Millətə xidmətlə qazanılan
unudulmazlıq: Əhməd bəy Pepinov
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti-100
(Əvvəli
ötən sayımızda)
28 may
1919-cu ildə Azərbaycanın müstəqillik əldə
etməsinin birinci ildönümü bayramının
keçirilməsi ilə əlaqədar məsələ
müzakirəyə çıxarılarkən parlamentdə
"Hümmət" partiyasının mövqeyini ifadə
etmək Ə.Pepinova həvalə olunmuşdu:
Çıxışları daim konkretliyi və məntiqi ilə
seçilən Əhməd bəy: "Hümmət"
partiyası bayramda iştirak edəcəkdir, çünki
keçmiş sosialist blok Milli Şurada Azərbaycanın
müstəqilliyinin elan olunmasında iştirak etmişdi...
Bugünlərdə "Hümmət" partiyası Azərbaycanın
müstəqilliyinin, demokratiyanın həqiqi müdafiəçisi
mövqeyində dayanmaqla bayramda iştirak edəcək və
mitinq və yığıncaqlarda bu müstəqilliyi
başqa partiyalardan fərqli olaraq necə
gördüyümüzü izah edəcəkdir. Çarizmin
ağır yükündən xilas olmaqla, Azərbaycanın
demokratiyası xarici imperialistlərin daha dözülməz
istismarı altına düşməyəcəkdir. Buna görə də bu müstəqilliyi biz
yalnız xaricdən gələn əksinqilabçılardan
deyil, həm də Avropa imperializminin təzyiqlərindən
qorumalıyıq", - demişdir.
Əlbəttə, Ə.Pepinov Sosialist blokunun üzvü
kimi parlamentdə təmsil etdiyi fırqənin mənafeyini nəzərə
almaya bilməzdi və təbii ki, bu mənafe bəzi hallarda
milli hökumətin möhkəmləndirilməsi istiqamətində
müsavatçıların götürdüyü xətlə
kəskin ziddiyət təşkil edirdi. Ölkə
daxilində siyasi plüralizm nümunəsi kimi tam normal və
məqbul sayılan fırqələrarası ixtilaflar bəzən
taleyüklü məsələlərin həllinə ciddi əngəllər
törədir, yaxud mənfi təsir göstərirdi. Azərbaycan
Milli Şurasının parlamentin təşkili ilə
bağlı müzakirələrin keçirildiyi 16 noyabr
yığıncağında Əhməd bəyin:
"Sosialist bloku həqiqi hökumətin yaradılmasında
iştirak etmədiyi üçün, o, parlamentin təşkili
barədə "Müsavat" tərəfindən təklif
edilən formulun səsə qoyulmasında da iştirak etməyəcək",
deməsi əslində, dolayısı ilə dövlətin
mühüm siyasi addımlarına maneçilik törətmək
idi.
Yəqin diqqətli oxucu Əhməd bəy haqqında həm
eser, həm menşevik, həm "Hümmət"çi
kimi söhbət açıldığının fərqinə
varmışdır. Həqiqətəndəmi o, siyasi
mövqelərinə görə bir-birindən əsaslı
şəkildə fərqlənən bu üç
partiyanın üzvü olmuşdur?
Artıq yuxarıda istinad edilən etibarlı mənbələrin
Əhməd bəyin siyasi mənsubiyyəti ilə
bağlı suallara nə dərəcədə
aydınlıq gətirdiyini oxuculann mühakiməsinə
buraxaraq, bu məsələ ilə əlaqədar əldə
etdiyimiz digər məlumatları da çatdırmaq istəyirik. "İskra" qəzeti
4 oktyabr 1919-cu il tarixli sayında
Ə.Pepinovun məruzəsini dərc edib və xüsusi olaraq
bu məruzənin menşeviklər adından edildiyi bildirilib:
"Dinləyiciləri hökumətin təşkili ilə
bağlı vəziyyətlə tanış edən natiq
deyir: Bizdə demokratik respublika elan edilib, bu inqilabın qiymətli
nailiyyətidir, onun əldə edilməsi üçün ən
dəyərli insanlar və aparıcı ölkələrin
demokratları mübarizə aparıblar. Bizdə
deməli, xalq hakimiyyəti forması qəbul olunub, belə
ki, xalq özü-özünü idarə edir, siz
özünüzü idarə edirsiniz, özünüz
qanunları müəyyənləşdirir, hökuməti təşkil
edirsiniz” (Bütün bunlar Müsavat parlamenti və hökuməti
haqqında deyilir). Sonra natiq Gürcüstan menşevik
hökumətinin nümunəsindən istifadə etməyə
çağırır: Gürcüstanın təcrübəsi
sizin qarşınızdadır, orada xalq aldanmayacaq, onlar öz
xalq sosialist təşkilatlarını möhkəmləndirirlər,
öz hökumətlərini təşkil edib və zəhmətkeş
xalqın maraqlarını təmin edən qanunları həyata
keçirirlər.
