Şamaxı... Və Mirzə Ələkbər
Sabir...
PƏRVİN
Hər qadına şeir yazılmaz deyirlər. Şeir təbiət hadisəsidir,
yağış kimi... Bu təşbehi davam etdirsək,
şeir yazdıran Qadın yağışdan əvvəlki
ildırıma bənzəyir... Guruldayır,
vahimələndirir, darıxdırır,
düşündürür və Yazdırır. Əlbəttə,
sms yazmaqla şeir “guppuldatmağı” qarışdıran bəzi
müasir “şairlərdən” danışmıram...
Poeziya
tarixinə nəzər salanda qeyri-adi qadınların,
gerçək istedadların üzə çıxmasında az qala kitab-dəftər qədər rol
oynamış ilham pərilərinin obrazları aydın
görünür və bir çox şeirlərdə
dövrün özünəməxsus dəbini, münasibətlər
sistemini hiss etmək mümkündür. Sözün
düzü, anlamaq olmur ki, bu, “incə bel, nazik bədən” tələbləri ənənədən
irəli gəlib, ya elə doğrudan da ilham pərisinin
“90-60-90” parametrlərinin olması mütləq imiş... Yəni yalnız bu cür qadınmı oyada bilər
sözü-sözə qoşmaq arzusunu? Bilmirəm!!! Şübhəsiz ki, folklordan, klassik ədəbiyyatdan
gələn ənənəni də istisna etmək olmaz.
Görünür, hər yeni nəsil şairlər
özlərindən əvvəlkilərdən təsirləniblər,
hətta zahiri görünüşün təsvirində də
müəyyən çərçivədən
çıxmayıblar. Ona görə
poeziyamız Molla Pənah demiş, “ağzı, dodağı,
dili nazik” olan gözəllərlə doludur. Amma bir tərəfdən baxanda gözəl elə
belə olar da, şairdə nə günah?
Deməli, bunu az-çox “müəyyənləşdirdik”,
beş-on cümləlik çək-çevirdən sonra
anladıq (anladıq ha!) ki, gözəl belə olar və məhz
belə gözələ şeir yazılar. Ancaq elə bu
mövzunun ardı kimi növbəti sual gəlir; bəs məkanlar,
ərazi? Axı təbiət hər yerdə
təbiətdirsə, suyun səsi, bulağın
şırıltısı, çayın axması bir-birindən
elə ciddi fərqlənmirsə, necə olur ki, bir yer -
bölgə daha çox şair yetişdirir? Dəqiq desək, daha çox şeir yaradır?
Məsələn
Şamaxı! Paytaxta ən yaxın təbiət
parçasıdır Şamaxı. Bakıdan
çıxıb yüz kilometrdən çox getdikcə-gedirsən,
ucsuz-bucaqsız bozluqlardan keçirsən və
Şamaxıya yaxınlaşdıqca təkcə rənglərin
yox, ovqatın da, havanın da dəyişildiyini hiss edirsən.
Şəhərin girişindəcə
Şamaxı haqqında əsas sual yaxalayır insanı.
Burda doğulan, burda yazıb-yaradan şairlərin barelyeflərinə
baxanda, adlarını sadalayanda fikirləşirsən ki,
axı nədədi Şamaxının sirri? Və sirri
axtarmağa başlayırsan...
Məsələn, bu tərtəmiz hava, saf su, sakitlik,
yumşaqlıq, mülayimlik - əsrlərdən əsrlərə
bütün Şirvani təxəllüslü şairləri
təsirləndirən bunlardırmı? Yox əlbəttə...
Axı təbiətinə və zahiri gözəlliyinə
görə burdan qat-qat üstün yerlər var. Elə isə
sirr nədədir? Zəlzələlərdə?
Tarix boyu, təxminən XII əsrdən
Şamaxıda yeddi güclü zəlzələ olub.
Bunlar hələ məlum olanlar, qeydə alınanlardır,
heç şübhəsiz, Şamaxının
yeri-göyü daha çox silkələnib... Şəhər
bir neçə dəfə yerlə-yeksan olub və hətta
1191-ci ildə buna görə paytaxt Bakıya
köçürülüb. Zəlzələdən
söz salmağım təsadüfi deyil... Axı
itirmək qorxusu da yeni sənətin yaranmasına, daha
doğrusu, “dilin açılmasına” yardımçı
olur. İnsan təhlükə ilə
üz-üzə olanda, itirəcəyini düşünüb
vahimələnəndə mübarizə aparır, təslim
bayraqlarını heç vəchlə qaldırmaq istəmir.
