“Şərikli çörək”lə qazanılan
şöhrət
YAXUD
“SAĞLIĞINDA UNUDULAN ADAM” - ŞAMİL MAHMUDBƏYOV
Həyatın yazılmamış qanunlarından biri də
sağlığında hədsiz təvazökarlığı
ilə özünü gözdən, diqqətdən uzaqda
saxlayan, heç bir işini təbliğ etmək ehtiyacı
duymayan insanların adlarının yalnız işlərinin
altındakı xırda məlumat çərçivəsində
qalmasıdır.
Onları
az adam tanıyar, az adam xatırlayar, amma
onlar da gözəl xatırlayar, haqqında böyük ehtiram
və sevgi ilə danışarlar. Xalq isə
adını belə xatırlamadığı o sənətkarların
miras qoyduqları əsərlərdən zövq almağa
davam edər.
40-dan
çox filmin yaranmasında əvəzsiz xidmətləri
olmuş, gərgin əməyi sayəsində Azərbaycan
kinosuna bir-birindən dəyərli əsərlər bəxş
etmiş, görkəmli rejissor, aktyor Şamil Mahmudbəyov da əsərləri
özündən daha çox tanınan, sevilən sənətkarlardandır.
Müasirlərinin
sadə, təvazökar, “qaradinməz” biri kimi
xatırladıqları sənətkarı
“sağlığında unudulan adam” kimi də
xarakterizə edirlər. Təəssüf ki, bu
unutqanlıq hələ də davam etməkdədir.
Bu mənada tək deyil Şamil Mahmudbəyov, heç
son da olmayacaq.
Torpağın üzü soyuq, tarix vəfasız,
səhnə etibarsızdır. İnsanlar isə onlardan
dəfələrlə unutqan...
Diqqət,
müharibə!..
Onun yaradıcılığından bir müharibə xətti
keçir ki, bu xətt öz başlanğıcını
uşaqlığından götürür. Müharibənin qanlı əlləri
qapını o, məktəbi bitirən il
döymüşdü. Hələ
uşaqlığından ayrılmamışdı, həyatdan
baş çıxara bilmirdi ki, müharibənin nə
olduğunu da dərk edəydi. Cəmi 16 yaşı
vardı...
Çox çətinliklə könüllülər
sırasına yazıldı, Qroznıda hərbi-texniki məktəbi
qurtardı. Artıq düşmənlə üzləşməyə
tam hazır idi. İlk döyüş məkanı
isə Ukrayna Cəbhəsi oldu. Müharibə illərində
haralardan keçmədi ki onun cəbhə yolu! Dəfələrlə
ölümlə burun-buruna gəldi, qulaqlarının dibində
ölümün səsini, boynunda nəfəsini duydu, bir səngərdə
çiyin-çiyinə döyüşdüyü, bir qabdan
yemək yediyi, arzularını, xatirələrini
bölüşdüyü döyüş yoldaşları
gözünün qarşısındaca düşmən
gülləsinə qurban getdi. Müharibəyə
o qədər nifrət edirdi ki, bu barədə mümkün qədər
danışmaz, döyüş yolu haqqında suallara ötəri
cavab verərdi. 1945-ci ildə isə
çox ağır yaralanmış, bir müddətlik cəbhədən
uzaq düşsə də, sağalar-sağalmaz, yenidən hərbi
hissəyə qayıtmışdı. Bundan sonrakı
bütün ömründə izlərini,
ağrılarını daşıyacağı mənfur
müharibənin başa çatmasından bir neçə il sonra - 1948-ci ildə, geri dönə
bilmişdi.
Həyatdan
ekrana...
Hərbidən
qayıdandan sonra qapısını döydüyü Bakı
kinostudiyası (sonralar C.Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” kinostudiyası) onun ilk və son iş yeri
kimi ömür tarixçəsinə yazılıb. Sonra onu Moskvaya - Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutunun rejissorluq fakültəsində oxumağa
göndərirlər. Sovet kinosunun Sergey
Gerasimov, Lev Kuleşov kimi kino xadimlərindən, aktrisa
T.Makarovadan dərs alır. Moskvada mükəmməl
təhsil almış Ş.Mahmudbəyov oradan dönəndən
sonra hər fürsətdən istifadə edə,
özünü göstərərək dövlətdən
film sifarişləri ala bilərdi. Amma hələ cavan
olduğunu, ondan öncə Moskvada təhsil almış
Hüseyn Seyidzadə, Əjdər İbrahimov, Tofiq
Tağızadə, Lətif Səfərov kimi rejissorların
varlığını nəzərə alıb
özünü arxa planda saxlayırdı. Az qala on il,
arzuladığı məqamı gözlədi: düzdü,
bu illərdə boş oturmamışdı,
“Görüş” (1955), “Qara daşlar” (1956) filmlərində
ikinci rejissor işləmişdi, özünü sınamaq xətrinə
poçtla kitab göndərilməsi, zavodda əməyin təhlükəsizliyi,
Azərbaycan uzunömürlüləri, Naxçıvanda
sosializm quruculuğu haqqında sənədli lentlər çəkmişdi.
