"Şairə, sənətə həmişə
yer var"
Vaqif Bəhmənli
QƏLƏM DOSTUM FƏXRƏDDİN
ZİYANIN 65 YAŞI MÜNASİBƏTİLƏ
... Fəxrəddin
Ziyanın uzaq illərdə oxuduğum "Ata məhəbbəti"
şeirini onun yaxın illərdə işıq üzü
görən "Şeiriyyətim, şeirim" adlı kifayət
qədər ciddi poeziya toplusunda ("Seçilmiş əsərlər"
də demək olar bu kitaba) təkrarən gördüm, təkrarən
oxudum və uzaq illərdə düşüncəmdə həmin
şeirlə bağlı hansı təəssürat
yuvalanmışdısa, o duyğuları təkrarən
yaşadım...
Fəxrəddin bu şeirinə böyük
qardaşı, tanınmış şair Zülfüqar
Qodmanlı yaradıcılığından seçdiyi iki misralıq
epiqrafla başlayıb.
Sanki bunu
da deməyə borcluyam; Zülfüqar müəllimin də mənə
məhz uzaq illərdən tanış
olan, indi isə Ziya qələmiylə epiqraf haqqı qazanan
şeiri ata ruhunun sarsılmazlığı, o ruhun əbədi
ehtirama layiq olmağı barədə unudulmaz poetik lövhə,
təsiredici şair ağrısıdır. Hətta o dərəcədə
ki:
Yox, yox
ağlamadım namərd ölümçün,
Ağladım
atamı görmərəm bir də -
demişdi Zülfüqar Qodmanlı...
Əbədi
ehtiram dedik, unudulmazlıq söylədik; Fəxrəddin
Ziyanın "Ata məhəbbəti" şeirindəki -
Mən
atamı çox gənc ikən itirdim,
Məm
atamı heç doyunca görmədim -
enişli-yoxuşlu həyat təcrübəsi olan bir insanın
başlanğıc misralarından boylanan tərtəmiz,
körpə nisgili:
Bir
qayğısız tələbəydim, cavandım,
Düşünmürdüm dünyanın dərd-sərini.
Mən
atamı itirəndə anladım
Ataların
dağdan uca yerini! -
bəndində şövq-təbii müqəddəsliyə qovuşan
əbədi təəssüf hissinin belə insani şəkildə
və həm də şairanə ifadəsi bir qədər əvvəl
səsləndirdiyim fikirləri, yəni ataya, əslində,
insanlığın davamiyyətinin iki səbəbkarından
birinə ehtiramı, həmişə haqlı olan ruhların
unudulmazlığını, açıq-aşkar, həm də
birmənalı olaraq təsdiqləmirmi?
Şairlərin həyat beşiyinə göydən zənbillə
endirilmələri təbabət və təbiət
qanunlarına bələd olduğumuzdan, ən azı
inandırıcı görünmür. Əslində, bütün
sadə insanlar kimi şairlər də ən böyük
şansdan - fiziki varolmadan sonraya təsadüf edən alın
yazısını özləri yazırlar və bu mərhələdə
heç bir ilahi müdaxilədən söhbət gedə bilməz;
məsələ burasındadır ki, qardaş şairlərin
- Zülfüqar müəllimin və Fəxrəddin həkimin
digər yazılarında da sonsuz bir ehtiramla
xatırladıqları bir ata ailəsində hər zaman
xalqın firavanlığını, vətənin
bütövlüyünü, insanların kamilliyini
düşünən beş səmimi, istiqanli kişi, beş
əli qələmli, sözün tam mənasında vətəndaş
və ziyalı dünyaya göz açıb - şair-müəllim
Zülfüqar, hüquqşünas,alim, yazar Şəmsəddin,
yazıçı, publisist Ağəddin, mühəndis,
şair Nurəddin, həkim, şair Fəxrəddin...
