Yurd nisgili ilə nöqtələnən sənətkar
ömrü
Şahanə MÜŞFİQ
Bu gün Azərbaycan muğam sənətinin nadir incilərindən
Xalq artisti Qəndab Quliyevanın doğum günüdür. Yaşasaydı
69 yaşını qeyd edəcəkdi. Ancaq
əcəl imkan vermədi.
Həssas, kövrək, bütün dərd-səri
göz yaşlarına büküb bir bağlı qutu kimi gizlədiyi,
Qarabağ həsrəti ilə alışıb-yanan ürəyi
də ona vəfasız çıxdı. İmkan vermədi
yaşasın, yaratsın, sənətkar ömrünü,
xalq sevgisini doya-doya dadsın, həsrət qaldığı
torpaqlara heç olmasa bircə günlüksə də
qovuşsun. Zalım fələk bir göz
qırpımında aldı apardı onu bu dünyadan.
"İnsan var evdən gedər, insan var eldən gedər"
- deyirlər.
Qəndab Quliyeva eldən gedən sənətkardır.
Sevənlərini gözü yaşlı,
mahnılarını yetim, muğamlarını
boynubükük, obrazlarını sahibsiz qoyub getdi.
Onu nə vaxt dinlədiyimi, nə vaxt sevdiyimi xatırlamıram. Çünki
gözümü açandan evimizdə onun ifasını
eşidərdim. Atam sənətinin
vurğunu idi. Muğamdan danışanda Qəndab
Quliyevanın adını xüsusi vurğulayar, bənzərsiz
səsindən, təkrar olunmaz ifasından böyük sevgiylə
saatlarla danışardı. Elə bu
söhbətlərdə sevmişdim onu. Sonradan
isə özüm də dinləməyə, sənətini
izləməyə başladım. Amma mənim
marağım təkcə sənətinə, səsinə
deyildi, həm də insanlığına idi. Görəsən,
kim idi Qəndab Quliyeva?!
İndi
internetdə onun haqqında axtarış etmək istəsəniz
cəmisi aşağıdakı bir neçə cümlə
ilə kifayətlənməli olacaqsınız:
Quliyeva Qəndab
Həbib qızı 1949-cu il avqust
ayının 10-u Füzuli rayonunun Dilağarda kəndində
anadan olub. 1976-1980-cı illərdə Azərbaycan
Dövlət Musiqi Məktəbində, 1991-1996-cı illərdə
Azərbaycan Dövlət Musiqi və İncəsənət
Universitetində təhsil alıb. İlk
muğam müəllimi Nəriman Əliyev olub.
Eyni zamanda, o, Vahid Abdullayevin muğam sinfində dərs
alaraq sənətini təkmilləşdirib. 1981-ci ildən
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrında solist kimi
fəaliyyət göstərib. Bu teatrın səhnəsində
Leyli, Əsli (Üzeyir Hacıbəyov "Leyli-Məcnun",
"Əsli və Kərəm"), Ərəbzəngi
(Müslüm Maqomayev "Şah İsmayıl"), Şahsənəm
(Z.Hacıbəyov "Aşıq Qərib"), Gülbahar
(Ş.Axundova "Gəlin qayası"), Xanəndə
qız (R.Mustafayev "Vaqif") rollarını yaradıb.
Qəndab Quliyeva bir çox xarici ölkələrdə
- Almaniyada, Kanadada, Yaponiyada, Fransada, İsveçdə,
Türkiyədə, İranda, İraqda qastrol səfərlərində
Azərbaycan muğam sənətini layiqincə təbliğ
edib. Xanəndənin repertuarına muğam dəstgahlar və
təsniflər daxildir. Onun ifasında "Xaric
Seygah", "Şahnaz", "Mahur-Hindi",
"Bayatı-Şiraz", "Şur"
muğamlarının səsyazıları AzTR Fondunda
saxlanılır.
Xanəndənin ifasında "Çahargah"
muğamının səsyazısı isə Fransada
"Muğam antologiyası" CD diskinə daxil edilib. Qəndab Quliyeva
pedoqoji fəaliyyətlə də məşğul olub. Azərbaycan Dövlət və Mədəniyyət
Universitetində muğamatdan dərs deyib.
Müğənni, aktrisa, Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti Qəndab Quliyeva uzun illər
ürək və böyrək
çatışmazlığından əziyyət çəkirdi. O, 2017-ci ilin fevral ayından
sonra infarkt və 3 dəfə insult keçirib. 16 iyun 2017-ci ildə səhhətindəki problemlərə
görə Respublika Diaqnostika Mərkəzinin Reanimasiya
şöbəsinə yerləşdirilən sənətkar
sonradan süni nəfəs aparatına qoşulur. Aparılan müəlicələrə və həkimlərin
səyinə baxmayaraq, görkəmli sənətkar 26 iyun
2017-ci ildə vəfat edir. Onun 2-ci Fəxri
xiyabanda dəfn olunması təklif edilsə də, Xalq
artistinin özünün vəsiyyətinə görə Binə
kənd qəbiristanlığında anasının yanında
dəfn olunur.
