Bir hekayənin təəssüratı:
duyğular, düşüncələr
Söz sənətimiz nə qədər zəngin olsa
da, həyat davam etdikcə onun yeni səhifələri meydana
çıxır və orijinallığı ilə diqqət
çəkir.
Həyat hadisəsi, mövzu müəyyən qədər
oxşar ola bilər, lakin problemin
qoyuluşu, məsələyə yanaşma tərzi və təqdimat
fərqliliyi seçilir.
Həmayil
Əhmədqızının bu günlərdə "525-ci qəzet"də
çap olunan "Göyərçinlinin qonağı"
hekayəsi "ədəbiyyatımızda insanı
düşündürən, daha doğrusu, onun suallarına
cavab vermək iqtidarında olan əsərlər son zamanlar da
yaranırmı?" sualına cavab verən nümunələrdəndir.
İlk növbədə onu qeyd etməliyik ki, hekayə
yalnız problemin qoyuluşu və süjet xətti ilə diqqət
çəkmir. "Göyərçinlinin qonağı"nın uğurlu alınmasının I səbəbi
müəllifin daxili aləminin zənginliyi, həssaslığı
və bəşər övladı üçün
narahatlığı ilə bağlıdır. Məhz
bu nigaranlıq onu bu qədər həssas davranmağa vadar
edir. Nəticədə, əsəri
oxuduqca müəllifin duyğularını yaşamış
olursan. Onun axtardığı sualların
cavabı barədə düşünürsən. Təkcə
bu məqam Həmayil Əhmədqızının məqsədinə
nail olduğunu söyləməyə əsas verir. Müəllif təxəyyülə yer versə də,
bioqrafiyasının məqamlarını da
paylaşmış, hadisələri, yaratdığı surətlərin
əlamət və ünsürlərini həyatdan
götürmüş, müşahidələrindən müəyyən
qənaətə gəlmişdir.
Hekayənin ekspozisiya hissəsi və finalı xüsusilə
diqqət cəlb edir. Adətən, ekspozisiya mərhələsinin
tez yekunlaşmasını istəyən oxucunun rəyi bu əsərə
münasibətdə fərqli olmuşdur. Müəllif əsəri
necə başlayacağını gözəl bilir:
"İllər öz işini görmüşdü. Yaşlanmışdım. İşləmək
üçün artıq səhhətim yol vermirdi". Elə bu detal hadisələrin sonrakı
inkişafı üçün müəyyən təsəvvür
yaratmağa xidmət edir. Bütün həyatı
işinə bağlı olan insanın əmək fəaliyyətinə
son verdiyi məqamdan sonra həyatında nələr baş
verir, o, hansı duyğularla yaşayır, hansı
sarsıntıları keçirir? Bütün bunlar hekayədə
müfəssəl şəkildə əksini
tapmışdır: "Əşyaları əsasən
kitablardan ibarət olan bir otaqlı mənzilim sanki birdən-birə
daha da daraldı, məni sıxmağa başladı". Bəli,
hər şey məhz bu sıxıntıdan başlayır:
"Şəhərin adi, qayğılı günlərindən
biri idi. Həyat qaynayırdı. Bütün olanları görür, ancaq
gördüklərimi dərk edə bilmirdim, sanki beynimin
xaricinə hündür bir hasar çəkilmişdi.
Heç nə içəriyə daxil ola
bilmirdi. Otağa keçdim, nə iləsə məşğul
olub, başımı qatmaq istədim. Heç
nə edə bilmirdim. Otağın içində o yana, bu yana vurnuxurdum. Gecənin
qaranlığında meşədə azmış adama bənzəyirdim.
O, qaranlıqda meşədə azmışdı, mən
günün günorta çağı evimdə. Deyəsən, yolumu da, ağlımı da
itirmişdim. Axtarırdım, tapa bilmirdim.
Rəhmətlik nənəmin mənə dönə-dönə
tapşırdığı sözləri xatırladım:
"Ağlından muğayat ol, itirif eliyərsən haa!"
Fikirlər burulğanında vurnuxduqca məlum olur ki, qəhrəmanı
narahat edən əsas məsələ tənhalıq
problemidir. Bu məsələ qonşu binada xəstənin
başına doğmalarının
yığıldığını görərkən onu daha
çox düşündürməyə başlayır.
Doğmaları başına pərvanə kimi dolanan xəstəyə
həsəd, qibtə hissi yaşayır:
"Yazıqlaşdım, sağa-sola boylandım. Kimisə axtarırdım. Kimi?
