Ərəb yazısı və xəttatlıq
sənəti
Müsəlman Şərqində digər incəsənət
növlərində məharətini sınaya bilməyən sənətkarların
bütün istedadlarını yazı sənətində
nümayiş etdirməsi xəttatlığın xüsusi
önəm kəsb etməsi ilə nəticələndi.
Yazı ərəblərə hələ Cahiliyyət
dövründən məlum idi. İslamdan öncə
Cənubi Ərəbistanda himyər dili və himyər
yazısı mövcud olub. Musnəd adlanan
himyər yazısı və digər Cənubi Ərəbistan
yazıları Sinay xətt qrupuna daxil idi. Bu
yazılar yalnız Yəməndə deyil, bütün Ərəbistan
yarımadasında, hətta Mesopotamiya, Bizans imperatorluğu və
Misirdə də yayılmışdı. Görünüş
etibarilə müsnəd yazısı ərəb
yazısından daha çox yəhudi yazısını
xatırladır. Himyərlərin dili və
musnəd yazısı təxminən X əsrə qədər
mövcud olmuş, sonra Şimal ərəblərinin dili və
yazısı onu üstələyib aradan
çıxarmışdır.
Şimalda
iki xətt növü mövcud olub: Nabati yazısından əxz
edilmiş nəsx və Siryani yazısından
götürülmüş kufi xətləri. Kufi
xətti Hirədə geniş yayıldığından, ona
hiri yazısı da deyilirdi.
İslam yarandıqdan sonra da yazıya, yazı ilə
bağlı alətlərə xüsusi önəm verilr. Bunun iki əsas səbəbi
var: Birincisi, söz Allah kəlamı olaraq müqəddəs
sayılırdı. Allah aləmləri “kun” deməklə
yaratmışdır. Buna görə,
sözün vərəq üzərində ifadəsi olan
yazı da müqəddəslik kəsb edir. İkincisi, ərəb-İslam dünyasında heykəltəraşlıq,
rəssamlıq kimi sənət növləri qadağan
olduğundan, yaradıcı insanlar özlərini kalliqrafiyada
sınayırdılar.
Ərəb cəmiyyətində yazı sənəti ilə
bağlı insanların - katiblərin və xəttatların
xüsusi hörməti var idi. Onlar nomenklaturanı təmsil
edirdilər. Artıq Xəlifə Ömərin
vaxtından divanlar yarandığından, katiblər bir yandan
qeydiyyat işləri aparır, digər tərəfdən isə
məktublaşmaları həyata keçirirdilər. Zaman-zaman bu sənət inkişaf edir, mühərrirlər,
munşilər, katibliyi incəsənət səviyyəsinə
qaldıran xəttatlar və b. meydana çıxır.
İslam yarandıqdan sonra nəsx xətti məktublaşmalarda,
kufi isə Quran nüsxələrində istifadə olunur. Kufi
itibucaqlı xətt idi. Sonradan bir çox
başqa xətlər yaransa da, daş oymaları kufi xətti
ilə işlənirdi. Məscid və
binaların dekorasiyasında ən çox kufi
yazısından istifadə olunurdu. Sonradan
kufi əsasında tumari xətti yaranır. Tumari kufi ilə müqayisədə ucu daha enli qələmlə
yazılırdı. Tumari ən çox
hökmdarların yazışmalarında istifadə olunurdu.
Abbasilər dövründə bu xəttin daha incə
variantı olan sülsi yaranır. Hökmdarların
məktubları üçün bəzən tauqi xətt
növündən istifadə olunurdu. Ümumiyyətlə,
hələ Abbasilərin ilk dövründə müxtəlif
yazılarda müxtəlif xətt növlərindən istifadə
olunurdu. Bu xətlər bəzən o qədər
gözəl olurdu ki, qeyri-ərəbləri heyrətə gətirirdi.
Məsələn, xəlifə Məmun Bizans
imperatoruna məktub göndərərkən, imperator həmin
məktubun gözəlliyini o qədər bəyənir ki, onu
bir incəsənət əsəri kimi sarayının
divarına asdırır.
