Zahirəddin Məhəmməd
Babur XVI əsr özbək ədəbiyyatı
Mərkəzi Asiya xalqları tarixində teymurilər
dövrü (XIV - XV əsrlər) mədəniyyəti
xüsusilə fərqlənir. Bu dövrdə elm və
mədəniyyət müxtəlif sahələrdə
inkişaf etdi, dünyada tanınan məşhur alimlər
yetişdi.
O dövrə
mənsub həmin şəxsiyyətlərdən biri də zəngin
yaradıcılıq irsi olan - şair, yazıçı,
tarixçi, coğrafiyaçı, etnoqraf, ensiklopedik zəka
sahibi, həm də uzaq Hindistanda Böyük Türk
imperiyası qurmuş dövlət xadimi Zahirəddin Məhəmməd
Baburdur.
Z.M.Babur (Babur Mirzə) özünün məzmunlu və
səmərəli yaradıcılığı ilə
dünya mədəniyyəti xəzinəsinə möhtəşəm
töhfələr verən böyük simalardan biridir. O, 1483-cü ilin 14
fevralında Fərqanə vadisinin Əndican şəhərində
doğulmuşdu. Atası Ömər Şeyx
Mirzə Əmir Teymurun nəvəsi Sultan Əbu Səid Mirzənin
böyük oğlu olub, Fərqanə vilayətinin hakimi idi.
Z.M.Baburun anası Qutluğ Nigar xanım Sultan Mahmudun
böyük bacısı, Daşkənd hakimi Yunus xanın
qızı idi. Yunus xan özü Çingizlilər nəslindəndir.
Ömər Şeyxin üç oğlu, beş
qızı olub. Zahirəddin Məhəmməd
Babur onun oğlanları arasında ən
böyüyüdür. Onun
uşaqlığı əsasən Əxsikənt və
Əndicanda keçib.
Z.M.Babur gəncliyində Xoca Mövlana Qazidən təlim
alıb, tarix, hərb işi, musiqi və ədəbiyyatına
daha çox maraq göstərib. 1495-ci ildə Baburun
atası Əxsi Qalasında uçurumun üstündə
göyərçinləri seyr edərkən müvazinətini
itirir, uçuruma yuvarlanaraq yıxılıb həlak olur.
12 yaşlı Z.M.Babur Fərqanə taxtına
çıxaraq hakim olur.
Z.M.Baburun
taxta çıxdığı vaxt Mərkəzi Asiyada və ətrafında siyasi
görünüş belə idi: Səmərqənddə
Baburun əmisi Sultan Əhməd Mirzə, Hisarda və Bədəxşanda
dayısı Sultan Mahmud Mirzə, Monqolustanda babası Yunus xan,
Kabildə II Uluğ bəy Mirzə, Heratda Hüseyn Bayqara
hakimiyyət başında idilər, onların
hökmdarlığı sürürdü.
Qızılbaşların başında Şah İsmayıl
Xətai, özbəklərin başında Şeybani xan
hökmdar idilər - teymurilər səltənətinin əksəriyyət
qismi Şeybani xanın hakimiyyətinə tabe idi.
Z.M.Baburun mühüm siyasi məqsədlərindən
biri Mavəraünnəhrdəki ("Mavəraünnəhr"
- "iki çay arası" mənasında olan
sözdür) mübarizələr nəticəsində
dağıdılmış ölkəsini bərpa etmək
idi. Bu məqsədlə 1495-1496-cı illərdə o, Səmərqəndi
işğal etdi. Həmin vaxt Z.M.Baburun
kiçik qardaşı Cahangir Mirzə və onun
dayısı Əndicanı öz hakimiyyətləri
altına almaq istədilər. Z.M.Babur Səmərqənddən
tələsik çıxıb Əndicana qayıtmağa məcbur
oldu. Uzun mübarizələrdən - tam
iki ildən sonra o, məqsədinə çatdı.
