Aprel tezisləri -
postinsan haqqında esse
Əsəd CAHANGİR
I hissə
Əzrayılın
mirzələri
Sosial
şəbəkədəki dostlardan biri, - “Dekadans nə deməkdir?”, - deyə, soruşdu və bu sualı ictimai
mesaj kimi qarşılayıb, anlayışın sadə və
mümkün qədər qısa çözümünü
vermək qərarına gəldik.
Söz-sözü, fikir fikri elə çəkdi, bir də
məlum oldu ki, təkcə dekadans yox, həm də və daha
çox postinsandan bəhs edirik, özü də sadəcə
suala cavab vermir, esse yazırıq. Amma essedən məqsəd
bu anlayışlar barədə bütün təfərrüatlarına
qədər nəzəri bilik vermək deyil. İstəyirik ki, bədii fikrimizi çulğalayan
neqativ axın və ondan qurtulmaq xüsusunda qeydlərimizi
bölüşək. Sadəcə,
fikrimiz tam aydın olsun deyə bəzi nəzəri məsələlərə
toxunmalı olacağıq.
Dekadans (fransızca “eniş”) sənətdə eniş,
tənəzzül, dekadent isə bu bunu ifadə edən
yazıçıdır.
Sosial məsələlər
və vətəndaşlıq mövzularından imtina;
normativ əxlaq tələblərinə etinasızlıq; fərdiyyətçilik;
ümidsizlik və ölümün tərənnümü;
şüuraltı instinktlər, xüsusən də erotizmə
meyl; realizmdən imtina; mücərrəd simvollar diliylə
danışmaq. Dekadansın əsas özəllikləri
bunlardır.
Yəni dekadent gerçəklikdən üz çevirib,
özünə qapanan və çıxış yolunu
ölümdə görən yazıçıdır. Ölüm onun
üçün yeganə və son ali həqiqətdir.
Ölümə təslim olmaq ruhun məğlubiyyətidir
və dekadans bədii sözün məğlubiyyətidir.
Bəs, onun səbəbi nədir?
Köhnə ictimai düşüncə sistemi
dağılır, yenisi hələ tam formalaşmır və
böhran başlayır. Bu böhran sənətdə öz əksini
dekadans şəklində tapır. Dünya ədəbiyyat
və incəsənəti tarixində dekadans həmişə
bir dönəmdən digərinə keçid zamanı
baş verib:
- antik ədəbiyyat özünün
dekadansını bütpərəstlikdən
xristianlığa keçid zamanı yaşayıb və
Apuley, Petroni, Lukianın əsərlərində üzə
çıxıb;
- XIX-XX
yüzillərin qovuşağında Verlen, Gyuismans, Uayld,
Solloqub, Balmont, Merejkovski, Gippiusun
yaradıcılığında üzə çıxan
dekadans sənaye kapitalizminə keçid zamanı yaranıb;
- bizdə oxşar proses SSRİ-nin
dağılması və yeni topluma keçidlə
bağlı ötən yüzilin 90-cı illərindən
etibarən özünü göstərməyə
başladı.
Yəni dekadans tarixi inkişafın obyektiv gedişindən
doğur. Lakin ədəbiyyat tarixin duyğusuz fotosu deyil və
bədii fikrin öz daxili inkişaf məntiqi də var. Bu
anlamda, dekadans romantizmdən modernizmə keçiddir. Gözəlliyə əski romantik inam
dağılır, yeni, modernist fikir hələ
formalaşmayıb və bu ikisi arasında dekadans
yaşanır.
Antik dekadans Olimp allahlarına inamın məhv
olmasıyla bağlıydı. XIX yüzildə
dekadans Viktor Hüqo, Jorj Sand və digərlərinə məxsus
romantik idealların süqutundan yarandı.
Çağdaş bədii fikrimizdəki dekadans 70 il təbliğ olunan vətənpərvərlik,
qəhrəmanlıq, əməksevərlik, xalqlar dostluğu,
xoşbəxtlik, bir sözlə, sovet “romantika”sının
iflasından doğdu. Sovet dövrü gənc
yazıçıları ələmdən nəşəyə,
özgürlük dönəmi yazarları isə nəşədən
ələmə keçdi. Sular tərsinə
axdı, süjet öz əksinə çevrildi.
