Zireh
Zireh - daxildəkini, gözlənilən xarici təhlükədən
qorumaq üçün geyim. Bizə
tanıdılmış bütün növ zirehlər
özünü, qoruduğu cisim üçün “fəda etməyə,
məhv olmağa” hazırdır.
Bununla yanaşı, bu zirehlər cansızdır və
çox nadir hallarda qorumalı olduğu cismi, sözün əsl
mənasında, xətasız-bəlasız, təhlükədən
uzaq tutmağa qadirdir. Əbəs yerə “gözlənilən”
təhlükə demirik, bilinən bir təhdid peyda
olmadığı müddətcə zirehə ehtiyac duyulmaz, hər
halda, zireh məqsədli surətdə, şüurlu şəkildə
geyinilir və təhlükənin yaxınlaşdığının
qasididir. O, bizi odlu silahlardan, xəncər yarasından və
bəzən bütöv bir yanğından, hətta bəzən
öz-özlüyündə böyük bir afətdən
qorumağa qadirdir. Amma bütün təhlükələr
hər zaman gözlənilən və aşikardırmı?
Arxamızı dönən zaman, gözlərimiz
qəflət yuxusunda ikən bizə tuşlanan oxlardan ki bixəbərik.
Kəm gözlərdən, bəd niyyətlərdən,
haça dillərin şirk sözündən,
boğazımıza dirənən qaynar böhtanlardan bizi
qoruyacaq bir zireh varmı?
Uşaq
ikən ailəmizdə ikitirəlik olduğunu hiss etmirdim. Anamın ziyalı ailədən olması ailəyə
təmkin, ağırbaşlılıq, sükunət gətirirdirsə,
ata tərəfdən hər zaman bunun əksi, yəni od-alov gələrdi.
Saman alovu tək tez alışıb-sönən
ata qanadımız bizə qaynayıb-coşan bir xasiyyət
ötürürdü, bunu da anadan gələn sərin meh ilə
soyutmağı öyrənirdik. Anamın
anası, təhsil adamı idi, batil inanca, el arası
söz-söhbətlərə qoşulmazdı və bunun tam əksi
olaraq atamın anası qaynar təbiətə, tez
alışan marağa, saysız-hesabsız və bəzən
də məzəli inanclara sahib qadın idi. Gecələr
həyətimizdə ulduzların altında yer-yataq döşəyib,
bizi də yanına alıb cinlərdən necə
qorunduğundan, şər vaxtı əncir ağacının
altından uzaq gəzməkdən, həmişəyaşıl
ağacının lənətindən - onun bir
budağını ərinin yastığı altına qoyub
beləcə ərini öldürən bir qadından
danışırdı - qoz ağacının altında bəd
əməlin, yatmağın, dincəlməyin fəsadlarından
nağıl edərdi.
“Eşit,
inanma... İndi deyəcəm, güləcəksiz
ki, nənə, sənin də atan olub? Olub, özü də
bir kişi olub ki, ermənini buralardan
öz dəstəsiylə qovalayıb! Hərçənd,
qonum-qonşudan nəsə gizləmək olmurdu o vaxtlar, sizə
eşitdiyimi deyirəm. Hələm-hələm hər adam o vaxtlar buralarda erməniylə
çilingağac oynayıb, gecə rahat yata bilməzdi. Biz uşaq idik, ağlımız kəsmirdi, amma
sonralar eşidib-bildik ki, bəs atam yanında öz cinini gəzdirirmiş
dustaq kimi. Onu da necə tapıbmış deyim... O, hər
axşam atı gətirib tövləyə bağlayır,
yalına-quyruğuna sığal-tumar edib evə gələrdi.
