Bədii düşüncənin ali ifadə
modeli: Məmməd Araz poeziyası
II məqalə
Allahverdi EMİNOV
Tanınmış pedaqoq və ədəbiyyatşünas-yazıçı
Allahverdi Eminov uzun illərdən bəri Xalq şairi Məmməd
Arazın poeziyasını araşdırmaqla məşğuldur. 2017-ci ildə o, "Məmməd
Arazın poeziyası" monoqrafiyasını bitirib, lakin nəşrinə
hələlik nail olmayıb... Həmin
monoqrafiyadan üç məqaləni oxucularımıza təqdim
edirik.
Məmməd Arazın poeziyası fəal estetik və
intellektual qüvvədir, şeir - mətn bir hərəkətdir,
jestdir; belə yaratmaq anlarında və dəqiqələrində
aləmdə - aurada heç kəsin bilmədiyi nə isə
baş verir.
O, bəzi qəliblərdən - standartlardan
uzaqlaşmış, məhdudiyyətləri açmağa
çalışmışdır - ilk hədəf bu idi. Sonralar şair poeziyanın imkanlarını
adladı, fikrin obrazlılığını üstün
tutdu. Və belə yanaşmanı gündəlik iş
(şeir yazmaq - qaralamaq) kimi qəbul etmədi, mədhiyyələr
qələmə almadı, axtardığı poeziyanın
dilini daha da canlandırdı, şərhə ehtiyaclı
mücərrəd obrazları yaxına buraxmadı, tremendizmin
- səslərin təkrarı çərçivəsini
özünə xas biçimdə yeniləşdirdi.
Belə mizanlar poeziyada həzinliyə, kövrəkliyə,
izi silinməyən nüanslara o qədər də geniş
yer ayırmır, şair daha ciddiyyətlə şeirini
yazır, oxucusunun romantik ovqatını məhdudlaşdırır,
mükəmməl sosial məzmun təsvirindən
çıxmaqda çətinlik çəkir. Yox, əgər
şairin stili yumşaq zərifliklə ifadə olunursa,
şeirin canına hopur, sevgi-məhəbbət hissləri təmiz
çalar, rəngarəngliyi həllini tapır.
Oxucu yozar
ilk baxışdan ki, söhbət şairin lirikasından, onun
daima iki rəngini - yaşıl və sarını saxlayan məhəbbət
- sevgidən gedir - o oxucu yanılmamışdır, Füzuli
eşqi də deyil...
Məmməd Araz yaradıcılığı boyu
ölməz mövzuya daima qayıtmış, özünə
xas, mübhəm hisslərini tərənnüm etmişdir. İlk və
son şeirlərini ardıcıl oxusan onların yazılma
tarixini, yəni poetik ruhunu və şairin Mənini fərqləndirməzsən
- poeziya budur - şair - müəllif ovqatının bakirəliyini
saxlamış, köhnəlməyə qoymamışdır.
Və özümü inandırmaq
üçün o şeirləri bir daha astadan oxudum.
"Nə bilim", "Səni axtarıram",
"Ayrılıq", "Bir sənin eşqinlə",
"Unuda bilmirəm", "Sevgi nəğməsi",
"O baxışlar", "Necə unudum səni",
"Haradasan", "Xatirələr", "Sən
getdin"... Siyahını uzatmağa lüzum
görmədim. Məncə, adlar çox şeyi
pıçıldayır: nakam məhəbbət, sevgi
baxışları, sevginin həsrəti, intizar,
ayrılıq... Bu həzinlik, kövrəklik, nəmli
gözlər məhəbbətin əbədi nişanələridir.
Bir yaşıl yarpaq rəngli misralardır. Hələ
şairin ilk gənclik illərinin "quşu qonduğu"
qızlara olan məhəbbətidir, ilk
görüşüdür, vüsalın təntənəsidir.
Və bu məhəbbət bəzən sevgiyə
çevrilmədən solur, saralır, haçansa
canlanacağına ümid yeri qalmır. Mən şair
yaradıcılığında "məhəbbət nədir
onun üçün" sualına cavab axtarmışam, hətta
fəlsəfəsini düşünmək istəmişəm,
lap uzaqlara çıxmışam və qərara gəlmişəm
ki, məhəbbət nə sevgidir, nə də eşqdir, az
sonra itirilmiş ülvi hisslərin əks-sədasıdır.
