Tarixə və gələcəyə şair-mütəfəkkir
baxışı
Yaxud Səməd
Vurğun və Zərdüştilik fəlsəfəsi
Həyatda dərin məna görüb tərənnüm edən Səməd Vurğun özünəməxsus həyat fəlsəfəsi yaratmışdır.
Şairin həyat fəlsəfəsi həm forma və həm də məzmun cəhətdən orijinal şəkildə təzahür etmişdir. Poetik şəkildə ifadə olunan
Vurğunun həyat fəlsəfəsi, həm onun öz
düşüncəsi, həm də müəyyən qədər
zərdüştilik dünyagörüşü
özülündə təşəkkül
tapmışdır.
Həyat haqda qənaətlər
Vurğun yaradıcılığında mühüm yer tutan
“Azərbaycan konsepsiyası” ilə üzvü şəkildə
bağlıdır. Azərbaycanın keçmişi, indisi və
gələcəyi vahid bir dünyagörüşü əks
edən anlayış, poetik bir obraz şəklində
canlandırılır. Şairin
dünyagörüşü başlıca olaraq bu mərkəzi
Azərbaycan anlayışı və sevgisi ilə əlaqədar
müxtəlif çalarlarla üzə çıxır.
Şair çıxışlarının birində Azərbaycan
tarixinin əsas mərhələlərini əhatə edən
30 poemadan ibarət “Azərbaycan epopeyası”nı
yazdığını 1937-ci ildə elan edirdi. Vurğun
Azərbaycan xalqının keçdiyi mədəni inkişaf
yolunu əsərlərində canlandırmağa təşəbbüs
edirdi. Hələ gənc yaşlarından əbədiyyətə
qovuşmağa can atan sənətkar tarixin fəlsəfəsini
dərk etməyə çalışır, Azərbaycan mədəniyyətinin
ümumdünya əhəmiyyətinə hələ 30-cu illərdən
diqqəti cəlb edirdi. Azərbaycan mədəniyyəti
və tarixi ilə əlaqədar axtarışları onu
dünya tarixinin ən qədim dövrlərinə
aparırdı. Şairə görə
tarixin müxtəlif mərhələlərində
bütün Şərqdə qabaqcıl və mütərəqqi
rol oynamış Azərbaycan mədəniyyəti çox qədim
tarixə - köklərə əsaslanır. Qaf
dağının ətəklərində məbədlərdə
yanan alovların ətrafına toplaşan, odu Allah bilib ondan
murad diləyən insanların ilk inamı əsrlərin
zülmətini yararaq babalardan irs
qalmışdır.
Bəşərin ürəyi od, arzusu alovdur. Od həyat ustadıdır.
Həyat dərsini oddan alan insanlar çox
qədimlərdən mədəniyyət yaratmağa nail
olmuşlar. İnsan ağlına qanad verən od
şər qüvvələrdən tam xilas olmamış,
Promotey hələ də daş qəfəsdədir. Zülməti
yaran, insanlığı işıqlı gələcəyə
aparan qüvvə - Od şər qüvvələrə
deyil, yalnız yaşamağa, yaratmağa, həyata xidmət
üçün yaranmışdır. Belə
düşünən Vurğun bəşəri Promoteyi xilas
etməyə çağırır. Konkret zaman və məkanda
üzə çıxan həyat Vurğun fəlsəfəsində
mürəkkəb və dəyişkən anlayış olub,
daxili ziddiyyətlərin mübarizəsi nəticəsidir:
“Biz həyat dediyimiz zaman bütün daxili ziddiyyətləri
və həyatı irəli aparan bu daxili ziddiyyətlər
mübarizəsini nəzərdə tuturuq” - deyir şair. Varlıqla heçlik daim bir-birini izləyir. Həyat - mələk ölüm - iblislə
üz-üzə dayanmışlar. İşıqla
qaranlıq pəncələşərək yaşadır
insanı, işığın mənbəyi isə oddur.
Od hər bir varlığın öz
daxilindədir və onun mahiyyətini təşkil edir. Od həyat mənbəyidir.
