Ədəbi tənqiddə Seyid Hüseyn
nümunəsi
GÖRKƏMLİ ƏDİBİMİZİN VƏ MÜQTƏDİR TƏNQİDÇİMİZİN 130 İLLİYİ BUGÜNLƏRDƏ TAMAM OLDU
XX əsrin
əvvəlləri (1900-1920) Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni bir mərhələ kimi səciyyələndirilir və hətta
bu dövr bir intibah - milli mədəniyyətimizin inkişafında zirvə,
bütün əvvəlki ədəbi mərhələlərdən
fərqli bir ədəbi zaman hesab olunur.
Milli mətbuatın
"Əkinçi"dən sonra parlaq bir dövrü,
şeirin, nəsrin, dramaturgiyanın, publisistikanın və
teatr sənətinin misli görünməmiş yüksəlişi,
azərbaycançılıq və türkçülük
ideyalarının milli şüur səviyyəsində dərki,
tənqidi realizmin və romantik ədəbi cərəyanın
formalaşması, Qərb və rus ədəbiyyatına
meylin artması... bütün bunlar həm son dərəcə
aydın, həm də son dərəcə mürəkkəb
və ziddiyyətli bir ədəbi dövrü xarakterizə
edir. Və bu dövrdə ədəbi şəxsiyyətlərin
rolu xüsusi qeyd edilməlidir. Cəlil Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, Əli bəy
Hüseynzadə, Əhməd Ağaoğlu, Məhəmməd
Hadi, Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəyli, Nəriman Nərimanov,
Firidun bəy Köçərli, Ə. Haqverdiyev, Abbas Səhhət,
Abdulla Şaiq, N.B. Vəzirov, Ö. F. Nemanzadə, Ə. Qəmküsar,
Y. V. Çəmənzəminli, M. S. Ordubadi, S. S. Axundov, Əhməd Cavad, Cəfər
Cabbarlı-doğrudan da XX əsrin ədəbi
pleyadasını təşkil edən bu şəxsiyyətlər
"həpsi bir günəşin zərrələridir".
XX əsrin
əvvəlləri ədəbi tənqidin də yeni bir mərhələsidir
və bu mərhələni Mirzə Fətəli Axundzadədən
sonra davam və inkişafı gözlənilən, lakin
davamlı olmayan bir sahənin artıq müstəqil status
qazanması, ədəbi janrlarla bir sırada addımlaması
kimi səciyyələndirmək olar. Ədəbi
tənqidin inkişafında, onun ədəbi prosesi öz
arxasınca aparmasında (hər zaman olmasa da!) heç
şübhəsiz, tənqidçi şəxsiyyətinin
rolunu inkar etmək olmaz. XX əsrin əvvəllərində
belə bir tənqidçi Seyid Hüseyn (Kazımoğlu)
olmuşdur. Görkəmli tənqid tarixçisi-akademik
Kamal Talıbzadə yazır ki: "Əgər F.Köçərli
Azərbaycan realizminin M.F.Axundov dövrünü əsas
götürüb, bu ədəbi məktəbin Azərbaycanda
tarixi mövqeyini işıqlandırmaqla məşğul
olurdusa, Seyid Hüseyn bütün diqqətini müasir ədəbiyyat
məsələlərinə verir, onu realizm prinsipləri
nöqteyi-nəzərindən saf-çürük edir, realizm
məktəbinin yeni nəsli haqqında, çap olunan,
tamaşaya qoyulan əsərlər haqqında ardı-arası
kəsilmədən məqalələr yazırdı". Burada Xalq yazıçısı, həm də
görkəmli tənqidçi Mehdi Hüseynin "Seyid
Hüseyn" məqaləsindəki (1963) bir fikrinə
münasibətimizi bildirək. Mehdi
Hüseyn həmin məqalədə S.Hüseyni bir nasir kimi təqdir
edir, onun şirin, duzlu, son dərəcə koloritli hekayələrindən
söz açır, lakin onu bir tənqidçi kimi bəyənmir.
Yazır
ki: "Seyid Hüseyn ədəbiyyat aləminə hələ inqilabdan çox əvvəl
qədəm basmışdır, lakin o,
yazıçılığa nasir kimi deyil, qısa ədəbi
tənqidi məqalələri ilə başlamış və
bu məqalələrin heç biri ona inqilabdan sonrakı
şöhrəti qazandırmamışdır. Əgər bir az da dəqiq desək,
Seyid Hüseynin tənqidi məqalələri heç vaxt orta səviyyədən
yuxarı qalxmamış və onların heç birinin bu
gün üçün ciddi əhəmiyyəti yoxdur".
