Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
nəzərində milliyyətçilik və millətçilik
Azərbaycan
Respublikası prezidentinin sərəncamı ilə bu il 100
illik yubileyi qeyd edilən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
haqqında düşünərkən istər-istəməz
vətənin fədakar övladları, canını və
qanını ölkəmizin istiqlalı uğrunda qurban
vermiş minlərlə insanın xatirəsi göz
önündə canlanmaqdadır.
Onların sırasında AXC-nin qurucularından biri kimi Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin şəxsiyyətini anmaq, onun
günümüzdə belə, əhəmiyyətini itirməyən
çoxaspektli irsinə diqqət edərək Azərbaycanın
müstəqilliyi naminə nümayiş etdirdiyi mətanəti
qeyd etmək olduqca qürurvericidir. Lakin unutmayaq ki, əsrlər
boyu, xüsusən də bolşevik istilasından sonra bir
çox oğul və qızlarımızın azadlıq
mücadiləsinin qarşısı kəsilərək
müstəqillik sevdaları zor gücünə
boğulduğutək, M.Ə.Rəsulzadə dühası da
daha çox pantürkizm və ya milliyyətçilik
iftiraları ilə damğalanmış şəxsiyyətlər
sırasındadır. Bunun heç də
belə olmadığını əsaslandırmaq
üçün biz bu istiqlal carçımızın
yaradıcılığına müraciət edib onun milliyyətçiliyə
və bütün varlığı ilə bağlı
olduğu millətçiliyə münasibətini oxucularla
bölüşmək istərdik. Bu məqsədlə də
bizim, M.Ə.Rəsulzadənin çoxsaylı əsərləri
sırasında vəfatından 23 il sonra
Ankarada nəşr olunmuş "Milli təsanüd" (Milli
birlik) adlı kitabına müraciət edib, fikrimizcə, hələ
də bütövlükdə barəsində aydın təsəvvürlərin
belə olmadığı milliyyətçilik və millətçilik
probleminə aydınlıq gətirməyimiz olduqca vacibdir. Onu da qeyd edək ki, təkcə bu əsəri
M.Ə.Rəsulzadə ideallarının bizə necə dərin
elmi və fəlsəfi əsaslara malik olduğundan xəbər
verərək, qarşımızda müəllifin möhtəşəm
milli ideoloq, vətəninə, millətinə canı - dildən
bağlı şəxsiyyət obrazını bütün
dolğunluğu ilə əyaniləşdirməkdədir.
Bildiyimiz kimi, Azərbaycanın yenidən dövlət
müstəqilliyinə qovuşmasını görmək nəsibi
olmamış M.Ə.Rəsulzadə, Sovet-sosialist sisteminin
süqutundan sonra anqlo-sakson liberalizminin qələbə
çalaraq onun yeganə doğru yol olduğunu qeyd edənlərdən
fərqli olaraq sözügedən əsərində yazır
ki, "Liberal dövlət (oxu, anqlo-sakson liberalizmi - R.M.)
şəxsən öz sisteminin məhsulu olan kapitalizmin
doğurduğu böhranla mücadilədə acizdir". Kapitalizmlə mübarizədə
millətsiz və milli dövlətsiz, yalnız sinfi
yanaşma ilə proletariata istinad edən sosialist, daha
doğrusu, bolşevik mücadiləsini də doğru hesab etməyən
M.Ə.Rəsulzadə belə bir nəticəyə gəlir
ki, "Nə fərdi hürriyyətlə şəxsi
mülkiyyətin mütləqiyyətindən doğan
kapitalist anarxiyası ilə sərmayə istibdadı, nə də
insanları mənliyindən çıxararaq bir kölə və
maşın halına gətirən kommunizm (oxu, bolşevizm -
R.M.) əsarəti! Nə mütləq liberalizm, nə də
mütləq kollektivizm! O halda: İkisini təlif
(uzlaşdıran) edən solidarizm = təsanüd". Təsanüdçülüyün, başqa
sözlə, birliyin və ya solidarizmin əsasında isə
M.Ə.Rəsulzadəyə görə "...hürriyyət,
şəxsi təşəbbüs və mülkiyyət əsasları
bakidir". Amma yenə də liberalizmdən
fərqli olaraq "Bu sistemdə (təsanüdçülükdə,
milli birlikdə - R.M.) hürriyyət də, mülkiyyət də
mütləq deyil məşrutdurlar (şərti). Şərti isə ümuminin mənfəəti və
dövlətlə millətin salamatlığıdır".
