AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı
tarixi şəraitdə və hansı sistem üzərində
qurulmuş, yaradılmışdı? Dövrün
mətbuatında mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Federalizm və demokratizm
Biz türk və ya müsəlman federalistləri ilk dəfə
Qafqasiya və ya Moskva qurultaylarında Rusiyada yaşayan
türk və ya müsəlman millətlərindən
ötrü məhəlli muxtariyyət istədigimiz və Rusiyanın
milli-məhəlli muxtariyyətlər üzərinə qurulu
qoşma xəlq cümhuriy-yətilə idarə
olunmasını tələb elədigimiz zaman millətdaşlarımızdan
bəziləri bizim bu fikrimizə qarşı
çıxdılar. Federalizmi bilxassə demokratizm nöqteyi-nəzərindən
cərh və tənqid etmək istədilər. Onlar sosializm və bilxassə guya sosial-demokratizm
nöqteyi-nəzərindən məsələyə baxıb
diyorlardı ki, əmələ qisminin faidəsi hökumətin
mərkəzləşməsindədir. Çünki
böylə olunca sərmayənin mərkəzləşməsi
tezləşər və bu nisbətdə dəxi əmələ
qisminin ittihadı və qüvvəti güclü olub
özündən faidələnənlərlə
bacarıqlı bir surətdə mübarizə edər.
Buna
qarşı biz Avropa dövlətlərini nişan
veriyor, göstərirdik ki, federalizm heç yanda, nə
Amerikada, nə İsveçrədə, nə də Almaniyada əmələ
sinfinin tərəqqisinə, təşkilatına mane
olmamışdır. Biləks Almaniyada olan
qüvvətli əmələ təşkilatı və
yararlı əmələ qanunu heç yanda yoxdur.
Moskva qurultayında “federasiya istəyən yalnız biz
degiliz, Rusiyadakı məhkum millətlərin əksəri bu
tələbdədir” - dedigimiz zaman federasiyanın düşməni
Əhməd bəy Salikov cənabları bu millətlərdə
federasiya istəyənlərin demokratiya degil, burjua sinif-ləri
olduğunu iddia ediyorlardı.
Moskva qurultayından iki ay keçmədi. Həyat
müarizlərimizin nə qədər vahi iddialarda olduğunu
göstərdi. Finlandiya demokratiyası əksəriyyətlə
sosial demokratiyaya mənsub olduğu halda kəndi vətəninin
istiqlalını elana qədər getdi. Ukrayna
demokratiyası dəxi muxtariyyətini bilfeil almağa və
Rusiya Məclisi-Müəssisanını əmri-vaqe
qarşısında bulundurmağa çalışdı.
“Rada” məclisi sair demokratik firqələrlə
bərabər Ukrayna sosial demokratiyasını dəxi
özü ilə bərabər gördü.
Kadet firqəsi kibi firqələr millətlərin bu surətlə
öz həqlərini almağa təlaş göstərdiklərini
Rusiya demokratiyasına qarşı bir növ etimadsızlıq
və ehtiramsızlıq kibi tələqqi etdilər. Hətta
“Russkoye vedomosti” kibi mətin bir qəzetə belə
velikorusların həyatını, vətən-pərəstliklərini
qıcıqladı. “Rusiyayı
bölüyorlar” - deyə bağırdı.
Əcəba, həqiqət halda millətlərin bu surətlə
kəndi həqlərini əldə etməgə çalışmaları
və Rusiyanın muxtariyyətlərin ittifaqından ibarət
bir federasiya halında qurulmasını tələb etmələri
demokratizmin, demokratiyanın əleyhindəmidi?
Qətiyyən yox.
Ən
mütəəssib demokratlar şübhəsiz ki, (Simmervald)a yığışıb beynəlmiləlligi
tazədən əhya etmək istəyən sosialistlər,
Rusiyada isə bolşeviklərdir. Bolşeviklərcə
millətlərin nəinki muxtariyyət, istəsələr
tamamilə Rusiyadan ayrılmağa belə ixtiyarları
vardır. Bir millət əksəriyyətlə,
cəmaətin xahişilə üsuli-idarəsini nasıl
qurmaq istərsə həqlidir. Və mədəniyyətcə
daha yüksəkdə olan millətlərin demokratiyasına
borcdur ki, zəif millətlərə bilaəvəz kömək
etsinlər.
Başqa
qəzetələr bu cəhəti
başıörtülü bir surətdə, təfsirə
möhtac cümlələrlə söylədikləri halda Fəhlə
və Əskər Vəkilləri Şuralarının
keçəndə vaqe olan ictimalarından biri məsələyi
aydın bir surətdə həll eləmiş, Rusiya daxilində
yaşayan hər millət üçün muxtariyyət degil,
istiqlal həqqini belə caiz görmüşdü.
Həyati-siyasiyyənin göstərişi böylə
olduğu halda siyasi proqramların maddələri dəxi
federasiya əleyhdarlarını degil, tərəfdarlarını
həqləndiriyor. Kadet firqəsindən solda olan nə ki
firqələr varsa hamısı bu ya o surətlə
Rusiyadakı millətlərə milliyyət və
topraqları daxilində muxtariyyət həqqini rəva
görüb, bu və ya o surətlə Rusiyanın federasiya əsası
üzərinə qurulmasına təhəmmül ediyor və
ya onu tələb ediyorlar.
