Bədii düşüncənin ali ifadə
modeli: Məmməd Araz poeziyası
III məqalə
Allahverdi EMİNOV
Tanınmış pedaqoq və ədəbiyyatşünas-yazıçı
Allahverdi Eminov uzun illərdən bəri Xalq şairi Məmməd
Arazın poeziyasını araşdırmaqla məşğuldur. 2017-ci ildə o, "Məmməd
Arazın poeziyası" monoqrafiyasını bitirib, lakin nəşrinə
hələlik nail olmayıb... Həmin
monoqrafiyadan üç məqaləni oxucularımıza təqdim
edirik.
Məmməd
Araz şəxsi həyatında da, poeziyasında da
işığa can atan - işığı sevən, qaranlıqda
işığı poetikləşdirən şəxsiyyətdir
("keçmiş zamanda" görmürəm),
görünür, belə xarakterin töhfəsi imiş ki,
Allah-Təala ona yetərli istedad, ilham payı vermişdir.
Tanrının özü işıq-nur içindədir!
Şair gecə də Xəzərimizi seyr edir,
axşamlar Bakımızın mənzərəsi qeyri-adi
enerji paylar sakinlərinə, xüsusilə, sahil bulvarında
gəzişənlərə. Belə bir vaxtda
şairin gecə duyumu və işıq axtarması.
Gecənin
ən uzaq dərinliyində
Bir
işıq görünür:
mayakdı, nədi?!
Ondan
gözlərimi çəkdim, yenə də
Fikrimdən, yuxumdan o çəkilmədi.
Elə
hey yol getdim bütün gecəni,
Gözümdə
o işıq,
Gözümdə o şam.
Belə
çox işıqlar çağırıb məni,
Belə az gecələr uduzmamışam.
Bəlkə
də o işıq, çağırış yenə
Taleyin növbəti ümid payıdır.
Ümid nə
yaxşıdır,
Ümidlə
sönən
Məhəbbət
qayıdır, sevgi qayıdır...
"İşıq"ı
oxuyan hər kəs, fikrimcə, o qənaətə
gəlir: haçansa bu şeiri oxumuşdur, o qədər təsir
eləmiş ki, hafizəsindən silinməmişdir, mən də
istisna deyiləm və iradəmə tabe olub, şeiri
büsbütün vərəqə yazdım. Belə
kövrək qənaəti məndə istedadlı
şairimiz, gənclik illərimizin canlı yadigarı
Çingiz Əlioğlunun bu şeir barədə təəssüratını
oxuyandan sonra yarandı. Çingiz Əlioğlu
yazmışdır: "Xatirimdədir ki,
"İşıq" adlı bu şeir o vaxt xatirimdə
çox dərin bir iz salmış, yaddaşın hər an,
hər dəqiqə mənimlə yaşayan qəribə bir
sirrinə çevrilmişdi..."
Bir halda
yaddaşımız insanın keçmişini, heç bir
texniki vasitə olmadan canlandırıb yaşadır - hər
oxucu sevdiyi - pərəstişkarı olduğu - daima
yaradıcılığını izlədiyi şairlə
öz təəssüratını bölüşər,
pafosla danışar, qələminə bir kövrəklik
çiləyər, necə ki, mən Məmməd Araz
poeziyasında işıq və rəng axtarıb
görmüşəm. Bu, üç-beş
ilin tarixçəsi deyil, on illərin tarixidir. Ona görə də fikrimin
ardıcıllığını pozmaq istəmədim.
M.Arazın
poeziyası ilə tanış olduqca gecəmi
əsəblərimə büküb özümə
toxdaqlıq vermişəm. vaxt da
yetişib, öz dünyamdan qopmuşam, xəyalım həqiqətə
körpə sevinciylə sığınıb. Qayıtmışam
gəncliyimə, sirli-soraqlı aləmimə. Vaxt olub və
bir səhər yerimdən hövlnak qalxdım, məni rahat buraxmayan
möcüzə-kəşfin müəllifinə az qaldım pıçıldayam: "Bə nə
yanğıdı verirsən? Niyə gecəmi
gündüzümə qatırsan? Axı,
sənə hansı yamanlığım keçib?"
