Hünərin varsa, utan
Çağdaş
italyan nəsrinin parlaq nümayəndəsi Alessandro Piperno
(1972) “Ən bəd niyyətlə”, “Xatirələrin munis
alovu”, “Gerçək həyat hekayələri”, “Yaddaşa
qarşı”kitablarının müəllifidir.
İtaliyanın (“Viareco”, “Kampyello”, “Streqa”), Fransanın
(“Ən yaxşı kitaba görə”) nüfuzlu ədəbi
mükafatlarını qazanıb. Təqdim olunan esse
yazıçının “İctimai bəlalar” kitabından
götürülüb.
Seyfəddin
Hüseynli ruscadan çevirib
İbtidaidə oxuyuram. Nasistlər doluşur
sinifimizə. Əmr edilir ki,
şalvarımı aşağı salım. Yəhudi ənənəsincə
sünnət olunduğumu oradakıların hamısı
görüb-bilməliymiş... İllər boyu
eyniyuxu. Son dərəcə də ibrətamiz
məzmunlu. Hətta Freydin ən
yorğun-arğın ardıcılı da, yəqin ki, bu
yuxudan vaz keçər, onu gəldiyi yerə yollayardı.
Məndəki bu yazıqlıq duyğusu
baxdığım saysız filmlərin, oxuduğum
kitabların təsirilə güclənib. Bu yuxu əhvalatında mənim özümə aid
yeganə cəhət hər dəfə oyananda keçirdiyim
xəcalət hissidir.
Zamanın məni illərin o tayına uçuran
xalçası uşaqlıq çağlarımdakı
yatağıma enir. Bir qış günüdür. Dərsdən yenicə gəlmişəm, yeməkdən
sonra yorğanın altına girmişəm ki, nahardan
sonrakı istirahətin həzzini dadım. Rahatlığımı pozmaq vəzifəsi bu
gün anamın öhdəsinə düşüb (burası
yuxu deyil). O acıqlanıb. Görünür,
qalxmalı olacağam. Elə bu dəqiqələrdə
xalıyamayanla onun əziz-xələf şagirdi olan oğlu
bizə gəlməlidir. Məni
çarpayıda uzanıb-genələn görsələr, nə
fikirləşərlər? Hə, günümə
baxın mənim: hüznlü neorealist nəzərlərimlə
xalıyamayanın və oğlunun işini seyr etməkdəyəm.
Bədənimdən gizilti keçir, alayuxulu,
üstəlik, nədənsə narahatam.
İllər
keçdikcə zamanın uçan xalçası köhnəlib
üzüldü.İndi onu ancaq həmin xalıyamayanın
oğlu - atayolunun davamçısı abıra sala bilər...
Milanın “Linate” hava limanında taksi növbəsinə
durmuşam.
Seqrateyə, “Mondadori”nin redaktorları
iıə görüşə gedirəm. Həyəcanlıyam.
Hava limanından yaxınlıqdakı Seqrateyə
taksiylə qəpik-quruşluq yoldur. Seqrateyə
getməli olduğunu eşidəndə taksiçinin necə
reaksiya verəcəyini aydın təsəvvür edirəm.
“Seqrateyə? İki saat sərasər
burda gözlə ki, bəlkə şəhərə gedən
sanballı müştəri götürəsən,
axırı da belə!” Növbəm
çatır, sonrakı maşın mənlikdir. Ləng tərpənib taksiçini gözdən
keçirirəm. Əlləri tatuajlı
bir oğlandır. Növbəmi yapon ər-arvada
verirəm - salamatı budur. Belə... Sonrakı
taksiyə boylanıram. Kaş ki qadın olaydı,
yaşlısı lap yaxşı... Amma yox, deyəsən,
bugünə qadın sürücü qalmayıb. Daha dörd maşını buraxıram. Elə
bu məqamda ağlıma sadə olduğu qədər də
dahiyanə bir fikir gəlir: “Niyə piyada getmirəm ki?” Vaxtım - itinə tök. Əllərim
- bomboş.Hava da, Milan iqlimincə, gözəl. Şəhərkənarı yolla 5 kilometrlik gəzinti
isə sağlamlıq üçün çox
faydalıdır. Hər şeyə
hazıram, təki taksiçinin o qınaq yağan, o məyusluq
dolu, məni dəhşət utandıran baxışlarına
tuş gəlməyim.