Bilmirdim! Elə gücsüz, aciz idim, kiməsə
sarılmaq, sığınmaq istəyirdim. Gecə yarı idi. Elə bil
insan mənəviyyatını məhv edən qorxu, təlaş,
vahimə hücum çəkirdi. Köməksiz
idim. Həyəcanla səhərin
açılmasını gözləyirdim. Sanki səhərdən kömək umurdum, səhər
açılmırdı ki açılmırdı".
Onun qəhrəmanını cavabını ala bilməyəcəyi
suallar narahat edir. Keçmişə boylanan, doğulub
boya-başa çatdığı Göyərçinlini, təhsil
illərini, valideynlərini xatırlayan Həcər
anasının həmişə onu evdə gözləməyə
səbri çatmadığını, yol
ayrıcındakı "Qonaq" ağacının
altında gözlədiyini xatırlayır. Əsərin sonunda qəhrəman həyatının
son məqamını məhz həmin məkanda
keçirmiş olur ki, bu da müəllifin süjetqurma məharətini
bir daha sərgiləyir.
Vərəqlədiyi
dünənində tələbəlik illəri də
xüsusi yer tutur, Aslan müəllimin Nizami ilə bağlı
söylədiyi fikrin ona təsiri, milli təəssübkeşlik
hissi Həcəri elm aləminə bağlayır və tədqiqatla
məşğul olduğu illər ərzində həyatın
necə sürətlə ötüb keçdiyindən xəbəri
belə olmur. "Xəmsə"nin əksər
hissələrini fars dilində əzbər bildiyindən tələbə
yoldaşı Ömər ona zarafatla deyir: "Həcər, rəhmətlik
Şeyx bilsəydi ki, sən fars dilini öyrənmək
üçün bu qədər əziyyət çəkəcəksən,
"Xəmsə"ni mütləq Azərbaycan dilində
yazardı".
Ömər
onu məzəmmət etməkdən də çəkinməzmiş:
"Başını qaldır dünyaya bax! Sağına-soluna
bax! Zərifəni yadına sal. Elə
semestr olmazdı ki, kəsrləri olmasın... Bu gün-sabah
alacaq təsdiqini, olacaq elmlər doktoru, ailəsi,
övladları var! Bəs, sən nəyin yiyəsisən?!
Gəncliyini zay etdin, ailə qurmadın! Çoxdan
hazır olan doktorluq işini müdafiə etmədin. Yerindən duran elmlər namizədi olur. Məgər, sənin biliyin, savadın, tədqiqat əsərlərin
namizədlik çərçivəsinə
sığandır?! İllərdi hazır
olan doktorluq işini niyə müdafiə etmirsən?!"
Ömərin ona olan duyğuların ifadəsinə belə
şərait yaratmayan Həcər üçün həyat
başqa məcrada davam edirdi və o, bunu çox sonralar,
işdən ayrıldıqdan sonra, ömrünün
sonlarına yaxın hiss edəcəkdi. Dünyada hər
şeyini, hətta onu həyata bağlayan nə varsa,
hamısını itirən insan keçmişinə dönmək
istəyir, lakin ən acınacaqlı məqam da onunla əlaqədardır
ki, o keçmiş artıq yoxdur. Kəndinə gedərkən
yol boyu kənddə keçirdiyi dünəninə də
qayıdır, anasının səsi belə qulağına gəlir:
"Ay qızım, haralarda qaldın, niyə gəlib
çıxmırsan?" Bu, anamın səsi
idi. Var gücümlə qışqırmaq istəyirdim:
"Gəlirəm, ay ana, gəlirəm!" Anama
nə cavab verəcəkdim, bilmirdim. Anamın ilini verəndən
sonra otuz il idi ki, kəndə ayaq
basmırdım. Kimi görməyə gedəcəkdim
ki? Uçub dağılan evimizi, viranəyə
çevrilən bağ-bağçamızımı?.."
30 il! Həyat axıb getmiş, o, bu illər ərzində
kimləri, nələri itirmişdi... Dünəni
xatırladıqca bu itkinin ağırlığını daha
dərindən yaşayırdı. Novruz bayramını,
qonşuluqda Totu adlı oğlanın anasının kirvələri
üçün göndərdiyi şirnini yolun ortasında
dostları ilə yediyindən nənəsinin ətəyinin
altında gizləndiyini, uzun müddət kənd
camaatının Totunun bu bayram qonaqlığından
danışıb, güldüyünü xatırlayanda
çöhrəsində təbəssüm yaransa da, qəlbində
bir nigarançılıq baş qaldırır. O
insanların sağ olub-olmaması barədə
düşünür. Onların
ölümü onun keçmişinin məhvidir. Alman
şairi Henrix Heyne deyib: "Keçmiş insan ruhunun vətənidir.