Səfərdəyəm,
səfərimi vurmamışam başa hələ,
Arzularım, əməllərim toxunmayıb daşa hələ.
İlləri
yola salmışam, mahnı qoşub saz çalmışam,
Ömür deyir qocalmışam, ürək deyir,
yaşa hələ.
Böyük sənətkar Əlibaba Məmmədova aid
bu gözəl və nikbin mahnı Qəndab Quliyevanın səsində
də könüllərimizi şad edirdi. "Yaşa"
deyən o ürək yaşatmadı onu. Elə
ilk o xəyanət elədi öz sözünə. Və Qəndab Quliyeva səfərinin 68-ci ilində
bu səfərini elə ürəyinin əli ilə başa
vurmalı oldu.
Mərhum sənətkarın həyat və
yaradıcılığı bir neçə cümləyə
sığsa da, onun sənətinin ucalığı, ifa etdiyi
muğamların, mahnıların dəyəri,
rollarının sənətkarlıq xüsusiyyətləri
cild-cild yazılara sığmayacaq qədər böyük
bir ümmandır.
Ulduz kimi insanlar var. Gecələr göydə,
buludların arasında bərq vurar. Zülmət
qaranlığı öz nuruyla işıqlandırar,
aydın sabaha bir ümid işığı yandırar
içində. Elə hey baxarsan, baxarsan,
bir gün ona yetməyi, ona toxunmağı, onu hiss etməyi xəyal
edərsən. Amma xəyalının ən
möhtəşəm yerində qara buludlar dağılar, dan
yeri sökülər və bayaqdan heyranlıqla izlədiyin
ulduz yox olar. Əvvəl təlaşlanarsan,
hər yerdə gözün onu axtarar. Hətta
o nəhəng günəşin aləmi aydınladan
işığı belə sənə bəs etməz, ürəyin
o ulduzun işığının yanında qalar. Amma gözləsən gəlməz, axtarsan tapmazsan.
O ulduzu udduğu üçün vəfasızlığından
gileyli-gileyli başını qaldırıb göy
üzünə bir də baxarsan və birdən buludların
arxasında, göylərin ən dərinində sanki o ulduzun
işığını görürmüş kimi olarsan. Bu
artıq gözlərinin fiziki özəlliyindən qat-qat
üstün bir hiss, duyğu gərəkdirər. O duyğunu
isə bircə ürəyin hiss edə bilər. Beləcə
ürəyinlə hiss edərsən o ulduzun hardasa səmanın
bir küncündə hələ də var olduğunu və
bilərsən ki, əgər gecə düşərsə, qaranlıq
köçərsə hardansa tələsik Yer
üzünün köməyinə çatıb o
qaranlıqları öz nuruyla dəf edəcək.
Mərhum sənətkar Qəndab Quliyeva məhz belə
ulduzlardan idi.
Musiqimizin qaranlıqlarını aydınladan, səhnəmizin
kölgəliklərinə işıq bəxş edən
ulduz! Onun səsi idi işığı, nuru.
Özü gedib, gözlərimizdən itib, amma
səsi, nəfəsi hər zaman bir yerlərdə hələ
də var olduğuna əminlik yaradır.
Qəndab Quliyeva həm də öz sənətinə,
şəxsiyyətinə sonsuz hörmət bəsləyən
mərd qadın idi. Onu efirlərdə çox görməzdik.
Çünki o efirə, üzdə olmağa çox da can atmazdı. Öz
xanımlığını qoruyar, öz şəxsiyyətinə
hörmət edər və etdirərdi. Onu
həm də sözü qorxmadan, çəkinmədən
üzə deyən, ədalətsizliklərə qarşı
çox sərt mövqe tutan bir insan kimi də
tanımışdıq. Yalanı,
riyanı sevməzdi Qəndab xanım. Səsi
şəxsiyyətinin, şəxsiyyəti gözəlliyinin,
gözəlliyi daxili zənginliyinin İlahi əksi idi sanki.
Hamısı bir-birini elə tamamlayırdı
ki, sanki İlahi bir qələmlə boyunaca
biçilmişdi.
Bir də
görürdün o məlahətli, insanın
duyğularını riqqətə gətirən səsiylə
oxuyur:
Qoy bizim dövranımız bahar olsun, yar.
Əhdimiz, ilqarımız qoy var olsun, yar.
Ömrünün
bu güllü, bülbüllü bağında,
Nə
boran, nə tufan, nə qar olsun, yar!
Necə gözəl arzu, necə kövrək və saf təmənnadır. Hələ bu
saf sözlərə Qəndab xanımın şirin səsi və
utancaq, şən gülüşü də qoşularsa həm
gözlərin, həm qulaqların dinclik tapar demək.
