Müşfiq poeziyasının
notlardakı sədası
Şahanə MÜŞFİQ
Doğrudur, “Sözləri Mikayıl Müşfiqindir”
cümləsini çox da tez-tez eşitmirik. Ona görə
də bizimçün elə də
alışdığımız bir cümlə deyil.
Amma qəribədir ki, bu cümlə işlənmədiyi
halda belə sözləri Mikayıl Müşfiqə aid olan
mahnılar hələ ilk notundaca özünü tanıdır.
Cəmi 29 illik ömründə yüzlərlə
şeir, on kitab müəllifi olan şairin sözlərinə
elə də çox mahnı bəstələnməyib. Bəlkə də
bu, onun şeirlərinin özündəki musiqidən, lirizimdən
irəli gəlir. Bu lirikanı duymaq, hiss etmək və
onu tamamlayan musiqi bəstələmək heç də asan
iş deyil axı. Bu çətinin öhdəsindən
gələrək yazılan mahnılar da artıq uzun illərdən
bəridir ki, nəinki ölkəmizdə, o cümlədən,
ölkəmizin sərhədlərini aşaraq, çox
uzaq-uzaq ellərdə də səslənir, sevə-sevə
oxunur.
Müşfiqin poeziyasında səslərin ahəngi,
sözlərin ritmi elə səliqəli və rəngarəngdir
ki, eyni sözlərə müxtəlif bəstəkarlar
müxtəlif mahnılar bəstələmiş,
hamısında da mətn öz orijinallığını və
cazibədarlığını qoruyub saxlamışdır. Onun sağlığında
hansısa bəstəkar onun sözlərinə müraciət
edibmi, bilmirəm, amma illərdən bəri Ələkbər
Tağıyev, Əşrəf Abbasov, Cahangir Cahangirov, Səid
Rüstəmov, Əlibaba Məmmədov, Hacı Xanməmmədov,
Vasif Adıgözəlov, Elçin İmanov, Elza Seyidcahan,
Tünzalə Ağayeva kimi bəstəkarlar şairin
poeziyasına müraciət etmiş, onun şeirlərini
musiqi dilində dilləndirmişlər.
Müşfiqin şeirlərinə yazılan mahnılar
da sanki onun gənc, bəzən çılğın, bəzən
kövrək, bəzən düşüncəli, bəzən
əyləncəli, amma bütün hallarda romantik ruhunu əks
etdirir. Məsələn,
musiqisini Ələkbər Tağıyevin yazdığı,
gözəl sənətkarımız Elmira Rəhimovanın
ifa etdiyi “Sənin gülüşlərin” mahnısı
özünün orijinallığı ilə Azərbaycan
mahnı salnaməsində xüsusi yerlərdən birini tutur:
Cahan ki,
solmayan bir bağça-bağdır
Burda rəvadırmı gülmədən ölmək?
Yazıq
o şəxsə ki, qara qabaqdır,
Nə qədər yaraşır insana gülmək.
Bu şeirdən və bunun kimi onlarla belə misal
göstərə biləcəyimiz şeirlərindən
çıxış edərək əminliklə demək
olar ki, Müşfiqin poeziyasında yarandığı
dövrün qanlı, qadalı ab-havasına, zülmünə,
qarışıqlığına inad işıq var, ümid
var, şövq var. Sanki
şair ətrafında baş verənlərə yalnız ona
aid olan ümid eynəyilə baxırdı. Bəlkə də bu eynək məcazi mənadadır,
amma bunu onun həyat sevgisi, yaşamaq eşqiylə dolu ürəyi
ilə də əvəz etmək olar.
Yenə də
Xalq artisti Elmira Rəhimovanın məlahətli səsindən
dinlədiyimiz, dahi bəstəkar Cahangir Cahangirovun incə ruhu
ilə süslənmiş “Həyat sevgisi” və ya “Necə əl
çəkim?” mahnısında da dediyi kimi:
Ah, mən
gündən-günə bu gözəlləşən
İşıqlı dünyadan necə əl çəkim?
Bu yerdə
çarpışan göylə əlləşən
Dostdan, aşinadan necə əl çəkim?
