“Qalan ömrün
ilk günü”ndə yaşananlar
Şahanə MÜŞFİQ
Yazımı
“Sağlam bədəndə sağlam ruh olar” kimi artıq
klişeyə çevrilmiş atalar sözü ilə
başlamaq istəməzdim. Amma neyləməli ki, əksər
məsəllərimiz kimi bu da özünü doğruldub və
demək olar ki, həyatın əksər anlarında
qarşımıza çıxır. Hər dəfəsində
isə bizə öz hikmətini sübut etməyi bacarır.
Həqiqətən
də, insan ruhunun sağlamlığı, dincliyi, ətrafına
və özünə qarşı doğru münasibəti
fiziki sağlamlığından bilavasitə
asılıdır.
Sağlamlığında
problem yaranan, el dilində desək, canı ağrıyan
insanın bədənindəki narahatlıq ucbatından
psixologiyasında da problemlər, əsəbilik halları
müşahidə olunur. Ətrafında baş verən hadisələrə
qarşı psixoloji dözümü zəifləyir, həm
özünə, həm də çevrəsindəkilərə
əzab verməyə başlayır.
“Qalan
ömrün ilk günü” tamaşasının qəhrəmanı
Həsənin də sağlamlığını itirəndən
sonra bu cür psixologiyası pozulub. O da həyatın ona
yaşatdıqlarının və xəstəliyinin təsiri
ilə əsəbi, hər şeydən narazı insana
çevrilib. Amma Həsən elə də şanslı insan
deyil. Çünki onun faciəsi hələ lap əvvəldən
başlamışdı, qızını əlindən alan vərəmə
tutulmamışdan qabaq. Daha doğrusu, elə bu vərəm də
onun həyatındakı faciələr zəncirinin bir
halqası idi. Ən həlledici halqa...
7-8
il öncə Bakı Uşaq Teatrında səhnələşdirilən
“Qalan ömrün ilk günü” tamaşası teatrın
böyüklər üçün hazırladığı
ilk tamaşa idi. Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsi
və Ədliyyə Nazirliyinin birgə dəstəyilə,
yuxarı sinif şagirdləri və böyüklər
üçün hazırlanan tamaşa əsasən
azadlıqdan məhrum edilmişlər qarşısında
nümayiş etdirilmək üçün nəzərdə
tutulsa da, əsər oynanılandan sonra ona ictimaiyyət tərəfindən
böyük maraq göstərildi.
Bakı
Uşaq Teatrının direktoru-bədii rəhbəri
İntiqam Soltanın quruluş verdiyi tamaşanın
ideyası Elçin Muxtarlıya, ssenarisi isə Arzu Soltana
aiddir. Səhnə əsərinin musiqi tərtibatçıları
Mahir İbrahimli və Cəlal Əlizadədir. Rolları
Mehman Piriyev, Esmira Həsənli, Pərvin Allahverdiyeva, Ruslan
Mürsəlov, Vüsalə Xəlilova, Əliağa
Əliyev, Cavanşir Məhərrəmov, Natiq Fərzəliyev
və Könül Şahbazova ifa ediblər.
Vərəm
xəstəliyinə yoluxan insanın acınacaqlı durumundan
və onun öz ailəsinə yaşatdığı faciədən
bəhs olunan əsərdə cəmiyyəti narahat edən
önəmli məsələlər bir məhbusun faciəsi əsasında
təqdim edilir. Tamaşanın süjet xətti işsizlik,
yoxsulluq kimi amillərin yaratdığı problemlər üzərində
qurulub. Səhnə əsərində müəllif həbsxana
həyatı keçirən məhkumları ruhdan düşməməyə,
azadlığa çıxdıqdan sonra xeyirxah əməllərlə
məşğul olmağa səsləyir. İnsanları
bütün xəstəliklərə qarşı mübarizə
aparmağa, sağlam düşünməyə istiqamətləndirən
əsər maarifləndirici məzmuna malikdir. “Hər gün
qalan ömrün ilk günüdür və onu yenidən
başlamaq olar” - illər öncə səhnələşdirilən
əsərin əsas qayəsini bir cümlə ilə belə
ifadə edə bilərik.