Xalq
yazıçısı Elçin gənc şairlərdən
bəhs edən “Payız ovqatının dedikləri” məqaləsində
bədii fikrimizdəki bu hava dəyişkənliyi haqda
yazır: “...son illərin poeziyasında ümummili poetik mənzərəni
dəyişdirən... bədii-estetik hadisə baş verir: elə
bil... poeziya materikimizdən kənarda...
poetik ada yaranır və o poetik ada üçün fəsillər
yalnız payızdan ibarətdir”.
Yazıçının müşahidəsi dəqiq,
metaforası yerindədir - payız təbiətin
dekadansıdır. Və doğrudan da, bu gün:
- solğun misralar şairlərin, ümidsiz
cümlələr yazıçıların qələmindən
saralmış xəzan yarpaqları kimi tökülür; hətta
“Xəzan” adlı xüsusi jurnal dərc olunur;
- əksər əsərlərin finalında qəhrəmanlar
ya vəlvələ, ya zəlzələdən hökmən
ölür, yazarlar ölüm mələyinə mirzəlik
edir;
- ictimai-siyasi mövzulardan üz çevirən
bədii söz vətəndaşlıq qeyrətini itirir, “sənət
sənət üçündür” səfsəfəsinə
yuvarlanır; forma məzmunun fövqünə
qaldırılır;
- gerçəkliyə nifrət və
etinasızlıq ifrat fərdiyyətçiliyə, əxlaqa
etiraz immoralizmə aparır;
- şairlər bülbül yox, qarğa, mələk
yox, şeytanla dərdləşir, bədii fikirdə qara
magiya, satanizm əlamətləri görünür.
Bütün zahiri dovtələbliyinə baxmayaraq,
S.Baycan, A.Yenisey, G.Mövlud və digərlərinin trafaret məzmunlu,
antidini, antimilli, antiinsani səciyyəli köşə
yazılarında da eyni bədbin ruh hökm sürür. Öz
uğursuzluqlarının günahını zavallı milli
mentalitetin üstünə yıxan bu nihilistlərin bir qismi
şöhrət ardınca qərbə üz tutsa da,
arzuladıqlarını orda da tapmayıb, apatik duruma
düşürlər. Sığırçın
və onun çirkli yuvanı yenisinə dəyişmək
istəyən balası haqda məşhur lətifə yada
düşür. Əgər ölüm
ruhu sənin içindədirsə, hara getsən, onu da
aparacaqsan. Ya düşüncəni, ya
dünyanı dəyişməlisən. Üçüncü
yol yoxdur.
Bəs,
bu proses qərbdən fərqli olaraq bizdə niyə yüz il ləngidi? Çünki biz qərb
düşüncəsi müstəvisinə vur-tut iki yüz
ildir - Axundovdan sonra keçmişik və bu yöndən
Avropadan geri qalmağımız məntiqidir.
Fərdiyyətçilik
və pessimizmi rədd edən, yazıçıdan ictimai məzmunlu,
gələcəyə inam dolu əsərlər tələb
edən sovet ideologiyası bu prosesi daha 70 il
geri atdı. Sovetlər olmasaydı, o
dövrün S.Vurğun, S.Rüstəm kimi ən tribun
şairləri də M.Hadi kimi dekadansa yuvarlanacaq, “ölüm,
eyvah, o, nemətdir, o, bir şanlı səadətdir” ruhunda
şeirlər yazmaqda davam edəcək, “ələmdən nəşəyə”
keçə bilməyəcəkdirlər.
Milyonlarla insanı repressiya ətçəkənindən
keçirən Stalin rejimi “ölüm” sözünü
işlətməyi yazıçılara qadağan etmiş,
bu anlayışı öz monopoliyasına almışdı. Təsəvvür edin ki,
“Qarabağ şikəstəsi” oxuyan xanəndələrə
ifa zamanı “ölürəm” demək yasaq edildiyindən,
X.Şuşinski onu “sevirəm”lə əvəzləmək
zorunda qalmışdı. Əksər xanəndələr
indinin özündə də sovet ənənəsi üzrə
“sevirlər”.