Söz adamının isə üsyanı da,
mübarizəsi də elə öz sənətidir,
yazmaqdır. Bu mənada Şamaxı zəlzələlərinin
də bu bölgədən olan sənətkarların
yetişməsində rolu istisna deyil. Yazıram
və başa düşürəm ki, bu qənaətlərim
Marsda suyun olub-olmamasını düşünmək, müəyyənləşdirmək
kimi havayı işdir. Amma bütün
hallarda Şamaxı ədəbi məktəbi və
ümumiyyətlə bu torpağın yetişdirdiyi sənətkarlar
haqqında düşünməyə dəyər.
Axı Alim Qasımov “Sən məni bağladın bu yerə,
bu göyə, İlahi!” deyə oxuyub adamın min illik genlərini tərpədəndə,
Allaha çatan səsiylə hər şeyin əla
olacağına inamını püskürdəndə
Şamaxı haqqında necə fikirləşməyəsən?!
Bəli, Şamaxı təkcə söz yox, həm
də musiqi beşiyidir. Şirvan aşıq məktəbi,
Şamaxı muğam ənənələri haqqında
uzun-uzun danışmaq olar... Amma indi niyyətim
sadəcə sözə diqqəti çəkməkdir.
Şamaxı
ədəbi məktəbinin son dərəcə maraqlı
inkişaf tarixi var. Təxminən X-XI əsrdə şair,
filosof, səyyah Baba Kuhidən başlanan yol bir çox
Şirvanilərin, Şamaxılıların
yaradıcılığından keçib; XII əsrdə
filosof-şair kimi tanınan və həm orijinal
yaradıcılığı, həm də taleyi ilə ədəbiyyat
tariximizdə qalan Xaqani Şirvani, lirik şeirlərindəki
təsvirlərin zərifliyi ilə seçilən Fələki
Şirvani, dönmədiyi əqidəsinə görə dərisi
soyulan, hürufilik təriqətini inkişaf etdirən,
poeziyada yeni bir üslubun, tərzin əsasını qoyan Nəsimi,
ayrıca bir məktəbə çevrilmiş Seyid Əzim
Şirvani, millətinin imzasının imzalar içərisində
axtarar Hadi, intellekti ilə yaşadığı mühiti
yönləndirən, dəyişdirən Abbas Səhhət...
Və Mirzə Ələkbər Sabir!
Əlbəttə, Sabirdən sonrakı dövrə də
nəzər salıb Şamaxıda doğulan, yazıb-yaradan
bir çox şairləri, qələm adamlarını, sənətkarları
qeyd etmək olar. Lakin Sabir bütün bu siyahının məntiqi
yekunu kimi, daha dəqiq desək, yüksəldiyi zirvə kimi
görünür. Həm şeirə gətirdiyi yeni tərz,
yeni deyim forması ilə, həm də köhnə
ağrıların, problemlərin təzə şəkildə
ifadəsinə görə Sabir özündən əvvəlkilərdən
seçilirdi... Hətta ustadı Seyid Əzim Şirvanini də
heyrətləndirirdi...
MOLLAM DA
DÖYÜR...
Mirzə Ələkbər Sabirin bu misralarını və
onların tarixçəsini bilməyən varmı?
Tutdum
orucu irəmazanda,
Gözüm
qaldı iki qazanda
Mollam da döyür yazı yazanda.
Atası Zeynəlabdin onu mollaxanaya qoyubmuş. Özü
qatı şiə olduğundan uşaqlarını da oruc
tutmağa məcbur edirmiş, iftara yaxın ürəyi
üzülürmüş zavallı oğlanın. O
vaxt mədrəsələrdə Quranı oxumadan yazmağa
icazə vermirlərmiş... Bu üç misranın
bütün fəlsəfəsi 8 yaşlı
uşağın “problemidir”... Amma indi Sabirin həyatını,
taleyini əks etdirən proqram-şeir təsiri
bağışlayır... Axı ömrü
boyu mövhumatla mübarizə aparan şairi “mollalar” axıra
kimi “döydülər”. Axıra kimi
kasıblıq içində yaşayan Sabirin “gözüm
qaldı iki qazanda” deməsi də xeyli simvolik səslənir.
