M.Ə.Rəsulzadənin
yaradıcılığında və ictimai-siyası fəaliyyətində
Azərbaycançılıq ideyası
1-ci yazı
Araşdırmaçı F.Əhmədovanın
fikrincə, XX yüzilliyin birinci rübündə mürəkkəb
və rəngarəng ictimai-siyasi həyat yaşamış Azərbaycan
cəmiyyətinin görkəmli xadimlərindən olan Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə çox gənc yaşında siyasi həyata
qoşulmuş, ətrafında baş verənlərə, cəmiyyətin
nöqsanlarına, Qafqaz müsəlmanlarının taleyinə
biganə qalmamışdı . Maarifçilik,
xeyriyyəçilik yolu ilə müsəlmanların tərəqqiyə
nail olacağına ürəkdən inanmış, publisist
yazılarında elmi, hümməti təbliğ etmişdi.
1905-ci ildə "Hümmət" qəzetində 21
yaşlı Rəsulzadə Azərbaycan gəncliyinin siyasi mənsubiyyət
mənzərəsinin təsnifatını vermişdi:
"...Biz cavanların biri millətpərəst, o biri demokrat,
üçüncüsü əqidəpərəst, dördüncüsü
cədidpərəst olub da, bu cür dəstə-dəstə
olmaqda, hərəmiz özünə məxsus bir yol
götürüb, müəyyən bir məslək ilə
getməkdən hamımız tək-tək tələf
olluq... Hərəmiz bir küncdə bir
xüsusi cəmiyyət qayırıb da müxtəlif yollar
ilə getməkdənsə, birləşməli, öz fikir və
feillərimizdən bir-birimizi hali etməliyiz. Millətpərəstlik
bizə yararsa, hamımız millətpərəst,
demokratlıq yararsa, hamımız demokrat və qeyri-bir yarar məslək
üzrə olub, müttəhidül-qövl vəl feil iş
görək".
Həmin məqaləsini Rəsulzadə
1917-ci il iyulun 5-də "Açıq
söz" qəzetində təkrar nəşr etdirmişdi. Əgər Rəsulzadənin etirafına görə,
azərbaycanlıların milli, siyasi şüuru 1905-ci ilədək
milli məktəb, milli mətbuatdan uzağa getmirdisə, bu
dövrdən 1917-ci ilin fevralınadək Azərbaycanın
milli siyasi qüvvələri milli mədəniyyətin, dilin
azad inkişafı üçün lazımi şəraitin
yaradılmasını tələb edirdilərsə, artıq
1917-ci ilin martından Rusiya dövləti hüdudlarında Azərbaycana
məhəlli muxtariyyət ideyası aparıcı yer
almağa başlamışdı. M.Ə.Rəsulzadənin
dəstəklədiyi məhəlli muxtariyyət - Azərbaycan
muxtariyyəti ideyasının məhz müsəlman məclislərində
(Qafqaz müsəlmanları, sonra isə Rusiya müsəlmanları
qurultayı) qızğın fikir ayrılığına,
diskussiyaya səbəb olması diqqəti xüsusilə
çəkir. Münaqişə Rəsulzadənin ibarəsilə
"Bir tərəfdən türkçülər, digər tərəfdən
də islamçılarla sosialistlər arasında idi".