Bu şeir həyata, dünyaya, insanlara ülvi məhəbbətlə
yazılsa da, özündə elə bu kainatın özü
boyda kədər gizlədir. Nakam taleli şairin
ömrünün son anlarını - 7 aylıq həbs, bu
müddətdə gördüyü əzab və işgəncələr,
nəhayətində güllələnməsini göz
önünə gətirəndə sanki misralardan cavan bir əl
boylanıb dünyadan möhkəm-möhkəm
yapışmaq istəyir. Bu, artıq o
qanlı-qadalı zamana, lənətlənmiş dövrə
içi həyatla, yaşamaqla, qəlbi sevgiylə dolu gənc
bir şairin təslim bayrağı, kədərinin ən
sonuncu halı idi.
Cahangir
Cahangirovun bu kədərə yazdığı musiqini diqqətlə
dinləsək, orada da bir yanğı, öləziməkdə
olan ümid və “dünyaya uzanmış əllər” var.
Sanki musiqi də sözlərdəki ağrıya, əzaba
ağlayır, amma yenə də ümidini itirmir, dərinliklərində
“bəlkə də əl çəkməyə məcbur
olmazsan?” - deyə sönük inam gizləyir.
Yazının əvvəlində də dediyimiz kimi,
Mikayıl Müşfiq bəlkə də nadir şairlərdəndir
ki, onun bir şeirinə bir neçə bəstəkar musiqi bəstələyib. “Həyat
sevgisi” də həmin şeirlərdəndir. Cahangir
Cahangirovdan uzun illər sonra, müasir dövrümüzdə
bəstəkar
Elçin İmanov da bu sözləri musiqisinə
mətn seçmiş, ona yeni bir nəfəs bəxş
etmişdir. Ümumiyyətlə, Elçin
İmanovun Müşfiq yaradıcılığına
müraciəti bu şeirlə bitmir. O, mərhum
şairin bir neçə şeirinə musiqi bəstələyib
(Bu haqda yazının sonrakı abzaslarında yenidən
söz açacağıq). Bu mahnıların
ifaçısı isə sevilən müğənni, Əməkdar
artist Eyyub Yaqubovdur. Maraqlıdır ki, şeir o qədər
həzin və poetik duyğularla zəngindir ki, müxtəlif
bəstəkarların musiqiləri, həm qadın, həm də
kişi müğənnisinin ifası belə
ondan heç nə almır. Dinləyici yenə
də sözlərin sehrinə qapılıb gedir. Sani bu
sözlərə elə bu cür də musiqi yazılmalı,
elə bu səs də ifa etməli imiş kimi...
Bəlkə
də insanın özünün özünə verdiyi ən
ağır sualdır: “necə əl çəkim?” Əgər bu sual varsa, demək ki, əl çəkməyin
mümkünsüzlüyünü insan özü
özlüyündə dərk edib. Bu
sualdakı məqsəd isə cavab tapmaq deyil, çarəsizliyini
boynuna almaqdır.
Mikayıl Müşfiqin poeziyasını mövzu və
ideyasına görə qruplaşdırmaq istəsək necə
olar, bilmirəm. Düzü, bu haqda heç
düşünməmişəm. Çünki mənim
üçün Mikayıl Müşfiq
yaradıcılığının cəmi bir mövzusu var:
sevgi. Bu sevgi dünyaya, insanlara, qadına, anaya,
təbiətə, yaradana, bütünlükdə var olan və
şairi bu dünyada yaşadan hər şeyə
ünvanlanmışdı. Müşfiq
şairdən öncə bir aşiq idi. Sevdiyinin
“yeni sevdasına qurban olacaq”, “canını qumral gözlərə
qurban edəcək” qədər aşiq idi. Onun sevgiləri də müxtəlif idi. Əməkdar
artist Tünzalə Ağayevanın musiqisini yazdığı
“Sevgilər” şeirində dediyi kimi:
Sevgi vardır
ki,
dodaqlarda
açar güllərini,
Sevgi
vardır ki, bir az qar kimi,
rüzgar
kimidir.
Sevgi
vardır oxudur
qəlbidə bülbüllərini,
Böylə
bir sevgi mənim ruhumu
oxşar
kimidir.
Bəlkə buna görə də onu oxuyan, dinləyən
hər kəs onu öz ürəyinin adamı bilir. Necə
bilirsinizmi? Birdən hardansa bir misra, bir
fikir oxuyarıq, ya da eşidərik, onda həmin fikrin müəllifinin
kimliyinə varmadan bizə elə gələr ki, onu məhz
biz yazmışıq. Çünki misra
bizi, bizim hisslərimizi, çoxdandır ürəyimizdə
daşıdığımız duyğuları ifadə edər.
Ona görə də özümüz qədər
doğma olar. Biz belə hiss etmədən həmin
misranı, şeiri özümüzküləşdirərik.
