Azərbaycan Parlamenti necə
yarandı
Milli Şuradan Azərbaycan Parlamentinə\r\n1918-ci
il mayın 28-də Tiflisdə, keçmiş Qafqaz
Canişininin sarayında Milli Şuranın ilk iclası
keçirilir. Həsən bəy Ağayevin sədr,
M.Mahmudovun katib olduğu bu tarixi iclasda Milli Şuranın 26
üzvü iştirak edirdi. İclas son hadisələrlə əlaqədar
Yelizavetpolda (Gəncədə) vəziyyət barədə Həsən
bəy Ağayevin məlumatını dinlədikdən və
M.Ə.Rəsulzadənin Batumdan N.Yusifbəyli ilə
göndərdiyi məktub və teleqramlarla tanış olduqdan
sonra gündəliyin əsas məsələsinin müzakirəsinə
başlayır. X.Xasməmmədov Seymin
buraxılması və Gürcüstanın öz müstəqilliyini
elan etməsi ilə əlaqədar Azərbaycanda
yaranmış vəziyyət haqqında məruzə edərək
Azərbaycanın Müstəqil Cümhuriyyət elan edilməsinin
vacibliyini və təxirəsalınmazlığını əsaslandırır.
Məsələnin işgüzar müzakirəsindən
sonra şuranın 24 üzvü – H.Ağayev, F.Xoyski, N.Yusifbəyli,
X.Xasməmmədov, M.Cəfərov, M.Mahmudov, Ş.Rüstəmbəyov,
X.P.Sultanov, F.Köçərli, M.Seyidov, N.Nərimanbəyov,
H.Məmmədbəyov, R.Vəkilov, Ə.Mahmudbəyov, M.Hacınski, C.Hacınski, A.Qardaşov,
Ə.Şeyxülislamov, M.Hacıbababəyov, X.Məlikaslanov,
H.Şahtaxtinski, M.Məhərrəmov, H.S.Axundzadə, C.Məlik-Yeqanov
təxirə salınmadan Cənub-Şərqi Zaqafqaziyanı əhatə
edən Azərbaycanın müstəqil Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti kimi elan edilməsinə səs verirlər.
İki nəfər – S.M.Qənizadə və C.Axundov səsvermədə
bitərəf qalırlar. Bundan sonra Milli Şura
üzvləri İstiqlal Bəyannaməsini ayaq üstə
dinləyirlər. 6 bənddən ibarət olan bu müstəqillik
aktı bütün türk-müsəlman dünyasında ilk
dəfə olaraq Azərbaycanda ən demokratik respublika idarə
üsulunun – parlamentli respublikanın yaradılacağından
xəbər verirdi. Həmin dövr
Əqdnamə və ya Misaqi-Milli adlanan bu sənədi Milli
Şura üzvlərindən Həsən bəy Ağayev, Fətəli
xan Xoyski, Nəsib bəy Yusifbəyli, Camo bəy Hacınski,
Şəfi bəy Rüstəmbəyli, Nəriman bəy Nərimanbəyov,
Cavad Məlik-Yeqanov və Mustafa Mahmudov
imzalayırlar.\r\nAzərbaycan Milli Şurasının 28 mayda
keçirilmiş bu tarixi iclasında eyni zamanda, Fətəli
xan Xoyskinin başçılığı ilə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin ilk Müvəqqəti hökumətinin
də tərkibi təsdiq edilir.\r\nİstiqlal Bəyannaməsinin
qəbulu milli dövlətçiliyin əsasını
qoymaqla Azərbaycan xalqının taleyində misilsiz tarixi
hadisə idi. Xalqın öz müqəddəratını
təyin etmək, millətindən, dinindən, sinfindən və
cinsindən asılı olmayaraq insanların, o cümlədən
Azərbaycanda yaşayan bütün vətəndaşların
hüquq bərabərliyinə hörmət, bütün
xarici dövlətlərlə, eləcə
də qonşu xalqlarla dinclik və əmin-amanlıq şəraitində
yaşamaq, bir-birinin suverenliyinə və ərazi bütövlüyünə
hörmətlə yanaşmaq prinsiplərini özündə
ehtiva etməklə İstiqlal Bəyannaməsi Azərbaycanın
istiqlal mübarizəsi tarixində ən dəyərli və
parlaq sənəd sayıla bilər.\r\nLakin İstiqlal Bəyannaməsinin
əhəmiyyəti yalnız qeyd etdiklərimizlə məhdudlaşmırdı.
Yeni yaradılan dövlətə “Azərbaycan” adının
verilməsi özlüyündə böyük bir tarixi hadisə
idi. “Azərbaycan” kəlməsinin XIX əsrin
sonları – XX əsrin əvvəllərindən milli ruhlu Azərbaycan
ziyalıları tərəfindən türk dilli mətbuatda və
ədəbiyyatda dövriyyəyə gətirilməsi ilə
başlanan bu proses, coğrafi mənada – Cənub-Şərqi
Zaqafqaziya, ərazi-inzibati vahidləri kimi Bakı, Yelizavetpol (Gəncə),
İrəvan quberniyaları adlanan ərazilərə,
müsəlman, tatar, Qafqaz türkü adlanan xalqa və
türk adlanan dilə “Azərbaycan” adının şamil edilməsi
ilə ildən-ilə və gündən-günə geniş
vüsət almaqla, nəhayət ki, İstiqlal Bəyannaməsində
öz qanunauyğun həllini tapdı. Təsadüfi deyil ki,
“Azərbaycan” adının onun aid
olduğu xalqın şüuruna və ictimai-siyasi
baxışlarına hakim olmasında müstəsna xidmətləri
olmuş Məmməd Əmin Rəsulzadə İstiqlal Bəyannaməsinə
qiymət verərkən bu məqamı da xüsusi
vurğulayır: “28 mayıs 1918-ci il Bəyannaməsini nəşr
etməklə, Azərbaycan Şurayi-milliyəsi, sözün
siyasi mənası ilə bir Azərbaycan millətinin
varlığını təsbit etmişdir. Beylə ki, Azərbaycan
kəlməsi sadə çoğrafi, etnoqrafik və linqvistik
bir kəlmə olmaqdan çıxaraq, siyasi bir aləm
olmuşdur”.\r\nBurada M.Ə.Rəsulzadənin şəxsiyyətini
səciyyələndirən bir cəhətə diqqət
yetirilməlidir. Rəsulzadənin 1915-1918-ci illərdə
Bakıda təsis və nəşr etdiyi “Açıq
söz” qəzeti azərbaycançılıq
ideyasının təşəkkülündə böyük
rol oynamış, Məmməd Əmin bəy özü isə
hələ o vaxtlar istər həmməsləkləri, istər
S.Şaumyan da daxil olmaqla siyasi rəqibləri tərəfindən
birmənalı olaraq Azərbaycan milli istiqlal hərəkatının
ideoloqu kimi qəbul edilmişdir. Bununla belə, M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan” ideyasına siyasi məna verilməsi təşəbbüsünün
onun özünə deyil, Nəsib bəy Yusifbəyliyə aid
olduğunu daim etiraf etmişdir: “Azərbaycan
ideyasını siyasi bir tələb maddəsi şəklində
formulə etmək şərəfi mərhum Nəsib bəyindir”.\r\nBurada
daha bir haşiyə çıxaq ki, “Azərbaycan”
adının tarixən ilk dəfə siyasi məfhuma