Satiramızı yeni bir mərhələyə yüksəldən,
iti qələmi ilə neçələri-neçələri
susduran Seyid Əzim Şirvani Şamaxıda bircə siniflik məktəb
açmışdı. Sabir də həmin məktəbdə ikicə il oxudu, böyük şairdən şeirin incəliklərini
öyrəndi. Amma atası Ələkbəri
dükanında işləməkdən ötrü məktəbdən
çıxardı və o, elə dükandaca ustadından
qalan əlyazmalarla, dəftərlərlə öz aləmində
təhsilini davam etdirirdi. Bir gün
atası hirslənəndə onun şeir dəftərini
cırır və balaca şair buna ciddi etiraz edib karvana
qoşulub evdən qaçdı. Atası
ardınca gedib Şamaxıdan bir mənzil uzaqda onu tapıb
geri qaytardı və bundan sonra oğluna münasibəti dəyişdi,
yumşaldı.
Sabir ustadı Seyid Əzimlə tez-tez
görüşürdü. Seyid Əzim ona
Nizaminin “Xəmsə”sini hədiyyə etmişdi. Zamanla Sabir Seyid Əzim ənənələrindən
xeyli uzaqlaşsa da, öz yeni yolunu, cığırını
açsa da, onların qarşılıqlı hörməti,
sevgisi Seyidin ömrünün sonuna kimi davam etdi.
Mirzə Ələkbər Sabir hərtərəfli
istedada malik şair idi. Hətta onun Seyid Əzimə göndərdiyi nohə ilə
bağlı maraqlı bir əhvalat da var. Mərhum
Füzulişünas Ələmdar Mahir televiziya verilişlərindən
birində danışırdı ki, Sabirin Bakıda bir
yaşlı kişi ilə şərikli
qarpız xırı varmış. Şərikinin həzrət
Əli Əkbərin heyranı olduğunu bilən şair
soruşur: Əli Əkbərə bir nohə yazsam, neylərsən?
“Qarpızın 3-də iki hissəsin sənə
verərəm” - deyir şəriki. Növbəti gün
Sabir nohəni yazıb gətirir:
Baxdı
çün Əkbərinin nizədə Leyla üzünə,
Gördü
zülfü tökülüb, çün Şəbi-yelda
üzünə...
Şəriki təsirlənsə də, bu nohəyə
daha peşəkar adamın qiymət verməsini istəyir. Nohəni Seyid Əzimə
göndərirlər, bir neçə gündən sonra
münsif şairdən cavab gəlir, bir ağ
kağız və lələk. Sabir baxıb gülümsəyir,
“Seyid demək istəyir ki, bundan sonra nohə yazmaz daha...” Bəli, Sabir necə yazsaydı, nədən
yazsaydı o təkrarsız istedadı
görünürdü, şaxə qalxırdı. Uşaq şeirlərində də, lirik qəzəllərində
də, dini motivli əsərlərində də böyük
istedadı parlayırdı, göz qamaşdırırdı.
Abbas Səhhət
yazırdı: “Sabir əfəndi köhnə şeirlə
yeni şeir arasında bir əsrlik qədər uçurum
açdı ki, bir daha geri dönüb də o uçurumu
geri adlamağa kimsədə cürət qalmadı”.
Şair
özü isə yeganə müsahibəsində, Salman
Mümtazla söhbətində bu məsələni çox
ciddi və təvazökar şəkildə izah edirdi:
“Əruz bizim deyildir. Bunu hamı bilir.
Lakin 13 əsrdir ədəbiyyatımızı
mühasirəyə almışdır. Bu
mühasirə də böyük-böyük ustadların
planı, nəqşəsi və əlləri ilə
olmuşdur. Bu mühasirəni yarıb ədəbiyyatımızı
xilas etmək, yenə yuxarıdakı ustadlar kimi böyük
ustadların əlləri ilə mümkün olacaqdır”.
