Səhnənin gülən üzü -
Afaq Bəşirqızı
Şahanə MÜŞFİQ
"Hər bir xalqı onun mədəniyyəti ilə
tanıyırlar. Hər bir sənətkar sənətə gələrkən
bu şüarla gəlməlidir: mən bütün çətinliklərə
dözməliyəm, mən bu sənəti fəth etməliyəm.
Niyə? Çünki mən
xalqımı sevirəm. Mən
xalqımın mədəniyyətinin tanınmasında
kiçik də olsa bir rol oynamalıyam".
Bu gün bu sözlərin müəllifi, Azərbaycan
teatr və kino səhnəsinin korifeyi, gülüş
ustası, Xalq artisti Afaq Bəşirqızının doğum
günüdür.
Afaq Bəşir qızı Səfərova 1955-ci ildə
Bakı şəhərində, böyük Azərbaycan
aktyoru Bəşir Səfəroğlunun ailəsində anadan
olub. İbtidai təhsilini 31 nömrəli məktəbdə
alıb. Sonra isə orta təhsilini 20
nömrəli məktəbdə davam etdirib. Valideynlərini çox erkən, hələ uşaq
yaşlarından itirən, nənəsinin yanında
böyüyən A.Bəşirqızı
uşaqlığını hər zaman ürək
ağrısı ilə xatırlayır, o illərdən
danışarkən "1969-cu ilə qədər dəcəl
olmuşam, sonra sakitləşdim"- deyir. Məktəb
illərini isə belə xatırlayır: "Mütaliəyə,
kitaba marağım çox kiçik yaşlarımdan
vardı. Nənəmin yanında
yaşayırdım. O, demək olar ki, hər gecə mənimçün
kitab oxuyurdu. Az qala hərfləri hələ
təzə öyrənməyə başlayanda
"Koroğlu" dastanını oxumuşam. 5-ci
sinifdə oxuyarkən isə İlyas Əfəndiyevin
romanlarını, bir çox başqa
yazıçılarımızın qalın-qalın əsərlərini
oxumuşdum. Tarix və ədəbiyyatı
çox sevmişəm".
Yaradıcı
şəxslərin övladlarının da adətən
yaradıcılıqla məşğul olduğu, valideynlərinin,
xüsusən isə atalarının sənətini davam etdirməklərinə
aid tarixdə çox nümunələr var. Genmi, qanmı,
yoxsa ta körpəlikdən havasını udduqları,
böyüdükləri o yaradıcı mühitmi təsir
edir, bilinməz, amma dahi sənətkarların özlərindən
sonra onların sənətini layiqincə davam etdirən məşhur
insanlar Azərbaycan incəsənətində, mədəniyyətində
az deyil. Valideynlər sanki özlərindən
sonra yetişdirdikləri övladlarına sənətin
dolanbac, enişli-yoxuşlu,
girintili-çıxıntılı, daşlı-kəsəkli
yollarında bir mayaq, istiqamətini təyin etməkdə
yardımçı olacaq "kompas" rolunu oynayırlar.
Afaq Bəşirqızı bu cür sənətkarlardan
danışarkən ağıla gələn ilk adlardan biridir.
Köhnə, saralmış, rəngi solmuş lentlərdən
tanıdığımız Bəşir Səfəroğlu o
solğunluğun içərisində belə bir
aydınlıq kimi indiyə qədər öz nurunu, təravətini
qoruyub saxlaya bilib. Onun Azərbaycan teatr səhnəsindəki
əvəzsiz ifaları bu gün də gənc nəsil aktyor
və rejissorların bəhrələndikləri, "su
içdikləri" qaynar bulaqdır.
Afaq xanım isə həmişə bu ölməz sənətkarı
həm əvəzolunmaz sənətkar, həm də tələbkar
bir ata kimi sayğıyla, sevgiylə xatırlayır.
O,
atasını belə xatırlayır :
"Atam 1925-ci ilin mart ayının 11-də anadan olub. 1969-cu ilin mart ayının 23-də
dünyasını dəyişib. Baharda
doğuldu, baharda da dünyasını dəyişdi. Əslən qubalıdır, ancaq Bakıda anadan olub.