Bu qənaət də məni qane etmədi.
Xüsusilə, Məmməd Araz kimi qüdrətli
şair necə olur onlarla bu mövzuda şeirlər yazır,
hisslərin tufanında. Bu səbəbdən
məhəbbət lirikasının fəlsəfi
poetikasını təhlil etməyə
çalışdım, yalnız səy göstərmək
mümkündür, çünki məhəbbət hissləri
"üçüncü" şəxsin duyması və
mənimsəməsi mümkünsüz təşəbbüs
olardı. Yoxsa yaşın ahıllaşması da,
oğul-uşaq və nəvə-nəticə də bu məğlubolunmaz
hissin qarşısını almaqda acizdir! Nə gizlədim,
şairin şeirlərindən aldığım emosional və
intellektuallıq təəssüratımı və fikirlərimi
reallıqdan hipoteziyaya apardı, bəzi suallar ortaya
çıxardı: məhəbbət (sevgi) hissləri haradan
gəlir?
Cavabı cəsarət istəyir, ona görə ki, bu
hissin cazibəsində fərd kimi yaşasam da, hələ
sirdir - kainatın varlığı qədər. Belədir ki,
məhəbbət hələ də inandırıcı tərifini
tapmamışdır.
Ümumiyyətlə, məhəbbətin yeganə əmanət
bankıdır, illərlə ad sahibi üçün qoruyur və
kapitala çevrilir. Şairlər üçün bu "xəzinə"
toxunulmazdır, həmişə öz yerini qoruyur, o vaxta qədər...
Məhəbbət təkcə
"Özü"nə şeir yazdırmır -
yaradıcılığa təkan verir, onu alovlandırır,
coşqunlaşdırır. Bu gedişatda
o qızın (qadının) bəzi əlamətləri
mühüm görüntüdür. Birinci,
əgər qəfil ürəyə çınqılları
düşübsə, yandırır və sönmürsə.
Üzünə
doyunca baxmamışam mən,
Gözlərin üzümdə qalandan bəri.
Ürəyim
sənlədir, eşqim sənlədir,
Eşqin ürəyimə dolandan bəri.
Könül
sevməyəni sevə bilmərəm,
Könlümə yad deyil nə şadlıq, nə qəm.
Kədərə
düşmənəm, sevincə həmdəm,
Sən mənim həmdəmim olandan bəri.
Yaxud:
Sinəmə
bir eşqin sazını asdım,
Bir
könül nəğməmi o dedi, mən yazdım.
Çox
eşqin səsinə qulaq da asdım,
Bir sənin, bir sənin eşqinə, gözəl.
İkinci,
o, qızın (qadının) ilk baxışdan birbaşa
beyninə işləyən camalı: gözləri,
qaşları, dodaqları, saçlarının
ilğımıdır. Zahiri cəlbetmə lirik xarakter təsiri
oyatmalıdır:
Gözümdən
getməyir camalın sənin,
Köçüb qonşuluqdan hayana getdin?
Kəpəzmi,
Qoşqarmı oldu məskənin,
Yoxsa
onlardan da o yana getdin?
Qoynunda dəfinə
tapdığım zaman,
Ucaltdı dağ boyda hansı dağ səni?
Nərgiz
rəng aldımı yanaqlarından,
Öpəndə nərgizli bir yaylaq səni?
Üçüncü, qızın (qadının) əlçatmazlığıdır,
aşiqin əlinin belə toxunulmamasıdır məşuquna. Oğlan da, əlbəttə,
cəsarət göstərməyə cürəti
çatmır, hissləri bu həsrət yükünün
altında iztirabı həmdəm sayır, sanki aralarında
"hüquq səddi" var. Və nə yaxşı belədir,
yoxsa xatirələr ilk dədiqələrdən
ölmüş olardı:
Mən
keçə bilmirəm hüquq səddini,
Qanunlar,
adətlər quru arx deyil!
