İslam elm
tarixində "Azərbaycan məktəbi"
Dünya və elm tarixinə
baxdığımızda müxtəlif sivilizasiyalar daxilində
xüsusi intellektual çəkiyə malik olan məktəblərin
mövcudluğuna şahid oluruq.
Məhz bu düşüncə məktəbləri
sayəsində elm tarixi şəkillənmiş və bir
baxıma zəngin paradiqmalar meydana gəlib. Bu paradiqmalar zamanla bir-birini əvəzləmiş,
inkar etmiş, təsdiqləmiş və nəticədə
insanın dünyanı və özünü kəşf etməsində
ən güclü arqumentlər silsiləsinin yaratmasına
müvəffəq olub. Yaşayan sivilizasiya olaraq İslam mədəniyyətində
də güclü intellektual məktəblər və elmi mərkəzlər
mövcud olmağa davam edir. Məhz bu elmi və
intellektual məktəblər sayəsində elmin bütün
sahələrində ciddi əsərlər yazılıb və
dünya elm tarixinə qiymətli töhfələr verilib.
İlkin olaraq onu qeyd edim ki, İslam
elm tarixində intellektual məktəblər və elmi mərkəzlər
arasında "Azərbaycan Məktəbi"-nin xüsusi
yeri var. Məhz tarixə nəzər
saldığımızda da Azərbaycanda məşhur islam
alimləri və mütəfəkkirlərinin yetişdiyini əminliklə
ifadə edə bilərik. Bu səbəblə də son
vaxtlarda həm əqli (rasional), həm də nəqli(dini)
elmlərdə "Azərbaycan Məktəb"inin
mövcudluğunun müəyyən olunması çox əhəmiyyət
kəsb etməklə bərabər sistemli tədqiqatları
vacib hala gətirməkdədir. Məhz məşhur İslam
düşüncəsi professoru Seyyid Hüseyn Nəsr 2009-cu
ildə Bakıda təşkil olunan İbn Ərəbi simpoziumunda bu
mövzuya toxunub və "Azərbaycan
Məktəbi"nin İslam elm tarixindəki yerini belə əsaslandırıb:"Azərbaycan
məktəbi çox önəmli üç
ünsürün bir arada olduğu bir məktəbdir:
birincisi, rasional fəlsəfə(rasionalist deyil); ikincisi, təsəvvüf;
üçüncüsü, ən üst dərəcə, yəni
irfan olan elm. Bu üçü Azərbaycan və
Şiraz məktəbləri olmadan mümkün olmayan İsfəhan
məktəbində də mövcuddur".
Bu kontekstdə qeyd etməliyəm ki,
Azərbaycan məktəbi reallığından bəhs edərkən
burada bu məktəbin izah olunmasında əsas amil kimi etnik deyil,
tarixi Azərbaycan ərazisi əsas alınır. Bu mənada bizdən çox uzaq bir dövrdə,
etnik cəhətdən mürəkkəb bir cəmiyyətdə
yazıb-yaratmış sənətkarların milliyyətini dəqiq
təyin etmək bəzi hallarda mümkün olmur. Burada coğrafi amilləri əsas götürmək
lazım gəlir. Yəni tarixi və
coğrafi faktlara əsaslanaraq Azərbaycanın orta əsrlərdəki
sərhədlərini müəyyənləşdirmək və
bu sərhədlər daxilindən çıxmış alim,
şair və ədibləri öyrənmək məsələsi
meydana çıxır.
İslam mədəniyyətinə
ciddi şəkildə töhfə verən azərbaycanlı
alim və mütəfəkkirlərin funksional rolunu daha dərindən
anlamaq üçün məşhur fəlsəfə
tarixçisi Etien Jilsonun (Etienne Gilson) 6-cı Dünya Fəlsəfəsi
konfransında təqdim etdiyi məruzəsində bəzi məqamlara
nəzər salmaq mümkündür. O, bu məruzəsində İbn Sinanın əş-Şifa
adlı əsərinin 13-cü əsrdə latın dilinə
tərcüməsinin tənqidli nəşrinin həyata
keçirilməsini təklif edir və belə deyirdi: "Bu əsərin
ilk cildinin nəşr edildiyini gördüyümüz zaman
Saint Jan rahibləri kimi "Ad Laudem Dei"(Tanrıya
şükür edərik) deyə ucadan səslənə bilərik".
