Xətti və qeyri-xətti proseslərdə
təfəkkürün inkişaf motivasiyası
Kainatın ən mükəmməl kəşfinə - insan varlığına məxsus olan ağıl - ağlın sürətli inkişaf dinamikası; düşüncə - düşüncənin dərketmə arealının geniş miqyası; dərrakə - dərrakənin anlama həddinin yüksək hüdudu; idrak - idrakın dərin fəlsəfi yük potensialı; intellekt - intellektin dolğun və məzmunlu məntiqi; fikir - fikrin qarşılıqlı mülahizələri, səmərəli polemikası; zəka - zəkanın nurlu ziya kəhkəşanı... və sair bu kimi amillər insan varlığında özünə yer tutan elə bir vacibiyyatdır ki, məhz insan fiziki qabiliyyəti ilə yanaşı, həmin amillərin gücü, imkanı, qüdrəti və hərəkət mexanizmi ilə kainatın və kainatda baş verən bütün hadisələrin, eləcə də kainatın bir parçası olan bütün təbiətin və təbiətdə baş verənlərin anlaşılması üçün onları dərindən öyrənir, bütün sahələr üzrə elmi kəşfləri yoxdan var edir, həmin kəşflər hesabına dünyanın güzərgahını istədiyi səmtə doğru istiqamətləndirir, xətti və qeyri-xətti müstəvidə və ya gedən və dönən aləmin harmonik ahəngdarlığında öz məntiqli hərəkət potensialını göstərir, eyni zamanda, öz təfəkkür bazasını genişləndirir, zənginləşdirir, dolğun və rəngarəng çoxluqlarla al-əlvan mozaika yaradır.
Bu mənzərədə insan nəzərlərinə tuş gələn aləm və aləmdə mövcud olan hər bir varlıq bütün cəhətləri ilə öz həqiqi mahiyyətindən daha mənalı, məzmunlu, əhatəli və əsrarəngiz görünür. Həmin mənzərədə insan özü də
çox rəngarəng, zəngin bir idrak xəzinəsinə
varid olur ki, bu da təfəkkürün daha da güclənməsinə,
yaradıcılıq qabiliyyətinin artmasına, ixtira və kəşf
potensialının çoxalmasına, fikir fəlsəfəsinin
dərinləşməsinə, əşrəfi mahiyyətlə,
durmadan inkişaf etməsinə səbəb olur.
Lakin
insanda bu dəyərlərə adekvat olmayan elə naqis cəhətlər
də vardır ki, həmin cəhətlər insan təfəkkürünün
zədələnməsinə, korşalmasına, bəzən
də yaradıcılıq qabiliyyətini tam itirməsinə
səbəb olur. Lakin onu da demək lazımdır ki, naqis cəhətlərin
özü belə, məhz yuxarıda qeyd olunan bütün dəyərlərlə
yanaşı, təfəkkürdə özünə yer
tutaraq, insanın bu və ya digər göstəricilərlə
formalaşmasına və özünü ifadə etməsinə
təkan verir.
Ağıl
sahibi olan hər bir insan fərqli düşündüyü
kimi, fərqli də göründüyünə görə, ətrafa
və ətrafda baş verən bütün məsələlərə
müxtəlif baxış bucaqlarından nəzər
salır. Həm oxşar xüsusiyyətə malik tələblərlə,
həm də qeyri-adekvat yanaşmalarla gərdiş edə
bilir, yaradır və cəmiyyəti yararlandırır. Eyni
zamanda, yuxarıda sadalanan yüksək dəyərli
xüsusiyyətlərə adekvat olmayan cəhətləri ilə
cəmiyyəti yanılda bilir.