Baxalım
Rusiyadakı sol firqələrin bu xüsusdakı proqram tələbləri
nədən ibarətdir:
Kadetlərdən sola başlayaraq əvvəlcə
alalım “Radikalnı-demokratiçeskaya partiya” - denilən
firqəyi. Bu firqənin proqramında geniş surətdə
milli-siyasi muxtariyyət əsasının bərqərar
olması lazım görülüyor. Muxtariyyət
idarə ilə bərabər xırda ərazi vahidlərinə
varıncaya qədər siyasi muxtariyyət verilməsində dəxi
Rusiya tamamiyyəti-mülkiyyəsi üçün heç
bir zərər təsəvvür etmiyor. Çünki
bu firqənin mülahizəsincə “xırda muxtariy-yətlərin
ittifaqından hasil olan federasiya və yaxud Rusiya ştatları
bütün millətlərə imkan verər ki,
yaşasınlar və öz topraqları daxilində kəndilərindən
ötrü qiymətdar olan milli-mədəni xüsusiyyətlərini
geniş surətdə mühafizə və müdafiə
etsinlər”. Bunlardan əlavə firqə
düşünüyor ki, “ancaq vase surətdə məhəlli
idarə və qanun qoymaq səlahiyyətinə malik olan
muxtariyyətlər üzrədir ki, Rusiya tamamiyyəti-mülkiyyəsini
saxlamaq mümkün olar”. Federasiya üsulu
ilə bərabər firqə tələb ediyor ki,
bütün ştatlarda “referendum” (rəyi-aləm) üsulu dəxi
keçirilsin. Çünki həqiqi cəmaət
idarəsinin binası ancaq rəyi-aləmdir.
Bu firqədən keçdikdən sonra Narodnı sosialist
(xəlq sosialisti) firqəsi gəliyor. Xəlq
sosialisti firqəsi dəxi Rusiyayı federasiya əsası
üzrə milli və məhəlli muxtariyyətlərdən
mütəşəkkil bir demokratik cümhuriyyət şəklində
təsəvvür ediyor.
Bundan
keçdikdən sonra bu gün Rusiyada ən böyük
qüvvətə malik olan ictimaiyyun-inqilabiyyun firqəsi dəxi
şəkli-idarə həqqindəki proqram maddəsini
böylə ifadə eləmişdir:
“Gərək
şəhər və gərək kənd cəmiyyətlərinə
mümkün olduğu qədər geniş muxtariyyət vermək
surətilə xəlq cümhuriyyəti ayrı-ayrı millətlərin
münasibətini mümkün olduğu qədər geniş
bir federasiya üsuluna rəbt etməli, millətlərdən
ötrü bilaşərt və qeyd nə cür
olmalarını təyin etmək həqqi”: (pravo
samoupravleniya).
Proqram həsbilə sosialist firqələrindən
federasiya sözünü dilinə gətirməyən bir firqə
vardırsa, o da sosial-demokrat (ictimaiyyun-amiyyun) firqəsidir. Fəqət
bu ictimaiyyun-amiyyun firqəsi belə millətlərə həqq
veriyor ki, özləri öz təqdirlərini həll etsinlər.
Doğrudur ki, proqramda bu özləri öz təqdirlərini
həll etsinlər cümləsi aydın degildir. Fəqət firqəyə mənsub olan bəzi şəxslərlə
firqə ictimalarında alınan bəzi qərarlara nəzərən
əgər rəyi-aləm vasitəsilə bir millət
muxtariyyət degil, istiqlal belə istəsə, Rusiya
ictimaiyyun-amiyyun əmələ firqəsi bu rəy ilə
hesablaşmaq tərəfdarıdır. Demək
ki, sosial-demokrat (ictimaiyyun-amiyyun) firqəsi millətlərdən
ötrü muxtariyyət və Rusiyadan ötrü
federasiyayı bizzat tələb etmiyorsa da bu tələbə
təhəmmül göstəriyor. Nasıl
ki, Petroqrad sosial-demokrat konferensiyası şəkli-idarə həqqindəki
qətnaməsində yalnız muxtariyyət degil, tamamilə
Rusiyadan ayrılmayı belə caiz görmüşdür.
Nasıl ki, Lehistan istiqlalına Rusiya
demokratiyası əgri gözü ilə baxmamış.
Nasıl ki, Finlandiya sosial-demokratlarının
Rusiyadan ayrılmaya verdikləri qərar Rusiya
sosial-demokratları tərəfindən qeyri-təbii
görülməmiş. Nasıl ki, Ukrayna
“rada”sı (məclisi-millisi) ilə danışığa
girişən Sereteli ilə skoblevlər olmuşdur.
Həyat ilə bərabər həyata tətbiq
üçün yazılan sol demokratik proqramlarda federasiya ilə
muxtariyyət məsələsi bu halda ikən sosialist nəzəriyyəçiləri
arasında dəxi milli-siyasi muxtariyyət əsasına tərəfdar
olanlar çoxdur.