Yazı sənətinin təkmilləşməsi, ərəb
hərəkələrinin və nöqtələrinin
yaranması barədə Quranın yazıya alınması ilə
bağlı idi. Məlumdur ki, Quran nazil ola-ola (610-632) səhabələr
onu əzbərləmiş, vəhy katibləri Quranı
yazıya almışlar. İlk vaxtlar Quran
ayələri perqament, papirus, xurma ağacı yarpaqları,
heyvanların kürək sümükləri üzərində
yazılırdı. İlk nümunələr
kufi, bəzən də hicazi xətti ilə yazılıb.
Xəlifə Əbu Bəkrin dövründə Quran Zeyd
ibn Sabitin başçılığı ilə kitab
halında yazılıb tərtib olunur; yaddaşlarda, perqament,
xurma yarpaqları, kətan parça və sümüklər
üzərində olan suhufu (səhifələri) kitab
halına salırlar. Həmin nüsxə Əbu Bəkrin vəfatından
sonra Ömərdə qalmış, Ömər
dünyasını dəyişərkən onu saxlamağı
Peyğəmbərin dul qadını, öz qızı Hafsəyə
tapşırmışdır.
Quranın müxtəlif qiraət formaları uzun müddət
cəmiyyətdə çaşqınlıq yaradırdı. Azərbaycanda
olan yürüşlərin birində yarısı Abdulla ibn Məsudun,
yarısı Ubeyy ibn Kəəbin qiraətini üstün
tutan əsgərlər arasında çaxnaşma
düşür, nəticədə onlarla əsgər həyatını
itirir. Ümmət arasında fikir
ayrılığına son qoymaq üçün Quranın
vahid bir nüsxəsini yaratmaq zərurəti meydana
çıxır. Bu nüsxənin əsasında
Ömərin qızı Hafsədəki nüsxə
dayanırdı. Osman nüsxəsi adlanan
bu nüsxə indi əlimizdə olan müqəddəs
kitabımızdır. Onun nüsxələri
Kufəyə, Bəsrəyə, Dəməşqə, Məkkəyə,
Misir və Orta Asiyaya göndərilir.
Görünür,
Quranın Osman tərəfindən vahid nüsxədə tərtibi
zamanı səhabədə müqəddəs kitabın səhifələr
toplusu deyil, kitab (müshəf) olaraq bir çox nüsxələri
olmuşdur. Rəvayətə görə, Osman nüsxəsi
tərtib edilməzdən əvvəl peyğəmbərin bəzi
zövcələrində, eləcə də Əbu Bəkr,
Ömər, Osman və Əlidə, müsəlman təfsir
elminin banisi sayılan Abdulla ibn Abbasda, bəzi qarelərdə
Quran nüsxələri var idi. Vahid nüsxə
tərtib olunduqdan sonra bu nüsxələr Osmana verilmiş və
onlar yandırılmışdır. Yalnız
məşhur Quran qaresi, şiəliyə meylli Abdulla ibn Məsud
öz nüsxəsini verməkdən imtina etmiş,
“ağzından süd iyi gələn” Zeyd ibn Sabitin
başçılığı ilə yeni nüsxə tərtib
olunmasını bəyənməmişdir. Deyilənə görə, ibn Məsudun nüsxəsində
əl-Fatihə surəsi və muavvazatən adlanan əl-Fəlaq
və ən-Nəs surələri olmayıb. Kanonik nüsxədən fərqli olaraq, Abdulla ibn Məsudun
nüsxəsində doqquzuncu surə bəsmələ ilə
başlayır. Ubeyy ibn Kəəbin
nüsxəsində isə iki əlavə surə olub;
üç ayədən ibarət əl-Xəl (Ayrılma) və
yeddi ayədən ibarət əl-Hafd (Tələsmə) surələri.
Sonradan yaranmış xarici təriqəti
nümayəndələri isə Yusuf surəsini bəyənməyib
Qurandan çıxarmışlar.
Quran müshəf olaraq ilk vaxtlar perqament üzərində
yazılmışdır. Adətən üst-üstə beş iri dəri qoyulur, ortadan bərkidilir, on
səhifəli iri bir Quran alınırdı. Bəzi
ilk Quran nüsxələri papirus üzərində hicazi xətlə
şaquli yazılıb. Sonra Quranın kufi
xətlə üfiqi istiqamətdə yazılmasına
başlanıb.
