Bədii düşüncənin ali ifadə
modeli: Məmməd Araz poeziyası
I məqalə
Tanınmış pedaqoq və
ədəbiyyatşünas-yazıçı Allahverdi Eminov
uzun illərdən bəri Xalq şairi Məmməd Arazın
poeziyasını araşdırmaqla məşğuldur.
2017-ci ildə, o, "Məmməd
Arazın poeziyası" monoqrafiyasını bitirib, lakin nəşrinə
hələlik nail olmayıb...
Həmin monoqrafiyadan
üç məqaləni oxucularımıza təqdim edirik.
Məmməd
Araz poeziyası haqqında yazıram - sualsız bu fikir məni
gecə saatlarında səhərin açılmasına xeyli
qalmış silkələdi və kiçik yazı masama
apardı. Bu sonuncu sözü başqa ifadə
ilə əvəzləyə bilərdim - dilimiz o qədər
zəngindir - saxladım, ona görə ki, həqiqətən
mənə elə gəldi o məkana kimi metrlərlə yol
var və oraya tənha getmək asan olmayacaq. Şairi ilk
dəfə üzbəüz gördüyüm ötən əsrin
altmışıncı illərinin ilk vaxtından üzübəri
görüşdüyüm və oxuduğum səadətli
çağlarım yaddaşımda oyandı... Gecənin alaqaranlığı hökmündə
idi və mənimlə tənha qalmaq istəyirdi. Qaranlığınsa adətidir - hələm-hələm
işığa təslim deyil, əlləşib-vuruşur,
yeganə qorxusu səhərin gəlişidir. Amma xoşbəxtlikdən səhərə ehtiyac
qalmadı, zəngin fikir oyadan otağımı
işıqlandırdım. Məmməd
Arazın şeir kitablarını kitab rəfimdən
seçdim, əlimlə toxundum, vərəqləri mexaniki
çevirdim. Və örtdüm. Ehtiyatlandım ki, şairin şeirlərini oyadaram, hərçənd,
bu poetik nümunələrin canında o qədər enerji var
gecənin zülmətini parçalayar, küçə boyu
səpələyər, ağacların budaqlarında səksəkəli
gözlərini qapayan quşları yuxusundan eylər. Axı bu şeirlərin müəllifi həyatda bir
qarışqanı belə cərgəsindən
yayındırmamış, bir quşa daş atmamış,
bir uşağı diksindirməmişdir. İnsanları
xeyirxahlığa çağırmış, hal-əhval
tutmuş, nəhayət, varlığına çəkilmişdir.
Bəs bundan sonra? Cavabı belə
olardı ki, əlinə qələm almış və
şeir yazmışdır! Mən bu cür düşünməmişəm,
israrımda qalmamışam, fikrimdə yanılmamışam:
yaradıcılıq psixologiyası ilə maraqlanan bir ədəbiyyatçı
kimi deyirəm ki, böyük sənətkarlar, xüsusilə,
şairlər zor gücünə yazmaqdan çox-çox
uzaqda dayanmışlar. O vaxt əllərinə qələm
almışlar - daha dözümsüzləşmişlər,
misraların əzabını yaşamışlar.
Belə qənaətimə
fəhm hissiylə baxmasınlar, şairin özü hələ
1956-cı ildə "Şeirim"i qələmə alanda
"sirrini" açmışdı:
...Söz
gərək ox keçməz qayadan keçə,
Yoxdursa sözünün kəsəri, - yazma.
Özün
sevməyincə, sevilməyincə,
Özgədən məhəbbət əsəri yazma.
Şerim,
çox danışdım, deyəsən bir az,
Sən niyə susmusan, danışan mənəm.
Yox,
şer ocağı alovsuz olmaz,
Alışdıran sənsən, alışan mənəm.
Bu poetik etirafı şair bir and kimi ömrünün
sonuna qədər etibardan salmadı oxucularının
zövqündə və tələbkarlığında. Çün, bu hiss -
İlahi payı ondan asılı deyildi, eyni zamanda, anası
onu poeziya üçün dünyaya gətirmişdi! Və beş ildən sonra Məmməd Araz
çoxsaylı oxucusunun qarşısına bir də
çıxdı, bu dəfə özünə imanla dedi:
Məni -
şerimdə gəz bir insan kimi,
Qəlbimdə nə varsa ona demişəm.