XX əsrin məşhur filosoflarından olan
Jilsonun bu istəyi fəlsəfə tarixi içərisində
çox yerində ifadə edilmiş fikirdir. Bu fikrin
davamı olaraq və fəlsəfə tarixinə istinadən təqdim etdiyimiz
arqumentlər əsasında deyə bilərik ki, məhz Azərbaycan
məktəbinə mənsub olan alim və mütəfəkkirlər
sayəsində İbn Sinadan sonra elm və fəlsəfə
tarixində ciddi sintezlər yaradılıb.
Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan məktəbinə
mənsub olaraq İbn Sinanın düşüncə sistemini
daha da inkişaf etdirən Bəhmənyar əl-Azərbaycani,
Nəsirəddin Tusi, Şihabəddin Sührəvərdi və
digərləri bu sahədə aparılacaq ciddi tədqiqatlarla
işıq üzünə çıxacaq. Məsələn, Şihabəddin Sührəvərdinin
düşüncələri əsasən İbn Sina
sonrası dövrə təsadüf edir. Belə
ki, Sührəverdi dini və metafizik həqiqətin birliyini,
harada olursa olsun-"Yunan fəlsəfəsində, qədim
İran düşüncəsində, İslam Neo-Platonizmində
və təsəvvüfündə"- həqiqəti
axtarmağın vəzifə olduğunun vacibliyini müdafiə
edir.
Məhz Şihabəddin Sührəvərdinin
başlatdığı bu düşüncə Səfəvi
hakimiyyəti dövrü boyunca xüsusilə inkişaf
etdirildi. Bu mənada
monqolların istilasından sonra intellektual zəifləmə
Şah Abbasın(1588-1629) dövründən
sonra daha da canlandı. Bu Səfəvi
dövrünün ən böyük alimi kimi qəbul edilən
Sədrəddin Şirazi (ö.1641) kimi filosofun ortaya
çıxmasına səbəb oldu. Digər
tərəfdən Şirazinin kürəkəninin məşhur
sufi-mütəfəkkir Fəyyaz Əbdür-Rəzzaq Lahici
(ö.1662) olması ümumiyyətlə Azərbaycan məktəbi
və onun nümayəndələrinin daha sonrakı əsrlərdəki
təsirini də ortaya qoyur.
Təsadüfi deyil ki, Səfəvilər
dövründə Azərbaycan məktəbi İbn Ərəbinin
təsirilə ədəbi sufizmin seçkin şəxsiyyətləri
olan Əbdürrəhman Cami və Mahmud Şəbüstəri
kimi irfan şairləri vasitəsilə mistik mahiyyətə
büründü. Digər tərəfdən Aristotel fəlsəfəsini
ciddi şəkildə tədqiq və təbliğ edən Nəsirəddin
Tusinin irsi əxlaqi ənənənin yenidən canlanmasına
səbəb oldu. Məhz Cəlaləddin Dəvvani sufi olmaqla bərabər Şihabəddin
Sührəvərdinin əsərlərini şərh etməklə
Səfəvi dövlətinin fəlsəfi atmosferinin ən
mühüm üç ənənəsini Aristotelçi,
İbn Ərəbi və İşraki ənənəsinin
sintezini əvvəlcədən göstərib.
Ümumiyyətlə, bu sahədəki
səhv düşüncələrdən biri də budur ki,
İslam Moğol işğallarından sonra geriləməyə
məruz qalıb. Halbuki Seyyid Hüseyn Nasra görə necə ki, incəsənət
Səvəfilər dövründə özünün zirvəsinə
çatmış isə, eyni zamanda fəlsəfə, irfan və
digər elm sahələri də
yüksək inkişaf mərhələlərini qət
etmişdi. Məhz VII-XIII əsrlər İslam
intellektual məktəblərinin təşəkkülünün
sona çatdığı deyil, əksinə çox önəmli
İşraqi məktəbin başladığı
dövürdür.
