Yanar ocaq...

 

 (Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərini oxuyarkən...)

 

 Real, axarlı şeirləri ilə özünəməxsus dəsti-xətti olan, "Səməni nəğməsi", "Nilufər çiçəyi", "Ehdiyacın elçi daşı", "Cəzayam sevdiyim qıza", "Allah, məni unutma...", "Mənim kimi sevə bilsən..." kimi poetik topluların  müəllifi Əbülfət Mədətoğlu  keçən əsrin 80-ci illər ədəbi nəslinə mənsubdur.

 

70-ci illərdə ali təhsil alıb, ara-sıra şeirlər yazsa da, dövrü mətbuatda ilk şeiri 1981-ci ildə "Azərbaycan gəncləri" qəzetində çap olunub. İlk kitabı isə  1989-cu ildə  "Yazıçı" nəşriyyatında işıq üzü görüb. Nəzərə alaq ki, 80-ci illərdə ədəbiyyata gəlmək, özünü bir yazar kimi təsdiq etmək o qədər asan məsələ deyildi. Xüsusilə, bölgədə yaşayıb, yazdıqlarını  Bakıda çap etdirmək çox  ağır, üzücü idi. Lakin Ə.Mədətoğlu bütün bunların öhdəsindən vaxtında gələ bilmişdi.

Adi, zəhmətkeş  bir ailədə  böyüyən,  ali təhsil alan,  sonra  özünə çətinliklə yuva quran  bir şair  üçün ən ağır, ağrılı, çəkiləsi çətin olan yük,  qurduğun  yuvanın,  bütövlükdə bir  elin, obanın itirilməsi  uzun müddət qaçqın, köçgün həyatı yaşamasıdı. Mədətoğlu  o günlər haqqında özü belə yazır: "1991-ci il  oktyabrın son gecəsi  doğma kəndim, ata ocağım odlara  qalandı:

Yandı evim-eşiyim,

Yandı divarım, daşım...

İsit, qoyma üşüyüm,

İsit məni, göz yaşım..."

Ə.Mədətoğlunun mövzu dairəsi  genişdir. Qələmini bir çox  sahədə  sınayıb. Onun yazdıqlarını təhlil etmək  üçün qruplaşdıranda məlum oldu ki, ən çox yurd yanğısı, el-oba dərdi üstünlük təşkil edir.

 Əbülfətin ilk şeirləri təbiət, ana, ata, dostlar haqqındadır. Bu da təbiidir. Gözünü dağların  qoynunda açan  şairin ilk müraciəti etdiyi yer elə təbiət - onun dağları, bulaqları olmalıdır. "Nilufər çiçəyi" kitabında  toplanan  şeirlər kimi: "Ana", "Nilufər çiçəyi", "Əsgər qardaşıma", "Azıx", "Anam Vətən", "Qavaldaş" s. Daha  sonra şairin  məhəbbət şeirləri gəlir: "Bu qızın...", "Qalib", "Ondan sonra", "Doymamışıq məhəbbətdən" s. Lakin insan  zəmanəsinin  övladıdı. qədər  ki, dağlar yerindəydi, dərələrdə sellər-sular çağlayırdı, günəş  dağlardan boylanıb baxırdı Mədətoğlunun yazdıqları da təbii ki, təbiət idi, onun xoşbəxt insanları, sevən gəncləri, gülərüzlü fidan körpələri idi. Söhbət 80-ci illər poeziyasından gedir. Lakin 90-cı illər ədəbiyyatı özündən əvvəlki  ədəbiyyatdan kəskin  surətdə  fərqlənir. Çünki əvvəlki həyat, cəmiyyət, sosial durum, sosial quruluş birdən-birə,  qısa zaman  kəsiyində dağılmış,  necə deyərlər, yox olmuşdu. təbii ki, bu da  ədəbiyyatın, poeziyanın yönünü, mövzusunu  dəyişmişdi.