Quran-i Kərim yazı sənətinin inkişafına təkan
verir. Quranın yazıya alınması ilə ilk öncə
ərəb orfoqrafiyası təkamül etdi. Əvvəllər ərəb yazısında
nöqtə və hərəkələr yox idi. Bu, bir sözün bir neçə oxunuşunu
yaradır və Quranın düzgün qiraətini çətinləşdirirdi.
Əbu l-Əsvad əd-Duali (v. 688) hərəkələri
qırmızı mürəkkəblə nöqtələr
şəklində təsvir edir; fəthəni hərfin üzərində,
kəsrəni hərfin altında, dammanı hərfin
yanındakı qırmızı nöqtə bildirirdi. Deyilənə görə, ona bu dəyişiklikləri
etməyi Əli ibn Əbi Talib (v. 661), başqa bir versiyaya
görə, əməvi valisi Ziyad ibn Əbihi (v. 673)
tapşırmışdır. Kufi əlifbası
ilə iri hərflərlə yazılan qədim Quran nüsxələrində
əd-Dualinin yazı sistemi müşahidə edilir. Ərəb orfoqrafiyasında ikinci böyük dəyişiklik
hərflərin nöqtələrlə fərqləndirilməsi
oldu. İlk nöqtələrin də əd-Duali
tərəfindən tətbiqi göstərilir, amma indiki
işlətdiyimiz şəkildə nöqtələmə
sisteminin əməvi valisi Həccac ibn Yusufin göstərişi
ilə Nasir ibn Asimin (v.708) tərtib etməsi bildirilir.
Üçüncü dəyişiklik Xəlil ibn Əhməd
əl-Fərahidi ( v. 791) tərəfindən
edildi. O, Əbu l-Əsvad əd-Dualinin nöqtələri əvəzinə
indi işlətdiyimiz hərəkələri - fəthə, kəsrə,
damma, sukun, şəddə və məddəni yaratdı.
İlk vaxtlar katiblik sənəti ilə bağlı olan
yazı işləri zaman keçdikcə incəsənətin
bir növünün - xəttatlığın yaranması ilə
yeni mərhələyə qədəm qoydu. Xəttatlıq
katiblikdən yaranan xüsusi sənət növü olub
yazıya estetik gözəllik ünsürləri daxil edir.
Hər bir xəttat həm də katib olduğu
halda, hər katib xəttat sayılmırdı. Xəttatlıq
bir sənət növü kimi Abbasilər dövründə ərəb
dünyasında, xüsusilə Bağdadda, sonra isə fars əyalətlərində, xüsusilə
İsfahan, Herat, Təbriz kimi şəhərlərdə
inkişaf etmişdi. Yazı sənətinin
inkişafında ibn Əbu Əli Muhamməd ibn Muqla əş-Şirazinin
(885-940) xidməti böyük idi. O, xəlifə Muqtədirin
vəziri idi. İbn Muqlanın həyatı
çətin keçmiş, siyasi intriqaların
qaynadığı Abbasilər dönəmində o, təqib
və təhdidlərlə üzləşmişdir;
düşmənləri onun sağ əlini kəsmiş,
bundan sonra o, sol əli ilə yazmışdır.
İbn Muqla ərəb xəttinin on dörd
növünü müəyyənləşdirdi. O, eləcə də,
müxtəlif yazı növlərində fərqli qələmlərin
işlənməsi, yazıya dairə ünsürlərinin
daxil edilməsi ilə bağlı məsələləri
gündəmə gətirdi. İbn Muqla qələmin
yonulması və mürəkkəbin seçilməsi ilə
bağlı bir sıra yeniliklər etdi. O, yazıya hərflərin
ölçü mütənasibliyini gətirmişdir. Belə ki, hərflərin ölçüsü - əlif
və ləmin uzunluğu, dairələrin
ölçüsü ilə bağlı məsələni də
məhz ibn Muqla gündəmə gətirdi. Ölçü vahidi kimi o, yan-yana düzülən
nöqtələrin sayını əsas
götürürdü. İbn Muqlanın Risalət əl-xətt
va l-qaləm əsəri kalliqrafiya məsələlərini
əks etdirən dəyərli mənbə rolunu oynadı. O, əsəri
mürəkkəbin hazırlanması ilə başlayır,
sonra qələmdən bəhs edir və onun yonulması
qaydalarını göstərir. Daha sonra o, əlifbanın
hər bir hərfinin yazı tərzini izah edir və hərflər
arasında mütənasiblikdən bəhs edirdi. O, xəttatlığın
on iki mühüm qaydasını müəyyənləşdirdi.
