Ədəbiyyatşünaslıqda faydalı örnək
XX əsrin ikinci yarısından etibarən gerçəkliyi əks etdirməyə doğru ədəbiyyatda başlanan proseslərin genişlənməsi böyük bir ədəbi cəbhənin meydana gəlməsi ilə nəticələnmişdir.
Bədii ədəbiyyatın nəsr qolunda daha qabarıq şəkildə nəzərə çarpan bu qüvvətli meyl poeziyada da özünəməxsus əks-səda tapmış, nümayəndələrini yetirib ədəbi mühitə çıxarmışdır.
Əslində, hələ əllinci illərdə ölkə üzrə şəxsiyyətə pərəstiş sindromu aradan qaldırıldıqdan sonra poeziyada ictimai-siyasi məzmunlu romantik pafosu tədricən lirizmin əvəz etməsi prosesi başlanmışdır. Lakin altmışıncıların
bütöv bir nəsil kimi cəbhə boyu addımlaması
ilə həmin istiqamət daha da dərinləşməyə
doğru getmişdir. Ədəbiyyata XX əsrin əllinci illərində
gələn və “öz ömrünü dəmadəm
sözə verən” Hüseyn Kürdoğlunun zəngin və
çoxcəhətli yaradıcılığı da Azərbaycan
ədəbiyyatında gedən həmin proseslərin
işığında meydana çıxmışdır.
Əslində, Hüseyn Kürdoğlu və onun mənsub
olduğu nəsil Azərbaycan
“altmışıncıları”nın əvvəli
idi. Lakin bədii nəsrlə müqayisədə
şeirdə, xüsusən heca vəznli poeziyada “göydən
yerə enmə” prosesi bir qədər çətin gedirdi.
Çünki heca vəznli şeiri yüksək
romantik zirvəyə qaldırmış Xalq şairi Səməd
Vurğunun qaynar poetik nəfəsi hələ qulaqlardan getməmişdi
və bu şeir günəşinin təsirindən tamamilə
ayrılmaq asan məsələ deyildi.
Təsadüfi deyildir ki,
poeziyada Azərbaycan altmışıncılarını daha
çox sərbəst şeir yazanlar təmsil edirdilər. Hüseyn
Kürdoğlu və onun təmsil etdiyi ədəbi nəsil
isə vəzni dəyişməyərək şeiri
insanın həyatı və mənəviyyatına
yaxınlaşdırmaq vəzifəsini həyata
keçirirdilər. Bu ədəbi nəslin
şeirində tərənnümdən gələn romantik əlamətlər
müəyyən səviyyədə davam etməklə bərabər,
həyatın və insanın nəbzi döyünən
duyğu və düşüncələrdə öz əksini
tapmışdır. Hüseyn
Kürdoğlunun “Həyat ağacı” qismindən olan
çoxsaylı şeirləri artıq poeziyada da gerçəkliyin
müdriklik səviyyəsində tərənnümünün
oturuşduğunu göstərir. Bu məqamda
Hüseyn Kürdoğlunun şair xəyalı cəmiyyətdəki
ideoloji mühitdən deyil, folklordan, klassik ədəbi ənənələrdən
və həyatın dərslərindən ilham
almışdır. Bu mənada Hüseyn
Kürdoğlunun “Həyat ağacı” şeiri XX əsrin
altmışıncı illərdən sonrakı poeziya
ağacının real mənzərəsini dolğun şəkildə
mənalandırır:
Barlıdır, ucadır həyat
ağacı,
Bəhəri həm
şirin, həm də ki, acı.
Dırmanıb
çıxırıq, ucalırıq biz,
Başına
çatmamış qocalırıq biz.
Ordan xəyal kimi
düşürük bir-bir,
Ağacın dibində ölüm
müntəzir
Göydə tutur bizi, gömür
torpağa,
Təzə gələnlərsə
çıxır budağa.
Bu gün ülfətdədir
ölümlə həyat,
Ağacın başına
çıxan yox heyhat.