çevrilməsi hələ öz zamanında heç də
birmənalı qarşılanmamış və böyük
siyasi, elmi-tarixi mübahisələr doğurmuşdur. Bu günə qədər gəlib çıxan həmin
mübahisələrin üzərində ətraflı
dayanmadan qeyd olunmalıdır ki, Cənubi Qafqazda müstəqil
Azərbaycan Cümhuriyyəti elan edilməsi ümumiyyətlə,
qonşu dövlətləri, ilk növbədə, sovet
Rusiyasını və İranı narahat etmiş, yeni yaradılan
dövlətin adına “Azərbaycan” toponiminin verilməsi isə
İranda xüsusilə kəskin etiraz və təşviş
doğurmuşdur. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
Təbriz daxil olmaqla Cənubi Azərbaycana da iddia etdiyi və
hətta bu əraziləri Osmanlı-türk
qoşunlarının dəstəyi ilə işğal etmək
qəsdində olduğu kimi əsassız ehtimalları və
şübhələri ən geniş şəkildə
müzakirələrə və ittihamlara çevirən
İran tərəfi İran mətbuatında və siyasi dairələrində
Cümhuriyyət əleyhinə böyük kampaniya
açmış, müxtəlif xarici yazışmalarda isə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini Qafqaz Azərbaycanı
adlandırmışdır. Hətta Azərbaycan
siyasi xadimləri ilə sıx əməkdaşlıq edən
İran Demokrat Firqəsinin Bakı təşkilatı da bu
kampaniyaya qoşulmuş, Bakıda “Azərbaycan cozv-e layinfək
İran” (Azərbaycan İranın ayrılmaz hissədir)
adlı bir qəzet nəşr edərək (1918, 13 sayı
çıxmışdır), Azərbaycan adının
məhz İran Azərbaycanına aid olduğu kimi fikirləri
təbliğ etmişdir. Bununla belə, Azərbaycan
tərəfi bütün bu ittihamların əsassızlığını
sübut etməklə, İranla qonşuluq əlaqələrini
tənzimləməyə müvəffəq olmuşdur.\r\nAzərbaycan
Milli Şurasının Tiflisdə cəmi 6 iclası
keçirilmişdir. Bu iclasların əksəriyyətində
müzakirələr əsasən İrəvan quberniyası,
qəzası və şəhəri ətrafında getmiş,
Milli Şuranın qəbul etdiyi ən ağır və
ağrılı qərar isə İrəvanın Ermənistana
güzəştə getməsi ilə bağlı
olmuşdur. Milli Şuranın 29 may tarixli
iclasında “İrəvanın Ermənistana güzəştə
getməsinin qaçılmaz olduğunu” bildirən, bunu “tarixi
zərurət, bizim üçün isə qaçılmaz
acı bir həqiqət” kimi qiymətləndirən və bu qərara
səs verən 16 nəfər şura üzvlərinin işlətdiyi
“qaçılmaz” sözünün arxasında həmin qərarın
qəbul edildiyi dövrdə regionda yaranmış son dərəcə
mürəkkəb vəziyyət dururdu. Azərbaycanlılarla
eyni gündə müstəqil Ermənistan
Respublikasının yaradıldığını elan
etmiş erməni milli qüvvələrinin regionda həm də
real siyasi və hərbi qüvvə, bu dövlətin
yaradılmasının isə artıq həll edilmiş məsələ
olduğu ilə hesablaşmamaq mümkün deyildi. Digər tərəfdən, yeni yaradılan
respublikaların taleyinin müəyyən edilməsində
Osmanlı Türkiyəsinin həlledici rol oynadığı,
Ermənistan Respublikasının hansı ərazilərdə
yaradılması məsələsini həmin dövrdə məhz
bu dövlətin həll etdiyi də qaçılmaz həqiqət
idi. Həmin məsələdə Osmanlı siyasi dairələrinin
mövqeyinin birmənalı olmaması onsuz da mürəkkəb
vəziyyəti daha da dərinləşdirirdi. Birinci
Dünya müharibəsinin son aylarında Osmanlı ordusunun
Qafqaz cəbhəsindəki uğurları qarşısında
Tələt paşa və Ənvər paşa (baş nazir və
hərbi nazir) Cənubi Qafqazda erməni dövlətinin
yaradılmasını ümumiyyətlə məqsədəuyğun
bilmir, yaxud çox zəif, yaşamaq qabiliyyəti
olmayan bir Ermənistan yaradılmasını mümkün hesab
edirdilər. Batum danışıqlarında
Türkiyəni təmsil edən nümayəndə heyəti
isə tarixən Azərbaycana məxsus bir sıra ərazilərin
ermənilərə verilməsini vacib sayır və Azərbaycan
nümayəndələrinə beynəlxalq aləm
qarşısında ermənilərin mövcudluğunu
tanımağı və onlara müəyyən ərazi
güzəştləri etməyi məsləhət
görürlər. Mayın 27-də hələ
Milli Şuranın yaradılması haqda tarixi qərarın
verilməsindən əvvəl fövqəladə iclasa
yığılan Seymin keçmiş azərbaycanlı
deputatları qarşısında Batumdan yenicə
qayıtmış Nəsib bəy Yusifbəylinin etdiyi məruzə
bu məsələdə son qərarın kim tərəfindən
verildiyini göstərdi: “Türkiyə nümayəndə heyətinin
qənaətinə görə Zaqafqaziyanın çiçəklənməsinin
başlıca rəhni Zaqafqaziya xalqlarının birliyi və
həmrəyliyidir. Bu məqsədə çatmaq
üçün bizim tərəfimizdən ermənilərə
bir qədər torpaq güzəşt olunmalıdır”. Həmin
iclasda yaradılan Milli Şuranın mayın 28-də
keçirdiyi ilk tarixi iclasda M.Ə.Rəsulzadənin Batumdan
göndərdiyi məktublar və teleqramlar oxunur. Həmin
günün ən mühüm məsələsi İstiqlal Bəyannaməsinin
qəbulu olduğundanmı, ya hansı səbəbdənsə,
iclasın protokolunda bu məktub və teleqramların məzmunu
açıqlanmır. Lakin Milli Şuranın
ertəsi gün, mayın 29-da keçirdiyi iclas artıq
bütünlüklə Ermənistana ərazi verilməsi məsələsinə
həsr olunur və burada nə üçün məhz İrəvanın
siyasi mərkəz kimi ermənilərə güzəştə
gedilməsinin səbəbi də açıqlanır. Həmin
dövr İrəvan quberniyasına daxil olan 7 qəzadan
artıq 5-i, o cümlədən quberniyanın ikinci
böyük şəhəri – Aleksandropol (Gümrü)
artıq türk qoşunları tərəfindən
tutulmuşdu. F.Xoyski məhz bu faktı
vurğulamaqla, “ermənilərə veriləcək siyasi mərkəzin”
artıq ancaq İrəvan şəhəri ola biləcəyini
və bu şəhərin ermənilərə güzəştə
gedilməsinin qaçılmaz olduğunu qeyd edir.\r\nAzərbaycan
Milli Şurasının bu “qaçılmaz” reallıqla, xüsusilə,