İbn əl-Bəvvab əl-Bağdadi (961-1022) ibn
Muqlanın davamçısı kimi xəttatlıq sənətini
daha da inkişaf etdirdi. Bağdadda dünyaya gələn ibn əl-Bəvvab
ərəb dilini və ədəbiyyatını görkəmli
dilçi alim ibn Cinnidən (v. 1002), xəttatlıq sənətini
isə o dövrün görkəmli xəttatı ibn Əsəd
əl-Xəttatdan öyrənmişdi. O, ilk vaxtlar evlərin
divarlarını bəzəməklə məşğul olur.
Zaman-zaman həm xəttat, həm də katib kimi
məşhurlaşır.
İbn əl-Bəvvab müxtəlif xəttatların
yazı tərzini mənimsədiyindən yeni
yazılmış kitab nüsxələrini qədim xəttatlara
məxsus nüsxə kimi qələmə verə bilirdi. Sonra xəttatlıqda
bu hal geniş yayılır və xəttatlar köhnə vərəqlərdə
məşhur xəttatların üslubunda yazıb saxta antik nümunələr
yaradırdılar.
İbn əl-Bəvvabın kalliqrafiya ilə
bağlı görüşləri “Raiyyə fi l-xətt” qəsidəsində
əks olunub.
Qəsidə bir çox görkəmli İslam
alimlərinin, o cümlədən, ibn Xaldunun diqqətini cəlb
edib.
Ey təhrir
sənətinə yaxşı bələd olmaq istəyən,
bunun üçün hüsn-xətti və hərflərin
surətini çəkməyi öyrənmək arzusunda olan!
Əgər katiblikdə həqiqətən əzmlisənsə,
əvvəl Rəbbindən bu işi sənin
üçün asan etməyi dilə.
Sən əvvəl yaxşı və möhkəm qələm
hazırla ki, mürəkkəblə yazı sənətini
yaxşı bacarasan.
Onun ucunu elə yon ki, ölçüdə mütənasib
olsun.
Onun hər iki ucuna bax və hamar və zərif tərəfindən
yon.
Qələmin yonulan hissəsi gərək bərk olsun. Nə
çox uzun, nə də çox gödək olsun.
Düz ortadan böl ki, şəkli yaxşı
alınsın.
Bütün bunları bacarıqla etdikdən sonra qələmin
ucunun kəsilməsi qayğısına qalmalısan.
Onun sirrini sənə açacağımın arzusuna
düşmə. Mən bu gizli sirri açmaqda xəsislik
edirəm.
Ancaq onu
deyə bilərəm ki, qələmin ucu bir az
üfiqi əyilib dairəyə meylli olmalıdır.
Mürəkkəbi qabaqcadan hazırlanmış hisin
içində saxla, ona sirkə və kal üzüm şirəsi
qat.
Sonra ona qırmızı dəmir tozu, sarı zərnix
(?) və kafur qat.
Bunlar
qıcqırıb hazır olduqda ağ və
yumşaq bir vərəq hazırla.
Vərəqin kənarlarını elə hamar kəs ki,
əyrisi, çıxıntısı olmasın.
Bundan sonra olduqca səbirli tərpən. Hər şeyə
səbirlə çatılır.
Tələsməkdən uzaq olub lövhəni
çıxar və yazıya başla.
Əgər başlanğıc sətirlərdə səhvin
olsa, pərt olma.
Hər
bir iş əvvəl çətin olub sonra yüngülləşir.
