135 yaşlı Naxçıvan teatrı:
dünən və bu gün
"Yaxın Şərqin ən
qocaman sənət ocaqlarından biri olan Naxçıvan
teatrı çox şərəfli bir yol keçmişdir. Teatr bu gün
də zəngin yaradıcılıq ənənəsini
şərəflə davam etdirir".
Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqının
Ümummilli lideri
Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan
Naxçıvan tarixin ayrı-ayrı dövrlərində Azərbaycan
tarixinə, elminə, ədəbiyyat və ictimai fikrinə
görkəmli şəxsiyyətlər bəxş etməklə,
incəsənət, teatr sahəsində də sürətli
inkişaf yolu keçib.
Naxçıvanda
teatrın yaranması, təşəkkülündə Eynəli
bəy Sultanov, Paşa ağa Sultanov, Qurbanəli Şərifov,
Fərəculla və Nəsrulla Şeyxov qardaşları,
Mirzə Ələkbər Süleymanov, Məmmədqulu bəy
Kəngərli, Mirzə Cəlil Şürbi, Mirzalı bəy
Bəktaşi və digərlərinin mühüm xidmətləri
olub.
Qori
Müəllimlər Seminariyasında təhsil alan gənclərin-Mirzə
Əliməmməd Xəlilov, Məmməd Xəlilov,
Hüseyn Xəlilov, Ələsgər Şeyxov, Heydərqulubəy
Muradəsilov, Mirzə Ələkbər Süleymanov və Cəlil
Məmmədquluzadə 1879-cu ildən başlayaraq yay tətil
günlərində doğma şəhərlərinə gəlmələrindən
istifadə edən naxçıvanlı ziyalılar demokratik
ideyaların xalq arasında yayılmasında onların
gücündən də istifadə edirdilər.
Yazıçı, şair, dramaturq, publisist, tərcüməçi,
pedaqoq, teatr xadimi, teatr tənqidçisi Eynəli bəy
Sultanov 1882-ci ildə öz evində "Ziyalılar cəmiyyəti"
təşkil edir. "Ziyalılar cəmiyyəti"ndə
digər məsələlərlə yanaşı, dünyəvi
teatrın yaradılması haqqında məsələlər
müzakirə edilirdi. Cəmiyyət
üzvlərinin təşəbbüsü və səyi nəticəsində
1883-cü ildə Naxçıvanda ilk dəfə olaraq
"Naxçıvan Müsəlman İncəsənəti və
Dram Cəmiyyəti" yaradılır. Cəmiyyətin
üzvləri Mizə Fətəli Axundovun
"Müsyö-Jordan və Dərviş Məstəli
şah" əsərini tamaşaya hazırlayırlar və
tamaşanın göstərilməsinə icazə almaq
üçün İrəvan Xalq Məktəbləri
inspektoru U.V.Lovalnikova 1883-cü il aprel ayının
11-də teleqram göndərirlər.
135 il
bundan əvvəl qədim Naxçıvan şəhərinin
"Zaviyyə" məhəlləsində, Hacı Nəcəf
Zeynalovun evində Mirzə Fətəli Axundovun
"Müsyö-Jordan və Dərviş Məstəli
şah" komediyası 1883-cü il may ayının 11-də
tamaşaya qoyulur və həmin gün Naxçıvan
teatrının təvəllüd tarixinə çevrilir. Naxçıvan şəhərində ilk tarixi teatr
tamaşası göstərildikdən sonra Azərbaycan dilində
teatr tamaşaları göstərilməsini qadağan edir.