Tamaşadakı
hadisələr Sovet hakimiyyətinin son dövrlərində cərəyan
edir. Dövrün qarışıqlığı, xaosu hər
zaman olduğu kimi, bu dəfə də ilk növbədə
aşağı təbəqəyə ziyan vurur. Ailənin
başçısı Həsənin illərdir işlədiyi
zavod bağlanır, onunla bərabər, yüzlərlə
adam işsiz qalır. Məktəbli qızı olan Həsən
baş verən hadisələrdən olduqca sarsılır. Səbəbsiz
yerə işsiz qalması, getdiyi heç bir yerdə iş
tapa bilməməsi, ailədə getdikcə yaranan ağır
vəziyyət, maddi sıxıntılar ailə
başçısının psixologiyasına mənfi təsirlərini
göstərir, onu əsəbi, kobud, hər şeydən
narazı insana çevirir.
Bir
gün qızının evdə makaron bişirilməsindən
doğan narazılığı artıq onun səbr
kasasını daşıran son damla olur və hər kəsin
mədəniyyətinə, tərbiyəsinə,
dünyagörüşünə, saflığına heyrət
etdiyi Həsən çörək dükanından oğurluq
edir. Bunun çarəsizlikdən, əlacsızlıqdan
edildiyi gün kimi aydındır. Amma nə edəsən ki, məhkəmə
“evimdə uşağım ac idi” bəhanəsini qəbul
etmir, qanun pozuntusu mütləq öz cəzasını
alır. Eləcə də Həsən həbsxananın soyuq
divarları ilə tanış olmalı olur.
Növbəti
səhnədə biz xəstəxanada müalicə alan
üç məhbusu görürük. Onların arasında
bizə çoxdan tanış olan Həsən kişi də
var. Söhbətlərdən məlum olur ki, məhbuslar - Həsən
kişi, Balağa (Cavanşir Məhərrəmov) və
Mehralı (Əliağa Əliyev) bütün dövrlərin
ən qorxulu xəstəliklərindən olan vərəmdən
əziyyət çəkirlər.
Səbəb
o deyil ki, vərəm öldürücü xəstəlikdir.
Xeyr! Əgər vərəm vaxtında aşkarlanarsa,
davamlı müalicə nəticəsində öhdəsindən
gəlinəcək xəstəlikdir. Amma məsələ
budur ki, vərəm yoluxucu xəstəlikdir. O, hal-hazırda
dünyada ən təhlükəli infeksiyalardan biri olaraq qalmaqdadır
və əsasən əhalinin əmək qabiliyyətli hissəsini
sıradan çıxarır. Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatının
rəqəmlərinə əsasən, hazırda dünyada 20
milyondan artıq vərəm xəstəsi var. Bunların yeddi
milyonu açıq formalı vərəmdir. Hər il 3.5
milyon insan vərəmə yoluxur və bir milyon insan vərəmdən
ölür. Hər dəqiqə təxminən iki insan vərəmdən
dünyasını dəyişir. XX əsrin əvvəllərində
insan ölümünün 20 faizi məhz vərəmdən
baş verirdi.
Hazırda
Azərbaycanda, rəsmi statistikaya görə, səkkiz minə
yaxın vərəmli xəstə var. Təəssüf ki, təcridxanalarda
bu xəstəlik daha çox yayılıb.
Qəhrəmanımız
da bu xəstəliyə həbsxanada tutulur. Ancaq dövlət
məhbusların qeydinə qalaraq onları pulsuz şəkildə
xəstəxanaya yerləşdirir, dərmanlar və hər
cürə imkanlarla təmin edir. Bu yerdə böyük
Hüqonun “Səfillər” romanının qəhrəmanı
Jan Valjanın məşhur replikası yada düşür:
“Bir tikə çörək oğurladığıma görə
məni həbsxanaya apardılar və orda illərlə hər
gün havayı bir bütöv çörək verdilər”.
Peşəkar
aktyor Mehman Piriyevin böyük ustalıqla yaratdığı
Həsən də çörək oğurluğundan həbs
olunaraq, həbsxanada nəinki çörəklə, hələ
tutulduğu ağır xəstəliyin müalicəsilə də
təmin olunur. Amma təəssüf ki, ailəsinin,
qızının həsrəti, darıxmaq xəstəliyindən
daha üstün olur və o, cəza müddəti bitən
kimi həkimin (İntiqam Soltan) bütün xəbərdarlıqlarına
məhəl qoymadan müalicəsini yarıda qoyub ailəsinin
yanına yollanır.