Altmışıncılar arasında ölüm
mövzusuna ardıcıl müraciətləri ilə
seçilən V.Səmədoğlu, R.Rövşən və
V.B.Odər kimi şairlərin sosrealist tənqidin hədəfinə
çevrilməsi də eyni məntiqdən doğurdu. Ölümdən
yazmağı ideoloji yasaqlara qarşı etirazın, mənəvi
azadlığın ifadə formasına çevirən bu
şairlər “ölürəm”i “sevirəm”ə belə
asanlıqla dəyişmək istəmirdilər.
Bütün bunlardan sonra ədəbiyyatımız
öz payızını sovet rejiminin süqutundan dərhal
sonra yaşamalı deyildimi? Bəs, onun soyuğunu niyə indi
daha kəskin hiss edirik?
Çünki 90-cı illərin
başlanğıcında meydan hərəkatından doğan
və ictimai şüuru bürüyən inqilabi eyforiya,
romantik qəhrəmanlıq eşqi, qəfil siyasi müstəqilliyin
gətirdiyi ümummilli sərbəstlik dekadans əjdəhasının
başını kəsdi. Amma bir azdan ictimai
şüur oyanacaq, gerçəkliklə göz-gözə
duracaqdı. Əjdəhanın kəsilmiş
başının yerindən yenisi çıxırdı.
2000-ci illərin
başlanğıcında milli bədii fikirdə baş verən
unikal, bir az da gözlənilməz hadisə - səciyyəvi
ifadəsini Elçin, K.Abdulla, H.Herisçi, M.Köhnəqala,
İ.Fəhminin yaradıcılığında tapan və
sürətlə genişlənərək ədəbi-bədii
prosesə ton verən postmodernizm bu dekadansı daha on il ləngitdi.
Əjdəhanın başı ikinci dəfə
kəsildi.
Amma bu da hələ final deyildi. Son bir neçə ildə
postmodernist dalğanın səngiməsi ədəbiyyatı
yenidən dekadansa sürüklədi. Maraqlıdır
ki, bu hüznlü ovqat postmodernist meylin təmsilçilərində
də müşahidə olundu. Postmodernist
romanın ən tipik örnəyini (“Yarımçıq əlyazma”)
yazan və bununla da milli ədəbiyyat tarixində ilk dəfə
Nobelin qapısını döyən K.Abdulla, bədii cəhətdən
bütün uğuru ilə yanaşı, həm də dekadans
ruhlu romana (“Unutmağa kimsə yox”) imza atdı.
Bəs, bu labirintdən çıxış yolu nədədir? Aydındır
ki, gediləsi ünvan olanda yol gedə bilərsən. Dekadansdan çıxmaq üçün də
ünvan lazımdır. Geniş zaman müstəvisində
baxsaq, son üç min il ərzində
insan düşüncəsinin üç əsas
ünvanı olub:
- kosmos;
- Allah;
- insan.
Antik düşüncənin əsas ünvanı kosmos
idi. Antik insanın pərəstiş etdiyi Olimp
allahlarının əksəri bu və ya digər planeti (Zevs
- Yupiteri, Afrodita - Veneranı, Hermes - Merkurini, Ares - Marsı və
s.) simvolizə edirdi. İsanın
zühurundan sonra bu düşüncə dekadansa
uğradı.
Orta çağda etiqadın ünvanı kosmik obyektlərdən
metafizik subyektə yönəldi. İndi
düşüncənin əsas ünvanı bütün kosmik
aksessuarları ilə birgə kainatı yaradan Allahın
özü idi. Xristian dünyası min il
Allaha can atdı və bu ali ünvana Dantenin “İlahi
komediya”sında çatdı. Dante öz
“komediya”sında sevgi himnləri oxuyan doqquz qat mələklər
orbitinin tən ortasında işıq saçan Tanrını
seyr etdi.
Amma
düşüncə nəinki bundan o yana
gedə bildi, hətta seyr məqamında belə dayanmayıb,
aşağı endi. Dantedən dərhal sonra
başlayan İntibah düşüncəsinin (Petrarka,
Bokkaçço, Çoser, Rable, Şekspir, Servantes)
ünvanı nə kosmos, nə də Allah yox, daha çox
insanın özü idi. İnsanmərkəzçi
era başlayırdı.
İntibahı əvəzləyən Yeni dövr ədəbiyyatı
məsələyə mahiyyətcə yeni bir şey əlavə
etmədi.