Türkiyə nümayəndələrinin “tövsiyələri”
ilə hesablaşmamaq imkanı var idimi? Bütün
bu məsələlərin Batumda və Tiflisdə həll
edildiyi, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hələ
özünün siyasi mərkəzinin – Bakının
düşmən əlində – bolşevik-daşnak Bakı
Soveti hökumətinin ixtiyarında olduğu, bu siyasi mərkəzi
azad edə bilən Azərbaycan qoşununun
hələ də yaradılmadığı, Azərbaycanın
işğal edilmiş torpaqlarını azad edəcək və
xalqımızı kütləvi qırğından qurtaracaq
yeganə qüvvə kimi Osmanlı Türkiyəsinə
ümid edildiyi nəzərə alınarsa, bu sualın
cavabı özlüyündə aydınlaşar.\r\nHəmin
dövr Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
milli mərkəzi sayılan Gəncədə hələ onları
nə gözlədiyindən xəbərsiz olan Milli Şura
üzvləri itirilmiş torpaqların acısını
azaltmaq üçün elə həmin iclasda ermənilərlə
konfederasiya yaratmaq məsələsini müzakirə edir və
yekdil səslə qəbul edirlər. Eyni
zamanda, Ermənistan qarşısında onlara edilən güzəştlər
müqabilində həmin dövr Zəngəzur və
Qarabağda erməni generalı Andranikin silahlı dəstələri
tərəfindən azərbaycanlılara qarşı
aparılan hərbi əməliyyatların
dayandırılması, ermənilərin Qarabağa olan
iddialarından imtina edilməsi kimi şərtlər
qoyulur. Azərbaycan hökumətinin
başçısı F.Xoyskinin mayın 29-da xarici işlər
naziri M.Hacınskiyə yazdığı məktubdakı sətirlər
– “Biz ermənilərlə bütün mübahisələrə
son qoyduq, onlar ultimatumu qəbul edəcək və müharibəni
qurtaracaqlar. Biz İrəvanı onlara
güzəştə getdik” – Azərbaycan dövlət xadimlərinin
bu labüd itkidən mümkün qədər siyasi fayda
götürmək cəhdlərindən xəbər
verirdi.\r\n1918-ci il iyunun 16 da öz fəaliyyətini Tiflisdən
Gəncəyə köçürən Azərbaycan
Milli Şurası və hökuməti burada son dərəcə
gözlənilməz və xoşagəlməz bir münasibətlə
qarşılaşır. Bu zaman şəhərdə real
hakimiyyət hələ may ayının axırlarında 300 nəfərlik
hərbi təlimatçılarla Gəncəyə gəlmiş
Türkiyə Qafqaz Ordusunun Baş komandanı Nuru
paşanın əlində idi. Onun ətrafında
cəmlənmiş bir qrup dini-klerikal və mülkədar-burjua
zümrələrin nümayəndələri Azərbaycan
Milli Şurası və hökumətinin “həddən
artıq demokratik” islahatlar keçirəcəyindən ehtiyat
edərək Milli Şura və hökumət üzvlərinə
etimadsızlıq göstərir, onlara xalq
adından müstəqil dövlət yaratmaq səlahiyyəti
verilmədiyi, azərbaycanlıların müstəqil
yaşamaq qüdrətinə malik olmadığı və bu
səbəbdən Türkiyəyə birləşməyin
daha məqsədəuyğun olduğunu bəyan edərək
əslində, Azərbaycanın dövlətçiliyini
tanımaqdan imtina edirlər. “İlhaqçılar” adlanan bu
siyasi qüvvələr Gəncə qəzası əhalisi
arasında öz tərəfdarlarından Osmanlı dövlətinə
birləşmək arzusunu ifadə edən mindən çox
imza toplayıb Nuru paşaya təqdim edirlər. Qeyd edilməlidir ki, hələ Trabzon və Batum
danışıqları getdiyi zaman Türkiyəyə birləşmək
təklifi ilə ayrı-ayrı azərbaycanlı nümayəndə
heyətləri bu şəhərlərə gedir və
Türkiyə xadimləri ilə görüşürdülər.
İlhaqçıların Azərbaycanda
türkçülük hərəkatının ideoloqlarından biri, görkəmli
ictimai-siyasi xadim, 1909-cu ildə Türkiyəyə mühacirət
etmiş və Nuru paşanın siyasi müşaviri kimi onunla
birgə Gəncəyə gəlmiş Əhməd bəy
Ağaoğlu tərəfindən dəstəkləndiyi
tezliklə məlum olur.\r\nCəmi bir neçə aydan sonra Osmanlı dövlətinin I Dünya müharibəsində
məğlubiyyətə uğrayıb, qalib dövlətlər
tərəfindən tutduğu bütün ərazilərdən
çıxmağa məcbur ediləcəyi (Mudros sazişi) və
Türkiyənin özünün müstəqil dövlət
olaraq qalması uğrunda ölüm-dirim
savaşına qalxacağı nəzərə alınarsa
Milli Şura və hökumət üzvlərinin
ilhaqçıların tələbləri
qarşısında geri çəkiləcəyi təqdirdə
azərbaycanlıların və onların ərazilərinin
taleyinin hansı ölkələr tərəfindən və
necə həll ediləcəyi o qədər də sual
doğurmur. Hər halda, Milli Şuranın üzvləri
yaranmış vəziyyətin
ağırlığını və nə kimi təhlükəli
nəticələrə gətirib
çıxaracağını aydın təsəvvür edirlər.\r\nİyunun
17-də M.Ə.Rəsulzadənin
başçılığı ilə Milli Şura Gəncədə
iki qapalı iclas keçirir. F.Xoyski 26 nəfər Milli
Şura üzvünə M.Ə.Rəsulzadə və
M.H.Hacınskinun Nuru paşa ilə görüşü və
apardığı danışıqlar barədə məlumat
verir. Nuru paşanın özünü əsgər
adlandıraraq daxili işlərə
qarışmadığını bildirib siyasi məsələlərin
müzakirəsini özünün mülki işlər
üzrə müavini Əhməd bəy Ağaoğluna həvalə
etdiyi aydınlaşır. Daha sonra göstərilən
şəxslərin Ə.Ağaoğlu ilə son dərəcə
ağır keçən danışıqlarının nəticəsi
kimi Milli Şuranın buraxılması, ölkədə
hökm sürən anarxiyanı, habelə daxili və xarici
maneələri nəzərə alaraq geniş səlahiyyətlər
verilmiş yeni hökumətin təşkili
kimi razılıq əldə edildiyi bildirilir.\r\nMilli
Şuranın son dərəcə gərgin və əsəbi
şəraitdə keçən ikinci iclasında onun üzvlərinin
bir hissəsi Milli Şuranın buraxılmasına qəti
etiraz edir, bu tələbi Nuru paşanın və Türkiyə
hökumətinin Azərbaycanın daxili işlərinə
qarışmaq kimi qiymətləndirir. M.Y.Cəfərovun titrəyən
səslə: “Bizim azadlığımızı əlimizdən
alırlar. Biz də əldə etdiyimiz
azadlığımızı asanlıqla əldən veririk.