Anası Qızılgül xanım, atası Səfər kişi, ailədə də 3 qardaş, bir
bacı olublar.
Səhnəyə necə gəlməsi barədə ətraflı
məlumatım olmasa da, bilirəm ki, gənc yaşlarında
dram dərnəklərinə gedib. Böyük Vətən
Müharibəsində iştirak eləyib və yaralanıb,
kontuziya alaraq, lal-kar kimi ordudan tərxis olunub. Ürəyi partlamasın deyə, o dövrün incəsənətə
qiymət verməyi bacaran insanları onu xora götürüblər
ki, heç olmasa oxuyanların arasında ağzını
açıb-yumsun. Bir dəfə evə gələndə
az qalıb tramvayın altına
düşsün və həmin anda qışqırıb, o
hadisədən sonra dili açılıb, qulağı
eşidib. Atamın çox qısa ömür yolu və
yaradıcılıq fəaliyyəti olsa da, ölümündən
44 il keçməsinə baxmayaraq, hələ
də xalqın yaddaşından silinməyib. Mən
inanıram ki, əsr də keçsə, silinməyəcək.
Mənə elə gəlir, sənətkarın
övladı mütləq sənətkar olmalıdır ki,
onu yaşada bilsin. Bəşir Səfəroğlunun
dövründə çoxlu sənətkarlar olub, öz
dövrlərinə görə yaxşı tanınıblar,
amma əksəriyyəti yaddan çıxıb. Bəşir Səfəroğlunu isə hətta
uşaqlar da tanıyır.
Atamın çox sərt xasiyyəti vardı. Dini ehkamlara
hörmət eləyən, əsl azərbaycanlı kişisinə
xas olan bütün keyfiyyətləri özündə birləşdirən
bir insan idi. Özü səhnədə
komik aktyor olsa da, kənarda, ailədə özünü
çox ciddi aparırdı. Dostları çox az idi, hər adamla yoldaşlıq eləməzdi
və hər kəsi evə qonaq gətirməzdi.
Bəşir Səfəroğlunu itirməklə
xalqımız bir sənətkar itirdisə, mən həm də
ata itirdim. Atamdan əvvəl də anamı itirmişdim və
ata itkisi məni birdən-birə dəyişdirdi. Atam rəhmətə gedəndə mənim 14
yaşım olsa da, birdən-birə 44 yaşlı bir insana
çevrildim, birdən-birə qocaldım.
Atamın uyuduğu qəbiristanlıqla məktəbimizin
arası çox yaxın idi. Tez-tez dərslər
arasındakı tənəffüsdə qaçıb ora
gedirdim. Sonra ora hasar hördülər ki,
keçə bilməyək o üzə".
Afaq xanımın dediyinə görə, sərt xasiyyətli,
tələbkar insan olan atası ona aktrisa olmağa icazə
verməzdi. Bəlkə də buna görədir ki, o, ilk səhnə
işi kimi məktəbdə yaratdığı balaca rola
görə çox böyük həyəcan keçirib,
atasının qorxusundan bunu ondan gizlədib.
Cəfər Cabbarlının yubileyi ərəfəsində
"Almaz" pyesindən bir hissəni səhnələşdirərkən
olub bu hadisə. Balaca Afaq səhnəcikdə Kəblə
Fatmanisəni oynamalı imiş. Rol təklif
olunanda çox qorxur, atasının onu səhnədə
görüb hirslənəcəyindən ehtiyatlanır. Amma başqa əlac da yox idi, müəllimin
tapşırığı belə idi. Atasından gizlətməyə
çalışsa da, analığı bunu atasına deyir:
"Təsəvvür edin ki, tamaşanın şirin yerində
atamı görəndə çox həyəcanlandım,
sözlər yadımdan çıxdı, hər şeyi
qarışdırdım. Amma birtəhər vəziyyətdən
çıxmışdım. Deyəsən,
atamın da xoşuna gəlmişdi. Çünki
evdə mənim improvizələrimə söz atmaqları,
gülümsəmələri bunu göstərirdi".
