Kino salnaməmizdə silinməz imza -
rejissor Fikrət Əliyev
Kino həyatı əks etdirirsə, rejissoru da bir növ
bu həyatın qurucusu, Allahdan sonrakı ikinci yönləndiricisidir.
O,
ssenaristin yazdıqlarına müdaxilə edə, özü
ssenari yaza, hadisələri və insanları istədiyi kimi
yönləndirə bilər. Amma bu yönləndirmələrin
hamısı sənət adına,
kinodakı və sənətdəki nizamı qoruyaraq baş
verməlidir. Deməli, rejissorluq da kənardan
göründüyü kimi asan və həsədlə
iç çəkiləcək sahə deyilmiş.
Azərbaycan
kino tarixində də məhz bu xüsusiyyətləri ilə
seçilən, çəkdikləri ekran işləri ilə
adlarını kinematoqrafiyamıza əbədi həkk edən
sənətkarlarımız heç də az
deyil. Onlardan biri də kinorejissor, ssenarist, aktyor,
Əməkdar incəsənət xadimi Fikrət Əliyevdir.
Fikrət Əliyev zəngin
yaradıcılıq yolu keçmiş, Azərbaycan
ekranlarına bir-birindən dəyərli filmlər bəxş
etmiş sənətkarlarımızdandır. Dediyimiz kimi, onun yaradıcılıq yolu uzun və zəngin
olsa da, bu fikir təkcə çəkdiyi filmlərlə
xarakterizə olunmur. Mərhum sənətkar vaxtilə qəzetlərin
birinə verdiyi müsahibədə belə bir fikir söyləmişdi:
“Mən filmi hisslərimi, duyğularımı nəzərə
alıb çəkirəm. Hər hansı bir epizodu hiss eləməsəm,
kim nə deyirsə-desin, çəkmirəm...” Bu zənginlik onun kino sahəsində olan mükəmməl
təhsili, aktyor, rejissor assistenti, ikinci rejissor kimi işlədiyi
filmlərin hesabına qazandığı təcrübəsi,
iti müşahidə qabiliyyəti, işlədiyi və ya fərdi
şəkildə çəkdiyi filmlərin sanbalı ilə
ölçülür. Məhz bu filmlərin
hesabınadır ki, Fikrət Əliyev adı azərbaycanlı
sənət adamlarından əlavə,
tamaşaçıların da yaddaşına əbədi həkk
olunub.
Öncə
ekran önündə...
Fikrət Balağa oğlu Əliyev 12 dekabr 1939-cu ildə
Bakıda anadan olub. O, qızıl qumlu, bağ-bağatlı Abşeron
torpağında böyümüşdü. Bu,
həmin Abşeron torpağı idi ki, sonralar rejissor bir
çox filmlərində məhz oranın təbiətindən,
insanından filmlər çəkəcəkdi. Çünki oranı, o insanları daha yaxşı
tanıyır, psixologiyasını yaxşı bilir,
özünü hiss edirdi. Ailəsinin
bağı Pirşağıda görkəmli
yazıçı və kinorejissor Həsən Seyidbəyligilin
qonşuluğunda idi. Fikrət də ta
uşaqlığından onunla tez-tez görüşər,
rejissorun kino sənəti ilə bağlı söhbətlərini
maraqla dinləyərdi. Elə Fikrətdə
kinematoqrafiyaya həvəsi də H.Seyidbəylinin bir-birindən
maraqlı söhbətləri oyatmışdı. Həmin illərdən - uşaqlığından gələn
arzusu isə rejissor olmaq idi.
Bu arzunun
və sevginin izinə düşən Fikrətin yolu M.A.Əliyev
adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutundan keçir. O, burada dram teatrı və kino
aktyoru fakültəsini, professor Adil İsgəndərovun
sinfini bitirir. Hətta müəlliminin məsləhəti ilə
təyinatını C.Cabbarlı adına
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasına alır. İnstitutu bitirəndən,
yəni 1966-cı il sentyabrın 5-dən
ta dünyasını dəyişənə kimi (8 mart
2016-cı il) burada işləyir.
