Səməd
Vurğun və Maqsud Şeyxzadə: XX yüzilin poetik
obrazını yaradanlar
MƏŞHUR POETİK
BİOQRAFİYALAR MÜQAYİSƏLİ TƏHLİL
MÜSTƏVİSİNDƏ
Yaşar QASIMBƏYLİ
Filologiya elmləri doktoru, AMEA-nın
baş elmi işçisi
yashargasimov@mail.ru
(Əvvəli ötən
sayımızda)
... Səməd Vurğun və Maqsud Şeyxzadə kimi
görkəmli sənətkarların
yaradıcılığını müqayisəli şəkildə
araşdırarkən aydın olur ki, onları
yaxınlaşdıran və birləşdirən əsas
estetik məxrəc, bədii məziyyət məhz
monumentallıqdır.
Yenə şairin məşhur misralarına müraciət
edək. Səməd Vurğunun "Bakının
dastanı" poeması fikrimizin təsdiqi üçün
kifayətdir.
Səməd
Vurğunun "Bakının dastanı" poemasındakı
coşğun misralar ruhumuzu qanadlandırır:
Neçə
ildir, könül deyir söylə, şair,
Şeir, sənət gülzarında Bakı hanı?
Sən nə
zaman yazacaqsan ilk dastanı
Bu müqəddəs, bu möhtəşəm hüsnə
dair?!
Lakin bizim
böyük şəhər bir ümmandır,
Bu ümmanda üzmək üçün qəvvas gərək.
Bu arzuyla
yaşamışam nə zamandır,
Var ol, məni
bu ümmana atan ürək!
Var ol sən
də, gözəl Bakı, qadir ana!
Camalının şöləsidir bu ilhamım.
Öz
borcumu ödəyərsəm bu gün sana,
Gözlərimdə
qalmayacaq heç bir kamım!
Göründüyü kimi, şair hansısa şəxsin,
insanın həyatından və dərdindən-odundan deyil,
şəhərin tərcümeyi-halından və qüdrə-tindən
söhbət açır. 20-40-cı illərin ədəbi
prosesində geniş yayılmış ümumiləşdirmə
üsulu - fərddən, təkcədən deyil, toplumdan,
ümumidən çıxış edərək ümumiləşdirməyə
can atmaq tendensiyası yuxarıdakı sətirlərdə də
bariz şəkildə nəzərə çarpır. Maqsud Şeyxzadə də 30-50-ci illər
yaradıcılığının məhsulu olan bir çox əsərlərində
məhz bu poetik ümumiləşdirmə üsulunu
nümayiş etdirir. Onun məşhur
"Daşkəndnamə" dastanı bu cəhətdən
səciyyəvidir. Əsərdə, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
adi bir şəxsin tərcümeyi-halı, müəyyən
bir insanın həyat yolu deyil, yüzlərlə ömürlərin,
minlərlə talelərin məskəni olan qüdrətli bir
məkan epik təsvir və tərənnüm obyektidir. Şair yaşadığı və sev-diyi şəhərin
tarixini, keçmişlərinin şanlı səhifələrini,
mübarizə mərhələlərini, bu şəhərin
dünyaya verdiyi görkəmli oğulları və qəhrəmanları,
qısası, Daşkəndin özünəməxsus bir
Şərq şəhəri kimi tərcümeyi-halını
və misilsiz gözəlliklərini vəsf edir.
Dastanın sonunda müəllif doğma şəhərinə
canlı insan kimi üz tutaraq, ona olan sonsuz məhəbbətini
qəlbinin bütün səmimiyyəti ilə etiraf
etmişdir:
Mən
özbək şeirinin doqquz vəznində
Sənin dastanını ahəngə saldım.
Qissəyə
gözəllik verməkdən ötrü
Baxşı büsatından ölçülər
aldım.
Maqsud
Şeyxzadənin aşağıdakı beyti də sanki insan
haqqında söylənmiş təki qeyri-adi dərəcədə
səmimi və gözəldir:
Şəhərlər
baqidir, ömür - keçəri,
Dəryalar sabitdir, sular - köçəri.
Bədii möhtəşəmlik və epik əzəmətlilik
poeziyanın təsir gücünü nə qədər
artırırsa, eyni zamanda, onun taleyi və təbiiliyi
üçün də bir o qədər təhlükə
yaradır. Ötən yüzilin bu sahədəki zəngin təcrübəsi
göstərir ki, yalnız əsl və böyük istedadlar
bu yolda ciddi uğur qazanmağa nail olmuşlar. Səməd Vurğun və Maqsud Şeyxzadə nəslinin
qarşısında duran əsas estetik məqsəd - yeniləşən
və dəyişən dünyanın obrazını
bütün əzəməti və parametrləri ilə
yaratmaqdan ibarət idi. İctimai-siyasi
ideyaların daşıyıcısına çevrilmiş
insan bədii fikrin mərkəzində dururdu. Zamanın ideallarının ifadəsi məhz bu
cür insan və mühit portretlərində öz əksini
tapmalı idi. Etiraf etməliyik ki, Sovet
sosialist ədəbiyyatında müəyyənləşmiş
çərçivə və dəqiq məhdudiyyətlər
əsl sənət əsəri yaratmaq üçün
yazıçıdan çox böyük istedad tələb
edirdi. Həqiqətən, ictimai-estetik
doqmalarına və bir çox kəsir cəhətlərinə
rəğmən sosialist realizmi prinsipləri Səməd
Vurğun və Maqsud Şeyxzadə pleyadasının bədii
potensialının reallaşmasına maneəçilik törədə
bilməmişdi.
