Səhnə və ekran
sənətimizin ulu korifeyi:
Məmmədrza Şeyxzamanov
Qədim tarixə, köklü və zəngin mədəniyyətə
malik, Azərbaycanın ikinci böyük şəhəri Gəncədə
XX əsrin əvvəllərində Şeyxzamanovlar soyadı
artıq çoxdan məşhur idi. İslam dinini bütün qəlbi
ilə sevən, Allaha, peyğəmbərinə bağlı Gəncə
əhalisi Şeyxzamanovları da sevirdilər.
Bu nəslin nümayəndələri
arasında müxtəlif sahələrdə
çalışanlar, məşhurlaşanlar, Azərbaycan
tarixinə yeni səhifələr yazanlar olmuşdu. Onların sayəsində
Şeyxzamanovların şöhrəti Gəncənin
hüdudlarını çoxdan aşmışdı. Bu
şöhrətin bir başqa səbəbi isə bəlkə
də bu nəslin bir çox nümayəndəsinin
İmamzadənin keşikçisi kimi müqəddəs bir vəzifəni
yerinə yetirməsi idi. Elə Hacı İsa bəy də
ömrünün çoxunu ona nəsildən-nəslə
keçən bu vəzifəyə həsr etmişdi.
Yaşadığı şəhərdə böyük
nüfuza malik Hacı İsa bəy nədənsə
ailə həyatında uğur qazana bilmirdi. O, bir neçə dəfə
ailə qurmağa məcbur olmuşdu. Sonuncu həyat
yoldaşı isə ikiuşaqlı, dul qadın
Böyükxanım idi. Hər ikisinin öncəki
nikahlarından uşaqları olmağına baxmayaraq, bu
nikahdan da üç uşaqları dünyaya gəldi.
Çətin keçən
uşaqlıq
1915-ci
ilin 4 avqustunda Hacı İsa bəylə
Böyükxanımın ailəsində ikinci körpə səsi
eşidildi. Oğlan idi. Hər övladının
doğuluşuna ilk dəfə ata olurmuş kimi sevinən
İsa bəy körpənin adını Məmmədrza qoydu.
Uşağın doğulması ilə sevinclərinin həddi-hüdudu
olmayan Şeyxzamanovlar ailəsi qısa zaman sonra
başlarına gələcək faciələrdən xəbərsiz
asudə həyatlarını davam etdirirdilər. Körpənin
də ona yazılan acılı-şirinli, amma şöhrətin
zirvəsindəki həyatdan xəbəri yox idi və o
ağır həyata, o əzablara tələsirmiş kimi
gündən günə böyüməkdə idi.
İsa bəyin
var-dövləti və
Şeyxzamanovların Gəncədəki nüfuzu ailənin
firavan həyatını tam təmin etmişdi. Amma bir-birinin ardıyca
düzülüb onları gözləyən faciələrin
ilki elə İsa bəyin ölümü ilə döydü
qapılarını. Bu vaxtsız itki bütün ailəni
sarsıtmışdı. Həm ailə
başçısının ölümü, həm də bu
ölümlə birgə gələn maddi
sıxıntılar Böyükxanımın üzərinə
ağır yük qoymuşdu. O zamana qədər evdar
qadın olan Böyükxanım ailənin
dolanışığını təmin etmək
üçün inqilabdan sonra Gəncədəki toxuculuq fabrikində işləməyə başladı.
Amma bu, hələ son deyildi. 1920-ci ildə Azərbaycanda Sovet
hakimiyyəti qurulduqdan sonra yeni hökümətin ilk hədəfi
varlı ailələr oldu. Hökümət onların
var-dövlətini əlindən alır, özlərini isə
sıxışdırırdı. Ağıllı və
müdrik qadın olan Böyükxanım
yaşadıqları mülkü tamam itirməmək
üçün könüllü olaraq orada fabrik
açılmasına icazə verdi, əvəzində öz
evinə bir böyük otaq ala bildi. Var-dövlətləri
müsadirə olunandan sonra maddi sıxıntının,
yoxsulluğun nə olduğunu anladılar.