Məşhur filosof Karl Marks ilə sairləri tərəfindən
kapitalın (sərvətin) milliyyət dairəsindən
atlayıb beynəlmiləl bir hal almış nəzəriyyəsinə
dayanaraq Orta Avropa hökuməti düzəltmək xəyalını
bəsliyordu.
Bu xəyalı qövldən-felə keçirmək
üçün sosial demokratiya-nın digər
pişrovlarından Karl Kautski bütün dünya
federasiyası fikrini ortaya qoydu. Karl Kautskicə
dünyadakı millətlər sənaye, ticarət və
kapitalın tərəqqisilə biri-birindən tamamilə
ayrı və mücərrəd bir surətdə yaşaya
bilməyəcəklər, fəqət bu ədəmi-imkan
bütün dünyanın bir mərkəzdən idarə
olunmasını mucib olacaqmı? Kautskicə
dünya bir federasiya şəklini alacaq, millətlər öz
içlərində muxtar olub yekdigərlərilə
münasibətə gəlincə müttəfiq
olacaqlardır. Nasıl ki, ittifaq zatən
poçta, teleqraf kibi xüsuslarda bir dərəcəyə qədər
hasil belə olmuşdur. Kautskinin rəyincə:
“dünyadakı ən kiçik millətlər belə daimi
surətdə müstəqil bir həyata malik
olmalıdırlar”. “Azad millətlərin muxtar
ikən ittifaqları (federasiyaları) dəxi vüsətpərdar
olmalı. Çünki sənaye və
ticarətin bir qismi getdikcə daha çox millətləri
ittifaqa məcbur ediyor”. Federalizm fikri hər
zaman demokratiyanın meylini cəlb etmişdir və bu fikir imdi
pək həqli olaraq ən məqbul bir fikir halını
almışdır.
Bizim
federalistligimizə müariz çıxan millətdaşlara
Avstriya sosial-demokratı Şpingeri iqtibas edib diyorlardı ki:
“Şpirengircə millət yerə bağlı olmayıb bir
cameəti-şəxsiyyətdir. Ona görə
də millətin hüququ muxtariyyəti-şəxsiyyə
(şəxsiyyəti-təbiyyə) ilə təmin oluna bilər”.
Fəqət rəyi-federalizm əleyhində
iqtibas olunan bu aləmi sosial-demokrat belə federalizm əleyhində
degil, tam lehindədir. Baxınız nə diyor: “gülməli
degilmidir ki, Almaniya kibi bir növdən olan cameət
(Kalifkinyev) müttəfiq dövlət olsun da, heyəti-daxiliyyəsi
ilə bu qədər müxtəlif növ və cinslərdən
təşəkkül edən Avstriya müttəhid bir
dövlət təşkil etsin? Məgər
Avstriyaya nisbətlə bir millətdən olub da şivələr
arasındakı fərqi Avstriyaya nisbətlə heç mənziləsində
olan İtaliyada federasiya tərəfdarlığı gündən-günə
artmıyormu? Fransada gündən-günə
federasiya lehinə qalxan səslər yüksəlmiyormu?
Digər tərəfdən dünyanın hər tərəfində
təcrübələr edildikdən sonra aya, həqiqətən
də adamlar tapıla bilərmi desin ki, federasiya zəifdən
ibarətdir”.
Doğrudur ki, dünyanın böyük amillərindən
birisi iqtisaddır. Doğrudur ki, iqtisad tərəqqi etdikcə
millətlər arasında uzaqlıq götürülüb,
ittifaq və ittihad hasil oluyor. Bu ittihad mədəni
cəmaət daxilindəki əfrad arasındakı ittihad və
ittifaqdan artıq degildir. Cəmiyyət bədəvi ikən
əfradı o qədər də özünü biri-birinə
mərbut hiss etmiyor. Bunun üçün də
taifələrlə illər arasında sülh bərpa
olmayıb daima daxili vuruşmalarla məşğul oluyorlar.
Halbuki mədəni bir cəmiyyətdə bu
toqquşma yox. Fəqət bununla bərabər kim iddia eliyər ki, mədəni bir insan nəfsən
və fərdən bədəvi bir insandan daha ziyadə
müstəqil, daha ziyadə muxtar degildir. Millətlərin
ittifaqı da böylədir. Federasiya dəxi
bu mənaya malikdir.
Doğrudur ki, iqtisad millətləri
yaxınlaşdırıyor. Fəqət bu da
doğrudur ki, iqtisadiyyat millətlərin muxtariyyət və
istiqlalı sayəsində tərəqqi ediyor.
Hər millətin özünəməxsus sosial-demokrat
firqəsi var. Bu firqələrin hamısı iqtisadi məqsəddə
bir ikən tərzi-hərəkətdə ayrılıyorlar. Hətta Rusiya
daxilində yaşayan bütün məhkum millətlərin
özlərinə məxsus müstəqil əmələ
firqələri vardır. Bunlar sinfi
mübarizələrini davam etdirdikləri zaman milli intereslərini
də tutamıyorlar. “Palevensiyon” namində
bir yəhudi sosial-demokrat firqəsi vardır. Bu firqənin məramı bilirsinizmi nədir?
