Aşıq sənətinin Hüseyn Saraclı zirvəsi
Azərbaycan aşıq sənətinin
kökü qədim türk ozan yaradıcılığından gələn çox zəngin bir tarixi vardır. Və bu
sənətin əsas
özəlliklərindən biri də budur
ki, bütün tarix boyu qazanılmış
təcrübəni yaşatmağa
çalışmış, zaman-zaman nə qədər müasirləşsə
də, kökdən (gendən) gələn tipoloji keyfiyyətləri qoruyub saxlamışdır.
Əlamətdar cəhətdir ki, Azərbaycan aşıq sənəti XX əsrə
ayrı- ayrı
regional məktəblər halında
gəlib çıxmaqla
fərqli xüsusiyyətlər
nümayiş etdirmiş,
ancaq həmin fərqlər də heç zaman sənətin genotipini inkar etmək iddiasında olacaq qədər dərinləşməmişdir. İlk növbədə istedadlı,
ustad yanında yetişmiş (və özü də ustad səviyyəsinə yüksəlmiş) sənətkarların
yaradıcılığı (və şəxsiyyəti)
timsalında aydın görmək olur ki, müxtəlif aşıq sənəti məktəblərini təmsil
etsələr də, onlar çox dərin qatlardan gələn eyni mənbədən qidalanmış,
eyni irfan bulağının gözündən
su içmişlər...
Borçalı mühitinin (və məktəbinin) yetirməsi
olan Aşıq Hüsyn Saraclı
(1916-1987), heç şübhəsiz,
bir məktəbin (və mühitin) hüdudlarına sığmayan,
ümumən Azərbaycan
aşıq sənətinin
tarixində görkəmli
yer tutan zirvə-sənətkardır. Elinə-obasına
- doğma Borçalıya
bütün ruhu ilə bağlı olan ustadın XX əsrin ortalarından başlayaraq türkcənin
anlaşıldığı (və saza-sözə dəyər verildiyi) hər mahalda - Türkiyədən Türküstana
geniş şöhrət
qazanması da təsadüfi deyil... Həm gözəl saz ifası, həm özünəməxsus
məlahətli səsi,
həm də təsirli sözü ilə dədə-babalardan
gələn yaradıcılıq
ənənəsini nəinki
bütün mükəmməlliyi
ilə davam etdirmiş, eyni zamanda, aşıq sənətinin bu gün yaşaması, yeni tarixi şəraitin
ideya-estetik tələblərinə
cavab verməsi üçün zəruri
"reformasiyalar" da
aparmışdır ki,
bunun ən mühüm şərti (və təzahürü) aşığın xalqla,
cəmiyyətlə həmişə
sıx ünsiyyəti,
məclislərin xarakterinə
uyğun təbii (və səmimi) "improvizasiyalar"ı olmuşdur...
Geniş
etnoqafik dünyagörüşü,
vətənpərvərliyi, humanizmi, fitri istedaddan gələn enerjisi (və el arasında qazandığı
böyük hörmətdən,
nüfuzdan doğulan özünəəminliyi!) Aşıq Hüseyn Saraclıya hər cür imkan verirdi ki, sənət
meydanında ürəyi
istəyən kimi cövlan eləsin...
Əlimə alınca sədəfli
sazı
Sanki səfərlərə atlanıram mən.
Gah Koroğlu kimi nərə çəkirəm,
Gah da Kərəm kimi odlanıram mən.
Arzular ürəkdə qol-qanad atar,
Nəğməli sinəmdə yüz dastan yatar.
Elə ki sevinər, murada çatar,
Sevincə bürünüb şadlanıram
mən.
Əzəldən bir dadlı dilə vurğunam,
Sazımda səslənən telə
vurğunam.
Bu əziz obaya, elə vurğunam,
Hüseyn Saraclı adlanıram mən.
Hüseyn Saraclının yaşayıb-yaratdığı
sovet dövründə,
demək olmaz ki, məlum ideologiya aşıq sənətini bütünlüklə
arxivə göndərmək
istəyirdi, ancaq etiraf etmək lazımdır, elə qəti tədbirlər görülürdü ki,
aşıq sosializmin nailiyyətlərini tərənnüm
etməkdən kənara
çıxmasın. Və həmin tədbirlərin müəyyən "uğur"
qazandığını təsdiq
edən faktlar kifayət qədərdir...
Bununla belə, Aşıq Şəmşir,
Dərya Məhəmməd,
Aşıq Kamandar, Mikayıl Azaflı, Hüseyn Saraclı... kimi ustadların yüksək sənət idealları səviyyəsindən
ideoloji basqılara göstərdikləri müqavimət
həmişə güclü
olmuş, Azərbaycan
aşıq sənətinin
tarixi prinsipləri məsuliyyətlə müdafiə
(və mühafizə)
edilmişdir... Aşıq
Hüseyn Saraclının
sovet ideologiyasına (və sosialist sisteminə) münasibətini
şərtləndirən, xüsusilə
tərcümeyi-hal (və
tale!) xarakterli olduğu
üçün, təbiidir
ki, onun dünyagörüşünə təsirsiz qala bilməyən bir məqamın üstündən
keçmək mümkün
deyil: kənddə kolxoz quruculuğu dövründə - 1931-ci ildə
(onda Hüseynin on beş yaşı
vardı) atası Qurban əfəndi bolşevizmin qəzəbinə
tuş gəlib güllələnmişdi... Ona
görə də, hər şey bir yana,
gəncliyinin bu acı xatirəsi imkan verə bilməzdi ki, böyük sənətkar
kolxoz kəndinə mədhiyyələr desin,
sovet hakimiyyətini alqışlasın... Ancaq
onun yaradıcılığının
metodoloji mahiyyətini
müəyyən edən
əsas şərt, heç şübhəsiz,
aşıq sənətinin
əzəli- ədəbi
prinsipləri, hər cür şəxsi mənafe və ya konyukturlardan uzaq, müqəddəs (və pozulmaz) qanunlarıdır...