Ə.Mədətoğlu realist şairdir. Onun gördükləri, yaşadıqları kifayət edir ki, real  həyat  hadisələrini,  həqiqətləri, olanları  qələmə alıb oxucusuna ötürə bilsin. Bu mənada şairin "Dərdini danışan adam" kitabında toplanan poetik nümunələri bunu deməyə əsas verir ki, Mədətoğlunun lirik  qəhrəmanı  məhz elə şairin özüdür. Onun  yazdıqları "Üşüyür", "Nişanə", "Dağlar", "Ümid yeri", "Çadırda keçən ömür", "Ağırdı", "Mənim dərdim", "Nağıl", "Qəbir daşı", "Müqəddəs dava" kimi onlarla poetik parçaları  çadır şəhərciyində  yaşadıqlarının əks-sədasıdır.

Burada - bu düzənlikdə çıxan günəş səhər-səhər dağlardan boylanıb gülümsəmir, birbaşa çadırları yandırıb keçir:

Qaranlığa süzülən -

bir barmaq işıq üçün,

ümid yerimsən, ümid.

Günəş od püskürəndə -

görünən topa bulud,

ümid yerimsən, ümid...

Şairin lirik qəhrəmanı həm ata ocağının, ana  yurdunun itkisinə dözməli, həm   çadırın isti, soyuğunda yaşayıb yazmalı idi ki:

Mən bu qaçqın millətin,

Bir sıra nəfəriyəm...

İçimdə dərd, qəm yatır.

Çiynimdə gəzdirdiyim

Yurdsuz övladlarımın

Kəndiyəm, şəhəriyəm -

Başımı onlar qatır...

Şair gördüklərini, yaşadıqlarını, qəlbinə hopan yanğını, ağrını, nisgili sakit-sakit dilə gətirib, qələmə alır. Müharibənin yaratdığı sərt, ağır, fərəhsiz günlərin çoxluğunda  o, özünü nağılla ovundurur: "Ətəyimdə daş, ovcumda qum, ağzımda su daşıyıram./İynə boyu divar hörüb, ev olacaq deyirəm bu.../Bu ümidlə yaşayıram..."

Kitabdakı şeirləri oxuduqca çadırda keçən  insan ömürləri sanki bir-bir vərəqlənir... Çadır, vaqon evləri haqqında  ədəbiyyatda müxtəlif  janrlarda çox əsərlər  yazılıb. Fərq orasındadır ki, biri  var çadırı çöldən, kənardan, bir az uzaqdan müşahidə edib yazasan, bir var ki, onun içərisində yayın istisində, qışın şaxtasında yaşayıb, yazasan. Qışın oğlan  çağında  o çadırın içindən, bu tufanı təkcə görən yox, həm yaşayan Ə.Mədətoğlu yazır:

Hər çadırda bir ürəyin işığı,

Hər ürəkdə qaralan qor üşüyür.

Gözümüzü ovub tökür tüstüsü,

Xiffət çəkib, çatlayan  gor üşüyür.

 

Yağış yağır, od-ocaqsız nəm çadır,

Medalyondur sinəmdəki qəm-andır...

Tanrım, özün bircə  çınqı tap, yandır,

Deməsinlər, qaçqın  " zor" üşüyür...

İstisini külək aparan, tüstüsü göz dağlayan çadır sobalarının qoru da üşüyür... "Çadır  şəhərlərində  süpürgəyə ehtiyac  duyulmur. Zaman özü süpürür. Aparır varsa..."

Müharibənin  törətdiyi  bu faciələr  çağdaş poeziyanın əksər  mətnlərindən  boylanır. İstər Bakıda yaşayan, hadisələri uzaqdan izləyən şairlər olsun, istərsə hadisələrin mərkəzində, cəbhə bölgəsində  yaşayanlar  yazdıqları poetik  əsərlərin  tutumu, faktları, təsvir-tərənnümü baxımından o qədər fərqlənmir. Yəni hər iki tərəfdən ədəbiyyata gətirilən şeirlər səmimiliyi, reallığı, təbiiliyi ilə oxşarlıq təşkil edir. Qarabağ  müharibəsi, şəhidlik, itkilər, ictimai-siyasi hadisələr, qaçqınlıq, köçgünlük Vətənini, xalqını sevən, onun  dərdinə yanan  hər bir şairin dərd ağacına  çevrilir. Lakin hər kəsin - hər şairin öz baxış bucağı da var:

Torpaq nəm, çadır nəm,

ocaqsa soyuq -

Sazaq qılınc kimi kəsir adamı...