Azərbaycanın
keçmiş mədəniyyəti, indiki həyatı və
gələcəyi vahid dünyagörüşü əks edən
bu mərkəzi Azərbaycan anlayışı ilə əlaqədar
müxtəlif çalarlarla üzə çıxır. Qədim mədəniyyət
ocağı, “ağ saçlı bir millətin vətəni”,
Zərdüştün yurdu Azərbaycan, od,
alov, müqəddəs ocaq mənasında anladığı
“odlar yurdu” anlayışı ilə əlaqədardır. Od-ocaq Azərbaycan xalq etiqadına görə də
həyat, əbədilik rəmzidir (ocaq tüstüsü və
işıq).
Şair “Odlar yurdu” Azərbaycanı təcəssüm
edən rəmzi
surətini yaradır. Həyat təcrübəsi
“böyük kitab” olan
surətində “Odlar ölkəsi” - Azərbaycan nəzərdə tutulur, “odlar yurdu” ağıl, kamal, müdriklik
rəmzidir.
“Odbaba”, “Azərbaba” - həyat və əbədilik
rəmzidir. Qədim Azərbaycanda, atəşpərəstlikdə
“Atar”/”Azər” Ahuramazdanın oğlu, insanın ən
yaxın köməkçisi, ailənin qoruyucusu
sayılırdı. Vurğun fəlsəfi məna
verdiyi Azərbaycanı çox zaman tərcümədə
“Odlar yurdu” və “Odlar ölkəsi” obrazlarında təqdim
edirdi. Beləliklə Odlar yurdunun ağsaçlı nümayəndəsi
müdrik bir qoca -
rəmzi bədii-fəlsəfi obrazdır.
Bu, dolub-boşalan,
yaranışdan gah ağlar, gah gülən olan dünya
ayrı-ayrı ömürlərin (burada xalqlar, millətlər
də nəzərdə tutulur) daimi bir yarış
meydanıdır. Hər hansı konkret tarixi şəraitdə
yaşamaq üçün vətən eşqi ilə
dağlar çapan Fərhad iradəsi zəruridir. Tarixi inkişafın hazırkı yüksək
sürət mərhələsi daha böyük mətanət
və iradə tələb edirdi. Şairin
Fərhad obrazı meydana çıxır; Vurğun
yaşadığı sosializm cəmiyyətində
arzuladığı, obrazlarını yaratdığı
başqa surətlərdən (Sarvan, Bəsti və s.)
daşıdığı zamana görə heç də
seçilməyən xalq iradəsinin, hünərinin rəmzi
ifadəsidir Fərhad surəti.
Əsərlərində müdriklik
və iradənin rəmzi kimi ümumiləşdirilən və Fərhad obrazları,
xalq dastanlarından alınsa da, zərdüştilik fəlsəfəsi
əsasında canlandırılır. Ümumiyyətlə,
Vurğun yaradıcılığı zərdüştiliklə
qırılmaz tellərlə bağlıdır.
Şair Zərdüşt
Baba kimi təbiətin, varlığın mahiyyətinə
girişmək istəyir. Zaman və məkan məsələsində
Vurğunun baxışları, izləri indiyədək xalq
yaradıcılığında “Çərxi fələk”, təbii
prosesin dövriliyi görüşlərini əks edən zərvaniliyə
yaxındır. Vurğun bütün
canlılarda gözəlliyə doğru bir meyil-sevgi
olduğunu bildirir; ahəng və gözəllik
yaranışın cövhərindədir. Ancaq bu ahəng heç də donuq deyildir. İlk baxışdan “ahəng” şəkildə qərar
tutan yaranış daima dəyişir, yeni şəkil
alır. Təbiətin,
yaranışın ahənginə heyrətlə tamaşa edən
şairə görə, vaxt dəyişkəndir, məkan isə
ilk baxışdan, sanki sabitdir, sükunətdir - hər
şey olduğu kimi gözəldir.