Düşüncənin əsas predmeti əsrlər boyu yenə
də insan olaraq qaldı, sadəcə, bədii idrak insanpərvərliyin
konkret sahələri üzrə “ixtisaslaşdı”:
- klassisizm (Kornel) insanın ağlını;
- maarifçilik (Didro) elmini;
- sentimentalizm (Stern) duyğusunu;
- romantizm (Höte) xəyallarını;
- realizm (Balzak) güzəranını;
- naturalizm (Zolya) ehtiraslarını -
ünvan
seçdi.
Ədəbiyyatı yüzillər boyu dekadansa
yuvarlanmaqdan qoruyan bu ünvanlar oldu. Insanın daha elə
bir yeri qalmamışdı ki, ədəbiyyat ora
ünvanlansın.
İnsanmərkəzçi
düşüncənin bir neçə yüzildə
aldığı üç sarsıdıcı zərbə
anoloji prosesin elmdə də getdiyini göstərirdi:
- Kopernik
göstərdi ki, Yer qalaktikanın mərkəzi yox, bu mərkəz
ətrafında fırlanan planetlərdən sadəcə
biridir və demək, insan kosmik mərkəz yox, əyalətdə
yaşayır. Bu, astronomik zərbədir;
- Darvin
“göstərdi” ki, insan Tanrı tərəfindən kamil
yaradılmayıb, uzun sürən təkamül nəticəsində
meymundan əmələ gəlib. Bu, bioloji zərbədir;
- Freyd
göstərdi ki, insan nəinki heyvandan yaranıb, indinin
özündə də şüuraltı heyvani instinktlərlə
idarə olunur. Nəhayət, bu da psixoloji zərbədir;
Bütün
bu zərbələrdən homo sapiens
özü öz gözündə bitmiş, tükənmişdi.
XIX yüzilin sonu, XX yüzilin başlanğıcındakı
dekadans bu proseslərin sonucu, milli bədii
sözümüzün “payızı” isə onun yüz il sonrakı analoqu kimi meydana çıxdı.
Insan artıq özü özünə ünvan ola bilməzdi.
Bəs, onda yolumuz hayanadır?
II hissə
Poçt
insandan postinsana
İndi hansı ünvana üz tutaq? Bu suala cavab baxımından
qərb düşüncəsinin iki zidd tipi var:
- Platon
tipi;
- Aristotel
tipi.
Platon ünvanı dünyadan kənarda, Aristotel
dünyada axtarır. Yəni Platona görə, bədii fikrin
ünvanı ondan kənarda, Aristotelə görə isə
onun özündədir.
Söz özü özünün ünvanına,
şair özü özünün predmetinə çevriləndə
dalana girir və “sənət sənət
üçündür” səfsəfəsinə yuvarlanır
- dekadans başlayır. Gerçəklikdən üz çevirən
və özündən yazan şairin təklik əzabları,
ölüm əndişəsi, ətrafdan
narazılığı, öz içini yeməsi, yəni
dekadentə çevrilməsi burdan doğur. Məhz realizmə gələ bilməməsi, ictimai
hədəflərinin olmaması 90-cı illər şeirində
hadisə kimi meydana çıxmasına baxmayaraq, Salamın
ikinci nəfəsinin açılmasına imkan vermədi.
Dekadans olan yerdə yeni nəfəs
açılmır, ikinci doğuluş olmur. Nəticədə orijinal bir istedad öz fərdi
eqosunun təminatından başqa heç nəyi görmək
istəməyən, hamıdan küskün, hər şeydən
narazı, bir sözlə, 90-cı illərin ərköyün
şairi olaraq qaldı. Çünki zərrəsi
varıydı, küllü yoxuydu.
Dekadansın kökündə Aristotel məntiqi durur. Ömrünü
tənha bir adada zəhər içməklə başa vuran
filosofun məntiqi 2000 ildən sonra insanlığı da
düşüncə adasına saldı, mənəvi-intellektual
zəhər badəsi qaldırmaq qorxusuyla üz-üzə
qoydu. XIX yüzilin sonu humanitar tarixə
Aristotel məntiqi və bu məntiqə söykənən bədii
fikrin tənəzzülü kimi daxil oldu. Aydın
oldu ki, dahi stagiritin məntiqi öz ömrünü başa
vurub və gediləsi ünvanı özümüzdə yox,
başqa yerdə axtarmalıyıq.
