Siyasi fırtınalara
barbarlığın təsiri - (XIX əsr Argentinasının
timsalında)
Telman ORUCOV
Pampanın şəhər üzərində qələbəsi
nəticəsində rollar dəyişildi, qauço
ponçodan çıxıb mundir geyinməyə
başladı.
İstiqlaliyyət uğrunda müharibənin əsgəri
isə ponçoya keçdi. Birinci qalib
olmaqla, ikinnci məhv olurdu.
O
dövrdə hər bir argentinalıda pampa ruhu var idi. Frakın ətəyini azacıq qaldırsan, onun
altından qauço görünəcəkdi. Qauço
çox və ya az şəkildə
sivilizasiyalansa da, yenə də qauço olaraq qalırdı.
Lakin Fakundo epopeyası uzun müddət davam edə bilməzdi,
onu daha güclü barbar məhv etməli idi. Ölkəni
uzun müddət oda yaxan bu alov, nəhayət, söndü.
Argentinalılar uzun müddət gözlədikləri
günə qovuşduqlarını güman etməklə, yenə
də səhvə yol vermişdilər. Onlar
ümid edirdilər ki, torpağı suvaran qan quruyacaq, dərddən
axıdılan göz yaşları yaddan
çıxacaqdır.
Fakundo kimi yırtıcının qələbələrinin
nəticəsi idarəetmə prinsiplərinin kobud surətdə
pozulması, məhv edilməsi oldu. Onun adı ilə
qanunçuluq, azadlıq və şəhər ruhu
kökündən çıxarılıb atıldı. Əyalətlərin
bütün kaudilyolarını təkbaşına əvəz
etdi. Nəhayət, Fakundo Kiroqanın da
sonu çatdı. Ona tələ quruldu,
lakin o, bu xəbərə də məhəl qoymadı. Gecə yarısı həyəcan və
narahatlıq daha da artdı. Kiroqanı
oyadıb, onu dəhşətli xəbəri
çatdırdılar, lakin onu müşayiət etməyəcəklərini
bildirdilər. Fakundo bu sözlərə
söyüşlə cavab verdi. Səhər tezdən onlar bəla vəd edən yerə
gəlib çatdıqda, əsgərlər yalın
qılıncla hücum edib, bir neçə nəfəri
öldürdülər. Bu vaxt onlar
Fakundonun arabada oturduğunu gördülər. O,
komandirin kim olduğunu soruşub, ona
yaxınlaşmasını əmr etdi. “Bütün
bunlar nə deməkdir?!” deyə soruşan Fakundoya cavab əvəzinə,
onun gözünü hədəf seçən atəş
açıldı və bəd qauço ölümcül vəziyyətdə
yerə yıxıldı. Bu hadisə 16
fevral 1835-ci ildə Barranko-Yakoda baş vermişdi.
Əsgərlər dəstəsinin
başçısı qəddarlıqda Fakundodan heç də
geri qalmırdı, axı o da Kordobadan olan bəd qauço
idi. Sonra o, serjantın arabadakı uşağın qohumu
olduğunu bildikdə, onu da öldürdü,
uşağı isə yerə çırpıb,
başını kəsdi. Barbarlıq
öz qaydalarını nümayiş etdirməkdən
qalmırdı.
Fakundo özü çox qaniçən olmuşdu. İndi o,
layiqli cavabını almışdı. O, bircə dəfə
20 nəfər zabiti güllələdiyinə görə kor
vicdanının ona daim əzab verdiyini söyləmişdi.
Fakundonun qatili də çoxlu cinayətlər törətmişdi,
onun özünü də bir gecə Kordobada tutdular. O, evində gizləndiyi məşuqəsini
döymüşdü, yatandan sonra, bu qadın onun
tapançasını və qılıncını
götürüb, küçəyə qaçmış,
patrul çağırmışdı. Zabiti Buenos-Ayresə
gətirəndə, camaat onu adı ilə adlandırıb,
“Santos Peresə ölüm!” deyə
qışqırırdı. Onu da
asdılar. Buenos-Ayres hakimiyyəti biganə qalmayıb,
Fakundonun digər qatillərini də edam
etdi. Fakundonun qanla dolu olan bədnam epopeyası,
beləliklə, başa çatdı.