Məktəbi bitirəndən sonra yenə də aktyorluq
sənəti haqda düşünməyib. Uşaqlığından
ingilis dilini gözəl bilən qızın istəyi şərqşünas
olmaq imiş. Hətta ilk dəfə sənədlərini
Azərbaycan Dövlət Universitetində məhz bu fakültə
üzrə verir. İngilis dilindən
"əla" qiymət alsa da, konkursa düşür.
Elə bu ərəfədə atasının
dostu ilə təsadüfi görüş gənc
qızın bütün həyatını dəyişir.
Belə ki, ondan hansı sənəti
seçdiyini soruşan adama Afaq xanım şərqşünaslığa
sənədlərini verdiyini deyir. Adam isə
"çox təəssüf, mən elə bilirdim Bəşirin
çırağını sən yandıracaqsan,
çünki onun oğlu yoxdur" - deyir.
"Bu söz mənə o qədər təsir elədi
ki, bircə anlıq qərarla sənədlərimi
aktyorluğa verdim və qəbul oldum. Beləcə heç
zaman düşünmədiyim, arzusunda olmadığım sənətə
yiyələndim. İndi bundan heç də
peşman deyiləm. Sənətimi sevirəm
və bununla fəxr edirəm. Çünki
bu sənət məni sevdirdi, xalqa tanıtdı, qəbul
etdirdi.
Digər tərəfdən, atamın sənətini davam
etdirməkdə mən həyatdan acığımı
çıxdım ki, o, ölməyib, sağdır və həmişə
də yaşayacaq. Atamın oğlu olsaydı və sənətkar
olmasaydı da, mən sənətə gəlmək fikrindən
daşınardım ki, bu böyük məsuliyyəti
çiyinlərimə götürməyim. Ancaq həyatdan atamın intiqamını almaq
üçün onun sənətini davam etdirmək qərarına
gəldim və bu intiqam mənə uğurlar gətirdi".
Bir müddət Tibb işçiləri Mədəniyyət
evinin dram dərnəyinə (rəhbəri Məhərrəm
Bədirzadə) gedən gənc qız beləcə İncəsənət
Universitetinə daxil olur. O, 1974-1979-cu illərdə bu universitetdə təhsil
alıb. Aktyorluq fəaliyyətinə 1973-cü
ildə Lənkəran Dövlət Dram Teartında
başlayıb. İlk rollarından
özünü istedadlı, işgüzar, səhnəyə
böyük məhəbbətlə bağlı, daim
axtarışda olan sənətkar kimi göstərərək
tamaşaçıların dərin rəğbətini
qazanıb. 1975-ci ildə Sumqayıt
Dövlət Dram Teatrında işləməyə
başlayıb. Əsasən komik
rolların ifaçısı kimi daha da püxtələşən
Afaq Bəşirqızı Sumqayıt teatrında klassik və
müasir dramaturqların əsərlərində baş
rolları ifa edərək şöhrət qazanıb.
Onun bu cür səylə, yorulmadan öz üzərində
işləməsinin, daim inkişafa, sənətində ən
birinci olmağa çalışmasını bir səbəbi
də adının yanında daşıdığı "Bəşirqızı"
təxəllüsü idi. O cür dahi aktyorun qızından
xlaq elə atasının sənətinə, şəxsiyyətinə
layiq sənətkarlıq da gözləyirdi və gənc
aktrisa da bunun fərqində idi. Buna görə də
bütün ömrü boyunca bu ada layiq yaşadı:
"Afaq Bəşirqızı adını daşımaq məsuliyyətini
24 yaşına qədər hiss etmişəm. Bu
ağır yükü daşımaq asan deyildi. Çünki o ada layiq olmaq lazım idi. 24 yaşına qədər mən Bəşir Səfəroğlunun
qızı kimi tanınırdım. 24
yaşından sonra Afaq Bəşirqızı adını
qazandım. Mənim özümün də
xasiyyətimdə Bəşir Səfəroğlu xasiyyətindən
miras tərəflər var. Mən feodal bir ailənin
qızı olmuşam desəm, səhv demərəm. Çünki saç düzümümdən
tutmuş, geyimimə qədər mənə nəzarət
edilib".