Qurultaylardakı
çıxışlarının əsasını federasiya
ideyası təşkil edən M.Ə.Rəsulzadə
çoxsaylı və çoxmillətli dövlətin bir mərkəzdən
idarə oluna bilməsini "demokratik respublika" prinsipi
baxımından qeyri-mümkün hesab edirdi. 1917-ci ilin
aprelindən "Azərbaycan muxtariyyəti" ideyası
ictimai status qazanır. Həmin ilin
mayında Moskvada keçirilmiş Rusiya müsəlmanları
qurultayında Rəsulzadə "Rusiyadakı 30 milyon müsəlmanın
29 milyonu türkdür" deyirdi. İslam
aləmində milli diferensiallaşmanın olduğu gerçəkliyində
Rusiya türklərinin milli özünüdərkinin geri
qalması və milli mənsubiyyəti ilə dini
inancını ayırd edə bilməməsi nəinki Rəsulzadəni,
bütün tərəqqipərvər millətsevər ziyalıları
ağrıdırdı. Rusiya türkləri
arasında diferensiallaşma getdiyini və
labüdlüyünü nəzərə alaraq "Biz milli-məhəlli
muxtariyyət əsasına görə Azərbaycan,
Dağıstan, Türküstan və b. kimi ayrı məhəlli
muxtariyyətlərə malik olan Türk qövmləri
üçün muxtariyyat istiyoruz" deyirdi. Milli-məhəlli muxtariyyət çərçivəsində
müsəlman-türk xalqlarının tərəqqisinə
çalışan Rəsulzadə Rusiya Federasiyası ilə
yanaşı Azərbaycan muxtariyyəti şüarını
təqdir və təbliğ edirdi.
"Azərbaycan muxtariyyəti"
ideyası Azərbaycan dövlətçiliyi gerçəkləşənədək
aktuallığını saxladı, müxtəlif məzmun və
səviyyələrdə təqibə məruz qaldı. İdeya
daşıyıcı qüvvələrin nüfuz və say
artımı digər siyasi qüvvələri
qıcıqlandırırdı və onların koalisiya
yaratmağına belə səbəb olurdu. Qarşıdurma
getdikcə kəskinləşirdi. Məsələyə
geniş aydınlıq gətirən M.Rəsulzadə 1917-ci
ilin dekabrında yazırdı: "Bu gün Azərbaycan
muxtariyyətindən bəhs olunursa, həmən İrəvan,
Gəncə və Bakı quberniyaları ilə sair Zaqafqasiya
uyezd və mahallarından bəhs olunuyor deməkdir".
"Azərbaycan muxtariyyəti"
ideyası hakimiyyətə gələn bolşeviklər tərəfindən
süngü ilə qarşılandı. Onların bəyan
etdikləri prinsiplər ilk vaxtlar çox cəlbedici
görünürdü. M.Ə.Rəsulzadə də bu
prinsiplərin reallaşmasını istəyirdi və gözləyirdi:
“İnqilabın ilk günləri məclisi-müəssisan
intizarı ilə keçiyordu. Məclisi-müəssisan bir an əvvəl toplanacaq, köylülərə
torpaq, əmələlərə iş, millətlərə də
muxtariyyət təmin edəcəkdi".
Bu fikirlər Fevral
inqilabından sonra beyinlərə hakim kəsilmişdisə də,
bolşeviklər onların reallaşacağını vəd
edirdilər. Lakin Rusiya Müəssislər Məclisi bolşeviklər
tərəfindən qovuldu və Cənubi Qafqazdan seçilən
üzvlər Zaqafqaziya Seymini təşkil etdilər. Seymdə Azərbaycan fraksiyalarının ümumi rəyasət
heyətinin sədri M.Ə.Rəsulzadə, müavinləri isə
M.Y.Cəfərov və N.Yusifbəyli idi”.
M.Ə.Rəsulzadənin Seymdəki
xidməti həm də diplomatik fəaliyyəti ilə əlamətdardır:
“O, Osmanlı dövləti ilə münasibətlərin
nizamlanmasında fəal rol oynayıb. Bu zaman nə Osmanlı
dövlətinin mənafeyinin zərbə almasına, nə də
Cənubi Qafqazın mənafeyinin tapdanmasına yol verməmək
istiqamətində iş aparmışdı. Qars, Batum, Ərdəhanla
bağlı iddiada Türkiyəni Ərzincan
barışığının pozulmasında
günahlandırmağı təklif edənlərə
qarşı çıxan Rəsulzadə eyni zamanda bildirirdi
ki, Rusiyadan və Türkiyədən olan təhlükə
bizi daha sıx birləşdirməlidir. O, Cənubi
Qafqazın müstəqilliyi və birliyi naminə isə Azərbaycanın
maraqlarını güzəştə getmək mövqeyini qəbul
etmirdi. Əksinə, 1918-ci ilin yazı üçün
yaranmış vəziyyətdə Cənubi Qafqazın
müstəqilliyinin elan edilməsini Azərbaycanın mənafeyinə
məqbul akt kimi real çıxış yolu hesab edirdi:
"Zaqafqaziya müstəqil olmalıdır. Bu
müstəqillik zərurətə çevrilməlidir".
