Sözdən imarət
tikənlər
BARAT VÜSALLA
İKİ SÖHBƏT
Şahnaz ŞAHİN
Birinci söhbət
Adamlar var ki, onlarla ədəbiyyat
haqqında ədəbiyatçı
kimi tutur söhbətin. Elə sənin müxtəlif qayğılar burulğanında
batdığın, ciyərinə
çəkməyə bir
udum hava tapmadığın zaman yetirir özünü sənə! Çəkib
qolundan atır qırağa və deyir ki, get yaşa!
Çoxfunksiyalı, imkanlı telefonu götürüb yığdım
Barat Vüsalı, elə
ilk kəlmədəcə əhvalını
yerində görmədim.
Soruşanda dedi “ay Şahnaz,
səsim satdımı
məni?” Və özünə məxsus gülüşü cingildədi
qulağımda...
Məlum oldu ki, sağlamlıq
problemləri olsa da, artıq adladıb, sevindim. Sözümün ucundan yapışıb çözələdi nə
çözələdi. Mövzular bir-birinə calandı, müzakirələr başladı,
amma yenə istinad nöqtəmiz mübarəkqədəm, bəzən
başıbəlalı, hərdən
də şou məkanını xatırladan
ədəbiyyat oldu.
Milli sərvət səviyyəsinə
yüksəlmiş yazarları
andıq, yaddaşa köçən sətirlərini
xatırladıq, arada
hələ xarici yazarlarla da ilgiləndik.
Gördük, vallah ədəbiyyatın mənbəyi
öz milli yazıçılarımız, şairlərimizdi, şifrəsi
əllərində, kodu
da dillərindədi! Belə şirinlik, həzinlik harda var ki.
Onlardan sağ olanlara can sağlığı,
dünyasını dəyişənlərə
isə uca Tanrıdan rəhmət dilədik. Şeyx Nizami Gəncəvidən dərs aldıq, dahi Füzuli sevdasıyla sehirləndik,
Sabirlə kədərləndik...
Səməd Vurğun,
Rəsul Rza, Mirvarid Dilbazi, Nigar Rəfibəyli, Məmməd Araz, Ismayıl Şıxlını
hörmət və ehtiramla andıq, Bəxtiyar Vahabzadə, Cabir Novruz, Nəriman
Həsənzadə, Musa Yaqubla
xəyali söhbət
etdik. Gördük ki. dəryadı bunlar, gözümüzün önündəcə
olduğundanmı, ya nədənsə hərdən
insafsız davranırıq,
öz gözümüzdə
tük axtarırıq.
Doğudan Batıya yollar uzanır,
İnsandan insana yol gözə dəymir!
M. Araza məxsusdur bu sətirlər... Görəsən, ürəyi,
ruhu neçənci dərəcə yanıq zədəsi alıb ki, dahi şairin,
bu sətirlərlə
su səpib yarasına?!.
Eyni əhvalla M. Yaqub qələmini dərd
kimi çəkib ağ varağın üstünə:
Şeri
götürdülər hoydu
hoyduya,
Sözü götürdülər hoydu hoyduya,
Dağı götürdülər hoydu hoyduya,
Bağı götürdülər hoydu hoyduya...
Məni
də qoşdular bu qeybətlərə,
Sonu görünməyən
boş söhbətlərə.
Heyif, o əvvəlki könlümə
heyif,
Heyif, o əvvəlki
gülümə heyif.
Bu sətirləri o, hələ
90-cı illərdə yazıb,
Eynşteyn isə onu da, başqalarını
da qabaqlayıb və söyləyib ki: “Bu gündən belə insanlığın
taleyi onun elmi-texniki nailiyyətlərindən
çox, mənəvi
dayaqlarından asılı
olacaq!...”
İkinci
söhbət
... Aradan xeyli vaxt keçib,
hər kəs öz oxu ətrafında
fırlanmaqla məşğul,
hər şam isə öz dibinə kölgə salmağında. Yenə
daş atanlar, yenə daş tutanlar, meydanı qarışıq görüb
atını köndələn
çapanlar... Hələ gendən
baxıb bunlara züy tutanlar da öz köhnə
ampulasında.
Bəzən elə olur ki, adam
özü öz yadından çıxır
lap, adını soruşursan,
yalançılar sözü,
“gözünü döyür”,
hamıdan, hər şeydən qaçıb
bir gizlin axtarır tökülənini
yığmağa, fikirlərinin
yüyənini buraxmağa.
Hardan, varmı elə bir yer!?
Yenə “dosta zəng” düyməsinin olduğunu xatırlayıram, üzünə
təbəssüm qonur.
Bu dəfə səsi ümidsiz gəlir mənə, elə salam-kalamdan bir başa keçir söz cəfakeşlərinə
atılan daşlara. Gileylənir,
sonra yenə öztəsəlliyə tapınaraq
“könül adamları
hər çətinliyə
gülümsəməyi bajarmalıdı,
ta neyniyək. onsuz da
xalq qananı qanmayana borclu sayıb”, - deyir. Sonra bu el məsəlinə
öz şeirlərində
yer verən şairləri xatırlayır:
N. Həsənzadə və
Zodlu Abdulladan misal gətirir:
“Qanmazın qanana hökm eləməsi,
Həyatın əbədi faciəsidir”.
