Azərbaycansayağı Don Kixot
Hər şeydə
bir faciəmi var?! Ya bəlkə faciədən hadisələr
doğur?! Dünya bir dairə
ətrafında fırlandığı
üçünmü bütün
insanlar oxşar hadisələrin qurbanına
çevrilir, ya hadisələr insanları
özü seçir?
İstər qərb ədəbiyyatının,
istərsə şərq
ədəbiyyatının qəhrəmanları
eyni hadisələri fərqli şəhərlərdə
yaşayırlar. Eyni hadisələr ayrı-ayrı
adamların ağuşuna
atılır, fərq
sadəcə onların
həmin hadisələrə
münasibətidir. Müxtəlif fərqli münasibətlər
yenə dönüb-dolaşır,
eyni nəticəylə
yekunlaşmalı olur.
Nə qədər dolayı yolla getsələr də, qəhrəmanların
qəlbi eyni döyünür.
Bu yaxınlarda Gənc
Tamaşaçılar Teatrının
səhnəsində izlədiyim
"Don Kixot" tamaşası
oyunçuların maraqlı
oyun tərzi, rejissor yozumu ilə diqqətimi çəkdi. Tamaşanın quruluşçu rejissoru Əməkdar incəsənət xadimi Bəhram Osmanov, quruluşçu rəssamı
Elşən Sərxanoğlu,
musiqi tərtibatçısı
İradə Muradovadır.
Qeyd etmək
istərdim ki, bu tamaşada təkcə rejissor yozumu deyil, eyni
zamanda, aktyor seçimi də ürəyimə "yatdı". Tamaşada
Qurban İsmayılov
(Don Kixot), Şövqi
Hüseynov (Sanço
Panso), Mehriban Hüseynova (Aldonsa, Maritomes, Altisidora, Lisandra), Xalidə Şərifova (Alba), Təhminə
Məmmədova (Tereza),
Elşən Çarhanlı
(Nikolas), Elgün Yəhyayev
(Pablo, Majordom, II Dustaq),
İlham Əsədov
(Hersoq) və başqaları iştirak edirlər (qeyd: tamaşa 1 saat 45 dəqiqə çəkir).
İlk növbədə onu qeyd etmək yerinə düşər ki, balaca, dar
teatr səhnəsində
hazırlanmış tamaşaya
aktyorlar böyük ürək qoymuşdular (qeyd: mən tamaşadakı bəzi qüsurları, çatışmazlıqları
qeyd etmədən, tamaşa barədə sadəcə müsbət
cəhətlərdən danışmağı
düşünürəm). Rejissorun baş rollara seçdiyi hər iki aktyor - Qurban
İsmayılovla Şövqi
Hüseynov tamaşaya
tamamilə yeni ovqat, maraqlı oyun üslubu bəxş etdilər.
Hər iki aktyorun qəhrəmanları
daxilən zəngin insanlardır, onlar cəmiyyətdə qayda-qanun
yaratmaq, ədaləti
bərpa etmək, haqsızlara qarşı üsyan etmək, acizlərə yardım edərək, pisləri dünyadan təmizləmək
arzusuyla yanıb-yaxılırlar.
Lakin bu mümkündürmü?
Cəmiyyət bu cür insanları qəbul etməyə hazırdırmı?
Hər kəsmi bu arzuyla
yaşayır? Hər kəsin
ədalətli dünya
yaratmaq kimi xəyalı varmı?
Hətta
ədalətsizliyin qurbanı
olmuş məhkumlar ədalətli dünya haqqında xəyal qururlarmı?
Zənnimcə, rejissorun da tamaşaçıya
çatdırmaq istədiyi
məhz bu idi. Bütün sıxıntılara, əzab-əziyyətlərə, qorxulara üsyan edən Don Kixot xəyalında sevdiyi xanımın eşqiylə
küçələrə düşdüyü halda,
insanların yaşadıqları
ağrı-acıları, iztirabları
görüb, öz arzularının yanında
bir də ədalətli dünya qurmağı xəyal edir. Yaşadığımız cəmiyyətdə dar, cılız düşüncəli insanların
bu cür arzuları qəbul etməsi isə mümkün deyil.