Bəzən
insan təfəkküründən süzülən, cəmiyyətə
yararlı görünən elə təmtəraqlı,
pafoslu, gurultulu amillər ortaya çıxır ki, ilk
baxışdan məzmun çox inandırıcı
görünür, öznün illiuzion zər-zibası və
bər-bəzəyi ilə kütləni ələ alır və
öz arxasınca aparır. Sonu nikbin notlarla bitəcəyi
hiss olunan maraqlı teatr tamaşası kimi, gözəl gələcək
vəd edir. Lakin kuliminasiyaya doğru yaxınlaşdıqca həqiqət
görünmək üzrə olarkən, vəziyyət getdikcə
dramatikləşir, katastrofik hala düşür, hər
şey tərsinə dönür. Razvyaskada hadisələr daha
da gərginləşir. Bütün illiuziaların tilsimi
qırılır, sehrin puç olduğu ortaya
çıxır, sonu faciə ilə nəticələnən
kədərli tamaşalarda olduğu kimi, cəmiyyət
özünü geriyə yolu olmayan bir uçurumun
qaşında görür. Sonluq... Sonluq, dərk olunması
mümkün olmayan bir nəticə ilə yekunlaşır...
Necə ki, sonda mat vəziyyətinə düşmüş
sosialist inqilabı öz "unikal" pafosu ilə
bütün cəmiyyətin düşüncəsinə sirayət
etdi, təfəkkürdə inqilabi dəyişiklik
yaratdı, az zaman içində iti sürətlə
yaxşı nə vardısa hamısını darmadağın
etdi, asdı, kəsdi, nəhayət, inkişaf prosesində
olan insan təfəkkürünün sağlam şəkildə
formalaşmasına ciddi ziyan vurdu.
Təfəkkürü
L.Tolstoy, A.P.Çexov, A.S.Puşkin zirvəsindən
V.Mayakovski, M.Qorki "düzəngah"ına endirdi. Halbuki
M.Qorki də, V.Mayakovski də dərin irudisiyalı, dünya
miqyaslı böyük istedad sahibləri idi. Sadəcə
"unikal"izmçilərin təfəkkür
işğalçıları onları öz qurbanlarına
çevirdilər.Və özlərinə
bağladıqları bütün ətraf mühiti də eyni
hala saldılar. Nəticə isə bütün
dünyanın gözləri önündədir. Sonu olmayan
sonluq... Sosializm adalanan ictimai quruluş ən nikbin "səhnələri"
ilə birgə, ümümən böyük bir faciəvi
"tamaşa" kimi tarixdə özünə yer tutdu.
İnsan təfəkkürünün məhsulu olan bu
"unikal" pafosun - "faciəvi tamaşanın" fəsadları
inkişafda olan təfəkkür mexanizmini yarı yolda
sındırdı və bir müddət özünə gəlib,
yenidən yoluna davam edənə qədər iflic halına
saldı. Eynən V.İ.Leninin ömrünün son günlərindəki
iflic vəziyyəti, İ.V.Stalinin həyatının kədərli
sonluğu kimi... Və sairləri
də demək olar...
Bu
"faciəvi tamaşanın" sonunda, dünyanın
yüksək təfəkkür sahiblərinin ümumtəsir
gücü ilə qidalanan "unikal"izmdən əziyyət
çəkən təfəkkür sahibləri çox da
uzun sürməyən bu vəziyyətdən,
yavaş-yavaş xilas olmağa, sağalmağa və yenidən
ayağa durmağa başladılar. İflic təfəkkürlər
özlərini topladıqca və yenidən formalaşmağa
başladıqca, həqiqətlər üzə
çıxdı, lakin inkişaf prosesi xeyli ləngidi. Ancaq dərin
təfəkkür sahibi olan insanlar özlərini tez toplaya
bildilər, vəziyyətdən qismən asanlıqla
çıxdılar. Ancaq ətrafın xəstə əhvalı
necə də olmasa, hər bir kəsə təsir etməkdə
davam edirdi. Bu vəziyyətə tab gətirməyərək
sıradan çıxanlar da oldu, həmin vəziyyətdən
yan sürüşüb çıxan Amerikada
yaşamış həmyerlimiz Lütfi Zadə kimi "Qeyri-səlis
məntiq nəzəriyyəsi" ilə elmdə
partlayış edərək, elm müstəvisində
dünyanın güzərgahını dəyişənlər
də oldu. Lütfi Zadə təfəkkürü mürəkkəb-fəlsəfi
dərk labirintindən, sadə, lakin dolğun və məzmunlu
idrak səviyyəsinə qədər yüksəltdi. Və
yaxud da "unikal"izmçilərin təfəkkür
işğalına özünü təslim etməyən,
dünya kino sənətinə incilər bəxş edən
A.Tarkovski və bu kimi müxtəlif sahələrdə onlarca
dahilər də yetişdilər.