İstər-istəməz o misraları yazan adam
da bizə məhz bu cür doğmalaşar. Heç
zaman üzünü görmədiyimiz, bəzən heç
ömür boyu görmək ehtimalımızın belə olmadığı
şairə həmin misrası, şeiri vasitəsilə
isnişərik, onun özünü də sevərik. XX əsrin
əvvəllərində yaşayıb, erkən də
ölümə yaxalanan Müşfiqin XXI əsrdə bizə
doğma olduğu kimi...
Bilməm,
məni neçin atmış, unutmuş,
Cövri-cəfasına qurban olduğum?
Yoxsa özgəsinə
üzünü tutmuş
Yeni sevdasına qurban olduğum?
İnsan
ürəyində necə böyük bir sevgi bəsləməlidir
ki, sevdiyinin sevgisinə belə qurban olmağa hazır olsun...
Bu sətirləri
yazarkən fonda Şövkət Ələkbərova
Əşrəf Abbasovun həmin sözlərə
yazdığı “Qurban olduğum” romansını oxuyur. Tək indi deyil, bu mövzunun ürəyimə,
fikrimə düşdüyü anlardan hər yerdə
Şövkət xanım özünün yanıqlı və
kövrək səsiylə “Qurban olduğum” deyir.
İnsan sözlərdəki eşqin, musiqidəki
yanğının, səsdəki həzinliyin izinə
düşüb enişli-yoxuşlu yollarla uzaqlara, lap uzaqlara
gedir. Hamımızın sevdiklərinin olduğu uzaqlara...
Və birdən hardansa bir oynaq səs bizi uzaqlar həvəsiylə
çıxdığımız yoldan geri səsləyib
“Qalginən, sənə qurban!” deyir. Diqqətlə dinləsək,
SSRİ Xalq artisti Zeynəb Xanlarovanın şıltaq səsini
tanıya, bir az da diqqətli olsaq, gülən
gözlərini də görə bilərik. Bizi
yolumuzdan bir şeiri ilə uzaqlara aparan Müşfiqin
başqa bir şeiri saxlayır. O, Ələkbər
Tağıyevin müəllifi olduğu şən musiqi sədaları
altında deyir:
Deyirsən,
yanında qalacağam mən,
Çox gözəl fikirdir, qal sənə qurban.
Nə
zaman istəsən əziz canımı,
Qumral gözlərinlə al sənə qurban.
Xalq
artisti Alim Qasımov isə Əlibaba Məmmədovun musiqisi,
Müşfiqin sözləri ilə Zeynəb xanımın
çağırışını belə əsaslandırır:
Sənsiz
nə zövqü var bağın, baharın,
Açan çiçəklərin, uçan
quşların?
Sənsiz
cənnət olsa kainat yarın,
Heç mənim ruhumu oxşarmı, söylə?
Mikayıl
Müşfiq yaradıcılığından söz
açıb, onun “Oxu, Tar”, “Yenə o bağ olaydı”
şeirlərinin üstündən sükutla keçmək ən
azından həm Azərbaycan ədəbiyyatına, həm də
musiqisinə qarşı böyük bir günah olar deyə
düşünürəm. Müşfiqin
sözlərinə yazılmış mahnıların
siyahısı o qədər zəngin olmasa da, bu iki şeir bəstəkarların
və müğənnilərin hər zaman diqqətində
olub. Xüsusən “Yenə o bağ
olaydı” şeirini bir neçə bəstəkarımız
nota köçürməyi bacarıb.Yəqin bu da şeirin
insanlara yaşatdığı fərqli hisslərin,
yaratdığı auranın nəticəsidir. Sözügedən şeirə Hacı Xanməmmədov
(“Arzuya bax sevgilim” adı ilə Şövkət Ələkbərova
ifa edib), Ridvan Sədirxanov, Elçin İmanov (Eyyub Yaqubov ifa
edib) və Elza Seyidcahan mahnı yazıblar.
“Oxu, Tar” şeiri isə zamanında bəstəkar Səid
Rüstəmovun ruhunu tərpətməyi, barmaqlarını
dilləndirməyi bacarıb. Mahnı “Yetim segah”
üstündə yazılıb. Bu həzin,
çağırış və səssiz üsyan dolu
mahnını Xalq artisti Flora Kərimova, sonra isə Xor qrupunun
müşayiəti ilə Şövkət Ələkbərova-İslam
Rzayev dueti ifa edib.
