Sirli təbiətin
yazıçı və rəssam oğlu Ernest Seton-Tompson
Şahanə MÜŞFİQ
Onun
romanları və hekayələrinin mövzuları ilə ilk
dəfə tanış olan
çoxları onu uşaq yazıçısı hesab edirlər.
Çünki demək olar ki, əsərlərinin
hamısı vəhşi təbiətə, ecazkar meşələrə
və orada həyat quran heyvanlara, quşlara həsr olunub.
Həm romanları, həm də hekayələri meşə
sakinlərinin həyatından, sirli davranışlarından,
bir-biri və insanlarla münasibətlərindən, hiss və
həyəcanlarından bəhs edir.
Bəli, onun əsərlərinin mövzusu daha çox
uşaqlarda və yeniyetmələrdə xüsusi heyranlıq
doğurur, amma buna görə onu uşaq
yazıçısı adlandırmaq doğru olmazdı. O, əsərlərində
bu canlılara adi bir varlıq kimi baxmır, onları bir
növ insanlaşdırır. O, deyir ki, qorxu, sevgi, həyəcan,
azadlıq arzusu, analıq instinkti, ailə qayğısı təkcə
insana xas xüsusiyyətlər deyil. Bunu heyvanlar
da, quşlar da yaşayır. Tək məsələ
bunu hiss etmək, onları anlamağı bacarmaqdır.
İngilis əsilli, kanadalı yazıçı Ernest
Seton-Tompsonla “ilk tanışlığımız” onun “Balaca vəhşilər”
romanı ilə oldu. Romanda bu zamana qədər oxuduğum əsərlərdən
tamamilə fərqli və qeyri-adi bir mövzu işlənmişdi.
Yan və Sem adlı iki uşağın təbiət
sevgisi, hinduların həyatına olan maraqları və
gerçək hindu olmaq üçün çəkdiyi əziyyətlər
oxucuda heyrət doğurur. Xüsusilə əsərin baş
qəhrəmanı olan Yan özünün vəhşi
meşəyə olan sevgisi, əsl hindu
olmaq arzusu, heyvanlara, quşlara olan marağı ilə
xarakterik obrazdır. Bioqrafik məlumatlar əsasında macəra
janrında qələmə alınmış roman gənc təbiətşünaslar
üçün ensiklopediya ola bilər.
Meşənin hər bir bucağının, heyvanların,
quşların xarici görünüşünün və
daxili dünyasının, hindu qəbilələrinin
həyat tərzinin ustalıqla təsviri
yazıçının bu dünyaya olan dərindən bələdliyinin
və sevgisinin göstəricisidir. Bu romanı
oxuyandan sonra təbiəti və ən qorxulu heyvanları belə
sevməmək mümkün deyil.
Yazıçı özünün həyatı,
uşaqlığı, ailəsi, təbiət sevgisi
haqqında geniş məlumatı isə “Mənim həyatım”
bioqrafik romanında verir. Amma ümumi şəkildə desək, təkcə
“Mənim həyatım”ı deyil, eləcə də “Balaca vəhşilər”
romanını və bütün hekayələrini nisbətən
bioqrafik əsər adlandıra bilərik. Çünki
onun hər birində yazıçının
özünün zəngin müşahidələri, təcrübələri
yer alıb.
1860-cı
ilin 14 avqustunda Böyük Britaniyanın kiçik
Saund-Şilds şəhərində İngiltərənin
sonradan müflisləşən qədim zadəgan nəsillərindən
birində- Seton ailəsində dünyaya göz açan
Ernestin vəhşi təbiətlə, yaşıl meşələr,
boz çöllərlə tanışlığı erkən
yaşlarına təsadüf edir. İngiltərədə
gəmiçi işləyən atasının işlərinin
pisləşməsi ilə yaranan maddi sıxıntılar nəticəsində
1866-cı ildə, yəni Ernestin 6 yaşı olarkən ailə
Kanadaya köçür. On uşaqlı
ailənin başçısı burada fermerliklə məşğul
olur. Balaca Ernest də daxil olmaqla
bütün qardaşlar təsərrüfat işlərində
atalarına kömək edirlər. Yazıçı
romanında hər gün qulluq etməli olduğu inəklərdən
danışır, təbiətlə ilk
tanışlığını bu inəklərə
bağlayır. Amma nədənsə
heç zaman onlara qarşı xüsusi sevgi bəsləmir.
