Tofiq Kazımovun
yaradıcılığında “Ölülər” məqamı...
Zaman adlı ölçünün
imtiyazlarından biri odur ki, onun tərkibində
mövcud olan hər şeyi-insanları,
onların talelərini,
fakt və hadisələri, olanları
və ola biləcəkləri istədiyin
qaydada sıralamaq mümkündür.
Bu sıralamanın nəticəsində
yaranan virtual aləmin
öz qanun və qanunauyğunluqları,
şərtləri, imkan
və qadağaları
çərçivəsində istənilən məsələni
indi, bu an
kənar, yad təsirlərə məruz
qalmadan araşdırmaq
mümkündür. Bu yanaşma teatr prosesinin tədqiqində öz konstruktivliyini daha bariz şəkildə
göstərir.
Tofiq Kazımovun
yaradıcı irsini bütövlükdə bir
obyekt kimi qəbul etdikdə, onun elmi-nəzəri strukturunu, bu strukturun sistemliyini və təməli konstruktlarını obyektiv
analiz əməliyyatına
yararlı etmək mümkündür. Bu əməliyyatların
səmərəli nəticələrini
müəyyənləşdirən məqam ondan ibarətdir ki, Tofiq Kazımovun yaradıcı irsini aktuallaşdıran tamaşaların
siyahısı asanca aşkarlanan məntiqə
bağlıdır. Bu məntiqi araşdırma üsuluna çevirmək
üçün sözü
gedən siyahıdakı
tamaşaları ayrı-ayrılıqda,
qruplaşdırılmış halda, xronoloji ardıcıllıqda, əvvəldən
axıra və ya axırdan əvvələ yönələrək,
araşdırmaq mümkündür.
Amma istənilən variantda təhlil nəticəsində
yaranan modelin mərkəzində hər
dəfə “Ölülər”
tamaşası durur.
Bu məqam Tofiq
Kazımovun yaradıcı
irsini vahid bir sənət əsəri kimi təhlil etməyə əsas verir. Amma belə olduqda görürük ki, bu əsərin “baş hadisə”si yalnız və yalnız “Ölülər”
məqamıdır. Məlumdur ki,
əsl istedadlı sənətkarın bioqrafiyası
onun yaradıcılıq
yolu ilə eyniləşir. O dərəcədə
eyniləşir ki, onları bir-birindən ayırmaq mümkün olmur. Bu baxımdan
da “Ölülər” tamaşası Tofiq Kazımovun həyatının
ən parlaq hadisəsidir.
“Tofiq Kazımov Zamanı”nın konkret səciyyələrinin
fövqündə durmağı
bacaran tədqiqatçıdan
ötrü “Ölülər”
tamaşasının bir
məqamı da aydınlaşır: bu əsəri Tofiq Kazımov səhnələməsəydi,
onu, heç şəksiz ki, başqa bir rejissor tamaşaya hazırlayacaqdı, çünki
bu, zamanın və prosesin tələbi idi. Amma bir tərəfdən də bu hadisə,
təbii ki, baş verməyə bilərdi. Belə olduğu halda,
milli teatrımızın
inkişaf vektoru, bizi bu gün,
bəlkə də, başqa teatr mənzərəsi ilə
üz-üzə qoyacaqdı.
Bu mənzərə indikindən yaxşımı,
yoxsa pismi olacaqdı, bunu söyləmək çətindir.
Amma bir şeyi tam məsuliyyətlə deyə
bilərik ki, çağdaş Azərbaycan
teatr prosesinin mövcud olan mənzərəsi bir çox mənalarda “Ölülər” məqamının
indiki teatr məkanına müxtəlif
proyeksiyalarıdır. Belə ki, 80-ci illərdən bu yana Azərbaycan
milli teatr prosesinin istiqamətlərini
müəyyənləşdirən istedadlı rejissorlar “Ölülər” məqamına
biganə qala bilmədilər. Kimi “Ölülər”in açdığı
tam yeni yolların yolçusu oldu, kimi ömrünün sonunacan “Ölülər”lə
yaradıcı mübahisədə
bulundu, bəziləri
“Ölülər”in “şinel”indən
çıxmağı bacarmadı,
bəziləri isə
“Ölülər”in içindəki
latent halda mövcud olan mətləbləri həssaslıqla duyub, onları öz yaradıcılığında “canlandırdı”, inkişaf
etdirdi. Bu mənada,
Tofiq Kazımovu həm də
“REJİSSORLAR ÜÇÜN REJİSSOR” adlandırmaq
olar. Bu statusu
zamanın özü təsdiqlədi.