E.Sultanov
ruhdan düşməyərək "Tatarka" ("Azərbaycan
qadını") əsərini rus dilində yazır və
1984-cü ilin fevral ayında Naxçıvan şəhər
məktəbinin inspektoru Nikolayevin təşəbbüsü ilə tamaşaya qoyulur. Bundan
sonra 1885-ci ildə yerli müəlliflərin yazdıqları
"Kəl döyüşü" və "Üsuli-cədid"
adlı vedovillər, 1886-cı ildə Mirzə Fətəli
Axundovun "Müsyö-Jordan və Dərviş Məstəli
şah" komediyası yoxsul şagirdlərin xeyrinə
oynanılır. "Naxçıvan müsəlman incəsənəti
və dram cəmiyyəti" üzvlərinin təşəbbüsü
ilə 1887-ci ilin sentyabr ayının 2-də Naxçıvan
şəhər məktəbinin ana dili və şəriət
müəllimi Mirzə Sadıq Qulubəyovun vasitəsilə M.F.Axundovun "Molla İbrahim Xəlil
kimyagər" komediyası Cəlil Məmmədquluzadə və
Mirzə Əliməmməd Xəlilovun rejissorluğu ilə
(sufyoru Mirzə Sadıq Qulubəyov) tamaşaya qoyulur.
Tamaşada Cəlil Məmmədquluzadə - Molla İbrahim Xəlil,
Əkbər (Bəyalı oğlu) Süleymanov - Şeyx Saleh,
Məhəmməd Tağı Səfərəlibəyov
(Sidqi) - Molla Həmid, Mirzə Əliməmməd Xəlilov -
Hacı Kərim Zərgər, Mirzə Əhməd Hüseynov
- həkim Ağazaman rollarını oynayırlar. Əsərin
tamaşaya qoyulması haqqında 1 sentyabr 1887-ci il tarixdə şəhər deputatı Starov tərəfindən
Naxçıvan Qəza rəisinə raport göndərilir.
Dövrünün tanınmış ziyalısı Mirzə
Əliməmməd Xəlilovun evində 1889-cu il mart
ayının 27-də C.Məmmədquluzadə və
E.Sultanovun rejissorluğu (suflyoru M.S.Xəlilov) ilə tamaşaya
qoyulan "Müsyö-Jordan və Dərviş Məstəli
şah" komediyasında isə əsas rolları
Müsyö Jordan - Cəlil Məmmədquluzadə, Hatəm
xan ağa - Əliqulu Sultanov, Məstəli şah - Mirzə
Ələkbər Süleymanov, Şahbaz bəy -
Ə.Şeyxov, Şərəfnisə - M.S.Xəlilov ifa
edirdilər.
XX əsrin ilk illərində Naxçıvan
teatrının sənət iqlimində ciddi dönüş
yarandı. Bakıda yaşayan teatr xadimləri ilə
yaradıcılıq körpüsü salındı. Azərbaycan
teatrının qüdrətli sənətkarları
Zülfüqar Hacıbəyov, Sidqi Ruhulla, Cəlil Bağdadbəyov,
Mirzağa Əliyev, Abbas Mirzə Şərifzadə, Mərziyə
xanım Davudova və digərlərinin tez-tez
Naxçıvana gəlməsi və yerli aktyorlarla birlikdə
tamaşalarda oynamaları yerli aktyorların peşəkarlıq
səviyyəsini artırırdı.
Naxçıvan teatrının yaranma tarixindən və
onun bədii mənzərəsindən söhbət
açanda böyük maarifçi-demokrat C.Məmmədquluzadənin
adını çəkməmək qeyri mümkündür. Mirzə Cəlil
Naxçıvan teatrın banilərindən biridir. 1917-ci ildə dahi sənətkar Rza Təhmasibin
rejissorluğu ilə "Ölülər" əsəri
tamaşaya qoyuldu, teatrının səhnəsində
görünməmiş uğur qazandı və
Naxçıvanın mədəni həyatda böyük
sensasiyaya səbəb oldu. Tamaşada Rza Təhmasibin
və molla nəsrəddinçi şair Əliqulu Qəmküsarın
böyük məharətlə yaratdıqları İsgəndər
və Şeyx Nəsrullah obrazları Azərbaycan teatr tarixinə
qızıl hərflərlə yazıldı. Onun
ölməz pyesləri: "Ölülər",
"Anamın kitabı", "Dəli
yığıncağı", "Qurbanəli bəy"
teatrın ən qiymətli tamaşalarından olmuş və
bu gün də səhnədə yaşayırlar.