- peşmanlığımdan əzab
çəkmişəm. Aldım əlimə
bir şeir kitabını, vərəqlədim, səhifələri
çevirdim, söhbətə qoşuldum,
gülüşünü eşitdim, acı qəhqəhələrdən
diksindim.
Və nəhayət, vətənləşdim. Mənim yol
yoldaşım şair Məmməd Arazdı. Sual vermək
istədim: Vətən nədir? - Yaxşı ki, ürəyimdən
keçdi, bəlkə də sualıma cavab verməkdə
çətinlik çəkəcəkdi. Bu sual ona bənzər
deyəsən: Ananı niyə çox istəyirsən? Sadəlövhlükdür, çünki
bütün insanlara bu sualı vermək olar. Elə sual da var, onu hamının ünvanında
axtarmaq yersizdir. - Vətən nədir? - Bəşəriyyətin
yeganə yekdil cavaba gəldiyi sualdır. Cavan,
yaxud qeyri-yaşlı şairlər inciməzlər məndən,
cavabını bildiklərindən. Vətən
mövzusuna qələm çalıblar. Çalanlara məsləhətim
odur Vətən barədə şeiri yazanda Vətənə
layiq olsun, yazmaq istəyəndə Məmməd Arazla
dayanın üzbəüz, əvvəl içərini silkələ,
ver tufanın cənginə, sonra şair tutumunu
ölçüb biç. Əgər birincini eləsən,
ikinciyə ehtiyac qalmayacaq:
Bir balaca
Vətən daşı,
Vətən
daşı olmayandan,
Olmaz ölkə vətəndaşı.
Bu Vətən nəqəratı on illər əvvəl
deyilib. Və
bu misraları bir daha oxuyanda məşhur fransız rəssamı
Daltonun müdrik kəlamlarını xatırladım: "Vətəni
çəkmənin dabanında aparmaq olmaz, lakin ürəyin
infarktında yaşatmaq olar". Kəlmələri
əbəs ummadım yaddaşımdan. Vətən
- yaddaşdı, yaddaşın ömrü ulu qayalardı, təmkinli
dağlardı... bir də doğulduğun torpaq,
övladının həmyaşıdlarına münasibətidi.
Belə başa düşürəm. Şairin Vətənində tariximizin
daşlaşmış yaddaşı misraların tək
bir-birinə elə pərçimlənib zərrəcə
ovulmaz. Şairin Vətən istəyində
qəribə bir təmkin, toxtaqlıq sakitliyi var, hətta
başqa birisi şeirindəki bu ovqatı dərk eləsə,
iddiasının sərhəddini ötüb keçər.
Bu sadaladığımsa, Vətəni ürəyinə nar
kimi sıxan, övladının layiqli qiymətini almayanın
isə qeyri-adi məhəbbəti olurmuş! Paradoksdur:
kölgəsinə sinəni gözü-könlü tox,
başı üzərinə qaldırır. Vətən,
işığını gözlərində dünyaya
baxanı unudur. Vətən, vətənimizdən
gileylənməyə mənəvi haqqımız
çatır. Bəs nə səbəbdəndi
gileyini yalnız yaddaşında kəşf eləmisən, əksinə,
bir Vətən bucağına bürc demirsən.
Bu gecə
kəşf etdim bir Şuşa
bürcü,
Bir Şuşa bürcü, tamaşa
bürcü...
Bu misralarla
aramızda illərin uzaq-yaxın məsafəsi var. Bir tərəfdən,
aydınlıq üçün deyirəm ki, istedad quyuya bənzər,
su tökməklə doldurulmaz, digər tərəfdən,
ucaltdığın səsin sənin istedadına toxundu,
çilikləndi və gördüm hər zərrə
çiliklənmiş mirvari dənələriymiş, dupduru
Vətən bulaqlarının suyu tək tərtəmizmiş,
şəffafmış. Və bu da göründü ki, Vətən
daşlarının altından kükrəyib torpağın
üzünə çıxan suyun aydınlığında
şair nəfəsi gəlir...