Elə həmin
müsahibəsində Sabir Füzulinin də nəhəngliyini
etiraf edir və deyirdi: “Mən Füzulinin “Divan”ına,
Füzuli qəzəllərinə başdan başa nəzirə
yazmaq fikrindəyəm. Yəni o formada və o bəhrlərdə
olmaq şərti ilə yeni-yeni mövzularda qəzəllər
yazacağam”.
Axı Mirzə Cəlil də aktuallığı
etibariylə Füzulini “Molla Nəsrəddin”in müəlliflərindən
biri sayırdı. Füzulinin adından deyirdi: “Molladan yazmaq istəsən,
yazmışam, varlıdan yazmaq istəsən, yazmışam,
rüşvətxordan yazmışam, bu gün get, sabah gəldən,
yəni “zavtra-zavtradan” yazmışam. Müxtəsər,
hər şeyi əhatə etmişəm”.
Beləliklə, Abbas Səhhətin söylədiyi
“köhnə şeirlə təzə şeir arasında
uçurum”u yalnız Füzuli kimi böyük bir qayaya
arxalanaraq salmaq olardı. Sabir də bunun fərqində idi və poeziyamızda
gördüyü ən böyük iş elə bu oldu...
DRAMATURQ,
RƏSSAM, NASİR, TARİXÇİ...
Mirzə
Cəlil Məmmədquluzadənin “Lisan bəlası” adlı
ilk satirik şeiri “Molla Nəsrəddin” jurnalının 7 aprel
1906-cı il, 1-ci sayında dərc olundu.
Bu şeirlə Cəlil Məmmədquluzadə gələcək
mollanəsrəddinçi satirik şairlərə nümunə
göstərirdi:
Ey dil,
dinmə və sükut et, səni tarı,
Lal ol və danışma.
Sal
başını aşağə və heç baxma
yuxarı,
Mal ol və danışma.
Sonrakı nömrələrdə Mirzə Cəlil hətta
bölgələrdən gələn xəbərlərdən
kiçik şeirlərlə “reportajlar” hazırlayıb
verirdi. Amma bu da çətin idi, çünki redaktorun
işi çox idi, ona görə dərginin ideyalarına
uyğun şairə ehtiyacı vardı.
Sabir ilk vaxtlar xeyli dərəcədə çəkingənliklə
bir uşaq vasitəsiylə göndərirdi dərgiyə
şeirlərini. Uşağın hop-hop quşu təki
atıla-atıla gəlib getməsinə görə həmin
şeirləri “Hop-hop” imzası ilə çap edirlər.
Günlərin birində uşağı izləyən
Ömər Faiq Nemanzadə şeirlərin müəllifinin
kimliyini öyrənir, “ictimai qınaqdan” çəkinən
müəllif adını mübhəm saxlayırmış.
Müəllifin Sabir olduğu bilinir və
şairin dərgi ilə əməkdaşlığı
başlanır.
“Molla Nəsrəddin”
dərgisindən əvvəl Sabir “Şərqi Rus”, “Həyat”
qəzetlərində çap olunmuşdu. Amma
şairin tanınmasında “Molla Nəsrəddin”in özəl
yeri var. Elə ilk şeirlərindən sevilən,
yaddaşlarda iz salan şair zamanlar və zəmanələr gəlib
keçsə də, bir-birini əvəz etsə də,
aktuallığını itirməyib. Amma
maraqlıdır ki, şairin yaradıcılığından
hər kəs özünə “sərf edəni” təbliğ
edib. Misal üçün, dinin əleyhinə olan Sovet
rejimində tənqidçilərin böyük əksəriyyəti
şairin “Harda müsəlman görürəm qorxuram”
misrasını şüara çevirib, poeziyasını dinə
qarşı “aksiya” kimi yozublar. Yaxud Sovet
dövrü ədəbiyyatşünaslığından qalan
terminin - “tipi öz dili ilə ifşa” ideyasının
buxovundan çıxmaq çoxlarına müəssər
olmayıb. Lakin məsələ
burasındadır ki, heç bir ciddi təhsili olmayan
şairin hərtərəfli intellekti, dünyaduyumu fenomenal
bir hadisədir. “Hop-hopnamə”ni vərəqlədikcə
ən müxtəlif xarakterlər insanın gözünün
önündən keçir...