Bu məsələnin reallaşması
üçün Seymin digər fraksiyalarının mövqeyinə
təsir etmək məqsədilə M.Ə.Rəsulzadə
Trabzon danışıqlarına tərəfdar olan
menşeviklərdən istifadə etməyi lazım bilirdi.
Batumda Osmanlı dövləti
ilə yeni sülh danışıqlarında iştirak edəcək
Cənubi Qafqaz nümayəndəliyinin üzvlərindən
biri M.Ə.Rəsulzadə olmuşdu. O, M.H.Hacınski ilə birlikdə əsas
tərkibdə Azərbaycanı təmsil edirdi. Batum
danışıqlarında getdikcə artan gərginlik və
ziddiyyətlər Cənubi Qafqaz Federasiyasının
parçalanması ilə nəticələndi.
Tiflisdə Cənubi Qafqazla
bağlı taleyüklü dəyişikliklər baş verdi. Gürcüstan istiqlaliyyətini
bəyan etdikdən sonra Seymin bütün azərbaycanlı
üzvlərinin yığıncağı özünü Azərbaycanın
Müvəqqəti Milli Şurası elan etdi. M.Ə.Rəsulzadə gizli səsvermə nəticəsində
qiyabi olaraq Milli Şuranın sədri seçildi. Azərbaycan Müvəqqəti Milli Şurası Azərbaycanın
siyasi müqəddəratını təyin etməyə, Azərbaycanın
istiqlalını elan etməyə, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətini bəyan etməyə səlahiyyətli
orqan idi. Azərbaycan dövlətçiliyi
1918-ci ilin iyununda Gəncədə məhv olma təhlükəsi
altında qalanda M.Ə.Rəsulzadənin çevik, cəsarətli
mövqeyi həlledici rol oynadı. Azərbaycan
dövlətçiliyini partiyalar fövqünə qoyaraq
özünün sədri olduğu dövlət hakimiyyət
orqanını - Milli Şuranı buraxmağa, səlahiyyətlərini
şərtlərlə hökumətə verməyə
razı oldu”.
Araşdırmaçının
fikrincə, bu addımı "demokratiyanın geri çəkilməsi
və mürtəce qüvvələrin uğuru"
adlandıran Rəsulzadə Milli Şuranın
buraxılmasının səhəri günü İstanbulda
keçirilən sülh konfransında iştirak etmək
üçün "Azərbaycan Məclisi-Millisi rəisi Rəsulzadə
Məmmədəmin bəy Əfəndi təhdi-rəyasətində..."
statusunda İstanbula yola düşmüşdü. Faktiki olaraq Milli Şuranın fəaliyyətsiz
qaldığı dövr (1918, iyun-noyabr) M.Ə.Rəsulzadənin
Azərbaycanda olmadığı müddətdir. Batum
konfransında həlledici səs sahibi olmuş 2 azərbaycanlı
nümayəndədən biri kimi müəyyən diplomatik təcrübəyə
malik M.Ə.Rəsulzadə 1918-ci il iyunun 4-də Osmanlı
dövləti ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
arasında dostluq müqaviləsini, Bakı-Batum neft kəmərinin
istismarına, Cənubi Qafqaz dəmiryol xətlərinə
dair sazişləri imzalamışdı. Bu baxımdan Azərbaycan
hökumətinin 1918-ci il 18 iyun tarixli qərarı,
İstanbul beynəlxalq konfransına göndərilən
nümayəndə heyətinə M.Ə.Rəsulzadənin sədr
təyin edilməsi təbii, əsaslı, məntiqi qəbul
edilə bilər.
