Yenilməz, yanılmaz və yorulmaz Vaqif Yusifli
Yaşar QASIMBƏYLİ
Filologiya elmləri doktoru,
AMEA-nın baş elmi işçisi
Çağdaş
Azərbaycan nəzəri-estetik fikrinin
sayılıb-seçilən nümayəndələri
haqqında düşünərkən dərhal
yadımıza fəal və məhsuldar tənqidçi və
ədəbiyyatşünaslarımızdan biri kimi Vaqif Yusifli
düşür.
Vaqif
Yusifli öz yaradıcılığının sanbalına və
əsərlərinin sayına görə tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
məşhur nümayəndələri ilə bir sırada
durur. Filologiya elmləri doktoru, professor Tahirə Məmməd
istedadlı və zəhmətkeş alimin 65 illiyinə həsr
etdiyi məqaləsində yazırdı: "23 kitab, 800-dən
artıq məqalə müəllifi olan, məqalələri
təkcə respublikamızda deyil, Türkiyə, Amerika,
Almaniyanın nüfuzlu elmi jurnallarında da işıq
üzü görən tənqidçinin imzası hələ
tələbəlik illərindən mətbuatda görünməyə
başlamışdır. Müəllifi olduğu məqalə
və kitablar keçən əsrin ikinci yarısından
başlayaraq Azərbaycan nəsrinin, poeziyasının,
dramaturgiyasının və ədəbi-tənqidinin
inkişaf prosesini, mənzərəsini əks etdirir. Budur,
onun çap olunan və ədəbi ictimaiyyətdə rəğbət
doğuran kitabları: "Məmməd Araz
dünyası", "Tənqid yarpaqları",
"Karvanbaşı, yolun hayanadır", "Tənqid və
bədii söz", "Tənqid də
yaradıcılıqdır", "Yolayrıcı",
"Poeziyanın yolları və illəri", "R.Rza və
müasir Azərbaycan poeziyası", "Poeziya və
zaman" və s.
Vaqif
Yusifli ədəbi taleyi və yaradıcılıq yolu
heç kimə bənzəməyən bir şəxsiyyətdir.
Onun ədəbi tərcümeyi-halında dörd onilliyin gərgin
zəhmətləri və axtarışları, sevinc və
qayğıları cəmləşib. Peşəkar qələm
yoldaşları ətrafında çox sıx olduğu 70-80-ci
illərdə də, onların sıraları və səfləri
seyrəlib, tamamilə yoxa çıxdığı 90-cı
illərdə və XXI yüzilin ilk onilliyində də Vaqif
Yusifli eyni əzmkarlıq, şücaət və cəsarətlə
yazmaqdadır. Dayanmadan və nəfəsini dərmədən
yaza-yaza öz taleyini, ədəbiyyatımızın
özünəməxsus və gözəl bir əfsanəsini
yaratmaqdadır.
Vaqif
Yusiflinin müqəddəs ədəbiyyat dərgahına qədəm
qoyduğu 50 il əvvəlki ədəbi zaman və məkan
yadımızdan çıxmayıb. İndi olduğu kimi, o
vaxtlar da ziyalılarımızın üç sevimli ədəbi
nəşri olardı: "Ədəbiyyat qəzeti",
"Azərbaycan" və "Ulduz" jurnalları. Vaqif
müəllim bu ədəbi nəşrlərin ən fəal
müəlliflərindən və ədəbi sakinlərindən
biri idi. Onu da deyim ki, 70-ci illərin əvvəlləri və
sonlarında ədəbiyyatımıza şair və nasirlərin
yeni dalğasında tənqidçi və ədəbiyyatşünaslar
da təşrif buyurmuşdular. Aydın Məmmədov, Kamil Vəli
Nəriman oğlu, İsa Həbibbəyli, Teymur Kərimli,
Nadir Cabbarlı, Qurban Bayramov, Kamal Abdulla, Kamran Əliyev, Vilayət
Quliyev, Şirindil Alışanlı, Rafael Hüseynov, Teymur Kərimli,
Nizami Tağısoy, Nizaməddin Şəmsizadə, Nizami Cəfərov,
Vəli Nəbioğlu, Muxtar Kazımoğlu və
başqaları bu pleyadanın yaddaqalan və parlaq imzaları
idi. Vaqif Yusifli tənqidimizin "yetmişincilər"
adlanan məşhur nəslinin istedadlı və məhsuldar, tənqid
sənətinə ən sədaqətli nümayəndəsidir.