Anadan,
bacıdan gizlətdiyimi,
Kağızdan, qələmdən gizlətməmişəm.
...Uzaqdan-uzağa
xoşuna gəlim,
Məni dindirməyə tələsmə hələ.
Tanımaq
istəsən məni, əzəl sən -
Tanış
ol bu kiçik nəğmələrimlə...
Təvazökar şair öz poeziyasına güvənirdi
və özünə inanırdı - bu, ədəbiyyat aləminə
onun dərin hörmətiydi. Yoxsa şair yazdığı bu
şeirdən 21 il sonra üzünü qələminə
tutmazdı, bu dəfə isə başqa bir ovqatla:
...Qələm
ucu top qülləsi,
Qəm sarayı yaxır qələm.
Gülləsini
düz ölümün,
Gözlərinə çaxır qələm.
Ey qələmim,
qəhr onundu,
Çox imkanım, çox iradım.
Hikmətini
gec anladım,
Qüdrətinə gec inandım.
Ona görə şair taleyi belə anında - o, poeziyaya
Allahın diqtəsiylə gəlmişdi, üç gecəlik
qonaq deyildi, şeir məkanında məskunlaşmışdı. Çün,
Məmməd Araz poeziyanı ümumi ədəbiyyatdan
ayırmırdı, onun yamyaşıl budağı bilirdi.
Necə ki, məşhur Amerika yazıçısı Edqar
Alan Po bütün məsuliyyətilə yazmışdı:
"Ədəbiyyat dünyanın ən kübar, ən alicənab
sənətidir. Əslində, bu, insana
verilmiş ruha yaraşan yeganə sənətdir".
Məmməd Araz üçün həqiqəti poetik təfəkkürlə
əks etdirən, insan hisslərinə hörmətlə
yanaşan, axtarışlar poeziyası irəliydi, mücərrədlikdən
uzaqlaşmaq vacibdi. Poeziya effemer, imperativ və vizioner səciyyəli
olmamalıdır, şeir uşaq kimi antrixist: dəcəl,
mürtəd və məzhəbsiz təsiri
oyatmamalıdır. Belə vəziyyət
dünya poezi-yasında da yaxşı
qarşılanmamışdır. İspan
şairəsi Qabriel Selaya yerində vurğulamış ki,
"biz bu gün həqiqəti bütün çalarları
ilə əks etdirən, hər şeydən əvvəl,
poetik təfəkkürün məhsulu olan, insan hisslərini
yetərli verməyi bacaran poeziya axtarırıq. Axtardığımız poeziyanın dili canlı və
təsirli olmalıdır, bizə izahata ehtiyacı olan abstrakt
obrazlar yox, hərtərəfli təqdim edən canlı
obrazlar gərəkdir".
Həqiqətdir
ki, şeiri yazmaq öyrədilmir və belə bir tədris fənni
yoxdur, ona görə də belə bir fikir səslənir: Məgər
şairin ilk şeiri olurmu? - sual təbii ki, formal deyil, sətiraltıdır
və yozumludur; bir də onun üçün ki, poeziya
bütöv şəkildə fəal qüvvədir, misralar
jestdir, hərəkətdir, yaşanan hallarda şair
dünyada heç kəsin bilmədiyi nəyisə
çatdırmaq istəyir, amma şairin öz yolu var - hikməti
də ondadır, başqaları üçün şübhəli
qalır, yoxsa şeir yazmaq necə də asanlaşardı.
İtalyan şairi Aligyeri Dante (1265-1321) demişdir: "Sən
öz yolunla get, qoy adamlar nə deyir-desin".
Əgər şairdə energetik güc - təkan
yaranmışsa, poetik (bədii) şüurun əməliyyatları
pozulmamışsa şeir - əsər meydana gəlir. Əlbəttə, şairin
psixi və sosial əhval-ruhiyyəsi yazmaq və ya yazmamaq əmrinin
yolunu intizarla gözləmir, əgər "hə" beynində
səslənir və "sağ" beyin yarımkürəsində
əks-səda verirsə, qeyri-şərtsiz tələb
şeirin misralarını pıçıldayır, şairə
o qalır ki, ötən ömrünə həsədlə
baxsın, axı, gələcək hələ irəlidədir
- bu məqamlara bir kövrəklik, haradasa həsrət, istəmədən
boylanan həsəd. İlk gənclik illərinin
bir şeiri - "Ömür"ün ömrü bu gün məni
də ötən yaşlarıma apardı, axı, Mən niyə?