Ona görə biz tez-tez nə vaxtsa
keçirdiyimiz hisslərin, hətta nə vaxtsa duyduğumuz qəm-kədərin
həsrətini çəkirik". Hekayənin qəhrəmanı
dünəni xatırladıqca qətiyyətlə bildirir ki,
keçən günlərini qaytarsa idilər, gələn
günlərini qurban verərdi: "Kim vermir, verməsin. Mən
düşünmədən, daşınmadan qurban verərdim"...
Bayram
axşamı yedikləri duzlu kömbəni də, analıq
zülmünə qatlaşan Güllü ilə keçirdikləri
anları da
xatırlayır. Həyatın zərbələri
azmış kimi indi də duzlu kömbə içlərini
yandırırdı. Xüsusilə Güllünün. Yazıq özünə gələn kimi, də evə
getmişdi. O Gülü ki, sonda onu
tanımağa çalışsa da, buna müvəffəq
olmayacaqdı və onu dəfn edəcəkdi.
Qeyd edək ki, əsərin ictimaiyyətin marağına səbəb olmasını təmin edən əsas məsələlərdən biri onun mövzusu, ideyası ilə bağlıdırsa, digəri bədii xüsusiyyətləri ilə əlaqədardır. Bədiiliyin mühüm əlamətlərindən biri əsərin dilinin obrazlılığıdır ki, "Göyərçinlinin qonağı" bu tələblərə cavab verir. Bədii təsvir və ifadə vasitələri ilə zəngin olan bu hekayədə epitet, təşbeh, metafordan istifadə xüsusilə diqqət cəlb edir: "Ağaclar ağlayırdı. Dünyaya göz açmamış, qoynunda ikən məhv olan balaları üçün ağlayırdı. Mən də ağaclara qoşulub ağlayırdım. Çiçəkləri solan, quşları susan, pərən-pərən düşən bağımızın, bağçamızın bu acınacaqlı halına ağlayırdım". Burada insanın ağlamaq xüsusiyyətinin ağacın üzərinə köçürülməsi, yəni metafordan istifadə fikrin daha təsirli şəkildə təqdim edilməsinə xidmət etmişdir.
Əsərdə müəllif fikrinin fəlsəfi-psixoloji dərinliyi, fərqli yazı manerası, güclü realizmi və psixologizmi də əsas məziyyətlərdəndir. Ən təsirli məqamlardan biri onun qəhrəmanının kəndə çatmamış yol ayrıcında bitən, yaşı, kim tərəfindən əkilib böyüdüldüyü bəlli olmayan "Qonaq" ağacının altında keçirdiyi tərəddüdlü məqamla bağlıdır: "Qonaq" ağacının sinəsindən iki yol ayrılırdı. Biri qəbiristanlığa, digəri kəndin mərkəzi sayılan "ortalığa". O, ortalığa ki, kəndin kişilərindən kimi axtarsan, orada taparsan. O ortalıq ki, dünyanın bütün qarışıq-dolaşıq məsələləri orada "həll" olunardı". O həmin ağaca tərəf getdikcə kimisə görməyə can atsa da, heç kəsi görə bilmir: "İki yol ayrıcında qalmışdım. Üzümü kənd tərəfə çevirdim. Şər qarışırdı, qalanmış tonqalların işığı kəndi nura boyamışdı. Baca-baca gəzən uşaqların səsi, göyə atılan lopalar kənddə bir canlanma, bayram əhval-ruhiyyəsi yaratmışdı. Kəndin bu cah-cəlallı mənzərəsinə donuq nəzərlərlə baxırdım. Bir anlıq uzun illər həsrət qaldığım doğmaca kəndimin bu bayram şənliyində mən də iştirak etmək istədim. Addımımı atmamış içimdən bir səs gəldi: "Hara gedirsən? Hara gedəcəksən? Kimin qapısını döyəcəksən? Kimin qapısını ərk edib açacaqsan?" Doğrudan da, hara gedəcəkdim? Kənddə qohum-əqrəbam olsa da, nə mən onları tanıyırdım, nə də onlar məni. Bu əziz gündə heç kəsin qapısını döyməyə cürət etmədim".