Hansı
daşda su yansa,
O daş
altda Məmməd Araz yaşayır.
Vətən şair üçün əbədilikdir, məhək
daşıdır. Onun adı gələndə təkcə
məhəbbətinlə kifayətlənmir, xatirə
yaddaşına güvənir, ürəyin ilə fikrinin əriş-arğacında
hey dolanır, yurdunu "Muğanda Kür nəğməsi"ndə
eşidirsən. "Ərim gəldi" qayasında
düşüncələrə dalırsan, "Səba
yeli"ndən dədə Füzulini soraqlayırsan, "Vətən
mükafatı"nı ummadan, "Azərbaycan - dünyam mənim"
- deyirsən. "Kəndim, balacasan, çox
balacasan" kəlamınla inandırırsan ki, dünyada ən
böyük elin, ulusundu. Və nəhayət...
Mən bəzən fantaziyaya meyilli oluram, adilikdə
qeyri-adilik görməyə çalışıram, bunun
üstündə qınayan da tapılır. Amma poetik həqiqətə
fantaziya gözüylə baxmaya bilmirəm, əslində, belə
fikrə də düşmürəm. Bəs
hansı həqiqətdir Vətənin havasına,
duzu-çörəyinə, torpağına qatışan
şeirləri dönə-dönə oxuyuram, mənə elə
gəlir, ilk kərədir şairlə üzbəsurat
oturmuşam. Bunun
"açarını" nədənsə tənqidçi-ədəbiyyatşünaslar
axtarmaq niyyətinə düşməyiblər, sadəcə
Vətən sevgisindəndir şair qələm
çalır, - pıçıldayıblar,
düşünüblər, yox. Ən
böyük tələskənlik də ondadır,
razılaşdığım sevgidə poetik cövhəri,
şeirin möcüzəsini görməmişik. Necə
olur Məmməd Araz dost və düşmən məhəbbəti
və qəzəbiylə nəfəs-nəfəsə
dayandığı poetik obrazına güzəştə
getmir? Bəli, əsl şair təxəyyülünün
gücündə və etibarında obrazlarına, qəhrəmanlarına
güzəştə getməməlidir, necə ki, ata öz
övladının səhvini
bağışlamamalıdır; yoxsa bu uşaq sabah cinayətə yol verər. Şair
də elədir; qələmindən çıxan şeiri
oxucu zövqündə, iştahında "səhv"
doğulduğunu gizlədə bilmirsə, günahkardı
müəllifi. Poeziya bu istəkdən
tutub övladlarını dünyaya gətirməlidir. Məmməd Arazda yoxdur poeziyaya xəyanət, adi
yanan ocaq çöpündə bir qayğı, ağrı
axtarır, necə olub onu budağından qırıb
cansız əşyaya çeviriblər. Amma bu
çöpün yaxşılığını unutmur,
çünki ata ocağında yanır o: "Axıdır
gözünün yaşını çırpı" - deməklə
acıyır onun taleyinə. Bir çöpə acımayan
şair Vətənini sevə bilməz!
Axşamdan-qaranlıqdan qaçırıq
işığa-səhərə. Bunu söz xatirinə
demirəm. Neçə dəfə
şairin bir şeirini oxuyanda istəmişəm elə
axşamın qəribə çılğın cazibəsindən
çıxmayım. O axşamlardan biridir: "Bir
axşamın balladası" şeirini oxuyub
qurtarmışam, beynimdə şeirin dolanbac və mübhəm
atributları dolaşır. Dünyaya, məni
tanıyanlara hesabat verməyim gəlir. Axı,
bu hesabat kimə lazımdır? Mən kiməm ki! Yox, yox, gəlin razılaşın mənimlə.
