Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının
öyrənilməsi işinə misilsiz töhfə
NİZAMİ
GƏNCƏVİ ADINA ƏDƏBİYYAT İNSTİTUTUNUN 85
İLLİK YUBİLEYİNƏ VƏ AKADEMİK MİRZƏ
İBRAHİMOVUN VƏFATININ 25 İLLİYİNƏ
Bədii əsərlərindən, publisistik və elmi məqalələrindən göründüyü kimi, Cənubi Azərbaycanda əsarətdə yaşayan soydaşlarımızın taleyi görkəmli ədib və ictimai xadim, Xalq yazıçısı, akademik, vəfatının bu günlərdə 25 illiyi tamam olacaq Mirzə İbrahimovu həmişə düşündürüb.
Ümummilli
lider Heydər Əliyevin diqqət və qayğısı,
Mirzə İbrahimovun təşəbbüsü ilə
1976-cı ilin mayında Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunda Cənubi Azərbaycan Ədəbiyyatını
öyrənən və tədqiq edən şöbə
yarandı. Arazın o tayında yaşayan həmvətənlərimiz
barədə mətbuatda açıq yazmağa və
danışmağa imkan verilmədiyi bir vaxtda Ədəbiyyat
İnstitutunda xüsusi şöbənin açılması
və "XIX-XX əsrlər Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsi" adlandırılması ədəbi hadisə
idi. O vaxta kimi elmi və siyasi ədəbiyyatda işlənən
"İran Azərbaycanı" termini əvəzinə
"Cənubi Azərbaycan" anlayışını elmi dilə
ilk dəfə Mirzə İbrahimov gətirdi, beləliklə,
doğma vətənimizin paralanmış hissəsinin zəngin
ədəbi-mədəni irsinin öyrənilməsinin təməlini
qoydu.
Milli ədəbiyyatın tədqiqində böyük əhəmiyyəti
olan şöbənin yaradılması birmənalı
qarşılanmadı. Mirzə İbrahimovun da dediyi kimi, bəzilərinə
qəribə gəldi. Lakin 1941-1945-ci illərdə
siyasi vəziyyətlə əlaqədar Cənubi Azərbaycanda
xidmətdə olan yazıçı və tədqiqatçılar
orada müasir ədəbi prosesin inkişafına az-çox bələd
olduqlarına görə ayrıca bir şöbənin
açılması qərarını "inam və
razılıq hissi ilə qarşıladılar".
İlk günlərdən şöbədə elmi-təşkilati
işə qayğı və diqqətlə
yanaşıldı. Buraya institutun ayrı-ayrı şöbələrindən
gənc, bacarıqlı, ərəb əlifbasını və
fars dilini müəyyən dərəcədə
bilən elmi işçilər cəlb edildilər. Bunların arasında Mirzə İbrahimovun vaxtilə
rəhbərlik etdiyi "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" şöbəsinin elmi işçiləri də
vardı.
Mirzə
İbrahimov təxminən 200 illik dövr ərzində
öyrənilməyən Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişaf yolunu dərindən-dərinə tədqiq etməyi,
ədəbiyyat tarixini ortaya qoymağı, sarsılmaz "mənəvi
körpü" salmağı öhdəsinə
götürmüşdü. Onun Azərbaycanın
bütövlüyü uğrunda mübarizə yoluna
işıq salan misilsiz xidməti ağlasığmaz fədakarlıq
nümunəsi idi.
Mirzə İbrahimov böyük axtarış, zəhmət
hesabına başa gələn işi həyata keçirmək
və öhdəsindən gəlmək üçün məqsədyönlü
layihə hazırladı. O özü bu barədə sonralar
yazırdı: "Cənubi Azəbaycan ədəbiyyatını
toplamaq, tədqiq etməkdə ilk addımdaca
qarşımıza çıxan vacib məsələ haradan
və nədən başlamaq məsələsi idi. Ayrı-ayrı yazıçıların əsərlərini
toplayıb çapa vermək cəlbedici təsir
bağışlayırdı. Lakin bu yol
uzun yol idi, ədəbiyyatın ümumi mənzərəsini
yaratmaq işini xeyli uzağa atırdı. Halbuki müəyyən konkret dövrdə, məsələn,
XIX əsrin birinci yarısındakı kitablarda, tədqiqat əsərlərində,
cari mətbuatda çap olunmuş əsərlərdən
mümkün qədər ən yaxşılarını
toplayıb antologiya şəkilində çapa verməyi əməkdaşlarımız
razılıqla qarşıladılar. Beləliklə
də işə başladıq".