Əvəzində meşəni, xüsusən
quşları sevir. Təsərrüfatdakı
işlərindən artıq qalan zamanını
qardaşları ilə birgə meşəni gəzməyə,
burada müxtəlif oyunlar oynamağa sərf edən Ernest təbiətin
dilini çox tez anlamağa başlayır. O
görürdü ki, heyvanlar, quşlar, sürünənlər
də öz dünyalarında elə insanlar kimi
yaşayır, müxtəlif hisslər keçirir, fərqli
situasiyalara fərqli reaksiyalar verirlər. Onlar da sevə bilir,
nifrət edir, təhlükə anında qorxub
özünümüdafiəyə keçir, qayğı istəyir,
diqqət tələb edir, azadlıq arzulayır, balalarına
yaşamaq öyrədir, dar məqamda bir-birinin köməyinə
yetir, dost və ya düşmən ola
bilirlər. Bütün bunlar azyaşlı
Ernest üçün tamamilə yeni bir dünya idi və o
dövrdən başlayaraq, ta ömrünün axırına
kimi yazıçı elə o dünyanın içindəcə
xoşbəxt yaşayır.
Bəlkə də onu təbiətə yönəldən
məsələlərdən biri də ailədəki vəziyyətinin
heç də normal olmaması idi. O, özünün də etiraf etdiyi
kimi, atasıyla heç cürə dil tapa bilmir, yaxşı
yola getmirdi. Buna görə də meşə həm
də bir növ onun evdən qaçış məkanı
idi. Getdikcə gününün daha
çox hissəsini burada keçirir, buranı artıq
özünün əsl evi hesab edirdi. Burada
keçirdiyi saysız-hesabsız dəqiqələrin,
saatların məhsulu kimi heyvanların davranışı
haqqında ilk yazılı qeydlərini də elə burada qələmə
alır, onların xarakterini əks etdirmək istədiyi ilk
şəkillərini də meşədə çəkirdi.
Artıq yaşıl, sıx meşədə
bir yazıçı və rəssam yetişməkdə idi.
O, müşahidə etdiklərini yazır, gördüklərini
də çəkirdi. Rəssamlığa
marağı onu Toronto şəhərindəki incəsənət
kollecinə apardı, orada təhsilini 1879-cu ildə bitirdi və
daha sonralar rəssamlıq qabiliyyətini püxtələşdirmək
üçün bu sənətin sirlərini Paris, London və
Nyu-Yorkda da öyrənməyə çalışdı.
Onun meşə müşahidələrinin ilk nəticəsi
olan “Çəmənlik tetraquşusunun həyatı”
kitabı 1883-cü ildə işıq üzü
görür.
Bu balaca kitab onun üzünə dövri mətbuatın
qapılarını açdı və artıq gənc
yazıçı mətbuatda kiçik hekayələri,
yazıları ilə çıxış edirdi. Ancaq onun şöhrət qazanması, insanlar tərəfindən
qəbul olunması heç də asan məsələ deyildi.
Çünki o, sevgidən, macəradan, romantik
hiss və duyğulardan, ya da detektiv olaylardan deyil, o zamana kimi
insanlara yad olan, yalnızca qıraqdan baxmaqla kifayətləndikləri,
hətta bəzi hallarda heç varlıqlarından belə xəbərdar
olmadıqları heyvanlardan, quşlardan yazırdı.
Amma
özünün bir az inadı, bir az da
mövzusuna olan həqiqi məhəbbəti onu xalqa
tanıtmağı bacardı, hətta getdikcə artan
şöhrətinin ilkin təminatçısına
çevrildi.