Bunlar hələ bu böyük, qollu-budaqlı ailənin
şəxsən tanıyıb təmasda olduğum üzvləridir. Ağəddin
müəllimin tale düzəngahında uzanıb gedən,
sanki haradasa birləşib bizi də birləşdirə biləcəyinə
inandığımız yolları işıqlandıran
mehribançılıq, nur, təbəssüm dolu
simasını, ədəbiyyata gələn istedadlı gənclərin
hər birinə, fərq qoymadan bəslədiyi
xeyirxahlığı sadəcə olaraq, unutmaq mümkün
deyil.
Yaxud Nurəddini götürək, o, əsl poeziya
xiridarıdır, ifrat təvazökarlıq, qələm
dostlarının nailiyyətlərinə hədsiz dərəcədə
sevinməsi və bu sevinci sanki özününkü imiş
kimi başqaları ilə dönə-dönə
bölüşməsi, təbii ki, onun ləyaqətidir,
şəxsiyyətini təyin edən yüksək
meyardır.
... Nəhayət, hiss edirəm ki, ümumi yanaşmadan
dərhal uzaqlaşıb məhz bu qeydlərin konkret
yazılma səbəbinə doğru addımlamağa
borcluyam. Bəlkə də Fəxrəddinin
də mənsub olduğu bu nümunəvi cənub ailəsi
barədə söz açmaq başqa bir yazının
mövzusudur.
Məsələ burasındadır ki, gözəl
Masallının Qodman kəndində dünyaya göz
açan qardaşlardan birinin - şair Fəxrəddin
Ziyanın 65 yaşı tamam olur. Kim nə deyir desin, insan
ömrünü bütövləşdirən elə bioqrafik
yaş göstəriciləri, başqa sözlə, doğum
gününü təsdiqləyən rəqəmlər var
ki, insanı həm dərindən
düşündürür, həm də hədsiz dərəcədə
kövrəldir. Xüsusən yaradıcı
şəxsiyyətlər, əvvələn, özləri-özlərinə
hesabat verirlər ki, ayə, mən bu fani dünyada dipdiri
ömrümü fənaya sərf etmədim, görəsən?
Yazılıb-yaradılanlar hansısa bir ürəkdə
əks-səda verdimi? Yaddaşlarda izlər
saldımı?
Diletantlardan
fərqli olaraq belə ciddi suallara ləyaqətli və
savadlı şairlər təkbaşına cavab verə bilmirlər,
mən deyərdim, tarixən ən qüdrətli sənətkarlar
da bu baxış bucağında tərəddüddən xilas
ola bilməyiblər. Belə
anlarda kənar yanaşmalar, alim, həmkar, oxucu rəyləri
müəyyən qədər yardımçı olub,
boşluğu doldurur. Lakin sarsılmaz
poetik qüdrətinə baxmayaraq, ən kamil bədii kəşflər
belə həmişə mübhəmdir, zamandan
ehtiyatlanmağa, hər gələn yeni nəslin zövq,
baxış, qavrayış süzgəcindən keçməyə
məhkumdur. Və mən bəri başdan deyirəm, 65
il bundan öncə zəngin koloritli Masallı
torpağında dünyaya gələn Fəxrəddin Ziya həm
şəxsiyyət, həm vətəndaş, həm peşəkar
həkim, həm də şair kimi... papağı nahaq yerə
günə yandırmayıb.
Bunu
yalnız mən demirəm... Əvvələn, şair
özü yazıb-yaratdığına inanır, ən
azı bu səbəbə görə təbiətən bəxş
olunan istedada və uzun illərdən bəri, əlbəttə,
davamlı çalışmalar və zəhmət hesabına
toplanmış, şair əqidəsində yaradıcı
gücə çevrilmiş təcrübəyə arxalanaraq
məhz belə düşünməyi və
düşündüyünü bu sayaq ifadə etməyi
bacarır:
Yetər
bir söz desin əbədiyaşar
Təki ömrü-günü bitməsin hədər.
Şairə,
sənətə həmişə yer var,
Cənnətdə
möminə yer olan qədər!