Əlbəttə, bu fikirlə heç cür
razılaşmaq olmaz. Doğrudur, o, iyirminci-otuzuncu illərdə bir hekayəçi
kimi daha çox məşhur idi, lakin Seyid Hüseynin tənqidçi kimi fəaliyyəti
də zamanında yüksək qiymətləndirilirdi, Cəfər
Cabbarlı yazırdı ki: "Seyid Hüseyn yalnız Azərbaycanda
deyil, bəlkə bütün Zaqafqaziya türkləri
arasında müqtədir tənqidçi adını
daşımağa ləyaqət qazanmış münəqqiddir".
Heç bir tərifə ehtiyac duymadan deyə bilərik ki, əgər
biz Azərbaycan ədəbiyyatında həqiqi TƏNQİDÇİ OBRAZIndan söz
açırıqsa, Seyid Hüseynin adını birincilər
sırasında çəkməliyik. Məsələ
burasındadır ki, Seyid Hüseynin yaşadığı
döırdə, yəni XX əsrin əvvəllərində
mətbuatda müasir ədəbiyyatın müxtəlif
problemləri ilə bağlı məqalə və
resenziyalarla çıxış edən tənqidçilər
var idi, lakin onların heç biri Seyid Hüseyn qədər
bu işə can yandırmamışdı.
Gəlin, Seyid Hüseynin bir tənqidçi kimi fəaliyyətinin
əsas məqamlarını, sadə sözlərlə ifadə
etsək, gördüyü işləri nəzərə
çarpdıraq.
İlk növbədə, TƏNQİDÇİ
ŞƏXSİYYƏTİ haqqında. Seyid Hüseyn "Hüseyn
Sadiq", "Seyid Hüseyn Sadiqzadə",
"Kazımoğlu", "S.Ş", "H.S.",
"Seyid Hüseyn" imzaları ilə dövrü mətbuatda
tez-tez çıxış edirdi, Yeni əsərlər, yeni
tamaşalar, ədəbiyyatda diqqəti cəlb edən
uğurlu poeziya, nəsr və dram əsərləri barədə
çox zaman ilk sözü Seyid Hüseynin yazılarında
izləmək olurdu və artıq bütün ədəbi
ictimaiyyətin nəzərində Seyid Hüseyn bir tənqidçi
kimi məşhurlaşırdı. Öncə
Cabbarlının fikrini xatırlatdıq, bu fikri Seyid
Hüseynin bir tənqidçi kimi təkcə məşhurluğunu
deyil, həm də öz peşəsinə həddindən
artıq məsuliyyətlə yanaşması ilə də
izah etmək olar. Yenə Kamal Talıbzadəyə
müraciət edik: "Yazıçıların S.Hüseynə
müraciət edib əsərləri haqqında məqalə
yazmasını xahiş etmələri yaxud onu özlərinin
"milli münəqqid" adlandırmaları təsadüfi
deyildi. Gənc tənqidçi dəfələrlə göstərirdi
ki, onun məqsədi
məqalələri ilə ədəbiyyatın
inkişafına kömək etmək, onu doğru yola istiqamətləndirməkdən
ibarətdir".