Təbii
ki, onu burada qoyub getdiyindən daha ağır vəziyyət
gözləyirdi. Yenə işsizlik, yenə pulsuzluq, yenə
xor görülməsi... Bütün bunların və
dövrün çətinliyinin üstünə bir də
onun tərcümeyi-halına vurulan “məhbus” damğası da
gəlir və Həsənin iş tapmağı daha da çətinləşir.
Bir yandan da içini didib parçalayan xəstəlik, ciyərlərini
söküb dağıdan öskürək aman vermir.
Dediyimiz
kimi, xəstəlik onun əsəblərinə də öz təsirini
göstərib. Artıq ailəsinə qarşı biganə,
laqeyd, hirsli adama çevrilən Həsən
qızının öskürəklərinə məhəl
qoymur, onu həkimə aparmır. Bir də axı nəylə
aparacaq? Pulu da yoxdu ki.
Beləcə,
Həsənin və ailəsinin ən böyük faciəsi
yaşanır. Evin tək qızı Yasəmən (Vüsalə
Xəlilova) atasının həbsxanadan gətirdiyi xəstəlikdən
- vərəmdən dünyasını dəyişir. İllərlə
atasının yoxluğundan əzab çəkən, sinif
yoldaşları arasında utanc hissi keçirən,
atasının yolunu böyük həsrətlə gözləyən
qız hardan biləydi ki, illərdən sonra qovuşduğu təkcə
atası deyil, həm də öz ölümü idi... Ata və
qız yenidən ayrıldılar. Amma bu dəfə əbədi...
Sən demə, bədbəxt qız atasını yox, öz
ölümünü gözləyirmiş...
Tamaşa
iki istiqamətdə hazırlanıb. Bir tərəfdə Həsənin
faciəsidirsə, o biri tərəfdə Yasəmənin sinif
yoldaşı Ülkər (Pərvin Allahverdiyeva) və onun vərəmə
tutulmuş məhbus qardaşı Kamranın (Ruslan Mürsəlov)
həyatı durur. Kamran da həm əlindən alınan
azadlığı, həm də xəstəliyinə görə
həyatdan tamamilə əllərini üzmüş
insandır. Hətta bu dünyadakı tək yaxını
Ülkəri belə özündən uzaqlaşdırmağa
çalışır. Bacı isə heç zaman
qardaşını atmır. Elə sinif yoldaşı Yasəmənin
və onun ailəsinin başına gələn hadisələri
də qardaşına Ülkər danışır. Təsadüfən
Vərəm Dispanserinin açılışında
qarşılaşdığı dispanserin rəhbəri Həsən
kişidən eşitdiklərindən...
Bəli,
qızı Yasəmənin ölümündən sonra
qarovulçu kimi işə düzəldiyi şirkətdə
getdikcə irəliləyib müəyyən pilləyə gəlib
çatan Həsən kişi bütün vərəm xəstələrinə
şəfa paylamaq üçün Vərəm Dispanserini
yaradır. Qızına verə bilmədiyi şəfanı
heç olmasa tanımadığı, bilmədiyi insanlara
versin deyə.
Həsən
və Kamranın ikisinin də gəldiyi eyni qənaət isə
budur: “Həbsxana başqa dünyadır. Orada insanı
yalnız keçmişi haqqında xatirələr, bir də
azadlığı haqqında arzular yaşadır”.
Əsər
sadə dekorasiyası və maraqlı aktyor oyunu ilə də
diqqət çəkir. Mehman Piriyev Həsənin
iztirablarını, Esmira Həsənli balası qollarında
can verən ananın faciəsini elə canlı və dəqiq
çatdırırlar ki, tamaşaçı gözləri
önündə məhv olan ailənin əzablarını
ürəyinin ta dərinliyində hiss edir. Cəmiyyətin bəlası
olan yoxsulluğu, işsizliyi, təbəqələşməni
və təbii ki, Yasəmənin timsalında milyonlarla həyatları
söndürən vərəmi lənətləyir.
Bu tamaşa artıq
uzun illərdir ki, repertuarda yoxdur. Yalnız internetin yaratdığı
imkanlar vasitəsilə
izləmək mümkündür.
Ancaq fikrimcə, cəmiyyətə
bu cür sosioloji mesajlar ötürən tamaşalar
repertuardan nəinki çıxarılmalı, əksinə,
daha da çox
nümayiş olunmalıdır
ki, yetişməkdə
olan gənc nəsil də özü üçün
nəticələr çıxarsın.
525-ci qəzet 2018.- 14 aprel.- S.12.