1499-cu ildən 1500-cü ilədək Babur Səmərqənd
şəhərinə gedib, Şeybanilərlə
döyüşdü və məğlub oldu, nəticə
etibarı ilə Daşkənddən geri çəkilmək
məcburiyyətində qaldı. 1502-1503-cü illərdə
Z.M.Babur Yunus xanın köməyi ilə Əndican üzərinə
yeni bir yürüş etdi. Amma bu
yürüşlər də bir nəticə vermədi və
bu dəfə o, Xorasana getdi.
Z.M.Babur 1503-1504-cü illərdə Kabil və Qəznə
vilayətlərinə gedib, oralarda öz hakimiyyətini qurdu. Səfəvilər
hökmdarı Şah İsmayıl Xətainin yardımı
ilə Səmərqəndə növbəti
yürüşü yenə uğursuzluqla nəticələndi.
1519-cu ildən başlayaraq Babur Hindistanı fəth
etməyə başladı. Nəhayət,
1526-cı ilin baharında Hindistan şahı İbrahim Ludi
üzərində qələbə qazandı və Hindistanda
Baburilər sülaləsinin əsasını qoydu.
Z.M.Babur 26 dekabr 1530-cu ildə vəfat edib. Onun nəşi
əvvəlcə Jamna dəryasının sol tərəfində
yerləşən "Nurovşan" bağının mərkəzi
hissəsində dəfn edilir. 1533-cü ildə Baburun
öz vəsiyyətinə görə məzarı Kabilda
vaxtilə özünün saldığı "Babur
bağı"na
köçürülür. Kabil şəhərinin
mərkəzindəki Babur məqbərəsi o dövrün ən
gözəl yadigarlardan biri hesab olunur.
Zahirəddin Məhəmməd Baburun vəfatından
sonra Hindistanda onun böyük oğlu Humayun Mirzə
(1531-1556), sonra onun oğlu Əkbər Şah (1556-1606) taxta
çıxır. Bu dövr
Hind tarixinin ən çiçəklənən və xalqlar
arasında dostluğun inkişafı ilə xarakterizə
olunur.
Onlardan sonra məmləkəti - Babur səltənətini
Cahangir Mirzə (1605-1687) və onun oğlu Şah Cahan
(1628-1658) idarə edərək, ata-babalarının işlərini
davam etdirirlər. Bu dövr Hindistanda elm, mədəniyyət,
xüsusən, əzəmətli memarlıq abidələrinin
əsasının qoyulması ilə xarakterikdir. Sultan
Ovrəngzəb taxta çıxınca (1659-1707), baxmayaraq ki,
ölkə xeyli inkişaf etmişdi, imperatorluğa
hücumlar və təqiblər çoxalmışdı. XIX əsrin ortalarına gəlib yetən Baburilər
səltənəti yavaş-yavaş dağılmağa
başladı. Və nəhayət, bu
sülalənin son nümayəndəsi II Bahadur Şahın
(1837-1858) hakimiyyəti dövründə Baburilər səltənəti
formal xarakter daşıyırdı. 1858-ci
ildə Baburilər səltənətinə son qoyuldu və
Hindistan rəsmən İngiltərənin müstəmləkəsi
elan olundu.
Z.M.Baburun əsasını qoyduğu Böyük
Türk İmperatorluğu üç əsrdən artıq
davam etdi və Hindistan tarixində mühüm rol oynayan mərkəzləşdirilmiş
ərazidə müstəqil bir hakimiyyət - imperatorluq oldu.
Böyük
siyasi xadim və alim Cəvahirləl Nehru Z.M.Babur haqqında isti
duyğularını belə ifadə etmişdir: "Z.M.Babur
valehedici şəxsiyyət idi, İntibah dövrünün
tipik hökmdarı, cəsur, bacarıqlı insan idi, o, incəsənəti,
ədəbiyyatı sevirdi, həyatdan zövq almağı
xoşlayırdı. Z.M.Baburun Hindistana gəlməsi ilə
böyük tərəqqi yarandı, yeni stimullarla həyata,
incəsənətə və memarlığa nəfəs verdi, mədəniyyətin digər sahələri
isə qarşılıqlı təmasa keçdi".