Bu gün teatr tariximizin hansısa konkret bir mərhələsinin
mənzərəsini obyektiv
şəkildə bərpa
etmək ehtiyacı yarananda, müraciət etdiyimiz materiallar-resenziyalar,
memuar ədəbiyyatı
qoyulan məqsədi həll etməkdə o qədər də səmərəli olmur, çünki bir qayda olaraq,
dövrün, bu dövrdə yaradılmış
əsərin-tamaşanın özəlliklərini əks
etdirmir. Bugünkü tədqiqatçı, əslində, deşifrə
əməliyyatları aparmalı,
sətiraltı mənaları
üzə çıxarmalı
və bunların üzərində öz mövqeyini müəyyənləşdirməli
olur.
Tofiq Kazımov kimi nadir istedada malik olan, hər yeni yaradıcı addımı ilə teatr sənətinin “xam torpaqlar”ına
ayaq basan, dövrünü gözgörəsi
bir sürətlə qabaqlayan rejissordan ötrü, sözsüz ki, bu sayaq
dəyərləndirmə üsulu
qəbulolunmazdır. Əslində, mövcud vəziyyət, ümumiyyətlə, sənət
və elmi təfəkkürdən ötrü
faydalı deyil, çünki belə olduqda, elm və sənət münasibətinin
məhsuldarlığı xeyli
zəifləmiş olur.
Hələ psixoanilizin banisi
Z.Freyd demişdir ki, şairlər kəşf edir, alimlər isə onların kəşflərini
izah edirlər. Aydın məsələdir ki, şairlərin, sənətkarların
kəşflərini dürüst
izah etməkdən ötrü elmi düşüncə onlarla
eyni kontekstdə analitik əməliyyatlar aparmalıdır. Demək olmaz
ki, Tofiq Kazımovun inqilabi kəşfləri ictimai şüurdan ötrü qapalı, yəni izahsız qaldı. Bu keçmişə qarşı ədalətsizlik
olar. Söhbət
ondan gedir ki, dəqiq elmi təhlil sənətkarın axtarışlarını
əsaslı surətdə
nizamlayır, onu mövcud ola
biləcək təbii
sapıntılardan qoruyur.
Burada bir haşiyə çıxıb “canlı şahid qismində” deyə bilərəm ki, Tofiq müəllimin öz tamaşalarına və teatr prosesinin cari vəziyyətinə dair verdiyi “izahatlar” elmi dərinliyilə bizləri heyran edirdi. Eyni zamanda anlayırıq ki, Tofiq müəllim bu aforistik, düstur xassəli mülahizələrini nə ovaxtkı televiziya ekranından səsləndirə, nə də ki, dövri mətbuatda dərc etdirə bilərdi. Bunun səbəbi heç də ideoloji uyğunsuzluq deyildi. Sadəcə, mövcud olan ənənə bu sayaq mürəkkəb və təzadlı açıqlamaları qəbul etmirdi. Yeri gəlmişkən, günlərimizin yeni ənənəsinə toxunaraq, demək lazımdır ki, mətbuat səhifələrində yer alan “resenziyalar” öz ərkyana “şıltaqlığı ilə”, “şok-açıqlamaları ilə”, subyektiv qənaətləri ilə keçmişdəki ənənənin “astar üzü” təsirini bağışlayır. Fərq yalnız forma və üslub sərbəstliyindədir. İnformativ tutum etibarilə isə hər ikisinin dərəcəsi o qədər də yüksək deyil. Təbii ki, hər iki halda istisnalar var.
Təsadüfi deyil ki, böyük alim və görkəmli dövlət xadimi Cəfər Cəfərov “Teatrda yenilik” məqaləsində bu məsələyə xüsusi diqqət yetirir. O, ittihamlara cavab verərək, təqdirəlayiq cəsarətlə yazır ki, indiki tamaşa Şeyxin simasında dinlə mübarizəni əsas götürmür; o nə tam mənasında şeyxdir, nə də, sadəcə, “İsfahan lotusudur”. M.Dadaşovun Şeyxi dünənin deyil, bu günün adamıdır, çox ustadır, məharətlidir, biliklidir, aldatmaq və məhkum etmək onun sənəti və məqsədidir. Şeyxilik ancaq bir örtükdür və o, sabah başqa bir məmləkətə düşərsə, orada yəqin ayrı bir donda görünə biləcəkdir.