XX
yüzilin birinci yarısındakı Azərbaycan və
Özbəkistan ədəbi mühitinin görkəmli
nümayəndələri kimi şöhrətlənmiş Səməd
Vurğun və Maqsud Şeyxzadənin bədii irsindəki həmahəngliyi
təkcə istedadların uyğun təbiəti və
oxşar ictimai gerçəkliyin estetik inikası kimi qiymətləndirmək
həqiqətin tam ifadəsi üçün yetərli deyil. Qeyd etməliyik ki, onlar bir-birinin uğurlu sənətkar
taleyindən xəbərdar idilər. Aşağıda
görəcəyimiz kimi, Maqsud Şeyxzadə ürəkdən
sevdiyi və yüksək qiymətləndirdiyi şairin,
yalnız sabiq İttifaq məkanında deyil, bütün
dünyada məşhur olan qüdrətli
zamandaşının əsərlərinə yaxından və
yaxşı bələd idi.
Səməd
Vurğun 1954-cü ildə SSRİ Yazıçılar
İttifaqının İkinci qurultayındakı məşhur
"Sovet poeziyası haqqında" məruzəsində
özbək şeirini, xüsusən, Qafur Qulamın
yaradıcılı-ğını son dövrün fəlsəfi
və siyasi lirika sahəsindəki mühüm nailiyyətlərindən
biri hesab edərək deyirdi ki, görkəmli özbək
şairi Qafur Qulamın "Mən yəhudiyəm" və
"Sən yetim deyilsən" şeirləri böyük
diqqətə layiqdir. Bu məruzəsində Səməd
Vurğun Qafur Qulam yaradıcılığına münasibət
bildirməklə kifayətlənməmiş, o cümlədən,
Maqsud Şeyxzadə, Uyğun, Zülfiyyə və başqa
tanınmış özbək şairləri haqqında qiymətli
fikirlər irəli sürmüşdü.
Maqsud Şeyxzadə də öz böyük
zamandaşının əsərlərinə sevgi və
sayqılarını dəfələrlə ifadə
etmişdi. Xüsusən, onun "Səməd Vurğun
haqqında söz" məqaləsi bu cəhətdən
çox səciy-yəvidir. Aşağıdakı
obrazlı mülahizələr Maqsud Şeyxzadənin öz həmyerlisinin
istedadını necə yüksək qiymətləndirdiyini,
onunla qürur duyduğunu əyani surətdə göstərir:
"Həqiqətən də, onun (Səməd Vurğunun -
Y.Q.) beytlərində Nizaminin epik əzəməti,
Füzulinin incə hissiyatı, Xaqaninin təntənəvar
coşğunluğu, Vaqifin cazibədar sadəliyi və xəlqiliyi
göy qurşağının fü-sunkar rəngləri tək
son dərəcə nəfis bir tərzdə əks edərdi".
Böyük şairə həsr edilmiş
saysız-hesabsız məqalələrin, onlarla, yüz-lərlə
elmi tədqiqatların heç birində yuxarıdakı kimi
dəqiqliyi və dərinliyi müşahidə etmirik. İlk növbədə diqqəti çəkən
odur ki, Maqsud Şeyxzadə öz şair qardaşının
söz dünyasına yaxşı bələddir, Səməd
Vurğun şeirinin gələnəklərini və genezisini
çox gözəl bilir. Onun şeirindəki
cazibədar sadəliyi və munis bir xəlqiliyi də Maqsud
Şeyxzadə xüsusi qeyd edir. Bunu təkcə
Vaqif və Vidadi kimi xalq şeiri üslubuna yaxın şairlərin
bədii təsiri ilə məhdudlaşdırmır. Böyük şairə bilavasitə el
aşıqlarının ecazkar təsirindən söz
açır. Səməd Vurğunun doğulub
boya-başa çatdığı Qazax mahalına xas olan sənət
mühitinin özünəməxsusluğunu vurğulayır:
"Dediklərimizdən başqa, daha dəqiq söyləsək,
bütün bunların kökündə, əsasında xalq
şeirinin rəvan, saf və həyatnəfəsli
bulaqları bir an durmadan, nəfəs dərmədən
qay-nayıb axardı. Səməd Vurğun Azərbaycan
xalq şeirini hədsiz sevər və "aşıq"
adlandırdıqları xalq baxşılarının
icadiy-yatını mükəmməl dərəcədə
bilərdi". Şair poeziyasının mayasını
və mahiyyətini hiss etmək, anlamaq və anlatmaq
üçün Maqsud Şeyxzadənin bu mülahizələri
qiymətlidir.