Hərdən
belə deyimlər gəlir dilimizə - əvvəlindən
sonu bəlli... Fəxrəddin Ziyanın indicə
misal çəkdiyim misraları bizim nə deyəcəyimizi
bəri başdan bəlli edir. Hər halda, gerçək
poeziyanı gerçək mömünliklə paralleləşdirib
onların ikisinə də cənnətdə yer ayıran
şair üçün ədəbiyyat da ibadətdir! Bəllidir ki, inanclı insanların saf niyyətlə
Tanrıya açılan əlləri heç zaman boşda
qalmayıb. Bəşər tarixində hələ indiyəcən,
inam, imanla çırpınan ürəklərə səpilən
toxumların bircəciyi də çürüməyib,
cücərib, bar verib...
Mən
demirəm ki, Fəxrəddin Ziya ilə bütün
ömrümüz (bir-iki il onun xeyrinə olan fərqlə, təqribən
yaşıdıq) birlikdə keçib, demirəm ki, onun nəşr
olunan əsərləri stolüstü kitabımdır, demirəm,
o, əbədiyyatımızda yeni bir yol açıb, sadəcə,
şair qardaşımın 65 yaşında bütün həyatını
həsr etdiyi poeziya sənətində
yanılmadığını məhz onun özünün nəzərinə
çatdırmağın bir borc olduğunu zərurət
sayıram.
Elə bu yəqinlikdən, bu qərardan sonra şairin məndə
olan bütün kitablarını qarşıma qoyub yenidən
oxudum. Və
gördüm ki, bizim qəlbi ilə qələmi eyni ahənglə
titrəyən, həyatının mənası vətən,
xalq, millət - ümumiyyətlə, gözəl,
bütöv Azərbaycan olan, haqqın-ədalətin zədələrini
öz bədəninin ağrıları qədər dərindən
hiss edən, bəzən qəzəb püskürən, candan
sevən, qardaşlığın, dostluğun ən dərindəki
rişələrini qəhrdən qorumağa
çağıran və bütün bu təbəddülatların
sonunda Yer üzündən aldığı zərbələrə
görə heç zaman Göy üzünün mütləq
mərhəmətli olduğu inamından üz döndərməyən,
nailiyyətlərinin miqyasını heç nəzərə
almadan qələmə, sözə sitayiş edən necə
ləyaqətli bir soydaş, vətəndaş şairimiz var.
Maraqlı burasındadır ki, yuxarıdakı geniş tərkibli
cümləni şair dostumun fərdiyyətindən daha
çox, şeyriyyətinə, poetik "mən"inə əsaslanaraq
yazdım. Həm də bir daha əmin oldum ki, eynilə Fəxrəddin
Ziya kimi, adının əvvəlində tam yəqinlik hissi ilə
belə epitetlər, təyinlər sıralana bilən, amma ya
zəlzələdən, ya vəlvələdən ədəbi
prosesi izləyən və incələyən mütəxəssislərin
nəzərindən iraq düşən xeyli sayda ədibimiz
var (Fəxrəddin hələ
şükürlüsüdür; ara-sıra da olsa şeirləri
barədə yazıblar, bu baxımdan Vaqif Yusiflinin,
Mürşüd Məmmədlinin, Ağacəfər Həsənlinin,
Dayandur Sevginin, Tofiq Nurəlinin... qeydləri dəyərləndirilə
bilər).
Qayıdaq
o yerə ki, Fəxrəddin Ziyanın kitablarını bir qələm
dostu, bir həmkar borcu düşüncəsiylə oxuyarkən
bəzən qeydlərimi əlimin altdakı bloknotda
apardım, bəzi hissiyatları şairin kitablarının vərəqlərinin
ağ qalan yerlərində apardım... Bilmirəm niyə?!
Və elə o qeydlər arasından ilk olaraq
qaçılmaz, çətin həyat yolunda valideynlər və
cəmiyyət qarşısında daim cavabdehlik məsuliyyəti
hiss edən yetkin bir vətəndaşın
boylandığını, qalxıb ucaldığını
gördüm.