Ay batanda
Gün çıxır və Aristotel məntiqinin süqutu
ilə Platon yenidən doğuldu. Platonun fikrincə,
gediləcək ünvan dünyanı yaradan və onun
fövqündə duran ideyalar aləmidir. Filosofa
görə, ideyalar dünyanı sadəcə yaratmır, həm
də yaşadır və ideyalar aləmiylə əlaqə kəsilsə,
maddi dünya badi-fənaya gedər, yəni planetar dekadans
baş verər.
Üçüncü mövqe - irfan düşüncəsi
isə nə ideyaları əsas götürüb,
dünyanın üstündən xətt çəkir, nə
də dünyanı əsas götürüb, ideyalar aləmini
rədd edir.
O, orta yolu seçir, zərrə ilə küllü vəhdətdə
qavrayır. Uzağa gedib, orta çağ ariflərindən
danışmayacağıq. XX yüzil Azərbaycan
ədəbiyyatının zirvəsi - “İdeal” (İsa
Muğanna) romanı bu düşüncəylə
yazılıb.
Qazaxın
ucqar bir kəndində əmi öz qardaşı oğlunun
sevdiyi qızla evlənir... Adi ailə-məişət
intriqası dalğa-dalğa böyüyərək milli, bəşəri,
kosmik, metafizik miqyaslara çıxır, tarix və kainatla bir
olur, damla dəryaya, zərrə küllə qovuşur. Elə bir yerə ki, orda ölüm yox,
ölümsüzlük var.
“İdeal”ın birinci hissəsi - “Qapalı dünya” fənanı
(ölüm), ikinci hissəsi - “Əbədiyyət” isə bəqanı
(ölməzlik) işarələyir. Ölməzliyə inam dekadans üzərində
qələbədir və bu üzdən “İdeal” təkcə
Muğannanın yaradıcılığı yox, ümumən
bədii, ictimai və fəlsəfi fikir tariximizə hadisə
kimi daxil oldu.
Şərq dünyanın gündoğanı, qərb
günbatanıdır. Şərqdən doğan hər hansı
bir təzahürün qərbdə qürubu qanunauyğundur.
Şpenqlerin dediyi kimi, “Avropanın qürubu” və
onun bədii əksi olan dekadentizm bu ümumi geokulturoloji səbəbdən
doğur. Demək, dekadansdan
çıxış yolu şərqə - gündoğana
qayıtmaqdır. Təsadüfi deyil ki,
Nitsşe fövqəlinsana dair fikirlərini şərq
müdriki Zərdüştün diliylə deyir. Rene Genon və Cəmil Meric qərb dünyasını
bürüyən mənəvi-intellektual böhrandan
çıxış yolunu ilkin şərq ənənəsinin
bərpasında görürlər.
Sual oluna bilər ki, axı, şərqin yetirməsi olan
ariflər də gerçəklikdən üz çevirib,
inzivaya çəkilir, ölümü böyük səadət
bilirdilər.
Onda arifin dekadentdən, şərqin qərbdən
fərqi nədədir?
Dekadent üçün ölüm sadəcə yox
olmaq, arif üçün isə ölməzliyə
qovuşaraq yox olmaqdır. Dekadentin
düşüncəsi ancaq fənaya, yəni ölümə
qədər getdiyi halda, arifin düşüncəsi fənadan
keçərək bəqaya, yəni ölməzliyə
çatır. Dekadent üçün
ölüm son dayanacaq, arif üçün sonsuzluğa gedən
yolda dayanacaqlardan sadəcə biridir. Buna
görə irfani düşüncənin şah əsəri
“Cavidannamə” (Nəimi), yəni “Ölməzlik kitabı”
adlanır.