1918-ci il may ayının 28-də Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin qurulması, Azərbaycanın müstəqil
dövlət elan edilməsi Naxçıvan diyarı əhalisində
müəyyən ümidlər yaratdı. Naxçıvanlılar
misilsiz çətinliklərə, təqiblərə,
müsibətlərə sinə gərərək milli ləyaqəti
uca tutdular, erməni silahlı quldur dəstələrinə
layiqli cavab verdilər.
1921-ci
ilin axırlarında Naxçıvanın fövqəladə
komissarı B.Vəlibəyovun təşəbbüsü ilə
Naxçıvanda həvəskar qadınlar tərəfindən
Ü.Hacıbəyovun "Arşın mal alan"
musiqili komediyası tamaşaya qoyularaq qadınlara göstərilir.
Tamaşada Süsən Sultanova-Soltan bəy, Dilbər Sultanova
- Gülçöhrə, Gövhər Kəngərli - Xala,
Günəş Kəngərli - Əsgər, Tovuz Nəcəfova
- Süleyman, Xanım Əliyeva - Vəli, Xavər xanım (Vəlibəyovun
həyat yoldaşı) - Asya və Qəmər Nəcəfova
(Əliqulu Qəmküsarın qızı) - Telli rollarında
iştirak edirlər. O zaman Ü.Hacıbəyovun
"Arşın mal alan" musiqili komediyasının Naxçıvanda
tamaşaya qoyulması qadın
azadlığı və çadraya qarşı mübarizədə,
qadınların maarif və mədəniyyətə cəlb
edilməsində irəliyə atılan mühüm addım
idi.
XX əsrin iyirminci illərində Naxçıvan teatrının
ab-havasında, sənət iqlimində ciddi dönüş
yarandı. Aktyorlar vahid truppada birləşdi.
Naxçıvan Xalq Komissarlar Sovetinin 21 yanvar 1922-ci il tarixi qərarı ilə Milli teatrın qanun
layihəsi təsdiq edildi. Naxçıvan Xalq Maarif
Komissarlığının 8 fevral 1922-ci il
tarixli 28 nömrəli əmri ilə Naxçıvanda
bütün teatr işlərini idarə etmək
üçün sənaye nəfsə (incəsənət)
şöbəsi (Dövlət teatrolar direktoriyası)
yaradıldı. Həmin şöbəyə Həsən
Səfərov (Səfərli) sədr, Həmid Mahmudov və
Əli Xəlilov üzv təyin olunurlar.
Müqtədir
sənətkar Sidqi Ruhulla Naxçıvan teatrının
direktoru və baş rejissoru vəzifəsində fəaliyyət
göstərdiyi 1931-1933-cü illərdə tamaşaya
qoyduğu "Otello", "Qaçaqlar", "Pəri
cadu", "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz
cavan", "Hacı Qəmbər", "Hacı Qara"
tamaşaları özünün profesional həlli ilə diqqəti
cəlb edir. Ümumiyyətlə, Sidqi
Ruhullanın Naxçıvan teatrının mənəvi
inkişafında, aktyorların formalaşmasında
mühüm xidmətləri olmuşdur.
Yusif Yulduzun quruluşunda 1937-ci ildə Mirzə
İbrahimovun "Həyat" pyesinin tamaşaya qoyulması
Muxtar Respublikanın mədəni həyatında əlamətdar
bir hadisəyə çevrildi. Bu uğurlu
tamaşadan sonra 1939-cu ildə Həsən Əliyevin
quruluşunda Səməd Vurğunun "Vaqif" mənzum
pyesinin tamaşası diqqəti cəlb etdi. İbrahim Həmzəyev,
İsa Musayev, Səməd Mövləvi, Mirhəsən
Mirişli, Xədicə Qazıyeva, Firuzə Əlixanova,
Əyyub Haqverdiyev, Abbas Quliyev, Ruxsarə Ağayeva, Əyyub
Abbasov və başqalarının hər iki tamaşadakı
gözəl ifaları teatrın uğurları idi.