Göründüyütək özünün
kommunitarist mövqeyi ilə M.Ə.Rəsulzadə dövlətin
bütövlükdə liberalizmdə başa
düşüldüyü kimi cəmiyyətdə sadəcə
polis və məhkəmə rolunda çıxış etməsi
ilə razılaşmayıb fikrincə, "Solidarizmdə
..., dövlət millətin təmsilçisi və cəmiyyətdəki
münasibətlərin nizamlayıcısıdır".
Bu cür dövlət isə M.Ə.Rəsulzadəyə
görə, yalnız solidarizmlə "...hurriyyət və
mülkiyyət müəssisələrində qoyulmuş təbii
təşəbbüs və irəliləmə həmlələrini
zədələmədən, kapitalizmin liberal sistemində
ümumi mənfəət zərərinə işləyən
ifratların önünə keçmək vəzifəsini"
daşımış olur. Beləliklə də,
"Sinifləri əsas olaraq alan kommunizm
kimi, fərdləri nəzəri etibara alan liberalizm dəxi
kosmopolit və internasionaldır, solidarizm isə millidir".
Başqa sözlə, "Liberalizm (oxu, anqlo-sakson
liberalizmi - R.M.) mədəniyyətin ruhunu fərdin
yaradıcı eqoizmində görür. Kommunizm (oxu,
bolşevizm - R.M.) isə bunu sinfi eqoizmilə təbdil edər
(dəyişdirir)". Bunlardan solidarizmin fərqli
olduğunu bildirən M.Ə.Rəsulzadə yazır ki,
"...solidarizm (oxu, milli birlik - R.M.) isə mədəniyyəti
fərd eqoizmilə cəmiyyət mənfəətləri
arasındakı ahəngdən ibarət bilir".
Üstəlik, M.Ə.Rəsulzadəyə görə,
"Liberal cəmiyyətdə qeyri(sini -
R.M.) düşünmək [alturizm] qəhrəmalıqdır.
Solidarizmdə isə bu bir vəzifədir".
Həqiqətən də, nəyin bahasına olursa-olsun
yalnız varlanmağı, maddi və mənəvi sərvətləri
qəsb etməyi hədəf
seçmiş günümüzün anqlo-sakson liberalizmində
nəinki Özgə, Yad olanların, eləcə də, eyni
bir cəmiyyətə aid Başqalarının
maraqlarını nəzərə almaq, necə deyərlər,
"nər kişinin işidir". Halbuki bunu
bir vəzifə sayan M.Ə.Rəsulzadə özünün
solidarizm və ya başqa sözlə deyilərsə, Milli
birlik ideyası ilə onu "hər kişinin işi"nə
çevirmək idealını irəli
sürmüşdür. Bu idealından
çıxış edən M.Ə.Rəsulzadə
vurğulayır ki, "Kültür və tarix bağları
ilə mənəvi birlik təşkil edən bir millətin fərdləri,
topluluğun ortaq mənfəətlərini qorumaq
üçün öz şəxsihırs (sonsuz arzu) və mənfəətlərini
hüdudlandırmaq məcburiyyətindədirlər".
Dövlət isə M.Ə.Rəsulzadəyə
görə, cəmiyyətin mənfəət və
maraqlarını təmsil etməlidir. Çünki
"Fərdin mənəvi mənliyini təşkil edən
ortaqlı bütün qiymətlərin qaynağı milli cəmiyyət,
onu təmsil edən də dövlətdir". Fərdi maraq və mənfəətlərə gəldikdə
isə, M.Ə.Rəsulzadə özünün təbiri ilə
desək, "Hürr və kamil insan olmaq fəziləti"nə
sahib şəxsiyyət kimi qeyd edir ki, "Fərd, digər fərdlərlə
ortaq olduğu bu mənəvi mənliklə özünəməxsus
mənfəətlərdən ibarət maddi mənlik
arasında ixtilaf çıxınca, maddiliyini mənəviliyinə
fəda etmək məcburiyyətindədir". Belə
ki, M.Ə.Rəsulzadənin qənaətinə görə,
"Dövlətlər, millətlər və cəmiyyətlər
ancaq "canlarını canlarına fəda edə bilən"
bu kimi əzaya (üzvlərə) malik olduqları zaman paydar
(uzunömürlü, davamlı) ola bilirlər".