Əhməd
bəyin sosial-demokratların menşevik qanadına məxsusluğunu
Azərbaycan milli hökumətində, daha sonra isə sovet
hakimiyyəti dövründə onunla çiyindaşlıq
etmiş Məmməd Həsən Hacınskinin 29 dekabr 1930-cu
ildə Tiflis həbsxanasında verdiyi ifadə də təsdiq
edir: "Pepinov, məncə, menşevik olmaqda davam edir. Ona
görə bu fikrə gəlirəm ki, o, mənimlə
söhbət zamanı bir neçə dəfə Azərbaycan
mühacirlərinin həyatından söz saldı,
görünürdü ki, xəbəri var..."
18 mart
1956-cı ildə Partiya arxivindən verilmiş arayışda
göstərilirdi ki: "Ə.Pepinovun "Hümmət"
qanadına məxsusluğu barədə sənədlər
yoxdur".
Ancaq parlament iclasları ilə əlaqədar arxiv sənədləri
və qəzet materialları göstərir ki. Əhməd bəy
parlamentdə "sosialist" və "Hümmət"
fırqələrinin üzvü kimi təmsil olunmuşdur.
"Bednota"
qəzetinin 1919-cu il 8 oktyabr tarixli 15-ci sayında dərc
edilmiş "Qazax qəzasında kəndli qurultayı
haqqında həqiqət" məqaləsində deyilir ki, 27
sentyabrda qurultayın 3-cü iclasında parlament üzvləri
Ağamahoğlu və Ə.Pepinov iştirak ediblər və
Ə.Pepinov parlamentin işi barədə məruzə ilə
çıxış edib. Bu məlumatdan da
aydın olur ki, Əhməd bəy "Hümmət"lə
sıx bağlı bir şəxs olub.
Əhməd bəyin dindirilməsində başlıca
diqqət yetirilən məsələlərdən biri onun və
təmsil etdiyi təşkilatın mühacirətdə
yaşayan keçmiş hökumət üzvləri vasitəsilə
xarici dövlətlərlə hansı əlaqələr
saxlanılmasına yönəldilmişdi. Bu baxımdan 19 yanvar 1938-ci il dindirməsi istisna deyildi:
"Sual:
Mühacirətdən hansı maddi köməklik
alınırdı və o, necə
bölüşdürülürdü?
Cavab:
M.Hacınskinin sözlərinə görə,
Topçubaşov Azərbaycan əksinqilabi millətçi təşkilatına
maddi köməklik göstərirdi. Bir dəfə 1930-cu ildə,
payızda mən Ordubadskinin yanında olarkən o dedi ki,
Hacınski ona təşkilatın ehtiyacları
üçün 40.000 rubl pul göndərib. Bu
vəsaitin necə alındığı barədə o,
heç nə demədi, ancaq onu bildirdi ki, həmin vəsait təşkilat
üzvlərinin rayonlara getmələrinə yol xərci kimi
onlar arasında paylanmaq üçün nəzərdə
tutulub".
Onun xaricdə Azərbaycan mühacirəti ilə əlaqələri
olduğunu orqanların heç bir şübhəsi yox idi. Çünki
Ə.Pepinovun Bakıda yerləşən Türkiyə və
İran səfirlikləri ilə münasibətləri barədə
hələ 2 fevral 1931-ci ildə verilmiş ifadə bunu təsdiqləyirdi
və əllərinin altında saxladıqları həmin
faktları istənilən vaxt sübut kimi işə əlavə
edə bilərdilər.
26 yanvar və
8 mart 1938-ci il tarixlərdə aparılan
dindirilmələrdə isə onun həyatının
sürgündən sonrakı qısa bir dövrünün az
qala ən kiçik detallarına qədər
araşdırılması baxımından maraq doğurur. Bu dindirmənin başqa bir cəhəti isə
XDİK əməkdaşlarının istədiyi ifadələri
almaq üçün bütün vasitələrlə
müttəhimlərə təzyiq göstərdiyini, onlan daim
gərgin psixoloji vəziyyətdə saxlamağa
çalışmaları ilə bağlıdır.