“- Görmə! - Baş üstə, yumaram gözlərimi,
- Dinmə!
- Mütiəm, kəsərəm sözlərimi.
- Bir
söz eşitmə! - Qulağımı bağlaram.
- Gülmə!
- Pəki, şamu səhər ağlaram.
- Qanma! -
Bacarmam! Məni məzur tut”.
Düşünən
insanın faciəsidir bu… Sabirin faciəsidir, susa
bilməyən insanın ağrısıdır. Şairi
yazmaqdan heç nə çəkindirə bilməzdi və
elə Mirzə Cəlilin “lal ol və danışma...”
ideyasının davamı kimi səslənirdi bu misralar:
Necə mən
dörddə birin yazmağa əymən deyiləm,
Qorxur on
dörddə birin yazmağa həm əhli-qələm;
Dövrün
sənətkarının, əslində, bütün dövrlərin
söz adamlarının xarakterini yaradırdı bununla
şair və sona qədər yorulmamağını belə
izah edirdi: “Güc gətirir dərd usana bilmirəm...” Bəli
usanmaq olmazdı... Mirzə Cəlilin nəsrdə,
felyetonlarında, Əzim Əzimzadənin rəsmlərində
dediklərini şeirlə deyirdi Sabir, həm də elə
deyirdi ki, yaddaşlarda qalırdı.
Şairin xarakter ustalığından söz açanda
bir məqamı xüsusi vurğulamaq istərdim. Əslində,
Sabir kiçik həcmli şeirlərində bir neçə
janrı birləşdirə bilib. Misal
üçün, “Fəxriyyə” şeiri ilə Azərbaycan
tarixinə kiçik bir səyahət edir, bu səyahət
boyu “gördüyü” bəlalardan danışır. Və
bu təsvirlərdə, ardıcıllıqlarda qəribə
bir dramaturji priyomlar var. “Bir məclisdə on iki kişinin söhbəti”
şeirində on iki misra ilə on iki xarakter yaradır
şair; vəkil, həkim, tacir, dərviş, elm, molla, əvam,
qəzetçi və s. “Əhvalpürsanlıq, yaxud
qonuşma” şeirində iki nadanın dialoqu ilə
bütöv bir bəlanı, millətin təhsilə
münasibətini göstərir.
Evimizdə
var idi hər nə desən:
Qatıq,
ayran ilə qaymaq, nə yesən!
Nə bilirdik nə zəhirmardı kitab?
Biz olan evdə haçan vardı kitab?
“Çatlayır, Xanbacı qəmdən ürəyim” -
deyə rəfiqəsiylə dərdləşən
qadının bu sözlərindən bütöv bir səhnə,
oxumuş ərini, kitaba bağlı həyat
yoldaşını anlamayan nadan qadın və qeybət
göz önündə canlanır. Amma eyni zamanda da gecəsini-gündüzünə
qatan sənətkar, çox güman ki, Sabirin özü:
Gah gedir
fikrə, bərəldir gözünü,
Məhv
olur oylə ki, bilmir özünü;
Sübh
olunca gecələr darğa kimi,
Yatmayır,
qır-qır edir qarğa kimi;
Gah da bir
yatsa da vəqtində əgər,
Çəkməyir yuxladığı bir o qədər.
Sabirin əsas
üstünlüyü “tip” yox, canlı insan
yaratmasıdır; məhz bu cür dramaturji priyomlarla, hadisə təsvir
etmək məharəti ilə. Ona görə də şairin
“oxutmuram əl çəkin”, “nə işim var”, “kim nə
deyər bizdə olan qeyrətə” deyə danışan qəhrəmanları
bu qədər yaxındır oxucuya. Əzim Əzimzadənin,
ondan sonra da başqa rəssamların bu personajların zahiri
görünüşünü də yaratması,
karukaturlarını, miniatürlərini çəkməsi ilə
ideya tamamlanıb...
Həm də
axı bu qədər illər keçsə də, bizim hər
gün müasir texnikanın ekranlarında, qonum-qonşuda,
küçədə-bazarda gördüyümüz,
müşahidə etdiyimiz adamlardı bunlar... Bəli, ona
görə “doğmadılar”, ona görə...
ŞAMAXIDAN
QAÇIŞ...