İnsan içərisindən boşalırsa, fikrini əldən
verirsə, hətta sevgisində gərəksiz hesab eləyirsə
özünü, o adam qorxuludur. Şairin qeyri-adi istedadı da odur. İlham pərisini imdadına
çağırır, fikirlər burulğanından
çıxmaq istəyir. Niyə? Sualı çətinliklə verirəm, amma
cavabını indicə pəncərəmdən şəhərə
boylandığım qaranlığa bələnmiş
görmədiklərimdən alacam. O görmədiklərim
də əgər şair kimi tənhadırsa, səhər
açılacaqmı bu boşluqdan, məhəbbətsizlikdən?
Axı, dünyanın özü axşamın
qaranlığına təslimdirsə, insanın günahı
nədir belə? İnsan da orada gərəksizləşir,
insanlara verəcəyi bir zərrə məhəbbət
qalmır.
Çapılıb,
talanıb məhəbbət orda,
Qalmayıb bir tikə mərhəmət orda.
Bu
axşam sahibi ölən bir tacam,
Kimsə istəməyən bir ehtiyacam.
Budur, şeirin qızıl şəfəqində bərq
vuran poetikası. Şeirin elə bu misralarında
imdadına çağırdığın ilham insanın
özüdür. Yoxsa, ilhamsız
şeirin fatehi olmazdı. Tacın sahibsiz
qalması əlbəttə, dəhşətdir. Əslində, bu şeirin konkret predmeti, obrazı barədə
heç nə deyilmir və buna ehtiyac da qalmır. Burada
alman şairi F.Şillerin bir fikrini xatırladacağam;
yazırdı ki: "Məncə, ilham məhsulu olan əsərlər
heç də həmişə predmet haqqındakı
canlı təsəvvürdən deyil, çox vaxt
coşub-daşan hissləri ifadə etmək ehtiyacından
doğulur". Bax, bu ilhamın
gücüdür, fikirlərilə bütün gecəni yeməyə
hazırdır, bu hisslər hər şairə nəsib olmur.
Və məndə qərib bir sədanın sorağı
doğdu: İnsan xislətində umacağın od-alov, ehtiras
və məhəbbət, yoxsa qoy elə
sızıltısına qoşulub qalsın, səhərə,
dümağ işığa geciksin.
M.Arazın şair taleyində ölümüylə
işığı itirən tanıdığı
adamları yaşatmaq ümidi var. Mən "yaşamaq"
sözünü həqiqi mənasında işlədirəm. Kənarda
dümağ hava burulğanında durub içəridən
yanırsan. Necə ki, "Bir
axşamın balladası" şairin ölüm və
ölümsüzlük haqqında himnin nəqəratıdır.
Budur, onun bir yarpağı: "Kür üstündə tək
ağac" - vaxtsız itirdiyimiz şair Əliağa
Kürçaylının xatirəsidir. Qayəsi mənə
aydındır: Kürçaylı
yaxşılığında da, pisliyində də təkdi,
heç kəsə bənzəmirdi istedadında da. Bu, haradasa yaxşıdı, amma tale
üçün qorxuludu. Necə ki,
Kürdən kürlük qazanan mərhum şairimiz tənhalığına
qoşulub getdi.
Səsləyəni
itirdi səs,
Dönüb
getdi Kür üstünə,
Qondu qərib
bülbül kimi
boynubükük gül üstünə.
Gördü
həmin məcra boyu
həzin-həzin ötən su var:
Tənhalaşan
ağacların
qəfil
sınmaq qorxusu var...