Qoy səni
dərməyim bir çiçək kimi
Qoy səni seyr edim, bu günah deyil.
Bir
gözəl görməsin bu ləçəkləri,
Burda qasırğalar at çapır yaman.
Arazlı,
şaxtalı qış küləkləri
Təzə
çiçəkləri tez tapır yaman...
Məmməd Araz "Yelena" şeirində bu məsələni
bariz şəkildə qoyur, bir xeyli də siyasiləşdirir. Beləcə, iki sevənin
həsrət notları pıçıldamır - eşidərlər!
Bilmədik:
sərhədə,
Məhəbbət
qatarı
Görüşlər
boşaldır,
Ayrılıq aparır.
Bilmədik,
bilmədik
Siyasət
çayından keçəcək
Məhəbbət gəmimiz.
Sonuncu hədiyyə
olacaq
Birinci qəmimiz...
Dördüncü,
təmasdır və bu, beyində iki cür əks-səda
oyadır: mənəvi və bioloji aspektdə. Hər
ikisi bir-birini tamamlayırsa, uzun ömürlüyə zəmanətdir.
Aşiq xüsusilə davranışını
ödəyəcəkdir, ünsiyyətin məişət
çalarlarını reallaşdıracaqdır, gələcəkdə
ailə də quracaqlar.
...Nə
gənclik darağı gəzir telimdə,
Nə də
ki, ünvanlar alan çağım var.
Bir az da baxışım qalır əlimdə,
Bir də icazəsiz zövq almağım var.
Bir əsər
yaranar ani həvəsdən,
Havamdır, suyumdur hər səs, hər nəfəs.
Gülüm,
gözəlliyə biganə kəsdən
Adi bir nalbənd də yarana bilməz.
Şair
misralarda susmuş təması ("sərhəd"
qanunlarına görə) mübhəm çalarlarla verir və
oxucuya pıçıldayır ki, təmas vasitəsilə
oğlan (kişi) qızın
(qadının) səs ahəngini bilavasitə duyur; səsin həlimliyi,
kövrəkliyi proqnoz verir ki, subyektin xasiyyəti xoşagələndir,
davranışı yumşaqdır, istiqanlıdır. Təmasda səsin emosionallığı, əllərin
istiliyi, dodaqların titrəyişi toxunmaq cəsarətinə
sövq etdirir. Əsəb sistemi
toxdayır, daxili qürur hissi keçirir və iztirabın
oyanışı yaranır.
Beşinci, qısqanclıq atəşidir, aşiq hey
fikirləşir ki, başqa kimsə onun məhəbbətini
oğurlayar, o isə... acizliyindən xəcalət çəkər. Ona yalnız
xatirələr qalar və bunu o, özü üçün
faciə sanar. Qısqanclıq hətta ərli
qadına qarşı da olur, gəlin pəncərə
önündə durub ərini gözləyəndə də
qısqanclıq onu rahat buraxmır, "alır
qucağına xəyallar məni" - etirafı əsəblərini
titrədir. Və özünə suallar verir:
"İnsan da bu qədər cüt yaranarmış. Həyatın nə incə sirləri
varmış?" Həyatın sirlərini
açıqlayır bu dəfə:
Həyatın nə incə sirləri varmış?
İnsan
da bu qədər cüt yaranarmış...
Lakin
qısqanclığın üzü yamandır,
Sevgilim
küsməsin məndən, amandır...
Məmməd Araz şeirində məhəbbət hissləri
nə qədər güclü və həzin, unudulmaz və
xatirələrlə bağlıdırsa, anaya məhəbbət
munisliyi də bir o qədər güclü və həzin,
unudulmaz xatirələrlə bağlıdırsa, anaya məhəbbət
munisliyi də bir o qədər (bəlkə də çox) də
tərənnümü tapmışdır. Ana obrazı bəzən
uşaqlıq və gənclik, bəzən də müstəqil
çağlarında təsvir olunmuşdur. Təsadüfi deyil, şair kitablarından birini
"Anamdan yadigar nəğmələr" (1966)
adlandırmışdır.
