Qrafik, rəngkar, pedaqoq və...
insan
XALQ RƏSSAMI
RAFİQ MEHDİYEVİN XATİRƏSİNƏ
Timuçin ƏFƏNDİYEV
Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının
rektoru, Əməkdar elm xadimi, professor
Bəlkə də bu yazıya başqa ad vermək
olardı. Elə adamlar var ki, onların çoxcəhətli həyat
fəaliyyəti, gördüyü işlər,
reallaşdırdığı arzular, barələrində
olan yazılara ən müxtəlif adlar seçməyə
imkan verir.
Bu il anadan olmasının 85 illiyini qeyd etdiyimiz
Xalq rəssamı, Prezident təqaüdçüsü,
professor Rafiq Mehdiyev də belələrindəndir. Təbiətən sakit, həlim, çox
danışmağı sevməyən, sözü üzə
deyən, səmimiyyətilə seçilən
dostlarımızdan idi. Onun həyat yolu sənət
aləmində, ictimaiyyətdə çoxlarına bəlli
olsa da, bu nurlu şəxsiyyətin yaşadığı
ömür şərəfli və dərin səhifələrlə
doludur.
Rafiq Mehdiyev 1933-cü ildə qədim Naxçıvan
torpağının ucqar guşəsi sayılan Şahbuzda
anadan olmuşdu. O, Bakıda orta məktəbi bitirdikdən sonra əvvəlcə
Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq
məktəbində (1948-1953), sonra isə Surikov adına Moskva
Dövlət Rəssamlıq İnstitutunun Qrafika fakültəsində
(1953-1958) təhsil almışdı.
1985-ci ildə mən onu İncəsənət
İnstitutuna (indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti) müəllim işləməyə
dəvət etdim. 1987-ci ildə isə o, Rəssamlıq
fakültəsinə dekan seçildi. Onun
institutda işlədiyi dövr ərzində rəssamlıq
fakültəsi çox böyük inkişaf yolu
keçmiş oldu. Yeni-yeni ixtisasların
açılmasında, görkəmli sənət
adamlarının Rəssamlıq fakültəsinə cəlb
olunmasında onun xidmətləri böyükdür. İnstitutda işlədiyi dövr ərzində
müəllimlikdən professor səviyyəsinə qədər
yüksəldi. Həmçinin, Xalq rəssamı adına da layiq görüldü. O, gözəl
rəssam olmaqla yanaşı, sənətinə hörmətlə
yanaşan peşəkar pedaqoq idi.
Yadımdadır,
1988-ci ildə Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) şəhərində
Rəssamlıq Akademiyasının rektoru, SSRİ Xalq rəssamı,
akademik Boris Uqarovun dəvəti ilə Sankt Peterburq
Akademiyasının təşkil etdiyi beynəlxalq konfransa və
akademiyanın diplom müdafiələrinin baxışına
dəvət olunmuşdum. Mən ora özümlə
Rafiq müəllimi də aparmışdım. Konfransda Rafiq müəllim Azərbaycan qrafika sənətinin
inkişaf yolları haqqında çox maraqlı məruzə
ilə çıxış etdi. Məruzə
çox böyük maraqla qarşılandı. Tənəffüs
zamanı akademik Boris Uqarov mənə
yaxınlaşaraq: "Rafiq Mahmudoviç Azərbaycan qrafika sənəti
haqqında çox gözəl məruzə etdi" - deyə
təşəkkürünü bildirdi.
Rafiq müəllim gözəl ailə
başçısı, son dərəcə təvazökar, sadə
bir insan idi.
Dostlarımızın hamısının xatirindədir ki, elə
bir məclis və ya toy olmazdı ki, Rafiq müəllim
ömür-gün yoldaşı, Əməkdar müəllim
Roza xanımla birgə hazırladıqları valsı yüksək
səviyyədə nümayiş etdirməsinlər.