Bir axşamın iddilik ovqatında doğulduğu kəndinə
yol aldı. Bu başdan deyim ki, şairin poeziyasında gecə təmizlik
simvoludur. O gecə adam yuyunur -
paklaşan poetik ovqat baxımından da belədir. "Kəndim, balacasan" şeirində təmizlik
şərtiliyinin şahidinə çevrildim. Lakin bir şair kimi dolmağın boşalmaq sonu
yoxdur misralarında. Mənə elə
göründü "axan ulduzu yedəkləyib"
ümmanda yol getmək qədər sonsuzdur. Hələ şeirin poetik gücünü kənara
qoyuram. Əgər bu anlarını
xatırlasam, mətləbdən uzaqlaşaram. Təmizlik
simvoluna qayıdıram:
Ələyim
gecəni qumlu dən kimi,
Dərə-dəyirmana süzüm zülmətin.
Yuyulsun,
durulsuz göz bulağında,
Gecənin zülməti, gözün zülməti - kimi
niyyəti öz taleyindən gəlir. Şair
qayğıları və dərdləriylə dolu balaca kəndinə
yanır, çünki dünyanın ədalətsizlikləri,
dərdləri tərtəmiz, apaydın kəndinin
üstünə ələnib. Halbuki bir
zaman kəndin yaddaşına nənələr, babalar
yığılmışdı, indisə
"qayğıları yuxuluq deyil", "atılıb
qalıb gözlərdən uzaq". Bu dərdlərdi
bir göz qırpımında kəndinə ayaq basmaq istəyir,
hansı gücü, qüvvətilə:
Bilmirəm,
nə təhər çatdısa gücüm,
Dünyanı çiynimdən atdım bu gecə.
Səninlə
bir anlıq görüşmək üçün
Sıxılıb qəlbimdə yatdım bu gecə.
Mən də bu həzin gecədə səyahətə
çıxmışdım, özümdən qopmuşdum, kəhkəşanlı
səmada tale ulduzumu axtarırdım. Şeirin cazibəsindən
qopdum, içərimdə hələ də axşam
balladası yaşayırdı. Poeziyanın
elə sirləri var, onları yalnız şairin özü
aça bilir. Nə sirdi görən?
Axşamın həzin balladasından
çıxammıram, ona görə yox ki, kövrəlmişəm,
mənim yaşımın dayanacağında şairin
keçirdiyi hissləri duyuram; tale şairini mənimsəmək
qeyri-adi şeydi. Təkcə bir şeiri,
yaxud şeirləri yan-yana düzüb oxumaq azdı, şair
psixologiyasının qatlarına varıb, tale barədə
düşüncələri məcrasına salmaqdı.
Mən kənarda durub, ümidimi axşamın
qaranlığında cəm olan ulduzların
işığında "Heykəlimlə
görüş", "Dəniz o dənizdi, sahil o
sahil", "Əlli yaşıma ön söz",
"Kimliyim, nəçiliyim", "Üstümə
qayıdan yazılarım", "Mən bir zaman şair
idim", "Mən yollarda öləcəyəm",
"Yaşadım", "Bir ömür yolunda" və
"Sahibsiz qəbirlər" şeirlərinə
bağlayıram. "Və"ni bilərəkdən
yazdım. Taleyin doğuluşu və son
sığınacaq yeri. Nəhayət,
şairin şəxsiyyəti. Bunu vaxtilə dahi tənqidçi
V.Q.Belinski deyib: "Lirikada şairin şəxsiyyəti
birinci planda durur, biz ancaq onun vasitəsilə hər şeyi qəbul
edib anlayırıq... Lirik poeziya
başlıcası subyektiv, daxili poeziyadır, şairin
öz-özünü ifadə etməsidir". Belə fikrə təsadüfən gəlinməyib,
onsuz da şairi onun müasirləri yaxşı
tanıyır, söhbət ölüb-gedəndən sonra
dünyanın yeni müasirlərinin keçmişlərdə
qalan şair taleyinə münasibətidir, şeirləriylə
tanımasıdır. Şair isə fərdi
taleyini şəxsiyyətindən ayırmır və
açıqca yaşadığı dünyanın
irili-xırdalı adamlarına üz tutur, özünü məhək
daşı hesab eləyir, həqiqətdir bu; biz hansısa
sosial damğanın vahiməsindən taleyimizi gizlətmişik,
xəbisliyi də vərdiş kimi qəbul eləmişik.