Bütün yəhudiləri dünya üzüündən
yığıb da Fələstində bir yəhudi hökuməti
vücuda gətirmək - sionizm tərəfdalığı, əcəba,
proqramının başında “Bütün yəhudi füqərayi-kasibəsi
birləşin!” şüarını yazan bu əmələ
firqəsinə nə lazım olmuşdur ki, əsatirlər
içində yox olub getmiş yəhud hökuməti tazədən
ehya etməgə çalışıyor? Sosialist ikən “vətəni
rui-zəmin, milləti növi-bəşər degilmidir?”. Görünüyor ki, degildir.
Neçün?
Baxalım bu suala “Palevensiyon” özü nə diyor. O diyor ki: kapitalın xasiyyətində
mərkəzləşmək vardır. Fəqət
hər milli kapital istər ki, bu mərkəz onun vətənində
olsun. Bütün dünya əmələləri
kapitala qarşı mübarizə edirlər. Fəqət milli kapital ilə mübarizə etmək
və əmələnin bir məhəll daxilində, bir vətəndə
olması sərmayə ilə mübarizəni yüngüllətiyor.
Bu gün yersiz, yurdsuz olan yəhudi əmələsi
daimən gəzmək, səyahət etmək, qaraçı
kibi buradan-ora getmək məcburiyyətindədir. Yəhudi əmələsinin bu səyyarlığı
kəndisini məcbur ediyor ki, gəlginli olduğundan yerli əmələ
ilə rəqabət etsin. Zəhmətini
ucuz satsın. Çünki böylə
etməzsə müşkülat çəkər, bununla yəhudi
əmələsi həm özünü müşkülata
salır, həm də yerli əmələnin mübarizəsini
çətinləşdirir. Bundan isə
ümumdünya əmələlərinin kapitala qarşı
mübarizəsi mütəzərrər oluyor. Halbuki xüsusi bir yəhudi hökuməti və
milli bir dairə olursa, o zaman yəhudi əmələsinin
halı daha yaxşı olub mədəniyyət və sosializm
yolundakı mübarizəsi də müvəffəqiyyətli
olar.
Görüyorsunuz
ki, heç bir yeri-yurdu olmayan yəhudi əmələsi belə
ali sosializm fikri naminə yurd arıyor. Süni bir surətdə olsa da yəhudi səltənəti
vücuda gətirmək arzusunu bəsliyor. Görünüyor ki, milli-mədəni muxtariyyət
üsulu yəhudi millətini, yəhudi külliyyə-tini
(massasını) belə qane etmiyor. Yəhudi
demokratiyası ərzi-mövudini hala arayıb duruyor.
Əcəba, biz nə cür adamlarız ki,
dünyanın ən böyük bir millətinə mənsub
ikən, Rusiyanın ərazicə ən böyük bir qisminə
malik ikən yer, yurd qədrini biləməz bir hala gəliyoruz. Yoxsa bolluq
içində böyüdügümüzdən ərköyün
uşaqlar kibi nemətin qədrini bilmiyoruz. Yoxsa
gözlüyoruz ki, “mövcud”umuzu itirib də sonradan
“mövud”lar arxasınamı düşəlim?!
Yəqin ki, böylə olmaz. Rusiyada yaşayan bütün
türk əqvamı federasiya lehində olduqlarını elam ilə muxtariyyət istədiklərini elan
etdilər. Bu elanlar ilə şübhəsiz ki,
onlar öz məqsədlərini qandıqlarını isbat
etdilər. Həm bütünlüklə
mədəniyyətə, tərəqqiyə, demokratizmə də
qarşı getmədilər.
Karl Marks ilə Lassal əmələ firqəsinin bəyannaməsini
yazdıqları zaman bu bəyannamənin başına
“Cümlə cahan füqərayi-kasibəsi toplaşın!”
deyə yazmışlardı. Bu cümlə imdi dəxi
bütün sosial-demokrat firqələrinin müqəddəs
şüarıdır. Fəqət bu
müqəddəs şüar bütün dünya millətləri
birləşməyincə mümkün degildir, qövldən-felə
çıxamaz. Daima arzu halında
qalıb da bir həqiqət şəklini alamaz. Bütün dünya millətləri hər kəs
öz yer və yurdunda müstəqil və muxtar olaraq
başqa müstəqil və muxtar millətlərlə ittifaq
etməzsə, füqərayi-kasibənin toplaşması da
mümkün olamaz. Buna görə də hər millətin
demokratiyasına fərzdir ki, bəşəriyyətin qəsd
etdigi uzaq niyətinə çatmaq üçün füqərayi-kasibəyi
ittihada dəvət etməkdən əvvəl və ya onunla bərabər
dünya millətlərini də ittifaqa
çağırsın və “cümlə cahan füqərayi-kasibəsi
toplaşın!” şüarilə bərabər desin ki:
“Cümlə
cahan millətləri anlaşın!..”