"Dərd gələndə
batmanla gələr"
deyiblər.
Ailənin görəcək günləri hələ qabaqda
idi. Qısa zaman sonra ailədə dağılmalar, həsrətlər
başladı. Müstəqillik tərəfdarları
arasında aparılan "təmizlənmələr"
Şeyxzamanovlar nəslindən də yan keçmədi.
Şeyxzamanovlardan biri - Məmmədrza Şeyxzamanovun əmisi
oğlu, həm də bacısının həyat
yoldaşı Nağı Şeyxzamanov Sovet hakimiyyətinin
süquta uğratdığı müstəqil Azərbaycan
Demokratik Respublikasının ilk təhlükəsizlik
orqanına rəhbərlik etmişdi. O, Şura hökuməti
qurulanda qurtula bildi, Türkiyəyə getdi, orada
yaşadı. Qardaşı Əhməd isə edam edildi. Məmmədrzanın
qardaşı Ələsgər isə Azərbaycan Demokratik
Respublikası dövründə Türkiyədə təhsil
almağa göndərilən gənclərdən biriydi. O da
doğma yurduna dönə bilmədi. Sonradan İtaliyaya
mühacirət etdi, orada yaşadı. Bu repressiyalar onların
taleyini qara kölgə kimi izləməkdə davam edirdi. Məmmədrza
və ailəsi hələ çox sonralar da bunun
acısını çəkməli oldular. Təqiblər,
sıxışdırmalar, çətinliklər zaman-zaman
onları "yada salırdı".
Üst-üstə gələn faciələr,
maddi sıxıntılar ucbatından
Böyükxanım hələ çox gənc olan
qızı Həmidəni Cənubi azərbaycanlı bir
oğlana ərə verdi. Bir müddət
sonra həyat yoldaşı onu da götürüb öz
yurduna apardı. Onların gedişindən az keçmiş
Sovet höküməti ilə İran arasında sərhədlər
bağlandı. Ana balasına, qardaş bacısına həsrət
qaldı.
Hələ onda heç kim bilmirdi gələcəyin böyük
aktyoru bu evdə, bu ailədə bütün bu əzabların
şahidi və bilavasitə iştirakçısı kimi
böyüyür. Məmmədrza idi onun adı. Hələ
on iki yaşından işləyərək evinə
çörək gətirən gələcəyin məşhur
Məmmədrza Şeyxzamanovu...
Mühəndisin səhnəyə ilk
addımları
Ailəsindəki
bu sıxıntılar, erkən yaşda başlayan iş həyatı
onun elmə, təhsilə olan həvəsini öldürə
bilməmişdi. 1929-cu ildə ibtidai məktəbi bitirən
Məmmədrza orta məktəbə daxil olur. O, müəllimlər
və şagirdlər arasında istedadı, tərbiyəsi,
savadı və biliyi ilə fərqlənirdi. Gəncə
İnşaat Texnikumuna daxil olduqdan sonra təqaüd də
alırdı.
Aktyorluq sənətinə olan maraq və sevgisi də elə bu illərin məhsulu
idi.
Özündə bu həvəsi kəşf edən uşaq
vaxt itirmədən təhsil aldığı texnikumdakı
dram dərnəyinə yazıldı. Bununlada
yavaş-yavaş taleyi üzünə gülməyə
başlayır. Ondakı istedadı və həvəsi görən
Cəfər Cabbarlı adına Gəncə Dövlət Dram
Teatrının rejissoru Həbib İsmayılov 1934-cü ildə
onu teatrın nəzdindəki studiyaya dəvət edir.
Gənc aktyor səhnəyə ilk
addımını Ə.Həmidin "Hind qızı"
tamaşasında Brahma adlı kiçik rolla atır. Elə bu rolla da
böyük səhnədə ilk uğurlu
çıxışını edən gənc aktyor sonra həmin
teatrında səhnəsində Eldar ("Vaqif), Fərhad
("Fərhad və Şirin), İmamyar ("Yaşar"),
Yuri ("İki qardaş") kimi çətin və məsuliyyətli
rolların öhdəsindən gələrək Gəncədə
adını aktyor kimi tanıtmağı və sevdirməyi
bacarır.