1938-ci
ilin mart ayında Azərbaycan dramaturgiyasının banisi Mirzə
Fətəli Axundovun anadan olmasının 125 illiyi münasibəti
ilə Naxçıvan teatrında ədibin "Hacı
Qara" komediyası İsa Musayevin quruluşunda tamaşaya
qoyuldu. Tamaşada Sadıq Həsənov (Hacı Qara), Səməd
Mövləvi (Heydər bəy), Əyyub Haqverdiyev (Kərəməli),
Firuzə Əlixanova (Tükəz), Xədicə Qazıyeva
(Sona), Rza Tumbullu (Naçalnik) və Əyyub Abbasovun (Həsən
ağa, Ohan və Sərkis) yaratdıqları obrazlar diqqəti
cəlb edir. Naxçıvan MSSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin
26 dekabr 1938-ci il tarixli qərarı ilə
Naxçıvan Dövlət Dram Teatrına Mirzə Fətəli
Axundovun adı verilir.
Böyük
Vətən Müharibəsi illərində
Naxçıvanın teatrının repertuarında qəhrəmanlıq
və vətənpərvərlik ideyalı: S.Vurğunun
"Fərhad və Şirin", R.Rzanın "Vəfa",
M.Təhmasibin "Aslan yatağı", Z.Xəlilin
"İntiqam", K.Simonovun "Vətən oğlu",
A.Şaiqin "Vətən" və s. əsərlərə
üstünlük verməklə tamaşaçılarda vətənə
məhəbbət, düşmənlərə qarşı
nifrət hissləri aşılanır.
Bu qədim sənət məbədi 1964-cü ildən
etibarən Cəlil Məmmədquluzadənin adını
daşımaqla Naxçıvan Dövlət Müsiqili Dram
Teatrı adlandırılır. Teatrın
repertuarına olan dramaturqun "Anamın kitabı" əsəri
1965-ci ilin dekabr ayında tamaşaya qoyuldu. Həmin ilin iyul ayında teatr Bakı şəhərində
geniş və tələbkeş tamaşaçı
qaşısında K.Ağayevanın "Məhsəti",
H.Razinin "Odlu diyar", C.Əmirovun "Sahil əməliyyatı"
tamaşalarını müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirdi.
1970-1980-ci illərdə Naxçıvan teatrının bədii həyatında ciddi dönüş yaranmış, Baxşı Qələndərli, Vəli Babayev, Vaqif Əsədov və Əliqismət Lalayevin tamaşalara verdiyi quruluşlar daha çox diqqəti cəlb etmişdir. Repertuara daxil edilən əsərlərə qismən nəzər salsaq, bunu aydınlığı ilə görə bilərik. Anarın "Adamın adamı", R.İbrahimbəyovun "Yaşıl qapı arxasında", "Kabinet əhvalatı", İ.Qasımovun "Nağıl başlandı...", R.Rövşənin "Dərs", R.Heydərin "Bahar qız", L.Rəşidzadənin "Toya bir gün, bir günorta qalmış", C.Əfruzun "Qanqın böyük dalğası" və s. tamaşalar özünün əxlaqi-etik problemi, müasirlik duyğusu, ən başlıcası isə maraqlı rejissor təsviri və yaddaqalan aktyor oyunu ilə diqqəti çəkir. Bu illərdə Azərbaycan dramaturgiyası ilə yanaşı, dünya dramaturqlarının - A. Makayenokun "Tribunal", O.Bokayevin "Yetkinlər", G.Midivaninin "Vətən namusu", "Konsulu oğurladılar", N.Dumbadzenin "Darıxma ana", G.Xuqayevin "Arvadımın əri", "Mənim qayınanam", R.Kauqverin "Ağır cəza", Ç.Aytmatov və K.Məhəmmədcanovun "Füdzi dağında qonaqlıq" pyeslərinə də geniş meydan verilirdi. Azərbaycan Respublikasının xalq artisti, istedadlı rejissor Vaqif Əsədovun quruluş verdiyi yunan dramaturqu Sofoklun "Elektra" tamaşası Tiflisdə keçirilən Ümumittifaq teatr festivallarının baş mükafatına layiq görüldü və Ümumittifaq televiziyası ilə yayımlandı.