Bu arqumentlərdən belə
anlaşılır ki, Səlcuqlu imperiyasının
yarandığı və yayıldığı dövrlərdə
artıq "Azərbaycan Məktəbi" özünün
təşəkkül və inkişaf mərhələsinə
keçmiş idi. Sonrakı siyasi və intellektual təlatümlər
və dəyişmələr bu məktəbə də
öz təsirini göstərib.
"Azərbaycan Məktəbi"-nə
daxil olan şairlərdən Xaqani Şirvani və Nizami Gəncəvini
də qeyd etmək mümkündür. Belə
ki, bu sahənin ciddi tədqiqatçılarından Həmid
Dibaşiyə görə bu dövrdə fəlsəfəyə
qarşı olma, şeirdə də öz əksini
tapmışdı. Bu dövrün ən məşhur şairlərindən
biri olan Xəqani Şirvani, antik yunan fəlsəfəsinə
və ifrat rasionalist istiqamətlərə qarşı daxildən
gələn mistik şeirlər yazırdı. Digər tərəfdən
fars dilində mənzum hekayə ənənəsi
bu dövrdə yüksək şəkildə
yayılmışdı. Bu ənənə, həm
Homer dastanının gücünü, həm də daha
sonralar Şekspir dramaturgiyasında meydana gələn incə
zövqü özündə birləşdirən Nizami Gəncəvinin
şeiriyyətində ən yüksək zirvəyə
çatmışdı.
Yeri gəlmişkən, orta əsrlərdə
Azərbaycan Məktəbinin şeiriyyət səviyyəsini
yüksəklərə qaldırmış Məhəmməd
Füzulinin
Anadoluya da böyük təsirləri olub. Füzulinin qəzəlləri və bir eşq
dastanı olan “Leyla və Məcnun” əsəri, ona ədəbiyyat
tarixində xüsusi bir yer almasına imkan yaradıb. Nəvai xaric bütün Türk dünyasında
başqa heç bir şair onun qazandığı
şöhrəti əldə etməyib.
Bütün bu fəaliyyətləri
bir çox cəhətdən aktuallıq kəsb edir. Məsələn,
orta əsrlərdə yaşamış Nemətullah
Naxçıvani adlı sufi-alim öz təfsir əsərinin
müqəddiməsində heç bir rəvayətə yer
vermədən Tanrıdan gələn ilhamla
yazdığını qeyd edir. O, əlbəttə ki
rasional arqumentləri rədd etmirdi. Sadəcə
rasional arqumentlər ilə mistik ilhama istinad edən idrak
formalarının müxtəlif mahiyyətlərini göstərməyə
çalışırdı. Rasional
düşüncə tərzi ilə təxəyyülə
istinad edən şeir dili də bu kontekstdə qiymətləndirilməlidir.
lll
Ümumi mənada "Azərbaycan
Məktəbi" eyni zamanda İslam sivilizasiyası daxilində
intellektual körpü rolunu da oynayıb. Bu eyni zamanda
intellektual məktəblər və elmi mərkəzlər
arasında inteqrasiya və inkişafı da göstərir.
Dünya tarixinə baxdığımızda
müxtəlif mədəniyyətlər arasında, müəyyən
zamanlarda intellektual mühacirətlərin baş verdiyini
görürük. Təbii olaraq belə
mühacirətlərin siyasi-iqtisadi səbəbləri var.
Tarixi prosesdə İslam coğrafiyasında bu və ya digər
səbəblərlə baş verən intellektual mühacirətlər
İslam sivilizasiyasının öz daxilində inkişaf mərhələlərinin
yaranmasına gətirib çıxarıb.
Dünya sivilizasiyası,
xüsusi olaraq isə İslam sivilizasiyası tarixində elm və
irfanla məşğul olmaq üçün öz vətənlərini
tərk etmiş şair və mütəfəkkirlər
mövcud olub.