Belə
ki, cəmiyyətdə insan təfəkkürü
göründüyü kimi iki hissəyə
parçalandı. Bir hissəsi, (birincilər - praqmatiklər,
novatorlar) daima inkişafda oldu, digər hissəsi isə
(ikincilər - pafoslu "unukal"izmçilər) öncə
manqurdlaşdı, daha sonra özünü toplamağa
çalışdı. Lakin birincilər irəlidə, ikincilər
isə xeyli geridə qaldı. Bu mənzərə fonunda geridə
qalmış təfəkkürlə, inkişaf etmiş təfəkkür
arasında ziddiyyətlər başlandı. Geridəkilər
(pafoslu "unikal"izmçilər) irəliyə can
atdılar, lakin çatmaqda hələ də çətinlik
çəkirlər. İrəlidəkilər isə
(praqmatiklər, novatorlar) irəliyə doğru inkişaf etməklə
yanaşı, həm də geridəkiləri öz səviyyələrinə
gətirib çıxarmaq missiyasını həyata
keçirirlər, lakin təbii ki, zorlanırlar. İrəlidəkilərin
bazasında durmadan yeni kəşf,
ixtira bir-birini əvəz edir, geridəkilər isə, irəlidəkilərin
çoxdan yaratdığı ilk "bankomat"dan istifadənin
sirlərini hələ yenicə öyrənməkdədirlər.
M.Ə.Sabirin təbrincə desək, "Əcnəbi seyrə
balonlarla çıxır, biz hələ avtomobil minməyiriz".
Bütün
bu qarmaqarışıqlıqda, daima inkişafda olan dərin
təfəkkür sahibləri heç şübhəsiz ki,
çalışırlar elə mexanizm yarada bilsinlər ki, həm
öz inkişaflarını səngitməsinlər, həm də
geridəkiləri özlərinə çatdıra bilsinlər.
Birləşib, bəşəri inkişafı sürətlə
irəliyə aparsınlar. Ancaq təəssüf ki, təfəkkür
hələ də bu mexanizmi kəşf etməkdə acizdir.
Bu, ona bənzəyir ki, yenicə dil açmağa başlayan
körpədən sürətlə danışmaq tələb
edilir. Və ya sürətlə danışan yetgin insan, yenicə
dil açanın onu dərhal anlamasını istəyir. Əlbəttə
ki, bütün bu toqquşmalar, xaos və
anlaşılmazlıqlar özü də, insanda təfəkkürün
daha da sürətlə formalaşması məqsədi ilə,
beyini çalışdırmaq üçün, onu məcbur
edir.
Televiziya
və radio verilişlərində aramla danışan
aparıcıları dinləməyə vərdiş edən
dərrakə, birdən-birə sürətlə
danışanlar qarşısında necə
çaş-baş qaldısa, sosializm quruluşu
dağıldıqdan sonra da həmin proses baş verdi. İndi
bu çaş-baş prosesdən çıxmaq
üçün əlləşən, vuruşan beyinlər,
çalışdıqca öz inkişaf istiqamətlərində
daha da dərin məzmunla formalaşırlar. Demək ki, təfəkkürün
inkişaf prosesi, təkcə rəvan, münbit mühitdə
deyil, eyni zamanda, yaranmış maneələrdən
çıxış yollarını axtarmaqla və çətin
mərhələlərdən keçməklə də
özünü zənginləşdirir. Tam, A.Tarkovskinin
düşdüyü atmosferdə olduğu kimi. Ancaq bu həqiqət
danılmazdır ki, çətinlikləri dəf edərək
inkişaf etməklə, rəvan mühitdə inkişaf etmək
arasında ciddi fərq vardır. Bir var iflic halına
düşmüş təfəkkürün yenidən
sağalması və inkişaf etməsi, bir də var ki, iflic
halına düşmüş təfəkkürlərin
sağalma yollarını axtararkən çətinliklərlə
çarpışan təfəkkürlər. Görün
ikisinin arasındakı fərqi nə ilə ölçmək
mümkündür. Və ya ikisini bir-biri ilə bərabərləşdirmək
üçün hansı riyazi hesablamalara baş vurmaq
doğru nəticə verə bilər.