Bütün bunlara görə
də XX əsrin ikinci yarısı Azərbaycan şeirində
Məmməd Araz tipli şeir inkişaf etməyə
başlamışdır. Vəzn və üslub
etibarilə bir-birlərinə çox yaxın olan bu şairlər
xalq ədəbiyyatı qaynaqlarından həyata doğru
münasibətlərində fərqli yanaşmaları ilə
fərdiləşmişlər. Hüseyn
Kürdoğlu həm folklordan və klassik ədəbi ənənədən
yaradıcı istifadə etmək, həm də müasir həyati
mətləbləri mövcud ampluada ifadə etmək
istedadı ilə özünəməxsusluq
qazanmışdır. Hüseyn
Kürdoğlunun yaradıcılığında romantika,
didaktika, patetika, lirika və gerçəklik üzvi bir sistem
halında cəmləşmişdir. Bu
keyfiyyətlər şairin şeirlərinin və
poemalarının orijinallığını təmin
etmişdir. Bütün bunlara görədir
ki, Azərbaycan altmışıncılarının “proloqu”
kimi meydana çıxan bu ədəbi nəsil əslində
yetmiş-səksəninci illər poeziyasında lirizmi bəlli
bir səviyyədə yaşadıb saxlamaqla şeirin vətəndaşlıq
ruhunun qüvvətlənməsinə güclü təsir
göstərmişlər. Hüseyn
Kürdoğlunun və onun ədəbi nəslinin
yaradıcılığında həyatın adiliklərindən
çox milli ideyalar, vətəndaşlıq mövqeyi, tale
yüklü məsələlər öz əksini
tapmışdır. Bu tipli şeir poeziyada
ictimai motivlərlə lirikanın arasında yaşayıb
tarixi yolunu davam etdirmiş, ədəbiyyat tariximizdə izlər
salmış, cəmiyyətin irəliyə doğru
inkişafına xidmət göstərmişdir. Fikrimizcə, Hüseyn Kürdoğlu ictimai
idealların tərənnümü ilə lirika arasında yaranıb
inkişaf edən Azərbaycan şeirinin görkəmli
nümayəndələrindən biridir.
Tanınmış ədəbiyyatşünas,
filologiya elmləri doktoru, professor Qəzənfər
Paşayevin “Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası”
adlı monoqrafiyası bu orijinal şairin həyatı və
yaradıcılığını bütün əsas mahiyyəti
və istiqamətləri ilə geniş oxucu auditoriyasına,
ictimaiyyətə təqdim edən qiymətli elmi əsərdir.
Oxuculara məlumdur ki, professor
Qəzənfər Paşayev Azərbaycan kərkükşünaslığının
elmi əsaslarını yaratmış görkəmli Azərbaycan
alimidir. O, eyni zamanda klassik və müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
əsas yaradıcıları, görkəmli nümayəndələri
olan ədəbi simalara həsr edilmiş ciddi elmi əsərlərin
müəllifidir. Qəzənfər Paşayev Xalq
yazıçıları Anar və Elçin, Xalq şairləri
Hüseyn Arif və Fikrət Qoca, ədəbiyyatşünas
alimlərdən Abbas Zamanov və Bəkir Nəbiyev...
haqqında da sanballı elmi əsərlər meydana
qoymuşdur. “Hüseyn Kürdoğlunun poetik
dünyası” monoqrafiyası Qəzənfər Paşayevin
ciddi elmi araşdırmalarının nəticəsində
meydana çıxan qiymətli monoqrafik tədqiqatdır.
Hər şeydən əvvəl,
onu qeyd etmək lazımdır ki, Qəzənfər müəllim
Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyasını dərindən
öyrənmişdir. O, tədqiqat obyekti kimi müəyyən etdiyi Hüseyn
Kürdoğlunun tərcümeyi-halını, mühitini və
taleyini araşdırmış, şairin
yaradıcılığı ilə həyat yolu
arasındakı bağlılığı müəyyən
etmişdir. Bundan başqa, professor Qəzənfər
Paşayev Hüseyn Kürdoğlunun yaradıcılıq
yolunu Azərbaycan ədəbiyyatının inkişaf prosesləri,
şairin mühiti və müasirləri ilə birlikdə izləmiş
və qiymətləndirmişdir. Eyni zamanda, bir
çox məqamlarda, xüsusən “Bənövşə”
motivli şeirlərdə yazılı ədəbiyyatda
xalq-aşıq şeiri ənənəsinin qüvvətləndirilməsində
Hüseyn Kürdoğlunun ədəbiyyat mühitinin
fövqündə dayandığını müəyyən
etməklə onun ədəbi prosesin inkişafındakı
yerini, təsvir gücünü diqqət mərkəzinə
çəkmişdir. Qəzənfər
müəllim bütün məqamlarda şairin
yaradıcılığından, ədəbiyyat
materialından çıxış etdiyi üçün
Hüseyn Kürdoğlu haqqında inandırıcı obyektiv
elmi söz deyə bilmişdir. “Kürdoğlunun
poeziyası yayın cırhacır vaxtı içilən,
cana məlhəm olan bulaq suyu kimidir”... “Onun sevgi
şeirlərindən təbiətin ətri gəlir.
