"Uzun sevda yolu"nun
böyük iztirabları
Şahanə MÜŞFİQ
"Səma ki, hissimin aşiyanıdır"
Teatr qarderobdan başlaya bilər, tamaşa isə mənimçün
havadan başlayır. Səhnə elə ecazkar qüvvə, elə
sehrli məkandır ki, sanki göylər də öncədən
hiss edir onun aurasını. Özünü
ona uyğunlaşdırır.
Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
göstəriləcək "Ah, bu uzun sevda yolu"
tamaşasına gedərkən yol boyu bu düşüncələr
beynimi məşğul edirdi. Axşam nümayiş
olunacaq nakam taleli şair Mikayıl Müşfiqin həyatından
bəhs edən səhnə əsərinin ab-havası hələ
günün erkən saatlarından səmaya
yansımışdı. Buludlar sanki məhz
bu ağrılı ömür yolu üçün göz
yaşı tökməyə hazırmış kimi dolub
durmuşdu. Bircə toxunuşa bənddi.
Axşama doğru kimsə dinc durmayıb dəydi
buludların xətrinə, deyəsən. Ya
da pıçıldadı qulağına Müşfiqin qəmli
nəğməsini. Göylər
ömrünün otuzuncu baharını keçirməyə
fürsət tapmadan ən iyrənc iftiralarla həyatı
yarıda qırılan şairə, onun dul qalmış,
sonsuz ağrılar, iztirablar girdabında yox olan sevgilisinə
səssiz-səssiz göz yaşlarını axıtmağa
başladı.
İşıqlar
söndü...
Prezident
İlham Əliyevin Mikayıl Müşfiqin 110 illiyinin qeyd
edilməsi haqqında Sərəncamına əsasən il ərzində şairin xatirəsinə hsər
olunmuş onlarla tədbir, sərgi, konfrans keçirildi. Akademik Milli Dram Teatrının bu yubileyə töhfəsi
isə dramaturq Əli Əmirlinin eyniadlı əsəri əsasında
hazırlanan ikihissəli tale dramı oldu.
Müşfiqin
məşhur şeirindən bir misra ilə adlandırılan
tamaşanın bədii rəhbəri və quruluşçu
rejissoru Akademik Milli Dram Teatrının bədii rəhbər-direktoru,
Xalq artisti Azər Paşa Nemətov, rejissoru Anar Sadıqov, rəssamı
Əməkdar mədəniyyət işçisi İlham
Elxanoğlu, bəstəkarı Xalq artisti Siyavuş Kərimidir.
Səhnə əsəri Mədəniyyət Nazirliyinin
sifarişi ilə hazırlanıb.
Xalq
artisti Hacı İsmayılov (Müdrik şair), Əməkdar
artistlər Anar Heybətov (Müşfiq), Münəvvər
Əliyeva (Dilbər), Ayşad Məmmədov (Frençli
kişi), Elşən Rüstəmov (Novator şair), Mehriban
Xanlarova (Qadın şair), Elşən Cəbrayılov
(Aparıcı), aktyor Elnar Qarayev (Dost şair), aktyorlar
İlyas Əhmədov (Düşmən şair), Vüsal
Mustafayev (Qorxaq şair), Xədicə Novruzlu (Gülər) və
Rada Nəsibovanın (Xidmətçi qadın) rola
aldığı tamaşanı Xanım Həsənova idarə
edirdi.
Təəssüf ki, Müşfiqin nakam taleyi onun
haqqında yazılan, hazırlanan hər bir işə öz
təsirini göstərir. Biz gənc yaşda
haqsız yerə öldürülmüş şairimizin bu
vaxtsız itkisi ilə hələ də
barışmamışıq. Fərqindəyəm.
Bununla barışmaq heç asan məsələ
də deyil. Amma bu o demək deyil ki, biz onun
haqqındakı hər bir şeyə gərək oldu,
olmadı kövrəklik, pafos əlavə etməliyik. Pyesin əvvəlində - Müşfiqlə Dilbərin
xoş günlərinin təsvirində romantik əhval-ruhiyyə
nə qədər xoşagələndirsə, qəmgin notlar,
gərəksiz pafos bir o qədər əks təsir oyadır.