Texnikumu mühəndis kimi başa vuran Məmmədrzanın bu sənətdə
heç vaxt çalışmayacağı çoxdan məlum
idi. Artıq
o, könlünü başqa bir sənətə vermişdi.
Onu şöhrətin zirvəsinə daşıyacaq
aktyorluğa. Zaman keçdikcə bu sevgi daha da artır, yeni
rollar yaratdıqca daha böyük arzular qəlbini
çuğlayırdı.
Əvvəl pərəstişkarı,
sonra həyat dostu
Əmin
addımlarla şöhrət mərtəbəsini qalxan gənc
və yaraşıqlı aktyorun getdikcə pərəstişkarları
da artmaqda idi. İyirmi üç yaşlı bu gənc
çoxlarını məftun etmiş, diqqətlərini
öz üzərinə çəkmişdi. Onların
içərisində gənc və gözəl xanımlar da
az deyildi. Amma əsas məsələ onun kimə diqqət etməsi
idi. Taleyinin dostu da gecikmədi, iyirmi üç yaşında
tapdı onu. Bu, on yeddi-on səkkiz yaşlı, teatr həvəskarı
və gənc aktyorun pərəstişkarı Nigar idi. Nigar
onun oynadığı bütün tamaşalara baxmağa gəlirdi.
Günlərin birində pərəstiş etdiyi aktyorla şəxsən
tanış olmaq fürsəti yaxalayır və bu
tanışlıq böyük bir sevgiyə çevrilir. Məmmədrza
Şeyxzamanov vaxt itirmədən elçilərini göndərsə
də müsbət cavab ala bilmir. Çünki imkanlı ailə
qızını kasıb aktyora verməzdi. Bundan sonra o,
sevgisindən dönmür və qızı
qaçırdır. İzdivacın bir ilinin tamamında -
1939-cu ildə onların ilk övladları - Leyla dünyaya gəlir.
Uşaqlığından bəri əziyyətlər,
məhrumiyyətlər yaşamış
gəncin həyatı yavaş-yavaş öz axarına
düşməyə başlayır, üzü
gülürdü. Sevdiyi işində uğur əldə edirdi, sevdiyi
qadın həyat yoldaşı idi, balaca qızı
ömrününü bəzəyinə çevrilmişdi, həyat
yoldaşının ailəsi ilə
barışmışdı, yüksək əxlaqi keyfiyyətləri
ilə özünü onlara sevdirə bilmişdi. Nigar
xanım adi evdar xanıma çevrilmədi, ərinin sayəsində
ali təhsil aldı, sənət sahibi oldu. Əri isə
teatrdakı işi ilə yanaşı, dram dərnəyinə
də rəhbərlik edirdi. Başqa nə olsun ki?!
Ancaq
"sən saydığını
say, gör fələk nə sayır". Qana gözü
doymayan Sovet hökuməti hələ də xalqın
yaxasından əl çəkmək bilmirdi. Hələ də
müstəqillik tərəfdarları, onların ailə
üzvləri, qohumları təqib olunur, ciddi nəzarətdə
saxlanılırdı. Şeyxzamanovların kimliyi də hələ
unudulmamışdı və növbə Məmmədrza
Şeyxzamanovda idi. Onun özü və ailə üzvləri,
qardaşı Ələsgərin həyat yoldaşı ilə
qızı repressiyaya məruz qaldılar. Ailə
başçısı həyat yoldaşını, kiçik
qızını da özüylə bərabər bəlalara
düçar etmək istəmirdi. Ona görə də Nigar
xanıma ayrılmağı təklif etdi. Bunu qadına
"KQB"də də demişdilər. Əgər
boşansaydı özü və qızı sürgündən
xilas ola bilərdi. Vəfalı qadın isə hər ikisinə
etiraz etdi, "ərim harda, mən də orda", - dedi.
Onu Səməd Vurğun xilas etdi
Beləcə, ailə Qazaxıstanın ucqar vilayətlərindən
birinə sürgün edildi. Yeddi illik ağır sürgün həyatında əkiz oğlanları dünyaya gəlsə
də, çox yaşamadılar.