Maqsud Şeyxzadənin "Səməd Vurğun
haqqında söz" məqaləsi o dövrün sənətinin
və sənətkarlarının özəl mahiyyətini
anlamaq baxımından da dəyərlidir. Zamanın
ictimai-siyasi pafosu və ümumi mənzərəsi o qədər
parlaq, gözqamaşdırıcı idi ki, bu cür mühitdə,
yekcins münasibətlər və situasiyalar mühasirəsində
seçilmək, fərqlənmək də çox
müşkül idi. Coşqun və yeknəsəq,
misli görünməmiş ədəbiyyat mühitində
istedad dərəcələrini ayırd etmək, ədəbi
şəxsiyyətləri və fərdilikləri aydın dərk
etmək, fərqləndirmək çox çətin idi.
Amma özü də əsl istedad sahibi olan
Maqsud Şeyxzadə bütün bu
qarma-qarışıqlığın, hərbi nizam-intizam məntiqinə
tabe etdirilmiş, məharətlə idarə olunan əcaib
xaosun içində sıxılan və iztirab çəkən
şair qardaşını hamıdan yaxşı duya bilərdi.
Məhz bu səbəbdən də müəllif Səməd
Vurğun haqqındakı məşhur yazısını
özünəməxsusluğa vurğu verməklə
başlayır, şairin söz dünyasına elə bu
nöqtədən daxil olmağı zəruri sayır: "Səməd
Vurğun əsrimizin nəfis gözəlliklər
asimanında nur saçan elə bir parlaq ulduzdur ki, öz məsləkdaşlarına
nə qədər oxşasa da, onu başqalarından ayıran
xüsusiyyətlər, özünəxas fəzilətlər
də az deyildi. Bax bu özünəməxsusluqlar
onu müstəsna bir zirvəyə qaldırmışdı.
Guya onun poeziyası çoxəsrlik Azərbaycan
şeirinin bütün fəzilət və dəyərlərini
özündə cəmləşdirmiş nadir bir divan
idi".
Özbək xalqının böyük sənətkarı
Maqsud Şeyxzadənin görkəmli Azərbaycan şairi Səməd
Vurğun haqqındakı ürək sözlərini dilimizə
uyğunlaşdırarkən zaman etibarı ilə bir qədər
köhnəlmiş, dəbdən düşmüş ifadə
və istilahlara toxunmağı lazım bilmədik. Bizə elə
gəlir ki, keçmişi olduğu kimi anlamağa və qəbul
etməyə çalışmaq lazımdır. Ümumən aldıqda isə, "Səməd
Vurğun haqqında söz" məqaləsi həm iki sənətkarın
bədii aləmini açmaq baxımından, həm də ədəbiyyatımızın
dünya şöhrətini anlamaq, təsəvvür etmək
nöqteyi-nəzərindən gərəkli və qiymətlidir.
Beləliklə, özbək və Azərbaycan şairlərininin yeni bədii inikas sistemini mənimsəməsində və modern poetik texnologiyalara yiyələnməsində Maqsud Şeyxzadə və Səməd Vurğunun yaradıcılıq axtarışları və uğurları unikal təcrübələrdir. Azərbaycan və özbək poetikasının XX yüzildə keçdiyi yolu və inkişaf qanunauyğunluqlarını bu möhtəşəm bədii təcrübələri, bir-birini təkrar etməyən bədii ifadə tərzlərini nəzərə almadan və ya dərindən araşdırmadan aydınlaşdırmaq, ümumiləşdirmək qeyri-müm-kündür. Müqayisəli-nəzəri tədqiqat üsulları məhz bu yöndəki mənəvi-estetik və elmi ehtiyaclara cavab verməyi nəzərdə tutur.
Bədii təfəkkürün
ictimai gerçəkliyə münasibəti və estetik ehtiva
miqyasları bütün zamanlarda ədəbiyyatşünaslığı
düşündürən ciddi elmi problemlərdən
olmuşdur. Ötən əsrin 20-30-cu illəri isə bu cəhətdən
xüsusi bir dövr kimi diqqəti cəlb edir. Səməd
Vurğun və Maqsud Şeyxzadənin poeziyanı həyata
daha da yaxınlaşdırmaq cəhdləri Azərbaycan və
özbək xalqlarının bədii təfəkkür
tarixinin yeni və parlaq səhifələri idi. Bu
mənada Şərq poetik fikrinin ictimai həyata daha da
yaxınlaşmasında və realist bədii inikas sisteminin
daha dərin qatlarına keçidi prosesində, poetik söz sənətimizin
yeni üslublar və janrlarla zənginləşməsində
hər iki sənətkarın xidmətləri misilsizdir.
525-ci qəzet.-2018.-12 dekabr.-S.6.