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq
söz”, 25 iyul 1917, ¹528
Cərh -
yaralama, biabır etmə
Müariz
- etiraz edən
Vahi -
boş, əsassız
Əhya -
diriltmə, bərpa etmə
Vase -
geniş
Mövud
- vəd edilmiş
Amil -
faktor
Sosializm həqqində
Sosial demokrat, sosial revolyusioner - iştə, Rusiya
meydani-inqilabında cövlan edən siyasi firqələr ki,
nüfuz bu gün onlardadır. Bu firqələr
sosialistdirlər. Sosialist demək - sosializm
tərəfdarı deməkdir.
Sosializm nədir?
Sosializm ictimai bir məsləkdir. Buna görə
də tərcümədə bu məsləkə ictimaiyyət
və tərəfdarlarına ictimaiyyun denilir.
İctimaiyyun xüsusi mülk qüdsiyyətini münkər
olub bütün istehsal vasitə və alətlərinin, məsələn:
yer, zavod, fabrika, mədən və sairənin xüsusi əllərdən
alınıb da ümumi cəmaət idarəsinə, başqa
sözlə, hökumət əlində olmasına
çalışıyor. İctimaiyyunlarca
dünya bir mübarizədən ibarətdir. Təbiətlə insanlar arasında vaqe olan bu
mübarizə bəşər mədəniyyətini
doğurmuşdur. Mədəniyyət və
mədəniyyət aləmindəki sərvət və saman
insan övladının təbiətə
çaldığı qələbənin səmərəsidir.
Fəqət insan bir tərəfdən təbiətlə
mübarizə elədigi halda, o biri tərəfdən dəxi
bu mübarizə nəticəsində hasil olan sərvətin
bölüşməsi üstündə rəqabət
etmişdir. Yaradılışda daha qüvvətli
olanlar özlərindən daha zəif olanlarını istifadə
edib çalışdırmış, buna görə də
insanlar siniflərə bölünmüşlərdir. Qədim Hürmüzd ilə Əhrimən əqidəsi,
rəhmən-şeytan təsəvvürü. Adil və zülm binaları həmin bu varlı və
yersiz, qüvvətli-qüvvətsiz, hakim-məhkum, tabe-mətbu
keyfiyyətinin bir növ şairanə rəmzidir. Bu
ictimai mübarizə vəqtilə qulluq və sonra kəndçilər
əsarəti, daha sonra üçüncü silk denilən
burjua məzlumahi, nəhayət - ticarət və sənaye tərəqqi
edib, burjua azad və sərmayədarlıq üsuli paydar olunca
- füqərayi-kasibə (proletari) təzyiqini mucib olmuş,
tainki məzkur sinfin əsli olmaq üzrə sosializm məsləki
zühur etmişdir.
Sosializm insanların məişət və güzəranca
müsavi olmalarından və müsavatə meyl edib də onu
təhsil eləməkdən ibarət ictimai bir məslək
olmaq üzrə bəşəriyyətə çoxdan məlumdur. Dinlərin bir
çoxundakı bəs bədəlmövt və mövtdən
sonra həyati-cavidani babındakı təsəvvürlər
bəşəriyyətin sosializm həqqindəki
düşüncəsindən başqa bir şey degildir.
Bu sosializm əhli-dincə və dünyada bərpa
olacaqsa da, onun bu dünyada bərpa olacağına inanıb da
o yolda cihadlar etmiş, təcrübələr eləmiş qəhrəmanlar
vardır.
Fəqət məşhur Marksa qədər sosializm bir
növ həyatpərvər və hayati binalar üzərinə
qurulu şairanə bir təsəvvür kibi tələqqi
oluna bilər isə də, Marksdan sonra sosializm əqidəsi
elmi bir nəzəriyyə halını almışdır. Marksizm məsləki
bütün sərmayədarlıq üsuli ilə yaşayan məmləkətləri
varlı-varsız sinfindən ibarət bilib bu iki sinif
arasında əbədi bir mübarizə təsəvvür
edər. Bu mübarizə marksizmcə sərmayədarlıq
üsulunda ən böyük amil və mühərrikdir.
Bu mübarizə başqa nə kibi mədəni,
milli, hüquqi, hətta fənni cəhətlər varsa,
hamısına icrayi-təsir ediyor. Ədəbiyyat
özünü bu sinif mübarizəsinin təsiri xaricində
bulunduramıyor.
Kapitalizm (sərmayədarlıq) geri qalmış məmləkətlərdə,
o yerlərdə ki, hələ dərəbəglik (feodalizm)
vardır, tərəqqipərvər bir rola malikdir. Bilnisbə,
hürriyyət istər elm və fənnə tərəfdar
olur, məmləkətin abadlığını, yollar çəkilməsini,
mədəniyyətin irəliləməsini tələb eylər.
Fəqət hər sikkənin iki üzü
olduğu kibi kapitalizmin də ikinci üzü vardır. Bu üz ondan ibarətdir ki, kapitalizm sayəsində
vücuda gələn dövlət və sərvətlə bərabər,
füqəra ilə səfalət də tərəqqi ediyor.