Yeni yaranmış şöbənin əməkdaşları
Mirzə İbrahimovun rəhbərliyi ilə çətin və
şərəfli vəzifəni ruh yüksəkliyi ilə
yerinə yetirməyi vətəndaşlıq borcu bildilər.
XX yüzillik başa çatdıqdan sonra şöbə
əməkdaşları XIX-XX əsrlərin, eyni zamanda,
müasir dövrün Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatını
araşdırmağı davam etdirdilər. Odur ki,
şöbənin "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsi" adlandırılması daha doğru və
məqsədyönlü sayıldı.
Cənubi
Azərbaycan şöbəsinin əməkdaşları -
İsmayıl Cəfərpur, Teymur Əhmədov (müdir
müavini), Rəhim Əliyev, Nazim Rizvan, Mirabbas Aslanov, Zahid
Əkbərov, Hüseyn Kürdoğlu, Xuraman Quliyeva, Rəfiqə
Qasımova, Xuraman Nuriyeva, Elmira Axundova, Əşrəf
Ağazadə, Tamilla Məmmədova, Mirəli Mənafi
şöbə müdirinin tövsiyələri və layihələri
əsasında elmi fəaliyyət istiqamətlərini müəyyənləşdirir,
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı problemlərini tədqiq
edirdilər. Onlar qısa müddət ərzində
şöbənin başlıca elmi istiqamətində müəyyən
faydalı araşdırmalar aparıb, layihələr həyata
keçirdilər. Dördcildlik "Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatı antologiyası"nın, "Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatında demokratik ideyalar" məqalələr
toplusunun, Cavad Heyətin "Müqayisəli lüğət"inin,
Cabbar Bağçabanın "Seçilmiş əsərləri"nin
şöbə əməkdaşları tərəfindən tərtib
və nəşr olunması ədəbi ictimaiyyətin rəğbəti
ilə qarşılandı. Bundan əlavə,
üçcildlik "Şəhriyar. Əsərləri"nin
və ikicildlik "Cənubi Azərbaycan tarixi"nin, "Məhzun.
Seçilmiş əsərləri"nin (tərtibçi
T.Məmmədova), "Həbib Sahir. Seçilmiş
şeirləri"nin (tərtibçi T.Əhmədov),
"Etimad. Seçilmiş əsərləri"nin
(tərtibçi R.Qasımova) nəşrə
hazırlanması nəzərdə tutulmuşdu.
1976-1980-ci illərdə şöbənin əməkdaşları
geniş miqyasda axtarışlar aparır, fərdi illik elmi
planlarında nəzərdə tutulmuş məqalə,
kitabça, monoqrafiyalar üzərində
çalışır.
Şöbənin baş elmi işçisi, filologiya elmləri
namizədi Nazim Rizvan "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
(1850-1917-ci illər) mövzusunda uzun illər işlədiyi
doktorluq dissertasiyasını müzakirəyə təqdim
etmişdi. XIX-XX əsrlər Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin aspirant və dissertantları elmi tədqiqatlarını
uğurla başa çatdırmış və müdafiə
etmişdilər.
Eyni
zamanda, Mirzə İbrahimovun layihəsi əsasında tərtib
ediləcək dördcildlik "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
antologiyası"na materiallar
toplayırdılar. Mirzə İbrahimov XIX-XX əsrlərin
ədəbi materialları əsasında ilk antologiyaların yaradılmasına
böyük diqqət və qayğı ilə
yanaşırdı.