Burada sənət, sənətkar və vətəndaş
"üçlüyü"nün necə yol
yoldaşı olması məsələsi var. Məmməd
Araz taleyində qaynayıb-qarışan bu ayrılmazlıq
onu təklədi söz meydanında. Sanki taleyinin acığına həmyaşıdlarını
sənət meydanında səslədi və poeziyaya az verib, çox yazanlara nekroloq yazdı.
Çünki bəzən ilhamsızlaşan günlərinə
baş qoydu, özünü "yazıq" hiss elədi, təmasların
sərt mənəvi-sosial təmini duyub çəkildi, əlini
ürəyində saxladı. Şairin
boşalıb dünəninə və bu gününə
baxmağı da olur.
Sonralar
anladım, xeyli sonralar
Cibəgirən olur gözəgirənlər.
Aynasında
tanıdım belələrini
Dib bucaqda
beli bükük
Lüləsi
donuq
Hörümçəyə bağışladım ov
tüfəngimi.
Özünə çəkilməyinə,
toxdaqlığına inandırdı.
Bax, indi pətəyi
suya tutulmuş
Arı
topasından köynəyəm, bala,
- dedi və
yenə Vətənə üzünü tutdu. Barı,
kimə haqlı-haqsız verdiyin haqq-hesabını
özün çəkdin. Bir şərtlə, aşiq
oğlunun inamına göz yummasın:
Bir tarlaya
gedən yolda dayansan əgər,
Bir talaya
gedən yolda dayansam əgər,
Bir zirvəyə
gedən yolda qırılsa ömür,
Bir ürəyə
gedən yolda qırılsa ömür -
Ürəyimi
bu torpaqda basdırdım, demək,
Nə
zamansa bu yollarda söz göyərəcək...
Sənət
və sənətkar həmfikirliyi oxucularına
"Özümdən şikayət məktubu",
"Şair ömrü", "Bir zaman şair idim",
"Şair vüqarı", "Deyirlər şeir
oxunmur" şeirlərində aydın həqiqətlər
söylədi. Amma bu səpkili şeirlərə
qədər "Mən bir zaman şair idim" poetik
etirafının məkan-zaman konsepsiyasına cavabından
danışmaq istərdim. Ona bələdəm ki,
"zirvələrdən zirvələrə
şığıyan bir şahin idin", "qara ağac
dibindəki üçbucaq daş ocağım idi",
"qırğı kimi çəlimsizdi", "hər
ağrını, hər acını bir qırpımla
tulazlamaq qüvvəsinə malik idim".
Məmməd Arazın şair taleyini bu misraların axan
və axdıqca qan damarına hopan həyat eşqində
gördüm.
Və qəribəliyi də mənim üçün qəribə
fikir doğurdu: Təvazökarlığa bax: misraları fikir
və poetik işığa bələnmiş şair
özündən şikayət eləyir.
Şair ömrü barədə yazdığı
şeirlər gücünü və yazılma əzabını
onun tək yaşaya və duya bilmərəm. Şeir
dünyanın əzablarını bətnində gəzdirib
ona həyat nişanəsi verən şair
övladıdır. Yoxsa bu mübhəm və
munis duyğular səni ani tərk eləyəndə
varlığını əzəmi şəkildə etiraf eləməzdim.
Qarışqadan,
hörümçəkdən gücsüz görünən,
Düşmənə də baş əyirəm, təslim
oluram.
Bu həqiqətin etirafını heç bir şairdə
oxumamışam. Düşmənə barışmaz Məmməd
Araz yalnız ilhamsız dəqiqələrində
varlığından uzaqlaşar. Görən,
hər şairin bacarmadığı etirafı niyə faş
elədi?! Və bu misralara çatanda,
düzü, yazdığımın zərif
peşmançılığını çəkdim.
Mövzularım
tükənəndə darıxır masam,
Onun dərdi yüz haçalı, onun dərdi min.