Bir
yaradıcı şəxsiyyət kimi tənqidçini təhlil
etmək və səciyyələndirmək son dərəcə
çətindir. Onun özünəməxsusluğunu və bənzərsizliyini
kəşf etmək isə ondan da müşküldür.
Vaqif Yusifli kimlər haqqında yazıb? Sualı belə qoymaq
daha məqsədəuyğundur: Kimlər haqqında
yazmayıb? Etiraf edək: Nəsr və poeziya haqqında eyni dərəcədə,
eyni uğurla yaza bilmək hər qələm sahibinə nəsib
olmur. Vaqif müəllim altmışıncılar haqqında
- bütöv bir böyük nəsil haqqında mükəmməl
yazmağı bacaran yeganə tənqidçimizdir. Şair
altmışıncıları da, nasir
altmışıncıları da o, özünəməxsus və
sövqi-təbii bir erudusiya ilə təhlil etməyi
bacarır. İsa Muğanna, Əlfi Qasımov, Sabir Əhmədli,
Anar, İsi Məlikzadə, Yusif Səmədoğlu,
Elçin, Sabir Azəri, Mövlud Süleymanlı və b. haqqında
necə uğurla yaza bilirsə, həmin nəslin poeziya qolu -
Əli Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk, Fikrət
Qoca, Ələkbər Salahzadə, Nəriman Həsənzadə,
Hüseyn Kürdoğlu, Fikrət Sadıq, Cabir Novruz, Vaqif Səmədoğlu,
Musa Yaqub, Şahmar Əkbərzadə, Abbas Abdulla, İsa
İsmayılzadə, Məmməd İsmayıl, Səyavuş
Sərxanlı, Çingiz Əlioğlu, Sabir Rüstəmxanlı,
Ramiz Rövşən və başqaları barəsində də
yüksək səmimiyyət və istedadla yaza bilir.
Vaqif
Yusifli məhz buna görə də, haqlı olaraq, hərəkətdəki
estetikanın ən məhsuldar nümayəndəsidir; o, indiyə
kimi 2000-ə yaxın ədəbi-publisist və tənqidi
yazı, müxtəlif rəylər, ön sözlər və
tərcümələr çap etdirib. Görkəmli alimin
yazı manerasında və söz sənətinə
yanaşmalarında diqqəti çəkən bariz
xüsusiyyətlər hansılardır? Öncə qeyd etməliyik
ki, Vaqifin yazı tərzi və səriştəsi öz zərifliyi,
cilalılığı və cazibədarlığı ilə
seçilir. O, həmişə yazdığı və
qaldırdığı məsələlərə dərindən
nüfuz edir, bədii mətnə cəsarətlə
müdaxilə və müraciət etməkdən çəkinmir.