Filologiya
elmləri doktoru Rəhim Əliyev öz xatirəsində
yazır:
"Mirzə müəllim şöbə müdiri təyin
olunan kimi bir instituta bəs edən böyük bir layihə
hazırladı: bu layihənin adı çox adi və
iddiasız idi: "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
antologiyası". Söhbət XIX-XX əsrlər Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatından gedirdi və şöbənin
rəsmi adı da belə idi. Amma üzdə
antologiya adlanırdı, mahiyyətdə isə bu XIX-XX əsrlər
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının
ensiklopediyası idi. Çünki burada təqdim
olunan şair və yazıçıların, jurnalistlərin,
siyasi xadimlərin təkcə əsərləri verilmirdi, həm
də onlar haqqında əldə olan bioqrafik məlumatlar
verilirdi.
Mirzə müəllim şöbənin yaranmasından Cənub
probleminin həm elmi, həm də milli yaddaş baxımından
aktuallaşdırılması üçün, bu istiqamətdə
real işlər görülməsi üçün, bu
işlərdə xalqımızın birliyi ideyasının
bütün vasitələrlə səslənməsi
üçün əlindən gələni edirdi.
Mirzə müəllim başladığı işləri
səbirlə və təkidlə axıra
çatdırırdı. Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsində onun rəhbərliyi ilə aparılan
işləri müşahidə etdikcə mən onun
işgüzarlığına və
ardıcıllığına heyrət edirdim. Bütün böyük adamlar kimi, o, daim gələcəyə
baxırdı, gələcək üçün işləyirdi".
"Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatı antologiyası"nın üç cilddə hazırlanması nəzərdə
tutulmuşdu. 1981-1983-cü illərdə iki cild
nəşr ediləndən sonra Mirzə İbrahimov
antologiyanın üçüncü cildinin materialları
çox olduğuna görə onun iki kitabda (III-IV cildlərdə)
verilməsini məqsədəuyğun hesab etdi.
Mirzə
İbrahimov dördcildlik "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
antologiyası"nı 200 illik bir
dövrün ədəbi-bədii dəyərlərini əhatə
edə bilən bütöv fundamental abidəyə çevirmək
niyyətində idi. O, şöbə əməkdaşlarının
işgüzarlığına və bacarığına inansa
da, işin çətinliyini nəzərə alaraq ədəbiyyatşünas
alimləri, mühacir demokrat yazıçıları, hətta
Cənubi Azərbaycanda yaşayıb-yaradan tanınmış
yazıçıları antologiya tərtibi işinə cəlb
edirdi. Mirzə İbrahimov əmin idi ki, Azərbaycanda öz
kökləri ilə həmişə vahid milli ədəbi
prosesin çox böyük bir məkanını və mərhələsini
əhatə etmək, mükəmməl, antologiya yaratmaq ancaq
bu yolla mümkün ola bilər.
Monumental antologiyanın birinci cildi XIX əsr Cənub ədəbiyyatını,
ikinci cildi XX əsrin qırxıncı illərinə qədərki
Cənub ədəbiyyatını, üçüncü cildi
1941-1953-cü illər Cənub ədəbiyyatını,
dördüncü cildi 1953-cü ildən müasir
dövrümüzə qədərki Cənub ədəbiyyatını
əhatə edir.
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının XIX-XX əsri
ehtiva edən dördcildlik antologiyası ədəbi hadisə
idi.
Xalq
yazıçısı, akademik Mirzə İbrahimovun rəhbərliyi
ilə Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin elmi əməkdaşlarının tərtib
etdikləri antologiyalar milli ədəbiyyat kitabxanasına dəyərli
hədiyyə idi.