O, keçirdiyi tərəddüdlərdən sonra qəbiristanlığa tərəf çevrilir, daxilində qəribə bir güc onu qəbiristanlığa doğru çəkir. Qaranlıqda qəbiristanlığın vahiməli görünüşü belə onun istəyinin qarşısını kəsə bilmir. Həcər qəlbində daşıdığı yükün ağırlığından elə "Qonaq" ağacının gövdəsinə sarılaraq dünyasını dəyişir. Dan yeri söküləndə kənd camaatı kəndin ağbirçəyi Güllü ananın məsləhətilə onu dəfn edirlər: "Güllü ana meyiti öz əlləri ilə yudu. Əlləri meyitin qulağındakı sırğalara dəyəndə əl saxlayırdı. Sırğalar sanki ona nə isə demək istəyirdi... Xatırla, xatırla bu qozalı tənələri xatırla! Güllü ana çalışırdı ki, ona tanış gələn bu sırğaları xatırlasın, elə bil kimsə yaddaşını silib, atırdı. Yadına sala bilmirdi ki, Həcər onuncu sinfi bitirəndə Heyran xala qızına bağışladığı sırğalar, həmən qozalı sırğalar idi". Güllü ana onu qulağında tənəsi, barmağında üzüyü, yanında çantası ilə dəfn etməyin düzgün olmadığını bilsə də, onu elə bu şəkildə dəfn etməkdən başqa çıxış yolu olmadığını da söyləyir və onun baş daşına məhz bu sözləri yazdırır: "Göyərçinlinin qonağı".
Əslində, hər insan bu dünyada qonaqdır. Müəllif əsərin sonunda diqqəti bu məsələyə yönəldir. Onun əsərinin qəhrəmanı dünənindən, keçmişindən uzaqlaşdığı üçün doğma məkanda da yaddır, tənhadır. Hekayənin ideyası, gənc nəslə ismarıcları onun nə qədər aktual məsələyə toxunduğunu bir daha sübut edir. Burada qoyulan problem insanı düşünməyə vadar edir. İngilis şairi Uilyam Verner onu yüksək qiymətləndirərək deyib: "İnsanın probllemlərini həll edə biləcək ən sədaqətli dostu onun düşüncəsidir".
Hekayədə fikirlər burulğanında vurnuxan qəhrəmanı düşüncələri ona görə xilas edə bilmir ki, o, zamanı dəyərləndirməkdə gecikmiş, özü ilə dialoqa belə çox gec başlamışdır. Fransız təbiətşünası Corc Lui Buffon deyib: "Ən ağır itkilərdən biri zaman itkisidir". Hekayənin məzmunundan düşüncələrinin son anlaradək ona sadiq qaldığını görürük. O, sonda həyata baxışının müəyyən qədər dəyişdiyini hiss etdikdə isə mövcud problemi həll etmək mümkünsüz olur. Diqqətlə nəzər saldıqda müəyyən olur ki, dünənini səhifələyən qəhrəman keçmişi ilə bağlı tutduğu mövqedə ("buzlu") bir zaman özünü tam haqlı saysa da, zaman keçdikcə bu tərəddüdə, hətta təəssüfə belə çevrilir.
Bu qədər yüksək məziyyətləri ilə bərabər, bir məsələni də qeyd etməliyik ki, süjeti, xüsusilə ekspozisiya və finalı son dərəcə maraqlı şəkildə qurulan hekayədə nəqletmənin uzunmüddətli davam etməsi bəzən marağın müəyyən qədər azlması ilə də nəticələnə bilər. Diqqətlə nəzər saldıqda müəyyən olur ki, müəllif bir neçə hekayənin mövzusunu bir məcrada təqdim etməyə çalışmışdır. Onları fərdi şəkildə təqdim etsə idi, yaşlı və orta nəsillə yanaşı, səbirsizlikdən əziyyət çəkən gənc nəsil tərəfindən də sonadək marala oxunardı. Əslində, müəllif bu əsəri elə məhz gənc nəsil üçün qələmə almışdır. Onun qəhrəmanının itkilərini görüb, ağrılarını yaşayıb zamanı dəyərləndirməyi bacarsınlar. Bilsinlər ki, həyat sürətlə keçib gedir. Sonda yollar ayrıcında qalmamaq, mənən məhv olmamaq, müvəffəq olmağı bacarmaq üçün hər anı düzgün dəyərləndirmək mütləqdir!
İlahə DADAŞOVA
Bakı Dövlət Universitetinin dissertantı
525-ci qəzet.- 2018.- 19 aprel.- S.7.