Özünün də müsahibələrində dediyi
kimi, 35 yaşında rol aldığı "Bəxt
üzüyü" tamaşası və sonradan çəkilən
eyniadlı film onun vizit kartına çevrilir. Bu filmdə
yaratdığı Söylü obrazı öz koloritinə,
tutumuna, yüksək bədii keyfiyyətlərinə görə
nümunədir. Eyniadlı filmin xalq tərəfindən
sevilməsində də aktrisanın xidmətləri
böyükdür.
"Şair
Moşu Göyəzənlinin uşaqlarının
anası..."
Çox zaman bu Söylü obrazına bir
gülüş, hətta lağ obyekti kimi
yanaşırıq. Ancaq diqqətlə baxsaq və bir az
düşünsək, Söylünün əslində, bir
qadın kimi necə saf, sədaqətli olduğunu görərik.
Elə ondan gətirdiyim bu tək sitat onun necə
bir qadın olduğunun göstəricisidir. Məncə, Moşu Göyəzənli
dünyanın ən bəxtəvər kişisidir.
Çünki onun Söylü kimi sədaqətli, əri ilə
öyünən, ərinə güvənən, sonuna qədər
onun sözü ilə oturub duran, ərini bütün bəlalardan,
qayğılardan qorumağa çalışan, bu uğurda hətta
öz adını belə unudan qadını var!
Bəlkə də elə bu xüsusiyyətinə, təbilliyinə,
saflığına görədir ki, otuz ilə yaxındır
bu obraz yaddaşlarda yaşayır, hər dəfə qəlblərdə
böyük sevgi, üzlərdə təmiz və məhrəm
gülüşlə xatırlanır.
1989-cu ildə
Afaq Bəşirqızı Musiqili Komediya Teatrına dəvət
alıb və işlədiyi ilk gündən tamaşalarda
baş və əsas rolları ifa edərək bir-birindən
maraqlı obrazlar yaratmağa nail olub. Aktrisa
bugünə kimi həmin teatrda çalışır.
Onun "Bankir adaxlı" tamaşasındakı
yaratdığı Nisə obrazı indiyənə qədər
izləyicilərin maraq dairəsindədir. Buna görədir
ki, illərdir tamaşa teatr səhnəsinin ən çox
baxılan və tələb olunan tamaşaları
sırasında önlərdədir.
Afaq Bəşirqızı teatr
yaradıcılığı ilə yanaşı, bir sıra
kino və televiziya tamaşalarında da çəkilib. Azərbaycan
Televiziyasında hazırlanmış Anarın "Evləri
köndələn yar" (Darçınbəyim), Vaqif Səmədoğlu
"Yaşıl eynəkli adam" (Zəhra), Əli
Əmirlinin "Bala başa bəla" (Suğra), Məcnun
Vahidov "Yarımştat" (Ayna), Aqşin Babayevin
"Nekroloq" (Gülya) əsərlərinin
teletamaşalarında müxtəlif xarakterli rollar və
"Afaq gülür güldürür" şousunda
müxtəlif obrazlar yaradıb.
Azərbaycanfilmin
istehsalı olan "Mozalan" Satirik Kinojurnalıında
"Uşaq bağçası", "Ət kombinatında",
"Xaricdə belə deyil", "Belə də olur"
nömrələrinin süjetlərində
çıxış edib.
Yaradıcılığının ən müdrik
çağlarını yaşayan Afaq xanım Bəşirqızı
bu gün də fəal yaradıcılıq
axtarışındadır. O, uzun illərdir Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetində pedoqoq kimi
çalışıb və həmin universitetin professor elmi dərəcəsini
alıb.
Afaq Bəşirqızı,
1989-cu ildə "Əməkdar artist", 1993-cü ildə
"Xalq artisti" fəxri adlarına, 1993 və 2003-cü
illərdə "Qızıl Dərviş"
mükafatına layiq görülüb. Prezident
mükafatçısıdır. 2013-cü
ildə "Şöhrət" ordeni 2015-ci ildə
Prezidentin fərdi təqaüd ilə təltif olunub. 13 avqust 2015-ci ildə Azərbaycan teatr və kino sənətinin
inkişafında xidmətlərinə görə "Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fəxri diplomu" ilə təltif
edilib.