Lakin bu o demək deyil ki, çağdaş
yazıçı Nəiminin fikirlərinə bədii
illüstrasiya çəkməli, yaxud Nəsimiyə nəzirə
eləməli, bir sözlə, hürufiliyə meynstrim
yazmalıdır. Muğanna, “İdeal”da, şübhəsiz
ki, Nəiminin Allah insan ideyasına əsaslanır, amma onu
kserokopiya etmir, çağdaş düşüncəyə
uyğun İdeal insan formatına salır. Bu əsərlə ədəbi-bədii fikrimizə
daxil olan muğanna anlayışı yüzillərlə
mövcud olub, sonralar qadağan edilən və tədricən
unudulan fövqəlinsanın qayıdışı idi. Təsadüfi deyil ki, yazıçının
“İdeal”dan sonrakı əsərlərinin qəhrəmanları
telepatiya, teleportasiya, telekinez, levitasiya və sair kimi fenomenal
qabiliyyətlərə malikdir. Bunlar homo
sapiens yox, xüsusi insan tipinin təmsilçiləri -
muğannalardır.
Amma zamanın sürəti günbəgün elə
artır ki, sözü nəinki Nəimi, hətta Muğanna
kimi demək özü də artıq tarixi fakta çevrilib. Son bir neçə on ildə
baş verən elmi-texniki sıçrayış insanlıq
tarixini bir-birindən radikal fərqlənən iki dövrə
bölüb:
- homo sapiensdən bu günə qədərki
olaylar birinci erada qaldı;
- yeni minillikdən yeni era başlayır.
İndiyə qədər insan təfəkküründə
kəmiyyət dəyişmələri gedirdi, indi keyfiyyət
çevrilməsi baş verir. İnsanlığın
neçə minillər latent qalmış potensialı
bütün mənəvi-intellektual miqyasları ilə
açılır. İnsan postinsanla
(posthuman) əvəzlənir. Elə bir
postinsan ki, dönüb geri baxanda özü özünə
poçt qutusunun yanında keşik çəkən avam
Novruzəlini xatırladır. Nitsşenin
sərt üslubunda desək, meymun homo sapienslə müqayisədə
necə gülüncdürsə, insan da postinsana nəzərən
elə gülməlidir.
Postinsan Aristotel deyən kimi “mən” deyil, amma Platon deyən
kimi “başqa”sı da deyil. O, bu ikisinin cəmidir, ariflər deyən
kimi, “başqa mən”dir. Yəni insan nə qədər
texnolojiləşsə, öz bioloji varlığından nə
qədər uzaqlaşsa da, insan olaraq qalır. Termində
“post”la “insan”ın qoşalaşdırılması özü
bunu göstərir.
Postinsan ölüm məsələsində dekadans,
ölməzlik məsələsində irfanla ortaq məxrəcə
gəlir.
Lakin o, ölümə münasibətdə dekadansdan, ölməzliyə
yanaşmada isə irfandan ayrılır:
- postinsan ölməzliyi fiziki, irfan metafiziki
anlamda qavrayır;
- postinsan bədənin, irfan ruhun ölməzliyindən
danışır;
- postinsan ölməzliyi bu dünya, irfan o
dünyada vəd edir;
- postinsan ölməzliyin yolunu elm, irfan eşqdə
görür;
- postinsan ölməzliyin qapısını
birbaşa, irfan döyərək açır.
Bütün dinlər insana cənnət, yəni
ölümsüzlük vəd edib və antik dövrdən
üzü bəri rəsmi elm həmişə buna
qarşı çıxıb. Metafizik paradiqma
ortodoksal elm üçün heç vaxt səciyyəvi
olmayıb. Postinsanın meydana
çıxmasıyla elm artıq özü insana cənnət
vəd edir, amma axirət yox, bu dünyada.
Necə, nə dediniz, düzmü eşitdik, insan bu
dünyada sonsuzacan yaşayacaq?! Postinsan anlayışının
düşüncəmizdə yaratdığı bir az sevinc, bir az vahimə qarışıq radikal
inqilabi çevriliş məhz ölməzliyin bu dünyada
mümkünlüyü ideyası ilə bağlıdır. Təsəvvür edin ki, bir səhər yuxudan
ayılıb, Kafkanın qəhrəmanları kimi
özünüzü qeyri-adi durumda görürsünüz.
Yox, siz elm aləminə məlum olmayan nəsə əcayib, adam boyda, düşünən həşərata
“Çevrilmə”misiniz. Heç vaxt eləmədiyiniz,
hansısa metafizik günahlara görə sizi “Məhkəmə”yə
də çağırmırlar. Əksinə,
sizə deyirlər ki, bu gündən etibarən Adəmdən
gələn günahın irsi daşıyıcısı
deyilsiniz və ulu babanızın əməli üzündən
min illərdir çəkdiyiniz cəzadan - ölüm
hökmündən azad edilirsiniz. Çünki siz
artıq adam yox, postadamsınız. Bundan
sonra cənnətdə yaşayacaq, ölümün nə
olduğunu bilməyəcəksiniz!