Hüseyn Kürdoğlunun təbiətə sevgisi ilk eşqi
ilə qaynayıb qarışır...
İnanırıq
ki, qüdrətli bir rəssam şairin təbiət mənzərələrini
vəsf edən şeirlərini incələsəydi,
fırçasının və qəlbinin məhəbbəti
ilə ölkəmizin füsunkar gözəlliklərini əks
etdirən heyrətamiz bir tablo yaradardı”, “...Çəkinmədən
deyə bilərik ki, Kürdoğlu xalq dili ilə ədəbi
dilin qovşağında poeziyada sözdən heyrətamiz bir
abidə ucaltmışdır”, “...Vətəni, eli-obanı
canından çox sevən, poeziyasında tərənnüm
edən, insanları vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə
edən şairlərimiz arasında Hüseyn Kürdoğlu
şərəfli yer tutur”. Hətta professor Qəzənfər
Paşayev monoqrafiyasında bir neçə məqamda etiraf etməli
olmuşdur ki: “Açığını deyim ki,
...misraları təhlilə çəkməyə
gücüm çatmadı”. Bizə görə
bu cür yanaşma Hüseyn Kürdoğlunun əslində ədəbiyyatşünaslıq
elminin yüksək tələbləri səviyyəsində dəyərləndirilən
şeirlər yazdığını səciyyələndirmək
deməkdir. Məhz bütün bunlardan sonra professor Qəzənfər
Paşayevin Hüseyn Kürdoğlunun
yaradıcılığı haqqında gəldiyi obyektiv
ümumiləşmiş nəticə elmi-nəzəri qiymətə
çevrilir: “Əsas məsələ odur ki, Hüseyn
Kürdoğlu təbin, ilhamın, fitri istedadın, el-obaya, vətənə
sonsuz məhəbbətin sayəsində əsl poeziya
nümunəsi yaradan, Azərbaycan poeziya bağçasında
məxsusi yeri olan şairdir”.
Professor Qəzənfər
Paşayevin “Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası”
monoqrafiyasının strukturu da yeni və orijinaldır. O, ədəbiyyatşünaslıq
elmində ənənə şəklini almış
“Şairin lirikasının janr (yaxud sənətkarlıq)
xüsusiyyətləri” məlum modelindən qaçaraq,
Hüseyn Kürdoğlunun şeir
yaradıcılığının daxili imkanlarına əsaslanmaqla
onun lirikasında aparıcılıq təşkil edən hər
janrı ayrıca bölmədə təhlil edib dəyərləndirmişdir.
Qəzənfər Paşayev Hüseyn Kürdoğlunun
şeirlərindən çıxış edərək və
akademik Tofiq Hacıyevin təhlillərinə əsaslanaraq onun
“dördlük tarixində eraya çevrilən” şeirlərinin:
bayatı-dördlük, qoşma-dördlük, gəraylı-dördlük,
satirik dördlüklər formalarında yazılmış
poetik nümunələrin ideya-bədii xüsusiyyətlərini
seçilmiş misallarla isbata çatdırmışdır.
Qəzənfər müəllim “zəmanəmizin
bayatı ustası” hesab etdiyi Hüseyn Kürdoğlunun
bayatı dünyasını bütün genişliyi ilə təqdim
etmişdir. Tədqiqatçı haqlı olaraq bu qənaətə
gəlmişdir ki: Sarı Aşığın
bayatıları və Kərkük xoyratları ilə
yanaşı, atasının dostunun arvadı “sinədəftər”
Çilə xaladan eşidib yazdığı və
“Laçın” qəzetinin qocaman əməkdaşı,
şair Tapdıq Nəcibdən “bir qalın dəftər
bayatı toplayıb” öyrəndiyi örnəklər
Hüseyn Kürdoğlunun bu janra dərin sədaqətini
formalaşdırmışdır. Hüseyn
Kürdoğlunun 1992-ci ildə “Gənclik” nəşriyyatında
çap etdirdiyi “Min bir bayatı” kitabı Azərbaycan
yazılı şeirində bayatılardan ibarət ilk müəllif
kitabı kimi də mühüm əhəmiyyət kəsb
etmişdir. Monoqrafiyada Hüseyn
Kürdoğlunun bayatılardan ibarət poemalar yazması
haqlı olaraq əsl novatorluq nümunəsi kimi dəyərləndirilmişdir.