Haşiyə
çıxardım ki, Məmməd Araz şairliyinin mənbəyini,
ilk qığılcımlarını ali
hisslərindən süzüldüyünü etiraf edir və
haqlı borcun ödənilməsidir. Anasının
anası (yaxud atasının anası - fərqi yoxdur -
anadırlar) balacalıqdan nağıllar, əfsanələr
danışar, sinəsi - kitabdan səhifələri
"çevirərdi". Psixoloqlar nədənsə
şairin poeziyasından, istedadından
araşdırmalarında anadan keçən genetik məsələlərə
laqeyd qalırlar. Nizami, Füzuli və
başqalarının övladları şair olmuşlar,
şübhəsiz, ata kultu ilə yanaşı, ana
südündən gəlmə genlər də vardır.
C.Cabbarlının anası, S.Vurğunun nənəsi sinə
dolu söz sahibləri olmamışlarmı?..
Məmməd Arazın "Nənəmin kitabı"
şeirini oxuyanda bu fikrə gəldim.
Könül
nə danışdı, nə dedi mənə -
Uçdu
körpəliyə xəyalım yenə...
Durdu
gözlərimdə ixtiyar nənəm,
Vüqarı
dağ nənəm, saçı qar nənəm...
Şair
yenə də xəyalını uzaqlardan çəkib gətirir,
nənəli çağlarına körpü salır, təxminən
iyirmi beş yaşında (şeir bu vaxt
yazılıb); informasiyalar itməmişdir!
Elə
bil saçımı darayırdı o,
Qəlbimi,
fikrimi arayırdı o,
Duyurdu
üzünə dikilən baxış,
Deyir ki,
ay nənə, bir nağıl danış!
Yenə də
kitabı varaqlanırdı,
Qəlbi
gah sevinir, gah da yanırdı...
Nənəsinin
sinəsindən dilinə süzülən bayatılar,
nağıllar, dastan qəhrəmanları Zərnigar, Valeh,
Leyli, Məcnun...
Ordakı nağılın hüdudu hanı?
Saysızdı ondakı hünər dastanı.
Ondaydı
ellərin fikri, nəfəsi,
Keçmişin
sükutu, bu günün səsi -
Nənəmin
səsində, dilində idi,
Elə
bil hər nə var əlində idi...
Şeir
oxucunu istər-istəməz nənəli illərinə
qaytarır və mən də istisna olmadım, ata nənəmi
beş yaşında itirdim. Onu
Qazaxın Birinci Şıxlı kənd qəbiristanlığında
həyat yoldaşı Hacı Eminin türbəsində dəfn
etdilər. Qəribədir, yetmiş il
ötüb, onun boyunu, uzun bamaqlarını, dümağ
saçlarını, səsini yaddaşımda
saxlamışam... O da mənə bayatılar, nağıllar
danışardı, Qazaxda gedən feodal davalarından (kəndlər
və obalararası) söz salardı. Deməli,
nənələr bir-birinə oxşayır, söz
bulağından su içibdir, sinəsində sözləri
göyəribdir, solmağa qoymayıblar.
Sinəmə
çox kitab yazdı o kitab,
Onun Araz
kimi kükrəyib daşan,
Kürün
nəğməsinə nəğmələr qoşan,
Hünər
dastanı da, sevinc səsi də,
Bəzən
söz üstündə titrəməsi də
Nənəmin
qəlbindən qəlbimə doldu,
Məni şair edən o kitab oldu.
O
kitabın səsi el səsi idi,
O kitab nənəmin
sinəsi idi.
Məmməd
Arazın "Son anında", "Ana yaşı",
"Oyat məni", "Cümə günləri"
şeirlərində anaya dərin və ölməz məhəbbət,
ana itkisindən doğan kədər və pərişanlıq...
Şairin yaşı bu sevgidə
uşaqlaşır. Budur, şair daha uşaq da deyil, sərbəstdir,
həyatın qoynundadır, lakin üzünü anasına
tutur və:
Səhərlər
yuxudan tez oyat məni,
Qoyma
axşamlar da tez yatım, ana!
Bir qara
daş bilər bu həyat məni,
Yuxularda
keçsə həyatım, ana!
