“Martinin səhvi sevginin əbədiliyinə
inanmasıydı"
"Sevdiyim əsər” layihəsində yazarların,
elm, sənət adamlarının ən çox sevdikləri əsər
haqqında söhbət açırıq. Budəfəki
həmsöhbətimiz Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin katibi, "525-ci qəzet”in baş redaktoru, şair Rəşad
Məciddir. Rəşad müəllimin
sevdiyi əsər Cek Londonun "Martin İden"
romanıdır.
– Rəşad
müəllim, hansı məziyyətlərinə və bədii
keyfiyyətlərinə görə Cek Londonun "Martin
İden” romanı sevdiyiniz əsərdir?
– Həmişə
həyatımın əsas kitabı kimi bu əsərin
adını çəkmişəm. Amma məsələ
burasındadır ki, "Martin İden”i 40 il əvvəl –
yeniyetmə vaxtlarımda oxumuşam. Bu günlərdə
40 il sonra yenidən bu kitaba qayıtdım
və məndə çox qəribə təəssüratlar
yarandı. Qəhrəmanın yazıçı
olmağı, böyük inadkarlıqla
yazarlığını sübut etməsi, əziyyətləri
və əzmkarlığı... Bütün
bunlar məni həyatımın müxtəlif dövrlərində
təsirləndirib.
Yeniyetmə vaxtımda əsərin qəhrəmanının
etdiklərini təkrarlamağım yaxşı
yadımdadır. Sonrakı illərdə romanın
süjeti ilə bağlı bəzi şeyləri unutsam da, bu
sadaladıqlarım mənim üçün əsas məna
daşıyıb. Heyrətamiz məqam budur ki, 40 il sonra romanı yenidən oxuyanda ən vacib məsələni
– sevgi xəttini unutduğumun fərqinə vardım. Bu, məni xeyli düşüncəyə qərq
etdi. Axı belə vacib məsələni
unutmalı deyildim. Bəlkə də,
özüm də sevgi uğrunda fədakarlıq
düşüncəsində olduğum üçün həmin
süjeti mənimsəmiş və sonralar tamamilə
unutmuşam. Çünki həmin
mövzu mənim içimdə var idi. Bir
növ, nələri öyrənməliyəmsə, onları
tez-tez yadıma salmış və haqqında düşünmüşəm.
Yeniyetmə yaşlarımda romanı oxuyarkən,
əsasən, inadkarlıq, əzm məsələlərini
düşünmüşəmsə, kitabı sonuncu dəfə
mütaliə edəndə görürəm ki, əsər
sevgi, sevgisiz həyatın bozluğu və məhəbbətin
insana verdiyi hədsiz enerji barədədir. Deməli, yeniyetmə yaşımın "Martin
İden”i ilə indiki yaşımın "Martin İdeni”
bir-birindən fərqlənir.
–
Görünür, ilk mütaliədən qəlbinizdə
sevgi təəssüratı qalıbmış ki, yenidən
oxuduqda o məqama diqqət etdiniz...
– Əlbəttə, qalıb. Çünki əsərdəki
o hissələri oxuyan kimi süjet dərhal yadıma
düşdü. Məsələ belədir: sevginin
yaratdığı nəhayətsiz xoşbəxtlik və
eşqin yoxluğundakı bozluq mənim bir növ həyat həqiqətimə
çevrilib deyə, bu məsələni tez-tez
xatırlamağa ehtiyac duymamışam. Bunun əksinə,
əsərdən özümdə olmayan məziyyətləri
xarakterimə aşılamışam.
– Əsərdə bir yazıçının
yazıçı kimi doğuluşu və məhvi təsvir
olunur, amma hardasa bir narsizm elementi də görürük:
özünəvurğunluq özünəməhvə
aparır.