“Molla Nəsrəddin” səhifələrində gedən
hər yazının, karikaturanın səbəbini
Şamaxılılar Sabirdə görürdülər. Şamaxı
mollasının rəsmi gedirdisə, qaragüruh şairin
üstünə düşürdü... Sabun bişirməklə
ailəsini dolandıran şairə lazım olan maddələr
satılmırdı, onu heç hamama da buraxmırdılar, hələ
üstəlik molla münbərdən onu düşmən də
elan eləmişdi...
Bütün
bunlardan bezən şair Sultan Məcid Qənizadəyə məktub
yazdı:
“Daha taqətim, təb və səbrim başa gəlibdir. Qardaşlarının
əlindəki Yusif kimi əsir qalmışam. Birisi şillə ilə üzümə vurur, o
birisinin məhəbbət ağuşuna atılmaq istəyəndə
o da yumruqla başımda vurur, bu biri tərəfə gedəndə
o da yumruğu başıma zollayır. Ondan azad olub
başqasıyla dost olduqda döşümdən itələyir,
ağzımdan vurur, ona dal çevirəndə digəri
dalımdan vurur, ağzıüstə yıxılıram. Bir daha Şamaxıda qalmağa tabım qalmayıb.
Bir nəfər də havadarım və qəmxarım
yoxdur, yenə Sizə ümidvar olub sizə dərd-sər verməyə
cəsarət edirəm.
Acizanə xahiş edirəm, mənim burda katorqa cəzasına
məhkum olub qalmağıma razı olmayasınız. Lütf və
mərhəmət əlinizi mənim tərəfimdə
uzadıb, məni bu cəhənnəmdən xilas edəsiniz”.
Sabiri Bakıya dəvət etdilər, o zaman işini dəyişib
təhsil inspektoru olmağa hazırlaşan Firudin bəy
Köçərlinin yerinə müəllim kimi işə
düzəlməli idi şair. Amma bu da
alınmadı, Sabir Şamaxıya qayıdıb “Ümid” məktəbi
açdı. Ümid?
Qalırdımı Ümid?
Bir müddət sonra Sultan Məcid Sabiri Balaxanı məktəbinə
müəllim təyin edir, amma xəstəlik burda da işləməyə
imkan vermir, Şamaxının saf havasına
alışmış şair bu ağır havada, ağır
xəstəlik içində yaşaya bilməzdi. Xəstəliyi isə
çox ağır idi, çox...
ÖLDÜ
SABİR... ÖLDÜMÜ?
Ağır
xəstə idi Sabir... Ciyəri serroz olmuşdu.
Mirzə Cəlilin, Həmidə xanımın təkidi ilə
Tiflisə getsə də, orda bütün müayinələrdən
keçsə də, lazımi müalicə yazılsa da, xeyri
olmadı. Şair
əməliyyatın əleyhinə idi, “Mənim
qarnım sandıq deyil ki, açıb bağlayasınız...”
- deyirdi... Abbas Səhhətə vəsiyyətində isə
daha təsirli demişdi sözünü:
“Mən vücüdumda olan ətimi xalqımın yolunda
çürütdüm. Əgər ömür vəfa etsəydi,
sümüklərimi də xalqımın yolunda qoyardım”.
Canını xalqı yolunda qoyması məsələsində
zərrə qədər mübaliğə yoxdur. Şair özü də
bunun fərqində idi...
Mirzə
Cəlil və xanımı Həmidə nə qədər
çalışsalar da, şairə qulluq eləsələr
də, faydası olmur, onu Şamaxıya yola salırlar... 4 ay
sonra Abbas Səhhət Molla Nəsrəddin redaksiyasına bir
teleqram göndərdi: “İyulun 12-sində Sabir vəfat etdi”.
Vəssalam!
Sanki böyük bir mübarizə burdaca sona yetirdi... Mirzə
Cəlilin əli işə yatmırdı, bir müddət dərgini
də buraxmadı... Bu da növbəti
Şamaxı zəlzələsi deyildimi?