Z.M.Babur yaşadığı qısa, lakin mənalı
ömründə dünyaca məşhur "Baburnamə"
memuarını, şeirlərindən ibarət olan
"Divan"ını, əruz, nücum və musiqiyə aid
risalələrini yaratdı.
Z.M.Baburun özbək ədəbiyyatında - türk
şeirində lirik janrın inkişaf etməsində
böyük rolu olub. Onun lirik irsi, həcmcə o qədər
böyük olmasa da, mövzu dairəsi, forma, üslub, bədii
gözəlliyi və mükəmməlliyi ilə xüsusilə
fərqlidir. Z.M.Baburun lirikasında qəzəl,
rübai, qitə, tuyuq, məsnəvi, mətlələr və
müəmmalar əsas yer tutur. Poeziya
yaradıcılığının mühüm bir hissəsi,
şeirlərinin tarixi hadisələrlə qırılmaz
bağlılığı və yaşadığı
dövrün hadisələrinin sadə və oxunaqlı dillə
yazılmasıdır.
Türkcə yazılmış ilk memuar - "Baburnamə"
Z.M.Babura dünya şöhrəti gətirmiş ensiklopedik əsərdir. Bu əsər
təkcə özbək ədəbiyyatında deyil, dünya ədəbiyyatı
tarixində xüsusi yer tutur. Türk
xalqları nəsrinin parlaq nümunəsi olan "Baburnamə"
eyni zamanda, elmin müxtəlif sahələri üçün
bənzərsiz tarixi mənbədir və məhz bu səbəbdən,
bir sıra ölkələrin alimlərinin diqqətini cəlb
edir. Əsərdə geniş bir
coğrafi regionun - Türküstan, Əfqanıstan və
Hindistan xalqlarının siyasi, ictimai, iqtisadi və mədəni
həyatının səciyyəvi cəhətləri öz əksini
tapıb.
Z.M.Babur bu əsərində o dövrün bütün
maraqlı hadisələrini parlaq və sadə bədii dildə
şərh edir. Kitabın əsasını müəllif yaşadığı,
döyüşdüyü və öz əsərlərini
yaratdığı ölkələr haqqında dəqiq faktlar
və xatirələr təşkil edir. O, əvvəlcə
öz əsərini "Vaqiyə"
adlandırmışdı. Bu sözün dəqiq
mənası "Əhvalatlar", yəni həqiqətən
baş vermiş hadisələr deməkdir. Kitabın bəzi hissələri əsas
iştirakçısı və qəhrəmanı olan
Z.M.Babur özünün qarşılaşdığı
hadisələr gündəlik şəklində
yazılıb. Sonralar xəttatlar bu əsərə
"Baburnamə" adı vermişdilər.
"Baburnamə" üç əsas hissədən
ibarətdir. Birinci hissədə müəllif Mavəraünnəhr
haqqında, 12 yaşında ikən Fərqanə vilayətinin
hökmdarı olması barədə söhbət
açır. Z.M.Babur doğma təbiəti
incə şəkildə təsvir edir, öz atası Ömər
Şeyxın canlı bədii portretini yaradır, onun əcdadları,
ailə həyatı, xarakteri haqqında danışır.
Bu hissədə sarayın tanınmış
adamları, onların fəaliyyəti ətraflı təsvir
edilir.
Kitab görkəmli elm, ədəbiyyat və incəsənət
nümayəndələri barədə məlumatlarla zəngindir. Əsərdə
Əndican, Səmərqənd, Daşkənd və digər
şəhərlərin tarixi, bu yerlərin gözəl təbiəti,
çaylar və bulaqlar ətraflı təsvir edilib.
