Fikrət
Qocanın poetik dünyası
Salatın ƏHMƏDOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Tarix zaman-zaman özünün söz bulağından
içən poeziya nəfəsli, dərin bədii təfəkkür
sahiblərini yetirib və yetirəcəkdir. Buna heç
şübhəmiz yoxdur.
İndiki məqamda söhbət Xalq şairi Fikrət
Qocanın yaradıcılığından gedir. Fikrət Qoca
60-cı illər poeziyasının nümayəndəsidir.
60-cı il-lər poeziyası bir sıra keyfiyyətləri
ilə diq-qətəlayiqdir. Bu poeziya
dünyanın ən mürək-kəb, ziddiyyətli məsələlərini,
onun əhval-ru-hiyyəsini əks etdirmək cəhətdən
əvvəlki dövrün poetik imkanlarından yararlanmaqla Azərbaycan
şeirində yeni bir mərhələ idi. 60-cı illər qələm sahiblərinin əsərlərində
müasir dövrün nəfəsi duyulurdu. 60-cılar nəslinin nümayəndələrindən
olan Fikrət Qoca hansı janrda yazmasından asılı
olmayaraq, bütün əsərlərində həyatı,
insanları, baş ve-rən ictimai-siyasi hadisələri əks
etdirmiş, özünəməxsus, orijinal qələmi,
düşüncə tərzi ilə seçilmişdir.
F.
Qocanın yaşadığı dünya ilə bağlı
istək və arzuları, duyğu və düşüncələri
fərdidir, şairanədir, fəlsəfi mahiyyətlidir. Gah küsüb incidiyi, gah sirrindən baş
açmadığından gileyli, gah da onu olduğu kimi qəbul
edən, insan oğlu kimi dünya ilə bağlı duyğu
və düşüncələrini bölüşən
lirik qəlb sahibidir. Dünya onun gözündə əbədi
cavan, gözəl dünyadır, əbədi var olmaq qüdrətinə
malikdir...
Uçub
getdik bu dünyanın başının üstdən,
Bir
ömür də keçməyibdi yaşının üstdən,
Heç
qırış da düşməyibdi qaşının
üstdən,
Hələ
bir ot göyərtməyib
daşının üstdən.
Görə-görə,
duya-duya yaşayacaqdı,
Cavan dünya, gözəl dünya yaşayacaqdı.
Zaman izlər
düşən yolları silə bilər, əsrlər
bir-birini əvəz edə bilər, insanlar bir-birini didib
parçalasa da, dünya qan gölünə dönsə də,
yer məhvərindən qopsa da, şair inanır ki, dünya
heç nədən asılı olmadan yaşayıb,
yaşayacaq da, nəsillər gəlib ömrünü
sürüb gedəcək, yerini başqa bir nəsil əvəz
edəcək, fəsillər gətirəcək, yetirəcək,
dağıdacaq, yenə də bar-bərəkət fəsilləri
gələ-cək, yer üzündə səhərlər
açılacaq, gecələri gündüzlər əvəz
edəcək...
Hər kəs
gəlib ocağını çatıb gedəcək,
Gedənlərin
tozanağı yatıb gedəcək,
Bu
dövranda tərsliyini atıb gedəcək,
Bu səbirli tutduğundan tutub gedəcək.
Günəş
əmib doya-doya yaşayacaqdı,
Cavan dünya, gözəl dünya yaşayacaqdı.
Bu
dünyada milçəyə belə can vermək qüdrətinə
malik olmayan insan "ulduzlar sanı" canlı qırıb. Zaman hər şeydən güclüdür, onu qəfəsə
salacaq qüdrət sahibi yoxdur, torpaq yenə yetirəcək
canlıları, insanları, otları, bitkiləri... həyat əbədidir,
davam edəcək, gedənlərin yerini gələnlər
tutacaq. Odur ki, şair dünyanı bazara bənzədir:
Dəllalları çox görübdü bu böyük
bazar.
Gələnlərə
yer tapılar, gedənə məzar,
Varaq yansa, tarix yazan torpağa yazar.
Boylanmayıb
səsə, soya yaşayacaqdı,
Cavan dünya, gözəl dünya yaşayacaqdı.
Pisliyin
ürəklər çatlatdığı, qatillərin, canilərin
də mövcud olduğu bu dünyada inanır ki, "Yer
kürəsi göz yaşında boğulan deyil"...
F. Qoca
humanist şairdir, insanlığa böyük dəyər
verir, onu yüksək tutur. Şair bu
dünyanın əşrəfi elə insanı bilir. "İnsan böyüklükdə təkdi,
gözəllikdə təkdi".
İnsan
mələk deyil,
başının üstündə Allahı ola,
İnsan
şeytan deyil,
Yığın-yığın
günahı ola.
İnsandı
arxası
bu
torpağın, bu daşın.