Bu çağırış səbəbsiz deyil ana
üçün. O, həyatın daşlı-kəsəkli
yollarındadır. Dünya onu yaratmış
ki, işləsin, yazıb-yaratsın, öz tale borcunu ödəsin.
Amma ana ürəyi istəmir oğlu əzablarla
qarşılaşsın, gərgin düşünsün,
vücudunu ləngitsin. Övladının
ayağına bir gücsüz çınqıl daş dəyərsə,
dərhal ana ürəyində əks-səda verir. Xoşbəxtlikdən şair oğlu əməksevərdir,
fikir adamıdır.
Yox, bir an zəhmətsiz vursa ürəyim,
Məni diri-diri tapşır məzara.
Yuxuda mən
kimə, nəyə gərəyəm,
Orda gərək ollam qarışqalara.
Boranlı
gündə də, qarlı gündə də,
Mənə:
- "Oturma, dolan, gəz" de, ana.
Yaralı
bir pələng can üstündə də,
Dovşanın
ömrünü istəməz, ana!
Vətən
torpağından söz alır sinəm,
Gəzim çəməni mən, anım dağı mən.
Ana, istəmirəm,
yox istəmirəm,
Yuxuda
tapılan sağlamlığı mən...
"Son
anında" şeirini oxudum, nə gizlədim, qəhərləndim,
analı dünyamın yoxluğunu ağrımla yenidən
yaşadım: Məni ağuşunda qov kimi sıxan, belində
gəzdirən anam son günlərində qaldırıb sinəmə
sıxdım. İlahi, onun çəkisi hara
çəkilmişdi?! Analar son nəfəslərində
ruha dönüb cənnətə uçurlar!
Məmməd
Arazın bu şeiri dərin ana məhəbbətinin
yaratdığı poetik möcüzədir! Şeir məni
bu yaşımda sarsıdırsa... şeirdir! Şairin hünəridir!
Ehtiyac varmı onu ədəbiyyatşünaslıq
terminlərilə təhlil edim?!
Axır nəfəsinə
yetişmədim mən,
Son dəfə bağrıma basmadım onu.
Ah, niyə
görmədim gözündə sönən,
Son həyat eşqini, son arzusunu.
Yudu
başdaşını gözümün yaşı,
Göz
yaşı yeni can vermir adama.
İlk dəfə
qarğıdım qohum-qardaşı
İlk dəfə acıdım doğma atama.
Qapadı
gözünü o, mənsiz, necə,
Necə dəfn
etdiniz məndən xəbərsiz...
Bir
qarı dilləndi: "Anan ölüncə
Dedi ki,
balamı çağırmayın siz.
Qorxar...
işi çoxdur... azca ağladı,
Qorxdu ki, eşidib kədərlənərsən.
Son anda
şəklini o qucaqladı,
Gözünə
baxmadı... qəhərlənərsən..."
Yarama
köz basdı bu söz də mənim,
Qopdu
ürəyimdən yanıqlı nida:
Ana qəlbinə
bax! Övlad qəmini,
Görmək istəməyib son anında da.
Oxucumu
güman ki, yormadım
şeiri büsbütün
köçürdüyüm üçün - özümdən
asılı olmadı - qıymadım misralardan kənarda
qalanı olsun, oxucu nigaran qalar...
***
Poeziya sənətindən danışmışam,
ehtiyac görmürəm ümumi timsaldan
çıxış edim. Poeziyanın hər bir
şairdə verilmiş ünvanı var və bunun köməyilə
oxucu arasında vasitəçilik yaranır. Poeziya hadisələri, faktları təsvir etməkdən
əlavə, bu tərənnümün içərisində
toxunulan şeylərin arasındakı əlaqələri,
bağlılıqları ilə ifadə ilə
çatdırır. Və xatircəm, əzmkar
üslubu seçir. Həqiqətdir ki,
qurbağa kimi soyuq şeir yoxdur - əgər poeziyadırsa,
ruhi ehtiyac mütləqdir. Amma şairin
mübhəm yaradıcılıq meyilləri şəksizdir,
işıq bol olmalıdır. Bəs
şairi hansı anlardasa, dəqiqələrdəsə,
saatlardasa şeirə gətirən nədir? Konkret desəm:
insana və təbiətə olan bədii-estetik duyumun təsiridir,
şeirə qarşı kinli məmnunluğunu büruzə
verməməlidir. Təəssüf ki, şair
ovqatı təbiətdən zövq alırsa, insanların qəbahətli
və fəsadlı əməllərindən usanır.