Elə həmin zamanlarda A.İsgəndərovun təşəbbüsü
və rəhbərliyi altında respublikamızda kino
aktyorlarına tələbatın artması məqsədilə
“Azərbaycanfilm” kinostudiyası və Azərbaycan
Kinematoqrafçılar İttifaqı nəzdində
“Kinoaktyor” studiyası yaradılmışdı. Müxtəlif sənət
sahiblərini kinonun işığına toplayan və Fikrət
Əliyevin də tələbələrindən olduğu
studiyanın məzunlarından Telman Adıgözəlov, Ənvər
Həsənov, Nuriyyə Əhmədova, Almaz Əsgərova,
Sonaxanım Mikayılova, Ötkəm İsgəndərov, Əliqulu
Səmədov, Eldəniz Rəsulov və başqaları
peşəkar aktyorlar oldular.
Bu illər onun həm də ekranla ilk tanışlıq
dövrü idi. Gələcəyin böyük rejissoru hələ
ki, özünü ekran önündə sınayırdı.
Kinoaktyor olaraq ilk dəfə ekran önünə
isə 1967-ci ildə rejissor Şamil Mahmudbəyovun “Torpaq.
Dəniz. Od. Səma” filmində təyyarəçi Murad
obrazı ilə çıxır. Elə həmin il gənc aktyor Arif Babayevin “İnsan məskən
salır” filmində mühəndis roluna da çəkilir. Ancaq onun bu filmdəki işi bununla yekunlaşmır.
A.Babayevin dəvəti ilə o, burada həm də
rejissor asistenti kimi çalışır və əsl təcrübə
məktəbi keçir. Bu filmlər sayəsində
başlayan A.Babayev-F.Əliyev birliyi daha iki film -
“Uşaqlığın son gecəsi” (1968) və “Gün
keçdi” (1971) bədii filmləri ilə də davam edir.
F.Əliyev burada ikinci rejissor işləyir.
Artıq
ekran onu, o da ekranı sevmişdi və aktyor kimi ən
yaddaqalan obrazını 1969-cu ildə rejissor H.Seyidzadənin “Dəli Kür”
filmində Şamxal rolu ilə yaradır.
“Baladadaşın
ilk məhəbbəti” - gənc rejissorun ilk filmi
Onun uşaqlıq arzusu və məqsədi kinorejissor
olmaq idi. Bu istəyini A.İsgəndərova bildirdikdən
sonra rejissorluq kursu keçmək üçün Moskvaya
yollanır. Beləliklə, 1971-1972-ci illərdə
Moskvada İkiillik Ali Ssenaristlər və rejissorluq
kurslarında təhsil alır və quruluşçu rejissor
ixtisasına yiyələnir. Təhsilini
başa vurduqdan dərhal sonra Vətənə qayıdan F.Əliyevin
əsl rejissor taleyi başlayır.
Vaxt itirmədən
iş başına keçən F.Əliyev böyük kinoda
ilk müstəqil işini 1974-cü ildə təqdim edir. Rejissor yazıçı Elçinin ssenarisi əsasında
“Ömrün səhifələri” kinoalmanaxındakı
“Baladadaşın ilk məhəbbəti” novellasını lentə
alır. Hələ dünyadan, insanlardan xəbərsiz
saf, təmiz yeniyetmə Baladadaşın ilk sevgisini və bu
sevgi ilə dəyişən
dünyagörüşünü rejissor olduqca dəqiqi
detallar vasitəsilə tamaşaçıya çatdıra
bilir. Baş rolun ifaçısı,
çoxlarının gənc rejissor Fikrətin “kəşfi”
adlandırdıqları Şamil Süleymanov da burada rolunu elə
təbii, səmimi oynayır ki, tamaşaçıda
Baladadaşa qarşı mərhəmətdən daha çox
sevgi yaranır.