Bu poetik -
vətəndaş müstəqim olaraq Fəxrəddinin
yalnız özü deyil, həm də onun, həyatda olan, bu hələ
azdır, eyni zamanda, şairin görmək istədiyi, görmək
arzusunda olduğu insandır, milli varlıqdır, etnik-mənəvi
regionallıq bucağından baxsaq, düşünən və
düşündürən azərbaycanlıdır. Həm də
daim üzərində Allahı görən azərbaycanlıdır!
Poetik axtarışların şəhadətinə əsasən,
deməzdim ki, Fəxrəddin Ziya mömin şairdir. Onun poetik qəhrəmanının
imandan enerji aldığını isə söyləməyə
haqqım var... Hansı bir çətin, yaxud fərəhli
məqam olur-olsun (siyasi, iqtisadi, mənəvi), bu şairin əli
həmişə Allahın ətəyindədir. Bu, bir səbir
düsturudur! Bu, ən çıxılmaz
anlarda belə nicatın, çıxış yolunun,
davamın varlığına inamdır. Şeirlərindən
belə hiss etdim ki, o, ən başda islamiyyət olmaqla dinlərin
tarixinə və onların xilaskarlıq qüdrətinə bələddir,
buna heç bir vəchlə şəkk gətirmir. Başqa halda o, aşağıdakı misraları
yaza bilərdimi?
Allahım,
nə qədər sevirsən bizi,
Necə
qiymətliyik sənin gözündə...
Adətən cılız insanın Allaha olan
böyük sevgisinin vəsf edildiyi bir dəmdə, qəfil və
haqlı olaraq xatırlatmaq ki, tanrıya sevgi sənin
miqyasındır, amma heç bilirsənmi ki, Allahın sənə
sevgisi necə də... miqyassızdır, daha doğrusu,
hüdudsuzdur.
F.Ziya bu
misraları da Allaha üz tutaraq yazıb:
Sənə
bənzətməyə səy göstərsək də,
Sonralar sındırdıq yüzlərlə
bütü.
Bu da
şairin misralarıdır:
Sənin
varlığına inanmaq olur,
Sənin
qüdrətini anlamaq çətin!
Fəxrəddin
Ziyanın islam fəsəfəsinə
söykənən poetik inancları heç zaman mövhumata
uğramır, xurafata yuvarlanmır. O, həmişə
ölçü-biçidə, əndazədə olan bir
miqyasda müsəlman inanclarına, islami dəyərlərin
o hissələrinə ki, müasir insanın
ağrılarının səbbini almağa yarayır, əziyyətdən
xilas yolu göstərir, ipucu verir, bax o məqamlarda şair
mükəmməl biliklə yanaşı, özünə və
oxuculara aid olan hikməti götürür. Məsələn,
o, yaradanın yerdəki son elçisi Məhəmməd
Peyğəmbərin - "Şərəfli bir həyat
yaşayan!", "Nəfsin istəyinə uymayın!",
"Sıxıntılara qarşı səbirli olun!",
"Yaxşılıq etməyə tələsin",
"Yaxşı kişilərlə dostluq edin!"...qısa
deyimlərindən təsirlənərək
yaxşılıq və gözü-könlü toxluq
haqqında dolğun şeir nümunələri
yaratmışdır.
Budur,
şair uca Peyğəmbərimizin tamahdan qorunmaq
haqqındakı çağırışını poetik məntiq
baxımından uğurla davam etdirib yazır:
Çılğınlıq
- cahillik əlamətidir,
Ağlı yetkin olan hissə qapılmaz.
Fərhadın
dastanı bir əfsanədir,
Külüng zərbəsiylə qaya çapılmaz.
Qəribə
bir xislət var canımızda,
Gücü
axtarırıq ad-sanımızda,
Rəqib
baş kəssə də, dörd yanımızda
Bizə toxunmasa, düşmən sayılmaz.
Yaman
öyrənmişik alqı-satqıya,
Əhsən bu hərraca, bu soyhasoya.