"Unikal"izmçilərdən
fərqli olaraq, bəzən də təfəkkürün dərin
fəlsəfi qatlarından, dövrü üçün elə
anlaşılmaz fikirlər süzülür, doğulur ki, ilk
baxışdan cəmiyyət həmin fikirləri qəbul
etmir və ya edə bilmir. Həmin fikirlərin
özünütəsdiqi, dərk olunması üçün
uzun zamana ehtiyac duyulur. Bunun üçün günlərin,
ayların, hətta illərin, əsrlərin ötməsi
lazım olur. Belə vəziyyətdə isə bərabərləşmə
mexanizminin kəşfi müşkül məsələdir.
Buna ən parlaq misal, Q. Qalileyin, zamanında inkar edilən həqiqətlərini,
cəmiyyəti bu həqiqətlərə inandırmaq
üstündə çəkdiyi əziyyətləri,
haqsız olaraq ağır cəzaya məhkum olunmasını,
cəmiyyətlə qarşı-qarşıya tək-tənha
qalmasını göstərmək yetərlidir. Qalileylə, həmin
dövr cəmiyyətinin bərabərləşməsi
üçün hansı tələblərə ehtiyac
duyulurdusa, indiki mərhələdə də iflic təfəkkürlə
sağlam təfəkkürün bərabərləşməsinə
eyni tələblər cavab verə bilər.
Və
yaxud dövrü üçün ağıllı kimi
tanınan, xətti müstəvidə yer alan və bir istiqamət
üzrə çıxış edən, cəmiyyəti
konkret qəlidə saxlamağa çalışan və dilindən
çıxan hər kəlməsi müqəddəs hesab
olunan hikmətli kəlamlar kimi təsir bağışlayan,
lakin zaman keçdikcə həmin kəlamların paslı təfəkkür
məhsulu olduğu aşkarlanan, onun üçün də cəmiyyəti
tərs səmtə salan "hikmət" sahiblərindən
fərqli olaraq qeyri-xətti müstəvidə dayanmış
Danəndə Bəhlul, cəmiyyət üçün
müvəqqəti olaraq "yararsız"
görünür, qeyri-adekvat təsiri
bağışlayır, lakin nəticədə rəqiblərini
öz mütərəqqi fikirləri ilə sona qədər
puça çevirir.
Hər-halda
bircə onu demək mümkündür ki, toplu şəkildə
bütün bu ziddiyyətlər insan təfəkkürünün
dərketmə imkanlarına və inkişaf dinamikasına, bu
dinamikada formalaşma prosesinə mütləq şəkildə
köməklik göstərir.
Min illər
boyu yerin cazibə qüvvəsini dərk edə bilməyən
insan idrakı və təfəkkürü sadə bir təsadüflə,
İ.Nyutonun "alma əhvalatı" ilə kəşf
olundu. Həmin ana qədər Nyutonun təfəkkürü nə
qədər inkişaf edə bilmişdisə, həmin andan
sonra, birdən-birə işıq sürəti ilə yeni mərhələyə
yüksəldi. Naməlum məkana daxil olmadan orada hansı
sürprizlərlə qarşılaşacağını
anlamaq nə qədər çətindirsə, məlum məkanlara
bənzər məkanlarda qarşıya çıxacaq hadisələri
ən azından təxmin etmək bir o qədər asandır.
