Muğam - beşiyimizdən qəbrimizəcən...
Dünyada elə şəhərlər
var ki, musiqi,
səs dedikdə ilk oralar yada düşür. O şəhərlərin
hər daşı, hər qayası, suyu, havası, sanasan, musiqi ilə yoğrulub.
Bir sıra
ad sadalamaq olar dediyim bu səsli-sədalı
şəhərlərə misal kimi. Amma mənim üçün bu siyahıda Azərbaycanın sənət
beşiyi, ən gözəl güşələrindən
biri olan Şuşa şəhəri
birinci yerdədir. Muğam dedikdə elə ilk yada düşən bu şəhər haqqında
bunu da eşitməmiş
deyilik: “Şuşada bələkdəki körpələr
də muğam üstə ağlardılar”...
Onda hələ
dünyadan hali olmayan uşaq idim. Dumanlı xatırlasam
da, siqaretdən bığları saralmış
o, ağ saqqallı, nurani babamın ayaq altında qalan payız yarpaqları təki xışıldayan
radiosunu xatırlayıram.
Uçuq-sökük binanın balkonunda
hər səhər qırmızı, fənərli
radiosunu qoşar, çayından qurtumlayıb,
papirosundan dərin bir qüllab vurub fikrə gedərdi. Radiodan avaz yayılırdı:
“Havalansın Xanın səsi,
Qarabağın şikəstəsi”
Sonra yavaş-yavaş
digər yaşlılar
da buxarı papaqlarını taxıb,
həyətə yığışar
və muğamlara birlikdə qulaq asıb gəncliklərindən
danışardılar. Biz uşaqlar üçünsə
onların danışdığı
qəhrəmanlıqlar maraqlı
gələrdi. Öz aramızda
babalarımızı yenilməz
qəhrəman kimi təqdim edərdik.
Ümumilikdə bu mənzərələr
çox xoşuma gəlirdi. Xüsusən babamın radioda
muğam dinləməsi.
Elə bilirdim ki, radio da bir evdir,
balaca adamların evi. Düşünürdüm ki, onun içində kimsə var və oxuyan
da elə odur. Həmin o radio evimizin çardağında
indi də qalır. Amma təəssüf ki, daha muğam
sədası gəlmir.
Çünki o sənətkarların “o evdə yaşamadıqlarına”
inanmayacaq qədər
böyümüşəm.
Ümumiyyətlə, sənət müstəvisində
dünyada müqəddəs
saydığım iki
nəsnə var. Biri söz, digəri isə səs. Səs dedikdə
yəni musiqi. Musiqi nədir? İncəsənətin bir növü.
Başqa
cür nədir?
Həyat.
Bəli, məhz həyat. Biz həmişə ruh halımızdan asılı
olaraq dəyişkən
musiqilər dinləyirik.
Musiqi bir zövqdür. Musiqi mənim üçün həm də insanın intellektini müəyyən etmək
üçün vasitədir.
Yəni bir növ, dostunuzu
göstərib kimliyinizi
bildirmək kimi.
Dinlədiyin musiqini de, bilim
kimsən.
Dahi Üzeyir bəy də əsas muğam dəstgahlarımızın
psixoloji-emosional təsirlərindən
söz açıb,
“Rast” muğamının
insanda mərdlik, fərəh, gümrahlıq,
“Şur” muğamının
şən əhval-ruhiyyə,
“Segah”ın məhəbbət,
“Çahargah”ın həyəcan...
verdiyini qeyd edib...
Qayıdıram o uçuq-sökük binanın
muğamlı günlərinə. Babamın o muğamları
dinləyərək fikrə
getməsinə. O günlərdən
yadımda çox ifalar qalıb. O radiodan, vallardan nə gəzişmələr,
nə zəngulələr
eşitmədim mən?!
Cabbar Qaryağdıoğlunun, Seyid
Şuşinskinin, Əbülhəsən
Xanın, Xan Şusinskinin, onlardan sonrakı ustadların misilsiz ifaları köçdü yaddaşıma.