Son dövrlər geniş yayılmış və artıq dəb
halına çevrilmiş məşhur elmi-estetik mərəzə
onun yazılarında qətiyyən rast gəlməzsiniz; bədii
əsər mətnini dərk və təhlil etməyə dərrakəsi
çatmayan bir çox müəlliflər konkret təhlil və
təlqindən qaçaraq, çox zaman əsər
haqqında qeyri-müəyyən fəlsəfi mühakimələr
yürütməklə və oxuduqlarını, eşitdiklərini
nümayiş etdirməklə kifayətlənirlər. Bununla
da öz zövqsüzlüklərini və ümumən, ədəbiyyat
adamı olmadıqlarını gizlətməyə,
niqablamağa can atırlar. Hazırda ədəbiyyatşünaslıqda
və folklorşünaslıqda, xüsusən kompüterlər,
internet və yeni texnologiyalarla "silahlanmış"
mütəxəssislərin müxtəlif yönlü
yaradıcılıq işlərində "mətndən
qaçma" və oxuduğu elmi ədəbiyyatları
"gözə soxma" tendensiyası getdikcə vüsət
almaqdadır. Vaqif Yusiflinin yaradıcılığı isə
başdan-ayağa bədii mətn üzərində qurulub. O,
nəzmin və nəsrin aurasını, qan
dövranını öz vücudundakı damarlar kimi,
damarlarındakı qan kimi duymağa və hiss etməyə
can atır. Bədii əsərlə öz mənəvi
dünyası arasında gözə görünməz əlaqə
və rabitə yarada bildiyinə görə də Səməd
Vurğun, Mikayıl Müşfiq, Rəsul Rza, Süleyman
Rüstəm, Osman Sarıvəlli, Əhməd Cəmil, Nigar
Rəfibəyli, Mirvarid Dilbazi, İslam Səfərli, Adil
Babayev, Bəxtiyar Vahabzadə, Nəbi Xəzri, Qabil, Hüseyn
Arif, Əliağa Kürçaylı və başqa
böyük şairlərimiz barəsində
yazdığı rəngbərəng məqalələr ədəbi
tənqid tariximizdə və ədəbiyyatşünaslıqda
müəyyən iz buraxmışdır. Özünəməxsus
və obyektiv nöqteyi-nəzərinə görə, Mirzə
Cəlil, Hüseyn Cavid, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev,
Nəcəf bəy Vəzirov, Cəfər Cabbarlı, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Məmməd Səid Ordubadi,
Əbülhəsən, Mehdi Hüseyn, Sabit Rəhman, Ənvər
Məmmədxanlı, Mirzə İbrahimov, Mir Cəlal,
İlyas Əfəndiyev, İsmayıl Şıxlı və
başqa ədəbi nəhənglər haqqında yazanda da,
bugünkü nəsrimizin görkəmli nümayəndələri
- Çingiz Abdullayev, Məmməd Oruc, Aqil Abbas, Kamal Abdulla,
Afaq Məsud, İradə Tuncay, Elçin Hüseynbəyli,
Mustafa Çəmənli, Rəşad Məcid, İlqar Fəhmi
və digərlərinin əsərlərini təhlil edəndə
də tənqidçi öz estetik nəticə və qənaətlərində
səhvə yol vermir.
Yuxarıda
söylədiklərimizi təsdiq və isbat etmək
üçün Vaqif Yusiflinin əsərlərindən,
onlarla kitablarından, yüzlərlə məqalə və
esselərindən istənilən qədər dəlil-sübut,
misallar gətirmək olar. Amma mən oxucunun təsəvvürlərində
bir az müəyyənlik və əyanilik hasil etmək
üçün cəmi bir-iki nümunə ilə kifəyətlənəcəyəm.
Baxın, görün, həssas və nəfis üslublu
münəqqid müraciət etdiyi şairlərin
dünyasına - son dərəcə məhrəm və
yalnız nadir hallarda bəni-adam nəzəri və nəfəsi
yetəcək aləmlərinə necə ehtiyatla daxil olur:
"Poeziyamızın iki görkəmli nümayəndəsinin
- Musa Yaqubun və Məmməd İsmayılın son illərdə
yazdığı şeirlərə üz tutmaq istəyirəm.