Onun sənətə gəldiyi dövrdə
qadının səhnəyə çıxmağının
necə çətin məsələ olduğu heç kimə
sirr deyil. Təkcə qadınlar deyil, elə kişilər də
səhnələrə, televiziyaya yol tapmaq üçün
hansı çətinliklərdən keçir, sənətlərini
sübut etməyə çalışırdılar. O
ki qala qadın ola. Həm cəmiyyətimizdəki
sərt qanunlar, həm də televiziyanın
yaratdığı maneələr müğənni olmağa
hazırlaşan gənclərdən yüksək istedad, səbr
və sənət sevgisi tələb edirdi. Qəndab xanım da hələ gənc
yaşlarından bu özəllikləri ən yüksək
şəkildə özündə cəmləşdirməyi
bacarmış, sənətə gəldiyi ilk illərdən
özünə böyük xalq sevgisi qazanmışdı.
Bunun üçün şans da lazım idi sözsüz ki... Və onun şansı da sehirli səsində gizli
idi. Ovsun idi, sehr idi o səs. Bəzən
coşğun dağ çayı, bəzən təlatümlü
külək, bəzən sakit yağış
şırıltısı, bəzən də həzin layla
kimi insanın hər halını əks etdirən bir ovsun...
Bir
"Qarabağ şikəstəsi", bir də
"Çiçək" mahnısı onun
repertuarının əvəz olunmazıdır mənim
üçün:
Xəzərin
sinəsi parlayır par-par,
Yel əsir, titrəyir, səslənir şamlar.
Könlümə
nəğmətək axdın, ay Çiçək
Axı
ürəyimi yaxdın, ay Çiçək,
Niyə gülümsəyib baxdın, ay Çiçək?!
Ən böyük dərdi Qarabağ dərdi idi mərhum
sənətkarın. Bu dərd onun içini
göyüm-göyüm göynədir, ürəyini əzablara
qərq edirdi.
Cəsarətli, mübariz qadın bircə bu dərd
qarşısında uşaq kimi kövrək idi, köməksiz
idi. Bircə Qarabağ adı onun gözlərinə
duman çökdürə bilərdi. Necə
ki, çökdürürdü də. Və
o, bircə bu dərdini heç kimdən gizləmirdi.
Mahnılarında, ifalarında yaşayırdı, dinləyicisinə
də yaşadırdı:
Bir
çiçəyəm al qumaşlı,
Üzdəki şeh üzük qaşı.
Sevmirəm
boran-qışı,
Külək,
məni yaralama,
Çəmənlərdən
aralama...
Təəssüf ki, bu naləni bir özü eşitdi,
bir də biz dinləyicilər. Nə mənfur
düşmənə, nə də Allaha yetdi bu nalə.
Həsrətli köçdü bu dünyadan Qarabağ
gözəli...
İtkin torpaqlarımızın yoxluğu ilə
heç cür barışa bilmirdi. Elə hey can atırdı o yurda. Əfsus ki, bir daha gedib görmək qismət
olmadı. "Qarabağ şikəstəsi"ndə
yanıqlı-yanıqlı nalə çəkdiyi, səslədiyi
Qarabağa gedib çıxan təkcə səsi və ruhu
oldu, cismi isə burada, o həsrətli torpaqlardan kilometrlərlə
uzaqda qaldı.
Bu yaxınlarda internetdə videoları izləyərkən Füzulidən olan bir körpənin gözəl bir segahına rast gəldim. Uşaq Qəndab Quliyevanın məzarında elə yanıqlı, elə üsyankar ifa edirdi ki, sanki o deyil, xanəndənin səsi idi üsyan edən. Uyuduğu torpağa da üsyan edirdi sənətkar:
Oturmur ki yerində, uçur göylərə meylim,
Xiffətlə yaşayıram, alır canımı azar.
Səhnəmizin gözəli, mənim davalı Leylim,
Qəndabıma vətəndə qismət olaydı məzar.
Bu arzunun qarşısında sadəcə "Amin" deyib susmaq gəlir insanın əlindən. Hər bu cür vətən həsrətli, torpaq yanğılı insanımızı itirdikcə üzərimizə daha da ağır yük, məsuliyyət gəlir sanki. Biz həm də onların həsrətli, narahat ruhları xatirinə o torpaqlarımızı mənfur düşmənin tapdağından xilas etməli, onlara heç olmasa uyuduqları məzarda rahatlıq bəxş etməliyik. Ümidimiz heç zaman tükənmir, bilirik ki, çox qısa zaman sonra bunu mütləq bacaracağıq və Qəndab xanım kimi sənətkarlarımız məzarında rahat uyuyacaqlar.
Özündən sonra səsi, insanlığı, mədəniyyəti, yaratdığı obrazlarla ürəklərdə iz qoyub gedən Sənətkar, Allah Sizə rəhmət eləsin!
525-ci qəzet 2018.- 10 avqust.- S.7.