Bu dəmlərdə
heç nəyə də əlim çatmasa,
Qaysağını qoparardım Araz dərdimin.
Sonuncu misra məni ildırım kimi vurdu və kövrək
qəzəblə şeiri bir tərəfə atdım. Oxucunu içəridən
düyünlənmiş məhəbbət qəzəbiylə
yaralamağa dəyərmi? Bəri
başdan deyim ki, şairə üz tutub verəcəyim
suallara cavab istəyəcəyəm haçansa. İşdir bu cavabı vermək və almaq taleyimizə
qismət olmasa, nə vaxtsa işlədilmiş bir fikri
şair ömrünə şamil eləyirəm, qoy iddiam və
həqiqətim məndən gileyli olmasın. Hansı
ki, böyük söz ustası K.Çukovski söz sərkərdəsi
V.Mayakovski barədə bu günə qədər heç kəsin
verə bilməyəcəyi qiyməti dilindən
çıxarıb bir zaman: "Onu atom istehsalının
qalıqları kimi okeanın dibində batırsan da, zərərsizləşdirə
bilməzsən; o, həyatın nəcib
örtüyünü vurub gah ordan, gah burdan bayıra
çıxacaqdır". - Bu mənada M.Arazı "həzm
eləyə" bilməyənlərə nə deyim? Şeirlərini həqiqətən okeanın dərinliyinə
səpələsələr, dilsiz və duyğusuz
balıqlar belə, bu şeirləri udub mədələrində
qiymətli mirvarilərə çevirərlər.
Axı, balıqları nə vaxtsa insan tutur!
Biz bir
şeyə də adət eləmişik: İnsanı tərki-dünyalığa
səsləyən ölüm adlı həqiqətdən yan
keçək. Əgər ölümü rənglərə
qatışdırası olsam, kimsə bunun üstündən
qələm çəkəcək və əsaslandıracaq:
- Nikbinlikdən yaz.
Neçə illərdir bu sözləri eşidirik. Mən ürəyimin
döyüntüsündə "Sahibsiz qəbirlər",
"Mən yollarda öləcəyəm", "Dünya sənin,
dünya mənim", "Vəsiyyət" şeirlərinin
oyatdığı oyanışdan yan keçəmmədim. Niyə üzümü tutduğum poeziyasında
ölüm həqiqətinə saxta nikbinlik donu geyindirim.
Yolumuzu gözləyən tabutumuz kimi
varlığımızı: daxilimizi, kimliyimizi haqq-hesaba
çəkən şeirlərində dünyanın və
insanın yaxınlıq və pislik ömrünü
yaşaya bildim. Vallah, çətin işdi,
başqasının nəfəsiylə yaşayasan. Niyə bu dünyanın imkanlı-imkansız
adamlarını son mənzilində də seçək,
tanıyaq? Biz həyata ona görəmi gəlmişik,
haqqımızı almadan ümidinizə qoşulub canlı
dünyamızı canlı tərk eləyək? Budurmu sahibsiz qəbirlərdən boylanan nakam
ümidlərimiz?
Əynində
qapqara mərmər geyimi,
Qürrəli görünür kimsəli qəbir.
Sahibsiz qəbirlər
yetimlər kimi
Əyilib, büzüşüb, nə qəribədir.
Və qəribədir, ayda, ildə bir kərə olsun,
ölümü müşayiət eləmədən qəbiristanlığa
baş çəkmirik, öləcəyimiz andan qorxduğumuz
üçün?! Onda "gorda da arxalı
yaşayanların" diri taleyinin günahını çəkərdik,
heç olmasa ədalətsizliyimizə göz yaşı
tökərdik. Məmməd Araz bəlkə
də şeirinə vaxtilə poetik nekroloq zövqü ilə
yanaşıbdır. Ancaq "sahibsiz qəbirlər"in
nikbin fəlsəfi yükünü qiymətləndirməmək
qəbahətdir. Ona görə şair
taleyinə biganəliyin özünü dəfn eləməsidir
imkanlı, şöhrətli adamların əlindən.