Təbiət gözəl
yaranmışdır. İnsan hər dəfə bu gözəlliyi
fəth etməli, görməli, duymalıdır. Yalnız ölümü saymayıb hər an ona
qalib gəlməklə, işığa doğru getməklə
həyati-gözəlliyi fəth etmək, sonsuz ahəngə
qovuşmaq olar. İnsan zamanın
burulğanından, ömrün alovlarından keçərək
gözəlliyə nail olur. “Ölümün
belə, cəsarətdən qorxduğunu” bildirən şair,
hünəri insana peşə etməyi zəruri sanıb onu
haqq uğrunda vuruşa çağırır. O,
insanı, birinci növbədə, gözəlliyi
özündə axtarmağa (hüsnünü tap)
çağırır və beləliklə əbədiyyət
yolunu göstərir. Əgər öz
hüsnünü tapmısansa, ölsən belə sən
varsan, nəticəsinə gəlir. Təbiəti
hərəkətə gətirən qüvvə xeyir və
şər olsa da, Vurğun fəlsəfəsinin
başlıca hədəfi insan və torpaqdır. Elə buna görə də göydəki ulduzlar da
elə bil cütçünün aya verdiyi və “və
ayın kainata səpdiyi buğda danələridir”. Yaradıcı insanın təxəyyülünə
hətta kosmosun ehtiyacı olduğunu şair romantikcəsinə
təsvir edir. Qara torpaq isə xeyir rəmzidir.
Vurğunun bir çox əsərində
xeyirlə şər qüvvələrin mübarizəsi
başlıca yer tutur. Şairin dünyagörüşündə xeyirlə
şər arasında mübarizə tarixi şəraitdən
doğaraq təzahür etməklə yanaşı, bəşərin
qarşılaşdığı mühüm etik problemin -
xeyirlə şərin mübarizəsi - maddi və mənəvi
aləmdə həyat ruhu ilə ölüm ruhu arasında
çarpışma getməsi ideyasının Azərbaycanla əlaqədar
olması, xalqın keçmiş etiqad və ənənələri
əsasında dünyanın ilk filosofu
adlandırdığı Zərdüştün ortaya
qoymasının xüsusi əhəmiyyət və mənası
var idi. Yaxşı və yamanı
qarşılaşdıran şair, Əhrimanın fəal
qüvvə olmadığını, özgə vasitəsilə,
zülmətin əli ilə iş gördüyünü,
onun isə öz növbəsində paslı qılıncla
bütün aləmi yarmağa sövq olunduğunu göstərir
və işığı təmsil edən, haqqın səsi
Hürmüzdün qalib gələcəyinə inam bəsləyir.
Şər qüvvələrin
bəzən çaldığı qələbə,
heçliyə apardığından, müvəqqətidir,
keçicidir, xeyrin qələbəsi əbədiyyətə,
həyata xidmət etdiyindən mütləqdir. Həyat xeyrin
şər üzərində qələbəsi deməkdir.
Xoşbəxtliyin, səadətin, xeyir qüvvələrin
son nəticədə şər-yamanlıq üzərində
qələbə çalacağı fikri onun əsərlərinin
əsas leytmotividir.
Faşizmin tarix səhnəsinə
çıxması şairə bir daha insan taleyində iki
bir-birinə zidd qüvvələrin
çarpışdığını xatırladır. Müharibə
onu çoxdan məşğul edən xeyirlə şərin
çarpışmasının gerçək mənzərəsini
açırdı.
Mübaribə sadəcə
qəsbkarlıq və ona qarşı mübarizə ilə
bitməyib. Həm də bəşər düşüncəsi
və fəlsəfəsinin iki müxtəlif
qütbünün mübarizəsidir, özü də bu
çarpışma bu gün başlanmamış, uzun tarixi
vardır. O, xeyirlə şəri, yaxşı ilə yamanı üzləşdirir.
Qoca Şərqi təmsil edən
Zərdüşt fəlsəfəsini faşizm məfkurəsi
və “fəlsəfəsinə” qarşı qoyur. “İnsan” pyesində
faşist ideoloqu özünün “fəlsəfi anlağı”
ilə öyünərək “Vicdanın da, haqqın da, dostluğa
arxalanmağın da insanın zəifliyindən
“doğduğunu” bildirərkən əsir filosofun dili ilə:
“bu orijinal deyil, bu Nitşe fəlsəfəsidir” deməklə
faşizm “fəlsəfəsinin” heç də yeni, orijinal olmadığını
göstərir.
Sinfi cəmiyyətlərdə
əxlaqın hakim təbəqəyə xidmət
üçün yarandığını bütün
çılpaqlığı ilə dərk edən F.Nitşe
onu təbii bir hal kimi izah edir, hakim təbəqəni,
aristokratiyanı qətiyyətlə addımlar atmağa
çağırırdı. Əgər o, məşhur
“Zərdüşt belə demişdir” kitabını
yazmışsa da, onun fəlsəfəsi, əslində, mahiyyətcə
Zərdüşt fəlsəfəsini danmaq idi.