A.Eynşteyn
nüvə silahını yaratmaqla öz dövrünü
birdən-birə yüz illər irəliyə atdı. Bu kəşf
daha geniş areala meydan açdı. Məhz cəmiyyət də
bu yüksəlişin arxasınca istiqamət alaraq öz təfəkkür
areallarını genişləndirməyə nail oldu.
Bu
formalaşma, inkişafa doğru irəliləmə insan təfəkküründə
ümumi hal alsa da, hər bir insanda fərdi şəkildə,
profilə uyğun olaraq daha yaxşı formalaşa və
inkişaf edə bilir. Texniki sahə üzrə
ixtisaslaşmış insanlarda bir başqa zənginliklə,
humanitar sahədə isə bir başqa dolğunluqla təfəkkürlər
özlərini formalaşdırırlar. Ümumən isə,
dünyada gedən proseslər nəticəsində hər sahə
üzrə yetişən və inkişaf edən insan təfəkküründə
qarşılıqlı dərketmə mahiyyəti ilə
paralel şəkildə dərin fəlsəfi qatlarda üzən
və həmin qatlardan bəhrələnən
sıçrayış baş verir. İ.Nyuton, A.Eynşteyn
fizikanın dəryasında necə rahat üzə bilirlərsə,
V.Şekspir, A.P.Çexov və digərləri də humanitar
sahəyə aid olan dramaturgiyanın və ya teatr sənətinin
sehrli kaleydoskopunda öz möcüzələrini o cür,
çox rahat şəkildə yarada bilirlər.
Nüvə
elementləri necə doğulursa, səhnə əsəri də
eləcə yaranır. Nüvənin püskürmə və
partlayış gücü hansı dərəcədə
dağıdıcılıq qabiliyyəti əldə edə
bilirsə, dramaturji materialın təsiretmə qüdrəti
və tamaşaya çevrilərək, insan idrakına sirayət
etmə imkanları da məhz eyni dinamika ilə yaranır,
inkişaf edir və özünü göstərir. Beləliklə,
insan təfəkküründə yer tutan hər iki sahə,
ayrı-ayrılıqda oxşar proseslərdə
özünü formalaşdırır və ardıcıl
olaraq zənginləşir. Ancaq hər iki sahədə baş
verən dağıdıcı papulizm və qurucu realizm nə
qədər ziddiyyətlidirsə, bir o qədər də təfəkkürün
zənginləşməsi üçün məzmunludur.
Təfəkkür
elə bir xəzinədir ki, çalışdıqca zənginləşir.
Qurur, yaradır, istehsal edir. Hər yaratdıqlarından
aldığı qida ilə anbaan yenilənir.
Təfəkkürün
ən məhsuldar kəşflərindən biri olan dramaturgiya
min illərdir öz bəhrəsi ilə insan idrakına ciddi
təsir göstərir, onun əhvalında müxtəlif cəhətlərin
oyanmasını təmin edir. Cəmiyyəti mənəvi,
psixoloji və fəlsəfi cəhətdən
formalaşdırır, zənginləşdirir, hisslərinin
qidalanmasını təmin edir. Bu mənada təfəkkürün
inkişaf motivasiyası məhz dramaturgiyada və teatr sənəti
sahəsində çox səmərəvericidir. İntellektin
oyanmasında, dərinləşməsində, geniş miqyas
almasında, səviyyəsinin artmasında mühüm rol
oynayır.
Dramaturgiyada
qoyulmuş problem mütaliə vasitəsi ilə nə qədər
anlaşıqlı olursa, teatr səhnəsində canlı təqdimatla
dəfələrcə artıq səviyyədə
aydınlaşır və təsir qüvvəsi
çoxalır.Təfəkkürə daha dolğun və məzmunlu
şəkildə sirayət edir. Sehləmə, tilsimləmə
imkanları güclənir.
Tamaşanın
yaranma prosesinin özü də təfəkkürün
inkişafı üçün ayrıca bir motivasiyadır.