Bir neçə gün dalbadal səhər
vaxtı atın yalında, quyruğunda düyünlər
görüb. Əvvəl elə bilib at xəstələnib,
sonra bu qəziyyə bir neçə dəfə təkrarlananda
dalağı sancıb ki, burada nəsə bir bəd iş
var. Bir gecə yatmayıb tövləni pusub. Görüb
gecəylə bir qara əmmaməli varlıq gəlib atın
həndəvərində tullanıb-düşür,
oynayır, sonra da atın yalına quyruğuna bir düyüm
atıb səhərə yaxın bir iynə deşiyi qədər
işıq gələn yerdən çıxıb
qaçır. Kişinin əvvəl ürəyi az qalıb dayana, sonra gedib bir din adamıyla məsləhətləşib
dualar yazdırıb, sancaqlar taxdırıb. Molla
buna məsləhət görüb ki, sancağı cinin
üstünə ilişdirə bilsə, kürəyi yerə
gəlməz, onu dustaq edib hər nə ki ürəyi arzu edir
ona buyura bilər. Atam da hal belə olan yerdə
molla necə deyibsə, birbəbir yerinə yetirib. Biz heç vaxt cini görməmişik, amma
atamın üstündə, qollarında, boynunda, köynəklərində
hər zaman sancaqlar, gümüş zincirlər olardı.
Cin gümüşdən, dəmirdən
qorxandı. Bir sancaq üstünə
ilişdir, başlayacaq min cür oyundan çıxıb,
dünyada o ki var nazu neməti sənə vəd eləyəcək
ki, sancağı çıxardasan. Aman ha aldanasan! Bir cini dustaq eləməyin bədəli
ağırdı, tutdunsa, gərək ömürlük qul edəsən,
şirin dilinə aldanmayasan. Həmişə
də gərək üstündə gümüş hərləyəsən.
İşdir, şər vaxtı əncir
ağacının həndəvərindən yolun düşsə,
üstündə gərək iynədən, sancaqdan nəsə
olsun”.
Nənəmin üstündə niyə sancaq gəzdirdiyini
ancaq o zaman başa düşə bilmişdim. Batil inanc deyib
kiçimsədiyimiz xırda məsələlər
onunçün önəmli idi. Cindən
qorxan idi yaman. Bu səbəbdən də
üstündə özünü qoruyacaq bir nəsnə gəzdirməyə
ehtiyac duyardı. Nənəm
özünü batil inanclarla qoruyurdu.
Digər nənəmə gəlsəm, o, bax başqa aləmdir. Onu həmişə
hüznlə yad edirəm. Anam onun
ortancıl, həm də demək olar ki, ən istəkli
qızı idi. Biçarə anamın
ölümündən sonra heç vaxt özünə gələ
bilmədi. Elə hey onu yad edib durar,
gözünün yaşını axıdardı gizlin-gizlin.
İllərlə məktəbdə dərs aparmış,
məktəbin qocaman müəllimlərindən olmuş,
hamının hörmətini qazanmışdı. Onun batil inancları haqqında danışmağa
bir söz yoxdur, özü də çox danışan
deyildi, bəlkə də vardı müəyyən
inancları amma dilə gətirməzdi. Onu
tez-tez görmədiyimdən yaxından tanımaq
şansım da olmamışdı. Amma
xatırlayıram, hər dəfə qardaşımla məni
görəndə ağlamaqdan birtəhər olardı. Təbiəti kövrək və bir o qədər də
coşğun idi. Həmişə
insanı təbiətin bir parçası kimi yox, təbiətin
bir modeli kimi görmüşəm. Diqqətlə
baxsan görərsən, həm təbiətdə su var,
irmaqlar, dənizlər, okeanlar kimi, həm də insanın bədəninin
yarıdan çoxu sudur. Həm irmaqlar, dənizlər,
okeanlar bəzən coşub məcrasından çıxar,
çağlayıb ətraf aləmi basıb kədərə
yol açar və həm də göz yaşı zaman-zaman
gözün bulağından dözə bilməyib axıb kədəri
simvolizə edər. Həm təbiətdə
buludlar, yağışlar var, pəs bulud qayğıya,
göz yaşı yağmura bənzər. İnsanın da qayğıları başına
toplaşanda, kefi xarab olanda “yenə buludlanıb” deyilər və
həm hava pozulanda eyni kəlam buyrular. Yas
yerində olan bilər, göz yaşının da leysan kimi
tökülməyi var və həm yağışın ani
tökülməsinə leysan deyirlər. Yağışlar
ki var, yağıb boşalmasa buludlar ağarmaz. Heç
görməzsən, ağ buluddan
yağış yağarmı? Göz
yaşı ki var, axıb boşalmasa gözlərin
şişi, qızartısı, kədəri, uzaqlara uzanan nəzərləri
bitib-tükənməz, içəri axan gözyaşları
bizi daxilən məhv edər. Az
görərsən, dərdsiz gözdən yaş gələrmi?
