Estebanın dirisi və
ölüsü
“Bu cür adamın
adı, şübhəsiz
ki, Esteban olmalı idi. Bu, həqiqət idi. Onun adının Esteban olduğunu
bilmək üçün
ölüyə ötəri
bir nəzər salmaq kifayət idi...”
Fədakar tərcüməçimiz, unudulmaz
ədəbiyyat adamı
Natiq Səfərovun tərcüməsində oxuduğum
bu hekayədə Estebanın cəsədini
balaca kəndə gətirib çıxaran səbəb Markesin mistik təfəkkürü,
onun ədəbi yaradıcılığının əsasını təşkil
edən magik realizmdir.
Markes bizi öz yaşadıqlarımıza
təkrarən qayıtmağa,
keçmişimizi bir
daha təhlil etməyə çağırır. Yazıçı deyirdi ki, özümdən
heç nə uydurmuram, Latın Amerikasında gördüyüm
hadisələri və
həyat tərzini yazıram. Tənqidçilərsə bu sözlərə
inanmırdılar və
Markesin bu fikrini təkzib edirdilər. Onun yaradıcılığında
xalq dilinin nağılvari üslubu, magik realizmə xas ədəbi fəndlər geniş əks olunub.
Markes yaradıcılığının ən qeyri-adi cəhətlərindən biri
də budur ki, onun əsərləri
haqqında nəsə
yazmaq, nəsə danışmaq çox çətin, az
qala mümkünsüzdür.
Bu əsərlərdən hər kəs tamam fərqli nəticələr çıxara
bilər. “Dünyanın ən gözəl ölüsü”
hekayəsi də bu baxımdan istisna deyil. 5 il əvvəl
bu hekayəni oxuyan zaman gəldiyim
nəticə indikindən
çox fərqli idi. Bu günlərdə
həmin hekayəni bir də oxudum
və büsbütün
fərqli qənaətə
gəldim. Yəqin ki,
mütaliənin möcüzəvi,
sirli tərəflərindən
biri də budur. Görünür, müəllif bir
mətni hansı ovqatda yazıbsa, oxucu da gərək
onu həmin ovqatda oxusun. Ədəbi tənqidçilər Markesi
hoqqabazlıqda günahlandırıblar.
Nobel mükafatçısı
isə deyirdi ki, yazıçı olduğum üçün
Balıqlar bürcü
altında doğulmağıma
və arvadım Mersedesə borcluyam.
Markesə görə, eşq həm gündəlik, həm də daimi həqiqətdir, insan eşqsiz qalanda qocalır. Ahıl çağında
da yazıçı dünyanı, insanları
sevirdi. “Ölüm
qocalıqla deyil, unudulmaqla gəlir” - deyən yazıçını
ömrünün sonlarına
yaxın, görəsən,
kimlər hansı səbəbdən unutmuşdular?
Onun əsərlərində
pessimist fikirlər çox
olsa da, bizi həyata bağlayacaq düşüncələr
də var. Maraqlıdır
ki, Markesin nikbin fikirləri aforizmlər kimi çoxlarının yaddaşında
qaldı: “Bütün
dünya üçün
adi bir adam ola bilərsən, ancaq bir insan üçün
bütün dünya ola bilərsən”... “Hər zaman gülümsə, unutma, kimsə təbəssümünə
aşiq ola
bilər”... “Dərdlərini
zəkaya çevir”...
“Dünyanın ən gözəl ölüsü”
hekayəsini oxuyan adam istər-istəməz
özünə sual verir: “Esteban kimi ölü olmaq yaxşıdır, yoxsa sıradan bir adam kimi diri
olmaq”. Qadınlar bir cəsədə
aşiq olurlar. Markes cəsədi elə möhtəşəm təsvir
edib ki, insan heyran qalır.
Cəsədin kiçik bir
kəndə gəlib çıxması qadınlar
üçün bayram
olur, hətta qonşu kəndlərdən
Estebanı görməyə
gəlirlər. Onu təntənə
ilə dəfn edirlər. Hekayəni
oxuyarkən insan düşünür: Estebana
sağlığında belə
diqqətli yanaşıblarmı,
ona qayğı göstərənlər olubmu?
Onu bu balaca kəndin
qadınları kimi sevən vardımı?
Özümdən asılı olmadan
bu hekayəni oxuyarkən Conatan Sviftin “Qulliverin səyahəti” əsərini
xatırladım. Balacalar dünyasında
xoşbəxt olan Qulliver böyüklər diyarında bədbəxt idi. Bu əsəri
uşaq ədəbiyyatına
aid etmək nə dərəcədə doğrudur?
Görəsən, Esteban da Qulliver
kimi sadəcə balacalar diyarında böyük sayılırdı?
“... Baxın, baxın, yaxşı baxın, orda külək elə mülayimdir ki, gecə-gündüz çarpayının
altında dincələr,
günəş elə
işıqlıdır ki,
günəbaxanlar hansı
səmtə boylanacağını
bilməzlər; orda, bəli, orda Estebanın kəndi yerləşir”.
Esteban ölmüşdümü?
Nicat
HƏŞİMZADƏ
525-ci qəzet.- 2018.- 8 dekabr.- S.24.