Don Kixot - Qurban Qurbanov oynadığı obrazın daxili aləmini bütün üz cizgilərinə kimi tamaşaçıya göstərməyə çalışdı.
Aktyorun məğrur duruşu, məzlum, qəmli baxışları,
zəif vuran qəlbi, əsən əlləri, bir sözlə, bütün hərəkətləri ədalətli
cəmiyyəti yaratmaq
üçün hayqırırdı,
bağırırdı! Bütün pisliklərə,
zülmlərə və
qəddar insanlara qarşı Don Kixot üsyan edirdi. Hətta Hersoqun məclisində onu ələ salıb, lağa qoyan gənclərə belə onun ürəyi ağrıyır,
onlara necəsə kömək etmək istəyir.
Qurban İsmayılovun
Don Kixotu məzlum, aciz, əlindən heç bir şey gəlməsə də, nəsə etməyə çalışan
cahil insandır. Qurban İsmayılov
Don Kixotu ürək ağrısı ilə oynayırdı, aktyorun baxışları olduqca məzlumanə, hərəkətləri
ürkək, həyəcanlı
idi. Müxtəlif insanlar tərəfindən
döyülən Don Kixot
öz fikirlərindən
qətiyyən dönmür,
ailəsi tərəfindən
həbs olunduğu günədək o, meydanda
"at oynadır", bacarmasa
da, özünü qəhrəman hesab edir, insanları bütün pisliklərdən
qoruyacağına dair
söz verir.
Don Kixotun yaxın
dostu, qəlb sirdaşı Sanço Panso-Şövqi Hüseynov
da tərəf-müqabil
kimi olduqca maraqlı oyun tərzi sərgilədi. Aktyorun Sanço
Pansosu Don Kixota acıyır, düşdüyü
vəziyyətdən onu
qurtarmağa, ona yardım etməyə çalışır. Heç
bir məqsəd güdmədən Don Kixotu
addım-addım izləyən
Sanço Panso dostunu dəfələrlə
ayıltmağa, xəbərdar
etməyə çalışsa
da, Don Kixot öz saf düşüncələrindən,
təmiz niyyətindən,
insani rəftarından
vaz keçmir. Sanço Panso da Don Kixot
kimi ədalətli dünyada yaşamağı
xəyal edir, lakin eyni zamanda
da qəbul edir ki, bu,
mümkün deyil.
Buna baxmayaraq, o, daima Don Kixotu izləyir, onu bütün pisliklərdən
və pis insanlardan qorumağa çalışır. Şövqi Hüseynovun
qəhrəmanı safdır,
təmizdir, bütün
pis niyyətlərdən
xalidir, yalandan uzaq, düzgündür.
Aktyor obrazı özünəməxsus
boyalarla, maraqlı oyun tərzi ilə tamaşaçılara
çatdırır.
Sanço Panso Hersoqun qonaqlıq məclisində
də gənclərin
onu və dostunu dolamasını qəlbinə salmır, yaşadığı cəmiyyəti
bütün çirkablığı
ilə qəbul edir. O deyir ki, əgər bir gün ona hakimiyyət
həvalə etsəydilər,
o, mütləq yalanla-doğrunu,
haqla-nahaqqı ayırardı,
qəddarları məhkum
edər, məhkumları
azad edərdi. Don Kixot kimi xəyal
quran Sanço Panso dünyanı olduğu kimi qəbul edir, özünü oda-közə
vurmur, bilir ki, onsuz da
onun cəfakeşliyinin
heç bir faydası olmayacaq.