Nənəm ölümünə yaxın
xoşbəxt idi. Anamla axirətdə yenidən
görüşəcəyinə ümid edirdi. Anamı bir də görə bilməməyin qorxusunu,
dəhşətini özünə yaxın
qoymamışdı, ağlaya-ağlaya ümid etməkdən
əl çəkməmişdi. Nənəmin
də inancları vardı demək ki, nənəm də
özünü bütün bir qaranlığın içində
geyindiyi işıqlı ümidləri ilə qoruyurdu.
lll
Bazar axşamlarının yorucu səs-küyündən,
təlaşından başımı götürüb
özümü tələm-tələsik evə
çatdırdım. Gələn həftə 40 yaşım
olacaqdı. Artıq 20 ilə yaxın idi
ki, tək yaşayırdım. Amma hələ
bir dəfə belə olsun tək qalmamışdım. Dostlarım, ailəm, qonşularım mənim
haqqımda evdə qalmış oğlanmışam kimi
danışırdılar. Buna da
gülüb keçməyi öyrənmişdim daha. İnsanların ətraflarındakılara baxıb
onları ən müxtəlif səbəblərə görə
qınama impulslarına yaxşı bələd idim, onu da
bilirdim ki, arıq insanlar kök insanlar qədər
qınanmırdı. Çünki insan
beyni arıqlığı iradədən azadə hesab edirdi,
arıq insan sadəcə zəif görünürdü və
mütləq bir xəstəliyi vardı. Köklərlə
durum bir-az enişli-yoxuşlu idi... Çünki
kök insan “ağzını saxlaya bilmirdi”, “ağlı
olsaydı, vaxtında tamahına tat deyib bədənini bu hala
salmazdı və bəlkə də həkimlər də,
“arıqlamasa, uşaq sahibi olmayacağını” deməzdi”.
Köklük insanın öz
günahıdır. Subaylıq da
insanın öz günahıdır, çünki “nə qədər
talibi çıxsa da, bəyəndiyi olmayıb”, öz tənhalığından
özü məsuldur. Bütün bu
baxışlar ağızdan-ağıza dolansa da, qınanan tərəfin
öz xoşbəxtliyi bütün bu müzakirələrdən
kənardır. Subay qaldığım
üçün həqiqətən peşman deyildim və əgər
həyata yenidən gəlsəm, bütün bunları yenidən
etməyə heç tərəddüd etməzdim. Çünki bilinən bir çox “həqiqətin”
əksinə, yalnız qalmaq heç də yanlış deyildi.
Qocaldıqca bədənimizin
funksiyalarının deqredasiyaya uğraması heç bir
birlikdəliyin kilit daşı olmamalıdır. Yalnız qaldığım və yalnız
olduğum heç bir anda sıxıldığımı deyə
bilmirəm. Sevdiklərimlə əyləndiyim
heç bir anda da yolunda getməyən nə isə olduğunu
deyə bilmərəm. Gecənin səssizliyini
nə qədər sevirdimsə, səhərin yaşam dolu nəfəsi
də o qədər cazibədar idi mənə. Həzin musiqi məni mürgülədərkən
necə həzz yaşayırdımsa, səs-küylü
musiqidən də o qədər xoşnud olurdum. Tutqun havada necə rahat olur, necə bütün
dünyaya əlimi uzatsam çatacaq qədər bütünləşmiş
hiss edirdimsə, günəşli havada da bir başqa cür
coşub-daşırdı içimdə çaylar, dənizlər.