– Mən
deməzdim ki, Ruf özünə vurğundur. Yox,
o, sadəcə ictimaiyyətin, cəmiyyətin, ətrafın
fikrinə çox əhəmiyyət verən zəif
xarakterdir. Amma əsərdə çox maraqlı bir məqam
var: Martin dəyişdikcə, təkminləşdikcə Rufa
yeni adam, yeni bir kişi yaratmaq zövq
verir, qadınlığının gücündən həzz
alır. Yəni güclü olduğu məqamlar
da olub. Martinlə Rufun ilk qarşılaşmasında
Martin düşünür: "Bu qız elə bir xilqətdir
ki, onun xatirinə yaşamağa, vuruşmağa, ona
qovuşmağa və onun yolunda canından keçməyə
dəyər. Kitablar həqiqəti yazmışdılar:
dünyada belə qadınlar olur”. Əsərin
bu hissəsi 14–15 yaşlı mənə çox təsir
etmiş, həyatımın ən müxtəlif məqamlarında
bu düşüncə mənlə olmuşdur. Buna görə də rahatlıqla deyə bilirəm
ki, bu roman həyatıma ən çox təsir göstərmiş
əsərdir. Düzdür, sonuncu dəfə oxuduqda əsərin
bədii, estetik bəzi naqisliklərini görə, duya bildim,
amma həyatıma təsir etmək baxımından,
xarakterimin formalaşıb, möhkəmləşməsində
bu romanın misilsiz rolu var. Cek Londonun çox sevdiyim bir fikri
var: "Dünyada yaradıcılıq ləzzətindən
üstün ləzzət yoxdur”. Ədəbiyyata,
şeirə ən coşqun ehtirasım olan yaşlarımda bu
əsər məni ədəbiyyatın gücünə
ikiqat inandırıb. Əsərdə
yaradıcılığa təkan verən qüvvənin
şiddətli məhəbbət olduğu deyilir. Çox yəqin ki, bu fikir daxilimdə toxum şəklində
var idi, sadəcə əsəri oxuduqdan sonra daha çox fərqinə
varmışam.
– Bu romanda
Heraklitin məşhur fikri öz təsdiqini tapır:
"İnsanın arzusunun çin olması xeyirli əlamət
deyil”.
– Rufla
Martinin söhbətlərindən birində maraqlı detallar
var. Ruf Martinə bütün gəncliyi boyu əzab-əziyyət
çəkmiş, məhrumiyyətlərə
qatlaşmış və sonda ilə 30.000 dollar qazanmaqla
mükafatlanmış Mister Bitler barədə
danışır. Martin isə söyləyir: "Əgər
Mister Bitler bütün bu məhrumiyyət və məşəqqətlərə
qadına məhəbbət xatirinə və ya gözəlliyə
məftunluq naminə dözsəydi, onu başa düşərdim.
Məhəbbət dəlisi olan bir gənc ildə
30.000 dollara görə deyil, bir öpüşə görə
canını verə bilər”. Bu fikirlərdən
aydın olur ki, Martinin bütün
yaradıcılığı, yazma eşqi də elə məhəbbətdən
yaranıb. Məhz buna görə "məqsəd”inə
çatıb, əsərləri məşhurlaşan Martin
üçün Rufun gedişindən sonra onun
üçün heç nəyin əhəmiyyəti
qalmır və nəhayətdə intihar edir.
– Cek
London bu əsəri yazandan 10 il sonra qəhrəmanının
aqibətini yaşayır – canına qıyır. Bu romanı bəziləri avtobioqrafik əsər
sayır, bəziləri yox.
– Mənə
elə gəlir ki, əsər elə avtobioqrafik xarakter
daşıyır. Əlbəttə, deyə
bilmərik ki, C.Londonun həyatında Rufa bənzər
qadın olub, yoxsa yox, amma lap yəqin ki, buna bənzər hadisələr
yaşayıb. Martin sonda bacılarına,
evində yaşadığı Mariyaya, hətta camaşırxanada
işlədiyi yoldaşına əlindən gələn
köməkliyi edir və elə burdaca hiss olunur ki, artıq
köç başlayıb. Düşünürəm
ki, əsər həm də gənc ədəbiyyat
sevdalıları üçün nəzəri, jurnalistik
bilgilər verir. Məsələn, şeir
yazdığı hissədə bütün nəzəri
qanunlara əməl edib, şeir yaza bilməyən Martin
anlayır ki, onun qələmə aldığında
çatışmayan ruhdur. Və nə qədər
çabalasa da, bu ruhu, sirri qavraya bilməyəcək. Yaxud Ruf Martini məcbur edir ki, yaxşı jurnalist
olub pul qazansın, amma Martin söyləyir ki, mən ədəbiyyatın
gözəlliyini texniki işə çevrilən müxbirliyə
qurban verə bilmərəm. Jurnalistikadan
sonra bədii ədəbiyyata yaxın dura bilmərəm.
Biz indilərdə bədii, publisistik dil fərqlərini
qeyd edir, bəzən həmkarlarımıza nöqsan tuturuq
ki, mətbuatda işlədiyi üçün mətnlərinin
dili publisistikaya yaxındır. Görün,
Cek London bunu nə qədər zaman öncə bilirmiş.
Bu mənada ədəbiyyat adamı
üçün "Martin İden” məktəb, yol xəritəsi
rolunu oynayır.