Kimin haqlı olmasını zamanın özü təsdiqlədi. C.Cəfərovun uzaqgörənliyi, məsələnin kökünü, məğzini görüb dəyərləndirə bilməsi indiki zamanın gerçəkliyində apaydın görünür. Bu gün görkəmli teatrşünas-alimin fikrinə bir qədər müdaxilə edərək, deyə bilərik ki, doğrudan da, Şeyx Nəsrulla tipli insanlar dünənin deyil, bu günün adamlarıdır. Onlar dünyanın indiki zamanında ayrı bir donda görünsələr də, eyni məqsəd uğrunda uğraşırlar: aldatmaq və məhkum etməkdə onlar ustadır, məharətlidir.
Bu gün isə yaşa dolub həyat təcrübəsi qazanmış mən, qeyri-təvazökarlıq olmasın, Tofiq Kazımov haqqında deməyə söz tapıram. Amma bununla çox da öyünmürəm. Çünki mənə yardımcı olan bir mənbə mövcuddur. Bu mənbə-Zamandır! Cəfər Cəfərov isə “Tofiq Kazımov fenomeni”ni müasirlərinə izah edəndə, onun bu imtiyazı yox idi: o, özü də gərgin dinamikada, hərəkətdə olaraq sürətlə inkişaf edən rejissorun gördüyü işləri, şahmat termini ilə desək, “seytnot” vəziyyətdə görməli, dərk etməli, dəyərləndirməli və anlaşımlı sözlərlə “geniş tamaşaçı kütləsi”nə çatdırmalı idi.
C.Cəfərovun “Ölülər”ə verdiyi qiymət heç də kor-koranə, ağızdolusu tərif deyildi. Sevdiyi sənətkarın yaradıcı məhsuluna obyektiv yanaşmağı bacaran alim kəsirli cəhətlərə də göz yummurdu. Müraciət etdiyimiz məqalədə C.Cəfərov yazırdı ki, rejissor Tofiq Kazımov tamaşanın ümumi rəsmində, quruluşun təşkilatında, səpkisinin müasirliyində, şəksiz, güclü və cazibəlidir, aktyorla işində isə heyif, bir natamamlıq duyulur. Burada, görünür, günahın bir qismi də aktyorların üzərinə düşür, çünki onlar mürəkkəb və zəngin xarakter yaratmaq zəhmətinə qatlaşmaq istəmirlər, çoxdan açılmış cığırla gedirlər.
Etiraf etməliyəm ki, o vaxt da, indi də bu sətirləri oxuyanda Cəfər müəllimlə razılaşa bilmirəm. Ancaq bu gün aydın dərk edirəm ki, “o vaxt” “Ölülər” tamaşası bizi elə ovsunlamışdı ki, Həsənağa Turabovun qayğılı İskəndəri, Məlik Dadaşovun qorxunc cazibəli Şeyx Nəsrullahı, İsmayıl Osmanlının (SSRİ xalq artisti!!!) civə kimi ələkeçməz Məşədi Orucu, Məmmədrza Şeyxzamanovun sual təcəllisinə dönən Hacı Həsən ağası, hətta Hamlet Xanızadənin “2-ci azarlı” obrazı bizi heyrətamiz yenilikləri ilə heyran etmişdi. Heyranlıqla obyektiv dəyərləndirmə isə bir araya gəlməyən başlanğıclardır. Bu gün isə o tamaşada iştirak edən aktyorların, demək olar ki, böyük əksəriyyəti dünyasını dəyişibdir və onların yaratdıqları obrazlar yaddaşımda gəncliyimin parlaq xatirələri kimi yaşamaqdadır. Razılaşaq ki, sevimli xatirələrə tənqidi yanaşmaq mümkün deyil.
C.Cəfərovun “Ölülər” tamaşası haqqında yazdığı məqalənin son sözlərini bir daha xatırlamaq yerinə düşər. O, yazırdı ki, “Ölülər” yaxşı nailiyyətdir, bir səhnə əsəri olaraq yenidir, müasirdir, hətta, demək olar ki, sadəcə, istedad məhsulu deyil, inkişaf və tərəqqi nişanəsidir”. Bu bir neçə cümlədə cəm edilmiş fikirləri açıqlamaq cəhdində bulunsaq, məlum olacaq ki, C.Cəfərov bu tamaşanı da, onu hazırlayan rejissoru da “inkişaf və tərəqqi nişanəsi” kimi dəyərləndirəndə, məhz “Tofiq Kazımov fenomeni”nə işarə edir. Həqiqətən də, “Ölülər” tamaşası Tofiq Kazımovun yeni zaman kəsiyində inkişafını və bütövlükdə, milli teatr prosesinin tərəqqisini əsaslı surətdə şərtləndirmişdi.
Məryəm ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2017.- 14 yanvar.- S.15.