Əlbəttə, bunlar hamısı eyni
gündə baş verməzdi, bir-birinin ardınca bir neçə
“mən” sıralanıb ayaq uydurardı dövranın
gedişinə. Heç zaman da şübhə
etmədim özümün bu ruh halımdan. Heç zaman özümü seçim edəcək
durumlara salmadım və həyat da yaşamımın son
gününə qədər mənə seçim etmə məcburiyyəti
yaşatmadı. Çünki seçəcək
bir şey qalmamışdı. Zaman-zaman
üzümə qapılar açılır və
körpülər uzanırdı önümdə, o biri tərəfdə
nə olduğundan zərrə qədər narahat olmurdum,
bilirdim ki, “körpülər gələndə onları
müvəffəqiyyətlə keçəcəyəm”.
Janus - Roma allahı, başlanğıcların, ilklərin
və sonların, keçidlərin allahı. Adətən
biri geriyə, biri irəliyə yönəlmiş iki
üzü olaraq təsvir edilər və bu səbəbdən
həm keçmişi, həm də gələcəyi
gördüyünə inanılarmış. Təqvimin
“Yanvar” ayı ötən il ilə yeni il
ayrıcında olduğundan adını bu tanrıdan
alıbmış.
Növbəti
həftə bütün dost tanışlarımın növbələşərək
hər gün mənim ad günümü qeyd etmələri
ilə keçdi. Hissiyatımın hər il
necə də qabardığının indi fərqinə
varırdım. Hər ötən gün hər şeyi daha dərindən
hiss edir, daha aydın görürdüm. Aydınlaşdıqca
da hər şeyə bitib-tükənməz bir sevgi və
anlayışla yanaşırdım. Özümü bərbad
hiss elədiyim zamanlarda belə yanımdan ailəsiylə
keçən bir körpənin çöhrəsinə baxan
kimi bütün qaranquşlar uçub geri gəlirdi. Nə daim üzgün, nə də daim xoşbəxt
qala bilirdim. Xatırlayıram ki, təxminən
16-18 yaşım olduğu dönəmlərdə bir qohumumuz
başıma gələn pis hadisədən qəzasız-bəlasız
çıxmağıma “anasının ruhu onu qoruyur” deyə
şərh vermişdi. O vaxt da, elə çox sonralar da
bu mənə mənasız xurafat kimi gəlirdi. Deyə bilmərəm ki, indi də elə deyil.
Amma başıma gələn hər hadisədən
sonra çox çəkmədən yenidən qol-budaq
atmağım, üzüntümün içində daim bir
gülüşün olması və onun məni
düşdüyüm bütün qaranlıq günlərdə
müşayiət etməsi məni hərdən
düşündürür. Məni
hansısa bir təbiət üstü qüvvənin
qoruduğu düşüncəsi deyil, o təbiətüstü
qüvvənin mənim içimdə olması fikri məni
yaxalayır.
lll
“İkitirəli” sözünü eşidər-eşitməz
düşüncələrimizdə bir qırmızı
işıq yanır və beynimiz nəyinsə yanlış
olduğuna dair siqnallar yaymağa başlayır. Vahid
düşüncə, bir nüvə ətrafında cəmləşməyə
o qədər alışqanıq ki, birdən artıq istiqamətə
hərəkət edə bilmirik. Kimdir bizim
yerimizə “birtirəli” həyat seçimini edən? Kimdir bizi maraqlandığımız onca şeydən
ancaq birini seçməyə məcbur edib, həyatımızı
gözü arxada keçirməyimizə səbəb olan?