Milenaya bir məktubunda Kafka məhz belə xəcalət
hissindən söz açır. Bir gün səhər-səhər
yazıçı öz otağında sakitcə yemək
yeyirmiş. Ovqatı yaxşıymış: bayırda
Praqa qışı cövlan edir, o isə isti otaqda oturub. Birdən pəncərədə şüşəyuyan
onun diqqətini çəkir. O andaca iştahı
qaçır: özünün bu tox-rahat halına görə
xəcalət çəkir. Elə
utanıb-sıxılır ki, daha masadakı
qab-qaşığa əl vurmağa ürəyi gəlmir.
Bu mənə anamı, həmin
xalıyamayanın dilə gəlməyən
qınaqlarını xatırlatdı.
Utanc hissinin Yer üzündəki ən
dağıdıcı qüvvə olduğunu anlamaq
üçün görkəmli antropoloq-filan olmaq lazım
deyil. Adəmlə
Həvva almanı dişləyən kimi ayıb yerlərini
örtməyə can atıblar. Qardaşını
qətlə yetirən Qabil xəcalətindən yerə girmək
istərdi - başqa heç nə. Yəhuda,
aldığı pulla yenə qazanc eləmək əvəzinə,
qaçıb getmişdi özünü asmağa. Adam arasında valideynindən şillə yeyən
uşaq, ağrıdan daha çox, aşağılanmaqdan
doğan hıçqırıqlarını boğmağa
çalışır.
Nədir axı utanc hissi? Yandırıb-yaxan
gizlənmək arzusu. O andaca yox olmaq, ən azı,
başqa bir yerə yayınmaq istəyi. Xeyli səthi
təqdimat oldu. “Xəcalətin ümumbəşəri
tarixi” mövzusunda ayrıca əsər yazmaq olar. Ancaq bu
işin də qəliz tərəfi var: bəzi məfhumlar
davamlı istifadə üzündən əməlli-başlı
korşalıb. Utanc, Günah, Qanun, Cəza və sair. Bu məfhumlara,
ənənəvi qayda üzrə, “Siz” deyə müraciət
olunur, onlarla ünsiyyətdə “sən”ə keçsən,başın ağrıyar.
Beynimdə
bu söhbətə dəxli olan bir yığın ad var: Po,
Bodler, Dostoyevski, Coys, Prust, Bekket, Zvevo, Kamü, Qadda, daha kimlər...
Maraqlıdır: burda məsələyə qürur da
qarışırmı, onları birləşdirən sırf
utanc hissinə münasibətdəki yekdillik deyilmi?
Nitsşe
yazırdı: “O adamı sevirəm ki, bəxt üzünə
gülüb əli gətirəndə bundan utansın,
özündən şübhələnib
düşünsün: “Mən buna layiqəmmi, bəlkə
bir fırıldağım var...” (“Zərdüşt
belə deyirdi” - tərc.).
Rola girməkdən
utanan aktyorları, uğur qazanmış olsalar belə, kələklərinin
bir gün üzə çıxacağını
düşünəndə quruyub qalan iş adamlarını
necə alqışlamayasan?! Batinindəki qorxunu
özünüdərkin istinad mənbəyi kimi qəbul edənləri
alqışlamayaqmı?
Cavanlığında Marsel Prust yerli-yersiz hey
utanıb-sıxılarmış. Homoseksual, bir tərəfi
yəhudi, işsiz-gücsüz, ancaq varlı, əsilzadə
olduğu üçün xəcalət çəkirmiş.