Bir
gün həyatımda yellər qopacaq,
Ömür öz tacından salacaq məni.
Neçə
il üstündə gəzdiyim torpaq
Bir gün də qoynuna alacaq məni.
Qəbrimdə
göyərən otları külək
Yayıb göyərdəcək dərədə,
düzdə.
Bəlkə
sinəm üstə bitən bir çiçək
Gəzəcək nə qədər sinələr
üstə.
Ömür
də bir borcdur əlli il, yüz il,
Bədbəxtdir
az yazıb, çox yaşayanlar.
Şair
dost, ömrünü yaşında deyil,
Yazdığın nəğmənin özündə
axtar.
Şair Məni
bəlkə də əlli il
keçmişə apardı - dahi hind şairi, filosofu, Nobel
mükafatı laureatı Rabindranat Taqorun bir şeirindən
aldığım təəssürata. Yaddaşım
səhv etmirsə, Məmməd Arazın vaxtilə tərcümə
etdiyi "Bu bəxtiyar dünyada..." şeirinə.
R.Taqor da təbiətin ölməzliyini, onun bir zərrəciyi
kimi xalqına borcunu və ölən zaman gileyinin nikbinliyini
yaşamışdır...
Ömrün - yaşamağın əbədiliyini arzulayan
hər bir insanın, o cümlədən, Məmməd
Arazın intizarlı hisslərinin motivləri daha neçə-neçə
şeirin yazılması ehtiyacını yaratdı. "Əlvida
dağlar", "Duman", "Göy göl",
"İstisu lövhələri", "Dənizim"
ovqatında. Şair bir gün dağların seyrinə
çıxır, kənardan süzür: leysanlı,
yağışlı, qartallı, güllü-çiçəkli,
şehli çəmənli dağlar ucalıq qüruru ilə
yanaşı, bir həzinlik, bir nisgillik və bir də xoş
arzu diləyir, amma ümidini tam üzmür, haçansa
qayıdacağına işarə edir:
Bəlkə
bu yerlərə bir də gəlmədim,
Duman, salamat qal, dağ, salamat qal.
Dalımca su səpir yoxsa buludlar? -
Leysan,
salamat qal, yağ, salamat qal!
Qıy
vuran qartallar yox oldu çəndə,
Nərgizlər saraldı şehli çəməndə.
Ey
qaragöz pəri, dalımca sən də
Boylan,
salamat qal, bax, salamat qal!
...Dağların
pələngi, şiri də sənsən,
Şairi də sənsən, şeiri də sənsən.
Varı,
bərəkəti, xeyri də sənsən,
Çoban, salamat qal, dağ, salamat qal.
Poeziyada assosiasiya mühüm psixoloji amildir və olub
keçmişi xatırladır, əsasını
qavrayış zamanı qonşuluq, oxşarlıq, əkslik
bağlılıqların formalaşması təşkil edir,
şübhəsiz, poetik qavrama aparıcıdır. Belə ki,
poetik qavrayışın məzmunundan asılı olaraq faktlar,
hadisələr başqa bir cisimlərlə, əhvalatlarla
qarşılaşdırılır, müqayisələr
aparılır. Bu tutuşdurmanın nəticəsi
qavrama prosesində yaranan assosiasiyaların məzmununa daxil olur
və bədiiliyi təmin edir, bədii təsvir (epitet,
metafora, mübaliğə və s.) öz yerini alır.
