Xalidə Ədib Adıvarın "Xəndan"ı:
qadının özü və sözü
Qadın...
Bütün dövrlərin açılmamış sirr
küpü, çözülməmiş düyünü... Eşqdir qadın, nifrətdir həm də.
Huzurdur, həm də təhlükə... Necə
demişdilər, elə sevər ki, qadın, sanarsan heç
getməyəcək, elə gedər ki, bircə anın
içində, sanarsan, heç sevməmişdi.
Qadınlar da fərqlidir, qadın da.
Gözəl sevər, sahiblənər, ən ilıq, ən
məhrəm duyğuları yaşadar. Bədənini
də, ruhunu da önünə sərər xalça əvəzi.
Amma eyni ehtirasla da nifrət edər qadın.
Onun qəzəbi, kini vulkan əvəzi
püskürər toxunduğu həyatlarda. Bütün hissləri ən ucda, doya-doya yaşayar
qadın. Bir o qədər də
gücsüz, itaətkar, qorxaqdır. Bilinməz ki,
kimdir, nədir...
***
"Qadınlar sadəcə bal deyil, zəhər təsiri
də göstərərlər". Türk ədəbiyyatının
görkəmli qadın yazarlarından Xalidə Ədib
Adıvar belə demişdi. Özündən
sonra iyirmidən artıq roman, hekayə, pyes, xatirə
kitabları, tərcümələr, polemik yazılar
qoymuş xanım yazıçı özünün əzmkar,
cəsarətli qələmi ilə seçilirdi.
Onun imzasıyla ilk tanışlığımız
"Atəşdən köynək" əsəri ilə
olmuşdu. Hələ onda bir qadın qələmindən
görməyə alışmadığımız cəsarətə
heyrət olmuşdum. Ondan sonra oxuduğum
hekayələr və digər yazılar da Xalidə Ədibin
fərqliliyini ortaya qoyurdu. Tərcümeyi-halına
nəzər saldıqda isə onun bu cəsarətinin, əzminin,
mübariz ruhunun ailəsindən, mükəmməl təhsilindən
və yaşadığı, fəaliyyətdə olduğu
mühitdən qaynaqlandığını görürük.
Müasir
Türk ədəbiyyatının seçilən
imzalarından olan Əlif Şəfəq onun haqqında
yazır: "Mübariz, intizamlı, məhsuldar və əzmkar
idi. Qadınların ənənəvi rollar
çərçivəsinə salındığı bir
dövrdə patriarxallığı qəddarcasına ittiham
eləyən yazılar, ədəbi mühitdə dalbadal
böyük səs-küyə səbəb olan romanlar qələmə
aldı. Mitinq meydanlarında natiq,
universitetdə müəllim, Məclisdə müstəqil
millət vəkili kimi oxucularının qarşısına
çıxdı. Qanunları kişilərin
müəyyənləşdirdiyi bir dünyada ilbəil
mövcud olmağı bacardı. Özündən
sonra nəhəng bir fikir mirası qoydu".
Xalidə Ədibin romanlarında daha çox toxunduğu
məsələlərdən birincisi Şərq-Qərb və
köhnəlik-yenilik mövzusudur. Qərbə meyillilik,
şübhəsiz, modern Türk romanının təməl
mövzularından biridir və Şərq-Qərb arasında
qalan cəmiyyətin, fərdlərin vəziyyəti xanım
yazarın əsərlərində də çox önəmli
bir yer tutur. Xalidə Ədib Adıvarın əsərlərini
"Şərq və Qərb məsələsi" etibarıyla
təhlil edən İnci Enginün yazır ki, əsərləri
xronoloji olaraq bir bütün halında öyrənərkən
əvvəllərdəki bəzi istisnalara rəğmən,
onun Şərq və Qərb mədəniyyəti sintezini
müdafiə etdiyini görürük.
Digər tərəfdən "qadın" Xalidə
Ədibin demək olar ki, bütün romanlarındakı təməl
mövzularından biridir. O, qadın haqqında
düşüncələrini bilavasitə həyatı ilə
də əlaqələndirib, əsərlərində
yazdıqlarını daha da qüvvətləndirib.