Onun üstünlük verdiyi bu "milli təsanüd
sistemi"ni səciyyələndirən
başlıca anlayış isə heç şübhəsiz
ki, Millət məfhumudur.
M.Ə.Rəsulzadə "Milli birlik" əsərinin
"Millət olmaq əzmi" adlı başlığı
altında yazır ki, dilimizdə millət anlamını ifadə
edən milliyyət və millət sözləri vardır. "Bunlardan
birincisi (milliyyət - R.M.) lisani (dil), dini, irqi, qövmi, tarixi,
coğrafi, iqtisadi və siyasi amillərin təsiri ilə
meydana gələn etnik bir topluluğu ifadə edər" -
qeyd etmiş M.Ə.Rəsulzadə bildirir ki, "İkincisi
(millət-R.M.) isə bu topluluqda doğan ümumi bir iradəni
anladır". O, İtaliyanın respublika və
demokratiya tarixində görkəmli yer tutmuş Cuzeppe Madziniyə
(1805-1872) və məşhur sosioloq Emil Dürkheymə
(1858-1917) istinad edərək birinciyə görə:
"torpağın, mənşəyin, əxlaq ilə adətlərin
və lisanın (dilin - R.M.) birliyindən dolayı, həyatında
və ictimai vicdanında anlaşma və ortaqlıq
yaratmış bir insan topluluğuna", ikincisinin isə,
"Etnik amillər və yaxud sadəcə tarixi səbəblərlə
eyni qanunlar altında yaşamaq və tək bir dövlət
qurmaq istəyən insan topluluğuna millət deyil"diyini
qeyd edir. E.Dürkheymin milləti kollektiv iradətək, bu iradənin
dövlət qurmağa artıq bir prinsip olduğunu
xatırladaraq M.Ə.Rəsulzadə, C.Madzininin verdiyi təriflə
onun tərifi arasında aşağıdakı fərqləri
ümumiləşdirmişdir: "...birincisində (C.Madzininin
tərifində - R.M.) millət ünsüri və tarixi bir
olaydır [vaqeə]. İkincisində
(E.Dürkheymin tərifində - R.M.) isə millət ictimai və
idari bir hadisədir. Ötəkində millətin
oluş seyri anladılır, bərikində millət bir
"prinsip" kimi göstərilmişdir. O,
rüşeymdir, bu - cocuqdur. O, ağacdır, bu -meyvədir. O,
anadır, bu - yavrudur. O, milliyyətdir - bu, millətdir".
Göründüyü kimi, M.Ə.Rəsulzadə iki
fikir və elm nəhənginin müddəlarına istinad edərək
milliyyətin təbii şəkildə insan birliyinə aid
edildiyi halda, millətin daha sonra bunun əsasında meydana
çıxan bir hadisə olduğunu aşkarlayır. O qeyd edir ki,
"Lisanları, adətləri, tarixləri, dinləri, vətənləri
və s. bir olan insanlar bir milliyyət təşkil edərlər,
fəqət, bir milliyyətin millət halına keçməsi
ümumi şüur və kollektiv [məşəri] iradənin
təəssüsünə (quruculuğuna, təsis edilməsinə
- R.M.) bağlıdır". Bu isə M.Ə.Rəsulzadəyə
görə "ictimai hafizə"ni, bizsə deyərdik ki,
"milli şüur"u formalaşdıran orqanın təşəkkülü
ilə meydana çıxır. M.Ə.Rəsulzadə
qeyd edir ki, "Bu orqan müxtəlif zamanlara görə dəyişir".
Halbuki bu orqanın olmadığı və deməli, millət
anlayışının da mövcud olmadığı
"Orta çağlarda bu vəzifəni feodal zümrə
görür, milliyyətin sosial həyat və gələnəklərini
qeyd və zəbt edən (saxlayan, yaşadan) "hafizə"
(ictimai şüur - R.M.) xan sarayları ilə şövalye
(dərəbəy, feodal) qalalarından ibarət olub
qalırdı". Ancaq elə M.Ə.Rəsulzadənin
bildirdiyitək "Zamanın dəyişməsilə, təbii
olaraq bu orqan (ictimai şüur - R.M.) da dəyişdi".