Həm də
şair sağlığında kitabının belə nəşrini
görmədi axı, alınmadı, pul
yığılmadı, olmadı... Ustadı Seyid Əzim kimi
sağlığında görmədi kitabını və ilk
“Hop-hopnamə”nin necə, hansı vəsaitlə
çap olunmasını yazmaqda acizəm. İstəmirəm
bu faktı yazmaq. Bunu Abbas Səhhət həmin
kitabın müqəddiməsində qeyd edib, Şirməmməd
Hüseynov da müsahibəsində deyib, başqaları da
yazıb, tədbirlərdə də dəfələrlə səslənib...
Amma mən yazmaq istəmirəm! Bircə o fakt sevindirir ki,
Sabirin kitabı üçün Balaxanı məktəbliləri
valideynlərinin verdiyi “bulka pulu” qəpikləri əsirgəməyiblər...
Elə bu da şairin mübarizəsinin boşuna
olmadığını göstərən detaldı...
Nə qəm,
uğratsa da bir gün məni ifnayə zəman,
Mən
gedərsəmsə, məramım yenə dünyadə durar!
O məram
heç vaxt ölməyəcək... Ən azı ona görə
ki, bu il Sabirin nəvələri
Gündüz Tahirli və Sevda xanım Tahirli onun ev muzeyinin
olduğu kimi tikilməsi üçün, Sabirin
qapılarının ziyarətçilərin üzünə
açılması üçün əllərindən gələni
əsirgəmədilər. O kasıb ev,
şairin sabun bişirdiyi, oturduğu, yatdığı
kiçik otaqlar heç getmir gözümün önündən.
Gündüz Tahirlidən, Sevda xanımdan nələrisə
soruşmağa çalışanda çox böyük təmkinlə,
təvazökarlıqla danışmaları da yadımdan
çıxmır. Axı bilirlər, çoxdan bilirlər
ki, Sabir onlara məxsus deyil və elə bunu bilmələri
babalarına ən böyük ehtiramın, sevginin nümunəsidir...
Hər il Sabir poeziya günlərinə gələn
şairlərin şeirləri də o ideyaların, məramın
davamı kimi səslənir və heç şübhəsiz
ki, Mirzə Ələkbər Sabir mübarizəsi zaman-zaman ən
müxtəlif qələm adamlarının misralarından
duyulacaq...
P.S.
ƏL GÖTÜR MƏNDƏN...
Mirzə Ələkbər Sabirin sevgi şeirini axtaranda
maraqlı bir mənzərə ilə
qarşılaşmışdım. Klassik şeirimizdə olan təşbehləri
lağa qoyan şair qadının “çopur”
üz-gözünü təsvir edib “Qah-qah qəribə
gülməlisən xaniman xərab” - yazırdı şeirlərindən
birində. Amma başqa bir qəzəlində deyirdi...
İstəsən
könlüm kimi zülfün pərişan olmasın,
Ol qədər
cövr et mənə ah etmək imkan
olmasın!
Dərdi-eşqin
qəsdi-can etdisə, mən həm şakirəm,
İstərəm
cismimdə dərd olsun, dəxi can olmasın!
Qoyma əğyar
eyləsin kuyində cövlan, ey pəri!
Əhrimənlər
maliki-mülki-Süleyman olmasın!
“Yüz gözəl sevgi şeiri” layihəmdə bu iki
şeirin arasındakı ziddiyyət haqqında
yazdığım üçün burda eyni fikirləri təkrar
etmək istəmirəm. Amma məsələ burasındadır ki, poeziyada da, həyatda
da ən gözəl mənzərədir bu; sevgiyə inanmayan
adamın birdən aşiq olması, dünən lağa
qoyduğunu bu gün yaşaması, özü də sevə-sevə...
Bəli, “ürəyim genişdi, insanları
sevirəm” - deyən adamın ürəyi birdən-birə
biradamlıq kameraya çevrilir və o, bundan məmnundu.
Doğrusu, beləsini görəndə adam
özünü zorla saxlayır, istəyirsən o
çılğın aşiqin kürəyindən sakit
döyəcləyib soruşasan: “Sənə nə oldu?” Amma
axı istedadlı adam bütün sahələrdə
istedadlıdır... Sabirin də hərtərəfli
istedadı bütün mövzularda yazmağa, həm də
bütün hissləri yaşamağa imkan verirdi... Və “Yağışdan əvvəlki
ildırım onada şeir yazdıra bilibmiş”.
525-ci qəzet 2018.- 11 avqust .- S.10-11.