Ə.Mədətoğlunun "Saman çöpü", "Nağıl", "Qəbir daşı", "Üşüdüm", "Müqəddəs dava", "Olur", "Kəndim", "Dəyirmanın dəni yoxdur", "Bundan sonra" kimi şeirləri şair qəlbinin Vətəninə, özünə soydaşlarına elegiyasıdır!

Əbülfətin Qarabağ mövzusunda yazdığı şeirlərini oxuduqca onun çağdaş şairlərdən bir fərqini aşkar etdim. Maraqlıdır ki, şairin bütün şeirləri daxili monoloq kimi səslənir. Birbaşa öz "mən"indən, sakit-sakit çıxış edir. Sanki öz-özünə pıçıldayır. "Oturduğumuz yerdə bu qədər bəlaları, yağı düşmən, başımıza  niyə gətirirsən?" -  demir. Axı düşmənin öz xalqı, milləti yaxşı gündə deyil, aclıqdan, soyuqdan məhv olur.

Şaxta - kiçik nəfəslikdə buz bağlayır,

Soyuqdan ilik donur.

Çadır divarlar içindəki -

Boşluq soyuqla dolur...

Həsrət çəkən gözlərin

Kipriklərindən asılır qrov...

Eh, birdə ki fərqi,

Şaxta olsun, ya isti,

Orada ruhlar girov,

Burda ümidlər!

Dərd çoxalanda adiləşər, deyib ulu babalar. Bəlkə ağrı-acının sonsuzluğundan, çoxluğundandır ki, Ə.Mədətoğlu "Bizə dərdimiz bəsdir, Qalan hər şey əbəsdir" - deyə düşünür?

Ə.Mədətoğlunun dərdləri,  yanğıları sel kimi deyil, bulaq kimi dayanmadan, qurumadan axır axmaqdadır. Başqa sözlə, yanar ocaq kimi həmişə közərməkdədir:

Başımı qatmayın mənim,

Onsuz da yüküm ağırdır

Dərdə elə bürünmüşəm

Başımda tüküm ağırdı...

 

...Dərdə dərmansız zamanda

Əim göydə, dil amanda,

Azıb qaldığım dumanda

Nə əvvəldi, nə axırdı.

Tarix boyu başqasının torpağına, yurduna göz dikən azğınlar, yağılar da  çox olub, yerini, yurdunu dəyişən, qaçqın, köçkün həyatını  yaşayan insanlar, yurddaşlar da. "Qaldım havada, Qoruya bilmədiyim, Doğulduğum kənd, bağışla! Bağışla ki, hələ şəhid deyiləm, Uğrundakı müqəddəs davada!"

Müharibənin öz qanunları, qaydaları, diktələri var. Poeziyanın lirik qəhrəmanı bu ağır həyat tərzinə hazır olmalı, dözməli və mübarizəsini, döyüşünü daima, sona, axıra kimi davam etdirməlidir.

Zaman atdan salsa belə,

Sarı simdə çalsa belə,

Kül altında qalsa belə,

Qorumdan söz göyərəcək!

 

Unutmayın təki məni,

Ortalığa çəkin məni,

Bu torpağa əkin məni,

Gorumdan söz göyərəcək!

Ə.Mədətoğlu, - Vətən, səni sevirəm, - deyə səs-küy, hay-haray da  salmır. Lakin yazdığı hər bənd şeirində mütləq onun adını çəkir, itkisinin necə ağır olduğunu, necə göynətdiyini, yandırdığını aşkar bəyan edir. Düşünürəm ki, Əbülfətin poeziyası ədəbiyyatımızın formalaşmasında öz rolunu oynayıb, oynayacaq geniş oxucu kütləsinin  yaddaşında hələ çox illər yaşayacaq.

 

Bahar BƏRDƏLİ

Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

 

525-ci qəzet  2018.- 17 avqust.- S.7.