Yeri gəlmişkən, cənnətin bu dünyadakı
mövcudluğu ideyasının kökü
xristianlığın Yer cənnəti anlayışından
gəlir və özünün ilk realizə cəhdini
SSRİ-dəki “kommunizm quruculuğu”nda tapıb. Cəmiyyətin
şüur səviyyəsini nəzərə almadan zor
gücünə həyata keçirilən bu
qırmızı layihə uğursuz oldu və əbədi səadət
vəd etdiyi insanları tankların altında qoydu. Çünki ciddi elmi bazası yox idi, ideoloji təzyiq,
siyasi diktatura, ən yaxşı halda sosial arzuya söykənirdi.
Postinsan isə elmə əsaslanır və inqilabı
insanın özündə eləyir. O, xəyalpərvər Marks və
avantürist Lenin kimi öz ideyalarını cəmiyyətə
yuxarıdan diktə etmir, inqilaba ayrı-ayrı fərdlərin
öz içindən, onun gen hüceyrələrini
cavanlaşdırmaqdan, intellektini dərinləşdirməkdən,
yaddaşının tutumunu artırmaqdan, bir sözlə,
şüur səviyyəsinin yüksəldilməsindən
başlayır. Onun əsas silahı avtomat yox, cərrah
bıçağıdır.
Bu gün dünya siyasi, fəlsəfi və bədii-estetik
fikrinin tanınmış isimləri postinsandan yazır, onun ən
yaxın gələcəkdə reallaşacağından bəhs
edir, mərhələlərini təyin edir, müxtəlif
yönlərini müzakirə edirlər. Bu problemi
özünün başlıca araşdırma predmetinə çevirən
transformativ antropologiya sürətlə inkişaf edir,
nanotexnologiya qocalmış insan hüceyrələrini
regenerasiya etməklə ölməzliyə
çatmağın mümkünlüyünü nəzəri
yöndən sübut edir. Dünyanın
müxtəlif ölkələrində postinsanla bağlı
monoqrafiya və romanlar yazılır, filmlər çəkilir.
İsfəndiyarinin “Sən posthumansanmı?”,
Kurtsveylin “Fantastik səyahət”, Fukuyamanın “Bizim postinsan gələcəyimiz”
monoqrafiyaları, Sterlinqin “Sxizmatritsa” romanı, Vaçovskinin
“Matritsa” filmi bu sahənin kult əsərləri kimi artıq
klassika sayılır.
Bütün bunlar nə qədər gerçək, nə
qədər fantastika, nə qədər pozitiv, nə qədər
neqativdir? Bu barədə yəqin ki, ikinci esseni yazmaq lazım
gələcək. Amma bir məsələni
məhz indi vurğulamağa ehtiyac var. Biz postinsan deyəndə
sadəcə qərbdən idxal olunmuş bir termini yox, həm
də şərqdə minillərlə mövcud olan
köklü və ardıcıl qnostik ənənəni nəzərdə
tuturuq. Bu məsələdə şərqin
özü də nəsə mücərrəd, ekzotik məkan
yox, ilk öncə Azərbaycan deməkdir. Çünki
-
- Azərbaycan
islamaqədərki Yaxın Şərqin mənəvi mərkəzi,
Bakı isə onun Kəbəsi olub; “Bakı” və ya onun ilk
variantı olan “Bəkə” sözü “Kəbə” ilə
eyni kökdəndir, sadəcə hecaların yeri dəyişib”;
- fövqəlinsan məsələsində
Nitsşeyə ilham verən Zərdüşt Azərbaycanda
doğulub və fəaliyyət göstərib; Zərdüştün
adı, əslində, Azərbaycanla eyni kökdən olan Azərdüşt
olub;
- ölməzlik alması axtarışına həsr
olunan qədim xalq nağılımız “Məlikməmməd”in
əsasında entropik məsələ - insandan (ağ
qoç-qara qoç) postinsana (simurq) çevrilmə prosesi
durur;
- dünya ədəbiyyatında ölməzlik
probleminə həsr olunan ilk əsər - “Bilqamıs”