Onların radionun içində olduğunu sandığım
günlərdən həmişə
mənə həyatları
və özləri maraqlı olub. Xalq mahnılarımızı
məxsusi bir şövqlə oxuyan Xan Şuşinski necə olurdu ki, bu cür
səslə dillənirdi?
Bunları ən çox ona görə düşünürdüm ki,
öz səsim yox idi. Gözümü açanda ətrafımda
hər kəsin oxuduğunu görüb də oxuya bilməməyim
qısqanclıq hissi doğururdu məndə.
Deyilənlərə görə, böyük
xanəndələr səsini
qorumaq üçün
ziyanlı yeməklərdən
imtina edirmişlər.
Cabbar Qaryağdıoğlunun sənət
keçmişinə baxıram,
bir sözünə rast gəlirəm və sənətin, musiqinin, muğamın aliliyini, bəşəriliyini
sümüklərimə qədər
hiss edirəm.
“Mən əlli yaşıma qədər evlənmədim ki, səsim batar”. Axı sənət həm də imtinadır...
İndi hərdən yaşlı insanlar öz dövrlərini, yaşam şəraitlərini xatırlayıb
köks ötürəndə
nədənsə düşünürəm
ki, kaş mən də o günlərdə yaşayaydım. Əvvəllər bunu anlamırdım, qəbul etmirdim. Amma bu yaxınlarda bir çəkməçinin
yanına gedəsi olmuşdum. Mən içəri girəndə
eynəyini burnunun üstünə salıb,
isti bir təbəssümlə: “Xoş
gəlmisən, ay bala”
deyən o qoca çəkməçinin radiosundan
gələn səs:
“Vətəni sevməyən
insan olmaz,
Olsa da o şəxsdə vicdan olmaz”
- oxuyan xanəndənin
ifası o dəqiqələrdə
qarışıq düşüncələrdən
yorğun düşən
zehnimin, ruhumun qidası oldu.
Görkəmli xanəndə Xan Şuşinskinin oxuduqları
isə mənə ayrı bir zövq
verir. Sanki onun
avazı daha yaxındır ruhuma.
Dilimin əzbəri olan xalq mahnıları
- “Qəmərim”, “Şuşanın
dağları”, “Ay gözəl”,
“Məndən gen gəzmə”,
“Al yanağında”, “Dağlarda
çiçək”, “Gözəl
yarım”, “Ölürəm,
a ceyran bala” mahnıları musiqi dünyamda fərqli bir yer tutub.
Hərdən mənə “sən qocalmısan, bu nədi - ancaq muğama, xalq mahnılarına qulaq asırsan?!” deyə irad tutan adamların
qarşısında susuram. Çünki həqiqətən bunun sirrini bilmirəm. Bəzən bu iradlara cavab
kimi, böyüdüyüm
mühitin təsirini əsas gətirib, yaxamı qurtarmağa çalışıram. Sonra da imkan tapıb Qədir Rüstəmovun ifasında “Sona bülbüllər”i dinləyirəm.
Macalım lap gen olanda
başqa xanəndələrimizi
də.
Muğamın işığı, istisi
ədəbiyyata da yansıyır. Azərbaycan ədəbiyyatında muğama aid çox əsər yazılıb.
Onun təqdimatını,
təsvirini Nizami Gəncəvinin “Xosrov və Şirin” poemasından Nəsimin qəzəllərinə, Bəxtiyar
Vahabzadənin “Muğam”ına qədər bir çox ədəbi nümunədə
görə bilərik.
Bu gün
muğamın yaşaması, yaşadılması, dünyaya çıxarılması təqdirəlayiqdir.
Azərbaycan dövlətinin bu yöndə
həyata keçirdiyi tədbirlər sevinib qürurlanmağa əsas
verir.
Orxan
SAFFARİ
525-ci qəzet.- 2018.- 1 dekar.- S.24.