Müşfiq haqqındakı xatirələrdən onun
musiqiyə heç də yad olmadığını oxuyuruq. Onun
özünün də məlahətli səsi və
güclü musiqi duyumu olub. Eyni zamanda,
şair tarda və pianoda gözəl ifa etməyi bacarıb.
Bu da özünü onun şeirlərindəki
ritmdə göstərir. Müşfiqin
dövrünün böyük sənətkarı, tarzən
Qurban Pirimovla möhkəm dostluğu olub. Haqqında
danışdığımız “Oxu, Tar” şeiri də bir
növ bu dostluğun və Qurban Pirimov sənətinə, tara olan heyranlığın nümunəsidir.
Mikayıl Müşfiq-Hacı Xanməmmədov-Şövkət
Ələkbərova istedadının birgə məhsulu olan
“Gözünə qurban” mahnısı da illərdən bəri
sevilərək oxunan və müxtəlif müğənnilər
tərəfindən tez-tez müraciət olunan əsərlərdəndir. Şövkət xanım bu
mahnını böyük sənətkar Gülağa Məmmədovla
duet şəklində ifa edib:
Bu qədər
baş vermə, səməndər, yaza,
Düşərsən ayağa, başına qurban.
Yazığam,
ömrümü vermə güdaza,
Qəmzəli
gözünə, qaşına qurban!
Ridvan Sədirxanovun
musiqisini yazıb, özünün də ifa etdiyi “Küsmərəm”,
“Bayram axşamı”, Nəzakət Məmmədovanın
ifasında sevdiyimiz “Oxu, sevdiciyim”, Hacı Xanməmmədovun
yazdığı, son dövrlərdə Lalə Məmmədova,
Pərvin Lətifov, Anar Şuşalı kim müğənnilərin
tez-tez müraciət etdikləri “Yaşa, könül”, Vasif
Adıgözəlov qələmindən çıxıb
İdris Mehdiyev, Ramil Qasımov kimi ifaçıların səsində
cilvələnən “Sahilə gəl” və bu kimi onlarla
Mikayıl Müşfiq poeziyasının məhsulu olan
mahnılar yazıldığı dövrdən illər, onillər
keçməsinə baxmayaraq, bu gün də böyük
ehtiyac kimi oxunur və sevilir.
Bu mahnıların belə çox sevilməsinə səbəb
olan xüsusiyyətlərdən biri də Mikayıl
Müşfiq poeziyasındakı sadəlik,
axıcılıqdır. Məlumdur ki, şeir
mahnı kimi daha tez yadda qalır. O da ola
ki, Müşfiq qələmindən, Müşfiq
ilhamından süzülüb gələn misralar. Onda təbii ki, dinləyicinin əbədi
yaddaşına, qəlbinə, ruhuna həkk olacaqdır.
Yazının sonunda şairin
yaradıcılığında çox sevdiyim və hər
oxuyanda heyrətə düşdüyüm “Ana” şeirini
xatırlamaq yerinə düşərdi. Bu heyrətimə
səbəb isə anasını çox erkən itirən,
heç zaman ana qayğısı görməyən, o sevginin
necəliyi haqqında heç bir fikri olmayan bir ruh
adamının o varlığı dəqiq və mükəmməl
təsviridir. Bu şeir həm də taleyin
oyunumu, qədər-qismətmi üzündən ana nəvazişindən,
o ilahi varlığın isti qucağından məhrum olan bir
körpənin hıçqırıqlarla dolu üsyanı, fəryadıdır.
Bəstəkar Elçin İmanov bu sözlərə elə
özü qədər gözəl musiqi yazıb, Eyyub Yaqubov
isə şeirlə musiqinin vəhdətindən yaranan bu sənət
əsərinə həzin səsiylə can verməyi
bacarıb:
Ana dedim,
ürəyimə yanar
odlar
saçıldı,
Ana dedim,
bir ürpərmiş
hasil
dolu canımda.
Ana dedim
qarşımda bir gözəl
səhnə açıldı,
Ana dedim,
fəqət onu görməz oldum
yanımda.
Ana, ana!.. Bu kəlmənin
vurğunuyam əzəldən,
Onu
gözəl anlatamaz
düşündüyüm satırlar.
Ana olmaz
bizə hər bir “yavrum”
deyən
gözəldən,
Çünki
onun xilqətində ayrıca
bir
füsün var.
525-ci qəzet.-2018.-7 aprel.-S.12.