Xırda sərvət sahibləri azalıb
kiçik sənətkarlar əmələligə gediyor, bunun
əvəzində isə sərmayə mərkəzləşib
milyonlar böyüyür. Halbuki milyonlarla
xəlq vardan-yoxdan çıxıb fabrikada
çalışmaq və zəhmətini satmaq məcburiyyətində
qalıyor. Kapitalizm ilə idarə olunan məmləkətlər
zahirdə abad, məmur, xoşbəxt görünüyorlarsa
da, batində təzadlarla dolu səfalətə məhkum, həyatından
naməmnun əmələ sinfi və demokratiyadan ibarətdirlər.
Kapitalizmin tərəqqisi Marksın təsəvvürüncə
bir tərəfdən sərmayənin mərkəzləşməsinə,
digər tərəfdən cəmaətin əmələligə
getməsinə səbəb olub, nəhayət, bu hal bir dərəcəyə
gələcək ki, istehsal aləti xüsusi maliklərin əlindən
çıxıb müstəhsalların öz əlinə
keçəcək. Demək ki, istehsalat cəmaətin öz malı
olub mədəniyyətin səmərəsi xəlq
arasında müsavi surətdə paylanacaq. Böylə
olunca dünyada artıq xüsusi mülk qalmayıb üsuli-məişət
başqa bir əsas üzrə həqiqi qardaşlıq
üstünə bina olunacaq. Xüsusi
mülkün qalxması ilə bugünki ailə, din, milliyyət
və sair məfhumların da hamısı başqa bir məna
və rəng alacaqdır. Bu əsri-səadət
təbii surətdə, sənaye və sərmayədarlığın
təkamülü nəticəsində istər-istəməz
gələcək isə də, bu gəlişi
asanlaşdırmaq zəhmətkeş cəmaətin öz
işi və öz borcudur. Sosialist əmələ
firqələri iştə, bu borcunu ifa etmək
üçün təşkil olunmuşlardır. Bu firqələr bütün dünyanın sərmayədarlıq
üsuli-məişətindən qurtarıb sosializm üsulinə
keçməsinə çalışmaqla bərabər hər
məmləkətdə olduqları yerin iqtizasına görə
siyasi həddi-əql məramnaməsi tərtib edib bu məramnamənin
qövldən-felə gətirilməsinə
çalışıyorlar. Bu məramnamələrin
tətbiqində onlar sinif mübarizəsi tərəfdarı
olub əmələ sinfinin, zəhmətkeş xəlqin mənafeini
gözliyor, onların əhvali-iqtisadilərini
asanlaşdırmağa çalışıyorlar. Bu firqələr təbiətlərinə görə
bir sinif firqəsi isələr də, niyyətlərinə
görə ümumbəşəriyyətə xidmət ediyor
və dünyanın ən böyük əqsai-amalı olan
sosializmə irməklə yalnız zəhmətdəki əmələ
qismini degil, bütün bəşəriyyəti səfalətdən
qurtarmaq istiyorlar. Çünki əmələ
yoxsulluq məşəqqətindən tənkdə isə,
varlı da israf üzündən zəhmətdədir. Birisi toxluq, o birisi də aclıq üzündən
azarlıyor. Hər ikisi də qeyri-təbii
bir hal keçirməkdədir.
İştə, bu gün hər tərəfdən
eşitməkdə olduğumuz “Yaşasın sosializm”
şüarı bu xüsusi mülk tanımayan o dövri-səadəti
qəsd ediyor.
Kapitalizmin gördügümüz bu surətli tərəqqisi
nəticəsində heç şübhəsiz ki, bəşəriyyət
bu böyük səadəti dərk edəcək. Bu dərki-səadət
tezmi olacaq, gecmi olacaq - o bir başqa məsələ. Vazeh olan bir məsələ varsa, o da budur ki, bu
inqilab birdən olmayıb, tədriclə vaqe olacaq və
sosializm tamamilə yetişməyincə bəşəriyyət
ağacından dərilməyə-cəkdir.
Dünyanın bir gün gələcək də sosializm
üsuli-ictimaisi üzərinə idarə olunacağına qənaət
yetirməmək bəncə mümkün degildir. Fəqət
bu irişmək yolları müxtəlifdir. Bu ixtilaflı yollar üstündə
danışıq yeri də var. Sosialist partiyalarının biri-birlərindən
ayrılması da iştə, bu yollar üstündədir.
Sosializm həddi-zalında bir sinif məsləki
olduğundan beynəlmiləldir. Fəqət böylə
olmaqla da bir milliyyəti inkar etməz, ona təhəmmül edər.
Sosialistlər əksərən mərkəziyyətçidirlər.
Bilxassə milli-məhəlli muxtariyyətlərə
hüsni-təvəccöh bəsləmiyorlar. Fəqət bununla bərabər mütəkamil bir
şəkli-idarə olmaq üzrə də federasyon
üsuli-idarəsini, milli-məhəlli muxtariyyətləri qəbul
edən sosialistlər də vardır. Bilxassə rəyi-aləm
üzərinə bir millət özünün istiqlalını
belə istəsə sosialistin ona heç bir sözü ola bilməz, biləks demokratik əsaslar
nöqteyi-nəzərindən öylə bir qərarı
müdafiə belə edər.