(N.Həsənzadə)
“Qanmazın yanında qananın canı
Çıxacaqdır, o da mətləb qanınca”.
(Zodlu Abdulla)
Və “ən güclüsünü xalq
deyib” - söyləyərək
sözünü bitirir. Yəni
qanan qanmayana borcludur!
Söhbət özü öz
axarını tapıb
gedir, söz sözə calanır, ədəbiyyatda cəsarəti,
bununla yanaşı, mütaliənin olmasını
vacib sayır... Həm də əmindir ki, bu cəsarəti çoxu sakit qarşılaya bilməyəcək...
Mən də Nəsimidən misal gətirirəm, deyirəm, dahi haqq şairi ona görə “Ənəlhəqq” deyirdi ki, insan Tanrını
səhv yerlərdə
axtarıb, baxmayaraq ki, o, bizə “şah damarımızdan yaxın”dır. İnsan Tanrının şah əsəri adlanırsa və ona ruh
veribsə, demək,
O, bizdən uzaqda ola bilməz!
Sözümü alıb
incələyir: “Bəli,
Allah da istəyir ki, insanlar bir-birini
sevsin və əgər sevərsə məni də sevəcək deyə! Bax elə sənin
o mana - qardaşına
yazdığın şeirində
də bu prinsip gözlənilib:
Mən səni elə sevmədim,
Mən səni belə sevmədim,
Baratsan deyə sevmədim,
Allahsan deyə
sevirəm.
Gün olub günə bürünən,
Yüz cürə dona
bürünən,
Uzaqdan gözəl görünən,
Günahsan deyə sevirəm.
Demə böyüməsən daha.
Səni bir uşaq aldadar.
Könlü sevdadan doymayan,
Sabahsan deyə
sevirəm.
Bu yerdə dahi Şəhriyardan misralar düşür yadına:
Şəhriyar xalqını millətini
böyük eşqlə
sevib, amma birlik, bir-birinə dəyər vermə məsələsində ondan
şikayətlənir:
Dünyalar tanıyan məmləkətim
var,
Əcaib, qəraib bir millətim var.
İynənin gözündən keçsək
də ellik,
Açıq darvazadan keçə
bilmirik...
Sonra da kitabını da oxumuşam, qəzetdə çıxan
şeirlərini də
izləyirəm, deyir,
amma düşüncələrimi
yazıya çevirməyə
mənə zaman gərək olur həmişə...
İnsan ömrü boyunca özünü, sözünü
axtarır. Sanki Tanrı ona bircə söz söyləməyi
tapşırıb və
həmin o sözün
axtarışıyla da
ömrü başa çatır. Bəzən
“dilimin ucundadı, amma yadıma sala bilmirəm” deyə bax o sözü gəzirik... Bu
yerdə elə bu axtarışda yazdığı misralara köklənir:
Barat, dediyini tez deməlisən,
Əyri oturmalı, düz deməlisən.
Tanrı
dedi, bircə söz deməlisən,
Sözü tapanacan ömür
də bitdi...
Danışa-danışa gəldik yetişdik Şeyx Nizami türbəsinə, dəryadan
bir ovuc götürüb yanan ürəyimizə vurduq, sözün kölgəsinə
çəkilib andıq
onu.
“Nizamidə belə
bir məqama rastladım. “Dul söz”.
“Nizami, dul sözdən
aralı dayan”
- söyləyir şair.
Sən demə, söz də dul qalarmış və belə görüncə onun ardınca düşən,
söz tullayan çox olurmuş! Çox təəssüf,
sözə belə yanaşmalar çoxdur indi...
Amma
Barat özü sözə
bir ayrı cür yanaşır, bir şeirində sözün Tanrı dərgahında yerini belə göstərir:
Barat, nə var, Allah bizə veribdi,
Ürəyə veribdi, gözə
veribdi,
Qalxıb
öz yerini sözə veribdi,
Özü oturmağa yer yoxdu gördüm...
Bəli, Allah bizi sözə bu cür yanaşmağı
göstərir, sözü
uca tutmağımızı
istəyir, bəs
biz?!
İndi hündür-hündür binalar tikməkdə bir-birilə bəhsə girənlər çoxdur, şairin işi isə sözdən saray ucaltmaq, imarət yapa bilməkdir. Elə imarət ki, zamanın küləyinə, yağışına, tufanına, boranına dayana, sinə gərə bilsin! Uçulmasın, dağılmasın, əzəmətini qoruyub saxlaya bilsin. Şairin missiyası budur: Sözü qaldırıb Allahın yanına qoymaq. Allahın missiyası isə əvvəldən bəllidir, O qalxıb öz yerini sözə vermişdir.
... Sözün qüdrəti real mənasından çox yaratdığı obrazlardan asılıdır və bu gün üçün yazmaq başqadır, tarıx üçün, gələcək üçün yazmaq bir başqa. Söhbətimizin sonunda Baratla gəldiyimiz nəticə belə oldu ki, hər şey EŞQin yolunu tapmağa xidmət etməlidir, yolun başlanğıcından baxanda o başında görünən işığa köklənməlidir, bunun biri də SÖZdür, budağında oturub hərdən gücümüz yetdi, yetmədi , ağacını silkələməyə çalışdığımız əbədi, əzəli, doğma ƏDƏBİYYATımızdır!
Düşünək, dostlar, düşünək!
525-ci qəzet 2018.- 25 avqust.-
S.17.