Fakundo qauçoların simvolu idi, bəd qauço idi. Bəd qauço isə
sosial izqoydur, adam öldürdüyünə
görə hakimiyyətdən daim gizlənir. Onun
peşəsi quldurluqdur. Qauço laqeyd
şəkildə öldürür və ölümü də
laqeyd qaydada seyr edir.
“Qauço” ispan sözüdür. İspaniyada həmin
sözlə avaraları və kənd oğrularını
adlandırırdılar. İspan
sözü olan “qauço” “beli bükülmüş, əyilmiş”
mənasını verir, məcazi mənada “vicdansız”, “pis
işlərə meylli” deməkdir. Qauço
qarışıq mənşəli etnik adamlar olmaqla Argentina
pampasının maldar əhalisidir.
Argentinada XIX əsrin əvvəllərində iri element
metislər idi.
Metislərin çoxu qaramal saxlamaqla
dolanırdı, sonra onlardan qauçolar törəndi. Sonralar qauço Birləşmiş Ştatların
qərbindəki kovboylar kimi, faktiki olaraq öz
mövcudluqlarını kəsdilər.
Unitarilərin idarəçiliyi. Rosas diktaturası
Hakimiyyət düşkünləri öz məqsədlərinə
çatmaq üçün hər cür vasitələrə,
cinayətlərə əl atır, dəridən-qabıqdan
çıxmaqla öz istədiklərinə nail olur və
qanuna məhəl qoymadan hökmranlıq edirlər. Fransız şairi Lamartin
belə eybəcər adamlar barədə yazırdı: “Belə
hökmranlığa can atanın yolunda dayananlara dərd olsun!
Həmin vəhşi heyvan nə qədər ki,
qurbanı son nəfəsini vermir, onu buraxmayacaqdır. Bu zəli tamamilə doymayana qədər bədəndən
ayrılıb düşməyəcəkdir”.
1835-ci ildə Fakundo artıq ölmüşdü, bu,
Rosasın hakimiyyətinə gəlməsinə yol
açdı.
Lakin Rosas bu dəfə yalnız diktatura ilə,
fövqəladə səlahiyyətlərlə heç də
kifayətlənmədi. O, ənənələr, adətlər,
həyat tərzi, qaydalar, qanunlar, din, ideyalar, şüarlar və
məqsədlər üzərində ağalıq etmək
eşqinə düşdü. Onlar üst-üstə
toplandıqda onun axtardığı ictimai hakimiyyətin
bütövlüyü alınırdı. 5 aprel 1935-ci
ildə Nümayəndələr Palatası don Xuan Manuel
Rosası 5 il müddətinə
Buenos-Ayresin baş hökmranı seçdi. O, həm də Səhra
Qəhrəmanı, Qanunların Şərəfli Bərpaçısı,
Bütün İctimai Hakimiyyətin
Bütövlüyünü Saxlayanı adlanmağa
başladı.
Adamlar
gözləyirdi ki, iki il müddətinə
xalqı cana yığan dəhşətli qayda
pozğunluqlarına son qoyulacaqdır. Havada isə
artıq qorxu küləyi əsirdi. Əlbəttə,
hər bir xalqın həyatında belə anlar olur. Mübarizədən yorulanlar uzun illər məhrum
olduqları istirahəti arzu edirlər, buna görə
azadlıq və ideyalar hesabına ağır xərc ödəməyə
də hazırdırlar.
Onsuz da, heç kəs inanmırdı ki, Rosas
özü hakimiyyətdən əl çəkəcəkdir
və ya xalq cəsarət tapıb, bunu ondan xahiş edəcəkdir. Bədbəxt
xalq bir anlıq zəifliyinin qurbanı olmaqla, özünü
uzun illərin əzablarına və dərd yükünü
çəkməyə məcbur edir.
Rosas 1833-cü ildən başlayaraq, şəhəri
daim qorxuda saxlamışdı. O deyirdi: “Xalq mənimlə deyilsə,
mənim düşmənimdir”. Rosası qəzəbləndirən
adamı ağır cəza gözləyrdi. Hər yerdə
Bərpaçının portretləri
asılmışdı, hakimiyyətinin bir ili
keçəndən sonra bu sədaqət partlayışı
şəhərdən kəndlərə də yayıldı.
Belə təsəvvür yaranırdı ki, bu
bədbəxtlik dövrü heç vaxt ötüb keçməyəcəkdir.