Bu səpgili filmlərin çoxsunu sonralar
yaradıcılıq bioqrafiyasından silib atmışdı,
heç adlarını da xatırlamırdı. Elə
quruluş verdiyi ilk bədii lenti də həmin illərə
aiddir: “Sol gediş” adlı bu qısametrajlı televiziya filmi
çətin ki, indi kiminsə yadında qalmış ola...
Ş.Mahmudbəyovun kinoda ilk işlərindən biri də
1960-cı ildə çəkdiyi “Əyri yolla qazanc” adlı
qısametrajlı film olub. Sonrakı illərdə “Romeo mənim
qonşumdur” lirik komediyasını, eyniadlı kinoalmanaxa daxil
edilmiş “Qaraca qız” kinonovellasını, müxtəlif
janrlara aid “Torpaq. Dəniz. Od.
Səma”, “Həyat bizi sınayır”, “Skripkanın sərgüzəşti”,
“Dörd bazar günü”, “Dərviş Parisi partladır”
(K.Rüstəmbəyovla birlikdə), “Bayquş gələndə”,
“Od içində”, “Tənha narın nağılı”
(H.Turabovla birlikdə) və başqa filmləri çəkib.
Şərikli
filmlərdən “Şərikli çörək”ə
Bir çox filmlərdə digər həmkarları ilə
birgə işləyən rejissor, nəhayət,
yaradıcılığının ən böyük zirvəsinə
1969-cu ildə “Şərikli çörək” filmi ilə
çatdı.
Azərbaycan kinosunun Qızıl fonduna daxil olan
bu filminə görə 1970-ci ildə Dövlət
Mükafatına layiq görüldü. Bu
qədər böyük uğurlar qazanmış, rejissorunun
adını tarixə yazmış “Şərikli çörək”
filmi haqqında son zamanlar çıxan maraqlı fakt isə
uzun illər hər kəsdən gizli saxlanılıb. Belə
ki, film Bakıda elə bir kateqoriyada qiymətləndirilib ki,
bu nəticədən sonra quruluşçu rejissor Şamil
Mahmudbəyov ən azı 10 il bədii
film çəkməkdən məhrum olunacaqmış. Bu barədə filmin hazırlıq prosesi dönəmində
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasında işləyən məsul
şəxslərdən biri məlumat verib. Adının
açıqlanmasını istəməyən şəxs
bildirib ki, SSRİ dönəmində çəkilən bədii
filmlər 5 kateqoriyada qiymətləndirilirmiş; “4-cü”,
“3-cü”, “2-ci”, “1-ci” və “Əla” kateqoriyalar. Senzuradan “Əla” kateqoriyasında keçmiş
filmin rejissoru əlahiddə məziyyətlər qazanır,
istədiyi mövzunu seçə, istədiyi ssenarini yaza və
filmin çəkiliş prosesini düşündüyü
istiqamətdə apara bilərdi. Qiymətləndirmə
kateqoriyası aşağı düşdükcə həmin
filmin rejissorunun dərəcəsi də
azaldılırmış. Əgər bir rejissorun çəkdiyi
kino “4-cü” kateqoriyaya aid olunurdusa, artıq həmin filmin
rejissoruna təxminən 10 il bədii film çəkmək həvalə
olunmur, digər qısametrajlı və sənədli
materiallarla nüfuzunu bərpa etmədikcə bədii film
çəkilişlərinə təyinat ala bilmirmiş.
1969-cu ildə
çəkilmiş “Şərikli çörək” filmi də
ilkin baxışdan sonra Azərbaycanda “4-cü” kateqoriyada qiymətləndirilmiş
və uğursuz film müəllifi kimi quruluşçu
rejissor Şamil Mahmudbəyov böyük risk
qarşısında qalıbmış. Lakin film Moskva
senzurasından “Əla” alır, Azərbaycanda
aldığı qiymət ləğv edilir, film geniş
tamaşaçı kütləsinə təqdim olunur. Filmin nümayişindən sonra da Moskva qiymətləndirilməsi
təsdiqini tapır, “Şərikli çörək” təkcə
70-ci illərin deyil, ümumən Sovet dönəmində
İkinci Dünya Müharibəsilə bağlı
yaradılmış ekran işləri arasında ən
yaxşı şəhər filmi kimi qiymətləndirilir.
Təsadüfi deyil ki, 2009-cu ilin oktyabrında Moskvadakı
“Bakı” kinoteatrında “Şərikli çörək”
filminin ekranlara çıxmasının 40 illiyinə həsr
olunan tədbirdə çıxış edən
kinossenariçi Alla Axundova bu filmin onun həyat və
yaradıcılığında müstəsna yeri olduğunu
söyləmişdi.
“Şərikli çörək” hər cəhətdən,
yəni həm ssenariçi və rejissor işi, həm aktyor
ifası və musiqisi, eləcə də başqa xüsusiyyətlərilə
yüksək səviyyədə dayanır. Mütəxəssislərin
“Şamil Mahmudbəyov kino içərisində kino yaradan
rejissordur” fikri bu filmlə bağlı çox yerinə
düşür. Maraqlı bir fikir var ki, filmdə
böyük aktyor Fazil Salayevin yaratdığı
Qırçı Məmməd obrazı ilə bağlı səhnələr,
onun taleyi əslində, ayrıca bir ekran əsəri kimi də
götürülə bilər.