Rafiq müəllim Moskvada təhsilini başa vurub
Bakıya döndüyü illər Azərbaycan mədəniyyətinin,
incəsənətinin yüksəliş dövrü idi. O, böyük həvəslə
bu yüksəlişi quranların cərgəsinə
qoşuldu. Əslində, onun təhsildə bəxti
gətirmişdi, yaxşı müəllimlərdən dərs
almışdı, qrafika sənətini, buradakı mürəkkəb
texnikaları incəliklərinə qədər mənimsəmişdi.
Onun sənət müəllimi görkəmli rus rəssamı,
professor Nikolay Ponomaryov olmuşdu. Rafiq müəllim öz müəllimindən
çox şeyi əxz eləmişdi. Artıq
50-ci illərin sonunda o, dəzgah qrafikasının mürəkkəb
növlərindən olan ofort texnikasında mənzərə əsərləri
işləməyə başladı. Qeyd
edim ki, 60-70-ci illərdə orijinal ofort yaratmaq hər rəssama
nəsib olmurdu. Rafiq Mehdiyev məhz həmin
illərdə öz orijinal ofortlarını yaratdı. Hesab edirəm ki, onların içərisində
"Səhər" və "Axşam" kompozisiyaları
xüsusi yer tutur. Mənzərə və
tematik xarakterli hər iki əsər kənd mövzusunda olub,
bir-birini tamamlayırdı. Bu iki əsər
həm kompozisiya, həm də məzmun etibarilə oxşar
idilər. "Səhər"
kompozisiyasında kəndin səhər çağı,
günəş şüalarının ətrafa
yayılması, kolxozçuların işə,
uşaqların dərsə getməsi təsvir olunub. Digər tabloda isə hər şey əksinədir -
günəş şüaları dağların ətəyindən
çəkilib gedir, ətraf kölgələnir, uşaqlar məktəbdən,
zəhmətkeş insanlar işdən - tarladan, fermadan evlərinə
qayıdırlar. Rəssam bu iki əsərdə kənd
həyatının mayası zəhmətlə
yoğrulmuş bir iş gününü əks etdirmək
istəmişdir. Hər iki rəsm olduqca
canlı, həyati və dinamik təsir
bağışlayır.
Ofortla yanaşı, rəssam linoqravüra, litoqrafiya,
monotipiya və başqa qrafika texnikalarında da işləyib. Yaradıcılığının
erkən mərhələsində Rafiq Mehdiyev əsasən kənd
mövzusunda qrafik rəsmlər yaradırdı. Həmin dövrdə sovet incəsənətində
"sosializm realizmi" deyilən istiqamət, cərəyan
hökm sürürdü və rəssamlardan kənd həyatına
dair əmək, zəhmət mövzularında əsərlər
yaratmasını tələb edirdi. Lakin
fikrimcə, Rafiq Mehdiyevin yaradıcılığının
erkən dövründə (həm də sonrakı dövrlərdə)
üstün olan kənd mövzusu heç də bu tələbdən
irəli gəlmirdi. O, təbiətən kənd
mövzusuna bağlı idi. Qoynunda doğulub
böyüdüyü Şahbuz mənzərələri, əzəmətli
Salvartı, Üçqardaş zirvələri, səfalı
Badamlı bulağı, mənzərəli Batabat gölü
onun uşaqlıq yaddaşına hopmuşdu. Doğrudur, o, hələ uşaq ikən ailəsi ilə
Bakıya köçmüşdü, sonrakı həyatı
Bakı ilə bağlı olmuşdu, ancaq o xatirələr əbədi
olaraq yaddaşında iz buraxmışdı. Rəssam ruhən doğma yerlərə
bağlanmışdı, o yerləri sevirdi. Onun kənd mənzərələrinin kökündə
məhz bu sevgi dayanırdı.