Sonra Rosasın portreti gündəlik geyimin bir
hissəsinə çevrildi. Hamı Bərpaçının
şəxsiyyətinə alovlu məhəbbət əlaməti
kimi döşündə onun portretini gəzdirirdi. Təəccüblənməyə ehtiyac da yoxdur.
Az qala iki əsr sonra Şimali Koreyada
hamı döşündə ölkədə əbədi
prezident elan edilən mərhum Kum İr Senin portretini gəzdirir.
Həm də kimsə Rosasa azacıq şübhə
ilə yanaşsaydı, onu ya sürgün, ya da qəbir
gözləyərdi.
Meydandakı
mühafizəçilər hər 15 dəqiqədən bir
qışqırırdılar: “Yaşasın donya Enkarkasyon
Eskura! (Bu qadın Rosasın arvadı idi.)”
Yuxudan oyanan uşaq da səhəri belə
müqəddəs kəlmə ilə salamlayırdı.
Həmin dövrün digər icadı rəylərin
uçota alınması idi, Rosas şəhərdəki və
kəndlərdəki hakimlərə göstəriş
vermişdi ki, bütün sakinlərin adı
yazılmış siyahı tutulsun. Bu siyahı Qədim
Romadakı diktator Sulla dövründəki proskriptsiya
siyahılarını yada salırdı. Həmin
siyahılar Rosasınkından fərqli olaraq kütləvi
xarakter daşımırdı və onlara düşənlər
hökmən ölümə məhkum edilirdi.
Argentinadakı vəziyyət fərqli olsa da, heç də az dəhşətli deyildi. Xüsusi orqan olan
Masorkanın (Rosasın müxalifətə divan tutmaq
üçün yaratdığı Bərpa Xalq Cəmiyyəti)
bıçağı yeddi il ərzində
dayanmadan işləyə biləcəkdi. Hətta
İspaniyadakı İnkvizisiya dövründə də məhv
edilməli olan bütün yeretiklərin (dilsizlərin)
siyahısı tutulmamışdı, onların taleyi bunu xəbər
verən çuğulçulardan asılı olurdu.
Rosas həm valideynlərindən, həm də sonralar
yaşadığı kənd mühitindən sərt
olmağı əxz etmişdi. Onun malikanəsində
dəmir qayda hökm sürürdü. Sonra
o, bu təcrübədən şəhərdə də
istifadə etdi. Argentina qauçosu öz
anadangəlmə meyllərinə və onun üçün
doğma olan adətlərə sadiqdir. Əgər
qauço öz bıçağını itirdiyini görsə,
getdiyi mənzilə yaxınlaşsa da, hökmən geriyə
qayıdacaqdır, axı onun üçün bıçaq,
elə bil ki, nəfəs almaqdır, lap elə onun həyatıdır.
Rosasa öz idarəetməsinin köklərini, ona
bütün həyatını sürdüyü mal-qara malikanəsi
vermişdi. Həm də o, İnkvizisiyanın məşum adətləri
əsasında tərbiyə olunmuşdu.
Fakundodan fərqli olaraq, o, mülkiyyət məsələlərinə
xüsusi diqqət verirdi, qaramal oğrularını
inadkarlıqla təqib edirdi.
Rosas öz ətrafındakıları himayə etsə
də, onları da qəddarlıqla cəzalandırırdı. Nümayəndələr
Palatasının sədri Visente Masa Rosasın karyera xətti
ilə yüksəlməsində xeyli köməklik göstərmişdi,
ondan xidmətinə qiymət verilməsini gözləyirdi.
Lakin bir gün gördü ki, Masorka onun
portretini Tribunal Salonundakı divardan
çıxarmışdır. 1839-cu ildə
bu hadisə baş verəndə Masa Rosasa şikayət məktubu
yazdı. Üç gün sonra isə
tutduğu vəzifədən istefa vermək barədəki ərizəsini
öz katibinə diktə edərkən, onun
boğazını kəsən bıçaq bu diktəni
yarımçıq qoydu. Belə söhbət
gedirdi ki, əgər Rosas onu öldürməyə göstəriş
vermişdirsə, deməli, bir səbəb var imiş. Rosas özü isə deyirdi ki, qocanı
öldürmüşlər ki, istəkli oğlunun
ölüm xəbəri ilə əlaqədar çəkdiyi
əzablardan onu xilas etsinlər. Bu,
Drakulanın əlil adamları anbara yığıb yedirtməsini
və sonra anbarı yandırmaqla onları məhv etməsi səhnəsini
yada salır. Drakula guya bədbəxt
insanları çəkdikləri əzabdan qurtarmaq məqsədini
güdürmüş. Masanın oğlu
isə zabit kimi Rosasın əleyhinə olan qəsddə
iştirak etmişdi və qəsdin üstü
açıldıqda öldürülmüşdü.