Əfsuslar olsun ki, bizim kömək gözlədiyimiz türk
qardaşlarımız bizim ürəyimizi parçalayır,
bizim hisslərimizi zəhərləyirlər” – sözlərindən
sonra ağlaması bu müzakirələrin ən yüksək
emosional səviyyəyə çatdığını
göstərir. Lakin M.Ə.Rəsulzadə öz həmkarlarını
“…belə bir fövqəladə ağır vəziyyət
olduğu bir zamanda bu məsələni olduqca
soyuqqanlılıqla müzakirə etməyə”
çağırır. Nəticədə Milli
Şura üzvləri sözün əsl mənasında,
siyasi müdriklik və iradə nümayiş etdirir,
yaranmış real vəziyyəti və konkret tarixi şəraiti
nəzərə alaraq mümkün olan həddə qədər
güzəştlərə getmək, lakin istiqlalı saxlamaq
məqsədilə iki mühüm qərar qəbul edirlər:
Milli Şura öz fəaliyyətini müvəqqəti
dayandırsın, birinci Hökumət buraxılsın,
bütün hakimiyyət (qanunvericilik və icra) Müəssislər
Məclisi çağırılanadək F.X.Xoyskinin sədrliyi
ilə yaradılmış yeni – ikinci Müvəqqəti
hökumətə həvalə edilsin.\r\nBu məsələni
Əhməd Ağaoğlu və onun vasitəsilə Nuru
paşa ilə razılaşdırdıqdan sonra tərkibinə
ilhaqçılar da daxil edilmiş yeni hökumətin səlahiyyətləri
müəyyənləşdirilir. Bu səlahiyyətlər
xeyli genişləndirilsə də, hökumətə Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyini, mövcud siyasi
azadlıqları ləğv etmək hüququ verilmir.\r\nGəncə
dövrü cəmi bir neçə günü əhatə
etməsinə baxmayaraq, Azərbaycan parlamentarizminin yaranma
tarixində ən dramatik və eyni zamanda təhlükəli
bir mərhələ hesab edilə bilər. Bu təhlükənin
içəridən – azərbaycanlı və qismən də
dost türk nümayəndələrindən gəlməsi
bütöv bir millətin taleyinin nə dərəcədə
fərdi yanaşmalar və ziddiyyətli münasibətlərdən
asılı olduğunu göstərirdi. Bununla
belə, olduqca mürəkkəb beynəlxalq və daxili
şəraitdə Azərbaycanın siyasi xadimləri həmin
dövrdə faktiki olaraq soyqırımına məruz qalan
xalqın varlığını və dövlətçiliyini
qorumaq məsuliyyətini bir daha öz üzərlərinə
götürürlər, Azərbaycanın istiqlalını
bütün digər məsələlərdən,
o cümlədən vəzifə və partiya maraqlarından
üstün tutaraq siyasi böhrandan çıxmağa müvəffəq
olurlar.\r\nSonrakı aylar ölkənin siyasi, ictimai, iqtisadi və
mədəni həyatında son dərəcə mühüm
hadisələrlə əlamətdar olur
ki, onların arasında ən əhəmiyyətlisi
sentyabrın 15-də Bakının Qafqaz İslam Ordusu tərəfindən
azad edilməsi, bütün bu müddət ərzində
geniş fəaliyyət göstərmiş Azərbaycan
hökumətinin öz siyasi mərkəzinə – paytaxt
Bakıya köçməsi hesab edilə bilər. Lakin cəmi iki aydan sonra, 1918-ci ilin noyabr ayında
Türkiyə Mudros barışığına əsasən məğlub
tərəf kimi öz hərbi qüvvələrini Cənubi
Qafqazdan çıxarmalı olur və bununla da, Azərbaycan
hökuməti üçün yaranmış əlverişli
daxili şəraitə son qoyulur.\r\nYeni sarsıntılardan xəbər
verən həmin günlərdə – 1918-ci il noyabrın 16-da
Azərbaycan Milli Şurası Bakıda öz fəaliyyətini
bərpa edərək ölkənin müqəddəratını
yenidən öz əlinə aldığını bildirir.
Milli Şuranın 20 noyabrda keçirilən növbəti
iclasında artıq “Müvəqqəti Azərbaycan
Parlamanı”nın (Məclisi-Məbusan) təsis edilməsi
haqqında qanun layihəsi geniş müzakirə olunaraq qəbul
edilir. Qanunda göstərilirdi ki, Azərbaycan müstəqillik
əldə etdikdən sonra Azərbaycan Milli Şurası milli
bir idarə formasından dövlət idarə forması
almışdır. Lakin Azərbaycan əhalisi yalnız
türklərdən ibarət olmadığı
üçün bu ərazidə yaşayan bütün xalqlar
Parlamentdə təmsil olunmalıdırlar. Azərbaycan
Parlamenti Qafqaz məlumat-təqviminə görə 2 milyon 750
nəfər təşkil edən ölkə əhalisinin hər
24 min nəfərinə 1 nümayəndə hesabı ilə
120 deputatdan ibarət olmalı, bu deputatlardan 80 nəfər
türk-müsəlman, 21 nəfər – erməni, 10 nəfər
rus, 1 nəfər alman və 1 nəfər yəhudi əhalisini
təmsil etməli idi. Hətta sayları
çox az olduğu üçün seçkilərdə
iştirak edə bilməyən gürcü və polyaklara da
Parlamentdə hərəsi bir deputatla təmsil olunmaq hüququ
verilirdi.\r\nQanunda qeyd edilirdi ki, Milli Şuranın 44
üzvü ümumi səsvermə yolu ilə seçildikləri
üçün mexaniki olaraq parlamentə keçirlər.
Lakin bu 44 nəfər müxtəlif siyasi partiyaların
nümayəndələri olduğundan Azərbaycan
xalqının ayrı-ayrı təbəqələrinin
nümayəndələrinin də parlamanda təmsil
olunmalarına ehtiyac vardır. Odur ki, qalan 36 yer ölkənin
müxtəlif şəhər və qəzalarının
türk-müsəlman əhalisi arasında bölünür.
Qanuna görə, erməni əhalisinin 21 nəfər
nümayəndəsindən 8-i Gəncə, 8-i Şuşa,
5-i Bakı erməni milli şuralarından, rus əhalisinin 10
nəfər nümayəndəsi isə Rus Milli Şurası
tərəfindən təklif edilməli idi.\r\nAzərbaycan
Parlamentinin çağırılması ilə əlaqədar
Azərbaycan Milli Şurası 1918-ci il noyabrın 29-da
“Bütün Azərbaycan əhalisinə” müraciət edir.