Xalidə Ədib cəmiyyətin təməl olaraq
gördüyü qadın məsələsinə ictimai məzmunlu
əsərlərində daha çox toxunmaqla qadına
yüklədiyi məsuliyyəti artırır. İlk romanlarından fərqli
olaraq, fərdiyyəti və ehtiraslı eşqi ilə yer alan qadının daha sonrakı romanlarında cəmiyyətlə
münasibətləri təhlil edilir. Xalidə
Ədib həm passiv Şərq qadınını, həm də
feminist düşüncəli Qərbdən gələn
analığını və qadınlığını
unutmuş, kişiyana xarakterilə önə çıxan
qadını ittiham edir. Beləcə,
olmalı olan qadın tipi Şərq qadınının şəfqət
və sevgisi ilə qərbli qadının özgüvənini
birləşdirən və cəmiyyətdə, ictimai həyatda
kimliyini itirmədən öz ayaqları üstündə dura
bilən qadındır.
O, demək
olar ki, bütün əsərlərində öz həmcinslərini
ittiham edir, hətta ətrafındakı uğurlu
qadınları belə görməzdən gəlir. Onun
qadın başda olmaqla, öz ətrafı və ətrafındakı
insanlarla bağlı müşahidələri ilk
romanlarından olan "Bənövşəyi
sarmaşıqlı ev" adlı
romanında əks olunur. Hətta həyatının
bir dönəmi ilə bağlı dürüst məlumatları
ədəbiyyatçılar məhz bu romanından alıblar.
Həyatında da qadınlardan daha çox kişilərin
çevrəsində olan xanım yazar öz həmcinsləri
ilə bağlı müşahidələrini əsərlərində
ümumiləşdirir. Özü də qadın olduğu
üçün bəlkə də bu, onda daha uğurlu
alınıb.
Xalidə
Ədib Adıvarın ilk dövr romanlarında təməl
mövzu kimi seçdiyi "ehtiraslı eşq", niyəsi
sorğulanmayan, qarşısı alınmayan, bir
qadının xoşbəxt olmağı üçün
vacib olan bir duyğu kimi təqdim edilir... Ancaq bu
eşqin doğru şəkildə yaşana bilməsi
üçün bir evliliyin olmasının vacibliyi də
romanlarında vurğulanır. Bunlar
eşq və evliliyin birgə qələmə
alındığı və hər ikisinin birlikdə
ucaldıldığı romanlardır.
***
Xalidə Ədib Adıvarın bütün bu məsələləri
ümumiləşdirdiyi romanlarından biri, şübhəsiz
ki, "Xəndan"dır. Bu romanla, həmçinin,
müəllifin öz həmcinsləri haqqında
düşüncələrini daha geniş və dəqiq
şəkildə öyrənmək mümkündür.
1912-ci ildə,
Xalidə Ədibin 30 yaşında qələmə
aldığı və ilk dəfə "Tanin" qəzetində
hissə-hissə yayımladığı romanda gənc
qadının sevgi, depressiyaya aparan yol, depressiya və
sıxıntıları mövzu olaraq seçilib. Müəllif burada romanın adını
aldığı obrazı - Xəndanın bir şəxsiyyət
kimi özünü tapmağını, onun timsalında XX əsrin
əvvəllərindəki gənc qızların həm
psixoloji, həm də sosial kimliyini əks etdirir.
Nəsr əsərinin əsas özəlliklərindən
başlıcası onun təhkiyəçisidir. Hadisələrin
birinci şəxsin dilindən təhkiyəsi oxucu ilə
qarşılıqlı əlaqədə daha uğurlu hesab
olunur. Bəzi əsərlərdə isə
danışan nə müəllifdir, nə də hansısa
obraz. Orada hər kəs danışır.
Hərə öz hisslərini, düşüncələrini
elə öz dili ilə ifadə edir. Bu,
oxucunun onları daha yaxından tanımasına, özünü
də sanki hadisələrin içində imiş kimi hiss etməsinə
yardımçı olur.