İnsandı
bu Yer kürəmizin
ən
ali vətəndaşı.
Canlıların "böyük qardaşı" olan
insanlarla yer üzündə yaşayan sürünənlərin,
uçanların, qaçanların, bütün vəhşilərin
bəlkə də "insan olmaq ümidi var". Şair
insanın buna ehtiyacı olmadığı qənaətindədir.
İstəmir ki, meymundan təqlid öyrənsin, ilandan
çalmağı, "canavar kimi qisas almağı",
"özünü qanmazlığa qoyub ulaq kimi
alçalmağı":
Öyrənmə,
öyrənmə,
Onsuz da bu
yolları
keçib gəlmisən.
Yüksəlmisən,
İnsan olmusan.
Ay
gözlərinin işığına qurban,
alçalma, alçalma,
Sən indi Günəş oğlusan.
Şairin
bu nigarançılığının səbəbi var.
İndi elə bir zamanda yaşayırıq ki, Yer kürəsinin
altı od, üstü də barıt
çəlləyinə bənzəyir. Bu barıt şəlləyini
insan öz əli, ağlı ilə yaradıb...
Yer
kürəsinin paralelləri kimi,
Əsəblərimin
gərilmiş telləri kimi
gərilib zaman!
Əl vurma,
aman, aman!
Dünyanın
düşünən beyni olan insana şairin sözü var:
Oturduğun
yerin
dünyadı adı,
dünya
burdan başlayır,
çörəyin də dünyadadı.
Atdığın
hər addım
dünyadandı, ömürdəndi.
gördüyün hər iş
əkdiyin dəndi -
payızda barı olacaq.
Baxır
gördüyün işə,
sevinci
olacaq,
qubarı
olacaq.
Unutma,
unutma...
Sonra
başqalarını
Günahkar
tutma...
Şair bu misralarda bombaları icad edən, qanlar tökən,
torpağı, havanı zəhərləyən, bəşəriyyətə,
dünyaya qənim çıxan insanlara üz tutur, əməllərindən
əl çəkməyə, yaxşı əməllər
uğrunda düşünməyə,
çalışmağa səsləyir. Bu dünyanın,
ayağının altındakı torpağın qədrini
bilməyə səslədiyi insanlara ünvanladığı
böyük ideyalar var. "Yaşaya bilmirsənsə..."
şeiri bu ideyalarla zəngindir...
Dibçəkdə
bir ovuc
qara torpaq
var,
Torpaqda
bir dünya rəng...
Hansı
toxumu istəyirsən ək,
mütləq cücərəcək
Gülü
bir rəng,
yarpağı bir rəng.
Cəmi
bir ovuc torpaq var,
bu
torpaqda
dünyanın yaşı qədər vaxt var.
Hər
canlının
bir zərrəsi
var bu torpaqda,
hər
gündüzün, gecənin rəngi,
hər
canlının səsi var bu torpaqda.
Bir ovuc torpaqda
qucağa
sığmayan qarpız yetişər.
Cücərər
burda
əlindən nə düşər -
Buğdası
buğda,
gülü gül.
Başının
üstündə səma,
ayağının altında torpaq,
İnsan,
yaşaya bilmirsənsə, öl!
İnsan olmağın çətin
olmadığını şair gözəl bilir.
İnsan olmağa nə var.
Bir-iki
yoldaşın olsa,
bir az
yaddaşın olsa,
əgər öz başın olsa...
Vicdanını
da insanın qardaşı bilən, əyil-məsə,
sınmasa, qoltuqlara sığınmasa, vəhşi əməllərdən
uzaq olsa, yaratmaq, yaşatmaq amalı olsa, humanist qəlbə
malik olsa "insan olmağa nə var" deyən şair adam olmaqla insan olmağı eyniləşdirmir.
Adam kimi dünyaya gələn insanlıq
meyarlarına əməl etməsə, "adam olmağa nə
var".
Bu adam olmaq, insan olmaqdan asan olan dünyada şair
dostlarına, oxucularına, dünya vətəndaşlarına
insan olmağı tövsiyə edir.
Onun nəzərində insan qüruru, dəyanəti ilə
əzəmətli görünür. Dostuna, yaxınına
yaşına-başına, mənəviyyatına görə
hərəkət etməyi məsləhət bilir.
Saçlarının
ağına bax, döz,
Güzgüdə bığına bax.
Başında
papağına bax, döz,
Əyilmə, dostum, əyilmə.
Baxanda pəhləvana
bənzədiyini görüb, qorxaq olmamağa səsləyir:
"Dovşan ürəyi kimi çapalamasın ürəyin".
Çünki
Bu boya əyilmək
yaraşmır,
Sənə yıxılıb ölmək yaraşır.
Vallah, əzilmək
yaraşmır,
Boyuna oğlunun boyu yaxınlaşır.