"Cənubi
Azərbaycan antologiyası"nın birinci
cildi Mirzə İbrahimovun "XIX əsr Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatı haqqında" məqaləsi ilə
başlayır. Məlum olduğu kimi, XIX əsrin
əvvəllərində çar Rusiyası Şimali Azərbaycanı
zəbt etmişdi. Rusiya-İran müharibəsi
nəticəsində bədnam Gülüstan müqaviləsi
bağlanmışdı, beləliklə, Azərbaycan ərazisi
imperialist dövlətlər arasında iki hissəyə
parçalanmışdı. Lakin bir vətəni ikiyə
bölən dövlət sərhədləri, onların
arasında iqtisadi, ictimai, mədəni əlaqələrin kəsilməsi
"əsrlər uzunu bir yerdə, bir həyatda
yaşamış, eyni tarixə, ərazi, dil, mədəniyyət,
adət və ənənələr birliyinə malik olan
xalqın ürəyini bölə bilmədi... Onların
mənəvi aləmini, arzu və istəklər
dünyasının birliyini poza bilmədi, həyatlarının,
mədəniyyətlərinin, xüsusən dilinin, musiqisinin,
rəssamlığının, bədii ədəbiyyatının
qarşılıqlı əlaqədə
inkişafının qabağını kəsə bilmədi".
Ötən
iki yüz il ərzində İran
şahlıq istibdadı və hakim fars millətçiliyi Cənubi
Azərbaycanda ayrı-seçkilik siyasəti yeridərək,
azərbaycanlıların ana dilində məktəblərinə,
mədəni-maarif ocaqlarına, kitab nəşrinə, mətbuata
imkan verməmişdi. Şahlıq üsul-idarəsinin
qadağaları və şovinist farslaşdırma siyasəti
çoxmilyonluq Cənubi azərbaycanlıları Şimali Azərbaycandakı
soydaşlarından ayrı sala, yadlaşdıra bilməmişdi.
O taylı-bu taylı Azərbaycan xalqının dil, mədəniyyət,
ədəbiyyat, adət-ənənə, mənəvi-psixoloji,
əxlaqi anlayışlar və zövqlər birliyi möhkəm
idi. Mənəvi bağlılıq xalqın bədii
ədəbiyyatında daha dolğun əksini
tapmışdı.
Məlum
olduğu kimi, XIX əsr Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı
böyük tarixi hadisələr fonunda yaranıb inkişaf edərkən
İranın, qonşu ölkələrin, ələlxüsus
Şimali Azərbaycanın həyatında baş vermiş
ictimai proseslərdən, eyni zamanda çoxəsrlik Azərbaycan
klassik ədəbiyyatının, xalq
yaradıcılığının və aşıq
poeziyasının ənənələrindən təsirlənirdi.
Mirzə İbrahimov dediyi kimi, "Şimali Azərbaycanda
yaranan ədəbiyyata, xalqın mənəvi, mədəni həyatına
yeni ruh gətirən küləklər (Avropanın mütərəqqi
meyilləri nəzərdə tutulur - T.Ə.) elə ilk
başlandığı gündən Araz və Astara
çaylarını, Muğan düzünü və
Talış dağlarını aşıb Cənuba da
yayılırdı. Dar çərçivədə
olsa da oraya da yeni ruh gətirirdi".
XIX əsrdə Rusiya hakim dairələrinin əsarətdə
yaşayan qeyri-rus xalqlarına qarşı müstəmləkəçilik
siyasətinə baxmayaraq, Şimali "azərbaycanlılar
öz dillərində maarifi, mədəniyyəti və ədəbiyyatı
çətinliklə də olsa az-çox inkişaf etdirə
bilmişdilər".
Mirzə
İbrahimov yazır: "Qəribədir ki, İranda
yaşayan xalqlar bu məhdud imkandan belə məhrum idilər.
Orada şahlıq üsul-idarəsi şəraitində
ana dilində məktəb açmaq, kitab çap etmək, qəzet
və jurnal buraxmaq müşküldən-müşkül məsələ
olmuşdur. Dövlət idarələrində isə
ucdantutma hər yerdə ancaq fars dili
işlənmişdir. Buna görə də bəzi
Cənubi Azərbaycan şair və yazıçıları
farsca yazmağa məcbur idi. Azərbaycanca
əsərlərində isə qəzəlxanlıq
hallarına, dini məzmunlu şeirlərə, fars və ərəb
sözlərinə, tərkiblərinə tez-tez rast gəlinir".