Xalidə Ədib bu təhkiyə növünün ən
uğurlu variantlarından birini məhz "Xəndan"
romanında işləyib. Roman obrazların
bir-birinə ünvanladıqları məktublardan ibarətdir.
Əsərdə
Rafiq Camaldan Sərvərə 22, Rafiq Camaldan Nərimana 3, Rafiq
Camaldan Camal bəyə 3, Nərimandan Rafiq Camala 8, Xəndan Nərimana
3, Xəndandan Hüsnü Paşaya 10, Sərvərdən
Rafiq Camala 13, Hünü Paşadan Xəndana 3, Rafiq Camala Həkim
Şedən 2, Camal bəydən 1 məktub və 1 teleqram
olmaqla ümumilikdə 66 məktub var. Bu məktubların mərkəzində
isə Xəndan dayanır.
Müəllif əsərdə oxucunun
qarşısına iki fərqli qadın tipi
çıxarır.
Bunlardan biri Nəriman, digəri isə Xəndandır. Bir-birini candan
artıq sevən bu qadınlar əslində, bir-birinin tamamilə
əksidirlər. Nəriman xoş xasiyyətli,
itaətkar, evcil, ailəcanlı, son dərəcə adi bir
qadındır. Ancaq onun bu adiliyində də
bir ucalıq var. Çünki qəlbində tamaha, nəfsə,
paxıllığa, üsyana, hiyləyə, kinə aid
heç bir şey yoxdur. Böyük
arzulardan, sonsuz istəklərdən tamamilə uzaqdır.
Ailəsinə, ərinə, övladına
qarşı davranışlarında, sevgisində tipik şərqli
qadını xatırladan Nəriman xoşxasiyyəti, səmimi
və təmiz insanlığı ilə özüdür.
Gələcək əri Rafiq Camal dostu Sərvərə
yazdığı məktubunda nişanlısı Nərimandan
bəhs edərkən onu "Həyatı işgəncə,
burulğan, od-alov eləyən qadınlardan özünü
tamamilə uzaqlaşdıran sadə və səmimi
qız" kimi təqdim edir.
Öncə
atasının, sonra isə ərinin sadiq köləsi
olmağa hazır, öz şəxsiyyətini onların
kölgəsində gizləyən, varlığını ərinin
vasitəsilə ifadə etməyə alışmış Nərimandan
fərqli olaraq, Xəndan öz ayaqları üstündə
dayanmağı bacaran, gənc yaşına rəğmən,
dünyanı, insanları olduğu kimi analiz etməyə
qadir qadındır. Sanki Xəndan Nərimanın
çatışmayan bütün xüsusiyyətlərinə
güzgü tutur, öz varlığı ilə onun
varlığını tamamlayır. Öz
inadkarlığı, dik duruşu, sərtliyi ilə dişi
canavarı xatırladan Xəndan özünəməxsusdur,
orijinaldır. Onu hər kəsdən fərqləndirən
isə beyni, ağlıdır. Xarici
görkəmcə heç də diqqətçəkici
olmayan, hətta ətrafındakı çox insanın
çirkin olaraq gördüyü Xəndanı cazibədar edən
də məhz bu ağlı, mədəniyyəti, zəngin
dünyagörüşüdür. Fəlsəfə,
ədəbiyyat, sənət söhbətlərində
rahatlıqla kişilərlə müzakirələrə
qatıla bilən, öz fikirlərini aydın və səlis
şəkildə ifadə etməyi bacaran Xəndan öz
dövrünə görə "kişilərin
ixtiyarında olan elm anbarını deşməyi
bacarmış nadir qadınlardandır".
Ta qədimdən
gələn "ideal qadın" və "cariyəlik"
fərqi Xalidə Ədibin bir çox romanı kimi burada da
ön plana çəkilir. İdeal qadınlar nə
qədər ağıllı, əzmkar, təmkinli, vətənpərvər,
öz şəxsiyyətlərini təsdiqləmiş
qadınlardırsa, cariyəlik ənənələrini davam
etdirən qadınlar bütünlüklə kişilərdən
asılı, itaətkar, mütidirlər. Bu
qadınlar xarakter etirabilə də inkişaf etməmiş, məhduddurlar.