Yəni burjuaziyanın meydana çıxması
ilə feodalizm quruluşu dağılaraq "Mənəviyyat
mərkəzi "qala"lardan şəhərlərə
keçdi. Şəhərlərdə
yetişən münəvvər zümrə (aydınlar -
R.M.) millətin şüurunu tərbiyə və iradəsini
təmsil edən bir sinif halına gəldi". Nəticədə, "Bunların (burjuaziyanın -
R.M.) sayəsində mənliyini tərk edən milliyyət
topluluğu bir millət olmaq əzminə gəldi".
Bir daha Vətən
niskilini xatırladan M.Ə.Rəsulzadə 1918-ci il hadisələrinə işarə edərək
vurğulayır ki, "Demokratik Azərbaycan topluluğunda bu
millət olmaq iradəsi, sözün əsrimizdəki mədəni
mənası ilə 28 may istiqlal hadisəsi və bəyannaməsilə
təəssüs (yarandı) etdi. 32 ildən (buradan təxmin
etmək olar ki, M.Ə.Rəsulzadə sözügedən əsərini
1952-53-cü illərdə qələmə almışdır
- R.M.) bəri dünya tarixinin ən qorxunc bir istilası
(bolşevizm - R.M.) altında bulunmasına, ən amansız
totalitar bir rejimin (stalinizmin - R.M.) məhkumu olmasına rəğmən,
Azərbaycan topluluğu bu iradəyə sadiq
qaldığını hər fürsətdə izhar etməkdə,
milliyyət dövründən çıxaraq millət
olduğunu, 28 may fikrinə bağlılığını hər
vasitə ilə isbat etməkdədir". Buradan da
göründüyütək, M.Ə.Rəsulzadənin
faşist Almaniyası ilə əməkdaşlığı əldə
rəhbər tutaraq onun mövcudluğunu arxa plana atmaq istəyənlərə
dahi şəxsiyyət elə özü cavab verərək
bütün bunların millət adına və
ən başlıcası azad Azərbaycan naminə etdiyini bir
daha anlamış oluruq. Əlbəttə, keçmiş Sovet
vətəndaşı kimi "ilanın ağı" məsələni
xatırlayıb M.Ə.Rəsulzadəni və Cümhuriyyətin
"Prometey" hərəkatına qoşulmuş digər
nümayəndələrini qınamaq istəsək belə,
yenə də müstəqil Azərbaycan Respublikasının
vətəndaşıtək onların bu istiqlal coşqusunu və
fədakarlıqlarını dəyərləndirməyə
bilmərik. Axı həqiqətən də,
biz, M.Ə.Rəsulzadənin qeyd etdiyi kimi, milliyyət və
ya etnik birlik olmaqdan çıxıb tariximizdə ilk dəfə
müstəqil bir millətin nümayəndəsi olmuşuq.
Və çox güman ki, Azərbaycan
xalqının 1918-1920-ci illərdə fəaliyyət göstərmiş
Azərbaycan Xalq Cümhüriyyəti kimi bir milli dövləti
olmasaydı, bəlkə də bizlər də bolşevik
istilasından sonra Sovet İttifaqının tərkibində
sadəcə muxtar qurumlarından biri olub, heç respublika
statusunu belə qazana bilməzdik. Respublikamızın
Sovetləşməsi dönəmində təzəcə
formalaşmaqda olan millətin istiqlalı, müstəqilliyi olmadığından,
fikrimizcə, toplumun bu cür birliyinə xalq və ya milliyyət
deyilməsi təbiidir. Çünki
M.Ə.Rəsulzadənin də qeyd etdiyi kimi, "...milliyyət
müəyyən şərtlər və hadisələr nəticəsində
vücuda gəlmiş statik [mustəqər] bir
varlıqdır, millət isə bu statik varlığın
şüurlaşan dinamik [fəal] bir şəklidir".
Və ya "Statik bir keyfiyyət ərz edən
milliyyət baxımından vətən coğrafi bir
anlamdır. Halbuki şüur və iradəyə
malik olan millət baxımından vətən, siyasi bir məna
ifadə edər".
(Ardı var)
Radif MUSTAFAYEV
AMEA Fəlsəfə İnstitutunun
Multikulturalizm və tolerantlığın fəlsəfəsi
şöbəsinin böyük elmi işçisi, fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2018.- 11 aprel.- S.6.