Öncə əsər oxunur, onun məzmunu ətrafında
düşüncədə fikirləşmək
üçün yer ayrılır, daha sonra oxunmuş material təfəkkürün
gücü ilə fikirlər kəhkəşanında
mülahizə olunur, hətta polemika baş verir. Bu anda təfəkkürün
açdığı pəncərədən təxəyyülün
səhifələrində tamaşanın konturları
görünməyə başlayır. Beləcə, bir
rejissor, ətrafına topladığı yaradıcı
qüvvələr hesabına əsəri ərsəyə gətirir.
Premyera günü aktyorların təzim etməsinə qədərki
prosesin özü və sonra tamaşaçı
alqışı, bu zaman yaranan ecazkar məqam, ən sonda,
geyimini və qrimini hələ dəyişməmiş
aktyorlarla ünsiyyət, bütün bu proses sözlə ifadə
edilməsi mümkün olmayan və mənəvi zənginlik
yaradan bir səhnədir. Ərsəyə gələn mükəmməl
bir tamaşa ilə yanaşı, ortaya çıxan belə
bir dolğun mənzərə öz ecazkar sehri ilə idraka
birbaşa təsir edir.
Sonralar həmin
əsərə müraciət edən başqa bir rejissor, əsərə
bir başqa nöqtədən yanaşır və tamamilə
fərqli bir sənət nümunəsi yaradır. Daha
başqa bir rejissor isə eyni əsərə bir başqa can
verir. Hər biri bir-birindən fərqli, yeni və daha modern
formada əsərə don geyindirir. Beləcə,
tamaşadan-tamaşaya bir-birinin ardınca müşahidə
aparan və izləyən təfəkkürlər bir-birinin
yenilənmə prosesindən bəhrələnir və bu bəhrə
də özünü mütləq inkişafda tapır.
İflic
təfəkkürün inkişaf etmiş təfəkkürə
yetişməsi, mistik düşüncədə çox asan
və aydın şəkildə ərsəyə gələ
bilir. Lakin belə mövzular mistik əsərlərdə
deyil, real həyatı təcəssüm etdirən və real
həyat içində mistikanı yaradan əsərlərdə
daha canlı təsvir olunur.
Əlbəttə
ki, bunun üçün dünya dramaturgiyasından bir
çox əsərləri nümunə göstərmək
olar. Lakin heç uzağa getmədən, görkəmli Azərbaycan
dramaturqu, xalq yazıçısı Elçinin
yaradıcılığına nəzər salsaq görərik
ki, ədibin "Teleskop" əsəri bu baxımdan
orijinaldır. Yüksək bədii keyfiyyəti və mistik
palitrası ilə seçilən bir sənət nümunəsidir.
Əsərdə müəllifin zəngin qələminin
mistik ruhla dolu yaradıcılıq xəzinəsi çox əfsunlu,
sehirli bir aləm yaradır. Hadisələr müasir və
real həyatı əks etdirir. Ancaq maraqlı burasıdır
ki, klinik ölüm keçirən insanın, əsərin
baş qəhrəmanının yaşadığı hadisələr,
mistik əsərlərdən daha dolğun mistika yaradan səhnələrlə
tamaşaçının diqqətini çəkir, onu öz
ecazkar, sehirli ağuşuna alır...
Tamaşaçını həqiqi mistikaya qovuşdurur.
Əsərin
baş qəhrəmanının düşdüyü vəziyyət
qeyri-adidir. Klinik ölüm zamanı onun ruhu göylərdə
bərqərar olur. Göylərdən teleskop vasitəsi ilə
yerdəki bütün mənzərəni müşahidə
edir, həqiqətləri olduğu kimi görür.
Doğmalarının, öz mənafeləri üçün
ona qarşı göstərdikləri riyakar münasibət,
onu heyrətə salır, dəhşətə gətirir. O,
geri dönməkdən, yenidən öz riyakar əzizlərinin
arasında olmaqdan imtina edir...