***
Bəs kişilər? Kişilər bu qadınlardan hansına üstünlük verir, həyatlarında istəyirlər? "Xəndan" romanının yazılmağından 116 il keçməsinə baxmayaraq, kişilərin qadınlara olan indiki münasibətini orada da görə bilirik. Romanda Rafiq Camalla təmsil olunan kişilər, bir dilemmayla üzbəüzdürlər: onlar bir tərəfdən Nəriman kimi müti, onlara heyranlıq duyan, saf, passiv, ərinin həyatında "barmaq uclarında yaşayan" qızlarla evlənmək istəyir, digər tərəfdən isə evləndikləri qadınlardan aktivlik, zəngin dünyagörüşü tələb edir, mədəniyyət, ədəbiyyat, siyasət, sosial mövzularda rahat söhbət etmək istəyirlər. Evlənərkən bunları nəzərə almayan kişilər isə bir müddət sonra darıxır, qadınına qarşı hər cür həyəcanını, marağını və ehtirasını itirirlər. Çünki bu cür qadınlar həmişə eynidirlər. Onların bütün hadisələrə qarşı reaksiyaları da eynidir. Bu isə kişiləri bezdirir. Darıxan və dünyasında böyük boşluq yaranmış kişilərin həyatına isə həmin məqamda Xəndan kimi qadınlar daxil olar. Bu qadın Nəriman kimi qadınların ziddi, əksi kimi deyil, onun tamamlayıcısı kimi gələrlər. Hər ikisinin kişinin həyatında öz yeri var. Kişi hər ikisini sevər. Amma bu sevgilər bir-birindən tamamilə fərqlidir. Romandakı Rafiq Camal da onları bir-birindən fərqləndirmir, bir-birinin tamamlayıcısı kimi qəbul edir. Nəriman itaət edir, Xəndan yönləndirir, ağıl verir. Biri arvad, uşağına ana, digəri isə fikirdaş, yoldaş, dost olur. Birinin "bədəninə", digərinin "beyninə" ehtiyac var.
Rafiq Camalla Nəriman sevgisi romantik eşq və sevgi dünyasını ortaya qoyur. Onların münasibəti tamamilə hissə, duyğuya söykənib, ürəkdən qidalanır. İnsan ürəklə etdiyi hər işdə səmimidir.
Rafiq Camalın Xəndana heyranlığı isə öncə beyindən, ağıldan gəlir, sonra isə bütün varlığına hakim kəsilir. Bu sevgi intellektuallıqdan doğur desək, heç də mübaliğə etmiş olmarıq. Amma onun da son dayanacağı ürəkdir.
Qəribədir ki, ən çox acı çəkən, əzablara düçar olan da məhz Xəndan kimi qadınlardır. Çünki onlar çox bilirlər, hadisələrə hər tərəfdən baxmağı bacarırlar, realistdirlər. Nəriman kimi qadınlar isə xəyallarında qurduqları dünyada xoşbəxtdirlər.
Romanın nə qədərinin müəllif təxəyyülü, nə qədərinin həqiqi həyat hekayəsi olduğunu söyləmək çətindir. Ədəbiyyatşünasların böyük əksəriyyəti Xalidə Ədib Adıvarın bütün romanları arasında "Xəndan" romanının daha çox avtobioqrafik cizgilərə malik olduğunu iddia edirlər. Burada yazıçının ilk ailə həyatından izlər də görünür. Yəqin ki, Xalidə Ədib də Xəndan kimi bütün ömrü boyunca "ideal qadın" olmağın əzablarını yaşayıb. Tədqiqatçı Yaqub Qədri Qaraosmanoğlu "Gənclik və ədəbiyyat xatirələri" kitabında həmin romanın avtobioqrafik olduğunu deməklə yanaşı, "Sən demə, Xalidə Ədib Adıvar da Xəndan kimi bədbəxtmiş..."- deyərək söz atır.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 4 dekabr.- S.7.