Ola, bu
adamlar dayana, doya,
Anlaya ləyaqət, Vətən satılmaz.
Torpağı
verdik, ya satdıq, nə fərqi,
Yadlara
qoyduq, ya atdıq, nə fərqi,
Biganə
qaldıq, ya yatdıq, nə fərqi,
Qəflət yuxusuna gedən ayılmaz.
Şairin
haqlı düşüncəsinə görə dünya
malına hərislik elə bir qorxunc pərdədir ki,
yalnız gözləri qapamır, eyni zamanda, ürəyə
zülmət çökdürür, vicdanı qaraldır,
ağlın çırağını söndürür...
Bu qəbildən
olan "Xudabəndə xitab", "Allah qoysa",
"Möminlikdə Allah görsənir", "Kamil olmaq
imandandır", "Zina-ehtiras-sevgi", "Təkəbbür,
lovğalıq" və digər şeirlərini ötən
təsirdən yaranan əsərlər yox, inamlı şair
mövqeyi, yetkin bir şəxsiyyətin inam - insan məsələsinə
baxışı kimi dəyərləndirmək doğru
olardı. Bu mövzuda yazdıqlarını uğurlu eləyən
şairin, dediyimiz kimi, dinin cəmiyyətin inkişafında
müstəsna rolunu nəzərə alması, müsəlman
dünyasının inanc prinsiplərinə bələdliyi,
dinlərin tarixini ən qədim mifoloji qatlardan - çoxlu
allahların mövcudluğu, Allahın Zevslər, fironlar
doğduğu, Adəmin, Musanın, İsanın
yaranışından sonra sonuncu peyğəmbər və həm
də real tarixi şəxsiyyət olan Məhəmməd əleyhissalama
qədər bütün dövrlərin ilahiyyat
baxışları açısından mənimsəməsi
ilə birbaşa bağlıdır.
Fəxrəddin Ziyaya görə, əslində də,
bu, belədir, Allahın adamı, yəni onun ifadə etdiyi
poetik mən ilk növbədə təbiətin bir
parçasıdır. Allahın yaratdığı olmaq
üçün insan öz içində özünü
yaratmalıdır. Ona görə də
çox zaman oxucuya elə gəlir ki, təbiətlə
üzbəüz dayanan şair F.Ziya eyni anda mehrab önündə
dayanıb.
Belə baxış yerlə göyü, ilahi təsəvvürlərlə
reallığı bir-birinə qovuşdurur. Həmin məqamda
oxucu ilahi qüdrətin harada bitib, təbiət qüdrətinin
harada başladığının fərqində olur. Əlbəttə ki, bu dəfə Fəxrəddin
Ziya adlı şairin qələminin işığında.
Misallara baxaq:
Mənə
elə gəlir tək nəbatat yox,
Adəmlə Həvva da yaranıb yazda... - deyir şair.
Yaxud:
Adam bu
yerlərdən qovulan gündən
Çeşmələr ağlayan gözüdü bəlkə?
Artıq bu misralarda cənnət vizual bir məkan deyil,
şairin vətəninin real və poetik peyzajıdır. Bəs bu
gözəllikləri necə duymalı, onunla necə
davranmalı? Şairin buna da cavabı var.
Qoy
öpsün üzündən düzün laləsi,
Əyilib
ahəstə üz gözəlliyi
- misralarındakı
ümumən gözəllik anlayışının, ən az
ömürə malik, adətən dərilməyə
yaramayan, saplağından qopan kimi elə əllərindəcə
təravətini, fiziki şuxluğunu itirən lalənin
çiyninə yükləndiyinin yəqin ki, fərqinə
vardınız. Şair yazır:
Ürək
də bir gözdür, göz də bir ürək
Baxışdan
odlanaq, duyğudan ölək
Tökülsün
bəbəyi, kor olsun gərək
Həsrətlə
görməsə göz gözəlləri...
Amma təbiət
öz təcəllasında nə qədər müstəqim
və sakitqədəm olsa da, hər məqama görə, hər
insan yanaşmasıyla faydalılıq dərəcəsi
qazanır, məsələn belə:
Taxıl
zəmisində bitən laləni
Hərdən alaq bildik, hərdən gül bildik.