Niyə məhz onların yaradıcılığına? Mənim
fikrimcə, yaşı yetmişi keçmiş bu iki şair
hələ də sözün cazibəsindən
uzaqlaşmamışlar. Onların
yaradıcılığına birtərəfli yanaşan hər
kəs düşünə bilər ki, Musanın da, Məmmədin
də ən gözəl şeirlərinin
yazıldığı illər arxada qalıb, daha onların
poetik gücü tükənib və Musa da, Məmməd də
öz köhnə şeirlərinin havasında
yaşayırlar: "Zəmilərim, xırmanlarım
sovrulub, Təndə canım, saçda dənim qovrulub, Xəzəl
altda gül otlarım qıvrılıb, Bundan sonra nə
olacaq, olacaq. Mən dərdimi pıçıldadım
dağlara, Dağlar alıb payladı oymaqlara. Dövrüm
verdi haqqımı nahaqlara, Bundan sonra nə olacaq, olacaq". -
Bu şeir, əgər belə demək mümkünsə,
payız lirikası nümunəsidir. Musanın son illərdə
yazdığı şeirlərdə ömrün o tayı ilə
bu tayı - cavanlıqla qocalıq, baharla payız çox
tez-tez qarşılaşdırılır və şairin səsində
bir hüzn, bir təəssüf nidası duyursan... Deyək
ki, bizim poeziyada ömrün ötən illəri ilə bu
günün qarşılaşdırılmasına az təsadüf
etməmişik, təəssüfedici notlar səslənib.
Halbuki keçmişi xatırlamaq, ömrün gözəl
çağları üçün bir nisgil duyğusuyla
yaşamaq özü də gözəldir. Vaxt vardı ki, Musa
Yaqubun şeirlərində təbiət də, bu təbiətin
bütün atributları da üzə
gülürdü..." Tənqidçinin bu emosional misallara
və yaşantılara münasibəti qəlbinizi riqqətə
gətirir. Şair dünyası ilə münəqqid
dünyası arasındakı həmahənglik məni bir
oxucu kimi sevindirir. Tənqidçi insanla təbiət arasındakı
harmoniyadan söz açıb heyrətlənirsə, məni
Musa Yaqub və Vaqif Yusifli dünyalarının
doğmalığı, həmahəngliyi heyrətləndirir:
"Əlbəttə, Musa Yaqubun "Dostlarını aparan
qatar" gedib, özü isə yalqızdı və bu
yalqızlığı, tənhalığı biz onun
ikimininci illərin əvvəllərindən indiyə qədər
yazdığı şeirlərinin əksəriyyətində
hiss edirik. Musaya haqlı olaraq "təbiət şairi"
deyirlər, o, təbiətdən cəmiyyətə, cəmiyyətdən
də təbiətə boylanan, insanla təbiət arasında
harmoniyanı şeirlərində böyük sənətkarlıqla
canlandıran şairdir. Doğrudan da, Azərbaycanın balaca
bir cənnətində oturub, təbiətin bitib-tükənməyən
möcüzələrindən gözəl şeirlər yazan
bir şairin indi qəm-qüssəyə batması, öz kədərini
şeirlərində yaşaması heç də təəccüblü
deyil. Şair yaşlaşanda, onun içindəki filosof da
yaşa dolur, gedən ömürə, bir də qayıtmayan
illərə, aylara boylanır, başlayır ruhu ilə
söhbətə..."
Azərbaycan
ədəbi məkanında ədəbi-tənqidi məqalə
janrının hal-hazırkı vəziyyətini müəyyənləşdirən
münəqqidlərimizdən biri və bəlkə də,
birincisi Vaqif Yusiflidir. Onun yaradıcılığının
müxtəlif dövrlərinə aid olan əsərlərinə
müraciət etsək, görərik ki, o, hər bir
yazının özünəməxsusluğu və
emosional-estetik dəyər qazanması üçün can
atır. Bütün düşüncəsini və mənəvi
enerjisini məhz bu məqsədə - baş ədəbi-estetik
janrın müstəqilliyini və nüfuzunu qorumağa
yönəldir. Elə bu səbəbdən də alimin hər
bir yaxşı məqaləsində hər dəfə
janrın poetikasının təkrarsız komponentləri -
orijinal proloq və təzə-tər, təravətli
epiloqlarla, ədəbi-nəzəri fikrin və təhlilin
yeni, gözlənilməz və rəngbərəng
dinamikası ilə rastlaşırıq.