Rafiq Mehdiyevin yaradıcılığının ikinci əsas
sahəsi kitab qrafikası, illüstrasiya sənəti
olmuşdur. Ötən əsrin 50-60-cı illəri respublikada həm
də kitab çapının intibah dövrü idi desək,
yəqin ki, yanılmarıq. Həmin
dövrdə Azərbaycan klassikləri ilə yanaşı,
müasir şair və yazıçıların, rus və
dünya ədəbiyyatı incilərinin əsərləri
Azərbaycan dilində yüksək tirajla
buraxılırdı. Rafiq Mehdiyevin bu sənətə
gəlişi o illərə təsadüf etmişdi. Artıq o dövrdə, hətta daha əvvəlki
dövrlərdə kitab qrafikası sahəsində ciddi nailiyyətlər
əldə olunmuşdu. Əmir Hacıyev, Qəzənfər
Xalıqov, İsmayıl Axundov, Kazım Kazımzadə, bir qədər
sonra Maral Rəhmanzadə, Davud Kazımov, Sadıq Şərifzadə,
Oqtay Sadıqzadə, Elmira Şahtaxtinskaya milli kitab
qrafikası sahəsində həqiqi sənət inciləri
yaratmışlar. Nizami, Xaqani, Məhsəti, Füzuli, Nəsimi,
Vaqif, Sabir və başqa klassiklərimizin, dünya ədəbiyyatı
xəzinəsindən Şekspir, Höte, Balzak, Hüqo,
Drayzer, Turgenev, Qorki və başqalarının kitablarına
çəkilmiş illüstrasiyalar bu gün də öz
gözəlliyi, mükəmməlliyi ilə diqqəti cəlb
edir. Əslində, bu gün belə
illüstrasiyalar yox dərəcəsindədir. Kitab tərtibatı artıq çoxdandır ki,
kompüter qrafikası vasitəsilə həyata keçirilir.
Bununla belə, həqiqi sənət itmir, qiymətdən
düşmür və həmişəyaşardır. Rafiq Mehdiyevin
illüstrasiya sahəsində qazandığı ilk nailiyyətlər
ötən əsrin 50-ci illərinin sonu - 60-cı illərə
təsadüf edir. 1966-cı ildə
böyük Azərbaycan maarifçisi,
yazıçı-dramaturq və jurnalist Cəlil Məmmədquluzadənin
100 illik yubileyi keçirilirdi. Yubiley təkcə
Azərbaycanda deyil, bütün SSRİ miqyasında qeyd
olunurdu. Bu münasibətlə
yazıçının əsərləri nəşr edilir,
yaradıcılığı başqa xalqların dillərinə
tərcümə olunurdu. Rafiq Mehdiyevin
böyük yazıçının irsinə müraciət
etməsi də əsasən həmin dövrə təsadüf
edirdi. O, C.Məmmədquluzadənin "Danabaş kəndinin
əhvalatları", "Poçt qutusu", "Saqqallı
uşaq", "Qurbanəli bəy" və başqa hekayələrinə
maraqlı illüstrasiyalar işləmişdi. Rafiq
Mehdiyevin illüstrasiyalarında milli xarakterlə
yanaşı, həm də milli məişət və
dekorativlik üstündür. R.Mehdiyev isti
rənglərdən daha çox istifadə etməklə milli
xarakteri və məişəti daha qabarıq əks etdirirdi.
Mirzə
İbrahimovun "Gələcək gün" romanına, Həsən
Seyidbəyli və İmran Qasımovun "Uzaq sahillərdə"
povestinə, Nikolay Poqodinin "Tüfəngli adam"
ssenarisinə çəkdiyi rəsmlər onun illüstrasiya sənəti
sahəsində qazandığı nailiyyətlərdən xəbər
verirdi. Bu əsərləri o, hələ gənclik
dövründə işləmişdi, lakin sənət nailiyyəti
artıq göz qabağında idi.
Qeyd etmək lazımdır ki, Rafiq Mehdiyev Mehdi
Hüseynzadə obrazına geniş rakursda yanaşmış,
onu illüstrativ müstəvidən qaldıraraq portret
janrına yaxınlaşdırmış, bununla da obrazın
xarakterinin əsas cəhətlərini - qəhrəmanlığını,
alicənablığını, qətiyyətini daha
qabarıq nümayiş etdirə bilmişdir.
