XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı:
milli intibah üçün böyük
təkan
XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı dərsliyi kimi nəzərdə
tutulmuş bu kitab indiyədək mövcud olan ali məktəb
proqramlarına əsasən iyirmi illik bir zamanı əhatə
edir. Lakin XX əsrin bu iyirmi illik ədəbiyyatı ideya-bədii
dəyərinə görə əvvəlki mərhələlərdən
heç də az əhəmiyyətli deyildir; hətta
sonrakı, təxminən bir əsrlik dövrün də əsas
istiqamətləndiricisidir.
Azərbaycan
ədəbiyyatının bu az vaxtdakı son dərəcədə zəngin,
eyni zamanda, ziddiyyətli, ideya-estetik baxımdan
çoxçalarlı, təlatümlü mərhələsi
onun sonrakı taleyi üçün də çox həlledici
və müqəddərat
xarakterli olmuşdur. Tarixi milli
intibah, özünüdərk azərbaycançılıq
ideologiyasının formalaşmasına, təkamülünə
də münbit zəmin yaradır və bütün bunlar, ilk
növbədə, o zamankı bədii ədəbiyyatda öz
təzahürünü tapmış olur. Məhz XX əsrin əvvəllərində (ilk 20 ildə) Azərbaycanda əsl
vətəndaş ədəbiyyatı formalaşır.
Azərbaycan
tənqidi realizminin və
romantizminin ədəbi cərəyan kimi əsl təkamülü,
“Molla Nəsrəddin” və “Füyuzat” ədəbi məktəblərinin
ictimai-estetik təsiri, müxtəlif əqidəli qəzet və
jurnalların görünməmiş vüsətlə
çoxcəhətli fəaliyyəti ədəbiyyatımızın
bütün sonrakı taleyində həlledici olur.
Ədəbiyyat
tarixinin hər bir mərhələsi əslində, ölkənin
siyasi və ictimai, mədəni
və mənəvi vəziyyətinin bir növ bədii
güzgüsüdür;
xalqın tarixi taleyinin, mənəviyyatının
obrazlı yadigarıdır. Sənət əsərlərinin
tarixi yaddaşı tarix əsərlərindən
daha müfəssəl və kamil ola bilir. Və ədəbiyyat tarixinin
ardıcıl, mərhələli izlənilməsi eyni
zamanda, xalqın və ölkənin çoxcəhətli, hərtərəfli öyrənilməsinə əhəmiyyətli
zəmin olur.
XIX əsrin
ikinci yarısından vətən
və xalq taleyinin ədəbiyyatda
baş mövzuya çevrilməsi prosesi XX əsrin lap əvvəllərində
xüsusi siyasi-ictimai kəskinlik kəsb edir və
görünməmiş vətəndaşlıq pafosu
qazanmış olur. Məhz bu
zaman cəmiyyətdə uzun əsrlərin təvəkkül
mürgüsündə
uyuyan fanatik zehniyyətlə
ayıq şüurlar
toqquşur və istiqlal
hardadır sualı günün ən vacib düşüncə
probleminə çevrilir ki, bu da ilk növbədə ədəbiyyatda qüvvətli təzahürünü
tapmış olur. Vətən, millət, ana dili
mövzuları, millilik, xəlqilik, bəşərilik problemləri
ədəbiyyatın əsas
ideya xəttini təşkil edir. Xalq taleyinə, cəmiyyət
həyatına belə uca ideallardan təhliledici baxış və
“realistcəsinə” yanaşma bədii ədəbiyyatın da
həqiqət gücünü artırır, realist inikasa
görünməmiş vüsət verir. Bədii ədəbiyyat həqiqi mənada geniş xalq
kütləsi ilə dərdləşmək vasitəsinə çevrilir. Şübhəsiz, XIX
əsrin maarifçi realist ənənələri də burada
əhəmiyyətli zəmin olur. Maarifçi realizmdən kifayət qədər
yaradıcılıq ənənəsi olan tənqidi realizm ədəbiyyatımızın
aparıcı inikas metodu kimi
tarixi magistral yolunu tapır...
Heç vaxt bədii ədəbiyyat zəhmətkeş xalq
kütləsi ilə belə məhrəm həmsöhbət olmamışdır! Bu realizmin əsas
xəlqilik gücü, təsir, təlqin qüvvəsi isə
xalqın bəlalı taleyinin dərdləri
ilə yoğrulmuş tənqidi gülüşdə idi...
C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev, Ə.Nəzmi kimi sənətkarlar bu “dərdli”
realizmin əsas yaradıcıları idi. Böyük Mirzə
Cəlil yaradıcılığı isə bu dövr ədəbiyyatının
proqram əsərlərindən ibarət idi. Əslində, bu
vaxta qədərki sənətkarları da bu el
yanğısı, el dərdi az düşündürməmişdir.
Lakin XX əsr ədiblərinin böyüklüyü feodal-patriarxal Azərbaycandakı əsas
ictimai dərdlərin bütün faciələrini görmək
və göstərmək məharətində
idi. Bu ədiblərin ən böyük xidməti ondadır
ki, onlar bütün qüdrətli və zəif cəhətləri
ilə xalqın özünü özünə
tanıtdıra bildilər!.. Və milli intibaha böyük təkan
vermiş oldular...
Məhz
belə milli dərk və milli istiqlal axtarışları bədii
ədəbiyyatın da mövzu və problemlərində,
müvafiq ədəbi növ və
janr seçimində, xüsusən
bədii qəhrəman və bədii üslub
axtarışlarında da təsirini göstərir. Bununla əlaqədar
olaraq XIX əsrdən davam edən maarifçi realizm və bir
neçə əsrlik ənənəsi olan romantik ədəbiyyat yeni mündəricəli
inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyur.