Afaq Bəşirqızı Azərbaycan komediya səhnəsinin
ən parlaq ulduzlarından biridir. Onun həm teatrda, həm də mavi
ekranlarda yaratdığı komik, satirik obrazlar əslində cəmiyyətin
iç üzünü göstərirdi. O, cəmiyyətdəki
ayrı-ayrı fərdləri özünün
yaratdığı obrazlar vasitəsilə tənqid edir,
onların mənfi xüsusiyyətlərini gülüş
obyektinə çevirirdi. Özünün də
dediyi kimi, dəfələrlə oynadığı obrazlardan
sonra ona yaxınlaşıb "burada məni tənqid
etdin" - deyib gileylənənlər də olub. Sənətkar "mən heç bir obrazımda
konkret ad çəkməmişəm, amma kimsə
özünü o obrazda görübsə, demək ki, mən
məqsədimə nail olmuşam" - deyir.
Afaq Bəşirqızı sərt
görünüşünün arxasında kövrək
üərk gizlədən, hər zaman xalqı, dövləti,
bu xalqın mədəniyyəti, milli-mənəvi sərvətlərinin
yaşadılması üçün çalışan sənətkarlardandır. O, həm də hər zaman
gənclərə dəstəyi ilə də seçilib. Bir çox gənc aktyorların bu yoldakı ilk
istiqamətləndiricisi, məsləhət verəni də məhz
Afaq xanım olub. Bu, bəlkə də onun
pedaqoqluğundan irəli gəlir.
Ancaq sənətkar indiki dövrdə sənətin gəldiyi
durumdan çox narazıdır. Bunu dəfələrlə
müsahibələrində dilə gətirir. Bəs nədədir bu narazılıq? Birinci
növbədə təbii ki, sənətkar adının
gün keçdikcə daha da ucuzlaşdırılmasında:
"Elə-belə verilişlərə də dəvət
olunan hər ötəri insana sənətkar deyə müraciət
olunur. Bu, dəhşətdir. Elə ona görə də sənət bu vəziyyətə
düşüb. Təsadüfi
insanları dəyərləndirmək yolunu seçmişik.
Bilmirik o insana dəyər vermək olar, ya yox.
Belələrini tərifləməklə
inandırmışıq ki, sən sənətkarsan. Biz sənətkarların da günahı var.
Mədəniyyəti qazanmaq hər sənətkarın işi deyil. Tamaşaçı sevgisini, hörmətini qazanmaq hər sənətkarın işi deyil. Ona görə bəzilərinə "sənətkal" deyirlər. Bir var sənətkal, bir var sənətkar. Hər adama sənətkar demirlər. Burda mətbuat işçilərinin də üzərinə pay düşür. Reklam xatirinə mətbuatda sənəti olmayanları sənətkar kimi təqdim edəndə sənətə dəyər qalmır. Amma hər şeyin həddi-hüdudu var. Adətən, qərbdən sitat gətirməyi, onları müqayisə etməyi sevirik. Daha demirlər ki, şərq mədəniyyəti qərb mədəniyyətinin qabağına doqquz qoyar. Şərq mədəniyyəti qərb mədəniyyətindən də qat-qat zəngindir. Mənim şərq mədəniyyətimdə ayaqqabı ilə evə daxil olmurlar. Mənim şərq mədəniyyətimdə səhər üzünü yumadan yataqda yemək yeyilmir. Amma təəssüf ki, biz bu dəyərləri itiririk. Kiməsə oxşamağı, köçürtməyi, bənzəməyi sevirik. Bunu bir-iki ziyalı danışmaqla həll edə bilməz. Bunun üçün zaman lazımdı. Adətən, sel özündən əvvəl çör-çöp gətirir".
Ancaq bütün hallarda "Xalqın gözü tərəzidir" ifadəsi özünü doğruldur. Bu gün bəzi adların öndə olmağına baxmayaraq, sevindirici haldır ki, xalq öz sənətkarını yaxşı tanıyır və hər zaman ona sahib çıxır. Afaq Bəşirqızı kimi sənətkarlar bu xalqın nadir incisi, əvəzolunmazları sırasındadır. Gözəl aktrisamızı yeni yaşı münasibətilə təbrik edir, ona sağlamlıq, uzun ömür və daha yeni-yeni rollar arzulayırıq.
525-ci qəzet 2018.-
15 avqust.- S.8.