Elçin,
insan amilini bu cür gözlənilməz və orijinal hadisələr
əhatəsində təhlil müstəvisinə
çıxararaq, riyakarlıqla səmimiyyət
arasındakı fərqin mahiyyətini çox şəffaf
şəkildə aydınladır və insanın təfəkkür
xəzinəsinə daxil olmuş kirli düşüncənin
süpürülüb atılmasına, onun təmizlənməsinə,
saflaşdırmasına səsləyir. Bununla da müəllif
bildirir ki, yalnız o halda geridə qalmış təfəkkürlə
irəliyə getmiş təfəkkür arasındakı
boşluğu doldurmaq və onları sürətlə
bir-birinə qovuşdurmaq mümkündür. Çünki
sıfırdan vahidə qədərki məsafədə olan
çoxluqlar yalnız saf, sağlam və düzgün
hesablarla doğru nəticəni əldə edə bilirlər.
Eyni zamanda, həmin məsafədəki rənglər
çoxluğunun qarışığında yalnız
harmoniya düz olduğu halda yaradılmış tablo yüksək
dəyərə malik olduğu kimi, insan təfəkküründəki
fəlsəfi mahiyyət də öz harmoniyasına
qovuşarkən, paslı düşüncənin parlaq
düşüncə ilə fərqinin ortadan
götürülməsi baş verə bilir. Parlaq rəng
paslı rəngi dərhal udur və hər ikisinin birləşməsində
əriyən pas, parlaq rənglə qarışaraq yox olur,
ortada yalnız əsrarəngiz parlaqlıq bərq vurur.
Elçin öz təfəkkür arealında cərəyan
edən düşüncələri ilə bizi inandıra
bilir ki, cəmiyyət Qalileyə, Bəhlul Danəndəyə
daha çox inanmalıdır, nəinki "unikal"izmlərə.
Elçin təklif edir ki, Qaliley və Qaliley kimi
düşünənləri anlamaq üçün təfəkkürü
saflaşdırmaq mütləqdir. Elçin
tamaşaçıya çox aydın şəkildə diktə
edir ki, qeyri-xətti variasiyalar, qeyri-səlis mülahizələr,
fikirləri ələdikcə şəffaflar bir tərəfə
seçilir və yerin cazibə qüvvəsi kimi onlar
bir-birini cəzb etməklə təfəkkürü təmizləyə
bilirlər.
İstənilən
nəticəni almaq üçün hər bir ədəbiyyatçı
özünü, uydurduğu minlərlə situasiyalara, hadisələrə,
konfliktlərə, xaosa, bəzən də
çıxılmaz labirintlərə atır. Müxtəlif
personajların xarakterlərini müxtəlif variantlarda
düşünür və düşündükcə də
hər birinin xasiyyətini yaşayır, özünü min
cür möcüzələrlə
qarşılaşdırır, müxtəlif cür hisslər keçirir və sair... Hə nə
olsa da, sonda mükəmməl bir əsər ortaya
çıxarır. Həmin əsərin məzmun mahiyyətini,
bədii səviyyəsini yüksək estetik zövq və dərin
intellektual, fəlsəfi qayə ilə ərsəyə gətirmək,
əsərdəki personajların hər birinin
ayrı-ayrılıqda zəngin koloritini, personajların
xarakterlərinə uyğun olaraq canlı və
inandırıcı şəkildə təqdim etmək
üçün, rejissorlar sanki dünyaya yeni canlı gətirirmişlər
kimi, ümumən tamaşanı əsl mənada doğurlar.
Bu yaradıcı prosesdə həm tamaşa yaradanlar, həm də
onu seyr edənlər tamaşanın istər
yaradıcılıq prosesindən, istərsə də
hazır materialı seyr etdikdən sonra mütləq ki, yenilənirlər.
Bu proses onu göstərir ki, təfəkkürün daha
sürətlə və dolğun şəkildə
formalaşması və inkişaf etməsi üçün ən
sağlam məkan teatr sənəti aləmidir.
Dramaturqun
qüdrəti təkcə maraqlı mövzunu şirin və
oxunaqlı etməklə əsər yaratmaqda deyil, dramaturqun
qüdrəti əsərin dramatizmini səhnənin
bütün tələbləri çərçivəsində
dinamik inkişafla qurmaqda, mövzunun mahiyyətini orijinal
dialoqlarla ifadə etməkdə, monoloqları son dərəcədə
lokanik və məzmunlu cümlələrlə
dolğunlaşdırmaqda və sözün çevik şəkildə
hərəkətə çevrilmə imkanlarını
geniş konturlarla yarada bilməkdədir.