Təsəvvür edin: Prust “İtirilmiş vaxtın axtarışı”na məhz onda girişib ki, yaza biləcəyi əsas
mövzunun yalnız öz həyatı - bütün o
utandığı hallar olduğunu, nəhayət, anlayıb. Ancaq yazıçı, yenə də öz altereqosu
- “ikinci mən”i sayəsində, şəxsi qənaətincə
ayıb sayılan homoseksuallığa, yəhudiliyə, ictimai
mövqeyə aid məqamları seçib kənara qoya bilib.
Bəs öz yaraşıqsız görkəmindən
utanan Tolstoya nə deyək? Bəxtinə dahilik düşənin
sıxıntısına bax! Avtobioqrafik əsərində
(”Uşaqlıq”- tərc.) yazır: “Tez-tez məyusluğa
qapılırdım, fikirləşirdim, bu cür enli burnu,
qalın dodaqları, xırdaca boz gözləri olan mənim
kimi birisi dünyasında xoşbəxt ola
bilməz; Tanrıya yalvarırdım ki, möcüzə
göstərib məni göyçək bir oğlana döndərsin,
o an nəyim vardısa, gələcəkdə də nəyim
olacaqdısa, hamısını göyçəklik xətrinə
qurban verərdim”. Nəcib qəlblə nataraz
görkəm arasındakı uyğunsuzluğu anlamaq əzabı
deyildimi Tolstoyu Pyer Bezuxovla Konstantin Levini bu cəhətdən
mükafatlandırmağa sövq edən?
Bir
neçə il əvvəl Alber Koenin
öz anası haqqında kitabını oxumuşdum. Sentimentalizm püskürən belə kitablar mənə
sarsıdıcı təsir göstərir (Hə, hə, mən
Edqar Allan Ponun sevdiyi oxuculardanam, “daha bir də” ifadəsini
görən kimi boynunu bükənlərdənəm). Koen yazır ki, bir gecə anam dostlarımgilə zəng
vurub məni xəbər aldığı üçün ona
bərk hirslənmişdim. “Bu sarsaq hirsin səbəbi
nə idi? - Koen illər sonra özü-özündən
soruşur. - Yəqin ki, həmin savadlı zırramaların
telefonda onun avam, naqis fransızcasını eşitmələrindən
utanmışdım. Anamın o avam, naqis
fransızcasını daha bir də eşitmərəm mən...”
Həddən artıq qayğıkeş valideynlərin
övladları tez-tez beləcə utanmalı olurlar.İllər
keçir, həmin utancın yerini vicdan əzabı tutur. Özlüyündə
bu da xəcalət duyğusudur. Amma bu
duyğu ömrünün sonuna qədər adamdan əl
çəkmir. Bir vaxt Koen öz
anasının danışığından utanırdısa,
indi ondakı utancına görə xəcalət çəkir.
Dövrə qapanır.
Bizə birbaşa dəxli olmayan məsələlərdən
qaynaqlanan, xüsusi növ utanc da var. Adətən, hansısa
dəhşətli səhnə, misal üçün, bir
qızın qəza nəticəsində əzilib yumağa
dönmüş maşında sıxılıb qalması bu
cür hiss oyadır.