Bəlkə də ailəni sürgün illərində ayaqda saxlayan ətraflarındakı
çoxsaylı azərbaycanlılar idi. Aralarında
qadınların, uşaqların və yaşlıların
olduğu qonşularının sürgünə tab etməsi
nisbətən çətin idi. Onlara kömək etmək yenə
də Məmmədrza kimi cavan və güclülərin
öhdəsinə düşürdü. O və həyat
yoldaşı həm də məktəbdə işləyirdilər.
Yeddi il sonra
həyat yoldaşıyla qızını
götürüb gizlincə Qazaxıstandan Gəncəyə
gəldi. Gizli gəldikləri üçün
azadlıqlarına qovuşmaqları da zaman aldı, xeyli
müddət Gəncədəki qohum-əqrəba evində
gizlənmək məcburiyyətində qaldılar.
Bütün bunlara görə ailə başçısı
işə də düzələ bilmirdi. Çətin
günlərində Xalq şairi Səməd Vurğunu
xatırladı. Onların tanışlığı illər
öncəyə dayanırdı. Aktyor Gəncə
Teatrında "Vaqif" tamaşasında oynadığı
vaxtlardan şair onu görüb bəyənmişdi. O,
başına gələnləri əvvəldən axıradək
şairə yazdı. Səməd Vurğun ona kömək
etdi. Onun sayəsində işləri yoluna düşdü,
yenidən Gəncə Dram Teatrında işə
başladı.
Onu sürgünə
göndərəndə səbəbini
söyləməmişdilər. Uzun illər sonra qızı Afaq
atasının istintaq işini oxuyanda öyrəndi bunları:
"Məmmədrza Şeyxzamanov pantürkist olmaqda, Türkiyə
dövlətinə casusluq etməkdə ittiham
olunmuşdu". Sovet hakimiyyəti Məmmədrza
Şeyxzamanova sürgün əzablarından başqa bir də
ayrılıq əzabları yaşatdı. Bacısı Həmidə
xanım uzun illər sonra Vətəninə dönüb,
burada yaşamağa icazə ala bilsə də, qardaşı
Ələsgərə ömrünün sonunadək həsrət
qaldı.
Qara buludlar dağılır
Böyük çətinliklərdən sonra nəhayət
tale bu ailənin də üzünə gülməyə
başlamışdı. Aktyor yenidən ilk sevgisinə - səhnələrə
geri dönmüşdü. 1954-cü ildə Mədəniyyət
Nazirliyinin əmrilə M.Əzizbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Akademik Dram Teatrında işə
başladığından ailəsi ilə birgə Bakıya
köçdü. Burada bir-birindən maraqlı və fərqli
rollarla paytaxt sakinlərinin qarşısına
çıxdı. "Fərhad və Şirin"də
Xosrov, "Yaşar"da İmamyar, "Antoni və
Kleopatra"da Edqar, "Ölülər"də Hacı Həsən,
"İblis"də İxtiyar, "Göz həkimi"ndə
Şahbazov, "Qış nağılı"nda Poliksen,
"Otello"da Otello, "Aydın"da Aydın,
"Qaçaq Nəbi"də Qaçaq Nəbi,
"Vaqif"də Eldar kimi bir-birindən fərqli rollarla pərəstişkarlar
qazandı. O, ömrünün sonunadək Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında
çalışdı.
Bakı həyatı ona mavi ekranların da qapısını
açdı.
O, teatrla yanaşı kinoda da sevilən və unudulmaz rollara
imzasını atdı. Kinoda ilk və uğurlu rolu 1955-ci ildə
"Bəxtiyar" filmində professor Teymur Rəcəbov
olur. Bundan sonra "Qızmar günəş altında"da
Alı kişi, "Leyli və Məcnun"da Dərviş,
"Bir qalanın sirri"ndə həkim Eldostu, "Nəsimi"də
Şeyx Əzəm, "Onu bağışlamaq
olarmı"da polkovnik Qurbanov, "Qatır Məmməd"də
Gəncə qubernatoru, "Böyük dayaq"da Şərəfoğlu,
"Kölgələr sürünür"də Qafar
Niyazov, "Əhməd haradadır"da Şirin kişi,
"Liftçi qız"da rəssam, "Tütək səsi"ndə
İsfəndiyar kişi kimi maraqlı rollar yaratdı.