Azərbaycan Respublikasının Əməkdar İncəsənət xadimi Baxşı Qələndərli Naxçıvan teatrında fəaliyyət göstərdiyi (1964-1985) illərdə quruluş verdiyi: K.Ağayevanın "Məhsəti", B.Lavryonovun "Hücum", A.Şirvanzadənin "Nakam qız", Vs.İvanovun "Zirehli qatar 14-19", S.Vurğunun "Vaqif", C.Cabbarlının "Solğun çiçəklər", H.Cavidin "Şeyx Sənan", "Şeyda", H.Razinin "Arxalı dağlar", "Haray səsi", Ə.Yusiflinin "Səadət naminə", "Siz xoşbəxt yaşayın", M.Tarverdiyevin "Qəmküsar", H.Fətullayevin "Alınmaz qala", H.Dumbadzenin "Darıxma ana", N.Nehrəmlinin "Qəmli günlər", S.S.Axundovun "Laçın yuvası", Ə.Yusifovun "Məhəbbət abidəsi", K.Qoldoninin "Məzəli hadisə" və s. tamaşalar zəngin rejissor yozumu onun yüksək peşəkarlığını uğurla nümayiş etdirirdi.
Bu illərdə diqqəti cəlb edən ən mühüm cəhət teatrın türk dramaturgiyasına müraciət etməsi oldu. Azərbaycan Respublikasının Əməkdar artisti, rejissor Vəli Babayev dünyaşöhrətli dramaturq Nazim Hikmətin Vera Tulyakova ilə birlikdə yazdıqları "Kor padşah" pyesini (29 dekabr 1968) tamaşaya qoydu. Bundan sonra o, Əziz Nesinin "Toros canavarı" (25 yanvar 1971), Nazim Hikmətin "Bayramın birinci günü" (18 oktyabr 1980), Orxan Kamalın "Yad qızı" (7 yanvar 1984), Turan Oflasoğlunun "Dəli İbrahim" (25 oktyabr 1984), Rəşad Nuri Güntəkinin "Dodaqdan qəlbə" (5 fevral 1988) tamaşalarına quruluş verdi. Əsgər Əsgərovun quruluşunda Nazim Hikmətin "Qəribə adam" (30 may 1989) və Əziz Nesinin "Ölən adam" (29 iyul 1992) tamaşaları da xüsusilə diqqəti cəlb etdi.