Primo Levi “Atəşkəs” romanında rus əsgərlərin onların olduğu ölüm düşərgəsinə gəlişinibelə təsvir edir: “Onlar bizimlə kəlmə kəsmədilər, heç salam əvəzi gülümsəmədilər də; mərhəmətdən çox, utancaq bir təmkin onların dodaqlarını möhürləmiş, baxışları ölümün mənzərəsinə dikilmişdi. Bu hiss bizə tanış idi: hər dəfə seleksiya əməliyyatından sonra, gözlərimiz önündə alçaldılan başqaları ilə birgə özümüz də təhqir olunanda biz də eyni hissi keçirmişdik”. “Boğulanlar və qurtulanlar” kitabında Primo Levi utanc hissinə bütöv bir fəsil ayırıb, intiharın astanasındakı insana xas kədərlə, sağ qalanların ölənlərə münasibətdə duyduğu dərin xəcalətdən söz açır: “Başqasının yerinə yaşadığın üçün xəcalət çəkirsən? Həm də səndən qat-qat nəcib, həssas, müdrik, gərəkli birinin yerinə! Həyata daha çox haqqı çatan bir adamın yerinə!.. Əksərən pis adamlar - xəbislər, qəddarlar, heyvərələr, “boz bölgə”yə aid satqınlar, xəbərçilər qurtuldular. Ölən elə yaxşılar oldu”.
Vinfrid Zebald “Austerlits” romanında Mərkəzi Avropadan olan, 40-cı illərin əvvəllərində uelsli bir ailənin oğulluğa götürdüyü yəhudi uşağın başına gələnlərdən yazır. Artıq böyüyəndən sonra həmin oğlan bir gün London metrosunun “Liverpul-strit” stansiyasında özünün əsl mənşəyini öyrənir. Onu xəcalət bürüyür. Deməli, Levi sağ qalanların ölənlərin xatirəsi önündə utancını üzə çıxarır, Zebald isə almanların dünya qarşısında xəcalətini ortaya qoyur.
Son vaxtlar dəfələrlə olub ki, Parisdə, ya da Londonda taksiçilər (Hə, onlar məndən əl çəkmirlər ki) haralı olduğumu bilən kimi bic-bic gülümsəyib, italyan siyasətçilərin şəhvani şücaətləri barədə suallar veriblər. Belə suallar heysiyyətimə toxunur, söhbətdən yayınmaqla həmin taksiçiyə anlatmağa çalışıram ki, bu məsələlər onluq deyil, yaxşı olar, yola baxsın, çaşmasın. Nədir bu? Vətənsevərlikmi? Qətiyyən. İtalyan olmaqdan utanmaqmı? Heç dəxli var?! Əslində isə, bizim siyasətçilərin cinsi həyatına münasibətdəki kobud söhbətlər, bunların məğzindəki ictimai əxlaqsızlıq və şəxsi sıxıntılar məndə ikrahqarışıq şəfqət oyadır (Başqa nə hiss edə bilərəm? Axı hər dəfə qapının zəngi səslənəndə canıma qorxu düşür ki, bəlkə polislərdir, hansısa cinayət bəhanəsilə məni tutub aparmağa gəliblər!)
Belə görünür ki, yanlış tərbiyə olunmuşam: abırsızlaşmış güc və səlahiyyət sahiblərinin ötəri xəcalətini hardasa anlasam da, həqiqətpərəstlərin hikkəsi heç cür mənə çatmır.
Burası da var ki, indi dünyada güc sahiblərinin utanc duyduqları andakı çəkingən, çox zaman da gülməli davranışları elə də təəccüb doğurmur. Utancın birmənalı və sərt tələbləri var. Hökmranlıq əzminə zidd olan başlıca duyğu utancdır; utanmaq zəiflik deməkdir.
Bəs utanc hissindən azad olmaq nə dərəcədə vacibdir? Düzgün yoldurmu bu? Sağlam fikirdirmi? Məntiqidirmi? Utanmaq bilməyən insan nə cür bir varlıqdır? “Utancdan azad olmaq” nə deməkdir? Ayıb hərəkətlərə yol verməməkmi? Yoxsa belə hərəkətlərdən utanmamaqmı?...
İndi məni üzrlü sayın. Qalxmalıyam. Evdə usta var, duşu düzəldir. Birdən gəlib görər ki, burda yazı-pozuyla məşğulam, bu düşük peşəm üzündən biabır olaram.
Alessandro
PİPERNO
Sim-sim.az
525-ci qəzet.- 2018.- 1 dekabr.- S.19.