O, özü də Zərdüştdən
bir obraz kimi istifadə etdiyinə işarə etmişdir. O,
xeyir və şər kateqoriyalarını rədd edir. “Xeyir və şərin o biri üzünə”, daha
doğrusu, fövqünə qalxdığını irəli
sürürdü. Guya təbiətdə hər yerdə azad iradənin,
ayrı-ayrı güclərin kombinasiyasının
hökmranlığı mövcuddur, heç bir xeyir və
şər yoxdur.
Faşizmin ideya mənbələrini
yalnız Nitşe və “həyat fəlsəfəsi” məktəbi
ilə məhdudlaşdırmaq düzgün olmazdı. Faşizm
Avropa-burjua fəlsəfəsinin, xüsusilə Makiavelli, Hobs,
Hegel və b. filosofların baxışlarındakı mürtəce
cəhətlərdən qidalanmışdır.
Qərb filosoflarının
pessimist fikirlərinə qarşı qədim Şərq fəlsəfəsini
qoyan Vurğun son nəticədə insanın “kamala” yetişəcəyini
tam əminliklə bildirir. “Kamal” xeyir qüvvələrin tarix
boyu yaratdığı “böyük kitabdır”, onun ardını
varaq-varaq hər nəsil özünə görə yazır.
Elə buradan da ata Şahbazın
yazdığı kitab yarımçıq qalır, (Şahbaz
müharibədə şər qüvvələrin əlində
öldürülür), onu oğlu davam edir. Oğlu atasının kitabını sadəcə
davam etmir. O, yeni bir kitab yazır, atasının irs qalan yarımçıq kitabındakı
“Qalib gələcəkmi cahanda kamal?” kimi eyni bir suala cavab
axtarmış, kamalın qələbəsinə
çalışmışdır. Ata-oğul,
keçmiş-gələcək, zəfərin yolu bu
aramsız axınla bağlıdır. Kamalın
zəfər yürüşü məhz bu vəhdətlə
başa gələ bilər. Oğul
Şahbazın bağladığı “kitab” kiçik olsa da,
ataların başladığı böyük kitabın
ardı olub bəşərin kamala çatmağına
kömək etdiyindən onunla dialektik vəhdət təşkil
edir, əbədiyyətə xidmət edir (əslində bu
kitab da yarımçıqdır; onu sonrakı nəsillər
yazacaqdır). Beləliklə, Vurğun fəlsəfəsində
özünəməxsus yeri olan ahəng, “müqəddəs
ahəng” öz möhkəm, pozulmaz təməli
üstündə durur. Şair həyatı
bütünlükdə böyük bir kitaba bənzədirdi.
Həyatın “bu böyük kitabı” birdən-birə
deyil, çətin mübarizədə bəşərin
şər qüvvələr üzərində aramsız qələbələrlə
keçdiyi bütün yol boyu ibtidaidən aliyə kimi
yazılır. Buna görə də, o, ötən
keçmişə bəşərin yazacağı
“Böyük kitab”ın, dastanın ötən, qatlanan bir
yarpağı kimi baxmağı, özü də qiymətli
bir varağı kimi ehtiramla yola salıb, qayğı ilə
yanaşmağı tövsiyə edirdi.
Vurğun faşizmin humanizmə
qarşı çevrilən irrasional “həyat fəlsəfəsinə”
qarşı bu mübarizədə təşəkkül tapan
xeyir qüvvələri təmsil edən həyat fəlsəfəsini
qoyur.
Şair bununla bir daha göstərir
ki, qara-şər qüvvələrin həyatı təmsil
etməyə haqları yoxdur. O, “çarxını qurduğu
dövrandan gah ağlar və gah da gülər olan
dünyanın” son nəticədə gəncliyinə
qovuşacağına inanır.
“Həyat fəlsəfəsi”
şeirində əslində çoxdan şairin
yaradıcılığında istilah şəklini alan bir sıra anlayışlar - hünər, səadət,
fəlakət və s. xüsusi fəlsəfi məna kəsb
edir. Uzun çəkən çarpışmada
fəlakət qocalmışsa, “səadət” gəncdir.
Bu iki qüvvə - yaxşılıq və
yamanlığın öz taleyi vardır. Əgər
şər qüvvələr getdikcə qocalırsa, əksinə
“gözəl pəri” - səadət gəncləşir.