Tənqidçi
şəxsiyyətini səciyyələndirən bir amil də
onun ədəbi proseslə nə dərəcədə
bağlı olmasıdır- Seyid Hüseyn əsl peşəkar
idi və ədəbi prosesi diqqətlə izləyirdi, mətbuatda
çap olunan bədii ədəbiyyat nümunələrini
diqqətlə izləyir, bədii prosesi, ədəbiyyatı,
bu ədəbiyyatın hələ şərh etmədiyi məsələləri
aydınlaşdırırdı. Yazıçılar
onun şərhlərinə, tənqidi qeydlərinə
inanır və Seyid Hüseynin fikir və mülahizələrini
qəbul edirdilər. Bu inamı isə hər
tənqidçi qazana bilməzdi. Yaşar
Qarayevin "Tənqidin nüfuzu" məqaləsində bir
münəqqidin etirafını xatırladaq. Həmin
münəqqid etiraf edirdi ki, kəskin tənqidi məqaləni,
əvvələn, yazmaq çətindir, ikincisi-çap etdirmək
çətindir, çapdan sonrakı təzyiqə dözmək,
tab gətirmək isə bunların ikisindən də çətindir! Amma Seyid Hüseynin tənqidçi
kimi heç nədən çəkinmədiyi,
yazıçıların əsərlərinə münasibətdə
"düzü düz, əyrini əyri" göstərməyi
onun tənqidi məqalələrində çox aydın nəzərə
çarpırdı. O, bütün qələm
dostlarından, həmkarlarından da bu prinsipial mövqeyi, tənqidçiyə
xas olan obyektivliyi, cəsarəti və həqiqəti deməyi
tələb edirdi. Məqalələrinin birində
yazırdı: "Biz haçana qədər tənqiddən
qorxacağıq? Tənqidsiz ədəbiyyat
ormanlarda bitən yabanı ağac misalında olar ki, onda
gözəl, nəzərə xoş görünən bir meyvə
bulmaq olmaz. Bir az açıq
danışmaq lazım gəlsə, cəsarət edib demək
olar ki, tənqidsiz yazı və mətbuat tərbiyəsiz və
bu tərbiyəsizlikdən dolayı əxlaqsız cocuqlar kimi
olur ki, hər qisim nəzakətsizlikdən arkadaşlarına
qarşı föhş deməkdən çəkinməz"
(Sitat K.Talıbzadənin "Seyid Hüseyn və ədəbi
tənqid" məqaləsindən götürülüb).
Ən maraqlısı və bu gün
üçün də örnək olası o idi ki, Seyid
Hüseyn həmkarlarından və yazıçılardan tənqiddə
polemikaya, fikir müxtəlifliyinə, mübahisə mədəniyyətinə
yiyələnməyi tələb edirdi. Bəzi
yazılarına görə onu tənqid də edirdilər, bu,
Seyid Hüseyni qətiyyən əsəbiləşdirmirdi, o,
özünü haqlı saydığı üçün ya
həmin yazılara cavab vermir, ya da opponentini mədəni
şəkildə, yeni izah və dəlillərlə susdura
bilirdi. Yəni tənqidi şəxsiyyəti
özündə ilk növbədə, tənqidçiyə
xas olan təmkin və dözümlülüyü ehtiva
edirdi.
Seyid
Hüseyn tənqidin ədəbi prosesdə rolunu, mövqeyini təkcə
sözdə ifadə etmirdi, həm də fəal tənqid təşkilatçısı
kimi də diqqəti cəlb edirdi. 1919-cu ildə Seyid
Hüseynin rəhbərliyi ilə "Yaşıl qələm"
adlı ədəbiyyat dərnəyi yaradılır. Bu dərnəkdə təkjə əsərlər
oxunmur, eyni zamanda, müasir yazarların əsərləri
müzakirə edilirdi. O, müxtəlif qəzetlərdə
redaktor və naşir olmuşdu, bu mətbuat orqanlarında da
tənqidi fikrin inkişafına xüsusi diqqət yetirirdi. Şura inqilabından sonra da o, tənqidçilik fəaliyyətini
davam etdirir, müasir ədəbiyyat məsələlərinə
dair məqalələr yazırdı. İyirminci illərdə
Seyid Hüseyn bir ədəbiyyat dərnəyi təşkil
etmiş, gənc yazarların bir çoxu o dərnəkdə
S.Hüseynin faydalı məsləhətlərini dinləmişlər,
Mirzə İbrahimov və Süleyman Rüstəm sonralar
etiraf edəcəklər ki, onların ilk sənət müəllimi
Seyid Hüseyn olub.
Seyid Hüseynin tənqidçilik fəaliyyəti çoxşaxəli idi. Klassik ədəbiyyatdan da yazırdı (bu yazılar daha çox tanıtma və təbliği xarakter daşıyırdı), müasir ədəbiyyatdan da. Yazılarında (bunlar əsasən məqalə, resenziya ədəbi portret janrlarında olurdu) nəzəri məsələlərə də xüsusi diqqət yetirirdi. Sırf nəzəri fikirlərini ifadə edən ayrıca məqaləsi olmasa da, yeri gəldikcə ayrı-ayrı məqalələrdə nəzəri fikirlərini də ifadə edirdi.
(Ardı var)
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 31 yanvar.- S.6.