Şairin istedadından, ilhamından, yaddaşından
asılı olaraq poetik assosiasiyalar aktiv, yaxud canlı olur və
bədii təsvir üçün zəruri şərtə
çevrilir: fakt və hadisənin qavranılması
gedişində şairdə yaranan assosiasiyalar təsvir vasitəsilə
oxucuda əmələ gəlir. Lakin poetik
qavrayış prosesində təşəkkül tapan
assosiasiyalar canlı, təbii, gözəl deyilsə, müəllif
çox səy göstərsə də, təsvir obyekti
haqqında canlı, lakonik təsəvvürlər yarada
bilmir. Şair şeir yazana qədər
yaradıcılıq fərdliyinə, təbii özəlliyinə
müvafiq olaraq onun sujetini, kompozisiyasını,
obrazlılığı və sairin qarşılıqlı əlaqəsi
sürətlə təxəyyülündən keçir, əlbəttə,
bu vaxt şair yaddaşına söykənir, şeirin tam
modelini yaradır. Məmməd Arazda əmələ gələn
kədər notları xeyli qabaqkı illərin izləridir -
belə yazardım - Səməd Vurğun ömrünün
iki ilini ağrılı, ümidsizlik, ömrün
ölümlə labüd nəticələnəcəyi
pessimizmi şairi Kəlbəcərə apardı, Aşıq
Şəmşirlə "görüşdürdü",
bir xeyli əvvəl "Mən tələs-mirəm",
"Unudulmuş tək məzar", "Şair, nə tez qocaldın
sən" unikal şeirlər yazdırmışdı. Şair bu mövzuları
"planlaşdırmamış"dı, intuisiyanın,
ilhamın, intellektin diqtəsiydi. Necə
ki, S.Vurğunun şeirlərilə M.Arazın şairə həsr
etdiyi poetik nümunələrin motivləri arasında
assosiativ bağlılıq vardır.
S.Vurğunun "Mən tələsmirəm" və
"Şair, nə tez qocaldın sən" şeirləri
"Unudulmuş tək məzar"dan sonra qələmə
alınmışdır. Birinci şeirdə insan ömrü ilə
təbiət arasındakı rasional fikir məntiqinin
"mübahisəsi" leytmotiv təşkil edir. Bu kövrək və nikbin çalar bir melodiya kimi
misraları çalır, səsləndirir. Bu səsdə təbiətə qovuşacaq
insanın emosional və inttellektual düşüncələri
duyulur. Bütün şairlər yaşın hansısa
zirvəsindən gileylənmişlər: Ömür niyə
bu qədər tələsdirir insanı? Niyə
bu qədər? S.Vurğun şeirdə ənənəvi
inamının nikbin sonunu yalnız təbiətin özündə
daima hərəkətdə, dəyişmədə olan
varlıqda axtarır: gecə qoy uzansın, səhər
geciksin. Şair ovqatının bu məqamlarında
özünün mənəvi və fiziki hesabatını dinləyir.
Çünki şair ötən yaşın hər
anının bu gün qurğuşun ağırlığını
instiklə duyur:
Mənim
söhbətimdən yorulmaq olmaz,
Hələ yer üstündə, insan yanında.
Deyib
danışmaqdan doymamışam mən...
Uzadaq
ömrünü hər bir anın da...
Məmməd Araz "Sən tələsmədin"
şeirini yazdı və S.Vurğuna həsr olunmuş nisgilli,
heyfsli, göz yaşlı şeirlər arasında poetik dəyərilə
seçildi.
...Könlü
qar gəzənlər tələssin dağa,
Dağın tələsməsi məncə əbəsdir.
Dənizlər
can atsın ümman olmağa,
Ümmanın öz suyu özünə bəsdir.
Qəlbin
od gəzmədi şaxta kəsəndə,
Söylədin hər fəslin öz aləmi var.
Dedin tələssən
də, tələsməsən də
Yenə öz vaxtında gələcək bahar.
Gah oldu
oylağın Göyəzən dağı,
Sözünlə açıldı ayın
qabağı.
Əsl
bayramını bayramqabağı -
Elədi görəndə gözəllər səni.
Bəzi parçalarını verdiyimiz şeirdə
"Mən tələsmirəm"in poetik çalarları,
obrazları, görümləri ustalıqla
saxlanmışdır. Çünki S.Vurğun təbiətin
qanununa tabe olub, idrak əxlaqi təminata cavabdehlik
daşımışdır; təbiət heç nəyi əsirgəməmişdir,
sanki hər şeyini şairin poetik ovqatının
ixtiyarına vermişdir. Əxlaqi təminat
poetik fikrin yekunu kimi cavabdehlik daşımalıdır. Və
bu əhval S.Vurğunun "Şair, nə tez qocaldın sən?"
etirafına gətirdi...