İlk kitabından sonra özünə Seton-Tompson təxəllüsünü
götürmüş yazıçı 1898-ci ildə “Mənim
tanıdığım heyvanlar”, 1901-ci ildə isə
“Ovlananların həyatı” toplularını nəşr
etdirir. “Mənim tanıdığım heyvanlar” kitabında
səkkiz müxtəlif heyvanın həyatından bəhs
olunur. Bu topluların hər biri ona
yazıçı kimi böyük şöhrət və
uğur gətirdi. Bu kitablardan sonra onun
yaradıcılığına diqqət artdı, hətta
hekayələri başqa dillərə tərcümə
olunmağa başladı.
Bu əsərlər ədəbiyyatda tamamilə yeni
janrın - bədii animalistikanın ilk nümunələri
idi. Onun əsərlərinin əsas özəllikləri
bədii təxəyyüldən uzaq, uydurmaya deyil, real
faktlara, müşahidələrə, həqiqətə əsaslanması
idi.
Yazıçı bütün ömrü boyunca 50 kitab
yazıb. Onun kitablarının əsas özəlliklərindən
biri həm də içini şəkilləri ilə bəzəməsi
idi. O, bütün şəkilləri özü çəkirdi.
Şəkillər isə mətni izah etmir,
onunla vəhdət təşkil edirdi.
Adlarını
çəkdiklərimizdən başqa, E.S.Tompson müxtəlif
illərdə “Vəhşi heyvanların davranışı və
psixologiyası”, “Qəhrəman heyvanlar”, “Meşə
haqqında kitab”, “Qrizlinin tərcümeyi-halı”, “Təbiətşünas
rəssamın yolu” və s. kimi öz dövründə
böyük oxucu kütləsi qazanmış, hər yaş
qrupunun marağına səbəb olan kitablar yazıb. Bu əsərlər içərisində “Vəhşi
heyvanların həyatı” adlı səkkiz cildlik əsər
var ki, nəinki ədəbiyyat həvəskarlarının, eləcə
də elmi ictimaiyyətin diqqətini özünə çəkirdi.
Ümumiyyətlə, Tompsonun əsərləri
həm də təbiətşünaslıq elmi
üçün bir ensiklopediya rolunu oynayırdı. O, zəngin
təbiət bilgisi hesabına zoologiya üzrə dərsliklərin
hazırlanmasına belə yardım göstərirdi. Təsadüfi
deyil ki, Kanada hökuməti məxsusi Seton-Tompson
üçün “dövlət təbiətşünası”
vəzifəsini təsis etmişdi, Amerika Birləşmiş
Ştatları isə yazıçını “Berrous” adlı
qızıl medalla və ən yüksək elmi nailiyyətlərə
verilən Milli Elmi İnstitutun qızıl “Eliot” medalı ilə
təltif etmişdi.
Seton heyvanları təkcə öyrənmək və
öyrətməklə kifayətlənmirdi. O, onların müdafiəsini
və qorunmasını da öz üzərinə missiya kimi
götürmüşdü. O, Kanadada yaratdığı
“Meşəşünaslar liqası” adlı təşkilat
vasitəsilə gəncləri təbiəti sevməyə,
onu daha dərindən öyrənməyə, heyvanları və
quşları qorumağa çağırırdı. 1906-cı
ildə tanış olduğu boyskaut hərəkatının
yaradıcısı lord Baden-Pauell vasitəsilə
yazıçı cavanlara təbiətlə harmoniyada
yaşamağı öyrətmək üçün boyskaut
hərəkatını da işə cəlb etmək qərarına
gəlir. Nəticədə Seton-Tompson
1910-1915-ci illərdə “Amerika boyskautları” hərbi-idamn təşkilatına
rəhbərlik edir. Onun bu hərəkata gətirdiyi
ənənələr Amerika və Kanadada hələ də
yaşamaqdadır.