Bala toyu yaxınlaşır.
Şair doğru deyir ki, "atasını yaltaqlanan
görəndə uşaq da çaşır".
Nadanlığı, cahilliyi, namərdliyi naqis əməllərdən
bilən şair gördüyü belə sifət sahiblərini
qamçılamaqdan da çəkinmir. Nadanın qəlbi
olmaz; "nadanlığı sığortalayıb onu, dərddən,
kədərdən, qəmdən". Şair
belə nadanların "ürəyinin içində bir əzizini
görür, "o da babası iblis".
Özündən
böyüklər yanında
elə
bil tikan qalıb dabanında,
Pəncəsi üstə yeriyər.
Özündən
böyüyün
qapısında itə yaltaqlanar,
İtinin küçüyünü yüyrüyər.
Danışanda
əzilər, büzülər, əriyər,
Lazım gələndə kimə desən böhtan deyər,
"kimə desən şər atar".
Alanı
olsa,
Atasını da satar.
Belələrini doğmalarına da üz qarası bilir,
nifrətlə qamçılayır.
Yer kürəsinin bir parçası olan Vətən
Fikrət Qocanın şeirlərində böyük məfhumdur,
to-xunulmazdır, qüdrətlidir, yenilməzdir. Vətən məfhumu
onun nəzərində uca tutulmalı, adı belə adlara
qoyulanda böyük məsuliyyət tələb
olunmalıdır. Vətən adi söz
deyil. Onu adiləşdirənlərə,
bu sözün mənasındakı böyük hikməti
anlamayanlara qarşı şair qəzəblidir. Vətən adı daşıyan da, ona bu adı
qoyan da şairin fikrincə, bilməlidir ki, vətənpərvər
olmalıdır, lazım gəlsə, yolunda canını verməlidir.
Oğluna vətənin adını qoyub,
arvadını milli geyimə, adət-ənənəyə vərdiş
etdirmək vətənpərvərlik deyil, bu gü-lünc hərəkətdir.
Şairin "Vətənpərvər" şeiri bu
ironiyanı özündə əks etdirir:
Oğluna
qoyub vətəninin adını,
Milli geyimə
vərdiş elətdirir
arvadını.
Elə
arvad-uşağına sərf eləyib
ömrünü, istedadını.
Şairin bu kiçik miniatür şeirindəki
böyük məna ironiyada özünü göstərir. Belə
miniatür şeirlərdən birində də şair sanki
İnsan oğlunun adınalayiq, sözünə layiq
olmasını arzu edir. Fikrini ifadə tərzinin
orijinallığı burada diqqəti çəkir:
"Günəş
səyyarələrin tonqalıdır,
Səmanın
ürəyidir, dünyanın
çırağıdır" -
yazdıq.
Amma bəzimiz
başqasını qızdırmaq
üçün yanmazdıq.
Fikrət Qocanın bu misralarından yanğı hissi, vətənə,
torpağa sevgisi, xalq, vətən, torpaq, insanlıq
üçün döyünən ürəyi boylanır. O ürək ki, fərdidir,
"oxunmamış varaq"dır, o, insan ürəyidir. O
insan ki, üzünün qırışlarında "bir
ömrün hekayəti" var. O hekayətin şirini,
acısı var. Minlərlə sirrə sirdaşdır,
yaşadığı həyat hadisələri cild-cild
romanlara bərabərdir.
F.Qocanın "Tablo" şeiri R.Rzanın
"İnsan şəkli" şeirilə səsləşir. G.Pənah "Sənətkar
və poeziya" monoqrafiyasında bu şeirin ətraflı təhlilini
verib: "İnsan şəkli" şerində şair
hümanist duyğuları tərənnüm edir. Şair tarixin bütün səhifələrinə əl
gəzdirir. Dünyanın hansı bölgəsində
yaşama-sından asılı olmayaraq, öz mübarizliyi, əqidə
dönməzliyi, məğrurluğu, faciəsi ilə bəşəriyyətin
yaratmış olduğu tarixdə, zamanın müxtəlif
dövrlərində yaşayan, yaradan, fəaliyyət göstərən,
dünyanın haqsızlıqlarının qurbanı olan, hegemonluq siyasəti yeridən dövlətlərin
törətdikləri qanlı cinayətlər, faciələr
zamanı başı müsibətlər çəkən
İnsan obrazından söhbət açmaq istəyir".
F.Qoca da rəssamın çəkdiyi şəklin
önündə fikrə dalıb. Sənətkar
istedadının qüdrətinə vurğunluğunu etiraf
edir. "Bir göz də borc alıb
bax" dediyi bu insan silueti qarlı, şaxtalı bir gündə
ayaqyalındır. Hər kəs heyranlıqla şəkildəki
"qəşəng ayaq izləri"nə baxır:
Bir cüt ayaq izi var.