XIX əsrin
təzadlı ideyalar
burulğanında
maarifçilik ideologiyasına üstünlük verən və sonra tənqidi realizmə
keçən görkəmli ədiblərin fədakar
yaradıcılıq əzmi də
ədəbiyyat tarixində yeni bir səhifə
açmış olur. Bu cəhətdən S.S.Axundov,
A.Şaiq, S.Qənizadə, R.Əfəndiyev, Y.V.Çəmənzəminli
yaradıcılığı diqqəti cəlb edir.
Bu
dövrdə xüsusilə
romantik ədəbiyyat böyük inkişaf taparaq
qüdrətli ədəbi cərəyana çevrilir.
Dünya təcrübəsində nadir haldır ki, bir milli ədəbiyyatda həm realizmin, həm də
romantizmin ədəbi cərəyan halında ən kamil mərhələsi təxminən
eyni vaxta düşür. XX əsrin əvvəllərindəki
realist ədəbiyyat isə
ümumiyyətlə Azərbaycan
realizminin ən uca zirvəsi
oldu! Romantik ədəbiyyatımız da sonralar bir daha M.Hadi, H.Cavid romantizmi
səviyyəsinə yetmədi...
Bütün
bunlar göstərir ki, XX əsrin əvvəllərindəki
təxminən iyirmi illik ədəbiyyatımız necə
böyük ideya-bədii vüsətə, qüdrətə
malik olmuşdur. Və məhz bu illərin bədii ənənələrinin
ədəbiyyatımızın bütün sonrakı
inkişafında istiqamətverici təsiri də
danılmazdır.
Əslində, XX əsrin 30-cu illəri də elə
20-ci illərin bir növ davamıdır. C.Məmmədquluzadə,
Ə.Haqverdiyev, H.Cavid, Ə.Nəzmi, S.S.Axundov, Y.V.Çəmənzəminli
kimi ədiblər sonralar yaradıcılıq
mövzularını, problemlərini əsasən dəyişsələr
də, tənqidi realist və ya romantik üslublarını
davam etdirmişlər.
Bununla
belə, yeni siyasi rejimin yaratdığı ideoloji məhdudiyyətlər
klassik ənənələrin lazımınca davamına imkan
verməmişdir. Tərənnüm prinsiplərinə əsaslanan
sosialist realizmi adlı ideoloji nəzəriyyənin təzyiqi
ilə bədii ədəbiyyatda
obyektiv təsvir və tənqidi subyektiv tərənnüm
üstələyir.
Böyük realistlərin zəngin ənənələri
lazımınca davam etdirilmir. Poeziyada və nəsrdə
satiranın qarşısı alınır, dramaturgiyada komediya
zəifləyir, tragediyanın
isə imkanları tam məhdudlaşır.
XX əsr
ədəbiyyatı sayılan bu zəngin ədəbi
irsin böyük bir qismi 30-cu
illərin əvvəlindən başlayaraq siyasi qadağalara,
repressiyaya da məruz qalmışdır. N.Nərimanov, M.Hadi,
H.Cavid, Y.V.Çəmənzəminli kimi görkəmli ədiblərin
bədii irsi, yaradıcılığı buna misal ola bilər.
Həmin ədiblərin yaradıcılığı müəyyən
dövrdə tədqiqatdan da kənarda qalmışdır.
Buna
görə həmin dövrün ümumilikdə dərslik səviyyəsində tədrisi və təhlili müəyyən
çətinliklər yarada bilər. Bu çətinliyin bir səbəbi
də həmin zamana aid görkəmli ədiblərin
yaradıcılığının tədqiqində və təbliğində
uzun müddət siyasi maneələr, təhriflər,
qadağalar olmasıdır. Və
ədəbiyyat tarixini yazanlar müəyyən zamanda belə
məhdudiyyətlərə tabe olmaq məcburiyyətində
qalmışlar.
Bu dərsliyin
əvvəlki nəşrlərinin yazılması həmin
vaxtlara düşdüyündən bir sıra ədiblərin
yaradıcılığı haqqındakı məlumatlarda bu
məhdudiyyət özünü büruzə verməkdədir. Kitabda həmin ədiblərin
böyük ədəbi irsi
haqqında nisbətən qısa, yığcam məlumat verilməsi də bununla əlaqədardır.
Dərslik
çapa hazırlanarkən keçmiş illərin ideoloji təzahürlərinin
təmizlənməsi baxımından da yüngül redaktə
işləri aparılmışdır. Həmçinin, bəzi
ədiblərə aid müasir ədəbiyyatşünaslıq
səviyyəsində sonralar çap olunmuş yeni elmi mənbələr ədəbiyyat
göstəricisinə əlavə olunmuşdur.
Əməkdar
elm xadimi, filologiya elmləri doktoru, professor Mir Cəlal
Paşayevin və filologiya elmləri
doktoru, professor Firidun Hüseynovun müəllifi olduqları
“XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı” dərsliyinin
dördüncü nəşri də
ədəbiyyat tariximizin tədqiqində və tədrisində görkəmli alimlərin əsəri kimi böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı dərsliyinin yeni nəşrində
yaxından iştirak etmiş Bakı Dövlət
Universitetinin Humanitar fakültələr üzrə rus dili
kafedrasının müdiri, professor Ədibə Mir Cəlal
qızı Paşayevaya və Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi kafedrasının dosenti Jalə Firidun qızı
Hüseynovaya minnətdarlıq
bildiririk. Ümid edirik ki, unudulmaz müəllimlərimizin bu dərslik
yadigarı lazımi maraqla qarşılanacaq.
Təhsin MÜTƏLLİMOV
AMEA-nın müxbir üzvü
525-ci qəzet 2018.- 14 aprel.- S.16.