“Vahdət-ul-vucud”dan
süzülən misralar
Həyatım boyu bir neçə kərə
sözün sehrinə düşmüşəm: söz
ruhumun qapılarını açaraq, məni gündəlik
yaşam tərzindən ayırmış, havalandıraraq
qanadlarına alıb başqa aləmə aparmışdı.
Birinci kərə yeniyetmə
çağımda ünlü şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin
“Şəbi-hicran” poemasını oxuyarkən bir neçə
gün havalı gəzdim...
İkinci kərə gəncliyimin
qızğın çağında böyük Füzulinin
sevgi qəzəllərini oxuyub, eşq fəlsəfəsini
anlamağa başlayanda göylərə uçmuşdum.
Üçüncü kərə
avazı muğamdan gələn “Qurani-Kərim”in surələrini
dinləyib, ərəbcə anlayanda bir sürə yerlə
göy arasında qalmışdım.
Dördüncü kərə məni
sehrə salan dünya qadın ədəbiyyatına
başlanğıcdan öz töhfəsini verən Azər-türk
elinin şairi Sona xanım Vəliyevanın İstanbulda nəşr
olunmuş “Dünya görüş yerimiz” və
“Türkün gəlişi” şeir kitablarıdır. Və
sehr birdən-birə yaranmadı...
Bir neçə il
öncə onun “Arazbarı” kitabındakı şeirləri
oxumağa başlamışdım. Müəllifin
Sovet dönəmində yay və qış tətillərində
doğulduğu Şərura gedərkən Arazboyu
şütüyən qatardan görə bildiyi o taylı-bu
taylı Vətən haqqında yazmış olduğu
şeirlər məni ovsunlamışdı. Gənc tələbənin yalnız qatarın pəncərəsindən
bir neçə dəqiqəliyə görə bildiyi o
tilsimli mənzərələrdən ən təsirlisinə -
Xudafərin körpülərinə ondan çox-çox illər
öncələr lap yaxından baxmışdım. “Arazbarı” məni o illərə
qaytarmışdı.
... 1955-ci ildə atamı həmin o
tarixi məkandakı Qumlaq məktəbinə direktor göndərmişdilər.
Gecə gəldiyimiz üçün hələ
elektrik işığı olmayan kəndi görə bilməmişdim.
Odur ki, yuxudan duran kimi qəribə mənzərəli
kəndin seyrinə çıxdım. Bu tayda Diri
dağla o tayda Qaradağı ayıran dar vadi ilə
qıjıltıyla axan Araz çayı, onun üzərindəki
iki körpü, o tayda yolla gedən o taylının
çayın şırıltısına qarışan zənguləsi,
tikanlı məftillər, sərhəd gözətçisi
vışkasının kəlləsində durbinlə ətrafa
baxan rus əsgəri... Bu taydan o taya yalnız
“ley” dediyimiz qartallar uça bilirdi. Kiçik
Xudafərin kəndinin əhalisinə gündə bir saat əlisilahlı
əsgərin ciddi nəzarəti altında Arazdan su
götürməyə, paltar yumağa icazə verilirdi.
O tayda sahil qayaları üstə durub bu taya həsrətlə
baxanlarla nəinki danışmaq, heç başını
qaldırıb onlara nəzər salmaq da yasaq idi. Ən yüngül cəza - su götürməyə
buraxılmamaq idi. O zamanlar tələbə Sona qatardan
düşmək, növbəti qatar gələnədək
bu yerlərdə qonaq qalmaq istəsəydi, vaqonun girəcəyində
dayanmış silahlı əsgər qoymazdı onu
aşağı enməyə...
Bəli, Sona xanımın
sözünün sehrinə düşməyim, beləcə
“Arazbarı” kitabından başladı.
İçim də,
çölüm də qəm dəryasıdır,
Dərbənd bağlı
qapım, Təbriz lal anam.
Şuşa baş örpəyim,
sürüşüb düşüb,
Şahın
qarşısında necə dayanım?
(O bu şeiri Şah İsmayıl Xətainin
Ərdəbildəki sərdabəsini ziyarətə gedərkən
yazmışdır).
Şeirdəki kimi bədii nəsrdə,
ədəbi-tənqidi yazılarında, elmi
monoqrafiyalarında və jurnalistikada da öz sözünü
demiş Sona xanımın çoxşaxəli
yaradıcılığından bu kiçik yazıda əhatəli
danışmaq mümkün deyil. Yalnız son
ilyarımda onun İstanbulda nəşr edilmiş
sözügedən şeir kitablarından söz açmaq istəyirəm.