Şairin
"Qu xisləti", "Novxanı bağlarında",
"Mənim doğulduğum kənd",
"Dağların", "Gül heyrəti", "Badam
ağacı", "Xanbalan", "Lənkəran",
"Masallı", "Torpaq eşqi", "Qumru",
"İl ayrıcı", "2002-ci ilin
qışı", "Ömrün xəzanı",
"Atəşkəs dövrünün Bakısı" və
digər şeirləri mən deməzdim ki, yalnız şair
urəyinin ziyası ilə boyanan, bir baxış, bir təəssüratla
yaddaqalan natural-poetik təbiət lövhələridir. Xeyr, bu şeirlərin hər biri ilk sətirdən
son misrasına qədər məxsusi olaraq ictimai məzmuna
malikdir və şair amalının ifadəsinə xidmət
edir. Bu əsərlərin hər birində
ciddi mənəviyyat, insaniyyat məsələlərimə
toxunulub. Bununla belə, şairin bu istiqamətli
axtarışlarının etibarlı fonu təbiətdir.
Bu təbiət solğun deyil, canlıdır və
həm də o qədər zərif cizgilərlə işlənib
ki, əsas gorüntünü, yəni şair niyyətini
ota-alağa, gülə-çiçəyə,
dağa-daşa, sisə-dumana, işığa-qaranlığa
bürüyüb it-bat eləmir. Çünki
Fəxrəddin Ziya sözlə işləməyi, nəyi necə
ifadə etmək təcrübəsini mənimsəmiş
şairdir.
Fəxrəddin Ziyanın
yaradıcılığında Adəmdən Xatəmə
bütün şairlərin tərənnüm etdiyi Vətən
obrazının özünəməxsus təqdimatı izlənilir. Bu Vətən
də Allahın bərqərar etdiyi, təbiətin bir
parçası olan vətəndir. Deməliyəm, bir
çox şeirlərinə nəzər salarkən, xüsusən
Vətən-vətəndaşlıq mövzusunun leytmotiv təşkil
etdiyi əsərlərində Fəxrəddin Ziya poetik mənsubiyyətini
də bir daha, mən deyərdim, bəlkə heç
özünün də xəbəri olmadan ortaya qoyur.
Bütün varisliklər kimi, ədəbi varislik də
şəksizdir. Əslində, yaxşı şairlərin
hamısı milli dilin poetikasının, şifahi xalq ədəbiyyatının,
klassik bədii söz sənətinin ənənələri
üzərində qərar tutur. Bunlar bazis
ənənələrdir, bütün tarixi ədəbi ənənələrin
davamı olaraq təzahür edir. Yəni
folklor və klassika yaradıcılığın ana
kitabında bütün mövcud ədəbi külliyatı
ehtiva edən iki fəsildir. Bu özüldən
qıraqda, ümumiyyətlə, ədəbiyyat yoxdur və əgər
kimsə ədəbi novatorluğu bu köklərdən
ayırırsa, həmin o yaradılan yeni - ədəbiyyat
deyil, nəsə bir başqa kateqoriyaya aid məhsuldur.
Hər dəfə bu məsuliyyətli şairin yeni
şeirlərini oxuyanda, onun sədaqətlə
arxalandığı ən yaxın varislərin də nəfəsini
hiss edib duyuram.
Əslində, onlar - Məmmədhüseyn Şəhriyar, Bəxtiyar
Vahabzadə, Söhrab Tahir, Məmməd Araz, Xəlil Rza
Ulutürk, Musa Yaqub 70-80-ci illərdə ədəbiyyata gələn
bir çox ədiblərin mənəvi-ədəbi müəllimləri
olmuşlar. Bu şairlərin nəfəsi, deyim
tərzi, vətəndaşlıq mövqeyi, poetik pafosu Fəxrəddinin
yazılarında, xüsusən, şairin vətən, xalq,
millət mövzulu şeirlərində dərhal
görünür. Fəxrəddin Ziya bunu
gizlətmir, çünki həm ədəbi, həm də
ictimai bir varlıq olaraq təvazökarlıq onun xarakterinin
şah damarıdır. Digər tərəfdən
adları çəkilən ustadların yetirməsi,
davamçısı olmaqla kim fəxr etməz
ki?