Tompsonun şəxsi həyatı isə çox da
uğurlu olmayıb. Onun Qreys Qalli ilə 1896-cı ildə
qurduğu ilk ailəsindən 1904-cü ilin yanvarında
qızı Enn doğulur. Sonralar
atasının yazıçılıq yolunu nisbətən
davam etdirən Enn, Ani Siton təxəllüsü ilə
yazdığı hərbi bestsellərlə şöhrət
qazanır. Lakin 40 illik izdivac 1935-ci ildə
boşanma ilə nəticələnir və
yazıçı Culiya Batri ilə ailə qurur. Ədəbi fəaliyyətlə maraqlanan və ərinə
bu yolda çox böyük dəstəklər göstərən
Culiya ilə evlilikdən uşaqları olmur və
cütlük 1938-ci ildə Byula adlı yeddi yaşlı
qız uşağını övladlığa
götürür.
Tompson həyatının
son illərinə kimi demək olar ki, bütün
bioqrafiyasını yazdığı “Mənim həyatım”
romanını bu cür bitirir:
“Amerikanın şərqində mən şöhrət
və sərvət tapdım. Lakin vəhşi Qərbin
çağırışı mənim qəlbimi əvvəlki
kimi həyəcana gətirirdi.
1930-cu ildə
mən yaşamaq üçün Amerikanın qərb
ucqarlarına- hinduların hələ də ibtidai həyatlarını
sürdüyü, dənizə çıxmağa can atan
Rio-Qrandenin özünə Qayalı dağlardan yol
açdığı Nyu-Meksikaya köçdüm.
Və indi oxuduğunuz bu kitabımı da elə burada,
Santa-Fe yaxınlığındakı villamda, 1940-cı ildə,
artıq səksən yaşım tamam olarkən bitirdim”.
Ernest Seton-Tompson 1946-cı ilin 23 oktyabrında 86
yaşında vəfat edib. Yazıçının
ölümündən sonra Byula həyatını
atasının ədəbi və elmi irsinin tədqiqinə,
yayılmasına və təbliğinə həsr edir. Ailə qurduqdan sonra Di Seton- Barber adı
daşıyan qadın 2006-cı ildə vəfat edib. Onun səyi nəticəsindədir ki, Tompson bu
günədək öz populyarlığını qoruyub
saxlayıb.
1960-cı ildə Tompsonun yüzillik yubileyində qızı Di və nəvəsi Siton Kotteyr kiçik idman təyyarəsində səmaya qalxaraq yazıçının külünü Siton Villac təpələri üzərində küləyə verirlər. Dahi yazıçı-rəssamın son arzusu- alovlu bir məhəbbətlə sevdiyi və bütün ömrü boyu vəsf etdiyi doğma meşələrə və orada minilliklərdən bəri yaşayan heyvanlara ölümündən sonra qovuşmaq arzusu beləcə çin oldu.
Təkcə romanlarında deyil, eləcə də hekayələrində də yazıçı obrazlarını “insaniləşdirir”, onların sayəsində insanın mənəvi dünyasını açır. O, bu vasitə ilə humanist ideyalarını təbliğ edir. Xüsusən, onun obrazları özünün qəhrəmanlıq xüsusiyyətləri ilə seçilirlər. Məsələn, “Mənim həyatım” romanında siçovulla zəngli ilanların və ya torağayla birəbitdən quşlarının əhvalatı, eləcə də “Yorğa mustanq”, “Cink”, “Gümüşxal”, “Küçə nəğməkarı”, “Binqo”, “Lobo”, “Maralın iziylə”, Ayı balası Conni”, “Qızılboyun” və s. kimi hekayələri bu yöndə xarakterikdir.
Seton-Tompsonun, demək olar, hər hekayəsi hansısa qəhrəmanlıq duyğularını özündə ehtiva edən bir canlının (heyvan, quş və ya sürünən) həyat hekayəsidir. Oxucu bu hekayələrin hər birində müxtəlif hisslərə, həyəcanlara bürünür. Müəllif hər bir yeni macəra ilə öz içindəki təbiət sevgisini sanki oxucunun ruhuna üfürür və oxucu təbiət üzərindəki qələbəsi ilə yox, sevgisi ilə öyünür.
525-ci qəzet 2018.- 11 avqust.- S.23.