Rejissorun
qüdrəti isə həmin bədii əsəri dərin təfəkkür
süzgəcindən keçirmək, geniş və dolğun
təxəyyüllə yozmaq, ecazkar sehrlə uzun
ömürlü və son dərəcə maraqlı səhnə
həyatı verməkdədir.
Belə əsərlərdən
yaranan tamaşalar, cəmiyyətin təfəkkürünün
inkişaf etməsi üçün geniş meydan yaradır.
Təfəkkürdə
yaranan naqis cəhətlərə gəldikdə isə vəziyyət
belə göstərir ki, həmin cəhətlərin
sağalması və ya aradan qaldırılması
üçün daha böyük mübarizələr aparmağa ehtiyac duyulur.
Çünki təfəkkürdə kök salmış,
sağalması mümkün olmayan həmin naqis cəhətlərin
sağalması mümkün olmadıqda, katakliz baş verir.
Bu kataklizmdən qurtarmağın yollarını da Elçin
"ağıllılar və dəlilər" fəlsəfəsinin
harmoniyasında axtarmağı tövsiyyə edir. "Dəlixanadan
dəli qaçıb", "Mənim ərim dəlidir",
"Şekspir" kimi əsərlərindəki
personajların düşdüyü vəziyyətləri
göstərməklə müəllif fikrə tam
aydınlıq gətirir. Həmin vəziyyətlərlə
müəllif göstərir ki, elmin "xəstəlik"
kimi tanıdığı "dəlilik" fəlsəfəsi,
ən sağlam düşüncə predmeti kimi yararlı ola
bilir. Və yaxud tərsinə,
"ağıllılıq" fəlsəfəsi daha dəhşətli
fəsadlar yarada bilir... Bütün bu gözlənilməzliklər
həyatda mövcuddur və həmin mövcudiyyət səhnə
sənəti dili ilə daha canlı və dolğun şəkildə
izahlandırılır. Sənətkarlar ən çox da
tamaşaçını özünüdərk fəlsəfəsi
qarşına çıxarmaqla, hər şeyi onun öz
ixtiyarına buraxır, həyat fəlsəfəsini dərindən
öyrənməsi üçün ona geniş arena
yaradırlar.
Ona
görə də nəzəriyyə və praktika - təcrübə
göstərir ki, teatr sənətinə təkcə əyləncə
predmeti kimi baxmaq doğru deyildir. Teatr salonu məkanında əsl
idrak və təfəkkür qidası yetişdirilir və
qidalandırma ilə təmin edillir. Bu qida insan təfəkkürünün,
idrakının, zəkasının daima dərinləşməsi
üçün ona güc verir.
Elmi-nəzəri axtarışlar da, praktiki reallıq da sübut edir ki, teatr sənəti həm də təfəkkürün inkişaf qaynağıdır. İnkişaf motivasiyası məhz bu məkanda daha məntiqlidir və burada inkişaf daha güclü cərəyan edir. Bu ecazkar və sehirli sənət, təfəkkürün formalaşması üçün əsas mənbədir. Həmin mənbədən bəhrələnmək, ən çətin həll olunacaq məsələnin belə, asanlıqla cavablandırılmasında ensiklopedik lüğət rolu oynayır. Yazının bünövrəsi əlifba, musiqinin bazası səs və avazdırsa, təfəkkürün zənginləşməsi də ecaz içində durmadan çalışmaqdadır. Bütün möcüzələr yalnız və yalnız zəngin təfəkkürün sehrindən doğulur. Bu sehr isə teatr sənətinin özüdür.
11-16 avqust 2018
İftixar
PİRİYEV
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi
iftihar-piriyev@mail.ru
525-ci qəzet.- 2018.- 31 sentyabr.-
S.7.