Rejissor F.Əliyev
bu filmlə bağlı müsahibəsində demişdi: “Mən
hər yay Pirşağıdakı bağımızda dincələndə
çox adamlarla görüşür, çox hadisələrin
şahidi olurdum. Yaddan çıxmasın deyə
gördüyüm və eşitdiyim əhvalatları
özüm üçün qeyd edirdim. Amma
heç düşünməmişdim ki, bu
yazdığım cızma-qaralar “Baladadaşın ilk məhəbbəti”
adlanan diplom işimdə karıma gələ bilər. Novella baş tutmayan ilk məhəbbət, ülvi,
yüksək hisslərlə dar düşüncənin,
meşşan əxlaqının toqquşması haqqında
danışır. Bizim qəhrəman mənə
çox əzizdir. Əgər mən onun təmizliyini,
qeyri-adiliyini, bütövlüyünü ekranda göstərə
bilmişəmsə, filmin əsas vəzifəsi yerinə
yetirilmişdir...”
70-ci illərdə
F.Əliyev daha dörd
bədii filmdə, o cümlədən, rejissor
T.İsmayılovun iki filmində - “Çarvadarların izi ilə”
(1974) və “Vulkana doğru” (1976 - 1977), rejissor E.Quliyevin
“Ürək, ürək” (1976) filmlərində, rejissor C.Fərəcovun
“Arvadım mənim, uşaqlarım mənim” novellasında
ikinci rejissor kimi çalışır. Həmçinin,
müstəqil şəkildə “Mozalan” respublika satirik
kinojurnalı üçün müxtəlif vaxtlarda ona qədər
kinosüjet çəkir.
“Qızıl
uçurum”da “Yuxu”
Kiçik və özünəməxsus işlərin
ardından artıq böyük bir işin zamanı gəlib
çatmışdı. Bu işi də adi günlərin birində
kinostudiyanın redaktoru Vaqif Əlixanlı təklif edir. İbrahim bəy Musabəyovun “Neft və milyonlar səltənətində”
povestinin motivləri əsasında ssenarisini Mirzağa
Mirmövsümovun yazdığı filmin çəkilişləri
F.Əliyevə həvalə olunur. Melodram
janrında yazılmış ssenarini Fikrətlə Mirzağa
demək olar ki, yenidən işləməli olurlar.
Aktyor
seçimindən tutmuş, dekorasiya, məkan, işıq və
s. kimi problemlərin hamısının öhdəsindən gələn
rejissor və filmin yaradıcı heyəti nəhayət,
“Qızıl uçurum” filmini təhvil verirlər. Və film yüksək bədii səviyyəsinə
və böyük tərbiyəvi əhəmiyyətinə
görə, 1981-ci ildə Vilnüsdə keçirilən XIV
Ümumittifaq kinofestivalında nümayiş etdirilir, quruluşçu
rejissor Fikrət Əliyev “Uğurlu debütə görə”
prizinə və diploma layiq görülür.
Uzun müddətli fasilədən sonra F.Əliyev yenidən
böyük ekran əsəri ilə
tamaşaçılarını sevindirməyi bacarır. Onun 1994-cü
ildə lentə aldığı müasir mövzulu “Yuxu”
komediyası yaradıcılığının şah əsərlərindən
biri kimi xarakterizə olunur. F.Əliyevin
özünün iştirakı ilə Qasım Səfəroğlunun
yazdığı ssenari üzrə çəkdiyi filmdə
hadisələr Bakı kəndlərinin birində, saf qəlbli
gənc Əliabbasın yuxusu ətrafında cərəyan
edir. Naçalnikin qızı Baharı sevən yetim
oğlan bu sevgisinə qovuşmaq üçün usanmadan
mübarizə aparır...