O kitablar ki, Anadolu türklərinə, özəlliklə
qadın oxucularına layiqli bir ərməğan və örnək
oldu. Tomrisdən, Məhin Banudan, Nüşabədən
başlayan, Məhsəti Gəncəvidən, Heyran
xanımdan, Natəvandan keçib gəlmiş, XX əsrdə
Nigar Rəfibəylinin, Mirvarid Dilbazinin davam etdirdiyi Azərbaycan
qadınının böyük yolunun yolçusu estafetini XXI əsrdə
Sona xanım Vəliyeva qəbul etmişdir.
“Dünya görüş yerimiz”in
titul yarpağında “Qurani-Kərim”dən, gözəl xəttatlıq
nümunəsində yazılmış “Bismillahi ər-Rəhmani
ər-Rahim” ayəsi ilə başlayan kitabın ilk şeirini
oxuduqda sehrləndim:
Dünya görüş yerimiz
Görüşdük ben,
anam, babam.
Ben o zaman sesdim, rengtim
Yerdeyse insan... Kanmışam.
Yerə gəldikdən sonra sanki
peşman olur:
Derlər yerdədir doğmalar,
Geldim... ki, yalnız
kalmışam.
Görünən, duyulan, eşidilən
hər şeyi Yazanın yazmış olduğunu söyləyən
müəllif şeiri belə bitirir:
Kalmaz geri hiç birşeyim,
Söyle ağam, söyle beyim...
Sevdim O`nu... Gideceyim,
Yollarına sovrulmuşam.
Sadə olduğu qədər də dərin
fəlsəfəsi olan bu şeirlə başlayan kitab eyni
ruhlu “Dünya sökük çuvaldır” şeiri ilə
bitir:
Sökük çuvalda taneyiz,
Düşəriz ovaya,
dağa.
Tanrı yeşertir yeniden,
Sevinir değirman ağa.
Ben kimem, kimim var burda,
Geldim neyi aramağa?
Dünya yollarda aynaymış,
Geldim çehreme baxmağa.
“Duası içinden derində” olan,
“öz içinden keçib yola yol olmağa” dönən
müəllif heç demə “yabançıların da
yaxınları” olduğunu görür, “Şeytan
biçimindəki insanlar”dan təəssüflənir.
Şair şəninə neçə-neçə şeir
yazdığı sözlə təskinlik tapır:
İçimde söz, sözde benim,
“Ol”dan önceki sözdenim.
Söz ölmezse, ben ölemem,
Geldim sözle var olmağa.
Bu baxımdan müəllifin misralarını
misal gətirdiyimiz “Sözüm” və “Söz yolu” şeirləri
çox xarakterikdir:
Koymaz bir kimseye minnet edeyim,
Ölüm haberimi söz
götürecek.
Çoluktan, cocuktan, dostlardan
önce,
Benim cenazeme sözüm
girecek.
Yaxud da:
Sözün kapısını
açıp görürüm,
Sabrım saçımdan
asılmış gokten.
Canım söz içinde sirli
kuşdur,
Allah melek gönder, kurtulmak
için.
Mən bu misraları Anadolu
türkcəsinə tərcümədən olduğu kimi
köçürdüm. Sona xanımın bu kitabları ortaq
türk dili üçün görk götürüləcək
çox gözəl nümunədir. Sanki
bu şeirlər heç çevrilməmiş, müəllif
özü böylə yazmışdır.
Sona xanım bir dünya vətəndaşı
kimi, imanlı müsəlman şairi kimi istər vətəni
Azərbaycanda, istərdə də ölkə
dışında, özəlliklə İslam
dünyasında baş verənlərə biganə qala bilmir. Dərdlərinin baiskarları
oturmuş Avropaya üz tutan İraq, Liviya, Suriya
xalqlarının faciəsi təəssübkeş, incə
ruhlu şairi ağrıdır, ürək yanğısı
onu aslan kimi, səlib döyüşlərinin komutanı kimi
haykırdır:
Kalk, arap, kalk gidelim,
Gitmededir son kervan.
Kalk gidelim, dertli adam,
İçinden bir yol başla!
Ta başı sondan başla!