Fəxrəddin isə ustad sənətkarların bir
çoxuna şeirlər, tutarlı misralar həsr etməklə
yetkin qələm sahibi kimi sanki özündən sonra gələn
nəsillərə ənənələrə sadiqlik
mesajı verir.
Çünki o, ənənələrdə gələcəyə
daşınmalı olan sonsuz enerjinin təsir qüvvəsini
bilir.
Baxaq
görək Xətaini, Şəhriyarı, Bəxtiyarı, Məmməd
Arazı, Söhrab Tahiri, Musa Yaqubu özünün ustadı
sayan şairin məhz onların adına üz tutub dedikləri
necə səslənir?! Fəxrəddin Xətaiyə
bir neçə şeir həsr edib. Onların birində
deyilir:
Ey ulu əcdadım,
ey böyük ələm,
İstərəm sənintək yaşayam, öləm.
Yazdın
bu millətin hünər tarixin
Bir əlində
qılınc, birində qələm!
Şairin "Şeiriyyətim-şeirim" kitabında
"Məmməd Araz karandaşı" adlı şeiri
ayrıca təhlilə layiqdir. Yəqin bir çox
oxucuların yadındadır ki, Məmməd Araz da vaxtilə
öz şeirini Musa Yaqubun "Bu dünyanın qara
daşı göyərməz" ideyasını daşıyan,
indi dillər əzbəri olan poetik harayına cavab olaraq
yazmışdı. Fəxrəddin "Məmməd Araz
karandaşı"na sonuncu şeirdən
bu misraları epiqraf seçib.
Xətainin
qılıncını suvardım
Məmməd
Araz karandaşı göyərdi...
Sonra Fəxrəddinin
hər iki ustadın adına yaraşan
çağlar misraları kükrəyir. Deyim
ki, şeiri həyəcansız oxumaq olmur. Niyə? Çünki Fəxəddin Ziya bu
şeirlə öz ustadına üz tutaraq Azərbaycan
xalqının tarixi-ədəbi portretini cızmağa cəhd
edib və buna da nail olub. Şəhadət üçün
oxuyun bu misraları:
Nə yatmısan,
qoca vulkan, - deyən şair,
Qalx
ayağa, Azərbaycan, - deyən şair,
Ömrü
boyu qüssə, kədər yeyən şair,
Dərdi
böyük, qəlbi qubar Məmməd Araz
Xətainin
qılıncını suvar, suvar, Məmməd Araz!
Əsasən
Dağlıq Qarabağ faciəsi ilə əlaqədar
xalqımızın düçar olduğu əzabları
canlandıran, çıxış yolu axtaran bu əsər məntiqi
sonluq olaraq bu misralarla yekunlaşır:
Tariximə
abidədir məzar daşı,
Torpağımın
daş yaddaşı,
taleyimin
qan yaddaşı...
Yurdu talan olan şair, neyləyirdin karandaşı?
İndi
yalnız silah verər yurda qərar,
Məmməd
Araz,
Xətainin
qılıncını suvar, suvar, Məmməd Araz!
Ümumiyyətlə,
vətəndaşlıq pafosu, yurd sevgisi F.Ziyanın şeirlərinin
ruhunu təşkil edir, o, vətənin gözəlliyi,
müqəddəsliyi qarşısında nə qədər
duyğulu, xeyirxahdırsa, yurdun, yurddaşın adına, şəninə ləkə salan
bütün şeytani xislətlərə nifrətlə
doludur. Fəxrəddinə görə:
Bizim olmaz
ağrılar
Keçməsə səndən, məndən.
Əsgər
çəkməsi altda
Qalan torpaqdı vətən.