Naxçıvan teatrının tarixinə nəzər salarkən sanballı rejissorlar: Böyükxan Naxçıvanski, Rza Təhmasib, Kazım Ziya, Həsən Səfərli, Səməd Mövləvi, İbrahim Həmzəyev, İsa Musayev, Əli Hüseynov, Həsən Ağayev, Baxşı Qələndərli, Vəli Babayev, Nəsir Sadıqzadə, Vaqif Əsədov, Əliqismət Lalayev, Kamran Quliyev, Yasəmən Ramazanova, Rövşən Hüseynov, rəssamlar - Bəhruz Kəngərli, Adil Qazıyev, Şamil Qazıyev, Əyyub Hüseynov, Məmməd Qasımov, Yuran Məmmədov, Mircəlil Seyidov, Sabir Qədimov, Məmmədli İsmayılov, Hüseynqulu Əliyev, Əbülfəz Axundov, Səyyad Bayramov, Əli Səfərli, bəstəkarlar - Mənsur Sultanov, Tapdıq Hüseynov, Ənvər Hüseynov, Adil Kəngərli, Səfər Rəcəbli, Məmməd Cavadov, Məmməd Ələkbərov, Rəşid Məmmədov, Ramiz Mirişli, Nəriman Məmmədov, Yüsif Əsgərov, Şəmsəddin Qasımov, Əkrəm Məmmədov, Əqidə Ələkbərova, Yaşar Xəlilov və bu kimi sənətkarlar nəslinin yetişdiyinin şahidi oluruq.
Naxçıvan teatrında 1910-cu ildən bu günədək Azərbaycan bəstəkarlarının - Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun", "Əsli və Kərəm", "Ər və arvad", "O olmasın, bu olsun", "Arşın mal alan", Zülfüqar Hacıbəyovun "Aşıq Qərib", "Evliykən subay", "50 yaşında cavan", Fikrət Əmirovun "Gözün aydın", Səid Rüstəmovun "Beş manatlıq gəlin", "Durna", Ağası Məşədibəyovun "Toy kimindir", Süleyman Ələsgərovun "Ulduz", "Özümüz bilərik", "Olmadı elə, oldu belə", Vasif Adıgözəlovun "Boşanaq-evlənərik", Emin Sabitoğlunun "Hicran" və başqa opera və operettalar böyük uğurla tamaşaya qoyulmuşdur.
Naxçıvan teatrında yerli müəlliflərin pyeslərinə həmişə böyük diqqət verilmişdir. 1929-cu ildə Müzəffər Nəsirlinin "Azadlıq günəşi" pyesinin tamaşaya qoyulması gələcək yerli dramaturqların yetişməsinə zəmin yaratdı. Sonrakı illərdə Qurban Qurbanovun "Ayrım", "Xosrov və Şirin", Əbülfəz Abbasquliyevin "Günəş doğur", İslam Səfərlinin "Göz həkimi", "Ana ürəyi", Hüseyn İbrahimovun "Torpaq təslim olur", "İtirilən sağlıq", Əliyar Yusiflinin "Vicdan əzabı", "Səadət naminə", "Gözüm yollarda qaldı", "Siz xoşbəxt yaşayın", Hüseyn Razinin "Günəş", "Odlu diyar", "Arxalı dağlar", "Haray səsi", Kəmalə Ağayevanın "Məhsəti", "İsmət", "Apardı sellər Saranı", Süleyman Rəşidinin "İki ananın bir oğlu", " Mən onu axtarıram", "Canlı heykəl", Həsən Elsevərin "Vüqarlı gözəl", "Alınmaz qala", "Koroğlu nəsli", "Qorxulu oyun" Məmmədli Tarverdiyevin "Kölgəli dağ", "Qəmküsar", Ramiq Muxtarın "Üfüqlər qızaranda", "Əgər sevirsə", "Şəhərli kürəkən", Novruz Nehrəmlinin "Qəmli günlər", Həmid Arzulunun "İnam", "Əlincə qalası", "İtilənən xənçəllər", "Ərsizlər və arsızlar", "Məhəbbət mərhəmət deyil", Adil Qasımovun "Aylı gecənin qaranlığında", Elman Həbibin "Sahilsiz çaylar", Əliheydər Qəmbərovun "İlan yuvasında fırtına" səhnə əsərləri müxtəlif illərdə tamaşaya qoyuldu.
(Ardı var)
Əli
QƏHRƏMANOV
AMEA
Naxçıvan Bölməsi, İncəsənət, Dil və
Ədəbiyyat İnstitutu, Musiqi və teatr şöbəsinin
müdiri, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet 2018.- 26 aprel.- S.6.