Əhməd bəy kimi hərtərəfli
hazırlıqlı şəxsləri bu cür vasitələrlə
"yumşaltmaq" mümkün olmayanda, hədə-qorxular
və kütləvi cəza orqanlarının mahiyyətinə
tamamilə uyğun formalar işə salınırdı:
"1936-cı ildə mən uzun müddətdən bəri
qızım və qohumlarımla görüşmədiyim
üçün həmin ilin may ayında Bakıya gəldim. Mən bacım Nəzirə Pepinovanın - Mirzəbəyovanın
evində qaldım. Gələndə təsadüfən
ayağım əzildi və 10 gün yataqda yatdım. Mən xəstə yatanda və sonra yanıma
keçmiş tanışım Rzaqulu Nəcəfov gəldi.
O, mənə 1932-ci ildən Şamaxı həbsxanasından
tanıdığım Bəhlul Əfəndinin ədəbiyyatla
məşğul olduğu və hansısa məşhur
Qarabağ aşığı barədə kitab
yazdığı barədə məlumat verdi
və onun məni qonaq çağırdığını
bildirdi. Axşam Bəhlul Əfəndinin evinə
getdik. Hüseyn Cavid, Əmin Abid, Ordubadi və bir nəfər
orada idi. O, yenicə çapdan çıxmış
kitabını bizə göstərdi və özünün
Salman Mümtazla ədəbi mübahisələri barədə
danışdı. S.Mümtaz qədim Azərbaycanın
klassik və xalq ədəbiyyatının bilicisi hesab edilir.
Sonra mən xəstə yatanda yanıma
F.Ordubadski gəldi və mən ona Ulyanovskdakı həyatım
və oradan Qazaxıstana getdiyim barədə
danışdım. Dedi ki, o da Azərbaycanda yaşamaq
istəmir, Moskvaya getmək fikrindədir. O
dedi ki, qohumları Kalininə məktub yazdıqları
üçün onu azad ediblər. Sonra isə mənə dedi
ki. Alma-ataya qayıdan kimi ona məlumat verim, orada mənzil və
yaxşı iş tapmaq mümkündürmü? Yaxınlarımdan başqa xəstə olarkən
yanıma Hüseyn Cavid, Abdulla Şaiq, keçmiş eser və
sosialist fraksiyasının üzvü Aslan Səfıkürdski
gəliblər. Şairlər öz yeni əsərləri
haqqında danışdılar. H.Cavid
özünün yenicə çapdan çıxmış
dram əsərini göstərdi və Ruhulla Axundovun tərtib
etdiyi yeni orfoqrafıya haqqında tənqidi qeydlərini
söylədi. A.Şaiq özünün
Puşkindən və "İskəndərnamə"dən
etdiyi yeni tərcümələri barədə
danışdı. Səfıkürdski
şikayətləndi ki, onda aktiv vərəm və şəkər
xəstəliyi başlayıb və ona təcili güclü
müalicə lazımdır. Onu işdən
çıxırıblar, buna görə də müalicə
aparmaq imkanı yoxdur və MK katibinə məktubla müraciət
edib və indi cavab gözləyir. Mənim
ikinci bacım və qardaşım Gəncədə
yaşadıqları üçün qızımla iyunun əvvəlində
oraya getdim. On gün onlarda qonaq qalıb
qayıtdım. Gəncədən
qayıtdıqdan bir neçə gün sonra
yığışıb Alma-ataya getdim. Oraya
çatan kimi Teymur Əliyevin yanına getdim. T.Əliyev mənə təsərrüfat
orqanlarında işləməyi təklif etdi, ancaq mən
xahiş etdim ki, əgər mümkündürsə, maarif
komissarlığında iqtisadçı işi versinlər.
O söz verdi ki, danışıb öyrənər,
onlarda belə işçiyə ehtiyac varmı və mənə
dedi ki, komissar yoldaş. Jurqenovun yanına gedim... Ayda 650 rubl alır, onun 100 rublunu qızımın tərbiyəsi
ilə məşğul olunması üçün Bakıya
göndərirdim. Sonra Ulyanovsk şəhərinə
getmək məcburiyyətində qaldım. Orada bir
neçə ay işlədikdən sonra iş yerimdə 7
sentyabr 1937-ci ildə həbs edildim və Bakıya göndərildim.