Xüsusilə Azərbaycanın müxtəlif bölgələrindən
yola çıxaraq Anadoluya və digər islam
şəhərlərinə üz tutmuş azərbaycanlı
ədiblər, şairlər və alimlər elm tarixinə məlumdur. Bu proses eyni zamanda elmi termin vasitəsi
ilə də izah edilmiş və arqumentləşdirilmişdir.
Bu sahədə biyoqrafiya və “təbaqat”
kitablarında prosesin adı “elm əldə etmək
üçün səyahət” (ər-rıhlə fi taləbi`l-ilm)
olaraq adlandırılmışdır. Məhz
böyük sufi şair Nigarinin həyatını
nəzərdən keçirdiyimizdə də onun Azərbaycandan,
Zəngəzur qəzası Cicimli kəndindən yola
çıxaraq müxtəlif şəhərlərdə elm
və irfanla məşğul olduğunu görürük. Nəhayət səyahətlərinin nəticəsində
Nigari Anadoluda yaşayıb-yaratmağa başlayıb.
Ümumiyyətlə, İslam elm tarixinin qərəzli orientalist baxış tərzi ilə deyil, ontoloji mənada mahiyyətinə müvafiq olaraq müxtəlif məktəblərin tədqiqi ilə ortaya çıxarılması aktuallıq kəsb edir. Belə ki, İslam elm tarixində müxtəlif məktəblərin olması və fərqli görüşləri müdafiə etmələri onlar arasında konfliktlərin qabardılmasını və şişirdilməsini göstərmir. Burada onların əsas ortaq məxrəcdə həmfikir olaraq bəzi istiqamətlərdə fərqli görüşlərə malik olması mənasına gəlir. Bu klassik dil ilə desək aksidensiya və substansiya(cövhər-araz) əlaqəsinə də bənzəməkdədir. Nəhayət bu məktəblər bir birləri ilə bütov(holistik) paradiqmaya mənsubdurlar deyə bilərik.
Müqayisə olaraq qeyd edə bilərəm ki, Osmanlı elm tarixində əsas sütunlardan birini təsəvvüfi düşüncə tərzi təşkil edir. Azərbaycan məktəbinə mənsub mütəfəkkir Şəhabəddin Sührəvərdinin Platon və qədim İran din fəlsəfələrini uzlaşdıran işraqiyyə fəlsəfəsi ilə Nəsrəddin Tusinin təsəvvüf düşüncə və fəlsəfəsi Osmanlıda qəbul edilirkən böyük təsəvvüf nəzəriyyəçisi İbn Ərəbinin fəlsəfəsi də böyük nüfuza malik olub. Məhz Osmanlı mədrəsə ənənəsinin qurucusu Mehmet Fənari də İbn Ərəbini ustad olaraq qəbul edib.
Türk tədqiqatçısı İhsan Fazlıoğlunun Osmanlı elm sistemi, xüsusilə Azərbaycan məktəbinə mənsub Fəthullah Şirvani dövrünün fəlsəfi-elmi mahiyyətinə dair ifadə etdiyi fikirlər, elm tarixi və Fəthullah Şirvaninin alim kimi funksional rolu baxımından son dərəcə əhəmiyyət kəsb edir: "Platonçu riyazi hikmət ilə bu hikmətin dili həndəsə, Səmərqənd məktəbinin, Qazı-zadənin rəhbərliyi ilə yüksək səviyyəyə çatmış, daha sonra bu istiqamət Əli Quşçu və Fəthullah Şirvani vasitəsilə İstanbula daşınmışdır. Səmərqənd riyaziyyat-astronomiya məktəbi Marağa riyaziyyat-astronomiya məktəbinin bünovrəsi üzərində qurulmuş və inkişaf etmişdir. Həm bu çərçivə, həm də bu çərçivəni daşıyan əsərlər böyük həcmdə Marağa məktəbinə mənsub alimlər tərəfindən yazılıb".
Bu proses bizə qədim zamanlarda islam sivilizasiyasında elm və irfan öyrənmənin necə ciddi şəkildə həyata keçirildiyini də göstərir.
Rəşad İlyasov
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 26 yanvar.- S.8.