Müəllifinə
bənzəyən “Adam”
Bədii filmlərindən əlavə, Ş.Mahmudbəyov
vaxtilə çox məşhur olan “Mozalan” satirik
kinojurnalı üçün də film-süjetlər də
yaradıb. Onun özünəməxsus yumor hissi bu əsərlərdə
aydın görünür. “Yazmaqla düzəlsəydi”,
“Varlığa nə darlıq” kimi film-süjetlər buna
parlaq misaldır.
Ş.Mahmudbəyov aktyor kimi də kino tariximizdə
imzasını qoyub. Onun bir sıra filmlərdə
oynadığı rollar bu gün də
tamaşaçıların sonsuz sevgisini qazanır. “Yenilməz batalyon”da Əlimərdan, həmçinin,
son çəkildiyi Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinə həsr edilmiş “Fəryad”
filmində yaratdığı erməni həkim obrazı
yaddaqalan işlərindən cəmi bir neçəsidir.
Ömrünün sonuna qədər öz yaradıcı
işinə sadiq qalan rejissor 1997-ci ildə Bakıda vəfat
edib. Onun
ölümündən uzun müddət sonra tamamlanan və cəmi
bir il öncə tamaşaçılara təqdim
edilən “Adam” filmi Şamil Mahmudbəyovun son işidir. Balaş Abbaszadənin hekayələrinin motivləri
əsasında ekranlaşdırılan filmin prodüseri Rasim Həsənov,
quruluşçu-operatoru Nizami Abbasdır. Hələ 21 il öncə çəkilmiş ekran işi
rejissorun vaxtsız vəfatı və maliyyə vəsaitinin
çatışmazlığından yarımçıq
qalmışdı. 2010-cu ildə “Yeni Dalğa”
Prodüser Mərkəzində filmin quruluşçu operatoru
Nizami Abbas tərəfindən Şamil müəllimin rejissor
ssenarisi əsasında montaj olunaraq Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə tamamlanıb.
“Adam” yalnız, daxili təlatümündən başqa həyatında
heç bir səs olmayan, dostları, yoldaşları tərəfindən
etinasızlıqla qarşılaşan, çox darıxan
Əhmədin yaşamından söz açır. İstedadlı
aktyor Arif Kərimovun böyük məharətlə
canlandırdığı Əhməd orta yaşlarda,
heç zaman ailə qurmamış, ömrünü tənhalığına
bürünüb sözün əsl mənasında yola verən
bir kişidir. Hələ ilk kadrlardan,
ora-bura şütüyən maşınların, harasa tələsən
insanların arasında məqsədsizcə özünün
də bilmədiyi bir yerlərə gedən, ətrafı
acgözlüklə seyr edən adamın
baxışlarındanca insanı iliklərinə qədər
üşüdür bu tənhalıq.
Filmi izlədikcə gözlərimizin önündə bütün ömrü boyu əzabların, ağrıların əlindən yaxasını qurtara bilməyən, hələ sağlığında unudulmağa məhkum edilən, öncə özünün, sonra isə həmkarlarının gözdən uzaqda saxladığı Ş.Mahmudbəyov canlanır.
Rəngsiz, texniki baxımdan olduqca məhdud imkanlarla çəkilmiş film peşəkarlığın texnikadan, maddiyyatdan güclü olduğunu bir daha sübut edir. Azərbaycan kino tarixinin dəyərli sənətkarlarının rol aldığı ekran işi az sözlə çox mətləbin ifadəsinə bariz nümunədir. Bir sözlə, 21 il ekran həsrəti çəkmiş “Adam”ın topluma kino dilində 38 dəqiqəlik “adamlıq dərsi” verə bildiyini söyləmək olar.
Amma etiraf etmək lazımdır ki, “Adam”ın təqdimatı sağlığında filmi yekunlaşdırıb publikaya təqdim etməyə ömrü yetməyən unudulmaz rejissor Şamil Mahmudbəyovun ruhunun artıq rahatlıq və sevinc tapdığına xoş bir inam hissi yaradır.
Film, özünün ekran taleyiylə də, şöhrətə, mükafatlara, təltiflərə gecikən müəllifini xatırladırdı. Azərbaycan və keçmiş Sovet tamaşaçısının diqqətini hələ 30 yaşında ikən cəlb edən Şamil Mahmudbəyov Respublika Dövlət mükafatına 50 yaşı ərəfəsində, Əməkdar incəsənət xadimi adına ondan da gec layiq görülmüşdü. Şübhəsiz ki, son dərəcə xeyirxah, təvazökar və özünə qarşı tələbkar insan olan rejissor Şamil Mahmudbəyov öz filmlərilə daha bəxtəvər bir ömür - yaradıcı sənətkar ömrü yaşayır.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 8 dekabr.- S.22.