Vaqif
Yusifli az qala yarım əsrə yaxındır ki, ilhamla və
sonsuz məhəbbətlə yazıb-yaratmaqdadır. Onun təxminən
70-ci illərin ortalarından Azərbaycanın baş
jurnalı "Azərbaycan"da ədəbi fəaliyyətə
başlamasını nəzərə alsaq, əminliklə
söyləmək olar ki, düz 40 ilə yaxındır ki, zəhmətkeş
alim peşəkar Azərbaycan ədəbi-tənqidi fikrini təkcə
redaktə etməklə yox, eyni zamanda, cilalamaq, zənginləşdirmək
və yeni zirvələrə yüksəltməklə məşğuldur.
Elə bu səbəbdən də peşəkar tənqidçinin
məqalələrində dərinlik, yüksək elmi səviyyə,
axıcı və nəzakətli təhkiyə tərzi,
heç kimlə müqayisə olunmayan professionalizm ilk
baxışdanca nəzərə çarpır.
Vaqif
Yusifli "Ağ saçların hekayəti" məqaləsində
tanınmış yazıçımız Aqil Abbasın
özünəməxsus bədii dünyasını
açmaq, kəşf etmək və səciyyələndirməklə
kifayətlənmir, eyni zamanda, onun çağdaş Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixindəki yerini və mövqeyini də
təyin etməyə müvəffəq olur. Bu məqalə
alimin elmi-estetik niyyətinin və konsepsiyasının
açılmasına, aydınlaşdırılmasına xidmət
edir.
Vaqif
Yusiflinin 70 yaşı! Ömrün və
yaradıcılıq yolunun kamillik zirvəsi! Əgər biz bu
zirvədən keçən illərə və yollara nəzər
salsaq, böyük zəhmətlərin və uğurların
bir-birini əvəz etdiyini görərik. Təsadüfi deyil
ki, görkəmli alim filologiya elmləri doktoru Vaqif Yusifli son
illərdə nəşr etdirdiyi fundamental kitablarında məhz
illərin və yolların yaddaşını
("Poeziyanın illəri və yolları", Bakı, 2009)
və əlahəzrət zamanın poeziyadakı izlərini
("Poeziya və Zaman", Bakı, 2012) açıb göstərməyə
çalışıb.
Vaqif
Yusiflinin həyat və yaradıcılıq yolunu bir neçə
kəlmə ilə ümumiləşdirmək zərurəti
doğulsaydı, mən onu mübarizlik və cəsurluq
örnəyi adlandırardım. Bir də söz sənətinə
sonsuz sevgi və sədaqət nümunəsi deyərdim.
Dahi
rus yazıçısı Anton Pavloviç Çexov öz məşhur
hekayələrinin birinin qəhrəmanını
"istedadlı insan" adlandırır. Mənə elə
gəlir ki, tənqidçi dostum və həmkarım Vaqif
Yusifli məhz böyük hərflərlə yazılan
İstedadlı İnsandır. Bu istedadlı insanın yorulmaz
və mübariz qəlbi Azərbaycan ədəbiyyatını
yeni bir əfsanə ilə zənginləşdirməkdədir.
Bu isə Azərbaycan bədii sözünü sevmək və
sevdirmək eşqi ilə yaşayan zəhmətkeş bir
insanın, mərd və mətanətli bir qələm
sahibinin yaratdığı əfsanədir.
Azərbaycanın
bədii sözünü ürəkdən sevən və
öz sevgisini könüllərə paylaşmaqdan yorulmayan,
yanılmaz və yenilməz zəhmətkeş alimə can
sağlığı və uzun ömür arzulayırıq.
525-ci qəzet 2018.- 20 aprel.- S.6.