Məmməd Araz şeirin assosiativ təsirilə
"Müqəddəs məzar" şeirin bir ildən sonra
(1957) qələmə aldı. Lirik-epik bu bədii nümunəni
yüksək emosional pafosla, intellektual düşüncə və
daxili yanğı ilə oxuculara
çatdırmışdır: Müəllif müqəddəs
bir qəbirin önündə baş əyir, mülayim
külək olsa da onun qəlbindən qasırğalar
keçir, əlində çiçək.
Düzü, şeir məni tutdu, xəyali şairin
ölümü gününə apardı, el
yığınında torpağa basdırılan anları. Xatırlayıram: məşhur
memar, professor Qəzənfər Əlizadə "Qobustan"
jurnalı redaksiyasında S.Vurğunun axınla Xəxri
xiyabana aparılan foto-şəklini göstərdi, dedi ki, belə
kütlə məhəbbətini mən bircə Üzeyir bəyin
dəfnində görmüşəm! Xalq öz şairini bu dərəcədə
sevərmiş! Kaş gözlərinizlə baxaydız
yolasalma mənzərələrinə!
Məmməd
Araz görünür, cavan ikən o axının arasında
imiş!
Əsir
ilıq külək, mülayim külək,
Fəqət, qasırğalar keçir sinəmdən.
Qəlbimdə
çırpıntı, əlimdə çiçək,
Müqəddəs bir qəbrə baş əyirəm mən.
Onun
dövrəsində gül-çiçəyə bax,
Deyirsən əkilib iyirmi ildir.
Üstündə
göyərən otların ancaq,
Hələ
bir yaşı da tamam deyildir...
Unutmayaq
ki, xalqın sevgisini qazanan insanların məzarı
üstünə səpələnən qərənfillər,
qəbrin əhatəsində əkilən güllər-çiçəklər,
süzülən göz yaşları hələm-hələm
qurumur, hər il gələn baharı beləcə
qarşılayır, "o güllü-çiçəkli
çöl aşiqiydi, bunu duyursanmı, bahar, ay bahar?" Sualını şair təsadüfən
pıçıldamır. Və təbiətə üz
tutur, axı, insanı dünyaya gətirən də ana təbiətdir,
torpağa aparan da! Bir də bu iki tarix bahara düşə! Təzada
bax: Ana təbiət yamyaşıl geyinib, amma şairə
vaxtsız qıyan da elə təbiətin özüdür,
"kamınca bir ömür sürmədən gedən"
şairi. S.Vurğun təbiət vurğunu idi,
poeziyasında təbiət bir tərəfdən,
dünyanın harmonik dərkinə "açar" idisə,
digər yandan bu harmoniyada təbiətin özünün
qorunması çağırışı vardı.
S.Vurğunun da, M.Arazın da şeirləri
"ölüm poeziyası" nümunəsi deyil. Fərəhli ömrün
başı üstünü alan
ölümün ağrılı gəlişinin duyulması
və real qüvvəyə çevrilməsi şeirin fəlsəfəsindəki
metafizik qüdrətin duyumu. İlahi qüvvənin
qeyri-havadarlığı yaşamaq ümidini qırır və
cavabı fərziyyəyə bağlı olan sual qoyur: - ölümsüzlük,
yoxsa ölüm? İnsan bəzən ölümə can
atır, o anlarda ona təklif etsən
ölümsüzlüyü - məmnunluqla bundan imtina edər.
Vaxtilə yunan allahı Hermes mənasız
ölümsüzlükdən bezmişdi, ölməyi bacarmaq
üçün o, adam olmaq istəyirdi.
Neçə
əsəri də odlu çağında,
Qaldı
yazılmamış can otağında.
Əmirxanı
tapıb Kür qırağında
Bağından bir meyvə dərmədi getdi.
Eldarı
el deyib - ellə qalacaq,
Aygün min illərcə Ay, Gün olacaq.