Yaxud
şəhid oğulların müqəddəs qanı bəzən
onun qələminin cövhərinə dönür:
Kimsə
deyə bilməz qurbanlıq sizə,
Qəhrəman oğullar, igid oğullar.
Bütün
bu el-oba qurbandır sizə,
Ey torpaq uğrunda şəhid oğullar.
İctimai mövzularda qələm çalanda
F.Ziyanın misraları nə qədər sərt və hökmlüdürsə,
məhəbbət şeirləri, sevgi mövzusunda bayatı,
qoşma, gəraylı və qəzəlləri o qədər
zərifliklə, istiliklə dolu kəlmələrdən
toxunur. Xüsusilə şairin qəzəl şəkilli
şeirləri həm əruz vəzninə bələdlik
baxımından, həm də mövzularına, bədii obraz
axtarışlarına görə rəğbət doğurur.
Ümumi qənaət bundan ibarətdir ki, Fəxrəddin
Ziya həyatı tanıyan, onunla üzbəüz durmağa
haqqı olan şairdir. Bəlkə buna görədir ki, ayrı-ayrı
şeirlərindən gələn torpaq, meşə, gül,
sevgi, vətən, insan... ətri bir yerə cəmlənəndə
bu poetik söz çələngindən gələn ətrin
yalnız bir adı olur - həyat ətri... Heyif
ki, bu ətrə bəzən natamam insanların əməlləri
səbəbindən yad qoxular da qarışır.
Belə hallarda dostumun şair ruhu ifrat dərəcədə
sinirli olur, ən yaxın çevrəsini belə
qırmanclamaqdan, kükrəyən qəzəbini yağdırmaqdan
çəkinmir. Onda düşünürsən ki, tanrıya, təbiətə,
vətənə, sevgiyə üz tutan Fəxrəddin
Ziyanın başlıca şair məramı nəinki öz
sözünü cəmiyyətə yetirməkdir, bəlkə
bundan da daha əsas olan məhz özünün, Fəxrəddin
Ziyanın əxlaqi, mənəvi və bədii potensialının
təsir gücü ilə, fərdi şair imkanlarıyla cəmiyyəti
saflığa çağırmaq, tarixi humanitar nizamı
qorumaqdan ibarətdir. Bu niyyət, bu mövzu Fəxrəddinin
poetik varlığıdır və baxıb görürəm
ki, bu qədər danışdıq, amma heç bu əsas
olana toxunmadıq... Deməli, Fəxrəddin
Ziya haqqında təhlil olunmalı, söz
açılmalı məqamlar var, yenə də olacaq.
Fəxrəddin Ziya adlı real poeziya fəzası kifayət
qədər tutumlu olsa da, qələm dostumun ədəbi
hakimiyyətdən umacağı elə də çox deyil. Poeziya haqqında
düşüncələrimi ümumiləşdirən bu
misralar əslində, onun estetik baxışlarını dəqiq
ifadə edir:
...
Çox vaxt qılınc kimi susur qınında
Dönür
hərdən qorxunc bir şirə şeirim...
... Bir
gözəl misrası yaranan anda
Sığışır
nə göyə, nə yerə şeirim...
...
Sağam, sirdaşımdı, məndən sonrasa
Qalacaq
elimə xatirə şeirim...
Əslində, dünyaya insan
övladından nə qalsa onun adı xatirədir, bəlkə
də istisini heç zaman azaltmayan bir hiss, duyğu
axarıdır ki, hərəkət yönünün - nə
irəli, nə geri, nə sola, nə sağa, nə yuxarı,
nə aşağı - cəhəti yoxdur, gəlişi-gedişi
zaman tanımır, biz isə onun adına xatirə
deyirik. Həqiqi şairlərdən qalan şeir həm də
xatirədir. Belə çıxır ki, Fəxrəddin
Ziyanın poeziyadan istədiyi çox deyil, amma heç az da
deyil...
525-ci qəzet.-2018.-7 dekabr.-S.7-8.