Kitabın ikinci hissəsi Əfqanıstanda baş
vermiş hadisələrə həsr edilib. Z.M.Babur ona irsən
keçmiş (əvvəllər atasına mənsub
olmuş) Kabilə gəlməsi və bu şəhəri
döyüşsüz ələ keçirməsi, daha sonra tədricən
öz mülklərini genişləndirməsi, itaət etmək
istəməyən əfqan qəbilələri ilə
mübarizəsindən, onları ram etməsi və
Əfqanıstanda öz dövlətini yaratması haqqında
söhbət açır. Kitabın bu
hissəsindəki fəsillər böyük ustalıqla
yazılıb. Müəllif əsərə
maraqlı xalq rəvayətləri daxil edib və bütün
bu rəvayətləri parlaq şeir nümunələri ilə
şərh edərək dolğunlaşdırır.
"Baburnamə"nin üçüncü hissəsində
Z.M.Baburun Hindistandakı həyatı daha geniş, ətraflı
və tam şəkildə təsvir edilib. Bu hissədə XVI
əsrdə
Hindistanın siyasi-ictimai vəziyyəti etnoqrafik,
tarixi və təbiətşünaslıq xarakterli geniş məlumatlar
təqdim edilir.
Bu dahi şəxsiyyətin - şair və alimin ədəbi-elmi
irsi müasir nəsillər üçün çox
böyük tarixi-idraki və tərbiyəvi əhəmiyyət
kəsb edir. Z.M.Babur əruz elminin
dərin bilicisi olub. Onun qələminə
mənsub olan "Əruz haqqında traktat"ı (1523-1525)
bu sahədə mühüm elmi mənbədir. Əruz janrında o zamana qədər məlum olmayan
şeir olçülərini taparaq, sayını 44-ə qədər
müəyyənləşdirmişdir. Əruzun
21 bəhri və xeyli sayda vəznləri haqqında geniş məlumatlar
verməklə bərabər, həm də türkcə və
farsca nümunələr əsasında şərh
etmişdir. Halbuki Z.M.Babura qədər əruzun şəkil
ölçüləri belə ardıcıl və dərin təhlil
olunmamışdır.
Digər yandan Z.M.Babur şah istedadlı ilahiyyat alimidir. Onun müsəlman
qanunçuluğu məsələlərinə həsr
edilmiş məşhur "Mubayyani" ("Mübəyyani
zəkat") əsəri fikrimizin sübutudur. Əsərdə
islam dininin beş əsas şərtləri - iman, namaz, oruc, zəkat
və həcc məsələlərini özbək şeiriyyətində
ilk dəfə geniş şəkildə nəzm formasında şərh
edilir.
Zahirəddin
Məhəmməd Baburun yaradıcılıq imkanları onun
böyük potensiala malik olduğunu göstərir:
hazırlanmış olduğu "Baburun xətti" əlifbası
onun zəkasının kəşfidir. 1503-1504-cü
illərdə yaradılmış 29 hərfdən ibarət
olan bu əlifba ərəb əlifbasının islah
edilmiş şəklidir. "Baburun xətti"
müxtəlif türk dillərinə aid xüsusi əlifba
idi. Z.M.Babur öz əlifbasını həyata
keçirmək üçün çox səy göstərdi.
Məsələn, "Baburnamə"dəki bəzi
parçaları, oğlanları Hindol və Kamrana həsr
etdiyi qitələri, müxtəlif şeir
parçalarını bu xətlə yazdığını
deyə bilərik. Daha sonra
Bədayinin "Müntəxəbat təvarix" əsərində
"Qurani-Kərim" kitabının "Baburun xətti"
əlifbası ilə köçürülüb Məkkəyə
göndərildiyindən bəhs edilir. Bunlardan başqa, bu hərflər
haqqında, Məhəmməd Tahir ibn Qasım "Ajoyib
at-tabakot" və Nizaməddin Əhməd Heratinin
"Tabakoti Akbariy"
kitablarında məlumatlar vardır.