Buradan onun “Dünya qocaldıqca gəncləşir
həyat” kəlamı və fəlsəfi mənasını
tapır. Vurğun əslində çox
adi görünən sözlərə fəlsəfi məna
verir. Əsərlərində dönə-dönə
işlətdiyi “məhəbbət” - “Hünər”, “Vətən”,
“Səadət”, “Zəfər” sözlərini “dörd söz”
adı altında rəmzi fəlsəfi mənada birləşdirir.
Şair üçün bu dörd söz fəlsəfədə
işlənən dörd ünsürü əvəz edir.
Fərq yalnız bundadır ki, dörd
ünsür əgər təbiətə, yaranışa tətbiq
edilmişsə, şair onu insan həyatına, həyat fəlsəfəsinə
tətbiq edir.
Sosializm quruculuğunun adi
gündəlik tələblərindən irəli gələn
bu sözlər Vurğun yaradıcılığında fəlsəfi
məna kəsb edir. Vurğun bəşər leksikonunda ulduzlar sanı qədər
sözdən məhz dörd söz seçir: “məhəbbət”
və eşqi hünər adlandırır. Gələcəyin
rəmzi tale ulduzu kimi insanları daima izləyən “səadət”
zaman və məkan tək ölçüsüz və
hüdudsuzdur. Məhz ölçüsüz və
hüdudsuz olduğundan o: əbədiyyətdir. Səhər və gələcəkdir. “Vətən”-
təkin ümumiliyə bağlılığıdır: ana
qucağıdır, qadirdir, özünəməxsus pozulmaz
qanunu vardır. Hər bir fərd həm də hər
hansı bütünün bir hissəsidir, ondan
ayrılmazdır.
Tarixə, xalqının gələcəyinə
böyük nikbinliklə baxan şair “sözün”
gücünə xüsusi inam bəsləyir və onun qüdrətini
sərhədsiz sanır.Ancaq söz polad kimi odlu ürəkdə
bişəndən sonra hökm verməyə qadirdir. O, hətta sözü və
insanı bir sanır: “Adın sözdür, özün
insan!” mənasının
dünyaya sığmadığını bildirir. “Söz” və “azadlıq” ayrılmazdır. İnsan yaranmışsa o, azaddır. O,
yarış meydanına atılmışdır. Bu yarış meydanı isə yalnız “hünər”
göstərib “zəfər” çalanlarındır. Hər bir fərd öz təcrübəsində,
şər qüvvələrə qalib gəlib çətinlikləri
üstələməklə xeyirin qələbəsini
asanlaşdırır.
Vurğun konsepsiyasında bəşərin
xoş gələcəyi səhəri həm də öz
kökləri ilə dünyanın ilk filosofu
adlandırdığı Zərdüşt fəlsəfəsində
başlıca yer tutan xeyir qüvvələrin son mərhələdə
qələbəsi şəklində canlanırdı.
Cəmiyyətdə həyatın
təbii axını insanların fəaliyyətindən
asılıdır. Hər bir insanın öz həyat və
mübarizə kitabı vardır.
Bəşərin
böyük kitabının yazılmasında, kamala yetişməsində,
gəncliyinə qovuşmasında yaradıcı insanın
rolu və mövqeyi xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Şair də
arxayındır. O, bu böyük gələcək naminə
dövrünü vəsf edir. Bütün xalqların
çatacağı o xoşbəxt günə qovuşmaqdan
ötrü Odlar yurdunun bu gününü yaratmaq gərəkdir.
Vurğun xalqının iş, hünər rəmzi Fərhad
və ağıl, kamal rəmzi - Dədə Qorqud ənənələrini,
yəni bu iki cəhətini özündə üzvü şəkildə
birləşdirməklə Ulu Hürmüzdün şəfəqdən
taxtını bəzəyib, Əhriməni boğduğu
günə, bəşərin gəncliyinə yetişəcəyini
inamla bildirir.
Fərhad kimi külüng vuran insan
oğlu, insan qızı
O aləmin sevgisilə cəbhələrdə
sinə gərir,
Alovların qucağından
gələcəyə yol göstərir.