Yüngüllük çətinlikdən sonra
başlayır.
Arzuna çatdıqda səni sevinc və şadlıq
bürüyər.
Bu zaman
Allaha şükür et, onun
rizasını qazan. Hər bir işdə
şükür sahibi Allahdır.
Əllərin və barmaqların qoy həmişə
xeyir olanı yazsın. Yalanı bir kənara atsın.
İnsanın əməlləri bir gün
qarşısına çıxır. İnsan Qiyamət
günündə əzab içərisində olarkən
öz əməlləri ilə üzləşir.
İbn əl-Bəvvabın əli ilə 90-dan artıq
müshəf nüsxəsi yazılsa da, onlardan yalnız biri zəmanəmizədək
gəlib çatıb. Bu, Dublində Çester Betti
kitabxanasında saxlanılan nüsxədir.
Növbəti iki əsrdə ibn əl-Bəvvabın tələbələrinin
sayəsində kalliqafiya daha da inkişaf etdi. XIII əsrin
görkəmli xəttatı Yaqut əl-Mustəsimi oldu. Xəttatlıq sənətində onun adı
altı xətt növünü inkişaf etdirməklə
bağlıdır. Bunlar nəsx, reyhani, sulsi,
muhaqqaq, tauqi, ruqixətləridir. Bu xətt
növləri əs-sittə əl-yaqutiyyə kimi
tanınır. Yaqut hərflərin
ölçü uyğunluğu ilə bağlı
özündən əvvəlki xəttatların nəzəriyyəsini
daha da inkişaf etdirmişdir.
Yaqut olduqca məhsuldar xəttat idi. O, hər gün iki cüz
Quran yazır, beləliklə, ayda iki Quran
tamamlayırmış. O, üzünü
köçürdüyü Quranların hamısını
sıralayırdı. XVI əsr müəllifi
Qazi Əhməd onun 364 saylı Quranını öz
gözü ilə gördüyünü bildirir.
Yaqutun həyatı ağır olub. O, axırıncı Abbasi xəlifəsi
Mustəsimin məvalisi idi. Hülakü xan
Bağdadı tutarkən Yaqut qaçıb məscidin minarəsində
gizlənir. Özü ilə qələm
və mürəkkəb götürür, amma vərəqi
olmadığından kətan üzərində yazır.
Qazi Əhməd həmin parçanı
gördüyünü bildirir. Yaqut uzun
ömür sürüb, 1296-cı ildə vəfat edib. Yaqut yazı sirlərini İbn əl-Bəvvabdan
öyrənsə də, ona bəzi yeniliklər gətirir.
O, qələmi çəpinə elə yonurdu ki, qələmdən
yazı zamanı səs çıxırdı. Bu cür səsli
qələmə meyl ola bilsin ki, merac rəvayətlərində
Peyğəmbərin Tanrı dərgahına yaxınlaşakən
qələm səsi eşitməsi ilə əlaqəli deyimlə
bağlıdır.
Yaqutun altı şagirdi olub. Birincisi Suhrəverdi
idi. Suhrəverdinin üzünü
köçürdüyü bir Quran nüsxəsi (1318)
Aya-Sofiyadadır. O, Bağdad məscidlərinin birinin
divarında əl-Kəhf surəsini yazıb. Yaqutun
ikinci şagirdi Abdulla Arğun Kamili (v. 1343) idi. Üçüncü tələbəsi Nəsrullah
həm də həkim idi. O, Bağdadın bəzi
binalarını bəzəmişdir. Dördüncü
və ən məşhur davamçısı Mübarək-şah
Zərrinqələm idi. O, Təbrizdən idi. Rəvayət olunur ki, Cəlairi hakimi Uveys (1358-1374)
bir gecə yuxusunda İmam Əlini görür. Əli ona tapşırır ki, Nəcəfdə
tikdirdiyi məscidin divarlarını Mübarək-şaha
yazdırsın. Uveys Mübarək-şahı
tapdırır. Bundan sonra onun adı Zərrinqələm
qalır.