Məişət və mədəniyyətimizin
xüsusiyyəti ilə, sənayeyi-milliyyə ilə əhvali-iqtisadiyyəmizin
xüsusi şərait altında bulunduğuna nəzərən
sosializmin mühitimizdən ötrü ərkən olduğuna
hökm verilə bilərsə də, bu məslək tərəfdarlarının
mənafei-milliyəmiz üçün zərərli
olduğunu kimsə iddia edəməz.
Biz milliyyət və millətin muxtariyyətini iləri
çəkdikdə bəzilərinin düşündügi
kibi sosializmə zidd getmiyoruz. Biləks sosializmi azad
millətlərin azad ittifaqından ibarət bildigimizdən
geniş surətdə tələqqi etdigimiz milliyyətpərvərligi,
bütün millətlərə bir gözlə baxan sosializmi
hazırlaşdıran vasitələrdən birisi və
birincisi ədd ediyoruz.
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq
söz”, 25 iyun 1917, ¹506
Əqsa -
uzaqda olan
Tazə rəfiqimizi
təbrik
Türk mətbuati-mövqutəsi yeni bir əsərlə
daha zənginləşdi. “Hümmət” qəzetəsi
nəşr olundu. “Hümmət” Rusiya
ictimaiyyun-ammiyyun fəhlə firqəsinin müsəlman təşkilatı
“Hümmət” tərəfindən həftədə bir dəfə
nəşr olunuyor. Məsləki sosializm tərəfdarı
olub fəhlə və əmələ qisminin mənafeini
gözləməkdir. Baş məqaləsində məsləkini
təyin edərkən diyor ki: “bizim məsləkimiz
bütün insanları birləşdirməkdir. Biz diyoruz:
hamı millətlər üçün məqsəd (ideal)
birdir: bu ideal hamı millətləri qardaşlığa dəvət
ediyor. Bu müqəddəs nöqtəyə
çatmaq üçün hər bir millət öz yolu ilə
getməlidir. Çünki bu təbiidir.
Fəqət bu nöqtəyə ciddi surətdə
yeriş etmək hankı üsuli-idarədə
mümkündür? Müsavi
yaşayış, ciddi tərəqqi, ruhun təmizlənməsi
və ucalması ancaq cümhuriyyət üsuli-idarəsinə
bağlıdır”.
“Hər
bir millət öz yolu ilə getməlidir” - Amənna!
“Çünki
bu, təbiidir” -
Pək doğru. Bu xüsusda tazə rəfiqimizlə
razı olmamaq mümkün deyildir. Həqiqi hürriyyətin
ancaq cümhuriyyət üsuli-idarəsinə bağlı
olduğuna gəlincə, yəqin ki, burada cümhuriyyətdən
məqsəd əvvəla “Cümhuriyyəti-ənam”
olduğu və saniyən “Cümhuriyyəti-ənam”ın belə
məqsəd deyil, ancaq vasitə olduğu unudulmuş,
çünki hər bir sosialistcə müsəlləmdir ki,
həqiqi azadlıq yalnız siyasi azadlıqla başa gəlməyib,
ancaq sosializmin bərpa olması ilə əmələ gələ
bilər.
Müəyyən bir partiya vasiteyi-nəşri-əfkari
olmaq üzrə “Hümmət” Qafqaziya türk mətbuatı
arasında zaman etibarı ilə birinci qəzetədir. Səmimi partiya ixtilafı haman “rəhmət” deyə elan olunan
ixtilaflardandır. Yeni rəfiqimizin böylə
rəhmətlik bir qəzetə olacağını ümid edərək,
kəndisini ürəklə təbrik edər, məsləki
yolunda kəndisinə istiqamət və səbat diləriz.
“Hümmət”
qəzetəsindən bəhs edərkən Qafqaziya türkləri
cavanlarının həyatında tarixi bir əhəmiyyətə
malik olan 1905-ci il “Hümmət”ini unutmaq
olmaz. 15 illik tarixçəsi fövqüzzikr qəzetədə
nəql olunan “Hümmət” təşkilatı ismini
kiçik mütəəllimlər heyəti tərəfindən
1905-ci ildə gizli surətdə jelatin yapı ilə nəşr
olunan “Hümmət” məcmuəsindən almışdır.
Bu məcmuə cəmən 5-6 nömrə nəşr
olunmuşdur. Bu sətirləri yazarkən
3-cü nömrəsi əlimiz altındadır. Tarixi bir
əhəmiyyətə malik olduğu üçün
nümunə olaraq məzkur nömrədən
aşağıdakı məqaləyi nəql ediyoruz:
“Hümmətür-rical,
təqləül-cibal”
Bu kəlami-hikmət nizam ki, bizim cəridənin hər
səhifəsinin əvvəlində, intibahnamələrin
ünvanlarında, cavanlarımızın övradi-zikrində
mütədavil və bərqərardır - nə deyən
sözdür bilməli.