...Bizim Odlar ölkəsi də mahnısını
deyə-deyə
Öz şeirinin nəfəsilə
yaşayacaq o zamanda;
Dədə Qorqud dediyimiz min bir
yaşlı bir ozan da
Qoca vaxtı öz sazını sinəsinə
basacaqdır,
Bütün xalqlar və
tayfalar ona qulaq asacaqdır.
...O, məclisə can verəcək
Ayın, Günün camalilə,
Azərbaycan
torpağının dərya boyda kəmalilə.
Həyat problemi ilə
yanaşı şairi “ölüm” də
düşündürür və o, əsərlərində
bir neçə dəfə bu məsələyə
qayıdır.
Xalq əfsanələri (Bulaq əfsanəsi) əsasında
ölümün mənasını açaraq “ölüm” də
başqa bir sevdalı həyat” deyərək onu həyatın
zəruri bir ünsürü kimi anlayır. Ölüm problemi, fəlsəfəsi şairi hələ
gəncliyində düşündürmüşdü.
Yaradıcılığında pessimizm notlarının
qabarıq səsləndiyi ilkin mərhələsindən
ikinci daha yetkin məhəlləsinə keçidin
astanasında “ölüm” və “yaşamaq”
anlayışlarından danışarkən o,
“ölümü: “həyat deyilən şübhəli
şeydən çıxmaq” adlandırmışdı. Xeyir
qüvvələrə xidmət edib bəşərin “kamal
kitabı”nı yazanlar ölməzlik
qazanır; ölüm aldanır. Zəncir kimi
davam edən bu xətt xeyrin qələbəsinin
ayrı-ayrı düyünləridir. Yaşayıb
yaratmaq müqəddəs ahəngə (harmoniyaya) uyğun
olduğuna görə, yaradıcı insan ölümdən
qorxmamalıdır: O, əbədiyyəti öz
yaradıcılığı ilə qazanmışdır.
Şair insanı ölümdən qorxmamağa
çağırır, ömrün mənasının onun
sürəkliyində, vaxt ölçüsündə deyil, məzmununda,
həyatı necə dolğun yaşamağında olduğunu
bildirir:
Torpağa dönsə də,
ucalsın göyə,
Ölsün, mən yaşadım,
yaratdım deyə!
Budur əbədiyyət! O qüdsi ahəng!..
Ölümlə çarpışmaqda həyat qalib gəlir, bəşər öz xoş gələcəyinə doğru, onu qarşılamaq üçün gedir. Həyat mənasında düşünülən gələcək daim gəncləşərək özü də insanlara doğru gəlir. Şair sadə əmək adamlarını böyük ustalıqla, bədii boyalarla tərənnüm etdiyinə, xalqında vətən eşqini oyatdığına görə xoşbəxtdir. O, öz həyat idealına, yaxşılıq idealının qələbəsinə xidmət etdiyinə görə sonsuzluğa qovuşmuş, əbədiyyəti qazanmışdır. Artıq çoxdan proyektləşdirdiyi, ömür məramnaməsinə çevirdiyi yaradıcılıq zirvəsinə çatdığına görə rahatdır. O, artıq “heç yerə mən tələsmirəm” deyərək həyatından razıdır. Bilir ki, indi “nə sevglisi, nə də Vətəni” deməyəcək.
“Şair nə tez qocaldın sən!”
Şair özü əmindir ki:
“Unutmaz bu oba, bu mahal...”Vurğunu.
Şair yaşamaq, yaratmaqdan hələ yorulmamışdır, ömrünə bir dəqiqə də olsa belə artırmağa hazırdır. İnsanın çox yaşaya bilməsini şair qəhrəmanlıq adlandırır. Ancaq ömür yolu gəlib başa çatmışsa və qarşında qoyduğun həyat məqsədi gerçəkləşmişsə, artıq ölüm özü sənin qarşında məğlubdur. O artıq gecikmişdir; Xeyir qələbə çalmışdır. Azərbaycan Sovet mədəniyyətini, poeziyasını möhkəm nikbinlik özülü üzərində qurmaq kimi qarşısına möhtəşəm vəzifə qoyan Vurğunun ömür yolu onun həyat fəlsəfəsini təsdiq etmiş, sənətkar idealına uyğun ahənglə başa çatmışdır.
1986
Beytulla ŞAHSOYLU
tarix elmləri namizədi
525-ci qəzet.-
2017.- 20 yanvar.- S. 22, 23.