Sonra eyni vəhşiliklə Rosasın katibi də qətlə
yetirildi, iclas zalında onun başını kəsmişdilər. Qəsd
iştirakçılarının hamısının
ağzı yumduruldu, onların ağzına soxulan əsgi
parçasını isə daha etibarlı hesab edilən və
torpaqda qazılan qəbir əvəz etdi.
Kiroqanın
öldürülməsindən sonra Respublikanın birləşməsi
baş verdi. Rosas ölkədəki
unitar hakimiyyətin mütləq başçısına
çevrildi. Rosasın Buenos-Ayresdə
malik olduğu bütün İctimai Hakimiyyətin
Bütövlüyü bu vaxt artıq bütünlüklə
respublikaya yayıldı.
Rosas
Avropaya, onun bəzi dövlətlərinə düşmənçilikdən
də əl çəkmirdi. Fransaya
qarşı mübarizə naminə özünəməxsus
müdafiə vasitələri seçirdi. O, universitetlərin
professorlarını maaşdan məhrum etdi, prezident
Rivadavianın vaxtilə ibtidai məktəblərə təyin
etdiyi bol dotasiyanı kəsdi. Bütün
xeyriyyə idarələri bağlandı, kəmağıllı
insanlar dəlixanalardan küçələrə
atıldı və sakinlər bu təhlükəli bədbəxtləri
öz evlərində saxlamağa məcbur oldular.
Argentinada mübariz ruhlu insanlarla yanaşı, elə adamlar var idi ki, onlar tiranın təpiyi altında da çörək yeməyə hazır idilər. Onlar üçün azadlıq, sivilizasiya və ləyaqət marağı qida və başının üstündəki damdan fərqli olaraq, elə bir əhəmiyyət daşımırdı.
Buenos-Ayresin ədəbi mühiti də zəngin olmamaqla, axsayırdı. Mətbuatda Avropa ideyalarına yaxın olan bir neçə əsər çap olunmuşdu. Onlarda da nə siyasət, nə də partiyalar barədə heç nə yox idi.
Amerika dövlətlərində liberallığı ilə seçilən, yüksək intellektə malik olan adamlar arasında da Rosas özünə tərəfdarlar tapa bilirdi və onlar tiranın devrilmə ehtimalını biabırçı hal hesab edirdilər. Onlar anlamırdılar ki, Rosas yalnız barbarlığı və despotizmi təcəssüm etdirir. Bir fransız ziyalısı azmış və səhv hərəkətlərə yol verən argentinalılar haqqında haqlı olaraq deyirdi ki, “onlar 1789-cu ilin fransız mühacirləri kimi hər şeyi xatırlasalar da, lakin heç nəyi öyrənməmişdilər”.
Bəzi Avropa qəzetləri də Rosasa məddahlıq etmək yarışında yerlilərdən geridə qalmırdılar. Onlar yazırdılar ki, Rosas yeganə adamdır ki, Amerikanın yarıbarbar xalqlarını idarə etməyə qadirdir. Bu prezident isə ölkəsinin, bir gün də olsun belə, sülh şəraitində yaşamasını istəməmişdi. Xalqını, əslində, cana yığmış, pozmuş, qan gölündə batırmışdı. Öz quldurluğunun bəhrəsindən faydalanmaqla kifayətlənmək əvəzinə, o, Latın Amerikasının üç dövləti - Uruqvay, Paraqvay və Braziliya ilə haqq-hesab çəkmək istəyirdi, Çili və Boliviya isə onun siyahısında hələ geridə idi. Müharibə heç vaxt xalqın iradəsindən asılı olmur, əsasən, hər bir ictimai vəziyyətə xas olan şəraitlərdən asılıdır. Öz xalqı üçün bəlaya çevrilən bir adam nahaq yerə ümid edir ki, sonra xalqı guya bu bədbəxtliklərdən azad edəcəkdir.
(Ardı var)
525-ci qəzet 2018.- 11 avqust.- S.22.