N.Poqodinin
"Tüfəngli adam" və
M.İbrahimovun "Gələcək gün" əsərlərinə
çəkilmiş illüstrasiyalar da rəssamın
yaradıcılığının erkən dövrünə
aiddir. Linoqravüra texnikasında işlənmiş
bu rəsmlər özünəməxsusluğu və təsir
qüvvəsi ilə diqqəti cəlb edir.
Rafiq Mehdiyevin qrafikası təmiz, aydın,
işıqlıdır. O, rənglərdən yerində və qədərində
istifadə etməyi bacarırdı. Məhz buna
görə də rəssamın əksər rəsmləri təbii,
həyati və dolğun təsir bağışlayır.
Rəssam həmçinin, ağ-qara qrafikada da
maraqlı əsərlər yaratmışdır. Əsasən monotipiya texnikasında işlənmiş
bu əsərlər lakonik kompozisiya həlli, sadə bədii
ifadə formaları ilə yadda qalır. "Kənd",
"Qadın uşaqla birlikdə", "Yağışdan
sonra", "Bazarda" rəsmləri təbii və
inandırıcıdır.
Rafiq Mehdiyevin yağlı boya ilə işlədiyi
tablolar nə bədii və texniki kamillik, nə də forma və
məzmun etibarilə qrafik irsindən geri qalırdı, bəlkə
də onu üstələyirdi. Rafiq müəllim təbiətən
rəssam idi, sənəti növlərə bölmək onun
üçün böyük önəm
daşımırdı. Həm də o,
artıq gənclik illərindən müntəzəm surətdə
yağlı boya ilə mənzərə və tematik tablolar
işləyirdi. Rafiq müəllimin
güclü rəng duyumu vardı, təbiətin zəngin
koloritini palitrasının rəngləri ilə dolğun,
olduğu kimi əks etdirməyi bacarırdı. Onun əsasən
kənd mövzusunda işləmiş olduğu "İstirahət",
"Üzüm yığanlar", "Təzə xəbər"
və başqa rəsmləri yaradıcılığında
mühüm yer tutur. Rafiq Mehdiyevin
yaradıcılığında kənd həyatı, təbiət
lövhələri mühüm yer tuturdu. Maral Rəhmanzadə,
Elmira Şahtaxtinskaya, Nadir Əbdürrəhmanov,
Böyükağa Mirzəzadə, Asəf Cəfərov, Kamil
Xanlarov, Baba Əliyev, Əyyub Hüseynov və bir çox
başqaları kimi Rafiq Mehdiyevin də adı Azərbaycan təbiətinin
və kəndinin ümumiləşdirilmiş uğurlu bədii
simasını yaradan rəssamların cərgəsinə əbədi
daxil olub. Rəssam bölgələrə həsr
etdiyi əsərlərində Azərbaycan təbiətinin əsl
bədii surətini canlandıra bildi. Çox
zaman təbiət mənzərələrindəki lirik motivlər
zəhmət mövzusuna da sirayət edirdi. Onun kənd zəhmətkeşləri seriyasından
olan "Çay yarpağı yığanlar" tablosu Lənkəran
mövzusuna həsr olunub. Lənkəran və ümumiyyətlə
cənub bölgəsi bir çox rəssamların
yaradıcılığında əks olunub ki, bunlardan
Böyükağa Mirzəzadə, Asif Cəfərov, Maral Rəhmanzadə,
Nadir Qasımov və başqalarının adlarını
çəkə bilərik. Bu sırada Rafiq
müəllimin də adı xüsusi yer tutur. "Çay yarpağı yığanlar" əsərində
xarakterik simalar, milli geyim nümunələri, təbiət
lövhələri də diqqəti cəlb edir. Ümumiyyətlə, bu əsər lirik planda işlənmişdir
və bu cəhət rəssamın başqa əsərlərində
də özünü büruzə verir. İstər-istəməz
B.Mirzəzadənin "Bizim Lənkəranda", M.Rəhmanzadənin
"Lənkəran qızlarının rəqsi" əsərləri
yada düşür. Bu əsərlər
ruzi-bərəkətli Lənkəran torpağına, onun zəhmətkeş,
həyatsevər insanlarına həsr olunmuş ən
yaxşı işlərdəndir və çox yaxşı
haldır ki, Rafiq müəllimin sözügedən tablosu da
onların arasındadır.