Prosesdə şairə gərəkli impuls verən təbiət
olur: Onun gecəsi və gündüzü, dağları və
zirvələri, çayları və dənizləri. Bu fikrə, nəticəyə, cəsarətə
(axı, şair deyiləm!) Məmməd
Araz poeziyasındakı məhəbbət anlamının daha
bir çalarında gördüm; şair təbiəti fantom
şəklində qavrayır, onun xırda keçici
atributlardan təmizləyir, şairin kədərinə şərik
çıxır.
Deyərdim ki, Məmməd Araz təbiəti içərisində
natəmizlikdən qorumaq üçün hasarlanmış məkandan
baxır, duyğulanır; bu obyekt isə "gecə" məfhumudur. Şairin
humanizminə dəlalət edən, gecələrdə insan nəfəsi
axtaran gerçəkliyi yaşayırıq. Mən bu
baxımdan məhz Məmməd Arazın "Gecə
düşüncəsi", "Gecə
nağılı", "Şuşada bir gecə",
"Bir axşamın balladası", "Bakının gecəsi"
şeirlərini təhlil predmeti seçdim, təbii ki,
bütün təfərrüatı ilə yazmaq niyyətində
olmazdım, ayrıca bir tədqiqat mövzusudur, -
yanılmaram. Bu şedevr nümunələrində obrazlı
desəm: göy işığını, səmavi irfani rəngin
çalarlarını gördüm. Həssas oxucu şeirlərin
adından mənim heç də
yanılmadığımı təsdiqləyər! Maraqlı
sual yarandı məndə, cavabını yalnız yozumla təsdiqləyərdim:
birincisi, yaradıcılıq psixologiyası ilə şərtlənir,
poetik ilham gecənin romantikasından dirçəlir, mənzərəyə
laqeyd qalmır və nəsə pıçıldayır. İkincisi, şairin hisslərinin təkamülünün
əxlaqi tərəfidir və sosial təəssüratın
bir fazası kimi təzahür edir, onda o ümid yaranır ki,
insan əxlaqı (davranışı) mühitin törədiciləri
olan fəsadları sanki gecənin qahmar çıxması ilə
özünü təmizliyə aparır. Şair
üsyankarlaşır, imkanından yuxarını
düşünür.
Arabir
dünyanı
Yaradan
hikmətlə
Döyüşmək istəyirəm.
Dünyada
əbədi
Qanunlar
hökmünü
Dəyişmək
istəyirəm...
İnsan əxlaqını tarazlaşdıran sosial və
bioloji fəaliyyət qanunlarının köməyi ilə təmin
olunur, bu isə bilərəkdən pozulanda mənəvi-əxlaqi
konsepsiyalar öz qüvvəsindən düşür. Davranış
(əxlaq) sosial gerçəkliyin bir şərti kimi
çıxış edir, hətta "Arabir dünyanın tərsinə
dolanmağını istəyirəm" (1967) - deyir. Görkəmli şair Bəxtiyar Vahabzadə
"Axı, dünya fırlanır" şeirində Məmməd
Arazın fikrinə gəldi (1985).
Vaxtın
dəyirmanında daş əridi, qum oldu,
Tarixə atdığımız qayıtdı, lüzum
oldu.
Dünənin
həqiqəti bu gün tərs yozum oldu,
Niyə də yozulmasın, axı, dünya
fırlanır.
...Nə
qədər istəyirsə, min o qədər fırlana,
Qarşıma gah şər çıxa, gah xeyir
dığırlana.
Çərxi-fələk
istəyir lap dolana tərsinə,
Əqidəmi heç nəyə dəyişmərəm
mən yenə.
Məmməd
Araz tərsinə fırlatmaq istəyir dünyanı, bu, səbəbsiz
deyil: Dünyanın - Kosmosun əks tərəfi gecədir,
bir üzünü Yer planetinə göndərir. Şair kosmoloji düşüncəsilə Ayın ətrafında
hərlənən canlı (cansızmı?) aləmin
qaranlıq üzünü görmək istəyir.