– Bu roman
dünyada ən çox oxunan əsərlərdən biri olsa
da, heç bir qeyri-adi struktur yeniliyi yoxdur. Necə deyərlər,
A-dan Z-yə...
– Bu sadəliyin
içində biz ədəbiyyat adamlarına qeyd etdiyim ədəbi
məsələlər maraqlıdır, adi oxuculara isə əsərin
sevgi xətti, bir-birini izləyən rəngarəng hadisələr,
"bunun axırı nə olacaq?” intizarı, sonluq cazibəli
gəlir. Məncə, əsəri yaşadan isə,
əsasən, ədəbiyyat adamlarına xitab edən ruhudur.
Tarix boyu düşüncə adamları,
filosoflar eşqin gücünü danmayıb, gözardı
etməsələr də, müvəqqəti olduğunu qənəatinə
gəliblər. Cek Londonda isə məhəbbətin əbədiliyinə
inam var. "Mən sizi sevirəm. Buna görə
də o düşmənlər mənə heç nə edə
bilməzlər. Mən sizin məhəbbətinizə
inanıram, onların nifrətinin mənə heç bir dəxli
yoxdur. Dünyada məhəbbətdən
başqa hər şey gəldi-gedərdi. Məhəbbət
addımbaşı büdrəyən və yıxılan
cılız, eybəcər bir xilqət deyil. Əsl məhəbbət isə heç vaxt yolunu
azmaz”. Əsərdə məhəbbətin
mədhinə bir baxın. Məhz bu inam
idi sonradan Martini nəhayətsiz boşluğa qərq,
çıxış yolunu əzabsız ölümdə
görməyə sövq edən.
– Rus
şairi, nasiri Aleksandr Nikolayeviç Karpenko bu əsər barədə
yazır: "Martin İdeni məhəbbətə olan sonsuz
inamı məhv etdi. Rufaya olan duyğuları
onun canında sanki dini bir xarakter almışdı. Bu, onun bütün həyatını mənasız
etmişdi. Qeyd etmək lazımdır ki,
bu cür hallar həyatda tez-tez baş verir və çox mənasızdır.
İnsanlar xəyallarında çəkilmiş
idealın həyatdakı sərt həqiqətlə
üst-üstə düşmədiyinə bir gün dəhşətə
gələrək əmin olmaqları üçün bəzən
illərlə gözləyib özlərini aldadırlar.
Rufun, əslində, heç bir günahı yox
idi. Axı heç kim kimisə onu
olduğu kimi görmədiyinə görə
günahlandıra bilməz”. Amma əksərən
bu əsər üzərində hermeneftik tənqidlərdə
deyilir ki, yazıçının ölümünə baiskar
Ruf idi. Siz də bu qənaətdəsiniz?
– Mən
birbaşa olaraq Rufu günahkar hesab etmirəm. Sadəcə
Martin Rufun sevgisinə elə sitayiş edir ki, adicə büdrəməklə
quyunun dibinə düşür və intihara məcbur olur.
Ruf isə Martinlə müqayisə azad deyildi.
Lap yəqin, onu da bu hala salan Ruf və onun sevgisi
idi. Bəlkə də, Ruf olmasaydı, o, nə
yazıçılıq sevdasına düşəcəkdi, nə
də sevgi onu öz ağuşuna alacaqdı. Necə ki digər qızlarla yüngül, sakit həyat
tərzi keçiridi, elə də davam edəcəkdi.
Düzdür, Rufdan ayrılandan bir az sonra
düşünür ki, gərək heç bu bəsit həyatdan
kənara çıxmazdı, bu, onun üçün xoş
idi, amma sonra görür ki, yox, o, artıq bu həyatdan
çox uzaq düşüb.
Əsərdə
Martinin xarakterini açmaq baxımından maraqlı bir məqam
var: Çoxdan tanış olduğu Liz ona
söyləyir ki, ola bilməz sizin kimi bir kişi
qadınların ona pərəştişanə
vurğunluğuna biganə qalsın. "Vicdanım
haqqı, axırı bir qadın peyda olub, sizi yerinizdən
oynatsaydı, mən ürəkdən sevinərdim”. O
qız da bilir ki, Martinə gücü çatan məhz
qadın – sevgi olacaq. Əlbəttə, Martin
Rufdan sonrakı böhran dövrünü keçə bilsəydi,
ondan da yaxşı, fədakar xanımlarla
qarşılaşacaqdı. Biri elə
Lizin özü. Hüqonun da dediyi kimi
"Sevgi bir adamı böyüdüb kainat boyda eləmək
və yaxud kainatı kiçildib bir adama yerləşdirmək
deməkdir”. Yəni burada Rufda heç bir
günah yoxdur, məsələ Martinin eşqə belə
ilahi qiymət verməsinin nəticəsidir.