Bu dövr özbək ədəbiyyatına Baburilər
sülaləsinin təsirini xüsusi qeyd etməliyik. Çünki
Z.M.Babur şahın oğlu Kamran Mirzə (1509-1557) türk
dilində yazdığı gözəl şeirlərdən
ibarət "Divan"ını tərtib etmişdir ki,
günümüzə qədər gəlib
çatmışdır. Onun əsərlərində, Z.M.Babur
yaradıcılığında olduğu kimi, əsas yeri qəzəllər,
rubailər, mətlə və klassik poeziyanın digər
janrları tuturdu. Z.M.Baburun qızı Gülbadam Bəyimin
(1522-1603) "Humayunnamə" əsəri isə
"Baburnamə"nin məntiqi
davamıdır. Bu əsərdə Humayun Mirzənin və onun
dövründəki tarixi hadisələr gözəl tərzdə
hekayələşdirilib. "Humayunnamə" əsəri fars dilində yazılsa da, bədii üslubu və
əsas məzmunu ilə "Baburnamə" ənənəsinin
davamı idi.
Baburilər sülaləsinin daha bir istedadlı nümayəndəsi
Zəbun Nisə Bəyimdir (1639-1702). Onun atəşin
şeirləri hal-hazırda da məhəbbətlə oxunur,
mahnılarda ifa olunur. Onun
"Divan"ı və təsəvvüf fəlsəfəsinə
aid əsərləri mövcuddur. Bundan əlavə,
bu maarifpərvər şairənin atası Ovrəngzəb
sarayında özünəxas ədəbiyyat və sənət
məktəbi yaradaraq bir çox alimlərə, elmə maraq
göstərən şəxslərə himayədarlıq
etmişdi.
XVI əsr özbək ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndələri sırasında Məhəmməd
Salih, Məclisi və Paşa Xoca kimi şairləri də
xatırlaya bilərik.
Məhəmməd
Salih (1455-1535) özbək ədəbiyyatının
istedadlı şairlərindən biridir. Onun
ata-babaları Xarəzmdən olub, teymurilər sarayının
nüfuzlu şəxslərindən idi. Məhəmməd
Salih ilk illərdə Hüseyn Bayqara sarayında qulluq
etmiş, onlar tənəzzül etdikdən sonra Şeybanixan
sarayında xidmət göstərmişdir. Bir müddət
Nisə şəhər hakimi olmuş, ömrünün son
illərini Buxara şəhərində keçirmişdi. Bu haqda Əlişir Nəvai "Məcalis ün-nəfais",
Z.M.Babur "Baburnamə" və Zeyniddin Vasifi "Bədayi
ül-vakoye" əsərlərində də bəhs
etmişdilər. Məhəmməd
Salihinin bir neçə qəzəlləri və
"Şeybaninamə" dastanı da məlumdur. O, lirik və epik janrda yazan şair
olub, türk və fars dillərində
gözəl bilirdi. Təəssüf ki,
"Divan"ından yalnız bəzi hissələr
günümüzə gəlib çatmışdır.
Tarixi mövzudakı "Şeybaninamə"
dastanı tam halda bizə gəlib yetmişdir. Bu dastan 8902 misradan, 76 fəsildən ibarətdir.
Dastanda, 1500-1506-cı illərdə Mavəraünnəhrdə
baş verən tarixi hadisələr xronoloji qaydada qələmə
alınmışdır. Şair
özü şahid olduğu hadisələri sənətkarcasına,
yüksək bədii və poetik lövhələrlə əsərdə
təsvir etmişdir. "Şeybaninamə"
maarifpərvərlik cəhətdən də qiymətli əsər
kimi özbək ədəbiyyatının tarixi janr və ədəbi
dilinin inkişafında xüsusi yer tutur.
Yenə də həmin dövrün istedadlı şairlərindən
biri Şeybani xandır. Özbək dilində
hazırladığı "Divan"ı onun şah və
şair kimi nə qədər qüdrətli və
yaradıcı şəxs olmasından xəbər verir.
Bu "Divan"ın elmə məlum olan yeganə
nüsxəsi Türkiyədə Topqapı sarayının
kitabxanasında saxlanılır.