Tərsinə
fırlanmağını
istəyirəm:
Bəlkə
onda görərik
Ayın
qaranlıq üzünü,
Adamların
üzünün
Əbədi gündüzünü.
Bəlkə
onda
İqlimlər
tamam
dəyişə bilər.
Yerini
Amerikayla
Vyetnam dəyişə
bilər...
Şair ABŞ-ın Vyetnam Respublikası ilə
uzunmüddətli müharibəsini, onun dənizinə -
okeanına - Xorosimaya atdığı atom bombasını nəzərdə
tuturdu. Və
əsəblərində hətta "mağara dövrünə
qayıtmaq" istəyir, axı, o zaman kəsiyində "mənim-sənin"
yox idi, silah da! İnsan qarğışı
lüğətə düşməmişdi.
Dünyada
ağ və qara irqlər, müsəlmanlara
və qaçqınlara müharibə, elansız-filansız,
qohumbazlıq və yerlibazlıq... aradan
yığışdırılardı.
Balaca
xalqlara
Mədəni
təzyiqlər az olar.
Bəlkə
onda
Alınma
vəzifələr
Adamını
tapar, -
Məmməd
Araz uzaqgörənliyidir ki, ötən əsrdə bu gün
bir qrup "kosmopolit" öz hökmranlığını
təmin etmək naminə ortaya "qloballaşma"
anlayışını atmışdır. Müəllif nə
vaxtdan bu sözün altında pərdələnən məkrə
işarə vurmuşdur! Üçüncüsü,
insan özünün həyat fəaliyyətinin
imkanlarının dərki dərəcəsini müəyyənləşdirməlidir,
alilər özünün əxlaqi-idarəetmə vəzifələrində
yanılmamalıdır, fərdi xudbinliyi cəmiyyətə
sırımamalıdır. Bu gün əsrin
alışdığı və aşıladığı
bir şərti "bəlkə"lər mövcuddur,
çalışırlar ki, insanların şüurunda
yalançı ümidverici "bəlkə"lər əqidəyə
çevrilsin. Məmməd Araz belə bir aqressiv
psixologiyanı humanizmlə qarşılayır:
...Bəlkə...
nə bilim...
Siz Allah,
Suallı
"bəlkə"dən yapışmayın,
Siz Allah,
insanın
İnsani
səhvini bağışlayın...
Uşaqlıqdan
nənəmiz nağılı - gecədə axşamın
yorğun çağında danışdığı əhvalatların
sehrində xəyalımızı əjdahalar, divlər,
qalacalar oğurlayardı və bir ağ
göyərçin hayımıza çatardı. Böyüdük - gəncləşdiksə, yenə
nənəmizin nağılının həsrətində
qaldıq. Yaşa dolduq, başladıq
özümüz nağıl söyləməyə. Məmməd
Arazın gecə nağılı şair romantikasının
qığılcımıdır ki, ürəyindən
ulduzların yanıb-sönməsi, gecəyə məxsus səssizlik
və şairin hisslərinin tüğyanı poeziyasına
xas təmiz xəyali həqiqətlərin təzahürü
və vahid üslubdan imtina etməmək:
Ah, bir dərə
söykənəydi,
həyətimin divarına,
Bir
çay qonşu kəsiləydi gözlərimin
şirin
yuxu damarına.
Nəhəng
zülmət qalası tək,
Qaranlıqda
seçilən
O zirvədə
bir ocaq yanıb
Göz yumaydı çimir-çimir.
İlk
baxışda bilməyəydim
o
ulduzdur, yoxsa ocaq.
O sönəndə
onu göymü,
Yermi
ağlayacaq...
Şairin öz obrazını görürük. O, gecənin rənginə
bürünüb göydə ocağa dönən ulduzlarda əhvalını
axtarır, hardasa bir it səsi, it hürməsi səssizliyi
doğrayaydı - bir mübhəm gecə mənzərəsi.