Bu kəlami-izan həzrət əmirülmöminin
Əli ibn Əbu Talib əleyhissəlamın kəmali-möcüznümalarından
olub, “Kişilərin hümməti dağları qoparar” -
dediyini hamımız bilirik. Və bu sözü
özümüzə ünvan qayırdıqda bu söz bizə
dəsturüləməldir. Xəyal edirik
və özümüzü bu dəsturüləməldən
mütəxəllif hesab ediyoruq. Amma həqiqətdə
isə belədirmi? Özümüzə
ünvan tutduğumuz qaydaya müvafiq gedirizmi? “Hümmətür-rical” - kəlməsinin əsl mənasını
fəhm edirizmi? Biibarəti üxra, müəyyən
bir məsləkimiz varmı? Bu sözü
özünə ünvan edən bir dəstənin bu suallara
cavabı nə olmalıdır? Əlbəttə ki, belədir:
bu sözün məzmunu ilə müvafiq hərəkətdəyiz.
Demək lazımdır və illa qövldə
bir, feldə qeyri olmalıdır. Biz isə
bu suallara bu cür cavab verməliyiz. Həm
müttəhidülkəlmə və həm qəlbən
cavab verməliyiz. Amma bu cür cavabı
vicdanımız təsdiq edirmi? Bu
cavabı verib də səvab da buluyoruzmu? Gümanımızca
bizim cavanların cəmiyyəti həmin suallara sidq ilə bu
cavabı verməyə muxtar deyildirlər. Ona görə ki, “hümmətür-rical” -
“kişilərin hümməti” deməkdir. Hümmətür rəcül - kişinin hümməti
deyil, yəni “hümmətür-rical” - cəmdir, müfrəd
deyildir. Burada təəmmül etməli, dərin
fikr edib kəlamın lübbünü bilməlidir. Bu kəlam “Kişilərin hümməti birləşsə,
dağları qoparar” deməkdir. Həqiqətdə
də öylədir. Hər bir şeyin
qüvvəti birlikdədir. Birlik isə
yalnız “Mən sənə yoldaşam” - deyib təsəlli
verməklə olmaz. Bu, dildə deyilən
sözü əməl ilə də göstərməlidir.
Bir neçə şəxsin arasında ittihad həmfikirlilik,
həmməsləklik ilə olur. Və illa ila
yovmilqiyamə nifaq üzrə baqi qalacaqlar. Məsələn,
biz cavanların biri millətpərəst, o biri demokrat,
üçüncüsü ətiqpərəst,
dördüncüsü cədidpərəst olub da, bu cür dəstə-dəstə
olmaqda, hərəmiz özünəməxsus bir yol
götürüb, müəyyən bir məslək ilə
getməkdən hamımız tək-tək tələf olluq.
Və heç birimizin əli muradına
çatmaz. Yaddan fəramuş etməməlidir.
Bu təfriqəbazlıqla belə
hamımızın dilində virdimiz “hümmətür-rical,
təqləülcibal” sözüdür. Bəs
biz müttəfiq olmaq istəsək, bu kəlam ki,
hamımız ona mütəkəllimik, mənasını
qanıb dildə vird edən kimi, ürəkdə də qəbul
etsək müttəfiq, müntəzəm, müttəhid
olmağımıza hərgiz şəkk şübhə
yoxdur. İndi yoldaşlar! Hərəmiz
bir küncdə bir xüsusi cəmiyyət qayırıb da
müxtəlif yollar ilə getməkdənsə birləşməli,
öz fikr və fellərimizdən bir-birimizi hali etməliyiz.
Millətpərəstlik bizə yararsa, hamımız millətpərəst,
demokratlıq yararsa, hamımız demokrat və qeyri bir yarar məslək
üzrə olub, müttəhidül-qövl vəl fel iş
görək.
Bəndəyə qalır isə hər bir dəstədən
olursa olar, ancaq islamiyyət üzrə olaq. İslamiyyətdən
kənara çıxsaq fəlakət bizi gözləyir.
İslam bizə rahi-nicatdır - desəm eyni səvabdayam.
Nə sosializmin, nə demokratizmin ümdə əqidələri
islam ilə müxalif deyil. Bəlkə
şarəyei-müqəddəsi-islam qoyduğu qəvaidlə
eyni mütabiqətdə və müvafiqətdədir. Zəkat, fitrə və qeyrə sədəqələr
vacibi-sünnəti materializm deyil də nədir? Bərəkət cəmaətlikdədir. Ümur cümhuri-şura ilə görülməlidir
- kəlamları demokratizmi icab etməzmi? Xülasə,
yenə də təkrar edirəm, hər nə
olmalıyız, olaq. Fəqət islamiyyət
üzrə olaq ki, bu eyni insaniyyətdir.
“Açıq
söz”, 5 iyul 1917, ¹513
Övradi-zikrində
mütədavil - həmişə dilinin əzbəridir
Biibarəti-üxra
- başqa sözlə
Müttəhidülkəlmə
- yekdillik
Lübb -
cövhər, məğz
İla
yovmilqiyamə - qiyamət gününədək
Mütəkəllim
- deyən, danışan
Vird -
dilinin əzbəri
Müttəhidül-qövl
vəl fel - sözü və işi bir olan
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-7 aprel.-S..20.