Xüsusən, bu, özünü Mikayıl
Müşfiq obrazında göstərir. Əsərdə
çox az dialoqları çıxmaq
şərtilə Müşfiq, demək olar ki, əvvəldən
axıra kimi öz şeirləri, bəndləri ilə
danışır. Bəzi məqamlarda bu, ifrat təsir
bağışlayır və əsərin həqiqiliyi itir.
Hətta bəzən bu, aktyorlara da mane olur.
Amma birinci səhnənin sonları, ikinci səhnədə
həm əsər, həm rejissorun quruluşu, həm musiqi, həm
də aktyor ifası bizə əsl Müşfiq ömrünü,
Dilbər çarəsizliyini yaşadır.
"Mən
Dilbəri sordum gəlib-gedəndən"
Tamaşa bir gənc şairin taleyindən daha çox,
iki gəncin nakam eşq hekayəsini xatırladır. Mikayıl
Müşfiqin sevgisindən danışarkən bu sevginin əzəli
və əbədi ünvanı Dilbər Axundzadə yada
düşür. O Dilbər ki,
Müşfiq onu bircə dəfə görmək, o zərif səsini
bircə dəfə eşitmək üçün nə qədər
zəhmətə qatlaşıb, Gəncə-Bakı yolunda,
hicran günlərində çox acılardan keçməli
olub. Keçə bilməyəndə isə
hissini, duyğusunu, ağrılarını gözəl
yarına, könül sirdaşı Dilbərinə
yazdığı şeirlərində əks etdirib.
Kənardan
tamaşaçısı olduğumuz bu uzun sevda yolunun iki
yolçusu var: Müşfiq və Dilbər. Hətta
çox yerdə Dilbər Axundzadə Müşfiqdən daha
ön plana çəkilir. Burada biz
şair Mikayıl Müşfiqdən daha çox, aşiq
Müşfiqi görürük.
Səhnə əsəri Müşfiqin Dilbərə
sevgi etirafı ilə başlayır. Bu həzin, saf, ürkək
etirafda gənc oğlan sanki ürəyini də gözlərinə,
sözlərinə büküb sevdiyi qıza əmanət
verir. Sonrakı bütün hadisələrdə
isə bir növ Dilbərin bu əmanəti
qorumağından, ona sahib çıxmağından
danışılır.
Əsərə
tamaşa etdikcə insanda belə bir hiss və
düşüncə formalaşır ki, dramaturq Əli
Əmirli bu əsəri Müşfiqin şeirlərindəki
sujet xətti ilə qələmə alıb. Axı
Müşfiqin bütün dərdlərinin, hisslərinin ən
gözəl ifadəçisi elə şeirləridir. Bütün hərəkətlər, bütün
hadisələr Müşfiqin hansısa bəndi, hansısa
misrasıyla səsləşir. Və elə
bizim tamaşaçı kreslosunda
xatırladığımız o misraları da Müşfiq
(Anar Heybətov) səhnədə səsləndirir.
1933-cü
il 22 iyul... Bu tarix
Müşfiqlə Dilbərin qısa, amma tarixlərə həkk
olacaq birgə ömür yollarının
başlanğıcıdır. Həmin gün sadə
bir ziyafətlə izdivaclarını rəsmiləşdirən
cütlük necə də xoşbəxtdir...
Dramaturq da bu nakam eşq əhvalatının yeganə
işıqlı gününü diqqətdən kənarda
saxlamayıb.
Bir neçə şairin, dostların
toplaşdığı süfrə arxasında hamı
Müşfiqlə Dilbərin sağlığına qədəhlər
qaldırır, tostlar deyirlər. Məclisdəki
hər kəs şair olduğuna görə tostlar da şeirlə
deyilir. Məclisdəkilər kimlərdir?
Dövrünün tanınmış qocaman
şairi, tanınmış qadın şairi, hələ
yeni-yeni yazmağa başlayan bir neçə qələm əhli,
Müşfiqlə Dilbəri ən səmimi duyğularla sevən
və onların bu xoş gününə sevinən yaxın
insanlar. Həmin an səhnədəki hər kəs belə
görünür - səmimi, sevincək... Amma nə biləydik
ki, çox yox, cəmi dörd il sonra bu məclisdəkilər
yenidən bir araya gələcək, amma bu dəfə
başqa məkanda, ayrı məqsədlə...
