadı var // Dərdə bükülmüş odu var", "Demə halın necədi // Dərdlərim iç-içədi",
"Sən gəlmirsən
əvəzinə // Qəm
gəlir qəmin üstünə", "Həsrətini
nizə kimi // Ürəyimə taxıb
getdin".
Təkcə bu misralar əyani tərzdə göstərir
ki, Şəmsinin əsas poetik obrazı həsrətdir, bu şeirləri "həsrət poeziyası"
adlandırmaq olar.
Şairin qəlb arzusu oxucunun ürəyini titrədir:
Ən bəxtəvər çiçək ollam,
Əllərində sola bilsəm.
Bu dünyada dərdim olmaz,
Ürəyində qala bilsəm.
"Söz gözəlinin nazını
çəkmək" (Füzuli)
şairliyin ümdə
şərtidir. Mən müasirlərim olan şairlərin poeziyasına bu meyarla yanaşıram.
Söz istedadlı şairin əlində çiçək
açır, ləçək-ləçək
pardaxlanır, sinə
dolusu nəfəs alır.
Bu mənada Şəmsi Vəfadar Sözün abrını qoruyan, Sözü urvatdan düşməyə
qoymayan, Sözə sevgi kimi yanaşan
şairdir. Buna əminlik üçün onun "Səni ömrümə yazmışam..." şeirini
oxumaq bəs edər:
Ürəyim çat-çat olsa da,
Dərdlərim qat-qat olsa
da,
Ömür əmanət olsa da,
Səni ömrümə
yazmışam.
Eşqə uydum, ömür
keçdi,
Geri dönmək daha gecdi,
Bilə-bilə sonu heçdi,
Səni ömrümə
yazmışam.
Şəmsinin "Səni
ömrümə yazmışam..."
şeirlər kitabının
bir bölməsi
"Gül-çiçək qədər" adlanır. Buraya uşaqlar üçün
yazdığı şeirlər
daxildir. Buradakı şeirlər
göstərir ki, o, uşaq aləmini, uşaq psixologiyasını
yaxşı bilir.
A.P.Çexov deyirdi: "Biz hamımız uşaqlıq
adlanan sehrli aləmdən keçib gəlmişik". Şəmsi uşaqlığını
təkcə xatirələrində
yox, həm də içində qoruyub saxlayıb. Onun uşaq şeirlərində
həm xatirələrdə
yaşatdığı, həm
də içində qoruyub saxladığı uşaq danışır.
Şəmsinin kitabı ilə bağlı bir iradımı da deməliyəm: burada xeyli sayda
təkrarlar və özünütəkrar var. Məsələn
"Soruş" şeiri
S.Vurğunun "Xəbər
al məni" şeirini
xatırladır, "Gəlmədi"
şeirində M.Müşfiqin
təsiri hiss olunur.
"Mən gedim kimin üstünə",
"Mən", "Mənim",
"Gəzdirirəm", "Yolumu gözləmə",
"Sənə qovuşmaq
üçün", "Bircə qarış",
"Dua etdim" şeirlərində beyt təkrarı, poetik ovqat təkrarı - özünütəkrarlar yer
alır. Bir misal. "Sənsiz"
şeirində oxuyuruq:
Demə halın necədi
Dərdlərim iç-içədi.
"Sənə qovuşmaq üçün"
şeirində eyni ifadə tərzi:
Dərdim ilə iç-içə
Ömür də dönüb heçə.
Özgəni təkrar eləməkdənsə, özünütəkrar
etmək yaxşıdır:
Əslində hər ikisi pisdi...
"Səni ömrümə yazmışam..."
şeirlər kitabı
müasir poeziyamızın
bədii-fəlsəfi axtarışlarını
əks etdirir.
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
professor
525-ci qəzet.- 2017.- 12 yanvar.- S. 8.