XVI əsrin
əvvəllərindəki özbək ədəbiyyatının
qiymətli nümunələrindən biri də "Qisseyi
Seyfulmülük" dastanıdır. Bu
dastanın müəllifi şair Məclisinin həyatı
haqqında ancaq Həsənxoca Nisarinin "Muzakkir ul-axbab"
təzkirəsində məlumat verilir. Təzkirəyə görə,
istedadlı şair Məclisinin əsli Xarəzmdən olub,
sonralar Buxaraya köçmüşdür. Məclisinin bir neçə məsnəvi və qəzəlləri
öz dövründə məşhur idi və bunu Babur Mirzə
hörmətlə xatırladır. "Qisseyi
Seyfulmülük" dastanı folklor ənənələri əsasında
yaradılan nadir yaradıcılıq nümunəsidir. Eşq sərgüzəştləri mövzusunda
olan bu dastan məhəbbət haqqında müxtəlif rəvayət
və əfsanələrdən fərqli olaraq, ictimai məzmun
kəsb edən əsərdir. Dastanda yazılı və şifahi
xalq yaradıcılığına xas üslubun bir-biri ilə
üzvü bağlantısını görmək
mümkündür. Əsərin baş qəhrəmanı
Seyfulmülükün başına gələn hadisələr
maraqlı tərzdə, bədii gözəlliklə təsvir
edilib.
Bu dövr ədəbiyyatının başqa bir nümayəndəsi
Paşa Xocadır. Onun "Muftax ul-adl" və
"Gülzar" əsərləri XVI əsr özbək nəsrinin
gözəl nümunəsidir. Bu əsərlərdə
o dövrdə məşhur olan bir neçə hekayəsi cəmlənib.
Paşa Xoca istedadla yazdığı əsərləri
ilə özbək nəsrinin imkanlarını zənginləşdirmişdi.
"Muftax ul-adl" və "Gülzar" əsərlərində
ictimai-siyasi mövzudakı və əxlaqi-tərbiyəvi xarakterli
hekayələr var. Məsələn, "Sultan Mahmud
haqqında hekayə", "Şeyx və mürid",
"Qarğa hekayəsi", "Süleyman və dirilik
suyu", "İskəndər və müdrik qoca" hekayələrini göstərə
bilərik. Paşa Xoca dövrünün klassik
özbək ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
biri olaraq ədəbi irsi, xüsusən hekayələri ilə
qiymətli bədii abidələr yaratmışdır.
Nəticə
olaraq demək mümkündür ki,
Zahirəddin Məhəmməd Babur və onun
yaradıcı övladları - Kamran Mirzə və
Gülbadam Bəyim, həm də Məhəmməd Salih, Məclisi
və Paşa Xoca kimi qələm sahiblərinin
yaradıcılığı XVI əsr özbək ədəbiyyatı
ənənələrini inkişafına təkan oldu. Bu görkəmli simaların qələminə mənsub
əsərlər Əlişir Nəvaidən sonra özbək
ədəbiyyatı xəzinəsinə qiymətli töhfələrdir.
Son illər
Azərbaycan elmi-ədəbi mühitində Z.M.Babur
yaradıcılığına maraq
artmışdı, daha konkret desək,
yaradıcılığının əsas xəttini təşkil
edən əsərləri - "Divan"ından nümunələr
(professor Ramiz Əskər tərəfindən) və
"Baburnamə" memuarı iki ayrı-ayrı tərcümədə
Azərbaycan dilinə çevrildi (professorlar Ramiz Əskər
və Füzuli Gözəlov tərəfindən), ədəbi
şəxsiyyəti və irsi ədəbiyyatşünaslığın
qarşısına elmi-nəzəri problem kimi qoyuldu.
Almaz ÜLVİ (BİNNƏTOVA)
Beynəlxalq Babur Fondunun Azərbaycan bölməsinin
sədri, Filologiya üzrə elmlər doktoru, AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutu "Azərbaycan-Türkmənistan-Özbəkistan
ədəbi əlaqələri" şöbəsinin
müdiri
525-ci qəzet.- 2018.- 19 aprel.- S.8.