Məclisin baş tərəfində yeni ər-arvad əyləşib
- Müşfiqlə Dilbər. Onlar xoş, bəd,
düz, əyri, dolambac, çətin, ağrılı
ömür yollarını daim birgə
addımlayacaqlarına, ömür boyu bir-birinə sadiq
qalacaqlarına həmin gün and içirlər.
"Şairəm"
söyləyir yerindən duran"
Növbəti səhnədə biz yenə də ziyafətdəki
insanları görürük. Onlar yenə də bir
yerdədilər. Amma bu dəfə
hamısı gərgin, əsəbi, bir-birinin yanında
oturmaqlarına baxmayaraq, bir-birinə kilometrlərlə uzaq
görünürlər. Bu, iclas
zalıdır. Kürsüdə Mikayıl
Müşfiq böyük bir coşğuyla, ehtirasla şeir
oxuyur. Zaldakılar isə gərginliklə
onu dinləyirlər. Və birdən onlardan biri dözməyib
sözünü kəsir, şeiri pisləməyə, zəif
cəhətlərindən danışmağa başlayır,
hələ bir az da irəli gedərək
Müşfiqi Sovet əleyhinə təbliğatçılıqda
günahlandırır. Diqqətlə
baxırıq. Bu, cəmi bir səhnə öncə
Müşfiqlə Dilbərin toyunda Müşfiqin şeirlərini
"sinədəftər" səsləndirən həmin tanış şairdir. Anlaşılır ki,
iki səhnə arasında dörd il vaxt fərqi
var. Buradakı hər kəs bu dörd ildə
"böyüyüb", "ağıllanıb". Artıq onlar Müşfiqi bəyənmirlər, onun
gizli antisovet fəaliyyətini "ifşa ediblər".
Onun səsinə başqası da səs verir,
sonra növbətisi. Beləcə bu
"quzğun" sürüsü öz canlarını
qurtarmaq, hakim dairələrin nəzərlərini öz
üzərlərindən çəkmək üçün
diqqəti gənc və istedadlı şairin- Mikayıl
Müşfiqin üstünə yönləndirirlər. Niyə? Çünki Müşfiq öz nəsildaşları
bir yana, öz müasirləri arasında ən
istedadlı, oxucular tərəfindən ən çox sevilən,
ən məhsuldar şairlərdən biri idi. Onlar
bilirdilər ki, Müşfiq hər kəs tərəfindən
sevilir. Məhz bu sevgi və istedad
onları qorxudurdu. Qorxu hər zaman
hücuma sövq edir. Qorxularını
açıq etiraf edə bilməyən bu yazıq bəndələr
isə onun şeirlərini hədəf seçirlər.
Bu yerdə Müşfiq bir şeirlə bütün bu
danışılanlara cavab verir:
Şairə
ilhamdan maya gərəkdir,
Anasız
cocuğa dayə gərəkdir,
"Şairəm"
söyləyir yerindən duran,
Adamın üzündə haya gərəkdir.
Ancaq iclasda susanlar, deyilənlərə reaksiyasız
qalanlar da var. Onlar Müşfiqin dostlarıdır. Nə haqqı müdafiə
edə bilirlər, nə də haqsız danışa... Hər ikisini edə bilməyən isə susur.
Amma o qədər kişinin içərisində
tək qadın olan şair xanım (Mehriban Xanlarova) öz cəsarətli
mövqeyini ortaya qoyur, Müşfiqin müdafiəsinə
qalxır. O, qələm dostlarını haqsız
olmamağa, Müşfiqin dəyərini etiraf etməyə
çağırır. Onun səsinə səs
verən isə Müşfiqin "ustad"
adlandırdığı qocaman şair olur (Hacı
İsmayılov). O da haqqın tərəfində
dayanır, haqsızları susdurur. Burada da
qadın cəsarəti, qadın hünəri, qadın
qorxmazlığı bir daha öz sözünü deyir.
İki qat yaradıcı olan qadın şairlərin
tarxi boyunca bu cür cəsarətli
çıxışınlarının şahidi olmuşuq.
Əli Əmirli də o insanların içərisində
gənc və haqsızlığa uğramış şairin
müdafiəsinə bir qadının qalxmağını
heç də əbəs yerə göstərməyib.