Rejissor Bəhram
Osmanov səhnədə
samandan, müxtəlif
yeşiklərdən, iplərdən,
beldən və digər kobud alətlərdən istifadə
edib. Bunu bir növ qəhrəmanın
iç dünyası
ilə eyniləşdirməyə
çalışan rejissor
öz fikirlərini mizanlar vasitəsilə də tamaşaçıya
çatdırmağa çalışır.
Bəli,
biz çirkin, fəsadlar
dolu bir dünyada yaşayırıq
və bütün bunlar bizi hər
yerdə izləyir.
Qəhrəmanların tamaşa boyu
yıxılaraq samanlığa
bulaşması, insanların
həyatda çirkinliklərə
bulaşdığını və bundan qurtulmağın mümkün
olmadığına bir
işarə idi.
Rejissor tamaşanın abu-havasına
uyğun mizan vermişdi, aktyorlar da həmin mizandan
kənara çıxmadan
maraqlı oyun sərgilədilər.
Don Kixotu bacısı
qızı öz sevgilisi vasitəsilə evə gətirdiyi səhnədə onlar Don Kixot oxumasın deyə bütün kitabları yandırırlar,
evdə bir kitab belə qoymurlar qala. Don Kixotun xəyal aləmindəki qəhrəmanlar,
ədalətli dünya
məhz kitablarda oxuduğu qəhrəmanların
xəyallarından doğaraq
onun beyninə ötürülmüşdü. O, kitablarda oxuduğu düzgün, təmiz həyatı yaşadığı
cəmiyyətə köçürtməyə
çalışırdı. Ancaq Don Kixota o imkanı vermirlər, hətta kitablardakı qəhrəmanları
belə yandıraraq, tüstüsünü havaya
"ötürürlər". Bundan sonra Don Kixot kitablardakı qəhrəmanlardan
da "məhrum olur". Don Kixot kitabları tapa bilmədikdə az
qalır dəli olsun, havalansın, onun özünəməxsus
kitablarının yandırılması
onu dəhşətə
gətirir və bu səhnələri Qurban İsmayılov böyük ürək ağrısı ilə oynayır. Don Kixotun
acizliyini, düşdüyü
vəziyyəti aktyor dəhşətdən bərəlmiş
baxışları, qəzəbdən
coşan vücudu ilə tamaşaçıya
çatdırır.
Tamaşada Elgün Yəhyayevin
(Pablo, Majordom, II Dustaq)
oyun tərzi də diqqətdən kənar qalmadı. Aktyorun özünəməxsus
üslubu tamaşaçıya
xoş ovqat bəxş etdi. Bütün hərəkətləri, jest və
mimikaları gülüş
doğuran Elgün Yəhyayev tamaşada bir neçə obraz yaratsa da,
hər biri digərindən fərqli,
maraqlı və baxımlı idi.
Bundan başqa,
tamaşada Elgün Yəhyayev kimi bir neçə rol oynayan Mehriban
Hüseynova (Aldonsa, Maritomes, Altisidora, Lisandra) da maraqlı
oyun tərzi ilə yadda qaldı. Aktrisanın gülüşü, qarşısındakı insanı
ələ salması,
onu dolaması olduqca sadə, inandırıcı və
maraqlı idi. Onun bir tamaşada müxtəlif obrazlarla çıxışı heç
də sıxıcı
olmadı, dörd obrazın oxşar xarakterli insanlar olması Mehriban Hüseynovaya onları rahatlıqla oynamağa kömək etdi.
Tamaşada bu dörd aktyorun
oyun tərzi diqqətimi özünə
çəkdiyi üçün
sadəcə onlardan yazdım. Qeyd etmək istərdim
ki, tamaşa kiçicik səhnədə
oynanılsa da, istər rejissor yozumu, istərsə də aktyor oyunu alqışalayiqdir.
Tamilla ƏLİYEVA
Teatrşünas
525-ci qəzet 2018.-
14 dekabr.- S.7.