(“Hamısını bilən”, “Hər şeyi bilən”, yəni
Allah insan) azərbaycanlıların ulu əcdadları olan
şumerlər (şum ərləri, əkinçilər) tərəfindən
yaradılıb;
- insanın ölümü və ölməzliyi
probleminə dair ən fundamental əsərlərdən birini
- “İskəndərnamə”ni Azərbaycan şairi Nizami
yazıb;
- Allah
insan konsepsiyası, xüsusən də insanın ölməzliyi
ideyası dünya fəlsəfi fikrində özünün ən
mükəmməl ifadəsini Azərbaycan mütəfəkkiri
Nəiminin Bakıda qələmə aldığı “Cavidannamə”
əsərində tapıb;
- Azərbaycan
şairi Nəsimi insanın ölməzliyi ideyası
uğrunda dabanından soyulub;
- Azərbaycanın
hökmdar şairi Xətai fövqəlinsanın canlı təcəssümü
sayılıb;
- və nəhayət,
Azərbaycan yazıçısı Muğannanın
“İdeal” romanı insanın ölməzliyi ilə
bağlı intellektual ənənələrin nəinki kəsilmədiyini,
hətta insan həyatının 72 qəpik olduğu sovet
rejimində belə üzə çıxmaq
potensialını göstərib;
Bəzilərinizin bunları oxuyub nə
düşündüyünü təxmin edirəm. Düşünürsünüz
ki, “Bu yazdıqların hamısı sənin bir azərbaycanlı
kimi milli təəssübkeşliyindən irəli gəlir.
Sən fəxr edirsən ki, azərbaycanlısan!”
Razıyam, doğrudan da, fəxr edirəm.
Amma ezoterik bilgilərə yaxşı bələd olan Salvador
Dali 1943-cü ildə çəkdiyi “Geopolitik körpə...”
əsərində doğulmaq üzrə olan Yeni
İnsanın vətəni kimi niyə, görəsən, məhz
Bakını göstərir?
Bu o demək deyilmi, azərbaycançılıq sadəcə
ictimai-siyasi yox, həm də ciddi ezoterik şərh tələb
edən məsələdir?
Azərbaycançılıq
ideologiyasının banisi Heydər Əliyev cənabları ilə
Muğanna arasında on illərlə sürən və
qarşılıqlı hörmətə əsaslanan
münasibət, ulu öndərin “Nəsimi” filminin ssenarisini məhz
ona sifariş verməsi, “Nizami” filmiylə bağlı Elmlər
Akademiyasında baş verən qalmaqalda dövlət
başçısının cahil alimləri yox, müdrik
yazıçını dəstəkləməsi, qələm
adamları arasında ilk dəfə məhz onu ən yüksək
orden - “İstiqlal”la təltif etməsi, görəsən, təsadüf
idimi? Bəs, Muğannanın ulu öndəri
fenomenal qabiliyyətə malik lider kimi səciyyələndirməsi
necə?
Görünür, biri qılınc, digəri qələm
sahibi olmaqla eyni amala - azərbaycançılığa xidmət
edən bu iki muğanna, iki fövqəlinsan istər Azərbaycanın
tarixi missiyasını, istərsə də bir-birinin
böyüklüyünü gözəl başa
düşürdü.
Nəhayət, bunlar o demək deyilmi ki, dekadans
bataqlığında çabalayan çağdaş milli bədii
düşüncənin qurtuluş yolu azərbaycançılıqdan,
o da öz növbəsində postinsandan keçir?
Əlbəttə,
bütün bu yazdıqlarımız hamını hökmən
elmi-fantastik mövzuda yazmağa, insandan daha çox robotu
xatırladan, müayinədən daha çox “texsmotra”
ehtiyacı olan qəhrəmanlar yaratmağa, milli sterlinqlər,
kurtsveyllər, vaçovskilər olmağa
çağırış deyil. Söhbət
ölüm ruhu üzərində qələbədən,
dekadansın dəfindən gedir. Bizcə,
bu olduqca ciddi problemin çözümü haqda
düşünməyə dəyər.
525-ci qəzet 2018.- 28 aprel.- S.16-17.