M.Ə.Rəsulzadənin
başçılıq etdiyi 7 nəfərdən ibarət Azərbaycan
nümayəndə heyəti iyunun 24-də İstanbula gələrək
fəaliyyətə başladı. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin ilk rəsmi diplomatik nümayəndəliyinə
beynəlxalq konfransın bütün
iştirakçıları ilə müxtəlif səciyyəli
müqavilələr bağlamaq, yalnız Osmanlı dövləti
və Dağlılar Respublikası ilə hər cür gizli
sazişlər imzalamaq səlahiyyətləri verilmişdi.
Nümayəndəliyin fəaliyyəti konkret
göstəriş çərçivəsində məhdudlaşmamışdı.
Əksinə M.Ə.Rəsulzadə 1918-ci il
iyulun 19-da İstanbuldan M.H.Hacınskiyə göndərdiyi məlumatda
Azərbaycan dövlətinin xarici siyasət kursunu müəyyənləşdirəcək
informasiyalar (xüsusən Bakı nefti ətrafında) verməklə
yanaşı, AXC hökumətini ən vacib tədbirlər
görməyə istiqamətləndirmişdi. Ordu
yaradılması işinin diqqət mərkəzində
durduğunu, xüsusi hərbi nazirliyin təsis edilməsinin əhəmiyyətini
vurğulamaqla yanaşı, Şimali Qafqaz hökuməti ilə
əlaqələr qurmağı vacib saymışdı.
Rəsulzadə İstiqlal Bəyannaməsinin,
bu barədə hökumətlərə göndərilən
teleqramın surətlərini, Borçalı və
Qarayazı bölgələri ilə bağlı sənədləri,
Qafqazın xəritəsini göndərməyi
tapşırmış, özü də bir sıra sənəd
və materialları məktubla birgə yola
salmışdı. Azərbaycanda işləmək
üçün müəllimlər axtarmaq, kitab tədarükü,
maliyyə və xarici işlər üzrə müşavirlər
tapmaq da Rəsulzadənin İstanbul səfərindəki fəaliyyətinə
daxil idi. Türkiyədəki Qafqaz azərbaycanlıları,
İran azərbaycanlıları ilə görüşləri
də siyasi məzmundan xali deyildi.
Azərbaycan dövlətinin
qonşularla münasibətdə yaranmış kəskin
problemlərinin (sərhədlər məsələsi, əmlak
bölüşdürülməsi, pul nişanlarının
buraxılması və s.) çözülməsi
missiyası xarici aləmlə - dövlətlərlə təmas
qurmaq imkanı və səlahiyyətinə malik,
başlıcası isə yardımından faydalanmağın
mümkün olduğu bir ölkədə olan M.Ə.Rəsulzadənin
diplomatik fəaliyyətinin əsas məzmununa çevrildi. Azərbaycan
hökumətinin ən böyük qayğılarından biri
pul nişanlarının çatışmazlığı
idi. 1918-ci il sentyabrın
ortalarınadək maliyyə məsələsi barədə
M.Ə.Rəsulzadə Azərbaycan hökumətinə
göndərdiyi hər məktub-hesabatında məlumat
vermişdi. Osmanlı hökuməti ilə
maliyyə məsələlərinə dair aparılan
danışıqlar 2 müqavilənin bağlanması ilə
nəticələnmiş, Azərbaycanın maliyyə
missiyasının üzvləri ilə yanaşı,
müqavilələri sülh nümayəndə heyətinin sədri
kimi M.Ə.Rəsulzadə də imzalamışdı”.
Uğur
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 13 yanvar.- S. 13.