26 yanvar 1938-ci il".
Ə.Pepinova müxtəlif vaxtlarda keçirilən
dindirmələrdə eyni suallar verilir, eyni cavablar
alınırdı. Bunun aylarla aparılmasına ehtiyac
vardımı? Rejimin törətdiyi cinayətlərdən
az-çox xəbəri olanlar üçün burada izah ediləsi
heç bir şey yoxdur. Əgər kimisə təkrar-təkrar
və az qala eyni ssenari ilə dindirirdilərsə,
deməli, bu, lazım idi. Digər tərəfdən,
sözsüz ki, XDİK işçiləri sonra bu mətnləri
tutuşdurur, onun ifadələrində hansısa
uyğunsuzluq, yaxud kimlərəsə qarşı yönəldilməsi
mümkün məqamlar axtarırdılar. Belə məqamları erməni müstəntiqlər
xüsusi canfəşanlıqla hələ cəza
orqanlarının nəzarət dairəsinə düşməmiş,
yaxud adı kifayət qədər
hallandırılmamış Azərbaycan ziyalılarına
qarşı ittiham kimi istifadə edir, qara siyahıların
yeni səhifələrini tərtib edirdilər.
Ancaq 9
dekabr 1937-ci ildə Əhməd bəy artıq məlum
faktlara öz münasibətini təkrar bildirməklə
yanaşı, Azərbaycan tarixinin nisbətən az öyrənilmiş sovetləşmə
dövrü ərəfəsi və sovetləşmənin ilk
mərhələsi ilə bağlı çox maraqlı məqamlara
toxunurdu: "1920-ci il aprelin ortalarında mən Azərbaycan
parlamentinin sosialist fırqəsinin tapşırığı
ilə sovet hakimiyyətinin nümayəndələri, o
cümlədən, yoldaş. Orconikidze ilə
ittifaq yaradılması və Aərbaycanda sosialistlərdən
ibarət hökumət yaradılması üçün
danışıqlar aparmaq üçün Şimali Qafqaza
getdim. Şimali Qafqazdan Azərbaycanda sovet
hakimiyyəti qurulduqdan sonra, qırmızı ordu ilə
birlikdə qayıtdım. Bundan sonra
müsavatçılar mənim Orconikidze və Kirovla
danışıqlarımın qırmızı ordunun
hücumu üçün səbəblərdən biri
olduğunu hesab edərək, mənə şübhə ilə
yanaşmağa başladılar. Çünki
mən qayıdan kimi Əmək komissarlığının
kollegiya üzvü kimi məsul vəzifəyə təyin
edilmişdim. Müsavatçılar
arasında mən tez-tez keçmiş müsavatçı
yoldaşları ilə əlaqəni tamam kəsmiş Nərimanbəylinin
evində olurdum. İttihadçılar
ümumiyyətlə, müxtəlif təmayüllü
insanlardan ibarət idilər və ziyalılara heç bir təsir
göstərmək imkanına malik deyildilər. İttihadçıların rəhbəri Qarabəyov
1921-ci ildə Moskvaya sürgün edildi və onların
heç bir qrupu fəaliyyət göstərmirdi. Millətçi
təmayülçülər, onların platforması barəsində
mənə partiya daxilində Nərimanovçuların
mübarizəsi barədə dərc edilənlərdən və
Tağı Şahbazi, Yusif Məlikov, Bağı Cəfərov
və Qədirlinin dediklərindən məlum idi. Mən onların partiyadaxili mübarizəsinə, Azərbaycanın
həqiq mənafelərinin müdafiəçisi olduqları
üçün hallarına acıyırdım. Özbəkistanda, Tatarıstanda və Krımda
antisovet partiyaların fəaliyyəti barədə mən
ancaq dərc edilən materiallar əsasında bilirəm.
Krımda antisovet millətçi təşkilatın
fəaliyyəti barəsində mənə professor
Çobanzadə 1923-24-cü illərdə demişdi. Dağıstanla əlaqələri bizim milli mərkəz
Əhməd Cavad vasitəsilə həyata keçirirdi".
(Ardı var)
Lətif ŞÜKÜROĞLU
Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-2018.-18 aprel.-S.6.