Gözləyib
Ülkəri on beş il ancaq
Ona toy xələti
vermədi getdi, -
bu,
ölümün kabus simasıdır, insanı uzaq səfərə
yola salmasıdır.
Məmməd
Arazı tanıdığım illərdən nikbin əhvalda
anlamışam (o vaxt o, "Ulduz" jurnalında Abbas Abdulla,
Tofiq Bayram, Əhəd Muxtar, Səyavuş Sərxanlı və
rəssam Ədalət Həsənovla bir
çalışardı), arada poeziya haqqında "dəyirmi
masa" söhbətləri olurdu. Şeir gətirən
gənc şairlərlə o qədər səmimi
danışardı. Bir dəfə də
eşitmədim ki, özünü şair Məmməd
İbrahim (Araz) kimi təqdim etsin. Halbuki o
vaxt bir neçə şeir kitabının müəllifiydi;
"Sevgi nəğməsi" (1959) haqqında yüksək
fikir söylənilmişdi. İki il sonra
"Üç oğul anası", "Mən səni
taparam", "Araz axır", "Anamdan yadigar nəğmələr",
"Ömür karvanı" və s. şeir kitabları
stolun üstündə idi...
"Nobel
mükafatı", "Səba yeli", "Şeirim",
"Kəklik", "Göy göl", "Məndən
ötdü qardaşıma dəydi", "Şuşada bir
gecə" və s. şeirləri maraqlı oxunurdu,
xüsusilə, müəllifin adını
yaxşılığa hallandırırdı.
"Müqəddəs məzar"da şairin
müdrikliyə çağıran poetik fikirləri
düşündürür. Mən şeirin yazılma tarixini bu
günə hesabladım: nə az, nə
çox - 60 il! Amma şeirdəki dərinliyə
bax, sanki ölümdə hansısa bir sirr bu anlarda
açılacaq, insanın doğumu ilə ölümü
arasındakı paralellik qovuşmayacaq. Elə
olarsa, günahkar kimdir, yaxud nədir?
Günahkar
görürəm torpağı, yeri,
Ömrümüz özü də sirli aləmdir.
Nədənsə
insanın əzəldən bəri
Gəlişi sevincdir, gedişi qəmdir.
Yox, yox, kədərlənmə
ürək, ey ürək,
Onun söz mülkündən kədər uzaqdır.
Bir də
ki, dünyaya gələn gedəcək -
Ölümə yalvarış, ümid nahaqdır.
Düşünməyə
əsas görürəm: şeir hələ bitməmişdir,
şair uzaq səfərdən qayıtmamışdır,
müəllif mülahizəsini 60 ildir oxucusuna
ötürülə-ötürülə
inandırmaqdadır. Ədəbiyyatçı Pol Valerinin
sözüdür: "Şeir heç vaxt bitmir, onun
yaranması bitə bilər. Şeir ötürmələrlə
yaşayır: fikirdən qələmə, qələmdən
kağıza, kağızdan oxucuya və sonsuzluğa qədər
davam edir".
Bu təəssüratım məni daha irəliyə - Məmməd
İbrahimov imzalı Məmməd Araz şeirlərinin
yazılma tarixinə apardı. Müqtədir tənqidçi,
mərhum müəllimim Əhəd Hüseynovun ədəbiyyata
obyektiv meyarı ilə yanaşan siması və qələmi
canlandı. "Lirikamızın həyatiliyi
uğrunda" adlı geniş formatlı məqaləsində
Məmməd Arazın da şeirlərini xatırladır:
"Son cavab" və "Ayrılıq"ı ("Azərbaycan"
jurnalı, 1951, №8) və yazır ki, "Ayrılıq"
şeirində tələbəlik illərinin başa
çatdığına, o şən, qayğısız
günlərinin bir də yenidən qayıtmayacağına təəssüf
hissi mühüm yer tutur, təbii ki, əllinci və
altmışıncı illərin ədəbi tənqidi də
"sosialist realizm" prinsipindən kənara
çıxmadı və poeziyanın incəliyini,
şüuraltı məqamları, şairin fərdi üslubunu
görmədi, universal yanaşmağa üstünlük verdilər.