Artıq ailəsi də böyüməkdə idi. 1956-cı ildə Afaq,
1962-ci ildə isə Aytən adlı daha iki qızları
dünyaya gəldi. Böyüyən ailə ilə birgə
öhdəlikləri, vəzifələri də böyümüşdü
ailə başçısının. O, qızlarına
qayğıkeş, mehriban ata idi. Amma bircə məsələdə
qarşı çıxırdı onlara: aktyorluq sənətini
seçməklərində. Qızı Afaq onun yolunu davam
etdirmək, aktrisa olmaq istəmişdisə də, atası
mane oldu. "Bu sənətin çətinliklərinə
dözmək lazımdır, - dedi - Ən əsası isə
gərək istedadın olsun. Gərək, elə aktrisa olasan
ki, mənim adıma layiq olsun". Beləcə qız
atasına haqq qazandıraraq bu istəyindən əl
götürdü.
Fərqli rolların mahir
ifaçısı
Onu ən
çox ağır, el ağsaqqalı, yol göstərən ziyalı
obrazları ilə xatırlayıram. "Bəxtiyar"dakı
professordan "Tütək səsi"ndəki İsfəndiyara,
"Əhməd haradadır?!"dakı Şirinə qədər
bütün obrazlarında o özü idi əslində. Ona
görə belə doğma, belə səmimi idi.
Uşaqlığımızın nağıl qəhrəmanı
həkim Eldostu ("Bir qalanın
sirri") necə böyük, qorxmaz, savadlı, təmkinli
bir insan idi?!
Bu nağıl qəhrəmanı şər qüvvələrə
qarşı barışmazdır, onun mətin iradəsini
heç bir çətinlik qıra bilmir. Hətta
Göygöz Kosanın törətdiyi heç bir müsibət
belə onu qorxutmur.
"Tütək səsi" filmindəki İsfəndiyar
kişi obrazı isə Azərbaycan kino
tarixində ən sevdiyim obrazlardan biridir. M.Şeyxzamanov bu
kinoya və bu rola təklif alanda çox sevinir. Çünki
bu elə Məmmədrza Şeyxzamanovun özü idi. Bu
yaşlı kişinin rolunu o qədər səmimi, o qədər
təbii oynayır ki, adam bu obraza həqiqətən heyran
qalır. O, bu dəhşətli müharibəni
görmüşdü, ağrılarını da
dadmışdı. Dövrün minlərlə atası kimi
İsfəndiyar kişinin də oğlu cəbhədə idi.
O da oğul yolu gözləyirdi. Amma onun oğlundan gələn
"qara kağızı" "qarşılamağı"
tamamilə fərqli idi. Oğlunun sazında "Ruhani" səsləndirən
atanın üzündəki sakitlik, gözlərindəki əzab
dəfələrlə izləməyimizə baxmayaraq, hər
dəfə insanı dəhşətə salır.
Gözünün qarşısında səssizcə alovlanan
atanın faciəsinə yanmaya bilmirsən. Hər kəsə
məsləhətlər verən, hər kəsə təskinlik
gətirən bu ağsaqqalın ürək
yanğısına sazın telləri də nalə çəkir.
M.Şeyxzamanov əsl mənada dramatik aktyor idi və gərgin situasiyalardan
çıxan qəhrəmalarını daha məharətlə
təqdim etməyi bacarırdı. İbrahimbəy Musabəyovun
"Neft və milyonlar səltənətində" əsərinin
ikinci ekran variantı olan "Qızıl uçurum" filmi
onun son işlərindən oldu. Filmdə o, Qurban kişini
canlandırır. O Qurban ki, Cəlilin ailəsinə xəyanətinə,
eyş-işrətlə baş qatmağına, hər kəsi
unutmağına dözə bilmir.