Bu sənəddə dekabrın 3-də 120 üzvdən ibarət
parlament toplanacağı, həmin məclisə azlıqda
qalan millətlərin nümayəndələri, eləcə
də ölkənin vilayətlərindən olan vəkillər
gələcəyi bildirilirdi. Müraciətnamədə
deyilirdi ki, bu üsulla yığılacaq parlament
qarşıda ümumi seçki üsulu ilə Azərbaycan
Müəssislər Məclisi toplanana qədər “yurdumuzun
sahibi olacaq, onun müqəddəratını həll,
hökumətini təşkil və mənafeyini müdafiə
edəcək…” Parlamentin dekabrın 3-də
açılacağı nəzərdə
tutulurdu.\r\nLakin bu böyük günə hazırlıq
işləri ölkənin hər an dəyişən siyasi həyatında
çox mühüm və azərbaycanlılar üçün
arzuedilməz hadisələrlə müşayiət
olunurdu.\r\nCənubi Qafqazın taleyini həll edən müttəfiq
dövlətlərin razılığına əsasən
həmin ərəfədə bu region İngiltərənin təsir
dairəsinə verildi. 1918-ci il noyabrın 17-də Bakıya
daxil olan ingilis hərbi qüvvələrinin komandanı
general Tomsonun əmri ilə yalnız Osmanlı deyil, Azərbaycan
hərbi qüvvələri də Bakını tərk
etməli oldular. Şəhərdə ingilis
general-qubernatorluğu yarandı və bütün idarəçilik
onun nəzarəti altına keçdi. Azərbaycan hökuməti
və xalqı üçün yenidən ağır günlər
başlandı. Bakı azad edilərkən şəhəri tərk
etmiş bütün erməni-daşnak və rus qüvvələri
təntənəli əhval-ruhiyyə ilə Bakıya
qayıtdılar. Mart hadisələri zamanı əli
azərbaycanlıların qanına bulaşmış ermənilər,
rus generalı Bıçeraxovun əsgər və zabitləri
ilə birgə Bakının küçələrində
azad və asudə gəzərək Azərbaycan dövlətçiliyinin
atributlarını təhqir edir, azərbaycanca
yazılmış lövhələri sındırır,
azərbaycanlılara məxsus dükan və idarələri
dağıdır, müsəlman kişilərin
papaqlarını başlarından vurub yerə atırdılar.\r\nAzərbaycanın
müstəqilliyinin tanınmasına mənfi münasibət
bəsləyən Tomson Rusiya dövlətinin əvvəlki
hüdudlarda bərpasını müttəfiq dövlətlərin
başlıca vəzifəsi olduğunu bəyan edərək
ilk vaxtlar Azərbaycan hökumətinə etimadsızlıq
nümayiş etdirir. Rus və erməni-daşnak
təşkilatları ingilis komandanlığı
qarşısında Azərbaycan hökumətini türklərin
oyuncaq rejimi kimi qələmə verərək onu nüfuzdan
salmağa və ümumən siyasi səhnədən silməyə
çalışır, ilk vaxtlar buna həqiqətən, nail
də olurdular.\r\nAzərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
müqəddəratı üçün yaranmış belə
bir ağır şəraitdə Fətəli xan Xoyski
hökuməti nəinki mövcud vəziyyət
qarşısında geri çəkilir, əksinə,
müvazinətini saxlayaraq öz fəaliyyətini davam etdirir
və Tomsonla intensiv danışıqlar aparırdı. Tomson
Azərbaycan hökumətindən Bakıdakı Rus Milli
Komitəsi ilə əməkdaşlıq etməyi tələb
edirdi. Rusiya Milli Şurası Azərbaycan siyasi
qüvvələri qarşısında Rusiyanın birliyi və
bütövlüyünü, Rusiya Məclisi-Müəssisanı
və Ufadakı Kolçak hökumətini qəbul etmək
kimi şərtlər irəli sürürdü. Milli
Şuranın 24 noyabr tarixli qapalı iclasında bu şərtlər
müzakirə olunur və həmin şərait daxilində
Azərbaycanın maraqlarını ifadə edən bir qərar
qəbul edilir: “Milli Şura Rusiya ərazisinin
bölünməzliyi prinsipini tanıyaraq, üzvlərinin və
ictimai xadimlərin yığıncaqlarının təkliflərini
nəzərə alaraq belə hesab edir ki: 1) Azərbaycanın
siyasi vəziyyəti və dövlət quruluşu məsələsi
qəti olaraq Ümumi Sülh Konfransında həll
olunmalıdır; 2) O vaxta qədər Azərbaycanda mövcud
olan faktiki idarə sistemi öz qüvvəsində qalır; 3) Əgər Rusiyada öz müqəddəratını
təyin etmiş bütün millətlərin nümayəndələrinin
iştirakı ilə Ümumrusiya Müəssislər Məclisi
Ümumi Sülh Konfransından əvvəl
çağırılarsa, onda Azərbaycan orada iştirak edəcək
və orada öz müqəddəratının təyini
məsələsində öz prinsipləri üzərində
təkid edəcəkdir”.\r\nMilli Şuranın noyabrın 26-da
M.Ə.Rəsulzadənin sədrliyi ilə
keçirilən növbəti qapalı iclasında
M.H.Hacınski Xəzər-Qafqaz hökuməti təşkil
etmək istəyən sol eserlərlə aparılan
danışıqlar, F.Xoyski isə rus və erməni milli
şuraları ilə Azərbaycan Parlamentinə daxil olmaq ətrafında
aparılan danışıqlar barədə məlumat
verirlər. Aydın olur ki, sol eserlər tərəfindən
qoyulan şərtlər Milli Şuranın 24 noyabr tarixli qərarına
zidd olduğu üçün ümumi dil tapmaq mümkün
olmayıb. Rus Milli Şurası ilə danışıqlar da
demək olar ki, eyni səbəblərdən uğursuzluqla
başa çatıb. Erməni Milli Şurasının bəzi
nümayəndələri isə Rus Milli Şurasının
bu işə münasibətindən asılı olmayaraq, yeni
yaradılacaq parlament və hökumətə daxil olmağa
hazır olduqlarını bildiriblər. Rus Milli
Şurasının kəskin barışmaz mövqeyi
qarşısında Milli Şura üzvləri Azərbaycanda
yaşayan rus əhalisini daha dolğun təmsil edən
Slavyan-Rus Cəmiyyətinə müraciət barədə qərar
qəbul edirlər.\r\nBütün bu iclaslar Parlamentin milli
baxımdan geniş nümayəndəli
olmasında istər Milli Şuranın özünün
maraqlarını, istərsə onun
çağırılması üçün ingilis
komandanlığının mövqeyini nəzərə alan
şura sədrinin və üzvlərinin, eləcə də
hökumət başçısının nə qədər
səy göstərdiklərini nümayiş etdirirdi. Bu
məqam Milli Şuranın dekabrın 1-də keçirilən
növbəti iclasında xüsusilə aydın nəzərə
çarpır. Həmin iclasda Parlamentə
seçkilərin gedişi barədə məlumat verən
F.Xoyski bildirir ki, artıq əyalətlərdə seçkilər
başa çatmışdır və nümayəndələr
dekabrın 3-nə təyin olunmuş Parlamentin
açılışına gəlib çata bilərlər.