Azərbaycan şeirində
ağıların, təcnislərin, gəraylıların,
rübailərin, az işlədilən təsniflərin, həcv,
bəhri-təvil kimi unudulmaqda
olan janrlarda yaşadılıb
inkişaf etdirilməsində Hüseyn Kürdoğlunun xidmətlərini
professor Qəzənfər Paşayev konkret bədii nümunələrlə
açıb göstərmiş, təhlil edib qiymətləndirmişdir.
Bununla şairin şeir
yaradıcılığının janr baxımından tam və
zəngin mənzərəsi bütün dolğunluğu ilə
canlandırılmışdır. Bu təhlillər
və ümumiləşdirmələr həm də Azərbaycan
şeirinin XX əsrin ikinci yarısından sonrakı dövrdəki
janr imkanlarını aydın surətdə təsəvvür
etməyə imkan verir.
“Hüseyn Kürdoğlunun
poetik dünyası” monoqrafiyasında professor Qəzənfər
Paşayev “Şairin əbədi məhəbbəti” bölməsində
onun ilk nakam sevgisinin və ailə həyatına
çevrilmiş məhəbbətinin dastana bənzəyən
süjetini müəyyən etmiş, maraqlı elmi ümumiləşdirmələrə
gəlmişdir. Hüseyn Kürdoğlunun vaxtilə məşhur xanəndə
Qulu Əsgərovun oxuduğu, indi də repertuarda olan “Bəyənmir
məni” və “Könül bağladım”
mahnılarının məlhəm kimi insana rahatlıq gətirməsi
də monoqrafiyada haqlı olaraq bu poetik nümunələrin həyatiliyi
və müəllifin dərin səmimiyyətilə əlaqələndirilir.
Çoxcəhətli yaradıcılıq fəaliyyətinə malik olan Hüseyn Kürdoğlunun tərcüməçilik işinə dair çalışmaları və elmi-tədqiqat sahəsindəki araşdırmaları da təqdim edilən monoqrafiyanın tədqiqat obyektidir. Professor Qəzənfər Paşayev ilk dəfə olaraq Hüseyn Kürdoğlunun həmin istiqamətlər üzrə xidmətlərinə də işıq salmışdır. Əsərdə İraq, Türkmənistan və Dağıstan poeziyasından etdiyi tərcümələrin orijinalın ruhunu dolğun ifadə etməsi şairin mühüm nailiyyətlərindən biri olaraq səciyyələndirilir. Hüseyn Kürdoğlunun Səməd Vurğunun yaradıcılığının ilk dövrünə, Abdulla Qoranın həyatı və bədii yaradıcılığına, XIX əsr Cənubi Azərbaycan folkloruna həsr olunmuş elmi əsərlərinin ana xətləri, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Şərqşünaslıq İnstitutundakı fəaliyyəti oxuculara təqdim olunur. Beləliklə, monoqrafiya Hüseyn Kürdoğlunun həyatı və çoxcəhətli yaradıcılığı haqqında tam, bütöv, ümumiləşmiş elmi təəssürat yaradır. “Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası” monoqrafiyası professor Qəzənfər Paşayevin çoxillik elmi fəaliyyətinin müasir mərhələdəki uğurlarından olmaqla bərabər, həm də ədəbiyyatşünaslıq elmimizin də qiymətli nümunələrindən biridir.
Bir məsələni də ayrıca qeyd etməyi lazım bilirəm. Yazıçı və şairlərimizin həyatı və yaradıcılığına həsr edilmiş təməl monoqrafik tədqiqatlar uzun zamanlardan bəridir ki, çox az hallarda meydana çıxır. Belə kitablar az olduğu və ya bəzən heç olmadığı üçün ayrı-ayrı sənətkarların yaradıcılığı əsasında aparılan problem-tədqiqatlar çox hallarda möhkəm təməli olmayan, havadan asılı qalan araşdırmalar təəssüratı doğurur. Ədəbiyyat tarixçiliyi ilə nəzəriyyə biri - digərini tamamlayanda daha mükəmməl, uzunömürlü əsərlər meydana çıxa bilər. Ədəbiyyatşünaslıq elmimiz bu istiqamətdə düşünüb-daşınmalı, addımlar atmalıdır.
Bu mənada professor Qəzənfər
Paşayevin təqdim olunan monoqrafiyası müasir Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmi üçün
düşündürücü və faydalı bir örnək
kimi də əhəmiyyətlidir.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti,
Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.-
2017.- 28 yanvar .- S.17.