Qızının faciəvi taleyi onu hədsiz narahat edir.
Biz öyrəşmişik onu müsbət qəhrəman
obrazlarında görməyə. Ancaq "Nəsimi" filmində
yaratdığı obraz onun həm
də mənfi tiplərin gözəl ifaçısı
olduğunu göstərir.
Şeyx Əzəm şahın vəziridir. Onun məsləhətləri
ilə şah çox qanlar töküb. Nəiminin, Nəsiminin
fəlakətində göstərdiyi canfəşanlıq isə
sonda onun öz faciəsi ilə bitir.
"Yaxşı kişi"
Aktyoru sevdirən təkcə istedadı,
oynadığı rollar deyildi. O, həm də gözəl insan, mərd
şəxsiyyət kimi də ürəklərə yol tapmışdı.
Müasirlərinin xatirələrində o, təkrarolunmaz və
xaraktercə mətin, zəngin dünyagörüşə
malik bir şəxsiyyət kimi xatırlanır. O, qorxusuz, kimsənin
dalıyca danışmayan, sözü üzə deyən
insan idi. Həyatdakı tək amalı düzlük idi.
Bütün ciddiyyətilə, yaxınları, dostları,
könül məhrəmləri arasındakı duzlu-məzəli
zarafatları ilə əsl Azərbaycan kişisinin həyatdakı
obrazı idi.
O, həm də çox sadə, təvazökar, gənc həmkarlarına
qarşı diqqətli və ehtiyacı olandan
yardımını əsirgəməyən bir böyük,
ağsaqqal kimi də xatırlanır. Onunla "Əhməd
haradadır?!" filmində birgə çəkilən
Əbdül Mahmudbəyovun sözlərinə görə, o,
elə sənətkarlardan idi ki, böyüklüyündən,
peşəkarlığından istifadə edərək
heç bir tələb irəli sürməzdi. Rahat və
yaradıcı sənətkar olduğundan onunla
çalışmaq asandı və hamıya xoş təsir
bağışlayırdı. Ümumiyyətlə, səxavətli,
qəlbi təmiz, ürəyi açıq insan olub Məmmədrza
Şeyxzamanov. O, hamıyla öz dili ilə
danışırdı. Böyüklə böyük,
uşaqla uşaq kimi rəftar edərdi.
O, qızı Afaq Şeyxzamanovanın yaddaşında qətiyyətli
insan kimi qalır: "Atamın ciddi xasiyyəti vardı. Yeri
gələndə zarafatları da olurdu, amma bircə sərt
baxışı hər şeyi həll edirdi.
Düzlüyü çox sevirdi. Səxavətli, səmimi,
kövrək insan idi. Böyüklə böyük, uşaqla
uşaq kimi rəftar edirdi. Məni heyrətləndirən həm
də onun geniş məlumata malik olmasıydı. Tarixi
gözəl bilir, maraqlı faktlar
danışırdı".
Yaxınları, dostları və tanışları arasında isə bir ləqəbi
vardı - "Yaxşı kişi".
Təəssüf ki, bu "Yaxşı
kişi" hər zaman layiq olduğu dəyəri çox
gec alırdı. Elə "Xalq artisti" adını da çox gec,
1974-cü ildə verdilər. Artıq onda xalqın sevgisini
çoxdan qazanmış, qəlblərin ən yüksək
taxtında oturmuşdu. Sənətkar o zaman xoşbəxtdir
ki, onu özünün deyil, obrazlarının adıyla
xatırlayırlar. M.Şeyxzamanov da İsfəndiyar,
Şirin, həkim Eldostu, professor və s. adlarıyla xalqın
əbədi yaddaşına həkk olub.
Ölməz sənətkar 1984-cü il yanvarın 25-də
altmış doqquz yaşında vəfat etdi. Özündən
sonra isə onlarla rollarını, obrazlarını, teatr və
kino tarixində Məmmədrza Şeyxzamanov kimi bir imzanı əbədi
irs qoydu.
Şahanə MÜŞFİQ
525.- ci qəzet.- 2018.- 3 avqust.- S.6.