O da bu zərif məxluğun sinəsi altındakı ürəyin
həqiqətən də əsl şair ürəyi, şair
vicdanı olduğunu göstərir.
"Mənim
pəncərələrim divara açılır"
Nə yazıq ki, bu mənfur
çırpınış, qələm
yoldaşlarının, süfrə dostlarının bu
"canfəşanlığı" öz qorxulu nəticəsini
çox tezliklə göstərir. Yaradıcılığı boyunca
Sovet ideyalarını ən çox tərənnüm edən,
istedadı coşğun bir dağ çayı kimi
aşıb-daşan, gənc yaşına rəğmən
xalqın sonsuz sevgisini qazanan Mikayıl Müşfiq
ağlına belə gətirməyəcəyi, heç zaman
özünə yaraşdırmadığı bir ittihamla - "Xalq
düşməni" adıyla həbs olunur. Bu
həbslə başlayır bütün qara günlər,
acılar, iztirablar.
Müşfiq qaranlıq zindanda fiziki işgəncələrə
məruz qalarkən Dilbər həm könül həmdəminin
yoxluğunun, yerlə bir olan həyatının, ona
qarşı yönələn iyrənc baxışların, həm
də ağlı, şüuru yerində olduğu halda dəlixana
divarları arasındakı həbsinin əzablarını
çəkməkdə idi.
Ancaq hər ikisinin bu qədər böyük iztirablara
dözməyinə bircə səbəb vardı - bir-birlərinə
olan sevgilər. Bu sevgi idi Müşfiqin bütün
ittihamlara rəğmən mərd-mərdanə
haqsızlıqları ifşa etməyinə güc verən.
Bu sevgi idi Dilbəri işgəncələrdən
sağ qurtaran. Əgər Müşfiq
zindanda, Dilbər dəlixanada özlərinə qəsd etməmişdilərsə,
bu, bir gün qovuşacaqları ümidi, ürəklərinə
təpər, qollarına güc verən eşqlərinin səbəbinə
idi.
"Mən
onu sonralar sevdim, onu itirəndən sonra"
Dramaturq Müşfiqin və Dilbərin sorğu səhnəsini geniş, detallı şəkildə versə də, şairin güllələnməsini göstərmir. Müşfiqin taleyi Frençli kişinin (Ayşad Məmmədov) oxuduğu bir neçə cümləlik "ittihamnamə" ilə məlum olur. Ondan sonra isə bütünlüklə Dilbərin taleyinə şahid oluruq.
Müşfiqlə eşqli günlərində,
evliliklərinin ilk çağlarında biz Müşfiqin Dilbərə
olan sevgisini Dilbərdən görmürük. Dilbərdə
həmişə qəribə bir soyuqluq, çəkingənlik
olardı. Ancaq sonralar hər şey dəyişir. Bunu Dilbər
özü də etiraf edir.
Dəlixanadan qaçan Dilbər Müşfiqlə xoşbəxt günlərinin keçdiyi evə gəlir, ərinin xəyalı ilə danışır, ona sevgisindən bəhs edir. "Mən onu əvvəllər o qədər də sevmirdim. Mən onu sonralar sevdim, onu itirəndən sonra". Bu cümlədə o qədər böyük sarsıntı, psixoloji çöküntü, ümidsizlik var ki. Aktrisanın qarışıq saçları, ağlamaqdan, qışqırmaqdan batmış səsi, bədbəxtliyin ən qatı rənginin gözlərinə çökmüş əksi, rabitəsiz nitqi bu talesiz qadının - Dilbərin sonsuz iztirablarını iliklərimizə qədər hiss etdirir.
Bu qədər böyük ağrıların,
əzabların qarşılığı isə Frençli
kişinin bir ildən sonra Dilbərə
"bağışlayın, sizə qarşı
haqsızlıq etmişik. Sizin
günahsızlığınız sübut olundu,
azadsınız" - sözləri olur. Sanki hər şey bu
qədər bəsit, bu qədər önəmsiz imiş...
Halbuki qırılan Müşfiq ömrü, Dilbər taleyi və
onların təkrarsız Sevda yoludur.
525-ci qəzet 2018.- 11 dekabr.- S.7.