Yaqutun beşinci şagirdi Yusif Məşhədi idi. Uzun müddət
Yaqutun yanında qalıb ona xidmət etmişdir. O,
Yaqutun ölümündən sonra Təbrizdə
yaşamışdır. Təbrizin məşhur
xəttatı Abdulla Seyrəfi onun tələbəsi olub
(v.1346). Seyrəfi bütün
ömrünü Təbrizdə keçirib. Onun muhaqqaq xətti ilə yazdığı Quran
nüsxəsi Çester Betti kitabxanasında saxlanılır.
O, Yaqutun altıncı tələbəsi Seyyid Heydərlə
birlikdə memarlıq abidələrinin bəzədilməsində
misilsiz sənətkar idi. Deyilənə görə,
o, xəttatlığa o qədər aludə idi ki, yazı
prosesində ekstaz yaşayardı. Ümumiyyətlə,
xəttatlara arasında sufilər çox olmuşdur. Zərrinqələmin
tələbəsi Yəhya sufi olmuşdur.
Nəcəfin bir çox binalarında Yəhyanın
izləri var. Sufilər arasında ekstaz yaşayanlardan biri də
Baba Nurbəxş idi. Bəzi xəttatlar
hürufiliyə meylli olub. Bunlardan biri
Mövlanə Məruf idi. Məlumdur ki,
1427-ci ildə Heratda Əhməd Lur Şahruxa sui-qəsd edir.
Həbs olunanlar arasında Mövlanə Məruf
da var idi. Onu altı dəfə dar
ağacına qaldırıb asılmaq qorxusu yaşadır,
amma asmır, sonda həbsxanaya salırlar.
Məşhur xəttatlardan biri Ömər Əqta idi. Sağ qolu kəsildiyi
üçün o, sol əli ilə yazırdı. O,
ğubari xətlə bir üzük qaşına yerləşən
Quran yazıb Teymura aparır. Teymur onun bu
işini bəyənmir. Bu zaman o, çox
iri bir Quran yazır və onu arabaya qoyub Teymura aparır. Teymur saray əyanlarını yığıb
Əqtanın qarşısına çıxır və onun
işini çox bəyəndiyini bildirir.
Xəttatlıq sənətində Təbriz məktəbi
xüsusilə məşhur olub. Nəstəliq xəttinin
yaranması bu məktəblə bağlıdır. Mir Əli Təbrizi (XIV əsr) nəstəliqi nəsx
və təliq xətlərinin sintezindən icad etmişdir.
Onun bu xətt növünü yuxuda
gördüyü İmam Əlinin göstərişi ilə yaratdığı
bildirilir; İmam Əli ona ördəkləri göstərib
onlara bənzər bir xətt yaratmağı
tapşırır. Nəticədə nəstəliq
xətti yaranır.
Kağız
İlk
vaxtlar kağız kimi heyvanların dərisindən, hamar
kürək sümüyündən, xurma yarpaqlarından,
papirusdan, perqamentdən və s. istifadə edilirdi. Papirus daha çox qədim Misirdə
yayılmışdı. O, zərif olduğundan tez ovulub
tökülürdü. Dəri daha münasib
olsa da, qurd düşdüyündən, onun da ömrü uzun
çəkmirdi. Bəzən dərini zəfəranla
rəngləyir, qızıl gülün suyunda
saxlayırdılar ki, ətri gözəl olsun. Quran-i Kərimdə (Tur, 2-3) aşılanmış
dəri üzərində yazılmış kitaba and
içilir.
İslam Şərqində ilk kağızı Səmərqənddə
hazırlayıblar. Bu işi kağız sənətində
müəyyən təcrübəsi olan çinli əsirlər
gördülər. Harun ər-Rəşidin
dövründə artıq Bağdadda da kağız istehsal
edilirdi. Kağız digər yazı vasitələrini
sıradan çıxarır. Bununla belə,
X-XI əsrlərədək kağızla yanaşı,
perqamentdən də istifadə olunurdu. Zaman-zaman
bütün Müsəlman Şərqində kağız
istehsalı artır, xüsusilə Səmərqənd, Buxara
kağızları və Təbrizin rəngli
kağızları yüksək qiymətləndirilirdi. Kağızın möhkəm olması
üçün onu nişastada saxlayır, hamarlayır, sonra
üzərinə xüsusi maddələr çəkirdilər
ki, kağız mürəkkəbi canına çəkməsin.