Şairin ürəyindən daş üstə oturub gecəni
ağuşuna alması keçir - nə qəribə arzu! Gecələr daşlar soyuq olmur, gündüzün
hənirtisini canında yaşadır, o isə gecə
nağılını astadan danışmaq istəyir, necə
ki, bir zaman belə nağılları nənəsindən
eşitmişdi. İndi o nağıllar əlçatmaz
əfsanədir, bu ulduzlu gecədə qeybə çəkilib.
Bəlkə də elə yanan ulduzlara o
nağılları pıçıldayır, nəvəsi
eşitməsin. Axı, analar ölmür! Şair o nağıllarla, hansı ki, qayaların səsindədir,
dağların zirvəsindədir, səmanın gömgöy
rəngindədir.
Bu
nağılla yol gedəydim,
Yol gedəydim,
iki yolun
Ayrıcına çatanacan.
Bu
yolların birisini düyünləyib
Arzuların dalısınca atanacan.
O
yolların birisiylə
Uşaqlığa
çatanacan...
İnsan
ömrü də belədir: uşaqlığından on illərlə
uzaqlaşsa da, yenidən qayıdır uşaq
çağlarına, uşaqlaşır və ərköyünləşir,
xatirələrinə pənah gətirir...
Belə
bir romantik ovqat "Dərə" şeirində başqa
notda səslənir: şair dərənin dərinliyində və
darlığında qəribə xəyallara dalır: udur nərələri,
çayları, div ədalı ildırımları tutur. Bəlkə murdar bu dərə? Məzarlarmı
səsləri qeybə çəkir, sözüylə dəfn
eləyir? Şairi bu dərə heyrətə
gətirir, "heyrət" poetik-misraları haraylayıb
çağırır. Şeirdə dərə
şəxsləşir, iyrənc qəddarlıqdan
uzaqlaşır, təbiətin yabançı mərhəmətini
udur. Dərə epik-romantik obraz təsiri
oyadır, insan gözəlliyinin qürur mənbəyinə
çevrilir. Dərə vadi deyil a! Dərə
öz dərinliyində əyilməzlik, çarpışmaq
xislətli, uçurum dibində isə zərif
canlıların ədalarını qoruyur - belə
ömrünü yaşayır.
Bu dəfə
nə dərin, nə dar dərədir,
Bura muzey dərə, məzar dərədir.
Qayadan-qayaya atılan kəllər,
Buraya dirənib buynuz tökərlər.
Bir uçurum dibində ceyran izləri,
Son guman yer ilə qısılıb qalıb.
Bir qaya
döşündə nə vaxtdan bəri,
Bir qartal
qanadı asılı qalıb...
Şeir
oxumaq mənimçün xeyli assosiasiyalar doğurdu: həm
özümün real yaddaşından, həm də başqa
şairlərin söz xəzinəsindən. Təbiəti
uşaqlıqdan və gənclikdən sevmişəm, Qazaxa,
ata-baba yurduma hər yay tətilində getmişəm,
xalamoğlanları ilə Qarayazı meşəsinə,
Kürün burulan görümünə və cayırlı,
yulğunlu deltalarına saatlarla tamaşa etmişəm. Havadan Yerə göz tuşlayan qartallara da
baxmışam. Məktəbə qayıdanda
gördüklərimi şagird dostlarıma
nağıllamışam, qürurlanmışam! Məmməd Arazın "Dərə"si məni
o uzaq illərə apardı, amma şairin duyğusunu,
yaşantılarını o vaxt anlaya bilməzdim. Sən
demə:
Ürəyi
dolanda təbiət hərdən,
Çəkilib gecələr ağlar burada.
Qasırğa
əlindən, tufan əlindən,
Qaçırıb dumanı, saxlar burada.
Onda
eraların hiddəti yatır,
Doğulub öldüyü müddəti yatır.
Burdan
çıxmalıyam uca dağa mən,
Qorxuram qorxumdan qışqırmağa mən.
Görəsən, o uşaqlığımda məndəmi
qorxmuşam, xatırlaya bilmədim. "Qorxmaq" sözünün mənasını
anlamadığım üçün qorxmamışam...
525-ci qəzet 2018.- 17 avqust.- S.6.