Buna
baxmayaraq, XIX əsrdə də Cənubi Azərbaycanda Əndəlib
Qaracadağı, Heyran xanım, Nəbati, Zikri, Raci,
Şükuhi, Məmməd Hidəci, Məhəmməd
Bağır Xalxali və Ləli, Əbdürrəhim
Talıbov və Zeynalabdin Marağayi, Mirzə Ağa Təbrizi
kimi yeni ruhlu şair, yazıçı və dramaturqlar
yaşayıb yaratmışlar.
XIX əsr Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının
ayrı-ayrı mənbələrdə adı çəkilən
bir sıra şairlərinin əsərləri əldə
edilməsə də, mövcud yaradıcı qüvvələrin
zəngin irsi, güclü mütərəqqi ədəbi hərəkatın
yaranmasını sübut edir. Mirzə İbrahimov ədəbiyyatşünas
alim, səriştəli araşdırıcı kimi, mütərəqqi
ədəbi hərəkatı təmsil edən şair və
yazıçıların əsərlərini tədqiqata cəlb
etməklə, onların yaradıcılığında
ideya-estetik meyilləri, xəlqiliyi, demokratizm ruhunu müəyyənləşdirmişdir.
Məlumdur ki, XIX əsr Cənub şairləri Azərbaycan
ədəbiyyatında yüz illərlə hakim olmuş poeziya
janrının istər sənətkarlıq, istərsə də
ideya-məzmunu cəhətdən ən yaxşı keyfiyyətlərini
zaman-zaman əxz etmiş, yaşatmış, misilsiz sənət
inciləri yaratmışlar.
"Kitabi-Dədə Qorqud", "Koroğlu" kimi xalq abidələri istisna olunarsa, Azərbaycan ədəbiyyatında nəsrin meydana çıxması ölkəmizdə XIX əsrdə feodalizm cəmiyyətinin dağılması, maarifçiliyin yaranması ilə müşayiət olunmuşdur. İsmayıl bəy Qutqaşınlının "Rəşid bəy və Səadət xanım" povesti, Abbasqulu ağa Bakıxanovun "Kitabi-Əsgəriyyə" hekayəti, Mirzə Fətəli Axundovun "Aldanmış kəvakib" və Cəlil Məmmədquluzadənin "Danabaş kəndinin əhvalatları" nəsr əsərləri yazıldıqları vaxtdan gec çap edilsə də, Mirzə İbrahimova görə, onların hələ o dövrdə ədəbi inkişafına təsiri inkarolunmazdır.
Əvvəla, o əsərlərin yazılması, məzmunu, irəli sürdüyü fikirlər şifahi olaraq yayılır və öz işini görürdü.
Cənubi və Şimali Azərbaycanda yaşayan əhali bir-birilə daima əlaqəli idi. İran-rus ticarət və qonşuluq münasibətləri də bunun üçün əlverişli şərait yaradırdı...
Bütün bunlar ictimai həyatın bir çox sahələrində, ədəbiyyat və sənət aləmində qarşılıqlı əlaqə və təsirə yol açır, qüvvətləndirirdi.
Əlbəttə, bu amillər Cənubi Azərbaycan maarifçi demokratik ədəbiyyatın inkişafına da ciddi təsir göstərirdi. Ruşdiyyənin məktəb açması, pedaqoji-didaktik əsərləri, tərtib etdiyi dərsliklər maarifçi məfkurənin yayılmasına kömək edirdi. Hacı Zeynalabdin Marağayinın "İbrahimbəyin səyahətnaməsi", Əbdürrəhim Talıbovun "Elm yüklü eşşək", maarifçi-demokratik nəsrin dəyərli nümunələri idi.
(Ardı
var)
Teymur
ƏHMƏDOV
AMEA-nın
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri, filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2018.- 4 dekabr.- S.6.