Lakin həmin gün peygəmbər Məhəmməd
əleyhissəlamın hüzr gününə
düşdüyü üçün Parlamentin
açılışını dekabrın 7-nə keçirmək
qərara alınır.\r\nİclasda həmçinin Slavyan-Rus
Cəmiyyətindən Parlamentdə rus əhalisini təmsil
etmək barədə daxil olan müraciət
müzakirə edilərək səs çoxluğu ilə qəbul
olunur.\r\nDaha sonra F.Xoyski general Tomsonla olan
görüşünün nəticələri haqqında məlumat
verərək bildirir ki, Tomson Mili Şuranın 24 noyabr tarixli
qətnaməsindən çox razı qalmış, həmin
qətnamədən sonra Rus Milli Şurasının
öz tələblərində həddini keçdiyini,
böyük səhv buraxdığını və tezliklə
peşman olacağını qeyd etmişdir. Görüş
zamanı Tomson həmçinin Azərbaycan hökumətinə
xeyirxah münasibətini bildirmiş, onun təşəbbüslərini
bəyənərək daxili işlərinə
qarışmayacağını vəd etmişdir.\r\nBeləliklə,
sanki Azərbaycan Parlamentinin təyin olunduğu gün
açılmasına mane olacaq həll edilməmiş
bir məsələ qalmır. Lakin 2 gündən sonra vəziyyət
birdən-birə dəyişir. Dekabrın 3-də axşam
saat 8-də şura üzvləri, həmçinin
yaradılacaq Parlamentin yeni seçilmiş üzvləri və
hökumət nümayəndələrinin iştirakı,
M.Ə.Rəsulzadənin sədrliyi və H.Ağayevin katibliyi
ilə Milli Şuranın geniş iclası
çağırılır. Hökumət başçisi F.Xoyski
həmin gün günorta saat 2-də Tomsondan aldığı
məktubun məzmununu açıqlayır. Məlum olur ki,
Bakıdakı İngilis Komandanlığı koalisiyalı
hökumət elan edilməyənə qədər Bakıda
Parlamentin açılmasına icazə verməyəcək. Məktuba münasibət bildirən Fətəli xan
qeyd edir ki, general Tomsona yalnız Azərbaycan Parlamentinə təbii
olaraq qərəzkarlıqla yanaşan ruslar və ermənilər
deyil, bəzi müsəlman şəxslər tərəfindən
də güclü təsir göstərilir, bütün vasitələrdən və böhtanlardan istifadə edilərək
Azərbaycan Milli Şurasını Tomsonun gözündə
nüfuzdan salmaq, onun əhəmiyyətini azaltmaq və
heçə endirmək üçün cəhdlər
edilir.\r\nDaha sonra Fətəli xan bu məktubla bağlı
özünün atdığı addımlar barədə məlumat
verir. Aydın olur ki, Xoyski qəti şəkildə
hökumətin təşkilinin yalnız parlament yolu ilə
formalaşması prinsipi üzərində israr etməklə
Tomsonu Milli Şura haqqında bir qrup şəxs və dəstələr
tərəfindən müəyyən məqsədlərlə
deyilən böhtan və iftiraların əsassız olduğuna
inandırmağa müvəffəq olmuşdur. “Yalnız və
yalnız Milli Şura seçilmiş üzvlərdən ibarət
olmaqla, Parlament çağırılana qədər səlahiyyətli
orqan sayıla bilər. Milli Şura xalqın böyük əksəriyyətinin
etimadını qazanmışdır, Hökumət ona
arxalanır və onun qarşısında məsuliyyət
daşıyır”. Son nəticədə Tomson
F.Xoyskinin bu arqumenti ilə
razılaşmışdır.\r\nGeneralın Parlamentdən əvvəl
koalisiyalı hökumət yaratmaq təklifini də Fətəli
xan inandırıcı məntiqlə təkzib etmiş, Azərbaycan
müsəlmanlarının ümidlərinin hazırda
Parlamentə çevriləcək məhz Milli Şurada
ifadə olunduğunu vurğulayaraq Tomsonun diqqətini bu amillə
hesablaşmağın zəruriliyinə cəlb etmişdir.
“Yeni və koalisiyalı hökumət yalnız Parlament tərəfindən
yaradıla bilər, bunu Avropa ölkələrinin ənənələri,
adi məntiq və məqsədəuyğunluq tələb
edir. Ayrı üsulla yaradılmış koalisiyalı
hökumət fəlakətli səhvə gətirib
çıxarar, ölkədə qayda və asayişin
yaradılmasına və ingilislərin nüfuzuna xidmət etməz,
xalqın hüquqlarını pozar”.\r\nFətəli xan Tomsonun
koalisiyalı hökumətdə 5 nəfər azərbaycanlı,
5 nəfər isə azlıqda qalan qeyri-millətlərin
(3 rus, 2 erməni) nümayəndələri olması kimi təklifi
ilə də razılaşmamış, bu nisbəti ölkə
əhalisinin əksəriyyətini təşkil edən
müsəlmanlara qarşı yanlış və ədalətsiz
hesab etmişdir. Hökumət başçısı ingilis
generalına 7 azərbaycanlı, 3 erməni və 2 rus, yaxud 8
azərbaycanlı, 3 erməni və 3 rusdan ibarət hökumət
təşkil etməyi düzgün saymışdır. Tomson bu təkliflərin hər hansı birinin
mütləq olması şərti ilə
razılaşmış və beləliklə, bu məsələ
də müsbət həllini tapmışdır.\r\nBu
danışıqlar zamanı Fətəli xanın söhbətarası
verdiyi “Parlament xaricində yeni hakimiyyət yaratmaq olarmı” –
sualına Tomsonun verdiyi cavabdan məlum olmuşdur ki,
ingilis generalına yeni hökumət təşkil edə biləcək
iki nəfərin – Mirzə Əsədullayev və Məmməd
Həsən Hacınskinin adını çəkiblər. Tomson
M.Əsədullayevi dəvət edərək onunla 2 saat
söhbət edib və onun yeni hökumət təşkil etmək
təklifinə cavab vermək üçün Mirzə bəy
iki gün vaxt istəyib. Bu məlumatın
müqabilində, Fətəli xanın “Əlbəttə,
hökumət təyin də oluna bilər, lakin təyin
olunmuş hökumətə xalqın münasibətinin necə
olacağı barədə gərək generalın özü
də düşünsün” – deyə etirazı ilə
razılaşan Tomson bu fikrindən imtina edir. Sonda ingilis generalı Azərbaycan xadimlərinin
köməyi ilə razılaşdırılmış nisbətdə
koalisiyalı hökumət təşkil etməyi, rusları və
erməniləri Parlamentdə iştiraka məcbur edəcəyini,
həmçinin Parlamentin işini tamamilə müdafiə edəcəyini
və onun açılacağı gün baş verə biləcək hər hansı bir xoşagəlməz
halların qarşısını alacağını vəd
etmişdir.\r\nBeləliklə, Azərbaycan Parlamentinin öz
işinə başlaması yolunda kifayət qədər ciddi