Saraclıyam, saza meyl salmışam,
Öz dərsimi
ustadlardan almışam.
Dost yolunda canı fəda qılmışam,
Güdməmişəm şöhrət-şanı dünyada.
Hüseyn
Saraclı çox ustadlardan dərs alıb, ancaq yeni aşıq sənətinin banisi Aşıq Ələsgəri
ustadlar ustadı sayır:
Cəmi
aşıqların ustadı
sənsən,
Yoxdur sözlərinin sanı, Ələsgər!
Aşıqlar çox gəlmiş-getmiş
dünyadan,
Sənin
kimi aşıq hanı, Ələsgər!
Müasirlərindən Dədə Şəmşirə - onun
sənətinə, şəxsiyyətinə
ehtiramını isə
ayrıca bildirərək
deyir:
Havalandı dəli könül
Kəlbəcərdə, Dədə Şəmşir!
Qocalmısan, necə dözüm
Belə dərdə, Dədə Şəmşir?!
Bu dünyada möhlət azdı,
Xudam özü
belə yazdı.
Umudumuz telli sazdı
Bu yerlərdə, Dədə
Şəmşir!
...Hüseyn desin həzin-həzin,
Heç düşməsin gücdən
dizin.
Qayalarda
qalsın izin,
Sözün sərdə, Dədə
Şəmşir!
Hüseyn
Saraclının ünsiyyətcilliyinin
göstəricisidir ki,
müasiri olan sənətkarların çoxu
ilə əlaqə saxlamış, şeirləşmiş,
yaradıcılıq dostluğu
eləmişdir... Və maraqlıdır
ki, "deyişdi"yi
söz adamları içərisində həm
şifahi, həm də yazılı ədəbiyyatın müxtəlif
nəsillərindən olan
nümayəndələrinə təsadüf etmək mümkündür.
Aşıq ola, telli sazı sinəsinə ala,
könlü yüz yerdən qanad açıb pərvazlana,
ancaq bu dünyanın göz oxşayan gözəllərini
görməyə!..
Hüseyn
Saraclının gözəlləmələri
yalnız klassik poetexnoloji mükəmməlliyi
ilə deyil, həm də xəfif duzu-məzəsi ilə seçilir...
Bir adsız məktubun düşdüm izinə,
Bilmədim dünyanın harasındadır.
Gəzdim
el-obanı mən qarış-qarış,
Dedilər, o dağlar arasındadır.
Tamam üç il
gəldi keçdi aradan,
Nə zaman bu qəlbim çıxar qaradan.
Dar günümdə yardım
etsin yaradan,
Dərdim bir dilbərin çarasındadır.
Saraclı yolunda qoydu sərini,
Aradım dayazı, gəzdim dərini.
Zorla tapdım ünvanını,
yerini,
Gördüm ki, dərdlilər arasındadır.
Ustad sənətkarın elə
nəsihətamiz kəlamları
var ki, ümumən
klassik aşıq təfəkkürünün metafizikasına,
ədəb-ərkan fəlsəfəsinə
dayanmaqla yanaşı,
dövrümüzün həyat
prinsiplərini, insanlıq
meyarlarını müəyyənləşdirmək
(və bir daha mötəbər mövqedən xatırlatmaq)
baxımından olduqca
aktual səslənir:
Halal tut
mayanı hər zaman, oğul,
Haramlıqla dövlət, mal olmaz-olmaz.
Əyər əyri baxsan özgə malına,
Boş qalar pətəyin, bal olmaz-olmaz.
Mərifətlə giriş tutduğun
işə,
Söz gərək
ağızdan çıxmamış
bişə.
Bağında gül-çiçək bitsin həmişə,
Tikan yarpağından
gül olmaz-olmaz.
İbrət götür Saraclının
sözündən,
Namərdlər tez düşər xalqın gözündən.
Pəhləvan olsan da demə özündən,
Hər güləşən
Rüstəm-Zal olmaz-olmaz.
Bu gün bir sıra möhtəşəm xalq dastanlarının yüksək peşəkarlıqla (və son dərəcə istedadlı virtuozluqla!) ifa örnəklərinin - lent yazılarının mövcudluğu üçün Aşıq Hüseyn Saraclının müqəddəs ruhuna minnətdarıq... Və nə yaxşı ki, onun o zaman hələ tələbə olan, həmyerlisi Dəyanət Osmanlıya ömrünün sonlarında verdiyi bir müsahibə qalıb ki, həmin müsahibədə ustadın gənc aşıqlara belə bir tövsiyəsi də var: "...Ənənəni qoruyub saxlasınlar, yaxşı olan nə varsa öyrənsinlər. Çünki bu saz Dədə Qorquda, Koroğluya, Kərəmə, Ələsgərə dayanır, üzü bizim kimliyimizə doğru baxır".
Ustad sözü
həmişə Haqdan gəlir!..
Nizami
CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2018.- 19 aprel.- S.7.