Rafiq Mehdiyev təkcə Azərbaycan təbiətini
deyil, digər ölkələrin, bölgələrin təbiətindəki
lirik mənzərələri də məharətlə əks
etdirib. Bu barədə danışdıqda onun
yaratdığı "Senej gölü" adlı mənzərə
əsəri yada düşür. Senej
gölü Rusiyada, Moskva vilayəti ərazisində yerləşən
kiçik, amma çox yaraşıqlı bir göldür, ətraf
yerlərin səfalı təbiəti, yumşaq iqlimi vardır.
Rafiq Mehdiyev bu yerlərdə olmuş, istirahət
etmiş, həm də rus torpağının bu kiçik
incisini böyük məhəbbətlə təsvir
etmişdir. Rəssam
Rusiya mövzusunda bir çox başqa əsərlərin də
müəllifidir.
Rafiq Mehdiyevi bir rəssam kimi, bir qədər də dəqiq
desək, illüstrasiya ustası kimi səciyyələndirən
əsas cəhətlərdən biri də uşaq
mövzusudur.
Mən qəsdən bu mövzunu sona
saxlamışam. Öncə bunu
xatırlatmaq istərdim ki, Rafiq müəllim özü də
həyatda uşaq kimi saf, məsum bir insan idi. Bəlkə də uşaqlara olan böyük sevgisi
elə burdan qaynaqlanırdı. Təsadüfi
deyil ki, o, çoxlu sayda uşaq kitabının tərtibatçısı
olub. Bəlkə də kiməsə
uşaq kitabını bədii cəhətdən tərtib etmək
asan görünə bilər. Əslində
isə bu, digər kitabların bədii tərtibatından daha
çətindir, mən deyərdim ki, qat-qat çətindir.
Lakin Rafiq müəllim bu çətinliyin
öhdəsindən asanlıqla gəlirdi. Onun
"Düyməcik", "Utancaq oğlan",
"Qarışqa", "Yelləncək" kimi uşaq
kitablarına verdiyi bədii tərtibat işləri bunu bariz
şəkildə əks etdirir.
Rafiq müəllim yaradıcı mühitdə yetişən
bir sənətkar idi. Bu mühit elə onun ata-baba
ocağından başlanırdı. Bu yerdə
mən istedadlı şair Tofiq Mahmudun adını çəkmək
istərdim. O, Rafiq müəllimin böyük
qardaşı idi. Tale elə gətirmişdi ki,
o, ədəbiyyatda daha çox uşaq şairi kimi ad
qazanmışdı. Tofiq Mahmud 60-80-ci illərdə
uşaq ədəbiyyatını inkişaf etdirən şairlərimizdən
olub, kökü Sabirdən, Abbas Səhhətdən, Abdulla
Şaiqdən gələn ənənələri ləyaqətlə
davam etdirib. Bu iki istedadlı insanda -
şair təbiətli rəssamda və rəssam təbiətli
şairdə uşaq sevgisi qoşa qanad kimi yanaşı pərvazlanırdı.
Rafiq müəllimin yaratdığı sənət ənənələri bu gün onun övladı, Əməkdar rəssam Rəşad Mehdiyev tərəfindən layiqincə davam etdirilir.
Vaxt
hiss edilmədən ötür. Bir neçə gün bundan əvvəl
- noyabrın 28-də Rafiq müəllimin dünyadan
köçməsinin 9 ili tamam oldu. Lakin bu illər ərzində
o unudulmadı, yaddaşlardan silinib getmədi. Və əksinə,
onun yaradıcılığına maraq gündən-günə
artmaqdadır.
525-ci qəzet 2018.- 18 dekabr.- S.7.