Kimdir bizi ölümlə qorxudub, sonra cansız
bədənlərimiz üzərində nəğmələr
oxuyan? “İkitirəlilik” elə
özü də özünün lənətinə
qapılmamışmıdır? Özümü
nə zaman bir yol, bir nəğmə, bir hekayə, sevdiyim
yüzlərlə dad arasından məhz bir dad seçmək
məcburiyyətində hiss etsəm, ürəyim
sıxışıb qəfəsə qapanar. Məhz elə buna görə
axşamçağını çox sevərdim. Çünki alatoranın elə bir təbiəti
var ki, nə gündüzdən gündüzdür, nə də
gecədən gecə. Sıxışıb
qaldığı üçün ortada,
axşamçağı, qəlbi ikitirəliklə lənətlənən
insanların ruhu dincələr, özünə həmdəm
tapmışcasına izaholunmaz bir rahatlıq hiss edərlər.
Ata tərəfdən nənəmin həyatı
çox sadə ötüşmüşdü. Qadın nə
ömrü boyu bir işıqlı dünya üzü
görmüş, nə də övladlarından
arzuladığı istiqbalı dadmışdı. Eləcə gözləyərək
ömrünü keçirib gedirdi. Ta ki, gözlənilmədən
alacağı o bəd xəbər onu sakit-sakit dovğa buladığı
yerdə tapıb, ürəyindən sancanadək: ilk
övladı gözündən əməliyyat olunmaq
üçün yatdığı masada
gözlərini birdəfəlik yummuşdu. Xəbəri ona
telefonda vermişdilər, qırmızı, diskli, köhnə
ev telefonlarından biri idi. Çox
sonralar öyrənmişdim ki, həyətimizin ayağında
yerdə basdırıbmış o telefonu.
Nənəmin yaxasındaki sancağın bir xeyri olmamışdı fəlakətinə. Çünki bu zərbəni nə ummuşdu, nə də gözləmişdi. Bir çarə görə bilməmişdi, necə dəf edə bilərdi bu zərbəni anlamamışdı. İnsan əgər üzülürdüsə, savadlı, yaxud avam, ağıllı, yaxud dəlisov, inanclı, yaxud şübhə dolu, gözəl, ya da çirkin olmağın heç bir fərqi yox idi. Həmrəng idi, amma üzüləndə hamı eyni cür davranmırdı. O da nə edəcəyini bilməmiş, onu üzəni gizləmişdi. Gözdən iraq olanın qüvvəsi qalmaz deyə yəqin etmişdi. Ondandır ki, həyatı sona yetməzdən çox-çox öncə gözlərini yummuşdu nənəm. Bizi zərbədən qoruyacaq bir divarımız qalmayanda, gözümüzü yumuruq müdafiə niyyəti ilə.
Digər nənəmi isə belə silahsız qoyan qəziyyə elə buna oxşar idi. Anamın ölümü onu ölümünə üzmüşdü. Baxmışdı açılan hər qapının ardına. Gözləmişdi hər qızılgülün açmasını. Bir axşam yemək bişirəndə aynabəndin dar çərçivəsindən baxıb yada salmağa çalışmışdı səsini şər çökəndə. Yadlaşmışdı xatirələri də... Unutmuşdu səsini bir axşam çağı. İllərlə külfətin damağını xoş tutan yeməyin duzunu qaçırmış, yeməyin dadını qaçırmış, yeməyin altını yandırmış, amma yadına sala bilməmişdi səsini... Nəvələri bilməmiş-necə bilsin, ağlamışdılar yemək dadsız deyə, yemək duzsuz deyə, yemək hüzn dadır deyə... O da bilməmişdi - necə bilsin?! Necə əlləşəcəyini bilməyəndə kədərlə, o da yeməyin dadını qaçırmış... O da yeməyin duzunu qaçırmış... O da yeməyin altını yandırmışdı... Yada sala bilməyəndə bircəcik körpəsinin səsini... O da unutmuşdu hər şeyi onda... O da küsmüşdü yaddaşından onda...
Elbəy
ƏSƏDOV
525-ci qəzet 2018.- 25 avqust.- S.22.