– Romantik,
əyləncəli şeirləri sevən Martin
ölümündən az əvvəl
Nitsşenin fəlsəfəsini xatırlayır. Nitsşe
nihilizmi onu da məhv edir: "Axı deyin görüm
bütün bunların bir mənası varmı?”
– Martin
hesab edir ki, əxz etdiyi bütün fəlsəfələri,
yazdığı bütün mətnləri, özünü
yenidən yaratmasını yalnız və yalnız sevginin
gücünə edir. Görün, bu necə sadəlövh
və səmimi düşüncədir. Düzdür,
sevginin gücünü inkar etmək olmaz. Bəs onda Martinin öz iradə gücünə nə
deməli? Əsər ümumən
böyük sənətkarlıqla yazılıb. Əsas da məhəbbətdən sonrakı bozluq,
heçlik dövrü. Martinin qüsuru o
idi ki, sevginin əbədiliyinə inanırdı. Sevgi yarandı, həyat yarandı. Sevgi bitdi, həyat bitdi. Bu cür
insanlar gündəlik həyatımızda da
qarşımıza çıxa bilər. Görünür
ki, hər birimizin daxilində belə məqamlar olduğu
üçün əsər xeyli dərəcədə cəlbedici
görünür.
– Martin
bütün həyatını, işini, başqa bir sevgi
tapacağını unudur və yalnız bir şəxsə
fokuslanır. Bu həm o demək deyilmi ki, sevgi
insanda müəyyən mənada məhdudluq yaradır.
– Bəli.
Sevən adam qüsurları, nifrət edən
də müsbətləri görə bilmir. Aşiqlər
üçün dünya balaca bir şara
dönür, onlar dünyanın fövqündə –
buludların üzərində gəzir, xoşbəxt olurlar. Bu sərməstliyə bir də
yaradıcılıq ehtirası əlavə olunursa məsələ
lap qəlizləşir. Görünür
son həddə, Martin düşünür ki, sevgi yoxdursa,
yaradıcılıq ehtirası da heç nədir. Sonluq – intihar məsələsinə gəlincə,
mən özünəqəsdi bütün hallarda zəiflik
kimi qiymətləndirirəm. Fikrət Qocanın
şeirində də deyildiyi kimi "intihar fərarilikdi”. Bəli, Martin də bir növ fəraridir, acı
reallığın əlindən qaçıb aradan
çıxır.
– Sevdiyimiz əsərlər həm də özümüzdən nələrisə tapdıqlarımızdır. Rəşad müəllim, bu mənada, "Martin İden”də özünüzü necə tapmısınız?
– Çox əsərlər olub ki, yazarın peşəkarlığı, təhkiyə məni heyrətləndirib. Məsələn, bu layihə üçün "İdiot” və ya "Gözlənilən bir qətlin tarixçəsi” ətrafında danışmağı da fikirləşirdim. Bir neçə belə əsər var. Amma "Martin İden” xarakterimə ən yaxın romandır. Bununla belə, mən "Martin İden” kimi zəiflik göstərmərəm. Düzdür, həyatım sevgidən xali deyil, amma Martindən fərqli olaraq eşqə əbədilik nöqteyi-nəzərdən yanaşmıram. Amma tam əminəm ki, sevginin verdiyi enerjini heç nəyin əvəz edə bilməməyi barədə fikirlərimiz qəhrəmanla üst-üstə düşür. İkincisi, bir insan nəyi dəlicəsinə arzulayırsa, ona mütləq və mütləq çatır.
– Rəşad müəllim, cəmiyyətdə istər yaradıcılıq, istərsə də sevgi müstəvisində Martin İdenin bənzərləri ilə rastlaşmısınızmı?
– Martin İdenlərlə daha çox sevgi müstəvisində qarşılaşıram. Bir çox intiharlarımızın kökündə də elə Martin İden kimi insanların zəifliyi dayanır. Düzünü desəm, sevgidən belə hallara düşüb, intihar edənlər məndə rəğbət yaratmır. Əksinə bir də, bir də, bir də sınayan, cəhd edən, məğlub olub, yenidən başlayanlar əsl qəhrəmanlardır. Aşiqin gözü açıq olmalıdır. Eşqin gücündən bəhrələnə bilərsən, amma özünü okeanın dibində tapacaq qədər məhəbbətə aludə olmamalısan.
Söhbətləşdi:
Fərid Hüseyn
Artkaspi.az
525-ci qəzet.- 2018.- 8 dekabr.- S.17.