Və dünyanın həqiqətini etiraf eləməklə əbədiliyə
aparan işıq yoluna bələnməsidir:
Baxıram,
əsəbim çəkilir tarım,
Mən də bu ünvana gələn yazıyam.
Ey mənim
gələcək gor qonşularım,
Sizin biriniz də mən olmalıyam.
Və bu ömrün işığında şairin
varlığında cücərib dünyaya özünü
göstərən hissləri duman olmaq istəyir. Niyə duman
ömrünə ehtiyac duydun?
Görüm,
bir necədir yerlərə hopub,
Vətən torpağının şehinə dönmək.
Kiçik
bir qayanın döşündən qopub,
Böyük bir dumanın mehinə dönmək.
Duman
ömrünə dönüb Vətən eşqində
yaşamaq, bir şair ömrünü Vətən
yaşı qədər sonsuz edər!
Mən M.Arazın poeziyasında qəribə,
özümün də görmədiyim işıq
axtarmışam. Ona görə "qəribə" dedim ki, doğulan
günümüzdən son ümidimizə - yaşamaq
harayımıza qədər işıq içindəyik. Amma bu poeziyanın işığı qəribədir.
Bu sətirləri yaza-yaza bir qəfil hiss də yəqin bu
işıqdan düşdü ürəyimə: yaxşı,
son sözümü, nöqtəmi bitirimmi? Çətindir,
nə qədər poetik möcüzələr, həqiqətlər
qaldı. Necə olar "Sizə yetim deyən olsa",
"Vətən mükafatı", "Dünya sənin,
dünya mənim", "Məndən ötdü,
qardaşıma dəydi", "Nobel mükafatı",
"Vətən mənə oğul desə" kimi şedevr
şeirlərin üstündən keçim? "Sizə
yetim deyən olsa..." şeirini oxuyanda o vaxt mən də
qız atasıydım. O, hələ dünyanın
atasız intiqamlarından xəbərsizdi, bəlkə də
özüm atasız qız övladlarının taleyini dəruni
ata məhəbbəti yanğısında
duymamışdım. Şükür ki,
qızları gözünün işığında
böyüdülər, ana oldular. Amma
poetik gücün harayı bambaşqadır, ata məhəbbətinin
tufanındadır. Və hər şeydən əvvəl,
bu şeir üzünü insanlara tutub atasız qız taleyinə
namusla, qeyrətlə yanaşmağa
çağırırdı:
Mən əyilməz ata adı saxladım,
Vicdanımı ovuclara sağmadım.
Bu dünyanın məhvərini laxladın,
Sizə yetim deyən olsa, qızlarım.
Yaxşı, belə ata məhəbbətinə göz yummaq mümkünmü? Yox, atasız qızlarımıza dönük göz baxarsa, atanın "məzar daşı bir ox kimi sıyrılar" və dünyaya qarğıyar:
Demək, Günəş Yer üzünə qarğayıb,
Demək, sənə, Vətən eşqim, qar yağıb.
Demək, kardı Azərbaycan torpağı,
Sizə yetim deyən olsa, qızlarım.
Və adını dilimdə cücərtdiyim digər şeirlərinin məna yükünü, fəlsəfi yozumunu şairlə bölüşdürmək gücümdən bu dəqiqələrimdə məhrumam - etirafım oxuculara qəribə görünməsin. Məgər bir şeir barədə düşünmək və içərisinə varmaq üçün sadəcə əlinə qələm almaq qalır? Xeyr! Onun üçün şairlə yol yoldaşı olasan, cəngləşəsən, bəzən də uşaq əsəblərini yaşayasan ki, şairə acığın tutanda onunla barışasan. Eh, yaradıcılıq doğrudan da hansı sahəyə hakim kəsilirsə, qeyri-adi ovqat tələb eləyir...
2017
525-ci qəzet 2018.-
22 avqust.- S.6.