Barmaqların yerində.
Ulduz-ulduz
yanır qar,
Qucaqlayıb
izləri
Şölələr, parıltılar.
Rənglər
verib səs-səsə,
Elə
bil ki, deyirlər,
Ona baxan hər
kəsə:
"İnsan ülvidir, təkdir.
Hələ
ayaq izi də
Təbiətə bəzəkdir.
Şəklin önünə "axın-axın" gələn, görənlərin görməyənləri bu şəklə baxmağa çağırması, əsərlə üz-üzə qalan və heyranlıqla şəklə tamaşa edən yüzlərlə tamaşaçının duymadığını, görmədiyi həssas şair qəlbi görür, duyur:
Neçə yol bəh-bəh deyir.
Ona bir dəfə baxan
Yüz yol baxmaq istəyir...
Dünyanın işinə bax,
Amma heç kəs düşünmür
Qış, qar və yalın ayaq.
Rəsul Rza elə bir yer arzulayır ki, ordakı sərgidə bir İnsan şəklini assın. Məqsədi də odur ki, o İnsan şəkli
Görünsün dünyanın hər yerindən
Zamanın keçmişindən,
Dövranın indisindən,
Əsrin gələcəyindən!
R.Rzanın bu şeirində də İnsana
sevgi, onun böyüklüyü, ucalığı, gözəlliyi,
yaranmışların ən ülvisi, incəsi kimi ehtirama,
qayğıya layiq olması əsasdır: "Bu şeirdə
şair təkcə vətəndaş şair kimi çıxış
etmir, bu şeirdə bəşəri duyğular
güclüdür. Burada humanist şair insan
dözümünü, səbrini, mübarizliyini tərənnüm
etməklə yanaşı, insana, insanlığa məhəbbətini
lirik boyalarla verir. Fəlsəfi düşüncələrini,
lirik duyğular üzərində kökləyərək
böyük sənətkarlıqla insan obrazını
yaradır" (G.Pənah).
F.
Qocanın "Tablo" şeirində də bu və ya digər
formada həmin fikirlər təbliğ olunur.
Azərbaycanın füsunkar gözəlliklərindən bəhs edən şair Lerikin gözəl təbiətini təsvir edir.
Çiçəklər aşıb daşıb,
Bülbüllər nəğmə qoşub,
Buludlar
dağdan aşıb
Küy
salanda aranda
Lerikdən danışırmış.
Dağlar qucağında məskən salmış
Lerikin təbii gözəlliklərini təsvir edən
şair canlı tablosunu sözlə yaradır. Onun uca zirvəli
dağlarını, axıb gedən dağ
çaylarının şırıltısını cənnətə
bənzədir. "Lənkəran
bağlarında" şeirində də təbiətin
gözəl guşələrindən olan Lənkəran
bağları tərənnüm edilir.
Baxırsan
zirvələrə
Papaq başından düşür.
Baxdıqca göz oxşayan qızılgüllərini,
ürkək-ürkək, ceyran kimi boylanan gözəlləri
ilə qarşılaşdırılır. Könül
duyğularını tərənnüm edir. Məkkə, Mədinəyə bənzətdiyi bu
yerlərin gözəl qızlarını, vurğun olduğu
təbiətini lirik bir dillə vəsf edir. Onun üçün Ana Vətənin hər guşəsi
gözəldir. Bu gözəllikləri
şair rəssam kimi təsvir edə bilir. Sözlə portretini cıza bilir. Necə ki, bütün gözəllikləri ilə
tanıdığımız, gəzdiyimiz Zaqatalanın təbii
mənzərəsini canlandırır.
Silsiləsi
ilan kimi qıvrılıb,
Zirvələri
buludlardan sıyrılıb,
Bir
karvandı, zaman keçib yorulub,
Gözlərində
büllur-büllur bulaqlar -
Zaqatala dağlarıdı bu dağlar.
Könlü gördüyü gözəlliklərdən vəcdə gələn şair "dağ sığışmaz hər qəlbə, hər xəyala" deyir və min illərdir mövcud olan, "bir yanağı günəş, bir yanağı qar" olan Zaqatala dağını "bu ellərə həm qalxan", "həm də qala" bilir. Tarixin qanlı vuruş və döyüşlərinin şahidi olan, sinəsi düşmənlərə sipər olan bu yerlərdə baş verən tarixi hadisələrə bələd olan şair bunu da deməkdə haqlıdır:
Mərdlik
olub onun işi, peşəsi,
Nəfəsində
çiçək ətri, quş səsi,
Yaşıl
kürklü palıd, vələs meşəsi,
Ömrü
boyu düşmən qovar, dost arar -
Zaqatala dağlarıdı bu dağlar.
(Ardı var)
525-ci qəzet 2018.- 18 dekabr.- S.6.