olan bu maneə Azərbaycan hökumətinin
başçısı Fətəli xan Xoyskinin qəti və
prinsipial mövqeyi, yüksək
professionallığı və diplomatik məharəti nəticəsində
aradan götürülür. Parlamentin
açılışı ərəfəsində Azərbaycanda
qəsdən hökumət böhranı törədilməsi
cəhdinin qarşısının alınmasında da Fətəli
xanın müstəsna xidməti Milli Şura üzvləri tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir.\r\nLakin Fətəli xanın məlumatında səsləndirilən bir sıra
məsələlər – ingilis komandanlığının
Milli Şuradan və ümumiyyətlə, Azərbaycan
hökumətindən xəbərsiz yeni hökumət yaratmaq
təşəbbüsü, baş nazir postuna mümkün
namizədlər kimi M.Əsədullayev və M.H.Hacınskinin
adının çəkilməsi, xüsusilə,
bu namizədlərin ermənilər tərəfindən təklif
edilməsi başqa iclas iştirakçıları
arasında geniş müzakirələrə səbəb
olur.\r\nDaxili İşlər naziri B.Cavanşir bu məsələyə
aydınlıq gətirir, M.Əsədullayevin Tomsonla söhbətində Milli Şura haqqında mənfi
fikir söyləmədiyi, Tomsonun baş nazir postuna ümumiyyətlə,
qeyri-müsəlman bir şəxsin nəzərdə
tutduğunu, sonra bu post M.Əsədullayevə təklif edilərkən
onun həmin vəzifədə yalnız Fətəli xanı
gördüyünü bildirdiyi və bu kimi məqamlar
açıqlanır.\r\nXarici işlər naziri M.H.Hacınski
də özünün bu məsələyə aidiyyəti
olmadığını söyləyir və hökumətdə
hər hansı vəzifə tutmaqdan imtina edir. Fətəli
xan isə bütün bu söhbətlərdən sonra
hökumətdə qalmayacağını bəyan
edir.\r\nParlamentin açılmasına üç gün
qalmış Milli Şuranın iclasında yaranmış gərginik
M.Ə.Rəsulzadə tərəfindən aradan
qaldırılsa da, Azərbaycan istiqlalının düşmənlərinin,
eyni zamanda, erməni və rus milli şuralarının
Parlamentin açılışına hər vasitə ilə
mane olmaq cəhdləri göz qabağında idi.\r\nBu məqsədlə
müttəfiq qoşunların baş komandanından
istifadə etməkdən belə çəkinməyən erməni-rus
qüvvələrinin yalnız Azərbaycan hökumətinin
deyil, ümumilikdə azərbaycanlı əhalinin
hüquqlarının danılmasında irəli sürdükləri
tələblər öz hədsiz nifrəti və həyasızlığı
ilə hətta general Tomsonu da heyrətə
salmış və tədricən onun Azərbaycan hökumətinə
və siyasi xadimlərinə münasibətinin dəyişməsinə
səbəb olmuşdur. Hələ Bakıya gəlmək
ərəfəsində, Ənzəlidə onunla
görüşə təşrif gətirmiş Azərbaycan
nümayəndə heyətini (Ə.Ağayev, N.Yusifbəyli,
M.b.Rəfiyev) əvvəlcə qəbul belə etmək istəməyən
və Azərbaycan hökumətini tanımaqdan imtina edən
Tomsonun tez bir zamanda öz fikrini dəyişməsində
şübhəsiz ki, yalnız onun erməni-rus millətçilərinin
xislətini anlaması deyil, Azərbaycan liderlərinin siyasi məharəti
və eyni zamanda, şəxsi keyfiyyətləri də müstəsna
rol oynamışdır. Təsadüfi deyil ki,
“vəhşi, barbar, qaragüruhçu müsəlmanlar” əvəzinə
Avropa düşüncəli, bir neçə xarici dillərdə
danışan, sivil, mədəni dövlət xadimləri ilə
üzləşən və yerli şəraitlə
tanış olan general Tomson artıq bir aydan sonra Azərbaycan
hökumətini yeganə qanuni hakimiyyət orqanı kimi
tanıyır.\r\n1918-ci il 3 dekabr tarixli protokol Milli
Şuranın fəaliyyətini əks etdirən iclas
protokollarının sonuncusudur. Həmin sənəddən
Milli Şuranın növbəti iclasının dekabrın 4-də,
axşam saat 7-yə təyin olunduğu aydın olsa da, təəssüf
ki, Parlamentin açılışına qədər
keçirilən iclasların protokolları
qalmamışdır. Lakin 1918-ci il dekabr
ayının 7-də, yəni, Milli Şura tərəfindən
təyin edilən gün Azərbaycan Parlamentinin öz işinə
başlaması Milli Şuranın bu məqsəd yolunda üzərinə
düşən vəzifələri ləyaqətlə sona
çatdırdığını göstərir.\r\nAzərbaycanın
müstəqillik, istiqlal, dövlətçilik və
parlamentarizm tarixində Milli Şuranın misilsiz xidməti
olmuşdur. Azərbaycanın “İstiqlal bəyannaməsinin”
qəbulundan başlanan bu yolda Milli Şura üzvləri “Gəncə
böhranı”ndan keçmiş, Bakının yad əllərdən
xilasına nail olmuş, ingilis komandanlığı ilə
iş birliyi yaratmış, öz hakimiyyət
strukturlarını saxlamaqla yanaşı, Qarabağ və Zəngəzur
məsələlərinin həllində onun dəstəyindən
faydalanmışlar. Azərbaycan Parlamentinin
yaranması ilə Milli Şuranın tarixi funksiyası
başa çatmış və onun fəaliyyətinə
xitam verilmişdir.\r\nAzərbaycan Parlamentinin
açılışı\r\n1918-ci il dekabrın 7-də, saat
13-də H.Z.Tağıyevin Bakının Nikolayevski (İstiqlal)
küçəsində yerləşən qız məktəbinin
(indiki Əlyazmalar İnstitutu) binasında təntənəli surətdə Azərbaycan Parlamenti
açıldı.\r\nHəmin gün güclü xəzri
küləyinin əsməsinə baxmayaraq bu münasibətlə
bəzədilmiş şəhərdə bayram əhval-ruhiyyəsi
hökm sürürdü, mağazalar, dövlət idarələri
və təhsil müəssisələri bağlanmış,
şəhər əhalisi gəzintiyə
çıxmışdı. General Tomson Azərbaycan hökumətinin
başçısı Fətəli xan Xoyskiyə söz
verdiyi kimi ingilis komandanlığı tərəfindən
şəhərdə nümunəvi qayda-qanun
yaradılmış, Parlamentin işinə hər hansı əngəllər
törədilməsinin qarşısını almaq
üçün lazımi təhlükəsizlik tədbirləri görülmüşdü.
Parlamentin keçirildiyi binanın qarşısında iki
zirehli avtomobil qoyulmuş, binaya gələn bütün yollar
kənar adamlar üçün bağlanmışdı.