Bunun üçün bəzən balıq yağından,
yumurtanın ağından və s. hazırlanmış
xüsusi maddədən istifadə olunurdu.
Məlumdur ki, İslam dünyasında yazı ilə
yanaşı, yazı alətlərinə də önəm
verilirdi. Xəttatlar
ağ vərəqə belə
yaxınlaşarkən dəstəmaz alır, təharətə
önəm verirdilər. Orta əsr İslam
düşüncəsinə görə, Allah vərəqi xəlq
edərkən onu Söz üçün xəlq etmişdir.
Söz, Kəlam isə müqəddəs
olduğundan, yazı materialı olan kağız da müqəddəs
sayılırdı. Xüsusilə üzərində
Quran yazısı olan vərəqlərə müqəddəslik
verilirdi. Bu vərəqlər atılmaz,
çirkaba batmazdı. Lazımsız vərəqlərin
yandırılması daha münasib bilinərdi. Quran
nüsxələri isə, bəzən insan kimi kəfənə
bürünüb basdırılırdı .
Mürəkkəb
Mühüm yazı vasitəsi mürəkkəbdir. Kağız
qıtlığı səbəbindən, Orta əsr sənətkarları
mürəkkəbin yuyulan növünə üstünlük
verirdilər ki, bir kağızı yuyub təmizləyərək
bir neçə dəfə istifadə edə bilsinlər.
Mürəkkəb üçün adətən
yandırılmış kətan, qoz qabığı və
s. külündən, xna, basma kimi rəngli bitkilərdən
istifadə olunurdu. Orta əsrlərdə xəttatlar
mürəkkəbin gözəl ətirli olması
üçün ona müşk də əlavə edirdilər.
Görkəmli xəttat Yaqut mürəkkəbə
qızıl və gümüş tozu və zəfəran
qatır və ondan qırx gün ağzı bağlı
qabda saxlandıqdan sonra istifadə edirdi. Azərbaycanlı
kalliqraf Mir Əli Təbrizi mürəkkəbə
qızıl gülün ətirli suyunun
damızdırılmasını lazım bilirdi. Bəzən mürəkkəbin sadə üsulla
hazırlanması nəzərə çarpır. Bunun üçün nişastanı qaralanadək
qaynadır, sonra qızıl suyu ilə
qatışdırırdılar.
İslam mistiklərinə görə, mürəkkəb
özündə bütün elmləri cəmləyir. Onlar
Qurandakı “nun va l-qaləm”
ifadəsindəki nunla mürəkkəb qabının nəzərdə
tutulduğunu, bütün biliklərin nunda cəmləndiyini,
sonra yazı prosesində bu biliklərin
yayıldığını söyləyirdilər.
Orta əsrlərdə mürəkkəb asanlıqla
yuyulduğundan, bir kağızdan dəfələrlə
istifadə olunurdu. İslama görə, insan övladının
günahları Qiyamət günü onun əlinə veriləcək
kitabı qaraldır. Möminlər bu
kitabın yazısının da yuyula biləcəyini
düşünür, bir kəsin günahları yazılan səhifəni
ağartmağın, təmizləməyin yeganə yolunu
ağlamaqda görürdülər. Asket və
mistiklər günahlarını, yəni günahları
yazılmış səhifələri göz yaşı ilə,
ağlamaqla yumağa çalışırdılar. Sufilər arasında camaat arasına
çıxıb Allah qarşısında işlətdiyi
günahların qorxusundan uca səslə ağlayan xüsusi
bir təbəqə də olmuşdur ki, onları “bəkkaun”
(ağlayanlar) adlandırmışlar. Onlar Qiyamət
günü Allahın barələrində verə biləcəyi
hökmün qorxusundan ağlamaqla günahlarını
yumağa çalışır, beləliklə də, müəyyən
dərəcədə Allahın mərhəmətini
qazanmağa can atırdılar
Qələm
Orta əsrlərdə qələmin qamışdan hazırlanan növü geniş yayılmışdı. Şərqdə qamışdan olan qələmlərin “vasiti”, “misri”, “mazandarani” kimi növləri daha məşhur idi. Qamışın növünə, keyfiyyətinə görə ən yaxşı qələm Vasıt qamışından hazırlanan qələm sayılırdı. Amu-Dərya sahillərində bitən qamışlar da yüksək qiymətləndirilirdi.