Mən uzun illərdir poeziya sənətini, eləcə də nəsr estetikasını tədqiq edirəm. S.Vurğun, Mir Cəlal, İ.Şıxlı, Musa Yaqub, O.Rza, Adil Cəmil və başqalarının poetikası haqqında irihəcmli monoqrafiyalarım nəşr olunmuşdur. Xüsusilə, ötən əsrin ədəbiyyatçıları - tənqidçiləri əslində, repressiyaya məruz qalmışlar - mənəvi baxımdan fiziki qurbanların yaradıcılığına da belə bir prizmadan yanaşmış, süni pafosla qiymətləndirmişlər. Poeziya da istisna deyildi. Hamımızın ruhuna və irsinə hörmət etdiyimiz M.Arif, Orucəli Həsənov, Əkbər Ağayev, M.C.Cəfərov, N.Ələkbərli, Əli Nazim, Əhəd Hüseynov simasında istedadlarımız yazırdılar, lakin bu istedadın imkanlarından lazımi qədər istifadəyə məhdudluq qoyulmuşdu. Bu nəsildən sonra B.Nəbiyev, Xalid Əlimirzəyev, Ş.Salmanov, Məsud Əlioğlu, Asif Əfəndiyev və b. nisbətən obyektivlik meyarını gözlədilər. "Nisbətən" ona görə deyirik, onlar da subyektiv yanaşmalara yol verdilər, layiqli əsərləri haqsız tənqid hədəfi seçdilər. Çox uzaq olmayan tarixə qayıdanda İ.Şıxlının, Mir Cəlalın, Anarın, Əli Kərimin, Əlibala Hacızadənin, Cəfər Xəndanın, Abbas Zamanovun, İmamverdi Əbilovun, Mikayıl Rəfilinin, Qulu Xəlilovun, Akif Hüseynovun, Sabir Əhmədovun qələmində Məmməd Arazın əsərləri az qala günün mövzusuna çevrilsin. Müqayisədə son ədəbi-tənqidçi nəsli həm şəxsi obyektivlik, həm də intellektuallıq səviyyəsində nəsrə və poeziyaya düzgün yanaşırlar, şübhəsiz, bəzi çalarlar nəzərə alınmalıdır: şəxsi pərəstiş (yaxud yaxınlıq), vəzifəni itirmək qorxusu, kəsərsizlik... Mürəkkəbi qurumamış ortabab əsərlərin şişirdilməsi sevinci. Bu hisslərimdə birtərəflik mümkündür və istisna etməzdim, amma onların çevik təfəkkür tərzi, duyum bacarığı, mütaliə mədəniyyəti inkarolunmazdır.
Nizami Cəfərov, Kamran Əliyev, Zaman Əsgərli, N.Şəmsizadə, Vaqif Yusifli, T.Salamoğlu, Azər Turan (Əbilov), E.Akimova, Rüstəm Kamal və digərlərinin tədqiqatlarını, resenziyalarını oxumağa dəyər.
Mənim qəfil mövzu "axtarışımın" mayasında o fikir dayanır ki, ötən əsrin 60-cı illərində öz üslublarını yaratmış şairlərimizdən M.Araz, N.Həsənzadə, C.Novruz, M.Yaqub, Əli Kərim, Tofiq Bayram, K.Kələntərli və b. haqqında birinci nəslin nümayəndələri yetərli, sanballı, öncə şeirlərinin poetikasına nüfuz edən bir məqalə belə yazmamışlar. Bəzi oxucularım bu məsələni təvazökarlıqla əlaqələndirə bilər, ancaq heç də belə düşünməzdim. İstedadı vaxtında anlayıb qiymətləndirmək xoşdur və tarixdir. S.Vurğun, O.Sarıvəlli, Rəsul Rza, M.Rahim, S.Rüstəm, Əhməd Cəmil neçə-neçə gənc şairi ruhlandırmışlar, əllərindən tutmuşlar. Az sonra onlar poeziyanın əzablı yollarında öz sözünü diriltdi. B.Vahabzadə, Qabil, Ə.Kürçaylı, B.Adil, S.Səfərli, Əli Kərim, Tofiq Bayram son nəfəslərinəcən "ədəbi yaxşılığı" unutmadılar...
525-ci qəzet 2018.- 15 avqust.- S.6.