Gitmen kurtuluş deyil,
Her kurtuluş yaşamak deyil,
İçine, özünə geri
dön!
Kefen giyme, bayrak giy,
Dünyaya seslen: “Heyyy”...
Yurduna, yerine geri dön!
Vatan sondur, Vatan ezeldir,
Vatan için ölmek güzeldir,
Kalk, arap, kalk gidelim,
Gözü yollara dalan var,
Yol gedelim Vatana doğru,
Kalk, derdimin benzeri.
XXI əsr Azərbaycan poeziyasında,
islam və türk qadın ədəbiyyatında
örnək göstərilə bilən bu kitablardakı
şeirləri oxuyub sehrinə düşəndə, adama elə
gəlir ki, onların müəllifi min ildir yaşayır və
yaşayacaq. Bu şeirlərdəki ölüm, O dünyaya
köçmək misraları şəxsən məni
üşəndirmir... Adam ölümü asan qəbul etməyə
hazırlanır...
Ben “Ol”la gelmiştim, “Öl”le giderim,
Yaşamaq umudum hep sondan
başlar.
Ya da başqa şeirdə:
Günahımla, suçumla
Sevabımla, borcumla,
“Yürek” isimli bohçamla
Kapına geldim, Allahım.
Bir ömürde gül diktim,
Sevinc verib qam çektim.
Yerden önce melektim,
Aldanıb geldim, Allahım.
Ömrüm kendim biçimde,
Sevgim, duam içimde.
Yol başladım içimden,
Kapına geldim, Allahım.
Sona xanımın şeirləri
adamın ayaqlarını Yerdən üzüb, daima
şüurumuzda suallara bələnmiş uzaq göylərə
aparır, sonra baxıb görürsən o uzaqlar lap
yaxındaymış... Yaxın-uzaq, əvvəl-axır
yoxmuş... Hamısı şərtiymiş... Sona
xanımın şeirləri “vahdət-ul-vucud”dan -Yaradanla
yaradılanın tək qaynaqdan gəldiyini və “bir”
olduğunu deyən dini-fəlsəfi dünyagörüşdən
süzülüb gəlir.
Şairin “Türkün
gelişi” kitabındakı eyniadlı şeiri isə bizi
başqa aləmə aparır. Daha doğrusu, müəllif göylərə
qaldırdığı oxucusunu Yerdə Tanrı dağına
endirir...
Tanrı dağlarından vardım
Gönderdiler ben de geldim.
Gök bayrağım Yer gemimdi
Yol açtılar ben de
geldim.
Yol verildi göçe varam
Karanlığa nur aparam
Dünyayı Hakk`a
çağıram
Elimde nur, ışık
geldim.
İlkte sonum, sonda ilkim
Tanrı aşkı Hak
görküyüm
Gökten gelen Gök
Türküyüm
Ben seçildim ben de geldim.
Hak bendedir, ben Haktayım
Yakındayım, uzaktayım
Ölçüsüz vakit
tahtındayım
Zamanla
ölçüldüm geldim.
Ürəyi böyük Turan
dünyası, Vətən sevgisi ilə döyünən Sona
xanım oxucusunu Tanrı dağından “Türkün
duası”yla Böyük Çölə endirir... Qara dənizdən
keçib Ağ dəniz qıylarınadək Yer
üzünün ən gözəl, zəngin məkanlarını
özünə yurd seçmiş, Vətən etmiş əcdadlarımızın
iziylə düşmən tapdağı altında inləyən,
“Şəhidlər”in qanı ilə suvarılmış
torpaqlara da, qaçqın-köçkün düşərgələrinə
də (“Göçmen kampı”) aparır... Ağı deməyə
kimsə qalmamış yurd yerlərinə, itirdiklərimizə
ağı demir, “Vətən üçün ölməyin
gözəl olduğu”nu haykırır Vətən
oğullarına... “Öncə can sağ
olsun” deyən qorxaq, harın, vecsiz insanlara...
İçimiz boşaldı, torpakdan
önce,
Sonra can gözükdü Vatan yerine.
Önce can sağlığı
dileyenlerin,
Toprağı
bölündü beden yerine.
Sağlığın,
varlığın deger ölçüsü
Vatan sınırıdır,
Vatan bayrağı.
Uğrunda ölmeyi becermedikce,
Toprak unutacak Vatan
olmağı.
Fazil GÜNEY
525-ci qəzet.- 2017.- 28 yanvar .- S.19.