Ərəb-islam kalliqrafiyasında hər xətt növünün və yazılan sənədin özünə müvafiq qələmi var idi. Qələmin yonulması ilə yanaşı, onların düzülməsi, yazı zamanı katibin qələmi düzgün tutması da böyük önəm kəsb edirdi. Yaqut əl-Həməvi göstərir ki, İshaq ibn İbrahim Bərbərinin atası İbrahim qələmlərini düzərkən birinci tumar yazısı üçün nəzərdə tutulmuş ağır qələmləri yerləşdirərdi. Bəzən də o, tumari yazısını xurma budağı ilə yazardı. Onun sülsi yazı növü üçün ayrıca qələmi var idi. O, qeydlər, əhdnamələr, iclas protokolları, əmanətlər, dibaçələr, başsağlıqları və sairənin hər biri üçün ayrıca qələm işlədərdi. Ümumiyyətlə, xəttatlar arasında belə bir fikir olmuşdur ki, qələmi yaxşı yona bilməyən adamdan katib çıxmaz, ona görə də, qələm yonmağı öyrənmək, xəttatlığı öyrənməkdən daha vacib sayılırdı. Qələmin ucunun ustalıqla kəsilməsinin (şaqq) xüsusi əhəmiyyəti var idi. Hər bir xətt növü xüsusi yonulma tələb edirdi və qələmin baş hissəsi kəsilərkən, bu nəzərə alınırdı. Qələmin məqamı o qədər əziz tutulardı ki, hələ qədim zamanlardan katiblər qələmlərini yonarkən yonulmuş qamış qırıntılarını atmaz, onları təmiz bir yerdə basdırardılar. Katiblər yazmağa ara verdikdə, qələmi yerə qoymaz, onu qulaqlarının ardına taxardılar. Peyğəmbərin hədisində bu barədə deyilir ki, Rəsulullah, katibinin yazmağı dayandırarkən qələmini yerə qoyduğunu gördükdə, ona qələmi yerə qoymamağı, qulağının ardına taxmağı tapşırmışdır. Aişədən söylənilən bir hədisdə deyilir ki, Peyğəmbər İsrafilin qələmi qulağının ardına taxdığını bildirmişdir. Eləcə də, qələmi düzgün tutmaq da böyük önəm daşıyırdı. Bu zaman baş barmağın, orta və şəhadət barmaqlarının ucları qələmin üzərində dayanmalı idi.
Başı aşağı dayanıb ucundan mürəkkəb damızdıran qələmə müxtəlif vəsflər verilmiş, o, iffət sahibi, rükü edən, səcdə qılan, gözü yaşlı və s. adlandırılmışdır. Digər tərəfdən, qələmin öz iradəsinin olmaması da çeşidli mənalar yaratmışdır. Qələm katibin əlindədir, o, hara istəsə, qələmi ora da döndərir. Sufinin qəlbi də Allahın iradəsinə tabedir. Hədisdə deyilir: “Möminin qəlbi Rəhim Allahın iki barmağı arasındadır, O, onu hara istəsə, ora da döndərir.” Beləliklə, daim ağlayan, Allah əmrinə tabe, başı kəsik qələm dilsiz sufinin simvoluna çevrilmişdir. Təfsirlərdə Əbu Hureyrəyə istinadən deyilir ki, Allah Təalanın əmrlərini yazıb qurtardıqdan sonra, qələmə möhür vurulmuşdur və o, qiyamətədək danışmayacaqdır. Dilsizlik özü də sufinin əlamətlərindən olduğundan, irfani poeziyada qələmə xüsusi məna çalarları verilmişdir.
Aida QASIMOVA
Professor
525-ci qəzet.- 2018.- 8 dekabr.-
S.18.-19.