İngilis və Azərbaycan polisi, eləcə də hərbçilər
bir neçə yerdə patrul xidmətində duraraq yalnız
Parlament üzvləri və xüsusi vəsiqəsi olan
şəxslərə Parlaman binasına girməyə icazə
verirdilər.\r\nBinanın içi, bütün keçidlər
və məclisin keçirildiyi zal xalçalarla döşənmiş
və üçrəngli milli bayraqlarla bəzədilmişdi.
Parlamentin açılış mərasimində deputatlardan
başqa hökumət üzvləri və hörmətli
qonaqlar – görkəmli ziyalılar, iş adamları, mətbuat
nümayəndələri və b. iştirak edirdi.
Qonaqların arasında xeyli sayda müsəlman qadınları
da var idi. Diplomatik lojalarda xarici qonaqlar – general
Tomsonun nümayəndəsi polkovnik Kokkerell, İranın
Bakıdakı baş konsulu M.Saidol-Vezare, Gürcüstan
Respublikasının nümayəndəsi Korçevadze,
Şimali Qafqaz dağlıları hökumətinin sədri
T.Çermoyev və başqaları əyləşmişdilər.\r\nRus
və erməni milli şuralarının nümayəndələri
Azərbaycan Parlamentini boykot etmək qərarı vermiş,
lakin Slavyan-Rus Cəmiyyətinin 5 üzvü Parlamentin işinə
qatılmışdı (rus və erməni milli
şuralarının nümayəndələri yalnız iki aydan
sonra Parlamentin işində iştirak etməyə
başlamışlar).\r\nNəhayət, düz saat 1-də
Milli Şuranın sədri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
zala girərək rəyasət heyətinə keçir. Azərbaycan Parlamentinin açılış mərasimini
redaktoru olduğu “Azərbaycan” qəzetində işıqlandıran
Üzeyir bəy Hacıbəyov “Padşahlı məmləkətlərdə
məclisi-məbusanı padşah açar, amma Azərbaycan
Cümhuriyyətinin Məclisi-Məbusanını bir nəfər
vətən oğlu açdı” – deyərək “qəlbən
nikbin” Məhəmməd Əminin “açıq və gülər
bir üz və yerə baxmaq adəti olmayan bir göz ilə”
məclis üzvlərinə xitabən nitq etməyə
başladığını yazır.\r\nM.Ə.Rəsulzadənin
Azərbaycan Parlamentinin açılışında söylədiyi
nitq dəfələrlə alqışlarla müşayiət
olunmaqla, istər məzmununa, istərsə də məclis
iştirakçılarında oyatdığı təsir
gücünə görə ən parlaq natiqlik nümunəsi
hesab edilə bilər. Onun “…müstəqil
Azərbaycanı təmsil edən o üç boyalı
bayrağı Şurayi-Milli qaldırmış, türk
hürriyyəti, islam mədəniyyəti və müasir
Avropa iqtidari-əhrarinəsini təmsil edən bu üç
boyalı bayraq daima başlarımızın üstündə
ehtizaz edəcəkdir. Bir dəfə
qaldırılmış bayraq bir daha enməyəcəkdir”
sözlərindən sonra bütün zal ayağa
qalxmış, gur və sürəkli alqışlar uzun
müddət davam etmişdir.\r\nBu məşhur nitqində
yaşanan anları yüksək qiymətləndirən M.Ə.Rəsulzadə
daha sonra “Müsavat” partiyası adından gənc Cümhuriyyətin
dövlət quruluşu, daxili və xarici siyasətinin əsas
prinsipləri barədə bəyannamə ilə
çıxış edir. Nitqinin sonunda M.Ə.Rəsulzadə
Parlamentin sədrinin seçilməsini təklif edir və
ciddi müzakirələrdən sonra “Musavat”
fraksiyasının təklifi ilə heç bir siyasi
partiyanın üzvü olmayan, görkəmli siyasi xadim, Azərbaycan
parlamentarizminin əsaslarını qoyan ən təcrübəli
diplomat və böyük ziyalı Əlimərdan bəy Topçubaşov
Azərbaycan Parlamentinin sədri seçilir.
Ə.Topçubaşov özü bu vaxt İstanbulda
olduğundan sədrin 1-ci müavini seçilən Həsən
bəy Ağayev Parlamentin işinə sədrlik edir. Mehdi bəy Hacınski katib olmaqla Parlamentin
üç nəfərdən ibarət katibliyi
seçilir.\r\nAzərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Müvəqqəti
Hökumətinin başçısı Fətəli xan Xoyski
Parlamentdə hökumətin daxili və xarici siyasəti barəsində
hesabat xarakterli məruzə ilə çıxış edir.
Bu məruzədən sonra Parlament köhnə hökumətin
istefasını qəbul edərək yeni hökumətin təşkil
edilməsini yenidən Fətəli xan Xoyskiyə
tapşırır. Daha sonra mandat, reqlament və
təsərrüfat komissiyalarına seçkilər
keçirilir.\r\nAzərbaycan Parlamentinin açılması
münasibəti ilə siyasi məhbuslara amnistiya verilməsi
haqda “İttihad” partiyasının təklifi Parlamentin
bütün fraksiyaları tərəfindən dəstəklənir
və müvafiq aktı hazırlayacaq komissiyanın yaradılması haqda qərar qəbul etməklə
Azərbaycan Parlamenti özünün birinci iclasını
bağlı elan edir.\r\nAzərbaycan Parlamentinin
açılışı Azərbaycan cəmiyyətində
böyük əks-səda doğurmuş, bu münasibətlə
Parlamentin və hökumətin ünvanına gələn təbrik
teleqramları, açılış mərasiminə həsr
edilən yazılar, bu hadisəyə verilən qiymətlər
dövri mətbuatda geniş yer almışdır. Parlamentli respublika üsul-idarəsinin
yaradılması ilə Azərbaycanın siyasi cəhətdən
qabaqcıl ölkələr səviyyəsinə qalxması və
bu hadisənin onun bütün sonrakı taleyində son dərəcə
mühüm rol oynaması təkzib edilməyəcək bir
fakt olmuşdur .\r\nAzərbaycan Parlamentinin
açılışı günü onun
yaradıcılarından birinin, Fətəli xan Xoyskinin dediyi
“…yatsa idik də yuxumuza girməzdi…” sözlərinin fərqinə
varılarsa, çox kiçik bir zaman kəsiyində – azərbaycanlıların
Rusiya Dumasında ilk təmsilçiliyindən başlayaraq Azərbaycan
Parlamentinin yaradılmasına gətirən böyük yolun
Üzeyir bəyin “vətən oğlu”
adlandırdığı insanların idealları, əzmi və
əməlləri ilə salındığını görərik.\r\nAzərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti Məclisi-Məbusanın 1918-ci il
dekabrın 7-də qaldırdığı “üç
boyalı bayrağın” bu gün, 2013- cü il dekabrın 7-də
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin binası
üzərində dalğalanması keçilmiş bu yola
verilən ən yüksək qiymət, bu bayrağı
qaldırmış Vətən oğullarının xatirəsinə
isə ən gözəl abidədir.
Solmaz
Rüstəmova-Tohidi
525-ci qəzet.- 2018.- 4 dekabr.- S.4.