Tamaşaçının ən sevdiyi lirik komediya
janrında lentə alınan filmin uğur qazanacağı hələ
ilk dəfədən bəlli idi. Bu kinokomediya Abşeron
koloritini əks etdirən, yerli camaatın xarakterini incə
yumorla açıb göstərən ən gözəl ekran əsərlərimizdən
biridir. Həmçinin, bu filmi özəl
edən səbəblərdən biri də Azərbaycan teatr və
kino tarixinin ən tanınmış və görkəmli sənətkarlarının
burada toplanması idi.
“Ölüm
növbəsi”ndən “Axırıncı dayanacaq”a
2000-ci illəri F.Əliyev yaradıcılığı
üçün məhsuldar dövr adlandırmaq olar. O, 2003-2008-ci illərdə
Lider TV-nin dublyaj şöbəsində rejissor işləyərək
onlarla xarici filmin doğma dilimizə professional səviyyədə
dublyajını həyata keçirib. Eyni zamanda,
daha iki filmə imza atdı. “Ölüm növbəsi” və “Axırıncı
dayanacaq” adlanan hər iki filmin ədəbi ssenarisini
yazıçı İlqar Fəhmi ilə birgə
yazmışdı.
F.Əliyevin yaradıcılıq yoluna nəzər salarkən, qarşılaşdığımız maraqlı faktlardan biri də budur ki, rejissor həm də çəkdiyi filmlərin əksəriyyətinin ideya müəllifidir.
Hadisələrin Bakı ətrafında Abşeron kəndlərində baş verdiyi “Ölüm növbəsi” filmi realla irreallığın, həyatla ölümün, yuxuyla ölümün kəsişməsini və bu məfhumlar arasındakı sərhədlərin itməsini xatırladır. Tamaşaçı izlədiyi hadisələrin nə zaman, harda baş verdiyini, ya da heç baş verməyib, bunun hansısa yuxu, sayıqlama olduğunu sona qədər də dəqiqləşdirə bilmir. Elə filmin əsas qayəsi də budur ki, insanların reallıq kimi qəbul etdiyi aləmin əslində mütləq olmadığını, zamanın və məkanın nisbiliyini, həyatla ölüm, yuxuyla oyaqlıq arasındakı sərhədin nə qədər anlaşılmaz olduğunu göstərsin və tamaşaçını düşündürsün.
“Axırıncı dayanacaq” isə kinokomediyadır. Burada “Ahıllar evi”nə düşmüş keçmiş gəmi kapitanının başına gələn əhvalatlardan bəhs olunur. 2000-ci ilin əvvəllərində bir ay müddətində Buzovnadakı “Ahıllar evi”ndə qalıb onların həyatını müşahidə edən rejissor sonralar “Buradakı insanların taleyinə biganə qalmaq mümkün deyil. Hətta onlardan hər biri haqqında film çəkmək də olar. Buranın öz ab-havası var” - deyirmiş. Beləcə, “Axırıncı dayanacaq” filmi ilə rejissor tamaşaçını güldürüb, düşündürməkdən əlavə, çoxları tərəfdən unudulmuş insanlara cəmiyyətin diqqətini yönəltmək məqsədi daşıyırdı.
“Axırıncı dayanacaq” elə rejissorun özünün də son dayanacağı oldu və çəkdiyi filmləri Beynəlxalq Festivallarda iştirak edərək bir sıra mükafatlar qazanan sənətkar 8 mart 2016-cı ildə uzun sürən xəstəlikdən sonra dünyasını dəyişdi. Rejissor Əmircan qəbiristanlığında oğlunun məzarı yanında torpağa tapşırılıb.
Professional Kinorejissorlar Gildiyasının üzvü olaraq milli kinematoqrafiyanın inkişafında fəal iştirak edən və sanballı əsərləri, bir-birindən dəyərli ekran işləri ilə adını Azərbaycan kino tarixinə qızıl hərflərlə yazdıran rejissor, kino lentlərində və xalqının qəlbində əbədi yaşayır.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 15 dekabr.- S.24.